11:43 Vorig
jaar is in Antwerpen het aantal criminele feiten met negen procent
gestegen. Dat is triest nieuws, want met lichte dalingen in 2007 en 2008 leek
het de goede kant op te gaan. Niet dus, want het is niet uitgesloten dat bij
het definitief afsluiten van de criminele boekhouding voor 2009 het
recordaantal misdrijven - 52.246
in 2002 - zal worden geëvenaard of zelfs overschreden.
De cijfers zijn voortijdig gelekt door VBkopman Filip Dewinter. Hij brengt
de stijging weinig verrassend meteen in verband met het toenemend aantal
migranten op het grondgebied. Dat is een interpretatie, want de dienst
Strategische Misdaadanalyse van de lokale politie maakt de link tussen
criminaliteit en afkomst niet publiek. Maar elke Antwerpenaar met enig gezond
verstand kan zijn ogen niet sluiten voor de grond van waarheid in de woorden
van Dewinter.
Uit de forse toename van het aantal
inbraken in woningen en handelszaken blijkt dat in Antwerpen georganiseerde bendes actief zijn. Dat zeggen
overigens niet alleen de cijfers, het strookt ook met de ervaringen van de cel
Jongerencriminaliteit van de lokale politie. Net toen die club van ervaren
politiemensen het gevoel kreeg dat ze vat begon te krijgen op de losgeslagen jongeren
van Marokkaanse origine, kwam de golf uit Oost- Europa erbij. En die blijkt nog
driester en nog moeilijker te beheersen.
Hoe lossen we dit op en vermijden we toestanden zoals die zich nu in sommige
Brusselse gemeenten afspelen? De Antwerpse politie maakte er de jongste jaren
een gewoonte van om elk jaar een vijftal soorten misdrijven te bepalen waarop
ze zich extra ging concentreren. Die tactiek leek enkele jaren te werken, en
daarom zijn de resultaten voor 2009 des te teleurstellender: voor het merendeel
van de korpsprioriteiten ligt het aantal misdrijven ruim boven de
streefwaarden.
Het stadsbestuur, de politie en het parket zullen zich dus ernstig moeten
beraden over de maatregelen die nodig zijn om de Antwerpenaars in een veilige
stad te laten leven. Al moet daar meteen aan worden toegevoegd dat de nieuwe
cijfers vooral ook een signaal moeten zijn aan de federale regering. Want het
is niet de stad die beslist hoe het gerecht met criminelen omgaat, op welke
manier jeugddelinquenten worden behandeld en hoeveel gevangenissen en gesloten
instellingen er worden gebouwd. Over dus naar de toch al veelgeplaagde minister
van Justitie Stefaan De Clerck.
O2-Colloquium Brussel, 30/1/10 "Grens en begrenzing als mogelijkheid en morele opdracht"
O2-Colloquium
Brussel, 30/1/10
"Grens en begrenzing als mogelijkheid
en morele opdracht" Noodzaak tot een Vlaamse
krachtenbundeling in een performante, open en republikeinse volkspartij
Ondanks
de herhaalde beloften van armoedebeperking die in het laatste decennium van de
twintigste eeuw zijn gedaan, zijn volgens Joseph Stiglitz het feitelijk aantal
mensen dat wereldwijd in armoede leeft, met bijna honderd miljoen toegenomen.
Dit gebeurde in dezelfde periode waarin het totale wereldinkomen met gemiddeld
2,5 procent per jaar toenam. In 1990 leefden 2,7 miljard mensen van minder dan
2 dollar per dag. In 2008 werd het aantal armen dat met minder dan 2 dollar per
dag moest rondkomen, op 2,8 miljard geraamd.
Als we ons even focussen op Vlaanderen, dan zien we dat de internationale
tendensen zich uiteraard op regionaal vlak doorzetten. Volgens de Vlaamse
Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt is het aantal mensen
dat de elektriciteitsrekening niet meer kan betalen, het voorbije jaar met 75%
gestegen. Onze pensioenen behoren tot de laagste in Europa en werken verarming
in de hand. De stijgende gezondheidsfactuur brengt tal van gezinnen in
financiële problemen, waardoor ze zich de primaire gezondheidszorg moeten
ontzeggen.
Onze samenleving verpaupert. De toenemende armoede wordt een uitgesproken
maatschappelijk probleem. Om de situatie toch een beetje recht te trekken,
deelt de overheid de laatste jaren allerlei doekjes voor het bloeden uit: extra
kinderbijslag bij het begin van het schooljaar, stookoliecheques,
cultuurcheques, een maximumfactuur voor medische zorgen Het zijn goedbedoelde
maatregelen, maar ver kom je er niet mee.
Er zijn intussen genoeg cijfers beschikbaar, die duidelijk aantonen dat de
sociale uitsluiting structurele proporties begint aan te nemen. In Vlaanderen
leeft 11,3 procent van de bevolking onder de armoedegrens. In Wallonië loopt
dit cijfer op tot 17,7 procent en voor Brussel hoofdstad van Europa is dat
20 tot 25 procent. In België leeft gemiddeld 15 procent (1,5 miljoen mensen)
onder de armoedegrens, wat indrukwekkend is voor een land dat in een van de
rijkste regios van de wereld ligt.
Uit de werkloosheidsstatistieken valt duidelijk af te leiden dat 55 procent van
de werkzoekenden in Vlaanderen kansarm en laaggeschoold is, een stijging van
meer dan 8 procent. Voor Brussel en Wallonië zijn de cijfers een stuk
schrijnender. Ondanks de inspanningen op het veld blijven de resultaten erg
mager.
Niettegenstaande de stijging van het onderwijspeil van de bevolking en de hoge
kwaliteit van het Vlaamse onderwijs, wordt de kloof tussen kop en staart
groter. Ongelijkheid en uitsluiting dienen zich doorheen het hele
onderwijstraject aan en leiden ondanks de democratisering van het onderwijs
tot een sterke ongekwalificeerde uitstroom. De bepalende factoren zijn sinds
heel lang gekend: de zwakke sociaaleconomische positie van de ouders, het
verschil tussen waarden en normen thuis en op school, sterke taalachterstand,
maatschappelijke en culturele isolatie en de werking van het onderwijsbestel
gericht op de middenklasse.
Bij onze allochtone medemens is de situatie dramatisch: 42 procent van de
schoolverlaters is laaggeschoold; 54 procent van de allochtonen spreekt thuis
geen Nederlands en loopt zo een cruciale achterstand op; 70 procent brengt het
secundair door in het BSO; slechts 9 procent van de allochtone jongeren heeft
een diploma hoger onderwijs; de werkloosheidsgraad onder de allochtonen loopt
op tot 40 procent. Er is een etnostratificatie van de arbeidsmarkt: terwijl de
toplagen haast hagelwit zijn, zijn de onderste lagen veelkleurig. We kunnen
gewag maken van een opkomst van een multi-etnisch subproletariaat. Het is een illusie te denken dat die verpaupering zonder gevolgen blijft.
De hoge concentratie werklozen en de vele slecht betaalde en minderwaardige
jobs in bepaalde segmenten van de samenleving leiden tot een vernietiging van
het sociale weefsel en tot sociaaleconomische en culturele gettovorming. Er
ontstaan eilanden van armoede en integrisme in onze samenleving.
De kloof tussen laaggeschoolden en beter geschoolden wordt aangevuld met die
tussen allochtonen en autochtonen. Die breuklijnen vormen de kern van de nieuwe
sociale kwestie. Zij tekenen zich reeds af in het onderwijs en zetten zich door
in domeinen als tewerkstelling, gezondheid en woningmarkt. Uit tal van studies
blijkt dat dit uiteraard ideologische implicaties heeft: mensen die in
dergelijke uitputtende en frustrerende omstandigheden leven, zijn veel
ontvankelijker voor geestelijk en fysiek geweld, het gebruik van roesmiddelen
en vervallen makkelijker in maatschappelijke en sociale lethargie, materialisme
en integrisme.
Ook bij allochtonen zien we dat de polarisering toeneemt. Meer en meer Turkse
en Marokkaanse jongeren halen hun huwelijkspartner uit het land van herkomst.
Het gaat om een jaarlijkse instroom van duizenden laaggeschoolde allochtonen,
die de Nederlandse taal niet machtig zijn, amper kunnen lezen en schrijven en
die het leger van multi-etnische subproletariërs komen aanvullen. Ze worden
gedreven door een toxische contracultuur, een cultuurpatroon dat ontstaan is
door de vele conflictsituaties en de frustrerende sociale omgeving. Dit
vertaalt zich in een onwil om zich aan te passen aan de mainstreamcultuur en
actief deel te nemen aan het maatschappelijke leven. Deze onwil uit zich soms
in een radicale verwerping van onze Westerse waarden en normen.
Ook bij de autochtonen ontstaat er een contracultuur, gericht tegen het
bestuurlijke onvermogen van de leidende klasse om de wezenlijke
samenlevingsproblemen aan te pakken. Begrippen als een sterk staatsgezag,
duidelijke normering, welvaart voor eigen volk en een sterk natiegevoel
staan centraal.
Daarnaast is er de communautarisering van het debat: in Vlaanderen groeit het
besef dat Wallonië en Brussel handenvol geld kosten en dat ze zelf te weinig
doen om de situatie te veranderen. Een voorbeeldje maar: hoewel per leerling de
uitgaven in het Franstalige onderwijs dertig tot 40 procent hoger liggen dan in
Vlaanderen, geraakt 32 procent van de Franstalige jongeren niet verder dan
maximaal een diploma van lager middelbaar onderwijs, dat eigenlijk waardeloos
is. Uit recent onderzoek blijkt eveneens dat Wallonië en Brussel samen 40
procent van de bevolking goed zijn voor 70 procent van het totaal aantal
leefloontrekkers in België. Eens over de taalgrens zakt het welvaartsniveau met
meer dan 20 procent.
Wat is eigenlijk het verschil tussen de oude en de nieuwe sociale kwestie? De
oude sociale kwestie was er één van uitbuiting van arbeid door kapitaal. Het
was de tijd van het fordisme: massaproductie en standaardisatie, grote
aantallen arbeiders aan de lopende band, die in min of meer dezelfde
omstandigheden en met een zelfde statuut en beloningsvoorwaarden werkten.
Daarboven stond een controlerend management. De arbeiders waren louter een
instrument en werden onderbetaald. Het verzet werd door de vakbonden
georganiseerd. De achtergrond bij dat alles was een cultuur van verzet en
confrontatie, gevat in het woord klassenstrijd. De oude sociale kwestie valt
samen met de tweede globaliseringsgolf, gekenmerkt door een
veroveringskolonialisme met maximale exploitatie en hard centraal gezag. Binnen
de oude sociale kwestie werd gestreefd naar voldoende hoge sociale uitkeringen
en pensioenen en naar een aangepaste financiering van de gezondheidszorg. In
België heeft dat zijn uitwerking gevonden in de organisatie van de federale
overheid met zijn sociale voorzieningen.
De nieuwe sociale kwestie is er één van het falen van het integreren van
nieuwkomers, de nieuwe armen, het multi-etnische subproletariaat, mensen met
een fundamenteel gebrek aan arbeidscompetenties, allochtonen die zich brutaal
en verbitterd van onze samenleving afkeren... Deze mensen zijn doorgaans niet
in staat om voor hun eigen leven verantwoordelijkheid te nemen. Hun leven wordt
meestal gedomineerd door geweld, misdaad, antisociaal gedrag, vernedering en
een ongezien vlucht in roesmiddelen en zelfbevrediging. De geestelijke,
culturele, emotionele en spirituele verarming van de westerse onderklasse is
meer dan zorgwekkend en wordt in de hand gewerkt door de immense leegte van de
media. De nieuwe armen hangen meestal de ideeën aan van een intellectuele
bovenlaag die onder deze mensen een onvoorstelbare ravage hebben aangericht.
Dit is het onmiddellijk gevolg van de sociale ontwikkelingen waarbij het gedrag
van mensen verklaard worden uit omstandigheden. Daarbij wordt de menselijke
vrijheid en verantwoordelijkheid weggeredeneerd. Mensen plegen geen misdrijven
omdat ze daarvoor kiezen, maar omdat ze het slachtoffer zijn van een
onrechtvaardige maatschappij, verkeerde vrienden of ouders hadden Volgens
Dalrymple is de onderklasse de gevangene geworden van het morele en culturele
relativisme van de afgelopen veertig jaar. De co-existentie van het
multiculturalisme leidde eerst tot contactvermijding en vervreemding tussen
mensen en gemeenschappen en uiteindelijk tot een toxische tegencultuur bij
sommige migranten. Zo floreren in Brussel bijzonder gewelddadige Oost-Europese
en Afrikaanse bendes, gesopt en gekookt door het geweld in land van herkomst.
Indiërs en Pakistani hebben de lucratieve netwerken van mensenhandel in handen
genomen. Enzovoort, enzovoort.
Er is sprake van een nieuwe tweedeling. Mensen met voldoende competenties, mogelijkheden
en een stevige sociaaleconomische achtergrond leven in een nieuwe economie, het
postfordisme, waar de nadruk ligt op de kwaliteit van het product, op
klantvriendelijkheid, creativiteit en inventiviteit. De werknemers leven in
comfortabele omstandigheden en genieten heel wat voorrechten. Er is een
verregaande individualisering van de arbeidsverhoudingen. Bij de werknemers is
er eerder sprake van een coöperatieve cultuur dan van verzet. Er is een veel
grotere schandaalgevoeligheid: het imago is kwetsbaar, de consumenten hebben
macht. De industrie is van louter producerend naar anticiperend geëvolueerd. De
marketing is van veel groter belang en moet veel meer dan vroeger
anticiperen op de gevoeligheid van problemen. De nieuwe sociale kwestie gaat over
de vraag of in de kennissamenleving de kansen gelijk worden gebruikt in het
onderwijs en in het stevig aanbod in diverse opleidingen, op de arbeidsmarkt,
in de cultuurparticipatie, in de sociale integratie en de inburgering
In ons land was de oude sociale kwestie een opdracht van de federale overheid,
maar wat de nieuwe sociale kwestie betreft zullen de onmacht en het nakende
politieke en economische failliet van de federale overheid de opdracht meer en
meer bij de deelstaten leggen. De federale overheid heeft haar onmacht om de
sociale problemen op te lossen duidelijk bewezen. De deelstaten staan vanuit
sociaaleconomisch en democratisch oogpunt dichter bij de burger. Een
staatshervorming is daarom in eerste instantie een sociale opdracht. De deelstaten
zijn het best geplaatst om zowel de oude als de nieuwe sociale kwestie aan te
pakken. Vlaanderen heeft duidelijk te weinig beleidsinstrumenten en centen om de
nieuwe sociale kwestie en naar de toekomst toe de oude aan te pakken.
Het verpauperde Wallonië leeft met scheidingsangsten en vreest zodra België
ophoudt te bestaan een derdewereldland te worden. Wallonië klampt zich aan
België vast. Vlaanderen vraagt meer beleidsruimte en wordt daardoor egoïsme en
etnocentrisme verweten. Het debat gaat over attitudes en gevoeligheden, niet
meer over inhoud. Vlaanderen en Wallonië zijn twee zeer verschillende
maatschappijen, waarbij de grote sociaaleconomische verschillen nog niet eens
de opvallendste zijn.
Een zelfde beleid voor die twee maatschappijen willen voeren is niet alleen om
meningsverschillen en conflicten vragen, maar is vooral onzinnig omdat een
halfslachtig beleid de grote problemen van de 21ste eeuw zoals de brutale
globalisering, de internationale migratie, de vergrijzing en ontgroening, het
dreigend failliet van onze sociale zekerheid, de mislukking van de integratie
niet aankan.
De Vlaamse beweging ooit een sociale beweging zou het best geplaatst
moeten zijn om in Vlaanderen een breed draagvlak te creëren voor een consensus
over een verregaande sociale staatshervorming. Maar hoewel het communautaire
hoogtijdagen zijn, tanen de uitstraling en impact van de Vlaamse beweging. Ze
is niet in staat om brede lagen van de bevolking te mobiliseren voor een
wervend project.
Na de Tweede Wereldoorlog, vooral na de wereldtentoonstelling van 1958 tot het
begin van de economische crisis in 1974, ondergingen de economische structuren
in Vlaanderen snelle en ingrijpende veranderingen. Als drijvende kracht van de
economie moesten de Belgische holdings plaats ruimen voor het Amerikaanse
monopoliekapitaal. Er ontwikkelde zich een Vlaams managerskapitalisme, dat
gekenmerkt werd door een uitgebreid netwerk van overheids- en parastatale
instellingen, zelfstandige beroepen, kleine en middelgrote ondernemingen
Vlaanderen werd een succesregio die gaandeweg zijn eigen politieke en
institutionele structuren ontwikkelde.
Tegen deze achtergrond evolueerde de Vlaamse beweging tot een spreekbuis van de
Vlaamse ondernemers en beter bemiddelde burgerij. Het gros van wat de Vlaamse
beweging momenteel nog voorstelt, spreekt de taal van de vrije markt en het
centenflamingantisme. Vlaanderen als eiland van welvaart en kmos vormt zowat
het ideaalbeeld. De Vlaamse beweging kampt met een dubbele breuk: enerzijds heeft de brede
Vlaamse beweging zich nooit kunnen doorzetten als een sociale beweging. Ze
is geëvolueerd van een taalflamingantistische beweging naar een verzameling van
organisaties en partijen die streven naar meer soevereiniteit. Het gros van de
eisen werd sterk communautair en institutioneel vertaald, maar legitieme
sociale eisen bleven veelal uit. Anderzijds spreekt de Vlaamse beweging zeker niet de taal van de macht.
De weinige keren dat ze aan de macht participeerde, beviel het haar slecht en
liep dit steeds op een sisser af. Bij de opeenvolgende staatshervormingen
strompelde het Vlaamse volk van vernedering naar uitverkoop. Maar als
bijvoorbeeld José Happart in de jaren tachtig van de vorige eeuw zonder
stemverheffing non zei, dan traden alle Franstalige politici hem bij en werd
het non. Eenvoudigweg omdat Franstalige politici de stem van de macht
spreken. Dat kan bezwaarlijk van het eigen Vlaamse volk worden gezegd. We
denken zelf ons de luxe te kunnen permitteren ons Vlaams-nationaal streven naar
een vergaande autonomie over drie partijen te kunnen verdelen. De Vlaamse
Beweging heeft haar rol als voorhoede en klokkenluider perfect gespeeld. Ze
heeft al die tijd de vinger op de wonde gelegd en oplossingen aangereikt. We
zijn in fase gekomen waarbij het Vlaamse zelfbeschikkingsverhaal in ernstige
beleidsdaden moet worden omgezet. Dit is het werk van de Vlaamse partijen. De
Vlaamse partijen moeten zich bewust zijn van hun vernieuwende, stichtende rol
in de post-Belgische republikeinse en Europese context. Frontvorming van de
drie V-partijen is daarom erg essentieel. Het is de ultieme springplank voor de
greep naar de macht. Maar niettegenstaande de V-partijen ongeveer 40% van het
electoraat vertegenwoordigen, slagen ze er niet in om in de kortste keren een
politieke macht van formaat uit te bouwen, erg noodzakelijk om een vergaande
staatshervorming te forceren en om Vlaanderen als staat op de wereldkaart te
plaatsen. Zolang we niet in staat zijn om de Vlaamse macht te concentreren in een
frontvorming van alle Vlaamsgezinde partijpolitieke krachten, zullen we niet in
staat om het democratische en bestuurlijke vacuüm op federaal niveau in te
vullen, of op zijn minst belangrijke bevoegdheidspakketten naar de
gemeenschappen over te hevelen. Dit is immers meer dan noodzakelijk,
want het is intussen 5 seconden voor twaalf. Het federale niveau bevindt zich
in een ernstige crisis en is verworden tot een strijdtoneel tussen groepen en
partijen om macht en status. De Belgische democratie is duidelijk een illusie,
een onwerkbaar geheel van elkaar bestrijdende clans en ondoorzichtige,
ingewikkelde beleidsstructuren, waardoor heel wat kiezers ontgoocheld afhaken.
De macht in dit land ligt al lang niet meer bij het parlement, maar bij de
federale regering, de partijvoorzitters kijk maar naar de rol van de Waalse
partijvoorzitters tijdens de communautaire onderhandelingen van afgelopen jaar
en de sociale partners, zoals ABVV, ACV, VBO Beslissingen worden genomen
door onderhandelingen, geheime agendas en overleg, ver weg van de kiezer en
het parlement.
Het democratische deficit wordt verder aangedikt door het onwerkbare kluwen van
onze staatstructuren. Daarbovenop komt nog een hele stortvloed aan beslissingen
van de Europese Unie, waar het beslissingsproces nog moeilijker om te volgen
is, met een duidelijke impact op het dagelijkse leven.
Zo komen we tot de ultieme contradictie. België wordt steeds meer als een
failed state ervaren, maar hoewel de Belgische constructie in een ernstige
crisis zit, weegt de Vlaamse politieke voorwacht te licht op de politiek om
haar communautaire programma door te drukken. De V-partijen kunnen hun bonus
aanwenden om een meer autonoom en sociaal Vlaanderen te creëren. Een
krachtenbundeling is noodzakelijk. Een breed gedragen volkspartij dient een
afspiegeling van de maatschappij te zijn, waar diverse strekkingen aanwezig
zijn. Enkel door een breed gedragen en uitgesproken Vlaams en sociaal programma
kan de rol van de CD&V worden overgenomen. Enkel op die manier kan een
antwoord worden geboden op de grote uitdagingen die ons staan te wachten:
In de steeds complexer wordende samenleving groeit het aantal
overheidsvoorzieningen en overheidsbemoeienissen zienderogen. De opdracht van
de staat is fel toegenomen en vooral pluriform geworden. Toch leeft bij de
bevolking sterk het gevoel dat de staat met al haar verzuchtingen de nieuwe
uitdagingen van de burger niet aankan. De echte verwachtingen van de burger
raken niet ingelost: de gestoorde relatie tussen de bevolkingsgroepen, de verloedering
van de leefomgeving, de onveiligheid in onze grote steden en agglomeraties, de
gerechtelijke achterstand, de manke werking van het gerecht en het
gevangenissysteem, de communautaire en institutionele problemen... Paul
Andersson Toussaint berekende dat in Nederland slechts 1,25% van de delicten
wordt bestraft. Ik mag er niet aan denken dat het cijfer in België nog lager
ligt. We kunnen alleen maar concluderen dat de overheid steeds meer haar
regulerende opdracht niet meer aan kan en steeds meer de functie van
reddingsboei en vuurtoren verliest.
Het verlies aan impact van de overheid gaat gepaard met een toenemende
agressieve globalisering die wereldwijd zorgt voor een felle dualisering van
samenlevingen maar ook voor kortetermijnpolitiek gericht op spectaculaire
winsten.
Er stelt zich een toenemende afhankelijkheid van de internationale instituten
en de geglobaliseerde markt, waardoor de interne markt meer en meer een
speelbal op de internationale golven wordt.
We staan voor een spectaculair verval van de verzorgingsstaat, die binnen
enkele jaren niet meer in staat zal zijn om bijvoorbeeld de ouderlingen een
menswaardig pensioen uit te keren. Dit gaat gepaard met een verarming van de
staat en een ongeziene kapitaalsaccumulatie in de dienstensector, wat hand in
hand gaat met een sterke liberalisering van de sociale geesten.
De afname van het belang van de nationale staat, en de crisis die daarmee
gepaard gaat, gaat hand in hand met de fundamentele crisis van onze democratie.
De erosie van het belang van de nationale staat gaat gepaard met de uitholling
van de politieke democratie en de toename van grote ondemocratische
organisaties zoals de EU.
Zoals reeds gezegd: de Belgische democratie is een illusie. In het zog van
Dewachter is het belangrijk om de particratie als struikelblok voor de echte
democratie af te bouwen. Enkele suggesties: afschaffen van de 5
procent-kiesdrempel, afschaffen van de opkomstplicht, invoeren van de
rechtstreekse verkiezing van de regering (wat Guy Verhofstadt al voor het jaar
2000 had voorgesteld) en invoeren van het referendum, reeds aangekondigd in het
Vlaams Regeerakkoord van de regering-Dewael I in juli 1999. De beslissingsmacht
moet veel dichter bij de gewone mensen worden gebracht, naar het niveau van de
regios, waardoor de betrokkenheid veel groter zal zijn en de afkeer bijgevolg
kan worden tegengegaan.
De verdere ontmanteling van het ouderwetse Belgische kapitalisme is
noodzakelijk. Het is een negentiende-eeuws soort kapitalisme, zoals we dat ook
kenden bij de Société Générale de Belgique. In dat ouderwetse Belgische
kapitalisme treedt nog steeds het oude Brusselse establishment op als
referentieaandeelhouder Dit oude Brusselse establishment, met tentakels
in de politiek, de loge, de administratie en zelfs in de vakbonden, probeert
zich nog steeds in stand te houden. De ontmanteling van de Belgische staat is
daarom niet alleen een democratische strijd, maar tevens een afrekening met de
oude belgicistische en kapitalistische machtsstructuren, kortom een Vlaamse en
sociale strijd.
De afwezigheid van een volwaardige Vlaamsnationale volkspartij maakt de
crisis compleet. De politieke wanvertoning van de afgelopen maanden heeft
duidelijk aangetoond dat Vlaanderen nog lang geen politieke elite heeft die het
heft in eigen handen kan en durft te nemen. Het gebrek aan visie over waar
Vlaanderen wil staan binnen pakweg tien jaar, is stuitend. Het oeverloze
gezwets over halfslachtige compromissen en weinig inspirerende strategieën
verraadt een inhoudelijke leegte. De dagjespolitiek werkt een enorme apathie
bij de bevolking in de hand. Leterme heeft de afgelopen maanden meer bochten
genomen dan Eddy Merkx in al zijn deelnames aan de Ronde van Frankrijk samen.
Gezwind heeft hij alle beloftes en principes overboord gegooid.
Tot slot wil ik terugkomen op de werktitel: Grens en begrenzing als
mogelijkheid en morele opdracht. Uit mijn betoog kan ik enkel concluderen dat
Vlaanderen op een belangrijk keerpunt staat. Het heeft reeds lang de grens van
het aanvaardbare en vooral het politiek fatsoen overschreden. Het is dan
ook onze morele plicht om de Belgische constructie te verlaten en te streven
naar een middelgrote, performante en open natie. Maar zoals iedereen intussen
dagelijks aanvoelt, heeft een open natie duidelijk nood aan begrenzing en een
duidelijk beleid.
In een civiele staat gelden duidelijk omschreven burgerplichten en zoals
Dominic Schrijer (PvdA-wethouder te Rotterdam) duidelijk poneert: je moet hard
durven optreden tegen mensen die zich niets aantrekken van burgerplichten. Ook
beschikt een performante en open natie best over een duidelijke identiteit en
een helder stelsel van waarden en normen. De globalisering heeft in heel de
wereld de markten geopend. Vooral kleine landen profiteren ervan, omdat ze zich
razendsnel kunnen aanpassen. Kijk maar naar Zwitserland en Singapore. Het zijn
twee wereldspelers met een duidelijke identiteit, sterke structuren, duidelijke
beleidslijnen, krachtig normen- en waardestelsel, maar met een open geest.
Ook heeft een open en performante natie nood aan een doordacht migratiebeleid
aangevuld met een stevig inburgeringsbeleid. Welk integratiebeleid kan
succesvol zijn als je bij elke generatie opnieuw moet beginnen? Uit mijn
ervaring met het werken met allochtonen en mensen met achterstand heb ik
geleerd dat niet alle culturele waarden kunnen worden verenigd of verzoend door
banaliteiten te verkondigen. Het idee dat we allemaal wel met elkaar overweg
kunnen, zonder dat de wet onderscheid moet maken ten gunste van een bepaald stelsel
van culturele waarden slaat nergens op. Het is wel zo dat een open natie
moeilijk haar grenzen kan sluiten of permanent kan bewaken. Wel kan de toegang
tot onze sociale zekerheid worden ontzegd voor mensen die zich weigeren in te
passen.
Ook heeft een open en performante natie nood aan een sterke democratie, waarbij
de macht in het parlement ligt en waarbij niet de vakbonden en allerlei
drukkingsgroepen de lakens uitdelen. Maar vooral hebben we de morele
plicht om de Vlaamse krachten te bundelen tot een performante, open en
republikeinse volkspartij met een breed gedragen programma om van
Vlaanderen een open, sterke en performante natie te maken, dat ook een
oplossing biedt voor de vele sociale, maatschappelijke en ecologische
problemen. Daarbij dienen persoonlijke grieven en ambities te wijken.
Vlaanderen kan zich niet langer meer permitteren om de Vlaamse krachten te
versnipperen over drie partijen. Ook daar is reeds de grens van het toelaatbare
overschreden.
Vijf jongeren opgepakt voor diefstal met geweld in Gent
Vijf jongeren opgepakt voor diefstal met geweld in Gent
De politie van Gent heeft vannacht vijf jongeren opgepakt op
verdenking van een diefstal met geweld in het Citadelpark in Gent. De vijf
jongeren overvielen rond 1.15 uur een 21-jarige jongeman in het park. Ze
sloegen hem in het gezicht en stalen zijn portefeuille. Het slachtoffer raakte
lichtgewond maar moest niet naar het ziekenhuis.
De verdachten, allen afkomstig uit het Brusselse, werden later opgepakt in de
Overpoortstraat. Vier meerderjarigen worden vandaag voorgeleid bij de
onderzoeksrechter. Een minderjarige vijfde verdachte werd overgedragen aan het
Brusselse parket. (belga/bdr)
31/01/10 10u50
Bron : Het Laatste Nieuws dd. 31/01/2010
Terechte enkele
reacties van lezers :
Naam en faam graag! Oei ze komen uit het Brusselse, ja dan
weten we ondertussen ook genoeg! Enfin,het is dagelijkse kost. Spa en groen
beginnen schrik te krijgen omdat hun kiesvolk het de laatste dagen weer heel
bont maakt. Maar blijf bepamperen en onze eigen bevolking in de handen van
criminelen schuiven en we zullen er zeker op vooruit gaan! Ik heb zelf geen
kinderen maar ik zit er echt mee in, in wat voor een maatschappij de
toekomstige autochtone generatie moet opgroeien.
Met dank aan Open-VLD, CD&V, Groen en Spallochtoon die
wel spreken over zerotolerantie maar niet de ballen hebben om echte werkkampen
en zware gevangenisstraffen in te voeren. Farizeeërs en witgekalkte graven!
Mag ik eens gissen? Gisteren was er veel politie aanwezig in
Brussel vanwege die overval en schietpartij. Even vlug de trein nemen, zonder
betalen natuurlijk, naar Gent en daar even hun ding gaan doen. Vermits Brussel
ondertussen voor 90% uit nieuwe Belgen bestaat kan ik mij ook al inbeelden wie
de overvallers waren!
't Is inderdaad hoog tijd dat er in Gent ook wat harder
opgetreden wordt. Ge moet eens aan 't St Pieters station rondlopen... Zelfs aan
de scholen is er niemand die zich veilig voelt voor de groepjes allochtonen. Ja
ik weet het, 't is gemakkelijk om de fout daar te zien. Er zijn heel wat
uitzonderingen en niet iedereen kan over dezelfde kam geschoren worden. Maar
neem gerust aan dat onze kinderen bang zijn opmerkingen te maken omdat er
represailles komen zodra ze één individu gekrenkt hebben.
De Vlaamse Volkspartij is het volledig eens met de
reacties . Het zijn inderdaad de Socialisten , de CD&V en de Open VLD welke
tijdens hun legislatuur de poorten voor
Vreemdelingen volledig open gezet hebben , zodat we nu met een
jongerengeneratie opgescheept zitten van actuele criminelen en anderen in
wording .
Open Vld wil dat er een Brusselse veiligheidsconferentie
komt waarop gerecht, politie en politiek de koppen bij mekaar steken om op die
manier de onveiligheid in de hoofdstad aan te pakken. Dat stellen Vlaams
fractieleider en Brusselaar Sven Gatz en Brussels fractieleidster Els Ampe.
Opmerkelijk: de Vlaamse liberalen zien onder meer heil in de oprichting van
nachtrechtbanken.
"Zwarte piet niet doorschuiven"
"Struisvogelpolitiek of het doorschuiven van zwarte pieten allerhande
helpt niemand vooruit", vinden Gatz en Ampe. "Waarop wacht Brussels
minister-president Charles Picqué om een veiligheidsconferentie te
organiseren?". Zo'n conferentie moet volgens hen zich op drie kernpunten
focussen: een betere gerechtelijke opvolging, een efficiënte
politiesamenwerking en een politiek verantwoordelijke voor het Brusselse
veiligheidsbeleid.
De Vlaamse liberalen merken op dat een gecoördineerd politie -optreden dode
letter blijft indien het gerecht niet volgt met de uitvoering van straffen en
snelrecht. "Het kan niet langer dat korte vrijheidsstraffen niet meer
uitgevoerd worden of jonge boefjes snel weer vrijgelaten worden. Alternatieve
straffen worden zelfs nauwelijks uitgevoerd in Brussel", klaagt Ampe aan.
Eén politiezone
Volgens Open Vld kan de invoering van nachtrechtbanken, naar analogie met de
night courts in New York, heel wat problemen oplossen. Voorts blijft de partij
voorstander van één politiezone in Brussel. "Het wordt tijd dat de
Brusselse burgemeesters hun verzet tegen een eengemaakte politiezone
opgeven", luidt het.
Tot slot vindt ze dat een gewestelijk politiebeleid ook een politieke
verantwoordelijke vereist die daarop kan worden afgerekend, bijvoorbeeld de
minister-president. Op die manier zou er gezonde druk op de ketel behouden
blijven en behoudt een persoon het overzicht. (belga/sps)
29/01/10 19u26
Bron : Het Laatste Nieuws , dd. 30/01/2010 .
Enkele Reacties door lezers op het artikel in de krant
:
Inderdaad, ze hebben het te ver laten
komen en kijk, men kan het niet meer aan. het is niet de politie hun schuld
maar die van justitie en de regering. Er zijn niet genoeg strenge wetten en de
politie heeft een beperkte bevoegdheid. Kijk maar naar die jongeren die
leerlingen bedreigden waarvan de school moest verhuizen en een paar weer werden
vrijgelaten. Nachtrechtbanken heeft geen zin als je de bron niet aanpakt. en de
regering en justitie, die keek ernaar en babbelde rustig verder.
Hypocriet, ongeloofwaardig en inefficiënt.
Iedereen die in het echte leven staat weet maar al te goed wat er fout loopt.
De overheid is veel te laks, men is de controle volledig kwijt. Het is trouwens
bijzonder tragisch en schandalig dat men het zo ver heeft laten komen. Twintig
jaar geleden werd hier reeds voor gewaarschuwd. Onder druk van de
"progressieven" heeft men maar laten betijen. Om nu de straat terug
te winnen van dat gespuis zal men keihard uit de hoek moeten komen.
Het is toch ongelofelijk hoe een
partij kan veranderen. Jaren mee verantwoordelijk voor het lakse beleid. Nu ze
in de oppositie zitten worden ze wakker en hebben ze plots het warm water uitgevonden!
Denken ze nu echt dat de zo gezegde domme burger dit niet door heeft? Mijn stem
krijg je nooit OVLD. De slogan van de partij: Grijze mus, zelfbelang, partij
van de politieke dynastie: De Croo, De Gucht. De partij is een vuile opneemvod
met dictatoriale trekjes binnen en buiten de partij!
En wie gaat dat betalen? en trouwens
het is toch al lang te laat, de autochtonen zijn al lang uit Brussel vertrokken
naar de rand. Brussel is klein Bagdad en is al lang verloren. en als dit
pamperbeleid zo doorgaat zullen nog andere steden vogel voor de kat zijn. gent Antwerpen...
De VLD zou in deze best de mond
houden. Ze hebben mede het probleem van de straffeloosheid in het leven
geroepen ,door samen te heulen met de progressievelingen in hun onstilbare
honger naar stemmenwinst .
De
Vlaamse Volkspartij kent het probleem van deze verloochening van het autochtone volk
De
partij schaart zich 100 % achter de bovenstaande reacties van de gewone mensen
op het artikel .
De 76 miljoen euro die Fedasil en de Regie der
Gebouwen kregen van de regering om in 2010 vijfduizend opvangplaatsen voor
asielzoekers bij te creëren, zullen waarschijnlijk niet volstaan. De kosten
voor de bestaande centra en opvang in hotels nemen nu al een reusachtige hap
uit dat budget. De vraag rijst dan ook of er nog genoeg geld overblijft voor de
beloofde nieuwe opvangplaatsen. Dat schrijft De Morgen op zaterdag.
'Bij de eerste begrotings-controle van het jaar zal nagegaan worden in welke
mate er dient bijgestuurd te worden', geeft het kabinet van staatssecretaris
Philippe Courard, bevoegd voor het opvangbeleid, toe. Als staatssecretaris voor
Maatschappelijke Integratie Philippe Courard (PS) de oppositie over zich heen
krijgt over de opvangcrisis antwoordt hij steevast dat er 76 miljoen euro klaar
ligt voor 5.000 extra plaatsen in nieuwe centra. Die plaatsen, zo verzekert hij
nog, zijn 'structureel'. De opgeknapte legerkazernes of overheidsgebouwen
moeten niet binnen enkele maanden terug worden verlaten, ze kunnen nog jaren
dienen voor de opvang van asielzoekers. Alleen blijkt nu al dat het bedrag van
76 miljoen euro ruim onvoldoende zal zijn om vijfduizend vaste opvangplaatsen
bij te creëren. Een groot deel van dat budget werd door Fedasil al vastgelegd
om de 880 plaatsen, die in 2009 werden geopend, in stand te houden. Fedasil
moest ook al ettelijke miljoenen opzijzetten om dit jaar de hotelkosten van de
asielzoekers te dekken. Per maand rekent Fedasil op meer dan een miljoen euro
om de hoteleigenaars te kunnen vergoeden. (PIM)
Reactie
: Was dit niet te voorspellen . De
Jannen met de Petten wisten dit reeds op voorhand Alleen onze intellectuele
politiekers konden dit niet inschatten .
30% van de Belgen heeft het moeilijk om de basisbehoeften van
het gezin inzake gezondheid te bekostigen. Dat blijkt uit een enquête van Test
Gezondheid, het magazine van Test-Aankoop.
"Bijna 30%, dus zon 1,4 miljoen gezinnen, heeft het nu en dan moeilijk
om de basisbehoeften van het gezin inzake gezondheid te bekostigen, ondanks ons
socialezekerheidsstelsel", klinkt de conclusie.
In het voorbije jaar zette 8 van de gezinnen een lopende behandeling stop
wegens geldproblemen, 26 stelde om dezelfde reden een behandeling uit en 9% zag
zelfs helemaal af van een behandeling omdat zij geen manier zagen om ze te
bekostigen.
Tandverzorging, oogverzorging en medische raadplegingen worden bij problemen
het eerst uitgesteld.
Hardst getroffen
Bepaalde
bevolkingsgroepen zijn zwaarder getroffen: mensen met een laag inkomen (minder
dan 1.500 netto voor het hele gezin), eenoudergezinnen, gezinnen met een
chronisch ziek gezinslid, mensen die al een verhoogde tegemoetkoming van het
ziekenfonds ontvangen en Brusselaars.
wij mensen die leven meteen sonde en sonde voeding is het
heel moe, onkosten per jaar leidingen sonde 1.803.10euro, huur voedingspomp
337,40 euro, patiënt met nood aan 500ml sondevoeding per dag want 500ml =
500cal 3.001.80 euro, patiënt met nood aan 1000ml per dag 1000ml = 1000cal
3.731.90euro, terugbetaling ziekenfonds per jaar 2.065.90euro, dat = 5.66euro
per dag, patiënt met 500ml per dag: 935.90euro per jaar op eigen kosten, en patiënt
met 1000ml per dag 1666euro per jaar op eigen kosten. verbanden, ontsmetting
producten, zalven, en medicijnen die zijn ten laste van de patiënt.
De Vlaamse Volkspartij heeft hier een oplossing voor .
Zie ons partijprogramma .
'Antiracismewet wordt vaak ongrondwettig toegepast'
Antiracismewet wordt vaak ongrondwettig toegepast
vandaag, 08:26
De antiracismewet wordt
veel te ruim en vaak ongrondwettig toegepast en daardoor schiet ze haar doel
voorbij. Dat schrijft de Nederlandse rechtsantropoloog Jogchum Vrielink in
een monumentale studie over alle Belgische rechtspraak over racisme sinds 1981.
Vrielink ging ook na wat de effecten van de antiracismewet waren op klagers
én aangeklaagde. Hij doctoreerde daarmee donderdagavond aan de rechtsfaculteit
van de de KULeuven.
Wat leert het doctoraat?
* De antiracismewet wordt nu veel meer toegepast dan vroeger. Van twee
veroordelingen per jaar in de jaren negentig steeg het aantal tot 43 in 2005.
* De wet wordt in 80% van de gevallen
toegepast op uitlatingen, terwijl ze vooral bedoeld was om discriminerende
daden te beteugelen. Ze beteugelt woorden, maar veel minder daden.
* De toepassing is vooral vanaf 1994 meestal te ruim, zelfs ongrondwettig.
Ze houdt geen rekening met de arresten van het Grondwettelijk Hof. Dat Hof
vereist dat bij een racistische uitlating wordt aangetoond dat er een
kwaadwillig opzet is. De meeste vonnissen doen dat niet, ze veronderstellen die
kwaadwilligheid gewoon en ze plaatsen de uitlatingen ook niet in hun context.
* Voor veel aangeklaagden schrikt de
antiracismewet niet af. De meest verstokte racisten worden zelfs in hun mening
versterkt. De antiracismewet wijzigt de mentaliteit van de aangeklaagden niet.
* Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding moet
duidelijk maken wanneer en waarom het zich burgerlijke partij stelt en wanneer
niet. Momenteel volgt het nu eens de strikte criteria van het Grondwettelijk
Hof en dan weer niet. Dat kan niet, want zo ontstaat een indruk van willekeur. Volgens Vrielink ondermijnt het CGKR
daarmee zelfs het maatschappelijk draagvlak voor de antiracismewet.
Vrielink stelt voor dat het CGKR géén
bevoegdheid meer zou hebben om zich burgerlijke partij te stellen. Dat laatste
gebeurt best door actiegroepen uit het maatschappelijk middenveld, zoals de
Liga voor Mensenrechten of Kif-Kif.
* België heeft één van de meest uitgebreide antiracisme- en
antidiscriminatiewetten. De aparte negationismewet, die het ontkennen van de
nazi-moord op 6 miljoen joden tijdens de tweede wereldoorlog bestraft, wordt
best afgeschaft.
16:30 Er komen steeds meer mensen uit het
voormalige Oostblok in Vlaanderen wonen. Dat meldt Vlaams minister van
Inburgering Geert Bourgeois (N-VA).
Vijf jaar geleden waren het vooral
Nederlanders, Marokkanen en Turken die voor een nieuw leven bij ons kozen. In
2009 klommen de Polen plots naar de tweede plaats, na de Nederlanders.
Maar er komen ook steeds meer mensen
uit Bulgarije en Roemenië naar Vlaanderen. Zij rukten op naar de vijfde en
zesde plaats qua landen van herkomst.
In 2009 verwelkomde Vlaanderen 28.000 nieuwelingen. Gezinshereniging blijft
het belangrijkste motief. Twee op de vijf nieuwkomers stappen vrijwillig in een
inburgeringstraject. .
Bron : Gazet Van Antwerpen - dd. 30/01/2010
Reactie op het artikel door lezers :
Bron : www.vandaag.be dd. 31/01/2010 - Zelfde artikel als GVA.
Bulgaren en
Roemenen,de gevaarlijkste mensen die niks of niemand ontzien,zelf de
Siliciaanse maffia heeft er schrik van behalve de Belgische
maffiosi(politiekers),de 2 landen waar corruptie en prostitutie weelderig tiert
,maar vooral 2 landen die niet vies zijn van kinderporno ,dit belooft ,Child
focus zal werk krijgen ,want wat daar gebeurde daar hoorden we niks van ,maar
nu kunnen ze hun nieuw bloed hier komen halen ,de grens is toch
open,verschrikkelijk
28000 nieuwe
vreemdelingen ! amai seg waar gaan die allemaal wonen in ons kleine landje, en
hangen die allemaal aan het OCMW of wat moet ik hier bij denken, worden die ook
in een op instorten appartementsblok geplaatst. Het wordt hoog tijd dat de
harde lijn van het VB van zich laat horen , maar die zijn zo te horen ook in
slaap gevallen. Klein arm België wat
gebeurd er toch allemaal. Bulgaren Turken Italianen Marokkanen, Polen , en
Hollanders bij de vleet, waar zitten de Belgen nog ? Maar ja die tellen niet
mee dat zijn maar tweederangsburgers. In 1940 was dat anders .toen alleen
Duitsers.
waar zijn de Belgen?
Ik dat de meesten al het land verlaten hebben, zelf geëmigreerd zijn. Het zijn
28000 nieuw OCMW loontrekkers natuurlijk en die voorrang, op de Belgen een
sociaal woning aangeboden krijgen, dit is het voordeel van nieuwkomer ( migrant
) in België te zijn. En als je alles bekijkt, wie betaald dit allemaal? Wij!!
Reactie Vlaamse Volkspartij :
28.000 Migranten in Vlaanderen in
2009 . Hoeveel zouden dan in 2010 Vlaanderen kiezen als thuisland ?
Laten we met zekerheid voor 2010 het
dubbele voorspellen !
Waar blijven onze OCMWs het geld halen voor hun onderhoud ?
Misschien wordt gespeculeerd op een
totale uitwijking van de autochtonen , of deze door de overgrote groep van
vreemdelingen geplaatst worden in reservaten zoals de Indianen in Amerika en de
Aboriginals in Australië en Nieuw - Zeeland , deze laatste twee waren ook de
autochtonen in hun veroverd thuisland .
16:27 32 Leerlingen werden vorig schooljaar
in Antwerpen betrapt met een wapen. Twee leerlingen droegen zelfs een
vuurwapen.
In 11 gevallen werd het wapen gebruikt of werd er mee gedreigd. Dat blijkt
uit de registratie van het Centraal Meldpunt voor Risicoleerlingen in
Antwerpen. Het is de eerste maal dat er cijfers zijn voor een heel schooljaar.
De registratie is een onderdeel van het plan van aanpak rond wapenbezit bij
leerlingen tussen de scholen, de politie en het jeugdparket.
Bon : Gazet van Antwerpen dd. 29/01/2010
Hoe zou dit kunnen verklaard worden
???
Dienden niet alle wapens
binnengebracht te worden ?????
Hoe komen de minderjarigen dan aan
wapens ?????
Antwoord : Een slapende en onbekwame
Minister van Justitie droomt alleen om zijn geld en niet om zijn gedoogde
pamperwetten .
Vlaams Belang : Toevloed nieuwkomers naar Antwerpen moet stoppen: inburgeringsbeleid is onmogelijk geworden!
Vlaams Belang : Toevloed nieuwkomers naar Antwerpen:
inburgeringsbeleid is onmogelijk geworden!
(29/01/2010) Wachtlijsten van minstens 9 maanden voor lessen
Nederlands in Antwerpen. Eerste startmoment in september.
Het aantal vreemdelingen op de wachtlijsten van het Huis van het Nederlands
neemt alweer fors toe. Op 14 januari stonden 3.705 personen op de wachtlijst.
Van die 3.705 moesten er nog 1.315 getest worden naar hun kennisniveau. Er is
momenteel een wekelijkse instroom van 430 personen. Slechts 900 kunnen in de
loop van het voorjaar nog beginnen met de lessen Nederlands. De anderen zullen
moeten wachten tot het eerstvolgende startmoment in september. Maar ook dan zal
niet iedereen die nu op de wachtlijst staat kunnen starten. Deze toestand is
ronduit dramatisch en brengt het ganse inburgeringsbeleid in onze stad op de
helling. Daarom pleit het Vlaams Belang voor een immigratiestop voor Antwerpen.
In onze stad kan met dergelijke instroom geen degelijk
sociaal beleid meer gevoerd worden. Nieuwkomers moeten minstens één jaar in de
steun vooraleer te kunnen starten met Nederlandse lessen. Tijdens de lessen
dienen ze uiteraard ook gesteund te worden. De volgende stap is de zoektocht
naar werk. Dit gebeurt veelal via een sociale tewerkstelling van één jaar. Voor
elke nieuwkomer is aldus minstens een traject van drie à vier jaar (in het
beste geval) nodig om klaargestoomd te worden voor de reguliere arbeidsmarkt.
Met de huidige massale instroom is een inburgeringsbeleid onmogelijk geworden,
met alle negatieve gevolgen voor onze stedelijke samenleving van dien.
Een voorbeeld uit de OCMW-praktijk:
Een Afrikaanse man biedt zich aan bij het OCMW. Hij is toegekomen op 16
september 2009. Op 5 oktober krijgt meneer een erkenning als OVN-vluchteling.
We kunnen er dus van uit gaan dat het hier om een politiek vluchteling gaat. Op
7 oktober wordt de man overgebracht naar het Opvangcentrum van Fedasil in
Arendonk. Hoewel de man Frans en Engels spreekt, wordt hij toch naar het
Vlaamse land gestuurd! Meneer zoekt met de hulp van de mensen van het
asielcentrum naar een woning in Antwerpen. Als hij die gevonden heeft, komt hij
aankloppen bij het Antwerps OCMW voor leefloon, huurwaarborg en
installatiepremie. De man wordt door het OCMW op 11 januari verwezen naar het
Huis van het Nederlands om zich in te schrijven voor Nederlandse lessen. Er
wordt hem gezegd dat hij binnen ongeveer twee maanden kan terugkomen voor een
test. Dan wordt pas bepaald welk cursusniveau voor de man haalbaar is. Aan het
OCMW wordt gemeld dat de man niet voor september van dit jaar in aanmerking
komt om te starten! Misschien duurt het zelfs langer, melden ze vanuit het Huis
van het Nederlands aan de maatschappelijk assistent.
Enkele OCMW-cijfers (uit maart 2009) om een beeld te geven van de kennis van
het Nederlands bij OCMW-klanten
Van de 5.767 klanten die activeerbaar zijn, heeft 71% een andere moedertaal dan
het Nederlands. 978 klanten hebben niet de vereiste kennis van het Nederlands
om werkervaring op te doen. De taalproblematiek weerhoudt dus al ten minste 17%
van de professioneel activeerbare klanten om snel te kunnen worden toegeleid
naar een werkervaringstraject. Er zijn 1.533 klanten die lessen Nederlands
volgen, dit betekent 27%.
Voorzitter Monica De Coninck heeft gelijk als ze stelt dat de situatie voor het
Antwerps OCMW niet langer houdbaar is. Ze is daar met haar partij en
burgemeester Janssens mee verantwoordelijk voor, maar ook de huidige federale
regering treft schuld. Het gesprek tussen de OCMW-voorzitters van de grote steden
en minister Courard van volgende dinsdag mag geen vrijblijvend onderonsje
worden, maar moet leiden tot concrete toezeggingen van de federale regering.
Volgens het Vlaams Belang moet de federale regering de kosten voor de
regularisaties volledig zelf dragen. Tevens dient de federale regering een
immigratiestop in te voeren voor de grote steden. Er mogen geen nieuwe
vluchtelingen en asielzoekers aan de grote steden worden toegewezen.
Asielzoekers die zich in ons land aanmelden en die de Franse taal machtig zijn,
dienen naar het Franstalig landsgedeelte te worden toegeleid.
De Industriële hogeschool in de Anderlechtse wijk Kuregem
verhuist naar Brussel na tientallen geweldsdelicten door jeugdbendes.
De Industriële Hogeschool van Brussel heeft haar verstiging
in Anderlecht gesloten omdat de studenten systematisch aangevallen werden door
straatcriminelen. In de zaak zijn al vier verdachten opgepakt, drie van hen
mochten meteen weer beschikken: één bij gebrek aan bewijzen, twee minderjarigen
wegens plaatsgebrek in jeugdinstellingen.
"Justitie in Brussel wérkt gewoon niet meer, zo wordt
onze samenleving onleefbaar", maakt Anderlechts burgemeester Van
Goidsenhoven zich boos.
De politie van de zone Brussel-Zuid kreeg de verdachten maandag in het oog aan
het metrostation Clemenceau. Ze werden formeel door twee slachtoffers herkend.
De afpersers viseerden studenten van de industriële hogeschool Isib. Door de
onveiligheid verhuisde de schooldirectie de lessen naar de campus in de
Brusselse Koningsstraat. Volgens de hogeschool waren er tot tien mensen actief
bij de criminele activiteiten. (belga/vsv)
29/01/10 06u59
Bron : Het Laatste Nieuws dd. 29/01/2010 .
De Vlaamse Volkspartij neemt hiervan nota en akte .
Het is de Politieke onwil en het beschermd kiesvee dat
het gerechtelijk apparaat geen mogelijkheid geeft strenge en gepaste straffen
op te leggen . ( Huidige voorbij gestreefde
Pamperwetten en geldhaaien van politiekers ) .
Vlaams Belang diende vandaag voorstel van decreet in dat buitenlanders die sociale woning willen huren verplicht te bewijzen dat zij in thuisland geen onroerende eigendom hebben
Vlaams Belang diende vandaag voorstel van decreet in dat buitenlanders die
sociale woning willen huren verplicht te bewijzen dat zij in thuisland geen
onroerende eigendom hebben
(28/01/2010) Wie in Vlaanderen een sociale woning huurt, een
sociale lening aangaat of aanklopt hij het OCMW mag geen woning in eigendom
hebben. In Vlaanderen wordt dit gecontroleerd via de belastingsadministratie.
De controle op het hebben van buitenlandse eigendommen faalt echter volledig.
Uit diverse vragen van Vlaamse volksvertegenwoordigers van het Vlaams Belang
blijkt dat de Vlaamse overheid bij allochtonen genoegen neemt met een
verklaring op eer dat zij geen eigendom in het buitenland bezitten. Of deze
verklaring met de realiteit overeenstemt wordt echter nooit gecontroleerd.
Vlaanderen beschikt niet over gegevens over buitenlandse eigendommen.
Vlaanderen is voor de informatie met betrekking tot eigendommen in het
buitenland volledig afhankelijk van de federale overheid die terzake verdragen
moet afsluiten betreffende de uitwisseling van gegevens inzake onroerende
goederen. België sloot slechts 9 dergelijke verdragen af, uitsluitend met
Europese landen. Met de belangrijkste bronlanden van immigratie, waaronder
Marokko en Turkije, worden geen gegevens uitgewisseld met betrekking tot
onroerende eigendommen. Allochtonen kunnen bijgevolg zonder enig probleem een
sociale woning huren, een sociale lening aangaan of van een leefloon genieten,
terwijl zij een woning in eigendom hebben in het thuisland.
Uit een deze maand gepubliceerd rapport Belgische Marokkanen: een stap
verder, gebaseerd op onderzoek van de Universiteit van Rabat en uitgegeven
door de Koning Boudewijnstichting, blijkt dat maar liefst 60% van de in België
levende Marokkanen over een eigendom in Marokko beschikt, veel meer dan er een
eigendom in België hebben. Vanzelfsprekend genieten veel van deze
honderdduizenden Marokkanen in ons land van onze sociale voorzieningen. Het
Vlaams Belang is van oordeel dat deze vorm van sociale fraude door allochtonen
onduldbaar is, temeer daar kansarmen van het eigen volk hiervan slachtoffer
zijn. Nog steeds staan in Vlaanderen 70.000 personen op de wachtlijst voor een
sociale woning.
In afwachting van het afsluiten van verdragen betreffende de automatische
uitwisseling van onroerende gegevens met de bronlanden van de immigratie wil
het Vlaams Belang dat de in Vlaanderen wonende vreemdelingen en allochtonen met
een dubbele nationaliteit zélf het bewijs moeten leveren dat zij in hun
thuisland geen onroerende eigendom hebben. Het Vlaams Belang wil dat zij,
vooraleer zij een sociale woning kunnen huren, een sociale lening aangaan of
een uitkering ontvangen, een uittreksel moeten afleveren, afkomstig van de
bevoegde overheid van het land van herkomst, waarin wordt bevestigd dat zij er
geen eigendom hebben. Het Vlaams Belang diende vandaag in het Vlaams Parlement
een voorstel van decreet in dat een buitenlandse kandidaat-sociale huurder
verplicht een uittreksel uit het kadaster van zijn land van herkomst te
bezorgen aan de huisvestingsmaatschappij dat bewijst dat betrokkene geen
onroerende eigendom in het land van herkomst heeft.
Hieronder
vinden jullie een lijstje met bestuurders van goede doelen en hun daarbij
passende jaarsalarissen!
Want die personen moeten
er keihard voor werken nietwaar? Ik hoop dan ook van
harte dat jullie niet zullen verzaken en dat de bestuurders op jullie broodnodige
gulle giften kunnen blijven rekenen!
Na een golf van overvallen verhuisde de industriële
hogeschool haar lessen van Anderlecht naar de Koningstraat in Brussel. Dat
schrijven de Coreliokranten.
De directie van het Institut Supérieur Industriel de Bruxelles in de
Grondelstraat in Anderlecht heeft de lessen van haar 250 ingenieursstudenten
naar de campus in de Koningsstraat in Brussel -centrum verhuisd. In Anderlecht
was de onveiligheid te groot. Al sinds begin december worden de studenten
lastiggevallen door straatcriminelen.
Racketeering
Ze worden klemgezet, afgeperst en bestolen. De boefjes zetten hen geregeld een
mes op de keel, soms met steekwonden als gevolg. Ze maken de studenten gsm's,
iPods en geld afhandig. 'Racketeering' heet deze vorm van criminaliteit.
Het begon met één dader, dat werden er drie, de laatste keer werden er acht tot
tien geteld, sommigen geen zestien jaar oud. De politie kon een verdachte
oppakken maar die werd na verhoor vrijgelaten. Hij zou een alibi hebben gehad.
Slachtoffers zagen hem de dagen daarop opnieuw actief als dader. Maandag werden
drie verdachten opgepakt, onder wie twee minderjarigen. Bij de minderjarigen
werd een mes aangetroffen. De meerderjarige werd formeel herkend door de
slachtoffers. Vandaag beslist het parket over zijn lot. (belga/tw)
Bron : Het laatste Nieuws dd. 28/01/10 07u01
Reactie : Dringende maatregelen en politieke
moed zijn noodzakelijk om het kwaad in te dijken . Wanneer eindelijk worden
onze Politiekers wakker ? .
De Vlaamse Volkspartij heeft hier een oplossing voor .
19:47 Justitieminister Stefaan De Clerck heeft de wet-De Clerck laten
afschaffen. Maar dat was eigenlijk tegen zijn zin. De bodes kunnen nu in de politiek gaan
zonder hun baan te verliezen.
Door de nu nog bestaande wet-De Clerck kunnen lagere parketmedewerkers,
lager griffiepersoneel, gerechtsbodes en koffiemadammen bij het gerecht geen politiek mandaat
uitoefenen. Ze mogen wél kandideren voor een politieke functie, maar als ze
verkozen zijn, moeten ze ofwel ontslag nemen ofwel hun kersverse politieke
functie opgeven.
Justitieminister De Clerck had dat in 1997 uitdrukkelijk zo gewild. Hij vond
toen dat Justitie onpartijdig moet schijnen en dat kan niet als je een politiek mandaat
hebt. Hij vreesde bovendien dat de betrokkenen wel eens tijdens de werkuren met
hun politiek
mandaat zouden bezig zijn.
Discriminatie
Senatrice Martine Taelman (Open Vld) vond de wet-De Clerck een discriminatie
en wilde ze afschaffen. De Senaat volgde haar eerder al en dat deed nu ook de
Kamercommissie Justitie. De Clerck zelf beklemtoonde dat de afschaffing van
zijn wet een initiatief van het parlement was.
In de toekomst zullen de verkozen parket- en griffiemedewerkers, bodes en
koffiepersoneel een andere job binnen Justitie kunnen krijgen, als ze ergens
moeten gaan zetelen. Dan komen ze niet meer met het publiek in contact. Ofwel
wordt hun baan bij justitie geschorst tot hun mandaat is afgelopen. Ze zijn hun
job dus niet meer kwijt.
Stefaan Van Hecke (Groen!) vond het schandalig dat wij als politici met de
eigen politieke wereld bezig zijn, terwijl er echt wel belangrijker problemen
zijn. Voor hem is dit voorstel duidelijk à la tête du client, om iemand aan
een mandaat bij Open Vld te helpen, zo zegde hij.
In ieder geval zullen de bodes binnenkort hun eisen zelf in de politiek kunnen
afdwingen, maar als politicus moeten ze wel tijdelijk met hun functie stoppen.
JDW :
Bron . Gazet Van Antwerpen dd. 27/1/2010
Indien dit voor de lagere parketleden wordt
toegelaten , moet hetzelfde besluit genomen worden voor Politieagenten ( de
huidige deonthologische code en de wet op het Politieambt ) en dit onder
dezelfde voorwaarden .
Anders bestaat er een zware vorm van discriminatie .
DEN
HAAG-
Asielzoekers die zich hier binnen een jaar tot tweemaal toe misdragen, moeten
direct worden uitgezet. Dat eist het CDA morgen van staatssecretaris Albayrak
(Vreemdelingenzaken).
Van de PvdA-bewindsvrouw hoeven vreemdelingen pas na vijf misdrijven het
land uit of als ze in hun eerste jaar al tegen een (totale) gevangenisstraf van
minstens een maand aanlopen. Dat gaat het CDA niet ver genoeg.
Zelfs twee keer een kleine winkeldiefstal betekent, wat de partij betreft,
biezen pakken. Ongeacht de hoogte van de straf. Op die manier moeten
veelplegers uit ons land worden geweerd. "Iemand die in zijn eerste jaar
al twee misdrijven pleegt, heeft hier niets te zoeken", stelt CDA-Kamerlid
Van Haersma Buma. "Zelfs al gaat het om het stelen van een rolletje drop.
Dat is wel winkeldiefstal en daar blijft het vaak niet bij. We moeten voorkomen
dat iemand een criminele carrière gaat beginnen in ons land."
De Tweede Kamer spreekt morgen met Albayrak over haar voorstellen om
vreemdelingen die zich misdragen, sneller hun verblijfsvergunning te ontnemen
en het land uit te zetten. Vooral moordenaars, verkrachters en andere zware
criminelen worden eerder weggestuurd nadat ze hun straf hebben uitgezeten. Voor
veelplegers is een optelsysteem ontwikkeld, zodat meerdere kleine straffen
kunnen leiden tot uitzetting. Het CDA wil dit onderdeel flink aanscherpen. Niet
alleen het eerste jaar, ook daarna moeten vreemdelingen zich gedragen om recht
te blijven houden op hun verblijfsvergunning. Waar de staatssecretaris een
maximum van vijf delicten ontoelaatbaar vindt, wil het CDA na twee misdragingen
in een jaar of drie in totaal al ingrijpen. "Mensen krijgen een recht in
Nederland en komen hier als gast", aldus Van Haersma Buma. "Ze horen
zich dus ook op een bepaalde manier te gedragen. Veelplegers moeten we
aanpakken, ik denk dat veel steden daarmee geholpen zijn."
Bron : De Telegraaf ( Nederland ) . dd.26/101/2010 .
1. de groep criminele
jonge Marokkanen moet precies worden afgebakend tegenover de grote groep jonge
Marokkanen die geen of weinig overlast veroorzaakt
2. een harde aanpak
is nodig, maar moet altijd gecombineerd worden met een educatief programma
3. dit educatief
programma moet opgezet worden in de wijk en met mensen uit die wijk
4. deskundigen en
vrijwilligers werken samen. De deskundige bemiddelt om in de wijk een netwerk
van solidariteit te creëren
Een probleem dat al lang
aansleept, maar toch oplosbaar is
In de veertig jaar dat ik voor de
kinderbescherming werk is de groep van minderjarige delinquenten drastisch
veranderd. Als directeur van het Orthopedagogisch Instituut O.G. Heldring in
Zetten heb ik de eerste allochtonen zien binnenkomen. Tegenwoordig zijn
Marokkanen oververtegenwoordigd in de jeugdgevangenissen. Veertig jaar geleden
was er ook een plaatsgebrek in die gevangenissen en toen waren er nog
nauwelijks allochtonen. Ik vraag me af waar de autochtone jonge delinquenten nu
verblijven. Zijn Nederlandse jongens ondertussen minder crimineel geworden?
De overheid weet geen raad met
Marokkaanse jongens die buurten onveilig maken. De deskundigen bieden ook geen
oplossing en de wetenschappers laten ons helemaal in de steek. Er zijn geen
Academische Centra waar jonge delinquenten worden opgenomen en waar gezocht
wordt naar efficiënte behandelingsmethoden.
Er is nog nooit een sociaal
probleem geweest dat onoplosbaar bleek. In feite weten we hoe Marokkaanse
jongeren op het rechte pad geholpen kunnen worden. Wat ontbreekt is een
doelgerichte aanpak van de kern van de problematiek en de lokale overheid moet
de kans krijgen knopen door te hakken. Voor een doelgerichte aanpak is nodig
dat we de groep van jonge, recidiverende criminelen duidelijk afbakenen. De
meeste Marokkaanse jongens zijn namelijk niet crimineel, sommigen
beperken zich tot kleine misdrijven zoals de meeste jongeren van die leeftijd,
en slechts een kleine groep staat aan het begin van een criminele carrière. Als
echter op 10.000 Marokkaanse jongens er 300 echt crimineel zijn, dan kan elke
dag in de krant een bericht staan over criminele Marokkanen of enkele
tientallen van hen kunnen een hele wijk terroriseren.Ik doe een poging om
de aanpak van die beperkte, maar gevaarlijke groep in het kort te beschrijven.
De harde aanpak is er al
Het goede nieuws is dat de
politie recidiverende delinquenten vrijwel altijd weet te snappen. De
Marokkaanse jongens die zoveel ellende veroorzaken in probleemwijken van
diverse grote en kleine steden zijn bij de politie goed bekend. Zij kunnen
misschien een tijdje hun gang gaan, ze zijn even de held in eigen kring, maar
als ze niet veranderen zullen ze als volwassenen veel jaren met enkele
lotgenoten in een cel verblijven met een wc-pot in de hoek, en verder zullen ze
vooral veel armoede kennen.
Populisten kunnen schreeuwen om
een harde aanpak, maar die is er al. Als die aanpak niet wordt gecombineerd met
een educatief programma, komen de problemen steeds terug. Recidive na een
verblijf in de jeugdgevangenis ligt tussen de zestig en negentig procent.
Er is geen simpele remedie
Het minder goede nieuws is dat
voor gedragsverandering bij deze jongens er geen simpele remedie is. In een
educatief programma moeten heel veel oorzaken tegelijkertijd en gedurende lange
tijd worden aangepakt. Deze criminelen en relschoppers behoren tot de laagste
sociale klasse, zij zijn mislukt op school, ze hebben niks te doen en vervelen
zich op straat, hun toekomstperspectief is somber, in hun omgeving zijn er
weinig positieve volwassen rolmodellen, op straat ervaren ze vooral veel
misprijzen, de ouders laten het afweten zodat er weinig toezicht is. Vergeten
we ook niet dat daders van geweldsdelicten ook vaker dan anderen zelf slachtoffer
zijn. Bij hen is vaak sprake van haat tegen de hele wereld.
Als we die negatieve context
plaatsen tegenover wat zij willen, wordt meteen duidelijk voor welke moeilijke
opgave hulpverleners staan. Zoals iedereen willen deze Marokkaanse jongens
status, een baan, geld, waardering, respect en veiligheid. De behandeling kan
slechts slagen als hun verwachtingen worden ingelost, als hun
toekomstperspectief verbetert en als de baten van sociaal gedrag de baten van
hun crimineel gedrag overtreffen.
Mislukte interventies komen al te
vaak voor
Vrijwel alle projecten voor jonge
criminelen mislukken omdat zij geen realistisch alternatief bieden voor deze
jongens. De hulpverleners zijn de representanten van de cultuur die zij haten.
Zij zijn moeilijk aanspreekbaar en wat wij goed voor hen vinden interesseert
hen niet.
Hulp in de wijk en vanuit de wijk
Om deze barrières te doorbreken
moet eerst en vooral gezocht worden naar wat haalbaar is in hun eigen omgeving.
Dit lukt het best als volwassenen uit hun eigen omgeving en cultuur daarbij
worden betrokken. De gespecialiseerde hulpverleners moeten niet denken dat zij
zelf veel invloed kunnen uitoefenen op deze jonge criminelen. De taak van de
hulpverlener zie ik als die van een bemiddelaar die in de wijk waar die jongens
wonen een appel doet op volwassen rolmodellen. Deze volwassenen helpen als
vrijwilliger mee in een educatief programma. Dat kunnen leerkrachten zijn die
iets extra willen doen in hun vrije tijd, of succesvolle Marokkanen die als
coach willen optreden, of trainers van sportclubs, of werkgevers van lokale
bedrijven, of ouders die met veel liefde betrokken zijn bij de jongeren in hun
wijk. Al deze vrijwilligers zouden kunnen bijdragen aan een activiteitencentrum
dat in een wijkschool wordt opgericht. Schooluitvallers leren daar taken te
verrichten die nuttig zijn voor de gemeente. Zij leren er allerlei vaardigheden
waarmee ze respect kunnen krijgen. Er worden in het centrum vormen van
vrijetijdsbesteding aangeboden die deze jongeren aanspreken. Zij bereiden er bijvoorbeeld
een intercultureel festival voor, met als bijkomend voordeel dat zij
gemotiveerd kunnen worden voor verbetering van hun taal- en rekenvaardigheden.
De mensen zijn creatief genoeg om zelf een educatief programma aan te bieden
met een grote kans van slagen binnen hun eigen cultuur.
Hulp in de wijk en vanuit de
wijk. Nu biedt de kinderbescherming een verwarrend netwerk van voorzieningen
dat niet alleen ineffectief is, maar in feite de solidariteit van de gewone
burgers verhindert. Geef integendeel de gewone burgers een kans. Laat betrokken
mensen in hun eigen wijk een netwerk van solidariteit creëren. Zo wordt een
probleemwijk toch nog een plek waar het goed toeven is en waar de Marokkaanse
gemeenschap de solidariteit, die eigen is aan hun islamitisch geloof, tot leven
brengt.
Bron : www. Ministrando.org Auteur Prof.Dr. Juliaan Van Acker
Parket vindt dood Mohamed Bouazza (23) geen moord + reacties .
Parket vindt dood Mohamed Bouazza (23) geen moord +
reacties .
ANTWERPEN - Het parket wil niemand vervolgen voor de dood van Mohammed Bouazza.
De zaak rond Mohamed Bouazza, de 23-jarige Marokkaanse Belg die in april vorig
jaar in de Schelde verdronk nadat hij werd achternagezeten, zorgt opnieuw voor
ophef. Bouazza, een jongen zonder strafrechtelijk verleden, ging op 30 april
met een aantal vrienden stappen in een discotheek. Het gezelschap waar Mohamed
bijhoorde kreeg het in de discotheek aan de stok met een andere groep jongeren.
In beide groepen zaten allochtone en autochtone jongeren. Buiten de discotheek
ging de ruzie verder. Jongeren uit de groep waar Bouazza bij hoorde, sloegen
een raampje stuk van de auto van de blanke, autochtone Y. Die en zijn vrienden
zetten de achtervolging in op Mohamed. Die sprong in de Schelde, werd allicht
onwel en verdronk.
Volgens zijn familie ging het om een racistische moord. De stille mars die in
Antwerpen gehouden werd na de racistische moorden van Hans Van Themsche was ook
een mars voor Bouazza.
Twee verdachten in de zaak verschenen gisteren voor de raadkamer maar het
Antwerpse parket vroeg hen beiden buiten vervolging te stellen. Voor moeder
Radia Bouazza kwam dat behoorlijk hard aan. 'Ik wil dat de daders voor de
rechter verschijnen en gestraft worden. Zolang dat niet gebeurt, kan ik er mij
niet bij neerleggen', zegt zij.
'Wat er in die laatste minuten van
Mohamed gebeurd is, is niet duidelijk en daardoor is het inderdaad moeilijk om
iemand te vervolgen voor moord', reageert haar advocaat Jef
Vermassen. 'Maar dat het parket de verdachten ook niet wil laten
vervolgen voor de bedreigingen die ze geuit hebben, is onbegrijpelijk.'
Uitspraak op 19 december. (dhh)
In verband met de zaak Demoor. Ik ben een student aan de KDG in Hoboken. Ik
moet daarom elke dag tram 24 nemen. Wat daar allemaal op gebeurt kan u zich niet
voorstellen. Tuffen op de grond, kabaal, vechten, meisjes lastig vallen.
Wanneer je soms de pech hebt en je draait je om om te kijken wat er allemaal
gebeurt en het wordt gezien dan vragen ze op een arrogante toon of je er
problemen mee hebt. Als je op dat moment ja zegt, dan weet ik niet wat er gaat
gebeuren maar je komt er niet zonder kleerscheuren vanaf. Mijnheer Demoor had
de moed (die ik niet heb) hier tegen op te treden en het gevolg is voor ieder
onder u bekend. Dus bespaar mij dat hij er schuld aan heeft. Gelooft u mij
niet. Ik raad u aan tram 24 eens te nemen om vervolgens op de tram te zeggen
dat het moet stoppen met kabaal, dan denk ik dat er de volgende dag er iets
over "een incident" op de tram wordt geschreven in de krant.
ik ben de zus van bouazza mohamed en wat ik hier allemaal
lees is dikke zever jullie weten niks van de zaak af jullie lezen maar wat en
de media zit vol leugens en parasiet.Mijn broer had niks te maken met de
jongeren die het gevecht hebben veroorzaakt in de discotheek
zijn belagers zullen hoe dan ook bekennen mijn broer is niet de gene die de
ruit heeft ingestampt
dat hebben zijn belagers zelf gezegd
als die klootzak mijn broer met rust had
gelaten dan was hij er nog op deze wereld maar nee yanick moest een makkak
vermoorden hij was onder invloed van drugs en alcohol dat wisten jullie
blijkbaar niet he , wel nu weten jullie het en die klootzak staat bekent bij de
politie als een moordenaar hij heeft meerdere moorden op zijn geweten deze
klootzak is een gestoorde maar loopt nog vrij rond waarom omdat het een Belg is
als je nu de rollen moest omdraaien gegarandeerd dat de allochtoon dan achter
de tralies zat en hier mee kunnen we niet mee leven dat wij onterecht worden
behandelt. welke kleur je ook hebt iedereen gelijk .
Gepubliceerd naar aanleiding van
de reactie door de zus van het slachtoffer .
Universeel taalgebruik van sommige Allochtonen ???
11/03/'08 Drie criminologen van de
Erasmusuniversiteit, Masja van Meeteren, Marion van San en Godfried Engbersen
brachten in opdracht van de liberale ministers Marino Keulen (Inburgering) en
Patrick Dewael (Binnenlandse Zaken) de situatie van illegalen in België in
kaart. Het rapport wordt binnenkort besproken in de Kamercommissie Binnenlandse
Zaken. Volgens hun onderzoek hebben illegalen een criminaliteitsgraad die twee
keer zo hoog is als die van legale vreemdelingen. De vorsers stellen ook vast
dat de diefstallen en de geweldscriminaliteit bij illegalen de jongste jaren
sneller stijgen dan bij hun legale collega's. De onderzoekers pleiten voor het
herinvoeren van de gastarbeider, maar die mag slechts in fasen en pas na
regelmatige bijdragen sociale rechten krijgen. Ze willen ook een rem op het
aantal regularisaties zetten.
Marion van San is een Belgische criminologe, die in ons land furore maakte met
haar studie over de criminaliteit van migranten, die zij voor het eerst vanuit
culturele elementen duidde. Haar onderzoek deed veel stof opwaaien, maar
veroorzaakte maar weinig verandering in het beleid. Van San en haar collega's
komen nu met een nieuw onderzoek. Dit keer naar de situatie van illegalen, of
zoals zij het zeggen: "irreguliere migranten". In die term zitten
niet alleen de illegalen, maar ook de mensen die switchen tussen een legaal en
een illegaal statuut, bv. doordat ze met een toeristenvisum naar hier komen,
langer blijven en illegaal worden, weer vertrekken en dan de cyclus opnieuw
starten.
Van San interviewde 120 illegalen: 30 Turken en 30 Bulgaren in Gent; 30
Marokkanen in Antwerpen en 30 Congolezen in Brussel. De illegalen werden
gerecruteerd via sleutelfiguren en op café. Er is geen enkele garantie op
representativiteit en er is ook geen garantie dat wat de illegalen verklaren
ook de waarheid is, zo schrijven de auteurs zelf. Maar ze confronteerden die
verklaringen met data uit de politiestatistieken en beweren daarom dat ze toch
een vrij goed beeld geven.
Wat bleek uit de interviews?
* Waarom komen illegalen naar
België? Doorgaans om economische redenen. Alleen bij de Congolezen is politiek
doorslaggevend. De illegalen maakten geen systematische vergelijking tussen de
landen waar ze naartoe wilden, ze kwamen meestal naar België omdat ze hier al
familie of kennissen hadden. Een vijfde kwam om in een korte periode veel geld
te verdienen en dan weer te vertrekken. De helft (vooral Marokkanen en
Congolezen) wil hier blijven en streeft een wettig verblijf na. Nog een derde
wil liever illegaal in ons land blijven en de helft hiervan denkt als illegaal
een fatsoenlijk bestaan te kunnen opbouwen.
* Hoe komen ze? Het grootste deel steekt illegaal de grens
over. Een tweede belangrijke groep komt met een toeristenvisum en blijft na
afloop van dat visum illegaal hier. Voor acht op de tien was België het
geplande einddoel. Bij twee op de drie van de geïnterviewden is al eerder een
familielid of een vriend naar België gemigreerd. En één op de drie van deze
illegalen ontving van de familie in het herkomstland steun om over te komen,
bv. geld om een mensensmokkelaar te betalen.
* Bijna twee van de drie geïnterviewden had inkomsten uit arbeid. Dat gold
vooral voor de Turken, minder voor Marokkanen en Congolezen. De meeste
informanten werken binnen de eigen etnische gemeenschap. Ze krijgen een lager
loon dan hun legale collega's. Marokkanen en Congolezen hebben een veel lager
maandinkomen dan Turken en Bulgaren. Bij Marokkanen hangt dit samen met het
type werk dat ze verrichten: zonder uitzondering is dat ongeschoolde arbeid. Ze
hebben ook het minste vast werk.
Wat leren de officiële statistieken?
* In 2005 klopten in Vlaanderen
2.871 illegalen aan bij het Algemeen Welzijnswerk voor hulp en toen werden ook
568 illegale cliënten in begeleiding genomen. Ook de opvangstructuren van
Fedasil worden voor meer dan de helft bevolkt met illegalen (meestal
uitgeprocedeerde asielzoekers). De kosten voor dringende medische hulp aan
illegalen swingen de pan uit.
(Uit een recent antwoord van minister van Maatschappelijke Integratie
Christian Dupont (PS) op een vraag van Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) bleek
dat de dringende medische hulp voor illegalen in 2005 30,9 miljoen euro kostte
en in 2006 al 38,5 miljoen euro, nvdr).
In sommige gemeenten, zoals Brussel, is men heel laks: illegalen kunnen gewoon
naar een huisarts gaan en die eerste consultatie wordt automatisch door het
OCMW terugbetaald. Het systeem is te zwaar belast en kan het zeker niet lang
meer houden, schrijven de onderzoekers. Ze wijzen bovendien op de problemen van
hulpverleners, die geen hulp willen bieden aan mensen die misschien altijd illegaal
zullen blijven. Maar de hulpverleners weten door de lange procedures niet meer
waar ze aan toe zijn.
* Van San maakte ook een analyse van de politiestatistieken. Tussen 2001 en
einde 2005 werden 82.838 aanhoudingen voor illegaal verblijf verricht door de
politie en die hadden betrekking op 68.072 personen. Jaarlijks werden gemiddeld
13.000 illegalen aangehouden. Ze komen uit 162 verschillende landen, het zijn
voor 80% mannen in de leeftijdsgroep tussen 25 en 44 jaar. Een groot deel van
de aangehoudenen komt uit ex-Joegoslavië, Marokko, Roemenië, India, Algerije.
Bijna 43.000 illegalen hebben een woonadres in België. Er werden 532
verschillende postcodes geregistreerd, er zijn 589 gemeentes. Hieruit moet
worden besloten dat illegalen overal zitten, tot in de kleinste gemeenten.
Illegalen plegen - volgens de registratie van de politiediensten - twee keer
zoveel criminele feiten als legale vreemdelingen: hun criminaliteitsgraad loopt
op tot 4,8%, tegen slechts 2,1% voor legale vreemdelingen. (Als de onderzoekers
het hier over aanhoudingen hebben, dan bedoelen ze dat de politie mensen
heeft gevat voor deze feiten; ze doelen niet op gerechtelijke aanhoudingen door
een onderzoeksrechter. De criminaliteitsgraad van illegalen is volgens de
onderzoekers: het aantal aangehouden illegalen voor criminele feiten gedeeld
door het totaal aantal aangehouden illegalen. Deze criminaliteitsgraad kan
moeilijk anders berekend worden, omdat men het volledige aantal illegalen
natuurlijk niet kent. Deze berekening kan een vertekening geven. De
criminaliteitsgraad van een legale groep vreemdelingen wordt berekend door het
totaal aantal aanhoudingen voor criminele feiten van de bewuste groep legale
vreemdelingen te delen door het aantal legale vreemdelingen in dat jaar, nvdr.)
In de 82.838 politie-aanhoudingen tussen 2001 en einde 2005 zitten 57.967
aanhoudingen voor onwettig verblijf en 24.871 aanhoudingen voor gewone
misdrijven (diefstal, zwart werk e.d.). Het aantal aangehouden personen is
evenwel anders: er werden 57.967 personen aangehouden voor illegaal verblijf,
maar slechts 13.628 voor andere misdrijven. Dat betekent dus dat de illegalen
die voor diefstal e.d. werden aangehouden in de bewuste periode van vijf jaar
meerdere keren voor die feiten werden aangehouden. Zo waren er 3.269
aanhoudingen voor gewone diefstal, maar toch slechts 1.976 aangehouden illegale
dieven. Bij zware diefstal is het verschil nog groter: 2.656 aanhoudingen tegen
slechts 1.156 aangehoudenen. Dit betekent in ieder geval dat het uitwijzingsbeleid
niet behoorlijk functioneert.
De top-5 van de misdrijven waarvoor illegalen werden aangehouden bestaat uit:
gewone diefstal (13%), gebruik van valse stukken (12%), zware diefstal (10,7%),
aanmatiging van titels (9,9%), schriftvervalsing (9,4%).
Ruim een derde van alle misdrijven komt voort uit de onwettige verblijfsstatus
(schriftvervalsing, gebruik van valse stukken, aanmatiging van titels,
weerspannigheid), maar ook een derde heeft hier nauwelijks verband mee.
Over de hele periode van vijf jaar bekeken valt op dat illegalen niet vaker dan
legale vreemdelingen worden aangehouden voor vermogensdelicten. Het aantal
aanhoudingen voor gewone diefstal is verhoudingsgewijs gelijk voor beide
groepen. Illegalen worden wel veel meer aangehouden voor gebruik van valse
stukken en zwart werk. Hieruit kan blijken dat illegalen om hun brood te
verdienen wel stelselmatig meer naar het zwart werk gaan, maar niet meer dan
gewone burgers naar diefstallen.
De onderzoekers gingen ook na of er grote verschillen op het vlak van
criminaliteit waren per etnische bevolkingsgroep tussen legale en illegale
vreemdelingen. Daaruit bleek dat de illegale Marokkanen en Turken vijf keer
zoveel aangehouden worden voor criminele feiten dan de legale, de illegale
Congolezen zes keer zoveel, de illegale Algerijnen vier keer zoveel. Over het
algemeen volgt de criminaliteit van het illegale deel van een bevolkingsgroep
het legale deel van diezelfde groep, vermenigvuldigd met een bepaalde factor.
Er is ook een duidelijk verband tussen de nationaliteit en de aard van de
criminaliteit.
De evolutie in de tijd is verontrustend. Het aandeel van de
verblijfscriminaliteit (die samenhangt met het statuut van illegaal) neemt
tussen 2001 en 2006 af en dat van de bestaanscriminaliteit (de gewone misdrijven)
neemt toe. Zo is het aantal aanhoudingen voor schriftvervalsing tussen 2001 en
einde 2005 gedaald met 59%, maar dat voor gewone diefstallen steeg met 52%, dat
voor geweldsmisdrijven met 157% en dat voor drugsmisdrijven zelfs met 173%. En
dat is des te verontrustender omdat in dezelfde periode het aantal aanhoudingen
van legale vreemdelingen voor gewone diestallen is gedaald met 14%, voor
drugsmisdrijven met 10%, terwijl het aantal aanhoudingen voor geweldsmisdrijven
'slechts' steeg met 46%.
Kortom: het illegale deel van de vreemdelingenbevolking wordt geleidelijk aan
crimineler. Maar er moet zeker niet gedramatiseerd worden. De illegalen blijven
een braaf volkje, want het gaat in al deze gevallen bij de illegalen om erg
lage absolute cijfers. Het aantal politieaanhoudingen van illegalen voor
geweldsmisdrijven mocht dan al enorm gestegen zijn in vijf jaar tijd, het
bedroeg in 2005 nog maar 390, tegen 7.098 voor legale vreemdelingen en 54.719
voor alle legaal verblijvende personen in België.
Hoeveel illegalen zijn er?
Dat is natuurlijk erg moeilijk
te zeggen. Van San schat het aantal illegalen in België op 110.000, een
minimale schatting, schrijft ze zelf. En ze relativeert ze ook voortdurend. Het
lage cijfer verbaast, omdat begin jaren negentig het aantal illegalen al op
150.000 werd geschat door Koninklijk Commissaris voor het Migrantenbeleid Paula
D'Hondt.
Ondertussen waren er natuurlijk wel de regularisaties van de
binnenlandministers Duquesne en Dewael, maar precies door het aanzuigeffect op
België van die voortdurende hoge aantallen regularisaties, verwacht je een veel
hoger cijfer.
Hoe komt van San aan haar berekening? Ze heeft twee methoden: ze wéét hoeveel
illegalen in een bepaald jaar gevat zijn voor criminele feiten door de politie.
Dan gaat ze na hoeveel procent van de 120 illegalen uit haar steekproef zeggen
dat ze criminele feiten hebben gepleegd. Ze past dit percentage vervolgens toe
op het aantal gearresteerde illegalen. Deze methode vindt ze zelf niet echt
betrouwbaar, want te afhankelijk van de acties die de politie onderneemt en het
aantal acties rond illegalen is de voorbije jaren gedaald, schrijven de
onderzoekers zelf. Bovendien geven ze toe dat de 120 uitgeselecteerde illegalen
alles konden vertellen, terwijl de onderzoekers dat niet echt konden
verifiëren.
Een tweede berekeningsmethode vertrekt van het aantal illegalen dat in 2004
dringende medische hulp kreeg (7.252). Dan gaat van San opnieuw na hoeveel
illegalen in haar steekproef van 120 personen naar eigen zeggen dringende medische
hulp kregen, ze berekent dit percentage en past dit toe op het cijfer van
7.252. Omdat de illegalen uit haar steekproef uit 2005 en 2006 gemiddeld drie
jaar en 110 dagen in België verblijven, past ze het cijfer aan dit gegeven aan.
Het probleem hierbij is dat in de twee jaren van haar steekproef (2005 en 2006)
het aantal illegalen dat een beroep deed op dringende medische hulp veel hoger
was dan in 2004, nl. 19.541
in 2005 en liefst 23.726 in 2006, waardoor
de totale eindsom dus misschien wel eerder 219.076 of nog hoger zal bedragen
dan 111.000. De schatting van het aantal illegalen die van San maakt kan dus
een indicatie geven, maar in dit geval zeker een veel te lage.
Nederland en België
Van San geeft meerdere goede redenen op waarom Nederland
minder illegalen heeft dan België. De informele economie (het zwart werk)
bedraagt in België 21,5% van de totale economie, in Nederland slechts 12,8%.
Omdat illegalen vooral in het zwarte circuit werken, ligt het voor de hand dat
er meer illegalen in België zijn dan in Nederland.
Tweede reden: het huisvestingsbeleid is heel anders in beide landen. In België
is het veel meer in handen van de private sector, waardoor het makkelijker is
voor illegalen om een verblijfplaats te vinden.
Derde reden: het Belgische beleid is veel illegaalvriendelijker. Er was nog
maar pas in 1999 een collectieve regularisatie met groot aanzuigeffect, ook nu
(onder minister Dewael) wordt veel meer geregulariseerd dan in Nederland;
bovendien vangt de Vlaamse Gemeenschap illegalen uitdrukkelijk op terwijl de
Nederlandse regering dat uitdrukelijk verbiedt; en tenslotte kan een illegaal
in België veel makkelijker medische hulp terugbetaald krijgen dan in Nederland:
België betaalt in principe zelfs invitrofertilisatie terug aan illegalen.
Beleidsaanbevelingen
Van San doet een reeks
aanbevelingen voor het Belgische beleid.
1. Werk de contradicties in het federale asielbeleid weg. Mensen van wie de
asielaanvraag is afgewezen kunnen in (cassatie)beroep gaan bij de Raad van
State. Ondertussen zijn ze wel illegaal in het land en de kans dat de Raad hen
gelijk geeft is amper 3%. Maar tegelijkertijd krijgen deze uitgeprocedeerde
asielzoekers wel materiële steun en worden ze gestimuleerd om Nederlands te
leren en cursussen te volgen. Deze laatste maatregelen zijn gericht op
integratie in het land, terwijl de kans dat de illegalen uitgezet worden 97%
is. Deze tegenspraak moet worden weggewerkt. Ze bestaat trouwens al helemaal
tussen het federale asielbeleid en het Vlaamse beleidsniveau: de federale overheid
verbiedt onwettig verblijf, de Vlaamse vangt onwettig verblijvenden op.
2. Maak een snelle asielprocedure. Dit zou in principe al gebeurd moeten zijn
door de wet van vorig jaar.
3. Stel knelpuntberoepen tijdelijk open voor migranten uit landen van buiten de
Europese Unie. Maar wel zo dat deze arbeidsmigranten na gedaan werk terugkeren.
In feite is dit niets anders dan een oproep tot terugkeer van de
"gastarbeider" uit de jaren zestig, die nu de modieuze naam
"economische migrant" heeft gekregen. Van San wil echter niet dat
zo'n nieuwe gastarbeider onmiddellijk alle sociale zekerheidsrechten krijgt.
Dat moet in fasen gebeuren, want anders wordt de sociale zekerheid
onbetaalbaar. Migranten moeten eerst hebben bijgedragen vooraleer ze recht
hebben op uitkeringen.
4. Beperk het aantal regularisatieaanvragen. Nu zijn er veel te veel aanvragen
van illegalen die geen schijn van kans hebben. De regularisatie van illegale
asielzoekers die te lang op hun resultaat moesten wachten, moet officieel
beleid worden en uit het regularisatiedebat worden gelicht. Regularisatie moet
daarna enkel nog gelden in buitengewone omstandigheden: men zou een maximum
aantal aanvragen kunnen opnemen in de wet of een filter instellen.
Bron: Gazet Van Antwerpen : dd. 11/03/2008 Auteur : John
De Wit .
Groepje vandalen richt vernielingen aan in Anderlecht
Groepje vandalen richt vernielingen aan in Anderlecht
Een groep van een vijftiental individuen heeft
vrijdagavond vanaf het centrum van Anderlecht tot in de wijk Kuregem, een spoor
van vernielingen aangericht. Een winkelruit en de ruiten van verschillende wagens
werden stukgegooid.
De feiten gingen van start rond 19.30 uur. De politie van de zone Brussel -Zuid
werd door buurtbewoners verwittigd over problemen met een vijftiental vandalen.
Volgens de woordvoerster van de zone, werden de ruiten van een 20-tal wagens
vernield. Ook verschillende bushokjes werden beschadigd. Aan het Albert -plein
werd de etalage van een Renault -garage ingegooid. De vandalen trokken van het
centrum van Anderlecht naar de buurt rond de slachthuizen. Omstreeks 21.30 uur
was de politie er nog niet in geslaagd om de daders te vatten. (935)
Reactie : op artikel :
zaterdag 23 januari 2010 8:04:05
1.onze grote en goedbetaalde politiemacht, deze keer nochtans verwittigd en
toch niet in staat om vijftien individuen in te rekenen?
2. moest dit toch gebeurd zijn, indien er al een proceskomt of zou
komen natuurlijk, dat er een veroordeling volgt, dat deze individuen
ondertussen niet uit belgie verdwenen zijn?
3. gevangenis? een lachertje.
4.deze individuen, nationaliteit in het midden gelaten, een goedkope
vorm van ontspanning?
5. België, politiekers, zonen en dochters van..,belastingen,het land der
dwazen ende gewone mens pikt ditnog?
6.begrijp ik iets niet?
Reactie 1 :
zaterdag 23 januari 2010 3:01:51
Als Marokkaan keur ik dit natuurlijk af! En ja, heb t zelf
niet gehoord noch gezien, maar ben r zeker van dat t weeral Marokkanen zijn,
geen twijfel. Niet aan mij om te achterhalen wat er in die jongeren hun hoofd
afspeelt, "geen werk"? "uitzichtloos toekomst"? Nog steeds
geen reden om zoiets te doen. Maar aan de Belgen die stomme Commentaar leveren,
niet alle Belgen zijn toch pedofielen? Niet alle Belgen produceren chocolade?
Denk na voor jullie een oordeel vellen over die "Marokkanen".
Tenslotte maken die Marokkanen ook deel uit van de samenleving en ligt volgens
mij tprobleem in de eerste plaats bij de huisvesting van destijds, "laten
we ze samenhokken, dan voelen ze zich rapper thuis" dachten ze toen. Want
nog steeds is een Marokkaan een goede werkkracht....als hij aan werk geraakt tenminste..
DIENT VOLGENS JOUW MENING DE KIESDREMPEL VAN 5% AFGESCHAFT TE WORDEN ?
Rondvraag / Poll
DIENEN DE VAKBONDEN LOSGEKOPPELD TE WORDEN VAN EEN POLITIEKE PARTIJ EN OF HUN INVLOED HIEROP ?
Rondvraag / Poll
Bent U voorstender van een gedoogbeleid van Soft - drugs ?
Rondvraag / Poll
Moet imigratie strenger worden gereguleerd en moeten er quota's worden opgelegd in Europees verband ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U het eens met de verdere uitbreiding van de Europes Unie ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Is het een goed idee om personeel voor knelberoepen uit de voormalige Oostbloklanden aan te trekken ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Voelt U zich tegenwoordig veilig op straat of in de woning ? ( 8470)
Rondvraag / Poll
Bent U tevreden met de huidige resultaten van ons huidig politiek beleid ?
Rondvraag / Poll
Vindt U dat in de sociale zekerheid bepaalde plichten dienen naar voor gebracht te worden , zoals een plicht voor werkzoekenden om aangeboden werk te aanvaarden ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Hebt U nog vertrouwen in de toekomst van de Euro ? ( 8470 )
Rondvraag / Poll
Zou een onafhankelijk Vlaanderen een eigen munt mogen slaan , bijvoorbeeld " een Vlaamse Frank " ?
Rondvraag / Poll
Zou U voorstander zijn de BTW voor alles te verlagen naar 6 % ? (8470 )
Rondvraag / Poll
Bent U voorstander voor het afschaffen van het dubbel mandaat voor Politiekers . Bv. tegelijkertijd Minister en Burgemeester zijn ?
Rondvraag / Poll
Populariteitswijzer Vlaamse Politieke Partijen ( Criterium - hun programma ) - startdatum enquete : 28/01/2010 na een bezoekersaantal van 5150 bezoekers
Rondvraag / Poll
Populariteitsaanwijzer Vlaamse Politieke partijen ( Criterium het waarmaken van hun programma en kiesbeloften ) , startdatum 28/01/2010 - na bezoekersaantal van 5100 eenheden .
Rondvraag / Poll
Welke Partij zou je verkiezen om bij de Gemeenteraadsverkiezingen ( 2012 ) Antwerpen te besturen ?
Rondvraag / Poll
"Afschaffing kiesplicht zou extreem-rechts het meeste treffen" . Ben jij akkoord met de doelstelling ?
Rondvraag / Poll
Referendum aangaande te vragen lidgeld partij . Welk jaarlijks bedrag zou jou voorkeur genieten als lidgeld J?
Rondvraag / Poll
Bevat het programma inzake reduceren van de (Jeugd)Criminaliteit genoeg argumenten om de partij in de toekomst actueel te maken ( huidige status virtueel - Prospectie gericht )
Rondvraag / Poll
Maakt de Partij kans op slagen ?
Rondvraag / Poll
Dient de Parlementaire onschenbaarheid van Ministers en Parlementairen opgeven te worden ?
Rondvraag / Poll
Dient de voorrang van Rechtsmacht opgeheven te worden voor Magistratuur en Advocatuur ( Plaatsvervangende Vrederechters ) ?
Rondvraag / Poll
Bent U voor het opheffen van de deontholosche code dat de Ambtenaren niet aan politiek mogen doen ? In dit geval Wijkagenten en Postbodes ( deze staan immers dicht bij de bevolking en kunnen gemakkelijk hun verzuchtingen en tekortkomingen dedecteren .
Rondvraag / Poll
Indien de criminaliteit bijna 0 is , dient België dan nog gesplitst te worden ?
Gastenboek
Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek