Mijn passie voor vliegen zit sinds mijn geboorte in het bloed. Reeds vanaf ik kon fietsen en op eigen houtje naar de winkel ging, maakte ik windvliegers, die al dan niet met succes vlogen. De ene al wat beter dan de andere, vooral vanwege het feit dat technische kennis van hoe zon ding in de lucht kon blijven op dat moment zo goed als nihil was.
Op mijn twaalfde echter, ben ik korte tijd lid geweest van een modelvliegclub, en daar heb ik enkele vliegtuigen gemaakt die via twee stalen kabels bestuurbaar waren in hoogte, maar niet in richting; rondvlucht m.a.w., een discipline die vandaag nog wordt gedaan in sommige clubs. Mijn belangstelling voor de vliegerij is ondertussen gebleven, het heeft echter toch geduurd tot 1990 ongeveer vooraleer in terug met modelvliegen ben begonnen, maar dan veel intenser dat op mijn 12de. Deze keer ging het om radiografisch bestuurde schaalmodellen met motoren van 10 tot 62cc. Het vliegtuig hiernaast afgebeeld bvb. is een SV-4 met een spanwijdte van 2.20m. en een motor van 38cc. Eén van de weinige toestellen die ik niet zelf heb gebouwd, maar waar ik wel heel veel en heel graag mee heb gevlogen tot een kameraad vroeg er ook eens een toertje mee te mogen maken en door een botsing met een ander modelvliegtuig het volledig vernielde. (De SV fabriek is gestart in Deurne door Stampe & Vertongen in 1922, dus inderdaad van Belgische makelij, en momenteel zijn er in België nog heel wat van die toestellen luchtwaardig!)
Voor de rest bouwde ik schaalmodellen waarvan ik het plan bestelde in Amerika en begon aan de volledige bouw van het toestel, wat dikwijls zo een zestal maanden in beslag nam, inclusief het schilderen etc.
Vanwege enkele crashes van prachtige toestellen, niet door stuurfouten, maar technische of radiografische mankementen, heb ik besloten het modelvliegen voor bekeken te houden, behalve af en toe nog eens hellingzweven in Frankrijk, waar ik nog een zwevertje of vijf voor opzij heb liggen.
Begin 1995 heb ik me op het sportvliegen gestort en heb er twee jaar over gedaan om het vliegbrevet te behalen. Tot vandaag geen seconde spijt van die beslissing en eigenlijk niet goedkoper of duurder dan modelvliegen, indien dit laatste intensief beoefend! En dat heb ik beslist gedaan, vanaf ik mijn modelvliegbrevet heb behaald, heb ik gevlogen op shows zoals in Willebroek (Broken Wings) met de SV-4 en de PT-26 Kornel, en Houthalen (Pampa's) met de PT-26 Kornel. Steeds aanwezig en veel plezier gemaakt! http://users.telenet.be/rondvluchten/
|