Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is geen ( invalide ).
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos & motors .
Auto Nostalgie & Pin Ups
Welkom Bij Skodaman
18-06-2007
Chevrolet Camaro 1970-1973
Chevrolet Camaro 1970-1973
Voor het modeljaar 1970 hadden de designers de Camaro-carrosserie voor het eerst grondig onder handen genomen. Intussen waren de Amerikaanse wetten wat veiligheid en milieuvervuiling betreft steeds strenger geworden. De bumpers van de wagens waren daarom zwaarder uitgevoerd en de motoren verloren aan kracht. De cabrioletuitvoering was na 1969 (voorlopig) niet meer te koop. Vanaf '74 is er de derde generatie met zeer zware bumpers.
Soort: coupé Aantal cilinders: 6 en V8 Cilinderinhoud: 4093 en 5025 Vermogen: 101/3600 en 117/3600 Topsnelheid: 160 en 170 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1970-1973 Productieaantallen: 117.604, 107.496, 68.656 en 96.756
18-06-2007 om 12:08
geschreven door skodaman
mercury commuter 1959
Mercury Commuter 1959
18-06-2007 om 12:05
geschreven door skodaman
mitsubishi lancer wrc 5
Mitsubishi Lancer WRC 5
18-06-2007 om 00:00
geschreven door skodaman
17-06-2007
Renault Alpine A110 1971
Renault Alpine A110 1962-1977
Jean Rédélé, ooit de jongste Renault-dealer van Frankrijk, bouwt al in 1954 zijn eerste echte sportwagen, in zeer kleine aantallen. Vanaf 1962 vestigt hij zijn naam definitief met de Alpine A110. Hoewel de A110 grotendeels is opgebouwd met onderdelen van de R8, is dat er totaal niet aan af te zien. De fraai gelijnde carrosserie is opgetrokken uit polyester. Eronder schuilt ongeveer zoals bij de Lotus Elan een backbone chassis met daarmee samengebouwde motor, versnellingsbak en achterwielophanging. De A110 wordt gebouwd in het Franse Dieppe. Wanneer Rédélé de Alpine onder Renault-vlag mag verkopen, neemt de vraag met sprongen toe. Vanaf 1963 wordt de 1.108 cc metende Gordini-motor achterin de A110 geplaatst; deze brengt 84 paarden op de been. In de loop der jaren worden ook diverse 1300, 1500 en 1600 versies leverbaar, waarvan de 1600 S met 138 pk de sterkste is. Uiteindelijk wordt de sportwagen tevens in licentie gebouwd in Brazilië, Bulgarije, Mexico en Spanje. De A110 is vanwege zijn wegligging en handling erg populair bij rallys, waaronder de Rallye Monte Carlo, die hij diverse keren weet te winnen. De A110 verkoopt zo goed, dat hij zelfs naast zijn opvolger, de A310, wordt doorgebouwd en de productie pas in 1977 stopt. De laatste versie van de A110, de 1600 SX uit 1976, heeft een 1.647 cc met 95 pk (uit de R16 TX) en wordt 389 maal gebouwd.
type Alpine A110 A110-1100 Alpine A110 A110-1600 S Alpine A110 A110-1600 SX bouwjaren 1962-1965 1970-1973 1976-1977 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn cilinderinhoud 1108 cc 1565 cc 1647 cc brandstof benzine benzine benzine aandrijving achter achter achter vermogen 84 138 pk/6000 tpm 95 pk/6000 tpm lengte 385 cm 385 cm 385 cm breedte 146 cm 152 cm 152 cm hoogte 113 cm 113 cm 113 cm massa 545 kg 635 kg 790 kg topsnelheid - 215 km/h 195 km/h productieaantal 531 1.550 389
17-06-2007 om 21:23
geschreven door skodaman
Audi Abt TT
Audi Abt TT 2007
Het was een tijd stil rond de Audi Abt TT, maar de tuner heeft zeker niet stilgezeten. Abt nam twee motoren en het uiterlijk van de nieuwe TT grondig onder handen.
De topper is de Abt TT-R met een VR6 3.2 van 355 pk. Deze versie schiet in 5,1 seconden naar de honderd en is daarmee 0,4 seconden sneller dan de standaard 3,2-liter V6. Een andere flinke jongen is de TT Abt-Sport. Diezelfde VR6 werd voor deze uitvoering getuned van 250 naar 310 pk. Ook de tammere 2,0-liter FSI-versies zijn krachtiger gemaakt. Normaal heeft deze motor een maximaal vermogen van 200 pk. Abt haalt er 240 pk voor de Abt TT-iS en 270 pk voor de Abt TT-Sport uit. Uiteraard knutselde de tuner ook aan het uiterlijk van de normale TT. Ze zetten er verder onder andere een nieuwe bumperset op, veranderden de grille en zetten de auto op 19 inch wielen. Abt ontwikkelde zelfs een nieuwe spoiler om de downforce te vergroten.
17-06-2007 om 21:20
geschreven door skodaman
BMW 635 CSi 1979
BMW 635 CSi 1979
Aan de voor- en achterzijde van spoilers voorziene luxe-coupéwagen uit de serie BMW-6 met een 3,5 liter injectiemotor met 6 cilinders.
Statistieken: - Jaartal: 1979 (D) - Motor: 3,5 liter, 6 cilinders in lijn - Motor capaciteit: 160 kW - Snelheid: 228 km/u - 0-100 km/h: 6,4 sec.
17-06-2007 om 21:17
geschreven door skodaman
BMW Alpina Roadster V8
BMW Alpina Roadster V8 2002
Getunede sportwagen van de fabrikant van exclusieve automobielen op basis van de BMW Z8.
De koda Octavia WRC Evo 3 was nou niet precies de meest geschikte en succesvolle rallywagen
15-06-2007 om 08:27
geschreven door skodaman
Ford Capri Zakspeed Gr 5 1980
Ford Capri Zakspeed Gr 5 1980
De Groep 5 mocht zich in de tweede helft van de 70-er jaren in grote populariteit verheugen. De auto's werden regelmatig ingezet in de lange afstandsraces van het wereld kampioenschap, waarbij de strijd met name tussen Porsche en BMW ging. Buiten het WK was het DRM het grootste kampioenschap. Klaus Ludwig reed in 1980 in de divisie I tussen de Porsche 935's met een 1,7 liter Capri. Hij won 6 races maar werd geen kampioen. In 1981 reed Klaus weer in divisie II en wordt hij kampioen met 10 overwinningen. Zijn teamgenoot Klaus Niedzwiedz wist enkel de finalerace van het seizoen op zijn naam te schrijven.
15-06-2007 om 08:25
geschreven door skodaman
BMW 320 van groep 5
BMW 320 van groep 5
De rondetijd van de BMW 320 van groep 5 met de frontspoiler in de vorm van een sneeuwschuiver was in 1977 een échte sensatie. De naar 1.4 liter verkleinde viercilinder-motor haalde maar liefst 400 pk. 293 kW 300 km/u
15-06-2007 om 08:22
geschreven door skodaman
Klaus Ludwig
Mercedes Benz CLK 2000 Team Warsteiner Beste resultaat: 2 Overwinningen (Sachsenring R.1 en 2)
DTM
De DTM (Deutsche Tourenwagen Masters) is in Europa één van de grootste/belangrijkste toerwagen kampioenschap. Het wordt samen met het WTCC gezien als de Formule 1 van de toerwagens.
Het kampioenschap is van oorsprong Duits. De meeste races worden dan ook gereden in Duitsland, maar er wordt ook gereden op andere internationale circuits zoals Zandvoort. De teams (en auto's) zijn (tegenwoordig) ook allemaal Duits.
De DTM bestaat al sinds 1985, maar is in 1995 overgegaan in het ITC. In 2000 is het weer nieuw leven ingeblazen en de vernieuwde opzet is nog steeds de huidige.
De DTM telt tien races in een seizoen. De seizoensopening en afsluiting vinden altijd plaats op de Hockenheimring in Duitsland. De DTM kent, net als de Formule 1, een stilstaande start. Om de startpositie te bepalen is er op de zaterdag voor de race eerst een kwalificatiesessie waarin de coureurs negen rondjes, dus drie snelle rondes, mogen rijden. De tien besten van die sessie rijden daarna de Super-Pole waarin ze elk, te beginnen met de nummer tien van de vorige sessie, 1 snelle ronde mogen rijden om zo de startposities binnen de top tien te verdelen. De race op zondag gaat over ongeveer 160 kilometer, en duurt dan ongeveer 1 uur.
De basis van de auto's zijn V8-motoren met circa 470 PK. De coureurs zitten in een speciaal ontworpen carbon kooi en dragen het verplichte HANS (Head and neck support) systeem, dat ook in de Fomule 1 gebruikt wordt. Elektronische hulpmiddelen zoals Launch Control en Traction Control zijn verboden. Een team dat twee auto's heeft mag slechts drie motoren gebruiken per seizoen, dit is om de kosten te drukken.
In de DTM werd er in 2005 geracet met 3 merken: Audi, Opel en Mercedes-Benz; voor het seizoen 2006 heeft Opel verstek gegeven.
15-06-2007 om 08:18
geschreven door skodaman
Austin Healey 3000
Austin Healey 3000
De Austin Healey 3000 Mark I verschijnt in 1959 als opvolger van de te licht bevonden Austin Healey 100/6 uit 1956. Diens 2.660 cc zesciinder mist namelijk het hoge koppel dat bij de eerste viercilinder Healeys voor aansprekende prestaties zorgde. De nieuwe motor meet 2.912 cc, en levert 124 pk bij 4.600 tpm. Het hoge koppel komt al tussen 2.000 en 3.000 tpm vrij, waardoor de Big Healey altijd snel op het gaspedaal reageert. De topsnelheid ligt door de extra pks ook een stuk hoger: 182 km/h, zon 20 km/h sneller dan de 100/6. De voortaan gemonteerde schijfremmen zorgen daarbij voor een adequate vertraging. In 1961 volgt de 3000 Mark II, met een tot 130 pk opgevoerde zescilinder. De in 1963 voorgestelde serie Mark IIa is licht gewijzigd en beschikt over portierramen die naar beneden kunnen worden gedraaid. Oudere modellen hadden nog altijd de steekraampjes. De voorruit is nu licht gebogen en de softtop is verbeterd. Het nieuwe model is er slechts nog als 2+2 en is herkenbaar aan de aangepaste grille. Eind 1963 verschijnt de Mark III, die door de verbeterde aanzuiging van de motor beschikt over 148 pk bij 5.250 tpm, goed voor een topsnelheid van 192 km/h. De remmen krijgen bekrachtiging en het dashboard wordt nu afgewerkt met hout. Begin 1968 valt het doek voor de Austin Healey, mede door de aangescherpte veiligheidseisen in de USA, een belangrijke markt voor de krachtige roadster. De eveneens in 1968 voorgestelde Healey 4000 vindt geen genade in de ogen van British Leyland, de eigenaar van Austin, waarmee een definitief einde komt aan het Healey-tijdperk.
type Healey 3000 Mk III bouwjaren 1963-1968 bouwwijze 6 cil.,lijn cilinderinhoud 2912 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 148 pk/5250 tpm lengte 400 cm breedte 152 cm hoogte 124 cm massa 1180 kg topsnelheid 192 km/h acceleratie 10,4 s
15-06-2007 om 00:49
geschreven door skodaman
Ferrari 250
de Ferrari 250-serie is een reeks automodellen van Ferrari. Het is hun reeks waarvan het grootst aantal verschillende modellen ontworpen en geproduceerd werd. Ze werden gemaakt tussen 1952 en 1964. De type aanduiding 250 staat voor de inhoud per cilinder: 250 cc. Bijna alle 250's hebben een V12 motor met een totale cilinderinhoud van 2953 cc
Tot de meest bekende modellen behoren de 250 GTO, de 250 SWB en de 250 GT California Spyder.
De meest geproduceerde (950 stuks) is de 250 GTE. Dit is ook de eerste Ferrari waar Enzo Ferrari zelf in reed.
Nederland heeft in verhouding het grootste aantal klassieke Ferrari's ter wereld. Van elk type van de 250-serie zijn er een of meerdere in Nederlandse handen. Op bijeenkomsten van de Ferrari Club Nederland kunnen de klassieke modellen regelmatig worden bewonderd. En soms staat er ook een te koop bij een van de klassieke autohandelaren
Ferrari 250 GTO (1962-1964)
Ferrari en autosport zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Begin jaren zestig neemt Il Commendatore aan internationale Gran Turismo races deel met de 250 GT SWB (wat staat voor Short Wheel Base). Die auto is echter niet snel genoeg, wat voornamelijk aan de minder gunstige aërodynamica ligt, want de 3-liter V12 perst er in race-trim 280 pk uit. Tijd voor een snellere machine dus. Dat ligt echter minder eenvoudig dan men zou denken. In 1962 vaardigt de FIA namelijk de regel uit, dat alle deelnemende autos in het GT-kampioenschap tevens als gewone productieauto leverbaar moeten zijn. Enzo Ferrari kan dus niet simpelweg een geheel nieuwe racewagen ontwikkelen, zonder er ook een serieproductiemodel van te ontwikkelen. Hij is echter niet voor één gat te vangen, dus verzint hij een list: op het chassis van de 250 GT SWB ontwikkelt hij in samenwerking met Giotto Bizzarrini een uiterst aërodynamische carrosserie, met een zo veel mogelijk dichte neus (met de drie kenmerkende, afsluitbare koelluchtopeningen) en een geïntegreerde spoilerrand aan de achterzijde. Zo ontstaat de fameuze 250 GTO, waarbij de O staat voor Omologato gehomologeerd. En daarmee zijn meteen de bedoelingen met het model duidelijk: deelname aan het GT-kampioenschap. De V12 met dry-sump-smering wordt voor het slopende gebruik op circuits opgevoerd tot 290 pk bij een onvoorstelbare 7.400 tpm. Daarmee is een topsnelheid van meer dan 250 km/h mogelijk; de acceleratie van 0 naar 100 is in ongeveer 6 seconden achter de rug. De GTO beschikt over een vijfversnellingsbak, zeer bijzonder in die dagen. De portierruiten bestaan slechts uit kunststof ruitjes, met schuifjes. Bumpers ontbreken volledig, net als geluidsisolatie in het interieur. Omdat Ferrari claimt dat de GTO niets meer dan een variant op de SWB is, hoeft hij niet de voor de homologatie vereiste honderd straat-exemplaren te bouwen. Daarvoor offert hij zelfs de bij Ferrari-racers gebruikelijke, geheel onafhankelijke achterwielophanging op ten gunste van de simpeler achterasconstructie van de SWB. De laatste GTOs (met een iets andere carrosserie en een sterkere V12 motor met 300 pk bij 7.700 tpm) worden in 1964 gebouwd, wat het totaal op 39 exemplaren brengt.
TECHNISCHE GEGEVENS type bouwjaren 1962-1964 bouwwijze 12 cil.,V cilinderinhoud 2953 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 290 pk/7400 tpm lengte 421 cm breedte 176 cm hoogte 114 cm massa 880 kg topsnelheid 250 km/h acceleratie 6 s productieaantal 39
15-06-2007 om 00:47
geschreven door skodaman
Skoda Kirby 1972
Skoda Kirby
dit is een skoda kirby uit 1972 deze buggys verschenen in verschillende versies. de buggy had een motor van 1174cc en een radiator voorin. de wagen was bedoeld voor de Staatsveiligheidsdienst. Maar in werkelijkheid was dit uitzonderlijke wagentje waarschijnlijk, gemaakt voor de autosport. ze konden een snelheden tot boven de 200 kilometer per uur! halen. In 1972 verscheen er in samenwerking met het Italiaanse Autozodiaco en het exportorgaan van Skoda, Motorest, de Skoda Kirby. Het was een grappige open buggy, waarbij men gebruik maakte van de motor, versnellingsbak, en verschillende chassisonderdelen van de Skoda 100/110.
15-06-2007 om 00:43
geschreven door skodaman
tvr
TVR
15-06-2007 om 00:29
geschreven door skodaman
14-06-2007
Panhard 24 BT Coupe 1964
Panhard 24 BT Coupe 1964
de laatste panhard was een coupe,een vierzitter met tigre motor. de vierzitter haalde een topsnelheid van 150km. met een tigre motor met 50pk ging hij 10km sneller.
14-06-2007 om 18:44
geschreven door skodaman
Mercury Comet 1961
Mercury Comet 1961
in maart 1960 werd de comet gepresenteerd . hijb werd als twee & vierdeurssedan an als stationcar verkocht.
14-06-2007 om 18:42
geschreven door skodaman
Pontiac Catalina 1959
Pontiac Catalina 1959
de catalina was de goedkoopste pontiac serie. in 1959 had men de wagen nogeens verlengd. van bumper tot bumper had hij nu een lengte van maar liefst 543cm! de 6364cc v8 leverde 304pk/4600tpm. hij boot ruimte aan zes personen en een heleboel bagage .
14-06-2007 om 18:40
geschreven door skodaman
Pierce Arrow 1933
Pierce Arrow 1933
de pierce arrow moest het merk van de ondergang redden . maar dit mislukte helaas de enorme auto met een v12 motor en alle technische snufjes die er op dat moment voorhanden waren . kon het bedrijf niet van de ondergang redden . in 1934 werden nog 1.740 autos verkocht,maar in 1936 was dit aantal al gedaald tot 787. toen in 1937 nog slechts 167 autos konden worden verkocht,werd besloten het bedrijf definitief te sluiten.