Stoomloc's en andere spoorvoertuigen
Over mijzelf
Ik ben RAFAËL DE LANDTSHEER, en gebruik soms ook wel de schuilnaam STOMERKE.
Ik ben een man en woon in KAPRIJKE (BELGIË) en mijn beroep is TREINBESTUURDER OP RUST.
Ik ben geboren op 24/07/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: FOTOGRAFIE - TREINEN - STOOMLOKOMOTIEVEN & REIZEN.
Foto
Inhoud blog
  • MIJN ALLERBESTE WENSEN VOOR 2023
  • GELUK EN VOORSPOED VOOR HET NIEUWE JAAR 2022
  • BESTE WENSEN VOOR 2021
  • GELUKKIG NIEUWJAAR 2020
  • AAN ALLE SPOORVRIENDEN ~ DE BESTE WENSEN VOOR 2019
  • NIEUWJAAR 2018
  • WENSEN VOOR 2017
  • SEPTEMBER 2016 ~ NAJAARSREIS NAAR TSJECHIË
  • NIEUWJAARSWENSEN VOOR 2015
    Foto
    Sfeerbeeld van de Stoomloc-parade op 29 april 2006. Het was toen amper 8° Celcius. Het enige voordeel was dat er heel veel stoom te zien was. Maar 't was toch bibberen hoor. Normaal kan het rond deze tijd van het jaar in Wolsztyn al 26° warm zijn. Op zaterdag 28 april 2007 is er opnieuw een stoomparade te Wolsztyn. Info vind je HIER
    04-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWJAARSWENSEN VOOR 2015

    Goede vrienden,

    Bij deze wens ik alle bezoekers van mijn site mijn beste wensen voor 2015.

    Zoals ik reeds aankondigde ga ik op 01-11 van dit jaar met pensioen.

    Om dit te accentueren zocht ik naar een aangepaste foto voor mijn nieuwjaarskaartje.

    Na enig zoekwerk vond ik een heel mooie foto van een bevriende fotograaf.

    Op de foto zie je het treineinde van een trein van locomotieven.

    Dat treineinde symboliseert mijn carrière-einde.

    En dat HLE 2015 als laatste loc op de foto staat is mooi meegenomen.

    Met dank aan de bevriende fotograaf die mij toestemming gaf om de foto te gebruiken.

     

    Stomerke

     

    Bijlagen:
    NIEUWJAARSKAARTJE VOOR DE TREINVRIENDEN (OM OP BLOG TE PLAATSEN).jpg (978.5 KB)   



    04-01-2015, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    26-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZOMER 2014 ~ OOSTENRIJK

    Geschrokken van hoe snel de tijd vliegt door nog eens naar mijn BLOG te gaan kijken,

    moest ik, met schaamte, vaststellen dat er 3 jaren geen activiteit op geweest was. Erg hé! 

    Ik heb er dan maar onmiddellijk een nieuw bericht op geplaatst.

    Al is het maar om iedereen te laten weten dat ik nog leef en dat in goede gezondheid verkeer,

    meer nog, binnen 5 dagen begin ik officieel aan mijn laatste werkjaar als N.M.B.S.-werknemer.

    Over goed een jaar als ik met pensioen ben ga ik eens een overzicht van mijn 38-jarige carrière

    bij de Belgische spoorwegen op deze blog publiceren.

    Deze zomer was ik naar jaarlijkse gewoonte op verlof in favoriete vakantieland Oostenrijk.

    Op één van de vele druilerige dagen nam ik, samen met mijn echtenote de trein

    van Pfarrwerfen naar Salzburg. Daar konden we meteen het prachtig gerenoveerde station

    van Salzburg Hbf. bewonderen. Bijgevoegde foto's geven een kleine impressie.

    Tot binnenkort,

    Over 2 maanden met mijn nieuwjaarswensen!

    Raf alias Stomerke.









    26-10-2014, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    08-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goederentreinen in doorrit op L.53 te Hombeek

    Op 30 september 2011 genoten we met z'n allen van prachtig nazomerweer.
    Helaas moest Stomerke die dag werken ;-(
    Maar niet getreurd, onderweg zag hij veel mensen die eveneens van het mooie weer genoten.
    Onder hen veel collega-fotografen die van de gelegenheid gebruik maakten
    om nog gauw enkele mooie foto's te maken van hun geliefde onderwerp 'De Trein'.
    Zo passeerde ik te Hombeek nabij Mechelen alwaar ik een goede vriend langs het spoor zag staan.
    Samen met nog een andere collega-fotograaf maakten zij daar op die plaats,
    waar de zon op dat moment ideaal stond, enkele mooie foto's van passerende goederentreinen.
    Zo was er de staaltrein waar ik mee op weg was naar Genk-Goederen
    en iets daarna de lege kalktrein met bestemming Kinkempois en verder.
    De trein met rollen plaatstaal naar Genk-Goederen werd bij gebrek aan een type 20
    gesleept door de Hle's 2371 & 2375 (op de foto zie je Stomerke zijn vriend begroeten).
    De lege kalktrein bestuurd door een collega van Stomerke
    werd gesleept door Hle 2021 die nog maar pas sinds 11 mei 2011
    uit grote revisie kwam en daardoor nog zeer mooi voor de dag komt.


    Met dank voor de foto's aan 'OttoKharr'

     







    08-10-2011, 12:02 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    01-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wensen voor 2011
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Ik wens alle trein-vrienden en hun familie alsook de toevallige bezoekers van mijn website een vreugdevol, mooi, gelukkig en vooral gezond
    Nieuwjaar 2011 toe.


    01-01-2011, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    31-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NIEUWJAARSWENSEN VOOR 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Nieuwjaar 2010

    Mijn Beste wensen voor het nieuwe jaar.

    Aan alle bezoekers van mijn website wens ik vanharte een vrolijk 2010 toe waarin veel plaats mag zijn voor het beleven van onze hobby, namelijk het fotograferen van treinen. Hierbij een elektrische locomotief van PKP-Cargo die ingezet werd voor het slepen van een internationale reizigerstrein van Warchau naar Berlijn, gefotografeerd door stomerke op maandag 30 april 2007 om 11u28 te Poznan in Polen.

     

    Bijlagen:
    EP09-039 van PKP-Cargo te Poznan (Polen) op maandag 30 april 2007.jpg (540.4 KB)   



    31-12-2009, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    05-06-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Polen - voorjaar 2009

    Polen – voorjaar 2009

    Boleslawiec – Wolsztyn

    Op vrijdag 01 mei 2009 was Stomerke op weg vanuit het noord-westen in Tsjechië naar het laatste mekka van de stoomlocomotieven in Europa, namelijk Wolsztyn in Polen.

    Ongeveer halfweg in Boleslawiec (Polen) was deze bijzondere brug te bewonderen die net in restauratie was. En feest van de arbeid of niet, werklieden waren druk bezig met de restauratiewerken.

    Na enige tijd kwam er zowaar ook nog een trein voorbij, hét moment om dit prachtige plaatje te schieten.

    Op zaterdag 02 mei 2009 was het dan weer zover. Het jaarlijkse grote stoomfestival te Wolsztyn.

    Op de foto is de ‘Ok22-31’ te zien die net de weg kruist aan de overweg die vlakbij het station ligt.

    Zoals vaak het geval is in Polen, was het ook die dag weer een prachtig lenteweertje.









    05-06-2009, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    23-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wensen voor 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    V
    eel treinplezier in 2009

     

    Klik op de foto om te vergroten.

    Bij deze wil ik alle bezoekers van mijn site
    het allerbeste toewensen voor het nieuwe jaar.
    Geluk en voorspoed voor U en Uw familie in 2009.



    23-12-2008, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (1)
    20-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto van de maand december
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Foto van de maand december

     

    Klik op de foto om te vergroten.

    We zien hier HLE 2359 aan kop van trein E47583 met bestemming Kinkempois, te Gent-Zeehaven op zaterdag 20 december 2008.



    20-12-2008, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    10-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto van de maand mei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Foto van de maand mei

     

     

    Klik op de foto om te vergroten.

    Op zaterdag 10 mei waren we nog eens op uitstap met het Toeristisch Spoor Patrimonium.  Het thema van die dag waren de “Bolle Neuzen”.  We zien hier de 202020 van TSP met een sleep van 4 M2-rijtuigen.



    10-05-2008, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    02-04-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid van Ludwig Bontinck

    Afscheid van Ludwig Bontinck

    Sommige gebeurtenissen gaan het menselijke verstand te boven.
    Als je te horen krijgt dat een goede vriend er plots niet meer is,
    en je realiseert je dat die goede vriend,
    waar je samen nog zovele plannen mee had,
    er nooit meer zal zijn… dan is het alsof er een stuk van je wereld instort.
    Ludwig jongen we zullen je missen!
    We zullen je nooit vergeten want je was een toffe kerel.
    Bij deze wens ik zijn vriendin Sally,
    zijn beste vriend Steven(Ronnie) Wuyts
    en al zijn familieleden heel veel sterkte toe
    om dit zware verlies te kunnen verwerken.

    Raf.






    02-04-2008, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    18-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto van de maand maart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Foto van de maand maart

     

    Klik op de foto om te vergroten.

    Spectaculaire zonsondergang te Schellebelle op dinsdag 18 maart 2008.



    18-03-2008, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    27-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2365+2356 met een trein voor Montzen gefotografeerd te Hever bij Mechelen door Erik Jaspers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    2365+2356 met een trein voor Montzen gefotografeerd te Hever bij Mechelen door Erik Jaspers


    27-11-2007, 18:17 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    22-11-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hemeltrein naar het '˜Dak van de Wereld'


    Hemeltrein naar het ‘Dak van de Wereld’
    De heilige stad Lhasa was tot ver in de vorige eeuw een hermetisch gesloten bolwerk. De ondoordringbare bergen van de Himalaya zorgden er lange tijd voor dat het zelfgekozen isolement werd behouden en buitenlandse bezoekers waren niet welkom. Totdat de Chinezen Tibet in 1950 annexeerden. Het land werd door de aanleg van wegen en de luchthaven Gongkar steeds verder ontsloten van de buitenwereld. Alleen een spoorweg naar het dak van de wereld ontbrak nog. Paul Theroux voorspelde ooit in zijn boek “China per trein” dat de Kunlun bergketen er garant voor zou staan dat de trein naar Lhasa er nooit zou komen en zelfs de beste Zwitserse ingenieurs hielden vol dat het een onmogelijke opgave was een spoorweg door het onherbergzame landschap aan te leggen. Een landschap dat bovendien aardbevingsgevoelig is. Hun ongelijk werd op 3 juli 2006 door China bewezen toen de eerste trein met ongeveer 600 passagiers vanuit Beijing het station van Lhasa binnenrolde. De 1956 km lange “Qinghai-Tibet Railway” van Xining naar Lhasa is daarmee een feit geworden.

    Decennialang eindigde de spoorlijn in Golmud in de provincie Qinghai. Vanaf Golmud was er slechts een ruim anderhalve dag durende helse busrit naar Lhasa. In 2001 werd een start gemaakt met het 1142 km lange traject naar Lhasa. Ruim 4 jaar lang werkten ongeveer 38.000 spoorwegarbeiders aan dit enorme 4,2 miljard kostende prestigeproject. Eén van de grootste uitdagingen was het aanleggen van spoor over permafrost. De bovenste laag van de permanent bevroren grond smelt in de zomer waardoor de grond drassig wordt. Passerende treinen kunnen bovendien de ondergrond doen smelten door de hitte die ze genereren. Het spoor zou dan onstabiel kunnen worden met verzakking tot gevolg. Chinese ingenieurs bedachten daarom verschillende methoden om de grond bevroren te houden. Grote delen van het traject zijn door betonnen constructies verhoogd zodat de ondergrond koel blijft. Verder zijn er ventilatietunnels in gebruik. Op andere plaatsen worden zelfs palen gebruikt die vloeibare stikstof de grond in leiden om de bodem onder het spoor bevroren te houden.

    Zo’n 960 km van de spoorlijn ligt boven de 4000 m hoogte. Het hoogste punt, de Tanggula pas, ligt zelfs op 5072 m, ruim tweehonderd meter hoger dan het Peruaanse spoor in de Andes, het voormalig hoogste spoor ter wereld. En omdat Chinezen prat gaan op records is er zelfs een stationnetje aangelegd: jawel, het hoogste station ter wereld. Op dit niveau dreigt het gevaar van hoogteziekte. Niet voor niets reist er een dokter mee om acute gevallen te behandelen. De trein is voorzien van allerlei technisch hoogstaande snufjes zoals vacuüm spoeltoiletten zodat er niets in het milieu geloosd wordt, UV-straling-werende ramen die niet open kunnen (kan er ook geen troep naar buiten worden gegooid), platte LCD-schermen in de eerste klas en een ventilatiesysteem wat zorg draagt voor extra zuurstof. De treinstellen zijn onder druk gezet, net zoals in vliegtuigen, om het verschil in hoogte enigszins te compenseren. Wie ondanks dat alles toch nog licht in het hoofd wordt, kan zich door middel van een zuurstofslangetje tegoed doen aan met zuurstof verrijkte lucht.

    De treinreis neemt vanaf Beijing 2 reisdagen in beslag. Je reist o.a. via Xi’an, Chengdu, Xining en Golmud. In de trein zijn drie klassen: De softseat, hardsleeper en softsleeper. Softseats zijn comfortabele stoelen. Hardsleepers zijn te vinden in compartimenten met 3 bedden boven elkaar. Softsleepers zijn comfortabele, afsluitbare 4-persoons slaapcoupés. Al het beddengoed wordt verzorgd. Overdag wordt het onderste bed als zitplaats gebruikt. Aan boord is een restauratiewagon maar je kunt ook net als de vele meereizende Chinezen, instant noedelsoepjes maken en deze luid slurpend verorberen. Grote kans trouwens dat die meegebrachte zak chips open ploft en dat de inkt uit je pen gaat lopen op deze hoogte. Ook voor entertainment wordt gezorgd, de reiziger kan aan boord genieten van o.a. Tibetaanse dansvoorstellingen en karaoke.

    De Hemeltrein, zoals de Chinezen hem noemen is een unieke manier om naar het ‘Dak van de Wereld’ te reizen. De hoogste treinreis ter wereld reist dwars door gebergteketens zoals het Kunlun- en Tanggulagebergte, en raast voorbij oneindige groene zompige vlaktes. Aan de horizon steken besneeuwde bergtoppen scherp af tegen de blauwe hemel. Je passeert vele rivieren en meren waaronder het adembenemende Qinghai Meer wat het grootste meer is van China. Hier en daar passeren bruine nomadententen, yaks, Tibetaanse antilopen, wilde ezels en schapen de revue.

    Eenmaal in Lhasa ontvouwt zich de mystieke wereld van diepgelovige pelgrims met gebedsmolens, zich in het stof buigende en biddende monniken, wierookbranders, ranzige yakboter, kleurrijke gebedsvlaggen en katags (witte zijden doeken). Hier kun je eindelijk rustig acclimatiseren. Op 3600 m is elke inspanning nog steeds geen kattenpis, dus veel drinken (geen alcohol) en vooral rustig aandoen is het motto. Een heerlijk begin is om gewoon een dagje rondom de Jokhang tempel te slenteren, het spirituele hart van Tibet. Samen met honderden pelgrims loop je de heilige rondgang of kora rond de tempel. Neem plaats op één van de dakterrassen die uitkijken over het Barkhorplein zodat je onder het genot van een momo en een kop yakboterthee het bruisende leven op het plein voor de Jokhang kunt gadeslaan. Binnen in de tempel hangt een bijzondere, religieuze sfeer. In het halfduister branden honderden lampjes van yakboter en er staan vele religieuze beelden. Alles blinkt van het bladgoud en gebedsmolens sieren de ruimte. Deze houten kokers zijn gevuld met heilige geschriften zoals het 'Om Mani Padme Hum' (Parel in de Lotusbloem), een bekende mantra. Iedere keer als een gebedsmolen om z'n as draait, worden de gebeden volgens het lamaïstische geloof als het ware de wereld in gezonden. Lhasa heeft nog zo veel meer te bieden: het Zomerpaleis van de Dalai Lama (Norbulingka), vele tempels, de oude Tibetaans binnenstad en de nabijgelegen kloostercomplexen Sera, Drepung en Ganden. Natuurlijk mag een bezoek aan het imposante Potala, het voormalige winterpaleis van de Dalai Lama, niet ontbreken. bereikbaar

    De Chinezen verwachten veel van de nieuwe spoorlijn. Verlaagde transportkosten en een jaarlijkse verdubbeling van toeristische inkomsten moeten de regio een economische impuls geven. De spoorlijn is echter niet zonder kritiek. Onafhankelijkheidsactivisten vrezen dat nog meer Chinezen zich in Tibet zullen gaan vestigen wat bij zal dragen aan een verdere aantasting van de Tibetaanse tradities. Een vrij Tibet lijkt verder weg dan ooit. Bovendien zullen voornamelijk de Han-Chinezen profiteren van het toegenomen toerisme. Ook milieuorganisaties staan niet te juichen. Ondanks de miljoeneninvesteringen van de Chinese overheid om de flora en fauna van het gebied te beschermen, claimen ze dat het unieke ecosysteem verstoord zal worden door de komst van de trein. Men vreest bovendien dat China de gelegenheid zal aangrijpen om erts te winnen in het kwetsbare gebied.

    Hoe lang de spoorlijn nog zonder problemen zal opereren is ook nog maar de vraag. Inmiddels zijn de eerste verzakkingen al geconstateerd. Zijn de moderne koeltechnieken voldoende? En hoe zit het met de opwarming van de aarde? Zal de spoorlijn een temperatuurstijging van de Tibetaanse bodem kunnen weerstaan? Wie van plan is om ooit een reis met de hoogste trein ter wereld te ondernemen naar het legendarische Shangri-La kan beter niet te lang wachten. 

    Shoestering heeft vergevorderde plannen voor een mooie reis met de spectaculaire treinrit vanuit Beijing naar Lhasa. Houd dus onze website en brochure 2007 (die in december zal verschijnen) in de gaten. Wie naar Tibet wil reizen heeft naast het Chinese visum een speciale permit nodig voor Tibet.


    22-11-2007, 22:19 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    25-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HL2335 + HL2325 in treinschakeling met trein HK59780
    Klik op de afbeelding om de link te volgen









    Op zaterdag 20 oktober 2007 was het een prachtige herfstdag met zeer veel zon.  Helaas moest stomerke die dag werken.  Om het nuttige aan het aangename te paren maakte ik dan maar deze foto.  We zien trein E59780 van Zeebrugge-Vorming naar Ronet-Formation met locomotieven HL2335 en HL2325 in treinschakeling tijdens een oponthoud aan de vertakking Ecaussinnes (de verbindingsbocht van L96 naar L117 nabij Braine-Le-Compte).



    25-10-2007, 00:40 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    21-02-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TGV knalt door grens van 550 km/u
    Klik op de afbeelding om de link te volgen







    Een Franse hogesnelheidstrein TGV heeft een nieuw snelheidsrecord gevestigd.
    Ter hoogte van het dorpje Passavant-en-Agonne, op zo'n 190 kilometer ten oosten van Parijs, haalde de trein op dinsdagnamiddag (13 februari 2007) een snelheid van 553 km/u.
    Het oude record bedroeg 515,3 km/u en dateerde van mei 1990.
    Het nieuwe record werd gehaald met een speciaal uitgeruste TGV, die uit twee locomotieven en drie rijstellen was samengesteld.
    De trein reed op een nieuwe lijn tussen Parijs en Straatsburg.
    De TGV-Oost verbindt vanaf 10 juni 2007 Parijs en Straatsburg in 140 minuten.
    De lijn zal later verder doorgetrokken worden naar Frankfurt.



    21-02-2007, 10:49 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    05-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn nieuwjaarskaartje 2007 + info over onze trip naar Innsbruck
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Klik op de foto om te vergroten !!!


    Linksboven:
    een loc van de class 66 van Rail4chem rust even uit te Ramskapelle.
    Rechtsboven: een treinschakeling van 23'ers met trein 39360 (nu 39440) naar Hasselt, deze foto maakte ik in december 2002 op Y-Heike toen ik daar nog dienst deed als onderstationschef, ondertussen heb ik deze trein al meermaals zelf gereden.
    Linksonder: de 2327 deze zomer in het station van Brugge, hij kwam net uit revisie en staat er nog mooi bij te blinken.
    Rechtsonder: Dat was tgv. onze reis naar Innsbruck vorig jaar.
    De prachtige Taurusloc 1116-207 0 in het station Brennero vorig jaar op zaterdag 04 februari 2006.
    Voor wie dit jaar nog mee wil... We vertrekken op vrijdagavond 02 februari 2007 rond 20u00 in Brussel-zuid met de Berglandexpress !
    We komen aan op zaterdagmorgen rond 09u00 te Innsbruck.
    Daar kan je ofwel mee op fotosafari met de maniakken naar de 
    Stubaitalbahn of je kan rustig een dagje kuieren in de prachtige hoofdstad van Tirol.
    's Avonds gaan we gezellig samen iets eten in een tof restaurantje en rond 21u00 vertrekken we dan terug met de Berglandexpress naar Brussel-Zuid waar we op zondagmorgen 04 februari 2007 aankomen. 
    Dit alles kan voor de spotprijs van 69 €  JAWEL U LEEST HET GOED (zonder de fotosafari) en 99 € (met de fotosafari inbegrepen).
    Voor meer inlichtingen zie:  
    hier
      


    05-01-2007, 01:37 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    31-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.M'n beste wensen voor 2007
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    '2007'
    Goede treinvrienden,
    Namens mijn echtgenote en de kinderen wens ik voor ieder van jullie
    en allen die U dierbaar zijn ...
    een vreugdevol en vooral een gezond
    '2007'
    toe.
    Raf De Landtsheer ~ alias "Stomerke"


    31-12-2006, 19:40 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    16-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De goede ouwe 23'ers (vervolg)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Vervolg van vorig artikel.




    Zoals ik in vorig artikel al zei heb ik dezelfde trein op 15 september 2006 gefotografeerd toen die op het uitwijkspoor te Schellebelle stond, om een aantal reizigerstreinen te laten passeren. (Zie foto)



    16-10-2006, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    15-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De goede ouwe 23'ers :-)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Beste treinvrienden,




    Vandaag precies één maand geleden deed ik nog eens een dienst naar Montzen overdag.  Meestal is het donker als we die richting uitgaan.  Bijna aan het eindpunt van de rit gekomen zag ik in het groen langs het spoor twee treinspotters staan met hun camera op statief geplaatst.  Doordat ik net op die plaats te Sint-Martens-Voeren van normaalspoor naar tegenspoor moest was de snelheid wat lager dan normaal.  Zo kon ik onmiddellijk één van de twee fotografen herkennen.  Het was onze goede vriend Gätaen.  Ik heb 's anderendaags met hem kontakt opgenomen om de foto te kunnen bekomen.  Daar Gätaen nog steeds dia's maakt, hoopte ik dat z'n metgezel toch een digitaal plaatje had geschoten en ja hoor, minder dan een uur later zat de mooie foto al in mijn 'postvak-in'.  Op deze foto kun je de trein zien die ik toen bestuurde.  De weersomstandigheden waren in het oosten op dat moment een stuk ongunstiger dan in het westen.  Ikzelf fotografeerde dezelfde trein enkele uren voordien te Schellebelle tijdens een uitwijkstilstand in volle zon.  In Sint-Martens-Voeren was het op dat moment grijs en grauw.  Doordat het ook al enkele uren later was, was de lichtintensiteit ook al een pak lager.  Toch is de foto nog vrij goed gelukt. Ik dank Gätaen en zijn, voor mij onbekende vriend, voor de mooie foto. (zie bijgaande foto)



    15-10-2006, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    10-07-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mooie foto's
    Goede vrienden,

    Het is alweer een tijdje geleden dat ik m'n site heb kunnnen bijwerken.
    Technische problemen aan m'n computer waren verantwoordelijk hiervoor.
    Enkele maanden terug heb ik mijn grenzen gaan verleggen en ben ik wijdere horizonten gaan opzoeken en zo ben ik over de grote plas in de VS terecht gekomen.
    Niet fysiek maar wel met enkele van mijn mooiste foto's.
    Zo heb ik de 5166 (de enige 51er die de NMBS momenteel nog rijvaardig heeft) op de website:
    http://www.railpictures.net/
    gezet.
    Deze site bevat tal van prachtige foto's van treinen wereldwijd.
    Het is beslist een aanrader. De echte liefhebber slaat deze site best op bij zijn favorieten!
    Net zoals die van mij (mocht dat nog niet gebeurd zijn )
    http://blog.seniorennet.be/stomerke/

    Stomerke


    10-07-2006, 00:00 geschreven door stomerke
    Reacties (0)
    meest populaire web sites van België
    Stuur mij gerust een mailtje.

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    Foto
    LIJST VAN DE LINKS
  • WOLSZTYN
  • TREINFOTO 2000
  • SPOORWEGNOSTALGIE
  • T.S.P.~P.F.T.
  • DE SPOTTERSITE VAN L.25 / 27
  • RAILPASSIE
    Links naar interessante spoor-sites
  • STOOMCENTRUM MALDEGEM
  • Spoorventje ~ Site van de Steven
  • Wallorail
  • Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek. Enkel gerelatteerde berichten, alle andere worden verwijderd. Dank U.

    Blog als favoriet !
    Archief per maand
  • 01-2023
  • 11-2022
  • 01-2022
  • 01-2021
  • 01-2020
  • 01-2019
  • 01-2018
  • 01-2017
  • 11-2016
  • 01-2015
  • 10-2014
  • 10-2011
  • 01-2011
  • 12-2009
  • 06-2009
  • 12-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 10-2006
  • 07-2006
  • 04-2006
  • 02-2006
  • 08-2005
  • 07-2005
  • 06-2005
  • 05-2005
  • 04-2005

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!