Foto
Over mijzelf
Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
Foto
auto-nostalgie
vervolg van skodaman 3
 
30-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 940 Turbo1997
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo 940 Turbo1997

30-09-2009 om 18:51 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (6 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 850...1996
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo 850...1996 

De Volvo 850 is een auto, geproduceerd door Volvo, in Zweden en in België. De 850 is gemaakt als sedan (type 854) en estate (type 855). De auto is geproduceerd tussen 1991 en 1997 en is nog steeds populair dankzij het tijdloze design en de duurzaamheid. Er rijden nog veel Volvo 850's op de weg, vele met astronomische kilometerstanden. Enkelen zijn al voorbij de 600.000 km.

 Ontwikkeling
Midden jaren '80 had Volvo te maken met een imagoprobleem. Ze werden naar hun zin teveel gezien als een merk voor het oudere publiek. Daarop besloten ze een moderne, veilige, maar ook sportieve auto te ontwikkelen met voorwielaandrijving, hetgeen voor Volvo nieuw was. De auto moest een ruime familieauto worden met moderne rijeigenschappen en met veel aandacht voor de veiligheid. Volvo heeft veel geld gestoken in het ontwerp, waardoor de Volvo 850 (en zijn opvolgers) één van de meest doorontwikkelde auto's is in zijn klasse.

De Volvo 850 beschikt ondanks zijn hoekige lijnen over een goede aerodynamica. De estate-versie heeft lange, verticale achterlichten langs de achterruit, onder meer voor betere zichtbaarheid in glooiend terrein. Het was de eerste auto met dit type achterlichten en al snel werd dit ontwerpitem overgenomen door andere autofabrikanten

30-09-2009 om 18:50 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
29-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 240 Turbo Group A...1985
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo 240 Turbo Group A...1985

De Volvo 240 is een automodel van Volvo. De serie was leverbaar in een sedan-variant en een stationvariant. Ze zijn respectievelijk de opvolgers van de 244 en de 245 die in 1981 licht gewijzigd werden. Echte opvolgers zijn het niet, want het model kreeg een paar wijzigingen mee en bleef grotendeels hetzelfde. De auto`s waren zeer ruim en vooral de station-variant had een zeer grote laadruimte. De modellen waren inclusief de 244/245 een ruime vijftien jaar leverbaar. Uiteindelijk viel het doek voor de 240 sedan in 1992 en voor de 240 estate in mei 1993. Tot op heden (2007) zijn er nog geen opvolgers voor deze succesvolle serie. Volvo heeft met de Volvo 940 Polar wel geprobeerd een soortgelijke auto aan te bieden maar deze auto heeft het succes van de 240 nooit kunnen evenaren.

In 1985 won volvo met de 240 turbo het eindklassement van de DTM met de zweed Per Stureson aan het stuur


 

29-09-2009 om 23:08 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volvo 242 rally ..1980
Klik op de afbeelding om de link te volgen volvo 242 rally... 1980

29-09-2009 om 23:04 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.volvo 242 rally 1980
Klik op de afbeelding om de link te volgen volvo 242 rally 1980

29-09-2009 om 23:03 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 242...1979
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo 242...1979

29-09-2009 om 23:02 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 242...1975
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo 242...1975

29-09-2009 om 23:01 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo 164... 1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo 164... 1970
 
De Volvo 164 was een luxe automobiel, gebaseerd op de 140-serie. Het model was voorzien een chique front en een 3-liter 6 cilinder motor (later met injectie) en vaak van lederen bekleding, een schuifdak en stuurbekrachtiging. Het model is geleverd van 1969 tot en met 1975, waarna hij werd opgevolgd door de 260-serie.

Geschiedenis
De Volvo 164 is ontworpen door Jan Wilsgaard. De conceptauto welke aan de 164 vooraf ging, werd in de jaren 50 gepresenteerd. De P358, zoals deze genoemd was, had een dikke V8-motor. Omdat in de jaren 50 de vraag naar een dergelijke auto niet groot genoeg was, is deze niet in productie genomen.

In 1968 zag de 164 toch het daglicht, maar in een gewijzigde vorm ten opzichte van de P358. De motor heeft 2 cilinders minder en de carrosserie is iets veranderd. De 164 heeft een duidelijke gelijkenis met de 140-serie. Het grootste verschil zit in de neus en de motor.

 

29-09-2009 om 23:00 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo P1800..1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo P1800..1969

De Volvo P1800 is een personenauto van de Zweedse autofabrikant Volvo. Tussen 1961 en 1972 werden van deze coupé 47.462 exemplaren gebouwd in diverse varianten.

Geschiedenis
Het model werd in 1961 ontworpen door de Zweedse ontwerper Pelle Petterson destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf Frua. Dit was het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt. Het eerste model, de P1900, was geen succes. Kwaliteitsproblemen werden die auto noodlottig, een fout die Volvo met de 1800 niet meer zou maken.

Voor P1800 werd gebruik gemaakt van onderdelen uit het succesvolle Volvo Amazon model. De motoren, versnellingsbakken en wielophanging van de P1800 waeen vrijwel ongewijzigd overgenomen van de Amazon. Dit maakte deze Volvo niet tot de snelste sportwagen in zijn klasse maar gaf hem wel de betrouwbaarheid van de Amazon.

Wegens de grote populariteit van de Amazon en de, niet geplande, voortzetting van de productie van de PV544 had Volvo zelf geen productiecapaciteit voor de P1800. Daarom werd de productie van de carrosserie uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland. De montage zou geschieden bij Jensen in West Bromwich (Engeland).

De productie van de P1800 begon in 1961. Vanwege problemen bij de assemblage en kwaliteit van het lakwerk besloot Volvo het contract met Jensen te verbreken en de eindmontage zelf ter hand te nemen. De carrosserieproductie bleef vooralsnog bij Pressed Steel. De assemblage werd overgeheveld naar Volvo's eigen fabriek in Lundby (Göteborg). Aan de typeaanduiding werd de letter S van "Svenska" (Zweeds) toegevoegd. In de winter van 1968 verhuisde ook de productie van plaatwerk en carrosserieën van Pressed Steel naar Volvo's fabriek in Olofström. Vanaf 1969 wordt een injectiemotor met D-Jetronic benzine-inspuiting van Bosch ingebouwd en wordt de auto voortaan aangeduid als P1800 E.

In 1971 wordt de coupé opnieuw getekend door Jan Wilsgaard en als Volvo 1800 ES in productie genomen. Deze is maar twee jaar gemaakt (1972-73) in een oplage van 8077 stuks en veelal geëxporteerd naar de Verenigde Staten. Volvo liep met deze (CC=combi-coupé) carrosserievorm wel voorop. Elementen van deze styling zijn terug te vinden in de latere Volvo 480ES, getekend onder leiding van Rob Koch (voorheen werkzaam bij DAF en Volvo Car Nederland) Hoe tijdloos het ontwerp uit 1961 van Petterson en Wilsgaard is, blijkt uit het feit dat zelfs de in 2006 uitgebrachte Volvo C30 duidelijke stijlelementen heeft van de P1800(ES).

 

29-09-2009 om 13:07 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo P1800 ...1970
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo P1800 ...1970

29-09-2009 om 13:04 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo P1800 ...1971
Klik op de afbeelding om de link te volgen Volvo P1800 ...1971

29-09-2009 om 13:03 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo Amazon 1966
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Volvo Amazon 1966
 
De Volvo Amazon (officieel Volvo P 120, P 130 en P 220-serie) is een personenauto die van 1956 tot 1970 werd geproduceerd door Volvo Car Corporation. Hij staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. Van de 297.000 exemplaren die in Zweden werden verkocht zijn er nog 35.000 geregistreerd, en men vermoedt dat er nog 15.000 dagelijks worden gebruikt.

Geschiedenis
De Volvo Amazon werd ontworpen door Jan Wilsgaard. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV 444, maar bleek daarvoor te duur. De PV 444 had een reputatie als goedkope "volksauto" en werd daarom vervangen door de PV 544. In oktober 1965 zou echter alsnog een "uitgeklede versie" van de Amazon verschijnen, de Favoriet, die de PV-serie verving. Vanaf 1961 werden mechanische delen van de Amazon, zoals motor, versnellingsbak en assen alsmede een gemodificeerde bodemplaat gebruikt voor het sportmodel van Volvo, de Volvo P1800.

De productie van de Amazon werd stopgezet in 1970. Er waren toen 667.347 exemplaren gebouwd. Het model werd opgevolgd door de Volvo 140 serie.

 Volvo gebruikte op de Zweedse thuismarkt aanvankelijk de aanduiding Amason en wilde de exportversie Amazon noemen. Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken. Daarom werd een van het interne nummer afgeleid typenummer gebruikt (121,122S, 123 GT). Na verloop van jaren verwaterde dit en gebruikte men overal de populaire benaming Amazon. In de volksmond wordt vaak de naam Amazone gebruikt, maar de officiële naam is zonder de "e".

 

29-09-2009 om 12:50 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
26-09-2009
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bandini 750....1957
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Bandini 750....1957

De Bandini was een Italiaans automerk dat werd opgericht door Ilario Bandini. Het werd opgericht in 1946 en opgeheven in 1992.

Het merk Bandini heeft verschillende auto's gebouwd, sinds 1947 zijn er ongeveer 73 stuks geproduceerd. De meeste van deze wagens waren kleine racewagens die direct na de oorlog zeer geliefd waren. Het merk Bandini produceerde niet alleen racewagens, maar ook sportcoupé's en toersportwagens.Hieronder een lijst met twee wagens:

Bandini bialbero
Bandini 750 

Motoren
Bandini gebruikte vooral opgevoerde Fiat-motoren, maar hij heeft zelf ook heel wat motoren gemaakt op de basis van de Amerikaanse Crosley-motor. Deze viercilinder was in die tijd, van 1947 tot 1952, alles behalve een ouderwetse motor. Hij had een bovenliggende nokkenas die door een staande as werd voortgedreven. Bandini heeft enkele van deze motoren voorzien van een zelfgemaakte cilinderkop met 2 nokkenassen en een andere krukas, die ook zelf gemaakt werd. Vanaf het moment dat de middenmotor in de mode kwam, was Bandini één van de eerste automerken die ze op deze manier bouwden. Ze werden dan gebruikt in spiders en in coupés, maar ook in wagens voor het circuit of voor de sportieve zondagsrijder.

 Glorietijd
In de vroege jaren vijftig bevond de fabriek zich in een glorietijd. Op dat moment werkten er 15 monteurs en produceerde men 1 auto per maand. In 1960 kwam het zelfs zo ver dat Bandini zijn eigen motoren in 7 verschillende uitvoeringen uitbracht met een cilinderinhoud tussen 750 en 1300 cc.

 

26-09-2009 om 21:46 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (4 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo 33/2...1969
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa Romeo 33/2...1969

Dit is de race Alfa Romeo 33/2

26-09-2009 om 21:33 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo 33 Stradale 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Alfa Romeo 33 Stradale 1967

De Alfa Romeo 33 Stradale, straat versie van de Alfa Romeo 33 / 2 met 8 V cilinders - 1.955 cc - 270 pk motor, werd geprojecteerd door Carlo Chiti.

De "Stradale" had een glasvezel carrosserie ontworpen door Franco Scaglione en woog slechts 700 kg. Slechts 18 auto's werden gemaakt tot 1969.


 

26-09-2009 om 21:31 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo Stradale..... 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa Romeo Stradale..... 1967

26-09-2009 om 21:24 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo Stradale... 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa Romeo Stradale.. 1967

26-09-2009 om 21:23 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alfa Romeo Stradale 1967
Klik op de afbeelding om de link te volgen Alfa Romeo Stradale 1967

26-09-2009 om 21:22 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Mini Cooper Mk1 1966
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin Mini Cooper Mk1 1966

26-09-2009 om 21:15 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Austin Mini Cooper S Mk1 1965
Klik op de afbeelding om de link te volgen Austin Mini Cooper S Mk1 1965

26-09-2009 om 21:14 geschreven door skodaman5

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
>> Reageer (0)


Foto

Foto

Foto

mijn andere blogs
  • skodaman
  • skodaman2
  • skodaman3
  • Skoda Nostalgie

  • Mijn favorieten
  • skodaclub
  • jensen owners belgium
  • austin eight

  • Zoeken in blog


    Gastenboek
  • Goedenavond Guy
  • dhr
  • fijn Weekend Skodaman
  • Dinicreatief
  • Groetjes aus Daisy Town

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


     



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!