Ik ben RAFAËL DE LANDTSHEER, en gebruik soms ook wel de schuilnaam STOMERKE.
Ik ben een man en woon in KAPRIJKE (BELGIË) en mijn beroep is TREINBESTUURDER OP RUST.
Ik ben geboren op 24/07/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: FOTOGRAFIE - TREINEN - STOOMLOKOMOTIEVEN & REIZEN.
Sfeerbeeld van de Stoomloc-parade op 29 april 2006. Het was toen amper 8° Celcius. Het enige voordeel was dat er heel veel stoom te zien was. Maar 't was toch bibberen hoor. Normaal kan het rond deze tijd van het jaar in Wolsztyn al 26° warm zijn. Op zaterdag 28 april 2007 is er opnieuw een stoomparade te Wolsztyn. Info vind je HIER
05-01-2007
Mijn nieuwjaarskaartje 2007 + info over onze trip naar Innsbruck
Klik op de foto om te vergroten !!!
Linksboven: een loc van de class 66 van Rail4chem rust even uit te Ramskapelle.
Rechtsboven: een treinschakeling van 23'ers met trein 39360 (nu 39440) naar Hasselt, deze foto maakte ik in december 2002 op Y-Heike toen ik daar nog dienst deed als onderstationschef, ondertussen heb ik deze trein al meermaals zelf gereden.
Linksonder: de 2327 deze zomer in het station van Brugge, hij kwam net uit revisie en staat er nog mooi bij te blinken.
Rechtsonder: Dat was tgv. onze reis naar Innsbruck vorig jaar.
De prachtige Taurusloc 1116-207 0 in het station Brennero vorig jaar op zaterdag 04 februari 2006. Voor wie dit jaar nog mee wil... We vertrekken op vrijdagavond 02 februari 2007 rond 20u00 in Brussel-zuid met de Berglandexpress ! We komen aan op zaterdagmorgen rond 09u00 te Innsbruck. Daar kan je ofwel mee op fotosafari met de maniakken naar de Stubaitalbahn of je kan rustig een dagje kuieren in de prachtige hoofdstad van Tirol. 's Avonds gaan we gezellig samen iets eten in een tof restaurantje en rond 21u00 vertrekken we dan terug met de Berglandexpress naar Brussel-Zuid waar we op zondagmorgen 04 februari 2007 aankomen. Dit alles kan voor de spotprijs van 69 JAWEL U LEEST HET GOED (zonder de fotosafari) en 99 (met de fotosafari inbegrepen). Voor meer inlichtingen zie: hier
Zoals ik in vorig artikel al zei heb ik dezelfde trein op 15 september 2006 gefotografeerd toen die op het uitwijkspoor te Schellebelle stond, om een aantal reizigerstreinen te laten passeren. (Zie foto)
Vandaag precies één maand geleden deed ik nog eens een dienst naar Montzen overdag. Meestal is het donker als we die richting uitgaan. Bijna aan het eindpunt van de rit gekomen zag ik in het groen langs het spoor twee treinspotters staan met hun camera op statief geplaatst. Doordat ik net op die plaats te Sint-Martens-Voeren van normaalspoor naar tegenspoor moest was de snelheid wat lager dan normaal. Zo kon ik onmiddellijk één van de twee fotografen herkennen. Het was onze goede vriend Gätaen. Ik heb 's anderendaags met hem kontakt opgenomen om de foto te kunnen bekomen. Daar Gätaen nog steeds dia's maakt, hoopte ik dat z'n metgezel toch een digitaal plaatje had geschoten en ja hoor, minder dan een uur later zat de mooie foto al in mijn 'postvak-in'. Op deze foto kun je de trein zien die ik toen bestuurde. De weersomstandigheden waren in het oosten op dat moment een stuk ongunstiger dan in het westen. Ikzelf fotografeerde dezelfde trein enkele uren voordien te Schellebelle tijdens een uitwijkstilstand in volle zon. In Sint-Martens-Voeren was het op dat moment grijs en grauw. Doordat het ook al enkele uren later was, was de lichtintensiteit ook al een pak lager. Toch is de foto nog vrij goed gelukt. Ik dank Gätaen en zijn, voor mij onbekende vriend, voor de mooie foto. (zie bijgaande foto)
Het is alweer een tijdje geleden dat ik m'n site heb kunnnen bijwerken. Technische problemen aan m'n computer waren verantwoordelijk hiervoor. Enkele maanden terug heb ik mijn grenzen gaan verleggen en ben ik wijdere horizonten gaan opzoeken en zo ben ik over de grote plas in de VS terecht gekomen. Niet fysiek maar wel met enkele van mijn mooiste foto's. Zo heb ik de 5166 (de enige 51er die de NMBS momenteel nog rijvaardig heeft) op de website: http://www.railpictures.net/ gezet. Deze site bevat tal van prachtige foto's van treinen wereldwijd. Het is beslist een aanrader. De echte liefhebber slaat deze site best op bij zijn favorieten! Net zoals die van mij (mocht dat nog niet gebeurd zijn ) http://blog.seniorennet.be/stomerke/
Zoals aangekondigd in vorig bericht volgt hier een kaart samen met de routebeschrijving van Brussel naar Wolsztyn.
De kaart en routeveschrijving in foto hierboven zijn niet zo duidelijk, mocht er iemand geïnteresseerd zijn om een duidelijker (groter) copy, dan mag je altijd reageren op het bericht zelf. Ik stuur dan een duidelijke kaart en duidelijke routebeschrijving naar je emailadres.
PAROWOZY Z WOLSZTYNA ofwel STOOMPARADE IN WOLSZTYN
Vrienden en collegae,
Op 29 april ek. is er weer heel wat te beleven op stoomgebied in het Poolse Wolsztyn. Sommigen onder jullie weten dat er daar nog dagelijks een aantal treinen, zowel reizigers- als goederentreinen in vast dienstverband worden ingelegd door de PKP.
Als je een bijzondere interesse hebt voor stoomlocomotieven dan moet je dit echt zelf eens meemaken. Een manifestatie als deze heeft nergens in Europa zijn gelijke en fotos kunnen enkel maar een impressie geven.
Situering en route beschrijving in volgend bericht!
Nieuwe dieselmotorwagens bij de SNCF in de regio Nord pas de Calais
Bij de SNCF gebruikt men sedert einde 2004 in de regio "Nord pas de Calais" nieuwe dieselmotorwagens van het type X76. Zij verzorgen oa. de verbinding Lille-Flandres - Duinkerke. Deze prachtige motorwagens zijn drie-ledig en zeer mooi afgewerkt.
Aan de buitenkant zijn ze voorzien van camera's zodat de bestuurder de bewegingen van op- en afstappende reizigers kan volgen.
Daar er in de streek van Wolsztyn door de PKP de Poolse spoorwegen nog dagelijks in vast dienstverband met stoomtreinen gereden wordt, dienen deze locomotieven ook onderhouden te worden. Dat gebeurt in de werkplaats van het depot in Wolsztyn.
Zo kon ik er op vrijdag 17 juni deze mooie foto nemen van deze drie stoomlocomotieven. Links zien we de Pt 4765, een van de zwaarder types waarvan de PKP er nog slechts enkele van in dienst heeft, het is een 1-D-1 of 1-4-1.
In het midden staat de OK 2231 dit is ook een zeer mooie machine en heeft de volgende asindeling: 2-C of 2-3-0.
Rechts ten slotte zien we de Tr5-65, een 1-D of 1-4-0.
Zoals te zien op de foto zijn alle locs nog in een prima staat.
Half juni was ik voor het laatst in wat ik zou durven noemen mn tweede heimat POLEN.
Het is er zó heerlijk toeven en je kunt er zó genieten van de rust, het gaat er immers véél minder hectisch aan toe dan bij ons hier.
De natuur heeft daar nog de bovenhand en de mensen leven er nog op het ritme van de natuur.
En telkens als ik daar ben kan ik het niet nalaten om in Wolsztyn eens langs het depot van de stoomlocs te gaan om enkele mooie plaatjes te schieten.
Zo kon ik deze loc van het type OL49 met als volgnummer 7 op de foto zetten. De loc die net voorzien is van de nodige kolen en water, is klaar om naar het station te rijden tegen de trein die om 11u42 naar Poznan vertrekt.
Het station en de omgeving ervan ondergaan een ware metamorfose. Voor de aan- en afvoer van de vele studenten laat de N.M.B.S. Holding er dagelijks vele treinen halt houden.
Zo is er de één-uurverbinding Gent-Genk en vise-versa.
Deze wordt buiten de spits gereden met de moderne motorstellen van het type MS-96. Tijdens de spits gebruikt men de nog modernere M-6 dubbeldekrijtuigen, die dan gesleept worden door een locomotief van het type 27, of bij gebrek daaraan van het type 21.
Op de foto zien we motorstel 535 die trein E 2230 rijdt. Leuven 09u29.
Als treinbestuurder moet je soms al eens heel vroeg uit de veren. Dat was het geval op donderdag 08 juni 2005. Beginnen om 03u15 dus opstaan om 02u00 !!!
Zo had ik de gelegenheid om het dag te zien worden. In Zeebrugge-Ramskapelle tijdens een oponthoud aan het inritsein, maakte ik deze foto van het prachtige ochtendgloren. Zo zie je maar dat vroeg opstaan ook zijn mooie kant heeft!
Op de terugweg van Polen ben ik dan nog eens langs het "Harz-gebied" in centraal-Duitsland gereden.
Amper drie weken eerder was ik er ook al samen met m'n vriend Luc.
Het weer zat toen niet echt mee. Boven op de "Brocken" was er toen zoveel mist dat we geen 50 meter ver konden zien.
Op 02 mei 2005 was het de 3 x dat ik boven op de "Brockenberg" kwam. En zoals het aloude spreekwoord luidt, was de derde keer de goede keer. Nu zag men in plaats van 50 meter, ruim 50 kilometer ver. Boven maakte ik dan deze foto.