BMW 2002 turbo 1973 Eén maand voor de oliecrisis in alle hevigheid toeslaat, presenteert BMW op de IAA in 1973 nog een benzineslurper van formaat: de 2002 Turbo. Al eerder, in 1972, experimenteerde BMW met een tweeliter viercilinder turbomotor van 280 pk. Deze werd ingebouwd in een spectaculair prototype, dat echter nooit in productie ging, maar wel hints weggaf van het toekomstige BMW in- en exterieurdesign. Na veel testwerk in de Europese toerwagenkampioenschappen is de 1.990 cc motor nu rijp voor serieproductie en wordt deze geïmplanteerd in de 2002. Daarmee is het de eerste Europese in serie gebouwde productiewagen met een turbo. Dankzij de turbolader, die 100.000 tpm kan draaien, schopt de motor het tot 170 pk. Goed voor een acceleratie van 0 naar 100 in 6,9 seconden en een maximale snelheid van 211 km/h. De 2002 Turbo maakt aan de buitenzijde geen geheim van zijn potentie: een grote voorspoiler met de type-aanduiding in spiegelschrift moet ervoor zorgen dat andere Autobahngebruikers de Turbo in hun spiegel herkennen en naar rechts gaan
Hoezo Überholprestige? De wielkasten zijn fors uitgebouwd en op de achterklep is een grote spoiler geplaatst. Later verdwijnt het aanmatigende opschrift onder politiek/maatschappelijke druk van de voorbumper. In 1973 en 1974 worden slechts 1.672 exemplaren gebouwd.
type 02-serie 2002 turbo bouwjaren 1973-1974 bouwwijze 4 cil.,lijn cilinderinhoud 1990 cc brandstof benzine aandrijving achter vermogen 170 pk/5800 tpm lengte 423 cm breedte 159 cm hoogte 141 cm massa 1080 kg topsnelheid 211 km/h acceleratie 6,9 s productieaantal 1.672
08-04-2008 om 23:42
geschreven door skodaman
|