Ik ben guy, en gebruik soms ook wel de schuilnaam skodaman.
Ik ben een man en woon in duffel (belgie) en mijn beroep is invalide.
Ik ben geboren op 30/01/1962 en ben nu dus 63 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: alles over autos.
De Volvo 850 is een auto, geproduceerd door Volvo, in Zweden en in België. De 850 is gemaakt als sedan (type 854) en estate (type 855). De auto is geproduceerd tussen 1991 en 1997 en is nog steeds populair dankzij het tijdloze design en de duurzaamheid. Er rijden nog veel Volvo 850's op de weg, vele met astronomische kilometerstanden. Enkelen zijn al voorbij de 600.000 km.
Ontwikkeling Midden jaren '80 had Volvo te maken met een imagoprobleem. Ze werden naar hun zin teveel gezien als een merk voor het oudere publiek. Daarop besloten ze een moderne, veilige, maar ook sportieve auto te ontwikkelen met voorwielaandrijving, hetgeen voor Volvo nieuw was. De auto moest een ruime familieauto worden met moderne rijeigenschappen en met veel aandacht voor de veiligheid. Volvo heeft veel geld gestoken in het ontwerp, waardoor de Volvo 850 (en zijn opvolgers) één van de meest doorontwikkelde auto's is in zijn klasse.
De Volvo 850 beschikt ondanks zijn hoekige lijnen over een goede aerodynamica. De estate-versie heeft lange, verticale achterlichten langs de achterruit, onder meer voor betere zichtbaarheid in glooiend terrein. Het was de eerste auto met dit type achterlichten en al snel werd dit ontwerpitem overgenomen door andere autofabrikanten
De Volvo 240 is een automodel van Volvo. De serie was leverbaar in een sedan-variant en een stationvariant. Ze zijn respectievelijk de opvolgers van de 244 en de 245 die in 1981 licht gewijzigd werden. Echte opvolgers zijn het niet, want het model kreeg een paar wijzigingen mee en bleef grotendeels hetzelfde. De auto`s waren zeer ruim en vooral de station-variant had een zeer grote laadruimte. De modellen waren inclusief de 244/245 een ruime vijftien jaar leverbaar. Uiteindelijk viel het doek voor de 240 sedan in 1992 en voor de 240 estate in mei 1993. Tot op heden (2007) zijn er nog geen opvolgers voor deze succesvolle serie. Volvo heeft met de Volvo 940 Polar wel geprobeerd een soortgelijke auto aan te bieden maar deze auto heeft het succes van de 240 nooit kunnen evenaren.
In 1985 won volvo met de 240 turbo het eindklassement van de DTM met de zweed Per Stureson aan het stuur
De Volvo 164 was een luxe automobiel, gebaseerd op de 140-serie. Het model was voorzien een chique front en een 3-liter 6 cilinder motor (later met injectie) en vaak van lederen bekleding, een schuifdak en stuurbekrachtiging. Het model is geleverd van 1969 tot en met 1975, waarna hij werd opgevolgd door de 260-serie.
Geschiedenis De Volvo 164 is ontworpen door Jan Wilsgaard. De conceptauto welke aan de 164 vooraf ging, werd in de jaren 50 gepresenteerd. De P358, zoals deze genoemd was, had een dikke V8-motor. Omdat in de jaren 50 de vraag naar een dergelijke auto niet groot genoeg was, is deze niet in productie genomen.
In 1968 zag de 164 toch het daglicht, maar in een gewijzigde vorm ten opzichte van de P358. De motor heeft 2 cilinders minder en de carrosserie is iets veranderd. De 164 heeft een duidelijke gelijkenis met de 140-serie. Het grootste verschil zit in de neus en de motor.
De Volvo P1800 is een personenauto van de Zweedse autofabrikant Volvo. Tussen 1961 en 1972 werden van deze coupé 47.462 exemplaren gebouwd in diverse varianten.
Geschiedenis Het model werd in 1961 ontworpen door de Zweedse ontwerper Pelle Petterson destijds werkzaam bij het Italiaanse carrosseriebedrijf Frua. Dit was het tweede model waarmee Volvo probeerde door te dringen in de sportwagenmarkt. Het eerste model, de P1900, was geen succes. Kwaliteitsproblemen werden die auto noodlottig, een fout die Volvo met de 1800 niet meer zou maken.
Voor P1800 werd gebruik gemaakt van onderdelen uit het succesvolle Volvo Amazon model. De motoren, versnellingsbakken en wielophanging van de P1800 waeen vrijwel ongewijzigd overgenomen van de Amazon. Dit maakte deze Volvo niet tot de snelste sportwagen in zijn klasse maar gaf hem wel de betrouwbaarheid van de Amazon.
Wegens de grote populariteit van de Amazon en de, niet geplande, voortzetting van de productie van de PV544 had Volvo zelf geen productiecapaciteit voor de P1800. Daarom werd de productie van de carrosserie uitbesteed aan Pressed Steel in Schotland. De montage zou geschieden bij Jensen in West Bromwich (Engeland).
De productie van de P1800 begon in 1961. Vanwege problemen bij de assemblage en kwaliteit van het lakwerk besloot Volvo het contract met Jensen te verbreken en de eindmontage zelf ter hand te nemen. De carrosserieproductie bleef vooralsnog bij Pressed Steel. De assemblage werd overgeheveld naar Volvo's eigen fabriek in Lundby (Göteborg). Aan de typeaanduiding werd de letter S van "Svenska" (Zweeds) toegevoegd. In de winter van 1968 verhuisde ook de productie van plaatwerk en carrosserieën van Pressed Steel naar Volvo's fabriek in Olofström. Vanaf 1969 wordt een injectiemotor met D-Jetronic benzine-inspuiting van Bosch ingebouwd en wordt de auto voortaan aangeduid als P1800 E.
In 1971 wordt de coupé opnieuw getekend door Jan Wilsgaard en als Volvo 1800 ES in productie genomen. Deze is maar twee jaar gemaakt (1972-73) in een oplage van 8077 stuks en veelal geëxporteerd naar de Verenigde Staten. Volvo liep met deze (CC=combi-coupé) carrosserievorm wel voorop. Elementen van deze styling zijn terug te vinden in de latere Volvo 480ES, getekend onder leiding van Rob Koch (voorheen werkzaam bij DAF en Volvo Car Nederland) Hoe tijdloos het ontwerp uit 1961 van Petterson en Wilsgaard is, blijkt uit het feit dat zelfs de in 2006 uitgebrachte Volvo C30 duidelijke stijlelementen heeft van de P1800(ES).
De Volvo Amazon (officieel Volvo P 120, P 130 en P 220-serie) is een personenauto die van 1956 tot 1970 werd geproduceerd door Volvo Car Corporation. Hij staat bekend als erg betrouwbaar en sterk. Van de 297.000 exemplaren die in Zweden werden verkocht zijn er nog 35.000 geregistreerd, en men vermoedt dat er nog 15.000 dagelijks worden gebruikt.
Geschiedenis De Volvo Amazon werd ontworpen door Jan Wilsgaard. Hij was bedoeld als opvolger van de populaire Volvo PV 444, maar bleek daarvoor te duur. De PV 444 had een reputatie als goedkope "volksauto" en werd daarom vervangen door de PV 544. In oktober 1965 zou echter alsnog een "uitgeklede versie" van de Amazon verschijnen, de Favoriet, die de PV-serie verving. Vanaf 1961 werden mechanische delen van de Amazon, zoals motor, versnellingsbak en assen alsmede een gemodificeerde bodemplaat gebruikt voor het sportmodel van Volvo, de Volvo P1800.
De productie van de Amazon werd stopgezet in 1970. Er waren toen 667.347 exemplaren gebouwd. Het model werd opgevolgd door de Volvo 140 serie.
Volvo gebruikte op de Zweedse thuismarkt aanvankelijk de aanduiding Amason en wilde de exportversie Amazon noemen. Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken. Daarom werd een van het interne nummer afgeleid typenummer gebruikt (121,122S, 123 GT). Na verloop van jaren verwaterde dit en gebruikte men overal de populaire benaming Amazon. In de volksmond wordt vaak de naam Amazone gebruikt, maar de officiële naam is zonder de "e".
De Bandini was een Italiaans automerk dat werd opgericht door Ilario Bandini. Het werd opgericht in 1946 en opgeheven in 1992.
Het merk Bandini heeft verschillende auto's gebouwd, sinds 1947 zijn er ongeveer 73 stuks geproduceerd. De meeste van deze wagens waren kleine racewagens die direct na de oorlog zeer geliefd waren. Het merk Bandini produceerde niet alleen racewagens, maar ook sportcoupé's en toersportwagens.Hieronder een lijst met twee wagens:
Bandini bialbero Bandini 750
Motoren Bandini gebruikte vooral opgevoerde Fiat-motoren, maar hij heeft zelf ook heel wat motoren gemaakt op de basis van de Amerikaanse Crosley-motor. Deze viercilinder was in die tijd, van 1947 tot 1952, alles behalve een ouderwetse motor. Hij had een bovenliggende nokkenas die door een staande as werd voortgedreven. Bandini heeft enkele van deze motoren voorzien van een zelfgemaakte cilinderkop met 2 nokkenassen en een andere krukas, die ook zelf gemaakt werd. Vanaf het moment dat de middenmotor in de mode kwam, was Bandini één van de eerste automerken die ze op deze manier bouwden. Ze werden dan gebruikt in spiders en in coupés, maar ook in wagens voor het circuit of voor de sportieve zondagsrijder.
Glorietijd In de vroege jaren vijftig bevond de fabriek zich in een glorietijd. Op dat moment werkten er 15 monteurs en produceerde men 1 auto per maand. In 1960 kwam het zelfs zo ver dat Bandini zijn eigen motoren in 7 verschillende uitvoeringen uitbracht met een cilinderinhoud tussen 750 en 1300 cc.