Jaguar XJS 1986 De XJS mag niet gezien worden als een opvolger van de Jaguar E-Type. De controversiële vormgeving van de XJS was eerder een product van de jaren zeventig dan van een evolutie van Jaguar-kenmerken. Afgezien van de Jaguar-emblemen achterop, was er geen enkele aanwijzing dat het hier een Jaguar betrof: geen verchroomde grille met spijltjes, twee koplampen in plaats van vier, geen springende Jaguar-mascotte en zelfs geen verchroomde raamlijsten. Het zwarte plastic alsook het totaal ontbreken van fineer of houtwerk was een stoutmoedige stap voor Jaguar.
De Porsche Boxster is een 2-persoons roadster met softtop, met centrale motor net achter de inzittenden en achterwielaandrijving van de Duitse sportwagenfabrikant Porsche. De de naam "Boxster" is afgeleid van de samentrekking van boxer en speedster. De Boxster is gebaseerd op de de Porsche 550 Spyder van 1956 (van waar hij o.a. de centrale uitlaat van overgenomen heeft).
Met dit model wilde Porsche terugkeren naar de Porsche 911-traditie (6-cilinder boxermotor, achterwielaandrijving en heel wat PK's onder de motorkap), nadat heel wat kritiek was geuit op de niet boxer-modellen met voorin geplaatste motor (Porsche 928, Porsche 924, Porsche 944 en later de Porsche 968) die geen "echte" Porsches zouden zijn. De Boxster is een onverhoopt succes gebleken. De verkoopcijfers overtroffen de stoutste verwachtingen.
Zoals men had kunnen verwachten, werd de E-Type een groot succes. Vanaf september 1964 maakt de 3.8 liter plaats voor de nieuwe modellen met de 4.2 liter motor. De wagen had een duidelijk verbeterde synchronisatie en koppeling en betere remmen en een doeltreffender koelsysteem. In ieder opzicht kon men de E-Type vergelijken met een Ferrari, een Maserati of een Aston Martin.
BMW 3200 CS 1962 De 3200 CS werd officieel ontworpen door Nuccio Bertone, maar degene die het meest aan het design heeft gewerkt, was een medewerker van Bertone: ene Giorgietto Giugiaro. Deze coupé heeft als eerste de ronde knik in de C-stijl, die zo kenmerkend is voor het BMW-design tot op heden.
Bouwperiode 1962 - 1965 (603 exemplaren) Motor V8 (90°) Boring x slag 82 x 75 mm Cilinderinhoud 3168 cm³ Max. vermogen 160 pk @ 5600/min Max. koppel 24,5 mkg @ 3600/min Compressieverhouding 1 : 7,3 Mengselbereiding 2 dubbele valstroom carburateurs Zenith 36 NDIX Versnellingen 4 Voorwielophanging dubbele dwarsarmen, veerpoten overlangs Achterwielophanging starre as, driehoeksarmen, veerpoten overlangs, Panhardstang Remmen voor schijven 267 mm Remmen achter trommels 284 mm Velgen 5J 15 Banden 7,00 H 15 L of 185 HR 15 Wielbasis 2635 mm Spoorbreedte v/a 1330/1416 mm Lengte / breedte / hoogte 4830/1720/1460 mm Gewicht 1500 kg Tankinhoud 75 liter Topsnelheid 200 km/u 0 - 100 km/u 14 s
MG MGA 1960 De Britse sportwagenfabrikant Morris Garages presenteert in 1955 een spiksplinternieuw model: de MGA. De MGA wijkt behoorlijk af van de voorafgaande modellen, vandaar de A in de naam van de roadster. De naam MGA moet weergeven dat het model een moderne, vrijwel geheel nieuwe constructie is. Voor verstokte MG-fans is het uiterlijk echter even slikken. Om de MGA meteen een goede reputatie mee te geven, zet men nog voor de officiële introductie drie in aluminium uitgevoerde prototypes in bij de Le Mans wegrace. De protos finishen als 5e en 6e in hun klasse, niet onverdienstelijk dus. Ten opzichte van de oudere MG-modellen is het zwaartepunt drastisch lager komen te liggen, wat bijdraagt aan de prima wegligging. De uit de MG Magnette Saloon stammende 1.489 cc viercilinder levert in den beginne 68 pk bij 5.500 tpm; al snel na de productiestart wordt het aantal paarden onder de motorkap echter opgevoerd tot 72. Ook de vierversnellingsbak komt uit de vierdeurs MG Magnette. De MGA haalt 152 km/h. In 1958 krijgt de roadster een nieuwe 1.588 cc basismotor met 80 pk. Daarnaast komt een fraaie Twin Cam (met dubbele nokkenassen) beschikbaar, die eigenlijk meer voor de racerij dan voor dagelijks gebruik bedoeld is. De 1.588 cc Twin Cam levert 108 pk, maar de betrouwbaarheid laat te wensen over. Dit, in combinatie met de hoge prijs, zorgt ervoor dat deze exotische uitvoering al in 1960 het veld weer moet ruimen. In 1961 verschijnt de Mk II met een 1.622 cc motor die goed is voor 93 pk. Een jaar later wordt de MGA vervangen door de MGB.
TECHNISCHE GEGEVENS type 1500 1600 Twin Cam bouwjaren 1955-1958 1958-1961 1958-1960 bouwwijze 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn 4 cil.,lijn cilinderinhoud 1489 cc 1588 cc 1588 cc brandstof benzine benzine benzine aandrijving achter achter achter vermogen 68 pk/5500 tpm 80 pk/5600 tpm 108 pk/6700 tpm lengte 396 cm 396 cm 396 cm breedte 147 cm 147 cm 147 cm hoogte 127 cm 127 cm 127 cm massa 890 kg 927 kg 952 kg topsnelheid 152 km/h 160 km/h 176 km/h productieaantal 58.750 31.501 2.111
Jaguar E type Convertible 1961 Na dertien jaar had Jaguar behoefte aan een nieuwe, moderne sportwagen. In maart 1961 kwam men fantastisch voor de dag met de nieuwe E-Type op de autotentoonstelling van Genève.
De Isetta was ontworpen als dwergauto voor de man die geen motorfiets meer wilde rijden en geen geld had voor een echte auto. De voorkant van de wagen was tevens het enige portier en zelfs die was niet erg groot Hij had een motor van 298cc met 13pk.
Honda CRX 1983 De CRX is een automodel van het merk Honda. Het is de sportieve afgeleide van de populaire Honda Civic. De wagen wordt nu niet meer geproduceerd, maar was heel populair in de jaren '80 en '90. Vooral zijn lage gewicht, goede wegligging (als gevolg van de ophanging van de wielen en het lage zwaartepunt) en acceleratievermogen spraken kopers aan. Er zijn 3 generaties van de CRX geproduceerd.
Inhoud 1 1e generatie (1983 t/m 1987) 2 2e generatie (1988 t/m 1992) 3 3e generatie (1992 t/m 1998) 4 4e generatie
De CRX werd geïntroduceerd bij de introductie van de gewone Civic van de 4e generatie. Hij kwam in twee versies: één met een 1.5 liter benzinemotor (12 kleppen en 100 pk) en later één met een 1.6 liter benzinemotor (16 kleppen en 125 pk).
Mercedes 220a, 220S & SE In 1954 werd de Mercedes 220a voorgesteld. De wagen leek sprekend op de 180, maar had een iets langere motorkap waar nu een zescilinder onder stond. Om het prijsverschil verder te rechtvaardigen, had de 220a ook meer accessoires meegekregen. In 1956 verscheen de S-uitvoering en twee jaren later de SE met een benzine-inspuiting van Bosch. De 220-reeks bewees zich tijdens zijn loopbaan als een uiterst solide en aangenaam vervoermiddel en als klassieker voor regelmatig gebruik is deze Mercedes beslist geschikt. De SE-versies doen 25 procent meer in prijs.
Soort: sedan Aantal cilinders: 6 Cilinderinhoud: 2195 Vermogen: 85/4800, 100/4800 en 115/4800 Topsnelheid: 150-165 Chassis: zelfdragend Productiejaar: 1954-1956 en 1956-1959 Productieaantallen: 25.937, 55.279 en 1.974
Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: autos .