herman the human spirit isn't measured by the size of the fact, but by the size of the heart...
15-08-2005
KOMODO-eiland en zijn VARANEN
Best kan u een boot charteren in Labuanbajo, omdat de afstand van Labuanb. naar Komodo korter is dan die van Sape en Komodo.Ook omdat de stroming in de zeestraat van Sape sterk is ! Neem bij voorkeur een houten boot met een " ervaren " schipper. ( = dikwijls een oudere man !)Thee krijgt ge zo wie zo aangeboden tijdens de 4 a 5 u. durende ( enkele ) overtocht. De prijs ligt rond de 150.000 Rp ( = 15 Euro). In het National Park Komodo is een speciale obsevatie-plaats gemaakt waar altijd varanen te zien zijn.Hier moet de bezoeker achter een houten hek plaats nemen. Het voederen met geiten werd in 1994 afgeschaft omdat de varanen lui en vadsig werden.Omwille van het agressieve karakter van de Komodo-varanen is het zeer onverstandig een wandeling op eigen houtje te ondernemen.Een PHPA-gids is makkelijk te vinden en kost niet veel. De Komodo-varaan is een beschermde diersoort. Momenteel zouden er op Komodo nog maar 700 a 1000 exemplaren in leven zijn. In gevangenschap ( dierentuinen ) en als ze goed verzorgd worden, kan de varaan zelfs zijn verzorger herkennen en luistert hij naar zijn roepnaam. Hij bezit een uitstekend geheugen en orientatievermogen.
Elke nacht om 4.oo hr rijdt een bis kayu ( = een truck met in de laadbak houten banken ) de afstand van de hotels en losmen tot aan de PHPA=post. De toegangsprijs bedraagt 1000 Rp. Voor de truck betaalt ge 15,000 Rp. U kan natuurlijk ook een gecharterde minibus nemen. Vanaf de PHPA-post kan u in ongeveer 1/2 hr naar boven wandelen.Neem warme kleren mee, het kan immers erg koud zijn op het plateau. Na zonsopgang komen er dikwijls wolken opzetten en beletten ze het unieke uitzicht! Indien het weer niet goed is, wacht tot de volgende dag !!
De bus van Maumere naar Moni vertrekt vanaf de Ende terminal, ongeveer 1.5 km SW van Maumere.Prijs : 15.000 Rp ( 1.5 US$ )- 3 1/2 hrs.WOLOWARU - 13 km SE van Moni- is een goede uitvalsbasis om de ikat-dorpen Jopu- Wolojita en Nggela te bezoeken. De bus Maumere-Ende stopt in Wolowaru voor een eet-stop in Rumah Makan Jawa Timur ). MONI ligt 52 km van Ende en 96 km W. van Maumere. Logement : Arwanti Homestay is de beste plaats in centraal Mono. Ook Watugana homestay en Flores Sare Hotel zijn het proberen waard. Eten : Chenty- Bintang- Nusa Bunga- Arwanti en Restaurant Kelimutu. Moni is een aantrekkelijk dorp, genesteld tussen torenhoge pieken, en dient als uitvalsbasis voor Flores' hoofdattraktie- de Kelimutu. Het is een koelere plaats en ideaal voor wandelaars.
KELIMUTU :
Een van de meest spektaculaire attrakties in N.T. zijn ontegensprekelijk de 3 verschillend gekleurde krater-meren. Ze veranderen met de tijd van kleur.Nu heeft het grootste meer een turkooise kleur- het andere donker bruin en het 3de zwart. Klik op : http://www.sea-world-club.com/FloresWatublapiTourD.html en dan onderaan op " Sehenswurdigkeiten aus Flores " en klik dan op het turkooise meer. Mark ( Nederlander ) verkoopt in de Woloaru Bookshop de enige echte postkaarten van Kelimutu.
Watublapi ligt in de heuvels 20 km SE van Maumere en heeft een grote katholieke missie.Zuster JEANNE uit St.-Niklaas runt er een groot weeshuis.( Zij noemen haar Sister Belgica ). Van hieruit is het een plezante wandeling naar OHE, vanwaar men een prachtig uitzicht heeft over zowel de noord-als de zuidkust. Watublapi is vooral gekend om zijn mooie ikat en dansen. Bola en Ipir liggen hier vlakbij en zijn eveneens gekend voor het ikat-weven. In IPIR houdt men 's maandags marktdag. Met de bemo is het 1 1/2 hr.en kost 5000 Rp ( = 0.5 US$). http://www.sea-world-club.com/FloresWatublapiTourD.html
Vandaag is Sikka vooral bekent om zijn SIKKA- IKAT . Vrouwen gekleed in deze IKAT zullen hun waren komen aanprijzen. Met tientallen hangen ze deze geweven stoffen over de wasdraad. Het kopen- dito afbieden- kan beginnen. Eenmaal een bepaalde prijs overeengekomen , geldt dit als een geschreven kontrakt! De kepela desa ( dorpshoofd) van Sikka- met wie ik samen Hollandse sigaren rookte en vele glaasjes sterke drank verorberde- wist me in keurig Nederlands de grammatika van " 't Kofschip " uit te leggen, terwijl tientallen Sikkanese mannen en vrouwen aandachtig naar ons in het Nederlands - verhaal luisterden ( maar er wellicht weinig van begrepen...) Sikka heeft ook een mooie kerk - daterend van 1899.
Prachtige foto's van Ikat-weven op volgende site :
Flores is meer dan enkel een Bloemen-eiland ! Maumere is de praktische toegangspoort tot Flores. Vanuit Denpasar ( Bali ) zijn er bijna dagelijks vluchten naar Maumere, zowel met MERPATI als met concurrent PELITA Air ( de prijs ong. 720.000 Rp = 72 US$ ) Wat LOGEMENT betreft heeft Maumere een goede keuze aan bedden, vergeleken met de rest op Flores. Buiten de stad zijn er ook 2 beach-resorts : Sea World Club- gerund door... jawel.. missionarissen en Flores Sao Resort, beiden in Waiara. Het beste hotel in het centrum van Maumere is MAIWALI. Gardena Hotel is " the pick " van de goedkopere budget-hotels, terwijl Hotel Permata Sari ( 2 km van het centrum ) met zijn air-con kamers vlak bij het vliegveld ligt.De paton is een erg vriendelijke en behulpzame man. In dit hotel logeert ook de crew van Merpati. De beste plaats om een RESTAURANT te vinden is op Jl Pasar Baru Barat, de hoofdstraat naar het waterfront. Voor verse vis is er nog altijd Golden Fish Restaurant. In grote watertanks vist ge zelf wat enkele minuten later op uw bord komt ! In december 1992 werd Maumere getroffen door een aardbeving- eigenlijk een soort tsunami- met duizenden doden tot gevolg. De hele stad is intussen weer opgebouwd.
Flaneren in en rond Maumere. LEDALERO is 19 km van Maumere, gelegen op de weg naar Ende. Dit is het RK ( Rooms katholiek) seminarie waar vele Florinese priesters afstudeerden. DE attraktie is het museum ( vrije toegang )- gerund door Father Piet Petu, een Florinees. Prachtige oude Florinese IKAT is er te bewoneren> Dit zijn met de hand geweven stoffen met natuurlijke kleurstoffen. SIKKA was een van de eerste Portugese nederzettingenin Flores, daterend van de vroege 17de eeuw- en ligt 27 km van Maumere. see http://www.sea-world-club.com/indexE.html
Wat natuurschoon betreft is FLORES het mooiste eiland van Nusa Tenggara. Om al dit moois te kunnen observeren, is reizen over land de beste manier. De bijna 700 km lange Trans-Flores-snelweg verbindt de belangrijkste plaatsen van de 5 districten. Van west naar oost zijn dit : Labuanbajo- Ruteng- Bajawa - Ende - Moni- Maumere en Larantuka. Er is een korte periode geweest dat de bijna 700 km lange weg goed werd onderhouden, nl. na het gereedkomen van de weg in 1926, die door de Nederlandse koloniale regering was aangelegd. Nu is van heel Nusa Tenggara deze Trans-Flores de slechtste hoofdweg, om over de secundaire wegen maar te zwijgen. Om deze 700 km af te leggen moet ge rekenen op 5 reisdagen. Reizen op Flores betekent vaak afzien ... " Be warned that all the twists and turns make a lot of Indonesians sick on the busses- it isn't much fun sniffing the country air on a long ride ..." Keiharde muziek- Indonesiers die voortdurend ziek worden ( dus moeten overgeven ) door de vele steile bochten en hoogte-verschillen- het met opgetrokken knieen zitten over dozen allerhande en zakken rijst en meel- te kleine zitjes voor de doorsnee rondere Westerling- wat levend vee aan boord en vooral boven op de bus- chauffeurs die kretek-sigaretten ( kruidnagel...)roken als turken- soms ook massa's alcohol verorberen ( Ah.. die moslims)- dit alles in een unieke omgeving- maakt het toch een van 's werelds MOOISTE busreizen !!! http://www.nusa-tenggara.com/east/
Sinds het verdwijnen van de vluchten tussen Darwin ( Australia ) en Kupang ( West Timor), is de enige internationale gateway in Nusa Tenggara MATARAM op Lombok. Silk Air vliegt de route Singapore- Mataram. De meest praktische oplossing is evenwel BALI als vertrekpunt te nemen. De 2 grootste operatoren zijn Merpati en Pelita Air, naast verschillende kleinere airlines. De praktische sprong van Bali naar Maumere op FLORES is handig. Vroeger verzorgde BOURACQ deze verbinding...Vanuit Maumere kan men met het openbaar vervoer ( de bus : Oh wat een kramp-achtig gebeuren !! ) west-waarts reizen naar Labuanbajo om zo de Komodo- eilanden ( met de fameuze varanen ) te bereiken; ofwel Oost-waarts richting Larantuka.
Volgend verslag : bezoek aan het eiland FLORES met praktische reistips .
Nusa Tenggara- de Zuidoost eilanden- zijn totaal verschillend van de rest van Indinesia. Zij strekken zich uit ten Oosten van Bali; met name de eilanden Lombok ( Mataram ) - Sumbawa - Flores ( Maumere ) - Sumba- Timor ( Kupang ) en een aantal kleinere eilanden ( o.a. KOMODO ). Oost Timor ( Dili ) is nu een onafhankelijk land.
Wat valt er te beleven ???
De eilanden van Nusa Tenggara hebben elk hun eigen specifieke kleur en geur. Sumba met zijn traditionele dorpen, het IKAT weven op Flores en Sumba- de schitterende kleuren van de 3 krater-meren van de Kelimutu op Flores en de Komodo-varanen op deze eilanden -vormen een van de beste attracties in Zuid-Oost Asia. De regio heeft ook prachtige stranden ( o.a. Lombok )- ideaal voor surfers en duikers.
De 2de grootste stad buiten Dili is zeker BAUCAU, een kleurrijke stad hoog boven de zee, vanwaar de koele zeebries een weldoende verademing is. Baucau heeft ook het meest interessante ( roze ) hotel- de Pousada de Baucau-en een fijne oude markt-building. Halfweg de route Dili- Baucau vinden we Manatuto- een excellente rustpauze.Vele populaire duik-centra vindt men lags deze kant ten Oosten van Dili. Verder oostwaarts komen we de dorpen Laga, Lautem en tenslotte COM tegen, waar ook de weg eindigt. Recent werd in Com een nieuw beach resort geopend : Com Beach Resort- welk afhangt van Timor Lodge Hotel in Dili.
Hoe een stad als Ermera bijna van de kaart is verdwenen. Tony Wheeler van L.Planet vond in zijn notities hoe hij in 1974 via Maubisse en Hatubuilco ( en via Aileu ) ERMERA bereikte." A pleasant little town " met een net en proper Chinees hotel, een restaurant dat verwonderlijk goed eten serveerde en er was zelfs een filmvertoning op het marktplein. Nu 30 jaar later is Ermera een grijs-grauwe hoop vuil, een modderige hoofdstraat die als het ware van de heuvels is gevallen. Er zijn geen hotels en restaurants meer, en van dat mooie Chinese hotel is zelfs geen spoor meer te bekennen. De tijd dat East Timor nog Portugees Timor was.. ligt lang achter ons ...
De weg ten zuiden van Dili is in tamelijk goede staat en loopt over Aileu ( met een uitzonderlijk goed restaurant ) , Maubisse en dan- ofwel naar Same en Betano aan de Timor zee- of via Ainaro naar Cassa. Het stadje ( ? ) Aileu, met de bekende restaurants " ZERY " ( US$ 3-5) waar ze zelfs batata frita serveren, " Rest. 17 de Agosto 1975 " en " Rest. Moris Mesak ". Een frisse pint of een heerlijke Portugese wijn ... hum ... Maubisse, 70 km ten zuiden van Dili,is het vertrekpunt voor de beklimming van de Mt. Ramelau ( 2963 m ). Vanaf de top - met het beeld van de H. Maagd- heeft men een wijds zicht op zowel de Noord als de Zuid-kust van E.T . Eten en slapen kan men in de Pousada Maubisse( week-dagen : US$ 34-35 / week-ends US$ 67-78) . De bus van Dili naar Maubisse doet er 3 u. over en kost US$ 2 .
Voor diegenen die dromen van een world-tour, kunnen Jan en Stijn volgen tijdens hun reis - de wereld rond in 10 maanden . Ze zijn nu al 274 dagen aan het rondhollen en zijn via Mexico-LA- Fiji- NZ. - Australia- Singapore - Maleisia- Thailand- Cambodja- Laos aangekomen in VIETNAM. Ook op de vreemdste plekken staat lekker eten centraal. Een wereldreis a la carte !
OECUSSI : een Oost-Timorese enclave in West-Timor ( Indonesia )
De geisoleerde 2700 km2 kust-enclave Oecussi maakt politiek gezien deel uit van East Timor, maar geografisch en kultureel sluit het volledig aan bij West Timor ( Indonesia ). Het vroegere Ambeno- nu Oecussi- met als voornaamste stad Pantemakassar- heeft zowat 50.000 inwoners. Deze bevolking behoort tot de Dawan stam, de grootste etnische groep in West Timor. De curieuze ligging van Oecussi vormt een complex probleem voor de nieuwe natie East Timor. Vervoer tussen Oecussi en E.T. is moeilijk en zal een nauwe samenwerking vereisen tussen E.T, en Indonesia. Nota : de fun bestaat erin om er te geraken; hetzij met de Dash 7 van de UN of met de ferry MV Uma Kalada vanuit Dili. http://www.geocities.com/laineberman/ET03.htm
Wagens werden van zowat overal geimporteerd wanneer het internationale contingent ( UN ) East Timor binnen stroomde eind '99. Vandaag zijn E. Timor's eigen nummerplaten - witte achtergrond met TLS ( = Timor Loro Sae ) - beschikbaar, maar maanden ( nu zelfs jaren ...) na de onafhankelijkheid rijden de meeste wagens nog rond met nummerplaten van Indonesia, een varieteit van de Australische staten ( nl. van de Northen Territories ) , Singapore, Hong Kong en zelfs van verder ...