Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
28-01-2009
AMC GREMLIN GT..1978
AMC GREMLIN GT..1978
De Gremlin werd op 1 april 1970 voorgesteld, maar was zeker niet als grapje bedoeld. Het gedrocht was ontstaan door een Hornet achter zijn voorportieren door te snijden en van een nieuwe achterkant te voorzien. De Gremlin was maar 6,5 cm langer dan een Volkswagen Kever, maar had een echte Amerikaanse motor. De Gremlin had zijn aanhangers, die de wagen vooral kochten toen ze hem met een machtige V8-motor konden bestellen. In de laatste twee jaar kon er een viercilindermotor van Audi besteld worden in de Gremlin.
Aantal cilinders: 6 en V8 Cilinderinhoud in cm3: 3799-4981 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 100/5000 152/4200 Topsnelheid in km/uur: 145-175 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coach Productiejaren: 1970-1978 Productie-aantallen: ca.650.000
American Motors is altijd goed geweest voor iets bijzonders. Behalve de Gremlin is er nog een gedurfd model: de Pacer, Amerika's eerste 'kleine maar brede wagen'. Grappig was dat het rechter portier breder was dan het linker om het instappen achterin te vergemakkelijken. De Pacer werd in februari 1975 voorgesteld, dus eigenlijk middenin het modeljaar dat in Detroit al in oktober begonnen was. Desondanks verkocht AMC dat eerste modeljaar niet minder dan 64.939 stuks. Voor AMC een heel aantal. De klant had keuze uit twee typen zescilinders of (na '78) een V8. Vanaf '76 is er een stationversie.
Aantal cilinders: 6 en V8 Cilinderinhoud in cm3: 3801, 4235 en 4981 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 91/3050132/3200 Topsnelheid in km/uur: 140-165 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé en stationscoupé Productiejaren: 1975-1980 Productie-aantallen: 280.859
In de film reden Starsky en Hutch rond in een Ford Torino uit 1974. De hoofdfiguren waren twee politieagenten uit Zuid-Californië; de donkerharige David Starsky (Paul Michael Glaser) was een door het straatleven geharde detective met een enorm kinderlijke nieuwsgierigheid, en de blonde Kenneth 'Hutch' Hutchinson (David Soul) was meer een gereserveerde intellectueel.
Het jaar 1973 was voorlopig het laatste waarin Ford een Mustang cabriolet aanbood, wat de reden moet zijn geweest dat de verkoopcijfers stegen. Het was ook het laatste jaar van de 'echte' Mustang, want in 1974 kwam de kleine Mustang II op de markt. De krachtpatser van de serie was weer de Mach 1 met een fastback carrosserie. De standaardmotor was al zeer sterk en optioneel was er zelfs meer vermogen leverbaar. In 1973 kon de Mach 1 ook met een kleine zescilinder geleverd worden.
Aantal cilinders: V8 Cilinderinhoud in cm3: 5769 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 250/4600 Topsnelheid in km/uur: 220 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé Productiejaren: 1971-1973 Productie-aantallen: 112.859
In 1967 vulde Shelbys zijn programma aan met de GT 500, nadat Ford zijn Mustangs ook met een 7-liter V8 kon leveren. De naam '500' had geen betekenis, evenmin als de '350' die de geschatte afstand tussen Shelbys bureau en werkplaats geweest zou zijn. In '68 komt er een KR-versie bij. Wat de carrosserieën betrof waren de GT 350 en GT 500 dezelfde en het enige verschil zat hem dus onder de kap. Eind 1967 kon Ford de naam Cobra kopen en verschenen de Shelby's als Shelby Cobra GT 350 en 500 in de showrooms. Deze wagens werden overigens niet meer in Californië gebouwd maar in een fabriek in lonia, Michigan.
Aantal cilinders: V8 Cilinderinhoud in cm3: 7003 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 335/5500 Topsnelheid in km/uur: 240 Carrosserie/Chassis: zelfdragend Uitvoering: coupé en cabriolet Productiejaren: 1967-1969
De grootste Thunderbirds uit de geschiedenis verschijnen in 1972 op het toneel. De wagen heeft het chassis en de licht veranderde koets van de Lincoln Continental Mark IV. Wat eens een sportieve auto is geweest, is nu een slagschip voorzien van alle luxe. In '73 komt er een operaraampje in de C-stijl om de achterin gezeten passagiers wat meer licht te geven. Tot 1977 verandert Ford weinig aan de inmiddels zesde generatie T-birds. Sinds de Houderschapsbelasting zeer moeilijk te verhandelen.
Aantal cilinders: V8 Cilinderinhoud in cm3: 7030 en 7544 Vermogen in pk bij toeren/minuut: 201/4400224/4400 Topsnelheid in km/uur: 175 Carrosserie/Chassis: afzonderlijk chassis Uitvoering: coupé Productiejaren: 1972-1976 Productie-aantallen: 299.146