Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto nostalgie
vervolg van skodaman2
 
 
 
  

24-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche 917.. 1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Porsche 917.. 1971
De 24 uur van Le Mans in 1971 werd gewonnen door Gijs van Lennep en Helmut Marko met een gemiddelde van 222 kilometer per uur. De 24 uur reden de heren met aan het eind 5335 kilometer op de teller. Een record wat nog steeds niet is gebroken.

Jacky Ickx heeft ooit zijn moeder meegenomen in de Porsche 917 aan het einde van de rit bleek dat zij het bewustzijn had verloren.

Jacky Ickx was één van de eerste die de Porsche 917 reed.

Coureur Jackie Oliver is tijdens de 24 uur van Le Mans verongelukt in een Porsche 917.
 

24-03-2008 om 12:31 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Porsche 917... 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Porsche 917... 1970

De Porsche 917 was een auto extreem gedreven voor echte racesnelheden. Het frame dat slechts bestond uit aluminium buizen woog maar 50kg. En de motor W12 blok bestond uit twee snelle Porsche 911 V6 motoren motoren. Ook had de Porsche een extreem lichte carroserie van slechts 1.6 mm breed gemaakt uit koolstofvezel. De pk's waren zo immens groot dat sommige coureurs de auto niet ééns durfden te rijden (mede omdat de rit in deze auto je laatste zou kunnen zijn).

 

24-03-2008 om 12:28 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Porsche 917-K 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 Porsche 917-K 1970
De Porsche 917 is een raceauto die tussen 1969 en 1970 verscheen.
De Porsche was revolutionair vanwege de unieke samenstelling van de auto. Het chassis was van aluminium, de carroserie van koolstofvezel en de motor een W12 blok bestond uit twee Porsche 911 V6 motoren. De Porsche 917 werd veel gebruikt tijdens de 24 uur van Le Mans waar hij veel overwinningen op zijn naam zette. De Belgische coureur Jacky Ickx was één van de eerste die in de Porsche 917 heeft gereden. De Porsche schopte het ver op racegebied en is nog steeds erg bekend. Vooral toen er verbeterde versies uitkwamen zoals de Porsche 917K. Ook is er een speciale Gulf raceversie verschenen die werd gebruikt in de 24 uur van Le Mans en daar kon de Porsche het proberen tegen auto's als de Ford GT40 en de Audi R8 die tevens in het team van Gulf waren opgenomen

24-03-2008 om 00:08 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford GT-40 Mk 4.. 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford GT-40 Mk 4.. 1967

24-03-2008 om 00:06 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford GT-40.. 1965
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford GT-40.. 1965
De Ford GT40 was een sportwagen en viermaal achter elkaar winnaar van de 24 uur van Le Mans, van 1966 tot 1969. De auto was gebouwd om langeafstandsraces te winnen van Ferrari, dat Le Mans zesmaal achter elkaar had gewonnen, van 1960 tot 1965.

De GT40 werd genoemd naar de Gran Turismocategorie waarvoor de auto bedoeld was. De eis in deze categorie was een maximale hoogte van 40 inch (1,02 m, gemeten bij het windscherm). Grote Ford V8-motoren (4,7 L en 7 L) werden gebruikt, vergeleken met de Ferrari V12-motoren met een inhoud van 3,0 L of 4,0 L.

De eerste auto's werden gewoon "Ford GT" genoemd. De naam GT40 werd geïntroduceerd met de productie van de standaard Mk 1.

De huidige Ford GT is een modern eerbetoon aan de GT40.

 

24-03-2008 om 00:04 geschreven door skodaman


23-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NSU 1000 Prinz 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen NSU 1000 Prinz 1964

23-03-2008 om 00:48 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NSU Prinz Sport Coupe 1958
Klik op de afbeelding om de link te volgen NSU Prinz Sport Coupe 1958

23-03-2008 om 00:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault 4cv.. 1955
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault 4cv.. 1955

In 2006 vierde de 4CV haar zestigste verjaardag. Het was de eerste wagen van de Régie Nationale des Usines Renault, het symbool van de Franse industriële heropleving en de populairste Franse wagen van net na de oorlog, maar ook een nieuwe levenskunst. Terwijl het rijk van Louis Renault onder de voogdij van de bezetter viel, en de studie van en het onderzoek naar nieuwe wagens ten strengste verboden was, gingen twee mannen in het geheim dromen en nadenken over de toekomst. Vanaf 1940 wisselden Fernand Picard en Edmond Serre, twee ingenieurs bij Renault, hun ideeën uit over hoe de wagen er na de oorlog uit moest komen te zien: deze moest klein en zuinig zijn.

Bij de bevrijding op 4 oktober 1944 werden de Renault-fabrieken in bezit genomen door de voorlopige regering, en twee dagen later werd Pierre Lefaucheux aangesteld als beheerder. Hij wordt de directeur van de Régie Nationale des Usines Renault, wat op 16 januari 1945 officieel werd door een beschikking van Generaal de Gaulle. Het project 4CV kreeg nieuw elan en de stylist Berthaud tekende een carrosserie met vier

23-03-2008 om 00:46 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault 4 cv...1955
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault  4 cv...1955

23-03-2008 om 00:44 geschreven door skodaman


22-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nsu Prinz 1964
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Nsu Prinz 1964

De NSU 1000 is een kleine personenauto in sedanuitvoering van het Duitse automerk NSU.
Geïntroduceerd in september 1963 als NSU Prinz 1000, werd de auto hernoemd tot NSU 1000 in 1966.
De NSU Prinz 1000 werd in 1964 geïntroduceerd met een viercilinder 996 cc motor, de eerste naoorlogse NSU met een viercilindermotor. De auto was gebaseerd op de NSU Prinz 4, maar had een grotere carrosserie. De auto had een heckmotor.

 Gegevens
4 cilinder motor
996 cm³
Sterke 43 of 40 pk
Max snelheid: 130 km/u
Acceleratie: 0 tot 60 km/u in 8 sec
Afmetingen (in mm): lengte 3743 - breedte 1490 - hoogte 1364
Gewicht: 620 kg
Productie: 207.628 exemplaren

22-03-2008 om 15:49 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nsu Prinz 1965
Klik op de afbeelding om de link te volgen Nsu Prinz  1965

22-03-2008 om 15:47 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Capri mk1 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Ford Capri mk1 1969
De Ford Capri was een sportieve tweezits coupé van Ford.
De Capri werd in 1969 geïntroduceerd op het salon van brussel. Het was een poging van Ford om een Europese variant van de Ford Mustang te verkopen. Gebaseerd op de Ford Cortina werd de auto in Groot-Brittannië (Dagenham en Halewood), België (Genk) en Duitsland (Saarlouis en Keulen) gebouwd. Aanvankelijk wou men de naam Colt gebruiken, maar deze werd al gebruikt door Mitsubishi. De auto werd verkocht met een grote keuze uit motoren.

 

22-03-2008 om 15:46 geschreven door skodaman


21-03-2008
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Dauphine... 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault Dauphine... 1956

Als we de overlevering moeten geloven, had de Renault Dauphine eigenlijk Renault Corvette moeten heten. Een Chevrolet met deze zelfde naam kwam alleen eerder op de markt en om verwarring te voorkomen bedacht Renault daarom een andere naam: het werd Dauphine: naar een oude Franse titel voor kroonprins, maar dan vrouwelijk met een ‘e’ er achter.
In 1956 zag deze auto het levenslicht als opvolger van de populaire Renault 4CV.

21-03-2008 om 23:18 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Dauphine.. 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Renault Dauphine.. 1956
De Renault Dauphine was een automodel van de Franse autofabriek Renault. Het model werd in 1956 op de markt gebracht als opvolger van de Renault 4CV. Technisch gezien was er bijna niets aan veranderd want de 4CV diende als basis; ook de Dauphine had de motor achterin.
De inhoud van de cilinders was echter wel vergroot van 760 naar 845 cc, daardoor kreeg de motor 32 pk, 11 pk meer dan de 4CV's 21. De Dauphine was wat zwaarder dan de 4CV, vanwege de met 30 centimeter toegenomen lengte. De Dauphine was een succes, tussen 1956 en 1967 werden er 2,12 miljoen van gebouwd.
Naast het standaard model, dat 112 km/uur kon halen, was er ook een Gordini-versie, met een vermogen van 40 pk en een topsnelheid van 125 km/uur.

 

21-03-2008 om 23:16 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault Dauphine 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen Renault Dauphine 1956

21-03-2008 om 23:15 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ford Capri V8 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Ford Capri V8 1969

21-03-2008 om 14:53 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lincoln Continental Mark II..1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lincoln Continental Mark II..1956

21-03-2008 om 14:52 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lincoln Continental Mark II 1956
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lincoln Continental Mark II 1956

21-03-2008 om 14:51 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar E Type Coupé 2+2 Series II.. 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jaguar E Type Coupé 2+2 Series II.. 1969

De Jaguar E-type of ook Jaguar XK-E is een model van autoconstructeur Jaguar Cars waarvan tussen 1961 en 1974 3 generaties gebouwd werden. De E-type betekende een revolutie in het ontwerp, de prestaties en de besturing van sportwagens. De prijs lag een stuk lager dan die van de concurrerende modellen waardoor de verkoop hoog lag. Op 14 jaar tijd werden meer dan 70.000 exemplaren verkocht. De Jaguar E-type staat op de eerste plaats in de Top sportwagens van de jaren 60 -lijst.

De Series II, van 1969 tot 1971 geproduceerd, kreeg koplampen zonder glasbedekking (de Series 1 had problemen met aandampen gekend), een rond de achterzijde geplooide achterbumper, verplaatste en grotere richtingaanwijzers, naar onder de bumper verplaatste achterlichten, verbeterde koeling met een groter radiatorrooster en verbeterde remmen. Ook het interieur werd hertekend. Er kwamen nieuwe bedieningshendels, meer comfortabele stoelen en optioneel airco en stuurbekrachtiging. Ook de Series 2 was als FHC, OTS en 2+2 te verkrijgen.

 

21-03-2008 om 00:05 geschreven door skodaman


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jaguar E Type Coupé 2+2 Series II 1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Jaguar E Type Coupé 2+2 Series II 1969

 

21-03-2008 om 00:02 geschreven door skodaman




Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman4

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • mg auto

  • Foto

    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben Guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
    Ik ben een man en woon in Duffel (Belgie) en mijn beroep is invalide.
    Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 62 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: autos .


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!