dit is wat wij noemen vliegen 'on top'. je bent boven de wolken en hier en daar is er een opening om terug onder de wolken te raken. in sommige gevallen is het zelfs mogelijk dat er geen gaten meer zijn, dan geen paniek, rustig vliegen op instrumenten en zakken tot je terug zicht hebt. je moet natuurlijk wel weten waar je dan uitkomt, en de hoogtemeter in het oog houden, omdat beneden 1000 voet er al hier en daar hindernissen zijn. (heb ik reeds meerdere malen gedaan, en dan is simulatorervaring niet onbelangrijk, dus gewoon spelen met instrumenten...) stel, en dat gebeurt wel, (is mij gelukkig nog niet overkomen, en je kan dit wel afleiden uit de meteo voor je vertrekt), dat er geen plafond meer is, of te weinig. in dat geval kan je bvb. contact nemen met 'antwerpen tower' en vragen om een qdm, een code, zodat de toren je binnenpraat tot aan de landingsbaan. natuurlijk, eens de luchthaven sluit is dat ook geen optie meer. in zo een geval is het uitwijken naar een andere luchthaven, desnoods in nederland of zo. daarom: steeds vertrekken met een volle benzinetank, zodat je niet zonder brandstof komt te zitten op een cruciaal moment. zelf heb ik het één keer meegemaakt dat bij een ardennenvlucht de tank leeg was tot op de bodem, en gemeten met een stok daar. natuurlijk zal er wel nog wat in het onderste gedeelte hebben gezeten, want ik heb m'n landing kunnen maken op een luchthaven met motor. toch even schrikken. het is een sport he. nooit panikeren, hoofd koel houden, en alles controleren.