Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
autonostalgie met pin ups
vervolg van skodaman
21-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Stratos Alitalia Turbo 1977
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lancia Stratos Alitalia Turbo 1977
 
De futuristische Lancia Stratos was de ultieme rallye-auto uit de 70-er jaren. Met de introductie van de Groep 5 reglementen zag Lancia ook kansen op het circuit. De lichte 2,4 liter V6 turbo was echter te zwak in vergelijking met de Porsches en BMW's en successen bleven uit. Eén van de twee auto's brandde in 1976 volledig uit.
Enkel in de Giro d'Italia - een combinatie tussen race en rallye - was de auto succesvol. De enig overgebleven auto won zowel in 1976 als 1977.
Tegenwoordig staat deze auto in een Japans museum.

21-08-2007 om 21:17 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia 037 Rally Abarth 1982
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lancia 037 Rally Abarth 1982

De Lancia Rally 037, voorzien van een polyestercarrosserie van Pininfarina en een viercilinder 16-kleppenmotor met Volumex-drukvulling.
Het nieuwe topklassemodel, de in oktober 1984 uitgebrachte Thema, onderscheidt zich weer door enkele geavanceerde voorzieningen, zoals een ABS-remsysteem, motorbalansassen die tegengesteld aan de krukas draaien en een turbocompressor met intercooler en overboost. Deze laatste voorziening, die de mogelijkheid biedt om bij accelereren tijdelijk de vuldruk te verhogen, wordt voor het eerst op een normale serietoerwagen toegepast. De Thema is ook de eerste Lancia met een turbodieselmotor. Het betreft hier een motor van een geheel nieuwe generatie die door zijn stille werking en hoge prestaties afrekent met de tot dan toe belangrijkste nadelen van diesels.

21-08-2007 om 12:45 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Delta 1992
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lancia Delta 1992

De Lancia Delta HF Integrale is één van de belangrijkste rallyauto’s van de laatste 15 jaar geweest. In totaal won deze auto tussen 1987 en 1992 6 maal het WRC (Wereldkampioenschap Rally) voor constructeurs en 4 maal het WRC voor rijders , een prestatie die tot op de dag van vandaag nog niet geëvenaard is! Deze auto heeft geschiedenis geschreven en is daardoor een icoon geworden.

 LANCIA DELTA HF INTEGRALE ‘MARTINI 5’ – 1992
 
Het Integrale genieten

Bij het wegrijden vanuit stilstand kijk je de eerste keer onherroepelijk even naar de pook. Ben ik nu gek of lijkt het alleen maar zo? Even krijg je namelijk het idee alsof je in drie vertrekt, maar dat is schijn.
Het differentieel heeft een overbrenging van 3,11 op 1. Dat maakt de vijf voorwaartse overbrengingen vrij ‘lang’. Wie ervan houdt om zo nu en dan flink tekeer te gaan, heeft hier juist veel plezier van. Twee, drie en vier zijn uiterst bruikbare verzetten. De eerste versnelling
gebruik je alleen aan het begin van de klassementsproef en in haarspeldbochten. Het is de bedoeling dat je jezelf lanceert met dit kanon. Dus het toerental rond de 4.500 en dan loslaten die koppeling! De vier banden grijpen zich vast aan de ondergrond en net als destijds Kankkunen, Auriol en Biasion ga je er in een verpletterend tempo vandoor. Zij het dat de rallycracks zo’n 400 pk tot hun beschikking hadden, dat dan weer wel. Toch slaagt de Delta HF Integrale erin om in slechts 5,7 tellen vanuit stilstand naar de 100 km/h te spurten. Zelfs naar de hedendaagse normen is dat  akelig snel.
 
Technische gegevens 
Merk en model Lancia Delta HF Integrale 5 WRC 
Vermogen en koppel 270 PK/370 NM 
Acceleratie 0-100 km/u 5.1 seconden 
Topsnelheid 240 km/u 
Nieuwprijs EUR. 52184 

21-08-2007 om 12:42 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Super Delta 1993
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lancia Super Delta 1993
In 1983 komt Lancia met  de HF turbo, met een geblazen 1.585 cc viercilinder van 130 pk. Pas met de introductie in 1986 van de vierwielaangedreven HF 4WD ofwel de Integrale (met een van injectie voorziene 1.995 cc turbomotor en 165 pk) wordt de Delta echt serieus genomen. Met deze auto betreedt Lancia in 1987 het WK Rallye en wint meteen het eerste seizoen. Dat succes wordt in 1988 tot en met 1992 herhaald, wat de potentie van de Delta’s bewijst. Uiteraard evolueert de HF Integrale met het verstrijken van de jaren. In 1987 beschikt de 1.995 cc 8-kleps turbomotor nog over 185 pk; de laatste Evoluzione 2 heeft een 16-kleps motor met 215 pk onder de motorkap. Ook het uiterlijk is flink veranderd, met uitgeklopte wielkasten voor de grotere spoorbreedte en de nodige spoilers rondom.
De productie van de Delta eindigt in 1993, wanneer de nieuwe Delta verschijnt. De Integrale wordt nog een jaar doorgebouwd.

21-08-2007 om 12:36 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
20-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bellett 1600 GTR 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bellett 1600 GTR 1969
De Bellett was leverbaar met maar liefst acht verschillende motoren.
De 1300 was de kleinste en de 1600 de grootstebenzinemotor.
Daarnaast stond nog een 1800cc dieselmotor op het programma.
 

20-08-2007 om 11:02 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bellett 1600 GTR 1969....
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bellett 1600 GTR 1969....
Giugiaro tekende deze Isuzu Bellett in 1964 .
omdat deze wagen voor de japanse markt was bestemd had hij een rechtse besturing





20-08-2007 om 10:58 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
19-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Octavia TS 1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Octavia TS 1959

De Škoda automobielen werden vervaardigd in de Škoda Automobielfabriek te Mladá Boleslav te Tsjecho-Slowakije. De verkoop werd destijds uitgevoerd door Staatsbedrijf Motokov te Praag.

De Škoda 440, een 2 deurs coach met geheel gewijzigde carrosserie, werd geïntroduceerd in het najaar van 1955 en werd voor het eerst in Nederland geïmporteerd in februari 1956. De volgende modellen waren verkrijgbaar; 440 - 2 deurs coach, 445 - 2 deurs coach en de 450 -  2 deurs cabriolet. In Tsjechie werd de 440 ook wel "Spartak" genoemd.
De Octavia, die de 440 verving, werd in juli 1959 geïntroduceerd en omvatte de volgende uitvoeringen; Octavia - 2 deurs coach, Octavia Super - 2 deurs coach, Octavia TS - 2 deurs coach, Felicia - 2 deurs cabriolet en als 2 deurs coupé en de Combi - 3 deurs stationcar. 

Op de afbeeldingen kan je de Skoda Octavia TS zien
Deze wagen reed in 1959 mee in de rally van Monte Carlo

19-08-2007 om 07:52 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Octavia TS 1959...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda  Octavia TS 1959...

19-08-2007 om 07:47 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Octavia TS 1959....
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Octavia TS 1959....

19-08-2007 om 07:46 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Å koda 130 RS A5 (prototyp 738) 1974
Klik op de afbeelding om de link te volgen Škoda 130 RS A5 (prototyp 738) 1974

Deze Skoda 130 RS was in 1974 een prototype

19-08-2007 om 07:44 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Rapid 130H 1984
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Skoda Rapid 130H 1984
Skoda produceerde auto's in grote aantallen. Alleen al van het basismodel S100 werden er totaal 819.787 gebouwd. Van de modellen S105/S120 werden er ongeveer 1,3 miljoen gemaakt. In 1981 probeerde Skoda het weer met een coupé, de Rapid, die qua vormgeving onmiskenbaar in de S-serie thuishoorde. Het wagentje werd aangedreven door de motor uit de S120 LS, later door de iets zwaardere motor van de S130, nu met de type-aanduiding Rapid 130. De Rapid was ook de eerste Skoda, die voorzien was van een vijfbak. Door aanpassingen van stuurinrichting en onderstel, was de wegligging aanzienlijk verbeterd.

Pas in 1987 kwam Skoda met een voorwiel-aangedreven auto, de Favorit 136. De vijfdeurs carrosserie was getekend door Bertone, maar onder de motorkap zat een aangepaste motor van de S130.

19-08-2007 om 07:41 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Rapid 130H 1984...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Rapid 130H 1984...

19-08-2007 om 07:39 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Fabia WRC 05..
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Fabia WRC 05..
De Red Bull Skoda Fabia WRC, De auto met als rijders Andreas Aigner, Mattias Ekkström en Harri Rovanperä, met de navigators Klaus Wicha, Stefan Bergmann en Risto Pietilaïnen.

De specificaties van de Skoda Fabia WRC: een 4 cilinder DOHC 20 klepper met een turbocharger die een maximale trekkracht kent van 600 Nm en een topsnelheid van 220 km/h. Op het asfalt is deze WRC in 3,9 seconden aan de 100 km/h. In het seizoen WK Rally 2006 werd het team van Red Bull Skoda 6e in het constructeurs kampioenschap.

19-08-2007 om 07:37 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skoda Fabia WRC 05
Klik op de afbeelding om de link te volgen Skoda Fabia WRC 05

19-08-2007 om 07:34 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
18-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 2800 Spicup 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen  BMW 2800 Spicup 1969
Niet alle ontwerpen en prototypes hebben ook tot een productiemodel geleid, zoals de BMW Turbo die wel in productie is gegaan en officieel als BMW M1 ter wereld kwam.
De Bmw 2800 Spicup van 1969 was een prototype

18-08-2007 om 15:16 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bmw 3.0 csl turbo 1973
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bmw 3.0 csl turbo 1973

18-08-2007 om 15:12 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (3)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bmw 3.5 CSL 1975
Klik op de afbeelding om de link te volgen Bmw 3.5 CSL 1975
Aan de absolute top bij bmw stond de 3.0 CSL die qua naam en uiterlijk weliswaar niet zo heel erg af leek te weken van de 3.0 CS, maar die dat wel degelijk deed. De L stond voor Leight en dat was hij ook. Standaard kwam deze BMW met een vermogen van 205 tot 210 pk, maar voor gebruik op het circuit werd hij vaak dusdanig onder handen genomen dat er soms zelfs meer dan het dubbele aantal pk’s uit werd gepompt. Mede dankzij de toepassing van een turbo. De homologatie-specials voor op straat zagen er net als de circuitversies bijna angstaanjagend uit, met een enorme spoiler op de achterklep. Daar dankt de 3.0 CSL ook zijn bijnaam aan: Batmobile.

18-08-2007 om 15:11 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 320 Groep 5 (1977)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW 320 Groep 5 (1977)

De BMW E21 is een model van het Duitse automerk BMW. Het werd ontworpen onder leiding van Paul Bracq. In 1975 (in de VS: 1977) rolden de eerste 3 modellen van de band.
De E21 wordt gezien als BMW's eerste echte 3-serie, die van mei 1975 tot 1982 geproduceerd is. Voorloper van de E21 was het 02 model, beter bekend als 1502, 1602, en 2002. Echter, met de komst van de E21, kreeg BMW een 3-cijferige type aanduiding. De E21 kwam alleen maar uit met benzinemotoren. In het begin van de productie kon men kiezen uit verschillende types: de 316, 318, 320 en 320i. Tegen 1977 kwam de 323i erbij en werd de viercilinder 320i vervangen door de 320/6. Zowel de 320/6 als de 323i waren zescilindermotoren. In 1980 kwam er nog de spaarversie bij, de 315.

BMW 320 Groep 5 (1977)
De rondetijd van de BMW 320 van groep 5 met de frontspoiler in de vorm van een sneeuwschuiver was in 1977 een échte sensatie.
De naar 1.4 liter verkleinde viercilinder-motor haalde maar liefst 400 pk.
– 293 kW
– 300 km/u

18-08-2007 om 11:59 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SCHNITZER 635 csi 1984
Klik op de afbeelding om de link te volgen

SCHNITZER 635 csi 1984
 In 1976 lanceert BMW de elegante 6-serie, die uitsluitend door krachtige zescilindermotoren wordt aangedreven. In 1983 verschijnt met de M635CSi de machtigste motorvariant: een 24-kleps zescilinder-in-lijn. Niet zomaar een sterkere motor, want de krachtbron komt rechtstreeks uit de roemruchte M1. De M staat voor Motorsport GmbH, een gespecialiseerde afdeling van BMW die zich bezighoudt met de ontwikkeling van race-auto’s, zoals destijds de 3.0 CSL en de M1. Omdat de M1-motor na het verscheiden van dat model toch niet meer gebruikt werd, besloten de ingenieurs ‘m bij wijze van proef in de BMW coupé te lepelen. Met verbluffend resultaat. 286 trappelende paarden zorgen voor een onstuimige acceleratie: van 0 naar 100 km/h in 6,4 seconden. De voorwaartse drang stopt pas bij 255 km/h. Door de sportwagenmotor in een ‘gewone’ coupé (en vanaf 1985 zelfs in de vierdeurs 5-serie als M5) aan te bieden zet BMW een nieuwe trend, die uiteindelijk door alle zichzelf respecterende merken wordt gevolgd (zoals de Mercedes AMG, Audi S en Volvo R lijn). Uiterlijk is de M635CSi herkenbaar aan de speciale lichtmetalen kruisspaakwielen, de grotere voorspoiler met luchtinlaat en een kleine spoilerlip op het kofferdeksel. De technici hebben ervoor gezorgd dat het wagengewicht nagenoeg 50:50 over voor- en achteras is verdeeld, waardoor de wegligging zeer stabiel is. Ook in de toerwagenracerij is de M635CSi zeer succesvol. Meteen in 1983 wordt de auto Europees kampioen. Eind 1987 krijgt de 6-serie een lichte facelift, met andere bumpers en DE-koplampen. In deze gedaante wordt de 6 nog één jaar doorgebouwd, tot eind 1988 het doek valt.

type M635CSi 
bouwjaren 1983-1988
bouwwijze 6 cil.,lijn
cilinderinhoud 3453 cc
brandstof benzine
aandrijving achter
vermogen 286 pk/6500 tpm
koppel 340 Nm/4500 tpm
lengte 475 cm
breedte 172 cm
hoogte 136 cm
wielbasis 262 cm
massa 1500 kg
topsnelheid 255 km/h
acceleratie 6,4 s

18-08-2007 om 11:56 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW M3 (E30)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW M3 (E30)

 Sinds het verschijnen van de BMW 2002 Turbo is er eigenlijk geen extreem sportieve uitvoering van de kleine BMW’s meer verschenen. Daar komt in 1986 verandering in met de M3 (E30). Aangemoedigd door het succes van de M635CSi en de M5 en om concurrent Mercedes 190E 2.3-16 af te troeven geven de ingenieurs van BMW Motorsport GmbH de 3-serie een anabole-steroïden-kuur.
De M3 is niet te missen vanwege de uitgeklopte spatborden, de voor- en achterspoilers en het hoger gelegde kofferdeksel met schuiner geplaatste achterruit. Dit laatste ten faveure van een betere stroomlijn. Het interieur is uitgerust met Recaro-sportstoelen en de instrumenten hebben roodgekleurde naalden. Onder de motorkap geen zescilinder, maar een 16-kleps viercilinder met 2,3 liter cilinderinhoud en een maximum vermogen van 200 pk (met katalysator 195 pk). Deze motor is in principe verkregen door van de bestaande Motorsport zescilinder twee cilinders ‘af te hakken’.
De M3 is uitsluitend als tweedeurs leverbaar. Later (in 1988) verschijnt de M3 Cabrio. Vanaf 1989 beschikt de M3 over 215 schone pk’s. De M3 is meteen een goede basis voor homologatie in de diverse raceklasses, en daardoor zeer succesvol op de internationele circuits: de titel in de Duitse DTM-serie wordt diverse keren in de wacht gesleept en de M3 wordt ook de eerste wereldkampioen bij de toerwagens. Speciale gelimiteerde series van de M3 – zoals de M3 Johnny Cecotto (één van de toprijders bij BMW), de M3 Evolution I en II en de M3 Sport Evolution (600 exemplaren met een tot 2,5 liter vergrote viercilinder en 238 pk) – herinneren aan die successen. In 1992 verschijnt de opvolger, de nieuwe M3 (E36), die een zescilinder onder de kap heeft. Van de eerste M3 worden inclusief de gelimiteerde series in totaal 18.392 exemplaren gebouwd.

type M3  M3 Sport Evolution
bouwjaren 1986-1989 1990-1990
bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn
cilinderinhoud 2302 cc 2467 cc
brandstof benzine benzine
aandrijving achter achter
vermogen 195 pk/6750 tpm 238 pk/7000 tpm
koppel 240 Nm/4750 tpm 240 Nm/4750 tpm
lengte 434 cm 434 cm
breedte 168 cm 168 cm
hoogte 137 cm 137 cm
wielbasis 256 cm 256 cm
massa 1200 kg 1200 kg
topsnelheid 235 km/h 248 km/h
acceleratie 6,7 s 6,5 s 
productieaantal 18392 600
 
 
 
 

18-08-2007 om 11:53 geschreven door skodaman

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto

Foto



Foto

Over mijzelf
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (belgie) en mijn beroep is ( geen ) invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.

kom eens kijken op deel 1 van skodaman
  • skodaman

  • kom ook eens kijken op skodaman3
  • skodaman3

  • Gastenboek
  • Krásný den .
  • Hartelijke groetjes en een aangename zondag
  • Vriendelijke groetjes
  • Een herftgroetje
  • Warme,lieve weekendgroetjes

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Zoeken in blog



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!