Ik ben RAFAËL DE LANDTSHEER, en gebruik soms ook wel de schuilnaam STOMERKE.
Ik ben een man en woon in KAPRIJKE (BELGIË) en mijn beroep is TREINBESTUURDER OP RUST.
Ik ben geboren op 24/07/1957 en ben nu dus 67 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: FOTOGRAFIE - TREINEN - STOOMLOKOMOTIEVEN & REIZEN.
Sfeerbeeld van de Stoomloc-parade op 29 april 2006. Het was toen amper 8° Celcius. Het enige voordeel was dat er heel veel stoom te zien was. Maar 't was toch bibberen hoor. Normaal kan het rond deze tijd van het jaar in Wolsztyn al 26° warm zijn. Op zaterdag 28 april 2007 is er opnieuw een stoomparade te Wolsztyn. Info vind je HIER
28-02-2006
Nieuwe dieselmotorwagens bij de SNCF in de regio Nord pas de Calais
De fraaie binnenafwerking van de nieuwste dieselmotorwagens van de SNCF in de regio Nord pas de Calais.
Nieuwe dieselmotorwagens bij de SNCF in de regio Nord pas de Calais
Bij de SNCF gebruikt men sedert einde 2004 in de regio "Nord pas de Calais" nieuwe dieselmotorwagens van het type X76. Zij verzorgen oa. de verbinding Lille-Flandres - Duinkerke. Deze prachtige motorwagens zijn drie-ledig en zeer mooi afgewerkt.
Aan de buitenkant zijn ze voorzien van camera's zodat de bestuurder de bewegingen van op- en afstappende reizigers kan volgen.
Daar er in de streek van Wolsztyn door de PKP de Poolse spoorwegen nog dagelijks in vast dienstverband met stoomtreinen gereden wordt, dienen deze locomotieven ook onderhouden te worden. Dat gebeurt in de werkplaats van het depot in Wolsztyn.
Zo kon ik er op vrijdag 17 juni deze mooie foto nemen van deze drie stoomlocomotieven. Links zien we de Pt 4765, een van de zwaarder types waarvan de PKP er nog slechts enkele van in dienst heeft, het is een 1-D-1 of 1-4-1.
In het midden staat de OK 2231 dit is ook een zeer mooie machine en heeft de volgende asindeling: 2-C of 2-3-0.
Rechts ten slotte zien we de Tr5-65, een 1-D of 1-4-0.
Zoals te zien op de foto zijn alle locs nog in een prima staat.
Half juni was ik voor het laatst in wat ik zou durven noemen mn tweede heimat POLEN.
Het is er zó heerlijk toeven en je kunt er zó genieten van de rust, het gaat er immers véél minder hectisch aan toe dan bij ons hier.
De natuur heeft daar nog de bovenhand en de mensen leven er nog op het ritme van de natuur.
En telkens als ik daar ben kan ik het niet nalaten om in Wolsztyn eens langs het depot van de stoomlocs te gaan om enkele mooie plaatjes te schieten.
Zo kon ik deze loc van het type OL49 met als volgnummer 7 op de foto zetten. De loc die net voorzien is van de nodige kolen en water, is klaar om naar het station te rijden tegen de trein die om 11u42 naar Poznan vertrekt.
Het station en de omgeving ervan ondergaan een ware metamorfose. Voor de aan- en afvoer van de vele studenten laat de N.M.B.S. Holding er dagelijks vele treinen halt houden.
Zo is er de één-uurverbinding Gent-Genk en vise-versa.
Deze wordt buiten de spits gereden met de moderne motorstellen van het type MS-96. Tijdens de spits gebruikt men de nog modernere M-6 dubbeldekrijtuigen, die dan gesleept worden door een locomotief van het type 27, of bij gebrek daaraan van het type 21.
Op de foto zien we motorstel 535 die trein E 2230 rijdt. Leuven 09u29.
Als treinbestuurder moet je soms al eens heel vroeg uit de veren. Dat was het geval op donderdag 08 juni 2005. Beginnen om 03u15 dus opstaan om 02u00 !!!
Zo had ik de gelegenheid om het dag te zien worden. In Zeebrugge-Ramskapelle tijdens een oponthoud aan het inritsein, maakte ik deze foto van het prachtige ochtendgloren. Zo zie je maar dat vroeg opstaan ook zijn mooie kant heeft!
Op de terugweg van Polen ben ik dan nog eens langs het "Harz-gebied" in centraal-Duitsland gereden.
Amper drie weken eerder was ik er ook al samen met m'n vriend Luc.
Het weer zat toen niet echt mee. Boven op de "Brocken" was er toen zoveel mist dat we geen 50 meter ver konden zien.
Op 02 mei 2005 was het de 3 x dat ik boven op de "Brockenberg" kwam. En zoals het aloude spreekwoord luidt, was de derde keer de goede keer. Nu zag men in plaats van 50 meter, ruim 50 kilometer ver. Boven maakte ik dan deze foto.
Nog een prachtige machine die jaarlijks naar deze parade komt is de loc "03 2204-0" van de voormalige "Deutche Reichsbahn". Deze zeer goed onderhouden machine, die U hier op de foto kan zien is van de standplaats "Cottbus" in Duitsland, gelegen op zo'n 165 km. van Wolsztyn.
Samen met de "35 1019-5" komt hij rond 11u00 met een speciale trein uit Berlijn aan te Wolsztyn. Op deze trein zitten dan nog eens ongeveer 500 stoomfanaten die de mensenmassa komen vervoegen, wat het totaal antal toeschouwers voor deze schitterende parade makkelijk doet oplopen tot boven de 2000 kijklustigen.
Op hun eigen website kunt U nog meer mooie foto's van dit fantastisch schouwspel bekijken.
Goede vrienden, Op zaterdag 30 april 2005 was ik voor de derde maal in Polen, meer bepaald in het mooie stadje Wolsztyn op zo'n kleine 100 km. van de Duitse grensstad "Frankfurt an de Oder".
Naar jaarlijkse traditie werd er die dag de internationale STOOMPARADE "PARADA PAROWOZÓW"
georganiseerd door de Poolse Spoorwegen "PKP"
http://www.pkp.pl/ Het weer was, zoals de traditie het wil, schitterend... en de opkomst van het talrijke publiek was ook dit jaar massaal! Eén van de 12 grote stoomloc's die dit jaar meereden in de parade was de locomotief "OL49-7" van de thuisbasis Wolsztyn zelf, die wie hier op de foto zien. Op hun eigen website kan U nog meer mooie foto's van dit fantastische schouwspel bekijken.
Op dinsdag 12 april 2005 was Stomerke onder de zijnen. Meer bepaald in het Harz-gebied in Duitsland.
De Harz met bijhorend gebergte is gelegen in de deelstaat Sachen-Anhalt (voormalig Oost-Duitsland).
In dit prachtige natuurgebied is het hoogste punt ( Brocken) gelegen op 1124 meter.
Vanuit de mooie stad Wernigerode op 264 meter, rijden er dagelijks meerdere treinen via een smalspoor naar Brocken. Men spreekt er dan ook over de Brockenbahn.
De Harzer Schmalspurbahnen vieren dit jaar hun 50 ste verjaardag.
Ze zijn ooit opgericht in de 19 de eeuw door de toenmalige Deutshe Reichsbahn.
Tijdens en na de tweede wereldoorlog was het Harz-gebied een militair domein (Sperrgebiet), eerst in Duitse heerschappij en na de oorlog bezet door de Russen.
In 1955 werden nieuwe locomotieven gebouwd en begon men terug met reguliere treinen te rijden.
In eerste instantie uitgebaat door de Deutsche Reichsbahn en vanaf 1986 door een private onderneming (de HSB).
Op zaterdag 02 april 2005 legde het (T)oeristisch (S)poor (P)atrimonium zijn eerste rit van het seizoen 2005 in. Deze keer stond het afscheid van de "groene" 62'ers op het programma.
De rit ging langs de nieuw aangelegde L.55 van Merelbeke via Wondelgem en Sas van Gent naar Zeeland in Nederland.
Op de foto zien we de locomotief 6244 op kop, met 6256 in dubbele tractie, ergens in Zeeuws-Vlaanderen.
Zeeuws-Vlaanderen is een soort schiereiland in Zeeland. De enige spoorverbinding met de rest van Europa geschied langs de grensstations 'Sas van Gent in Nederland en Zelzate in België. Het beschikt in totaal over ongeveer 55 kilometer spoor uitsluitend voor industriële doeleinden. De maximumsnelheid op gans het net is er 30 km/h.
Alle aan- en afvoer van goederenwagens gebeurt dus via België. Tot voor kort nog steeds met een locomotiefwissel aan de grens te Sas van Gent. Sinds 12 december 2004 rijden de Belgische 77'ers door tot in Terneuzen.
De 29013 is de enige nog rijvaardige stoomlocomotief van de NMBS. Hij werd in 2002 2003 te Meiningen (voormalig Oost-Duitsland) volledig gerestaureerd.
Op 8 november 2003 werd deze locomtief in al zijn nieuwe glorie, plechtig ingehaald op Belgische bodem.
Ondertussen rijdt hij jaarlijks speciale ritten ter gelegenheid van speciale gebeurtenissen,
zoals hier (op de foto) in de zomer van 2004 tussen Kortrijk en Poperinge.
Ook dit jaar zal hij actief zijn en wel op 23 & 24 april 2005 tussen Kontich en Turnhout ter gelegenheid van de herdenking van 150 jaar spoor in de Kempen.
Dit is een foto van de Belgische stoomlocomtief 1002. Deze locomotief, in het vakjargon "type 1" genoemd, werd in de jaren 50 vooral op snelle verbindingen ingezet.