Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

29-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Taunus 17M 1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Taunus 17M 1957
Tot 1967 werd Taunus gebruikt als de merknaam voor alle Duitse modellen van het dochterbedrijf van Ford in Europa. Er bestonden destijds Duitse modellen die met Taunus 12M, 15M en 17M aangeduid werden en een bestelwagen die Taunus Transit heette, maar bij allen mocht toen de naam Ford niet als merknaam gebruikt worden. Vandaag de dag wordt ook naar de modellen van voor 1967 gewoon als Ford gerefereerd.

Met de introductie van de Ford Taunus type P7 in 1967 werd dit beleid veranderd. Toen werd de merknaam weer "Ford", en bleef Taunus enkel als de modelnaam bestaan. De reeds bestaande modellen werden tot Ford 12M, Ford 15M en Ford Transit omgedoopt. Van de M wordt gezegd dat deze staat voor "Meisterstück", ofwel in het Engels "Masterpiece

 

29-01-2008 om 09:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin A40 Somerset Convertible 1953
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin A40 Somerset Convertible 1953

29-01-2008 om 09:50 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wartburg Combi 1961
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Wartburg Combi 1961

29-01-2008 om 09:48 geschreven door skodaman


28-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Allegro 1981
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin Allegro 1981

28-01-2008 om 19:54 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Healey 3000....1968
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin Healey 3000....1968

28-01-2008 om 19:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin A40 Farina Mk2 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin A40 Farina Mk2 1962

28-01-2008 om 00:22 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin A40 Farina Mk2 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin A40 Farina Mk2 1962
In de herfst van 1958 kwam Austin met een geheel nieuwe wagen op de markt. De Italiaanse carrossier Pinin Farina had de opbouw getekend, maar de auto werd in Engeland vervaardigd. Bij de tweedeurs wagen kon de rugleuning van de achterbank neergeklapt worden, waardoor de kofferruimte aanmerkelijk vergroot werd. Vandaag niets nieuws natuurlijk, maar wel in 1958. Vanaf 1959 werd de A40 ook als Countryman ofwel stationcar geleverd. In '61 volgt de Mk II met een nieuwe grille en hydraulische remmen.
 
 
Soort: coach en stationcar Aantal cilinders: 4
Cilinderinhoud: 948 en 1098 Vermogen: 35/4750 en 48/5100
Topsnelheid: 110-130 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1958-1967 Productieaantallen: 342.280
 

28-01-2008 om 00:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin 1100... 1969...
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin 1100... 1969...

28-01-2008 om 00:20 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin 1100... 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin 1100... 1969

28-01-2008 om 00:18 geschreven door skodaman


27-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Peugeot 504... 1974
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Peugeot 504... 1974

Peugeot ontwikkelt in samenwerking met Pininfarina de 504 Coupé en Cabriolet. Het is inmiddels een goede traditie dat de bijzondere varianten van de familie-Peugeots door de Italiaanse meester worden getekend. De in 1969 gepresenteerde nieuwelingen zijn vrij sober vormgegeven en hebben het met negentien cm ingekorte onderstel van de in 1968 geïntroduceerde 504 limousine. In de totale lengte missen de Coupé en Cabriolet dertien cm ten opzichte van de gewone 504.
De carrosserieën worden gebouwd bij Pininfarina in Turijn, vervolgens vindt de assemblage plaats bij Peugeot zelf. In tegenstelling tot de 504 limousine met stuurschakeling is vloerschakeling standaard, wat als sportiever wordt ervaren in die dagen. De 1.796 cc viercilinder injectiemotor levert 100 pk, waarmee de auto’s temperamentvol zijn, maar niet uitgesproken sportief, ondanks de vrij harde onderstelafstemming.
De in oktober 1974 geïntroduceerde uitvoeringen met V6-motor brengen daar verandering in. De samen met Volvo en Renault ontwikkelde PRV (Peugeot Renault Volvo) zescilinder levert 136 pk. De V6 is herkenbaar aan de enkele, brede koplampen en nieuwe, rechthoekige achterlichten. De viercilinders verdwijnen in eerste instantie, maar keren drie jaar later terug in het programma vanwege de grote vraag ernaar. In 1979 krijgen alle modellen grotere kunststof bumpers en in 1981 volgt een vernieuwd dashboard. In 1983 worden de laatste exemplaren verkocht; een opvolger komt er niet.
 

TECHNISCHE GEGEVENS
 type Coupé V6
 bouwjaren 1974-1978
 bouwwijze 6 cil.,V
 cilinderinhoud 2664 cc
 brandstof benzine
 aandrijving achter
 vermogen 136 pk/5750 tpm 
  lengte 436 cm
 breedte 170 cm
 hoogte 135 cm
 wielbasis 255 cm
 massa 1270 kg
 topsnelheid 186 km/h
 acceleratie 10,5 s

27-01-2008 om 20:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Granada 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Granada 1972

De Ford Granada was een middenklasse model sedan van Ford Europa. In latere jaren werd de naam Granada ook gebruikt voor de Brits/Ierse versies van de Ford Scorpio.

Geïntroduceerd in 1972 was de Ford Granada een voor zijn tijd moderne sedan. Het werd aanvankelijk in Dagenham en Keulen gemaakt, later vond de productie volledig in Keulen plaats. Tegelijk met de Granada werd de eenvoudiger uitgerustte Consul geïntroduceerd, als opvolger van de Duitse 17M en de Britse Zephyr 4. De Granada was de opvolger van de Duitse 20M en 26M en de Britse Zephyr 6.

 

27-01-2008 om 20:40 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari Dino 246GT 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ferrari Dino 246GT 1969

Dino is de naam van een tussen 1959 en 1979 door Ferrari en Fiat gebouwde reeks sportwagens.

Na de tragische dood van Enzo Ferrari's zoon (Alfre)Dino Ferrari in 1956 besluit Enzo Ferrari als postuum eerbetoon de pas mede door zijn zoon ontwikkelde, relatief bescheiden aluminium 2 liter V6 motor (3 dubbele Weber-carburatoren) naar hem te noemen. Alle door Ferrari gebouwde V6 motoren dragen vanaf dat moment de naam 'Dino'.

27-01-2008 om 20:38 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VW Beetle Karmann Cabriolet... 1955
Klik op de afbeelding om de link te volgen

VW Beetle Karmann Cabriolet... 1955
Op de tentoonstelling in Hannover presenteerde de carrossier Karmann uit Osnabrück zijn cabriolet-uitvoering van de Kever. De wagen werd in 1949 in productie genomen en vanaf dat moment ook bij Karmann gebouwd. Tot in 1980 en precies 331.847 maal. Technisch was de cabriolet natuurlijk identiek aan de Kever. Hij kreeg dezelfde verbeteringen en niet alleen wat het mechaniek betreft, maar ook wat de carrosserie aanging. Dit was de reden dat de open wagen zo goed verkocht werd: hij was even betrouwbaar als de Kever. Prijzen voor bolle voorruit.

27-01-2008 om 00:06 geschreven door skodaman


26-01-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VW Beetle Karmann Cabriolet 1955
Klik op de afbeelding om de link te volgen VW Beetle Karmann Cabriolet 1955

26-01-2008 om 23:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Rekord P1 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Opel Rekord P1 1958

De Opel Rekord was een autotype van de autofabrikant Opel.
Het middenklassevoertuig was in productie van 1953 (echter onder de naam Olympia Rekord) tot en met 1986.
De wagen werd in Duitsland gebouwd. De productie bedroeg circa 10 miljoen exemplaren. Nadat de productie beëindigd werd van de Rekord, werd deze vervangen door de Omega.

 

26-01-2008 om 22:02 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Rekord P1 .. 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel Rekord P1 .. 1958

26-01-2008 om 22:01 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opel Rekord Combi 2... 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen Opel Rekord Combi 2... 1958

26-01-2008 om 21:59 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Capri Mk1 1600 GT 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Capri Mk1 1600 GT 1969

Ford gaat vanaf 1969 op de sportieve toer met de Capri.
De projectnaam luidt Ford Colt.
De naam Colt betekent veulen en laat er geen twijfel over bestaan: de Capri is de Europese nakomeling van de Amerikaanse Ford Mustang.
Het is een sportief ogend model voor niet al te veel geld en daarmee een directe concurrent voor de Opel GT. De Capri is met een keur aan vier- en zescilindermotoren leverbaar en de vermogens lopen uiteen van vijftig pk voor de 1300 V4 (top 133 km/h, 0 naar 100 in 22,7 s) tot 108 pk voor de 2300 R V6 (top 178, 0 naar 100 in 9,8 s). Later verschijnt het topmodel, de 2300 RS V6 met 125 pk.
De R-versie heeft een matzwart gespoten grille, motorkap en achterzijde, helemaal hip in die jaren. Het fraaie design kan echter niet verhullen dat de 1300 en 1500 eigenlijk slechts een 12M en 15M in een sportief jasje zijn; pas vanaf de 1700 (met 75 pk) komen de prestaties overeen met het flitsende uiterlijk. De pers is enthousiast over de directe besturing en de stabiele wegligging.
Ford plant vierhonderd exemplaren per dag. In de loop der jaren worden vele uitvoeringen aangeboden; één van de begeerlijkste is in 1973/74 de 3100 RS, die bedoeld is om de Capri te homologeren voor de racerij. De 3.091 cc V6 levert 148 pk (in racetrim rond de 415 pk). Een spoiler op de achterklep zorgt voor de nodige downforce. Er worden slechts 248 exemplaren gebouwd.
In 1974 wordt de Capri Mk II geïntroduceerd, een verbeterde versie met een compleet gerestylede carrosserie. De Mk II is nog praktischer dan de Mk I door de grote achterklep, die in het dak scharniert.

26-01-2008 om 18:15 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Capri Mk1 1600 GT 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Capri Mk1 1600 GT 1969

26-01-2008 om 18:14 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 575 Maranello 2002
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 575 Maranello 2002

26-01-2008 om 18:13 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!