BMW 3.0CSL 1973
Toen de CS-serie werd ontworpen, had BMW absoluut geen plannen om met deze modellen te gaan racen. Toen dit, in navolging van Alpina-BMW en Schnitzer, toch ging gebeuren, bleek de coupé veel te zwaar om het succesvol te kunnen opnemen tegen de Fords Capri. BMW kocht teamleider Jochen Neerpasch en technicus Martin Braungart weg bij Ford, liet hen BMW Motorsport GmbH oprichten (de BMW-raceafdeling) en zij bouwden, met de sportreglementen in de hand, lichtgewicht versies van de CS/CSi, die CSL heetten (L voor Leichtbau). Deze autos werden geleverd met een spoilerset, waartoe o.a. een enorme achtervleugel en een windgeleider boven de achterruit behoorden. Deze twee aërodynamische hulpmiddelen mochten in Duitsland zelf van de TüV niet op de openbare weg worden gebruikt, maar werden naar wens wel meegeleverd in de kofferbak. De CSL's vormden de basis voor grote BMW-successen in de toerwagenracerij.
14-02-2008 om 21:20
geschreven door skodaman
|