Ford Anglia 100E.. 1965 Op 17 juni 1903 richtte Henry Ford de onderneming Ford Motor Company op. Zijn doel was het autorijden voor iedereen beschikbaar maken. Dit plan kwam tot uiting in de T-Ford. De wagen werd een enorm succes. De Ford Motor Company deelde hierin mee. Tegenwoordig heeft Ford te kampen met grote verliezen. De historiek van de Ford Anglia-serie start in 1940. Dan deed de E04A zijn intrede. De wagen was in feite een verbeterde versie van de Ford 7Y. De code wijst op de benaming van de motor. Na deze generatie volgden nog de E49A en de 100E. In 1959 introduceert Ford de laatste versie van de Anglia, de 105E. Het ontwerp was kenmerkend voor deze generatie. Opmerkelijk zijn de omgekeerde achterruit, die ook ingebouwd werd op de 1957 Mercury Turnpike Cruiser, en de prominente koplampen met daartussen een grote grille. Verder bevonden er zich veel Amerikaanse invloeden in het design zoals de vinnen achteraan en de gestroomlijnde vormgeving. De koper kon de Anglia 105E in drie verschillende carrosseriën verkrijgen: als saloon, als Estate en als Van. De 2 laatstgenoemde varianten waren beschikbaar vanaf 1961. De Van spitste zich toe op utilitaire doeleinden terwijl de Estate meer plaats bood aan personen. In 1962 deed de Anglia 123E Super zijn intrede. De nieuwe versie had een 1.2 l motor onder de kap. De krachtbron zou verder ook beschikbaar zijn in de Van. De Anglia 123E Super kon eveneens geleverd worden in Europa. Qua uitrusting had de koper de keuze tussen de Standard en de DeLuxe. De laatstgenoemde variant was te identificeren aan de chromen zijstrips, grille en koplampomlijstingen. Het interieur was rijkelijker uitgerust met o.a. two-tone zijpanelen en een afsluitbaar handschoenkastje. Een variant die Ford UK louter voor de Europese markt vervaardigde, was de Anglia 105E Sportsman. De wagen kenmerkte zich door de het reservewiel aangebracht op de achterbumper, dit in de stijl van Amerikaanse luxewagen
14-04-2008 om 09:54
geschreven door skodaman
|