Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

15-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Panhard PL 17 Tigre1963
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Panhard PL 17 Tigre1963

Panhard,  vroeger Panhard et Levassor is één van de oudste automerken ter wereld. Het is opgericht door Emile Levassor en Rene Panhard.

Ze bouwden allerlei soorten wagens: van kleine personenwagens, sport- en racewagens tot luxewagens. De concurrentie werd vooral na de Tweede Wereldoorlog steeds sterker en in 1955 werd de firma door Citroën overgenomen. In 1967 liet Citroën het als automerk vervallen, echter bouwde het nog tot 2004 pantservoertuigen. In 2004 werd het aan het Franse Auverland verkocht.

 

15-02-2008 om 10:54 geschreven door skodaman


14-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honda Civic 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Honda Civic 1972
De geschiedenis van de Honda Civic begint in de jaren 70. In 1972 is de eerste generatie Honda Civic ter wereld gekomen. Deze Honda Civic had de grootte van een Mini. De Civic uit 1972 had een luttele 1.1 motor en had maar 52 pk. Deze auto werd toen in Belgié nog niet in grote aantallen verkocht. Dat kwam pas later.

 

14-02-2008 om 21:57 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ferrari 250 GTO 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ferrari 250 GTO 1962

14-02-2008 om 21:21 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW 3.0CSL 1973
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW 3.0CSL 1973

Toen de CS-serie werd ontworpen, had BMW absoluut geen plannen om met deze modellen te gaan racen. Toen dit, in navolging van Alpina-BMW en Schnitzer, toch ging gebeuren, bleek de coupé veel te zwaar om het succesvol te kunnen opnemen tegen de Fords Capri. BMW kocht teamleider Jochen Neerpasch en technicus Martin Braungart weg bij Ford, liet hen BMW Motorsport GmbH oprichten (de BMW-raceafdeling) en zij bouwden, met de sportreglementen in de hand, lichtgewicht versies van de CS/CSi, die CSL heetten (L voor Leichtbau). Deze auto’s werden geleverd met een spoilerset, waartoe o.a. een enorme achtervleugel en een windgeleider boven de achterruit behoorden. Deze twee aërodynamische hulpmiddelen mochten in Duitsland zelf van de TüV niet op de openbare weg worden gebruikt, maar werden naar wens wel meegeleverd in de kofferbak. De CSL's vormden de basis voor grote BMW-successen in de toerwagenracerij.

14-02-2008 om 21:20 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BMW M3 1986
Klik op de afbeelding om de link te volgen

BMW M3  1986

Deze allereerste M3 is gebaseerd op de E30 3-serie van 1986.
De eerste generatie had een 2.3L BMW S14 motor met 200 pk.
De belangrijkste reden voor de productie van de M3 was om de concurrentie aan te gaan met de Mercedes-Benz W201.
Een merkwaardig kenmerk van de M3 E30 is zijn race achtergrond, niet alleen met BMW zelf, maar ook met racing teams zoals Prodive en Schnitzer Motosport.
 Later kwamen er "Evolution" modellen die een vermogen hadden van 215 pk.
Nog later werden er "Sport Evolution" modellen uitgebracht die 238 pk leverden met een 2.5L motor.
Ook werden er 786 M3 cabrio's met de hand gemaakt.
Toen was het de snelste 4-persoons cabriolet.
De M3 E30 was zeer verschillend van de gewone 3-serie.
Op de motorkap na was de hele carrosserie anders.
Hij had een meer aerodynamische vormgeving en bredere banden en wielen.
De productie van de M3 E30 eindigde in 1991.

 

14-02-2008 om 21:18 geschreven door skodaman


13-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maserati Tipo 151/1 ..1963
Klik op de afbeelding om de link te volgen Maserati Tipo 151/1 ..1963

13-02-2008 om 23:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maserati Tipo 151 3 LM Coupe.. 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen Maserati Tipo 151 3 LM Coupe.. 1964
Deze spectaculaire Coupé is ontworpen met slechts één doel voor ogen: het winnen van de 24 uur van Le Mans. Slechts drie Tipo 151 Maseratis zijn gebouwd.
De Tipo 151 Maseraties reed 27 races, in Europa

13-02-2008 om 23:46 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maserati Tipo 151/3 LM Coupe 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen Maserati Tipo 151/3 LM Coupe 1964

13-02-2008 om 23:44 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Simca 1200 S.... 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Simca 1200 S.... 1967

in 1962 komt de Coupé-versie op basis van de Simca 1000 uit, de Simca 1000 Coupé, een fraai ontwerp van Bertone. In 1967 wordt deze opgevolgd door de Simca 1200S, die een stuk sneller is en een aansprekender front heeft. Tussen 1967 en 1974 is ook een bijzondere variant op de Coupé leverbaar: de Simca CG, die in kleine serie gemaakt wordt door Chappe frères & Gessalin en een polyester carrosserie heeft.

13-02-2008 om 23:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Simca 1200 S..1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Simca 1200 S... 1967

13-02-2008 om 23:41 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cooper Climax T51 ...1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen Cooper Climax  T51 ...1959
De Cooper imponeerd in 1958 met de auto die aangedreven wordt door een motor achterin.
Het is echter duidelijk dat een motor van maar 2000cc de veel sterkere Ferraris niet verslagen kunnen worden.
In 1959 komt Coventry Climax hieraan tegemoet en verhoogt de cilinderinhoud van zijn viercilinder lijnmotor naar 2500cc.
Dit is voldoende voor Jack Brabham om de eerste Wereldtitel in zijn carriere zeker te stellen en voor Bruce Mclaren om zijn eerste overwinning te behalen in de nieuwe Grand Prix van de Verenigde Staten.
Deze successen worden in 1960 herhaald.

13-02-2008 om 19:58 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cooper Climax T53... 1960
Klik op de afbeelding om de link te volgen Cooper Climax  T53... 1960
Het model uit 1960 is gekenmerkt door een nog scherpere aerodynamica en nog minderluchtweerstand.

13-02-2008 om 19:55 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vanwall 01... 1954
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vanwall 01... 1954

Een  Britse constructeur, Vanwall, kwam niet verder dan de naam 'Special' voor zijn wagen.
Meer dan de naam was er niets speciaal aan deze wagen.

13-02-2008 om 19:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lagonda 4,5L .. 1934
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lagonda 4,5L .. 1934
Lagonda is een historisch auto en motorfietsmerk.
Lagonda Engineering Co. (W. Gunn), Staines, Middlesex.
Gunn bouwde eerst motorfietsen met De Dion-, MMC- en Minerva-motoren, later de bekende Lagonda-driewielers en automobielen.
Het bedrijf werd in 1948 door David Brown gekocht, die het bij het eveneens door hem gekochte Aston Martin voegde.

 

13-02-2008 om 19:49 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jowett Jupitter 1953
Klik op de afbeelding om de link te volgen Jowett Jupitter 1953

13-02-2008 om 19:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Anglia 105 E....1959
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Ford Anglia 105 E....1959

In 1959 introduceert Ford de laatste versie van de Anglia, de 105E. Het ontwerp was kenmerkend voor deze generatie. Opmerkelijk zijn de ‘omgekeerde’ achterruit, die ook ingebouwd werd op de 1957 Mercury Turnpike Cruiser, en de prominente koplampen met daartussen een grote grille. Verder bevonden er zich veel Amerikaanse invloeden in het design zoals de vinnen achteraan en de gestroomlijnde vormgeving. De koper kon de Anglia 105E in drie verschillende carrosseriën verkrijgen: als saloon, als ‘Estate’ en als ‘Van’. De 2 laatstgenoemde varianten waren beschikbaar vanaf 1961. De ‘Van’ spitste zich toe op utilitaire doeleinden terwijl de ‘Estate’ meer plaats bood aan personen. In 1962 deed de Anglia 123E Super zijn intrede.

13-02-2008 om 19:45 geschreven door skodaman


12-02-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Fulvia 1.6 HF ..1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lancia Fulvia 1.6 HF ....1972

12-02-2008 om 22:42 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Fulvia 1.6 HF 1972
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lancia Fulvia 1.6 HF  1972

12-02-2008 om 22:41 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lancia Fulvia Coupé 1976
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lancia Fulvia Coupé 1976
Na de vierdeurs Fulvia volgde weldra een coupé-uitvoering die racegeschiedenis zou schrijven. De viercilinder motor had een bovenliggende nokkenas per cilinderrij en bleek tot in het oneindige te kunnen worden opgevoerd. Deze leuke coupé is bij Lancia zelf ontworpen. Geliefd is de snelle HF-versie. De coupé zag men ook geregeld in ons land en tegenwoordig zijn uit Italië gehaalde wagens nog voor schappelijke prijzen te koop. HF's en Lusso's zijn aanzienlijk duurder.
 
 
Soort: coupé Aantal cilinders: V4
Cilinderinhoud: 1216, 1298 en 1584 Vermogen: 80/6200 - 114/6500
Topsnelheid: 160-180 Chassis: zelfdragend
Productiejaar: 1965-1976 Productieaantallen: 134.035 en 6.419
 

12-02-2008 om 17:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lotus Elan 1962
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Lotus Elan 1962
Door de Elite was Lotus in de problemen gekomen. Hij was zo duur om te produceren, dat er geld op toe moest worden gelegd. Wel was duidelijk, dat er een markt was voor een dergelijke sportwagen. Lotus zocht naar een betaalbaarder manier om deze te produceren. Bij wijze van proef construeerde men een eenvoudig chassis om met diverse body's te kunnen experimenteren. Het was een ruggengraat van plaatstaal, die aan beide zijden eindigde in een vork. Dit bleek zo goed te werken, dat het monocoque idee van de Elite overboord gegooid werd. Het backbonechassis zou de basis vormen voor de komende generaties Lotus automobielen.

 

12-02-2008 om 17:51 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!