Inhoud blog
  • Oost-Europese migratiegolf blijkt een heuse tsunamie te zijn...
  • Herman Van Rompuy Europees president...
  • Carrefour
  • Nieuwbouw in Sint-Truiden
  • Sneeuwellende
  • Corruptie bij de buren
  • Vlaams Parlement monddood
  • KB-Lux
  • Mensenrechten na WO II geschonden
  • Democratie is niet meer nodig in België
  • EU- Commissaris De Gucht
  • Mechels bos
  • Mexicaanse griep besmette Belgische topclubs...
  • Sportmens... waar bent u ???
  • Al Gore... Our choise: a plan tot solve the climate crisis.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • seniorennet.be
  • Vlaamse Volks Beweging
  • Vlaamse Volks Beweging Kempen en Maasland
  • Vlaanderen Vlagt
  • Vlaamse Onafhankelijkheid
  • Vlaamse Leeuw
  • Pallieterke
  • KSA Nieuwkerken
  • Doorbraak
  • Forum voor Vlaamse Vrouwen
    Lectori Salutem - soli Deo Gloria
    De Vlimburger
    Een mens met 'n goed hart en een slecht karakter.
    23-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Het Plakkaat van Verlating van 1581” 

     

    Op 26 juli 1581 zwoeren onze moegetergde voorouders

     

    in de Staten-Generaal van de Verenigde Nederlanden

     

    in Den Haag Koning Philips II af.

     

    Zij riepen meteen hun onafhankelijkheid uit.

     

    Ze waren ten einde raad door de politiek van uitbuiting en vervolging, bedreven in naam van de Koning van Spanje.

     

    Ze wilden het de zoon van de in Gent geboren Keizer Karel niet vergeven dat hij hen in de steek liet en onderdrukte, terwijl het toch de plicht van een Vorst moet zijn, “zijn onderdanen te behoeden voor ongeluk, overlast en geweld”.

     

    Hij die zijn onderdanen verdrukt en als slaven behandelt, hun eeuwenoude rechten en vrijheden ontneemt en hun bezittingen in vreemde handen doet overgaan, noemden zij een tiran.

    De Koning heeft door zijn wanbeleid voldoende wettige redenen gegeven om hem te verlaten en het recht te ontzeggen nog als legitieme heerser op te treden.

     

    Om gelijkaardige redenen hebben onze voorouders Keizer Jozef II als wettige vorst afgezet.

     

    Op 22 november 1789 riepen de Staten van Vlaanderen in het Stadhuis van Gent de onafhankelijkheid van Vlaanderen uit.

     

    Zij onderbouwden die met een Manifest dat op 4 januari 1790 door de griffier van de Staten van Vlaanderen op de Vrijdagmarkt werd voorgelezen.

     

    Op 11 januari 1790 sloten de overige Zuidelijke Nederlanden zich bij deze afscheiding aan in het Tractaet van Vereeniging of van de Vereenigde Nederlandsche Staeten.

     

    Deze afscheidingsbeslissing was geen lang leven beschoren want onze gewesten werden door het revolutionaire Frankrijk geannexeerd, tot ze in 1814 na het Congres van Wenen met de Noordelijke Nederlanden werden herenigd.

     

    In 1830 bewerkten door Frankrijk gesteunde opstandelingen een nieuwe secessie waaruit het Koninkrijk België ontstond, dat zij in handen legden van Leopold van Saksen-Coburg.  

     

    Na 177 jaar heeft dit Koninkrijk uitgediend.

     

    Vandaag delen de Vlamingen, leden en sympathisanten van Pro Flandria tegenover de staat België, die wordt verpersoonlijkt door Albert II van Saksen-Coburg, gelijkaardige gevoelens als hun voorouders in 1581 en 1789.

     

    Bron: Wikipedia

     

     

    23-12-2007 om 13:48 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Waalse pesterijen"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vlaamse eendenjager

     

    Een Vlaming ging op een dag jagen in Wallonië en schoot drie eenden.

     

    Toen hij naar huis reed werd hij tegengehouden door een Waalse boswachter die het niet zo op Vlamingen begrepen had.

     

    Hij moest zijn jachtvergunning tonen en de jager haalde een geldige Waalse vergunning boven.

     

    De wachter pakte dan een van de eenden, rook aan het achterste en zei

    ' Dit is geen Waalse eend, dit is een Noorse eend?'

     

    Heb jij hiervoor een vergunning? 
    De Vlaming haalde een Noorse vergunning boven.

     

    De wachter keurde ze en greep een andere eend en rook weer aan het achterste.

     'Dit is geen Waalse eend, dit is een Nederlandse eend.

     

     Heb jij een Nederlandse vergunning?'

    De Vlaming ging in zijn zakken en toonde een Nederlands papier. 

    De wachter nam de derde eend en rook aan het achterste.

     'Dit is een Duitse eend, heb jij hiervoor een vergunning?'

     En weer ging de jager in zijn zakken en toonde een Duitse vergunning.

     

    De wildwachter raakte nu enorm gefrustreerd en schreeuwde naar de Vlaming:

     'Waar ben jij, godverdorie, toch wel van afkomstig?'  

     

    De Vlaming draait zich om, laat zijn broek zakken, bukt voorover en zegt:

     

     'Ruik jij het maar, jij bent de expert.'   

    20-12-2007 om 14:02 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Suikerfeest"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ja zeg,

    Die Moslim's zijn nog zo dom niet.

    De sluier moeten wij in onze westerse samenleving ook (terug) invoeren.

    Zeker weten

    20-12-2007 om 13:31 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Feestkleding"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wat mij in deze feestelijke dagen aantrekt,
    is de overweldigende schoonheid van de vrouw.

    Ze weten zich altijd sereen en mooi te kleden.

    Niets opvallends hoor, gewoon wit.

    Heerlijk.

    20-12-2007 om 13:27 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Vlaamse leeuw in Wallonië”

    Ergens in Wallonië

    staat een groepje stadsarbeiders een sigaretje te roken

    aan een bloemenperkje waar ze onkruid moeten wieden.

     

    Op de rugzijde van hun werkkledij staat een mooie Vlaamse Leeuw geborduurd.

     

    Een Brusselaar komt voorbij en fronst de wenkbrauwen.

     

    Enigszins geïntrigeerd door dit beeld, vraagt de Brusselaar: (in het Frans natuurlijk)

     

    'Waarom staat de Vlaamse leeuw op uw kledij?'

     

    Waarop de arbeiders: (weer in het Frans natuurlijk)

     

    'Dat is toch de normale plaats voor de sponsor'.

    20-12-2007 om 13:13 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zwitserse spotjes

     

    moeten Afrikanen schrik aanjagen

     

    26 november 2007 (MO)

     

    De Zwitserse overheid probeert met choquerende spots de Afrikaanse emigratie tegen te gaan.

     

    Aan de hand van schrijnende scenario’s wordt aan de Afrikanen duidelijk gemaakt dat hen in Europa een allesbehalve rooskleurige toekomst te wachten staat.

     

    Het Zwitserse federale bureau voor immigratie produceerde in samenwerking met de Internationale Organisatie voor Migratie (IOM) een aantal tv-spots met als doel Afrikanen te ontmoedigen naar Europa te emigreren.

    Tijdens de onderbreking van de voetbalinterland Zwitserland-Nigeria werd tussen het reclameblok door een dergelijke spot uitgezonden.

    Het filmpje toont een Afrikaanse migrant in Zwitserland, die naar zijn vader belt.

    Hoewel hij tegen zijn vader zegt dat hij het goed stelt, is hij in werkelijkheid veroordeeld tot een leven op straat, steeds opgejaagd door de politie en verplicht tot bedelen om eten.

     

    Volgens IOM-woordvoerder Jean-Philippe Chauzy is het doel van de campagne een ‘meer genuanceerde visie van illegale immigratie’ te bieden.

     

    Christophe Blocher, de ultrarechtse Zwitserse minister van Justitie, steunt de campagne.

    Zijn populistische rechtse partij won vorige maand de federale verkiezingen na een campagne die vooral van immigratie een strijdpunt maakte. Volgens Blocher ‘moeten we de Afrikanen tonen dat Zwitserland het paradijs niet is.’

     

    Wantrouwen

     

    Het IOM blijft echter nuchter als het gaat om de werkelijke impact van de spots.

    De meeste mensen zullen nooit luisteren.

    Het wantrouwen ten opzichte van de overheid en ngo’s is te groot’, stelt Laurent de Boeck van het IOM, ‘ze blijven er hoe dan ook van overtuigd dat emigreren hun enige redding is.’  

     

    De Zwitserse spots volgen op eerdere soortgelijke projecten gefinancierd door de Europese Unie en Spanje.

     

    De Spaanse campagne was er vooral op gericht Senegalezen af te raden de boot te nemen naar Spanje.

    Met tragische en schrikwekkende beelden werd getoond in welke mensonwaardige situaties bootvluchtelingen verzeild geraken, voor en na de aankomst in het beloofde land.

     

    Spanje schat dat vorig jaar ongeveer zesduizend vluchtelingen gestorven zijn op zee.

     

    Probleem is, dat de mens zo niet ineen zit.

    Het zijn altijd de anderen die een ongeval krijgen, en daardoor blijft het dweilen met de kraan open.

     

    De corruptie, gevechten en tengevolge daarvan, grote armoede in de Afrikaanse landen veroorzaken de uittocht naar het beloofde land, of beter gezegd, eender welk westers land.

     

    Ofwel stopt men de criminele machthebbers in Afrika, ofwel sluit men hermetisch de grenzen af.

    Afrika is waarschijnlijk het rijkste werelddeel als het gaat om de grondstoffen.

    Als de Afrikanen dat zelf niet kunnen of willen ontginnen, blijven ze maar in hun hut zitten, en  moeten ze hun geluk niet elders zoeken.

     

    Voorstel:

    Versas alle Afrikanen naar Europa, en alle Europeanen naar Afrika, en binnen 25 jaar zal er opnieuw een migratiestroom op gang komen, maar ditmaal van Afrikanen naar Afrika.

    Reden? Alles in Europa is vernield, niets werkt nog, en iedereen lijdt honger.

     

    Men beweerd dat de mens is ontstaan in Afrika,

    waarom?

    Omdat Afrika de ideale plaats op aarde is om te leven.

     

    Alleen weten de Afrikanen het blijkbaar niet meer.

    19-12-2007 om 15:54 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “20.000 Manifestanten betogen voor meer koopkracht”

     

    Brussel 15/12/07

     

    ACV, ABVV en ACLVB

    Hadden opgeroepen om een manifestatie te houden in Brussel.

     

    Een manifestatie voor het behoud van de solidariteit, en het behoud van de koopkracht.

    “De politieke onderhandelaars moeten zich bezig houden met de problemen van de mensen.”

     

    Ze overhandigden aan Guy Verhofstadt 100.000 handtekeningen onder de “Red de solidariteit” petitie.

     

    Een betoging om alleen de petitie af te geven was iets te weinig, dus moesten de prijsstijgingen soelaas brengen.

    “Red de koopkracht en de solidariteit” was de centrale slogan.

    De manifestanten waren voornamelijk vakbondsmilitanten en personeel.

    Zo ongeveer 5 procent van het aantal leden. Echt overtuigend kun je de boodschap dus niet noemen.

     

    Vakbonden die pleiten voor de eenheid van het land en zich verzetten tegen de splitsing van de sociale zekerheid.

    De onafhankelijke spoorvakbond OVS betoogde niet mee, want zij hielden een treinstaking op dezelfde dag.

    Je moet maar durven. De treinreizigers gijzelen tot daar toe, maar de vakbonden gijzelen? Dat is ongehoord.

     

    De echte problemen van de mensen zijn belangrijk volgens de vakbonden.

    Welke problemen het zijn doet er niet toe, als het maar dezelfde problemen zijn waarvoor de vakbonden zich sterk maken.

     

    Als wij het vandaag moeilijk hebben, ligt de schuld bij paars (MR/VLD-PS/SP.a en de blauw/rode vakbonden) dat de voorbije 20 jaar regeringen vormde, en vergat om de koopkracht van de Belgen veilig te stellen.

     

    Mijn voorstel is; om de zogenaamde ‘derdebetalersregeling’ de vakbonden als uitbetalingsinstelling onmiddellijk af te schaffen, en aan de RVA bijvoorbeeld over te laten, dan wel de eigen overheidsdienst ‘uitbetalingen’ te versterken.

     

    De vakbonden hebben in België een oneigenlijk hoog aantal leden, mensen die alleen lid zijn omdat de vakbond hun uitkering doorstort op hun rekening.

    Meer doen ze niet voor deze mensen.

     

    Politici, heb 5 minuten politieke moed en schaf dit onrecht onmiddellijk af.

    Verplicht de vakbonden terug te keren naar hun eigenlijke taak, de belangen van het lid en van het vak te behartigen.

    Dan pas zullen de niet-actieven een stem verwerven bij de vakbonden.

     

    Nu zijn de werklozen voor de vakbonden gewoon een bron van inkomsten.

    Hoe meer werklozen, hoe rijker de vakbonden worden.

    Het is eigenlijk financiële corruptie.

       

    18-12-2007 om 15:58 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen."Waarom?"
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    "Waarom willen de Franstaligen toch samenblijven?"

     

    12/12/2007 08:00 Patrick Martens

     

    Nu Guy Verhofstadt informateur is voor een interim-regering,

    willen de Franstaligen graag de Vlaamse eindtermen van een nieuwe staatshervorming kennen.

     

    'Dan moeten ze ook duidelijk maken waarom ze zo graag willen samenblijven', vindt professor Hendrik Vuye van de Universiteit Hasselt.

     

    Professor staats- en publiekrecht Hendrik Vuye wordt op 1 januari programmadirecteur van de nieuwe rechtenopleiding aan de Universiteit Hasselt. Hij voegt zich bij de rij van Vlaamse academici met een mening over de slepende regeringsvorming.

     

    Houden Vlaamse en Franstalige academici er andere staatsrechtelijke opvattingen op na?

    HENDRIK VUYE: Ja.

     

    Aan Franstalige zijde hanteren ze het principe du personalisme en wordt de Vlamingen verweten dat ze het territorialiteitsbeginsel of le droit du so l huldigen. Maar het discours van de Franstaligen is ambigu.

    Wanneer ze in de meerderheid zijn, zoals in de faciliteitengemeenten, betekent dit dat de helft plus één kan beslissen.

    Anders grijpen ze terug naar de regels voor de bescherming van de minderheden.

     

    Dezelfde ambiguïteit zit in het Pact e des Belges, dat in de Franstalige media werd gelanceerd na de stemming over Brussel-Halle-Vilvoorde.

    Een pact moet wederkerig zijn, maar voor de Franstaligen betekent het vooral dat hun 62 Kamerzetels evenveel gewicht in de schaal zouden werpen als de 88 Kamerzetels van de Nederlandstaligen.

     

    De herziening van de kieswetgeving in 2002 is, na de uitspraak van het Grondwettelijk Hof, onder de vorm van B-H-V als een boemerang naar de politiek teruggekeerd.

     

    VUYE: Misschien biedt de vraag een uitweg of er bereidheid is om alle minderheden in België dezelfde bescherming te geven.

    Nu hebben de Franstaligen in B-H-V de bescherming van een tweetalige kieskring.

    Dat is er niet voor de minderheid - Nederlandstalig of Franstalig - in de meeste taalgrensgemeenten, terwijl voor Voeren en Komen een regeling bestaat om bij bovenlokale verkiezingen over de taalgrens te gaan stemmen.

     

    De Duitstalige Gemeenschap wordt bij federale verkiezingen verzopen in de kieskring Luik.

    Waarom hebben sommige minderheden meer recht op bescherming dan andere?

    Omdat de Franstaligen in de Vlaamse Rand rond Brussel toevallig kapitaalkrachtiger zijn?

     

    Ook de initiatieven van de koning om een doorbraak in de formatie te forceren, hebben veel inkt doen vloeien.

     

    VUYE: Voor mij is dé vraag of de koning nog een rol bij de federale regeringsvorming moet hebben.

    Zijn optreden is een grondwettelijke gewoonte, maar in de grondwet zelf is die niet beschreven.

    De regeringen in de deelstaten worden zonder zijn tussenkomst gevormd.

    Waarom zou dat niet kunnen voor een federale regering? Uiteindelijk zijn het toch de politieke partijen die het moeten doen.

     

    Een idee van onder meer oud-premier Wilfried Martens (CD&V) om uit de communautaire impasse te raken, is: voer artikel 35 van de grondwet uit en leg de federale bevoegdheden vast.

     

    VUYE: Dat is een Vlaamse benadering.

    Voor de Franstaligen is het concretiseren van artikel 35 de sleutel tot een confederaal model en het separatisme.

     

    Mijn collega Hugues Dumont van de Facultés Universitaires Saint-Louis vindt dat de Vlamingen bij een nieuwe staatshervorming moeten zeggen wat hun objectifs finaux of eindtermen zijn.

    Mijn tegenvraag aan Dumont is: wat zijn de objectifs initiaux of begintermen van de Franstaligen?

     

    In hun publieke opinie wordt er zo'n negatief beeld van Vlaanderen en de Vlamingen opgehangen dat men zich afvraagt waarom de Franstaligen in godsnaam willen samenblijven.

     

    Of is het hen werkelijk alleen nog maar te doen om de financiële solidariteit van Vlaanderen?

    18-12-2007 om 15:52 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Noël Vaessen:

    «Milquet is marionet van het Paleis»

    Noël Vaessen, voormalig adviseur van prins Laurent,

    werd begin dit jaar op het geruchtmakende marineproces tot 2,5 jaar cel en een geldboete van een kleine tweehonderdduizend euro veroordeeld.

    In de media en in de bestseller 'Een Prinselijk Proces' schreeuwde hij zijn onschuld uit én deed hij een boekje open over de ware aard van onze royals en hun hofhouding. «Ik ken die bende.»

    Wij hadden geen schijn van een kans.


    «Mijn advocaat en ik wisten dat de hele gerechtelijke keten - tot cassatie - geblokkeerd was door pionnen van het paleis.

    Het paleis oefent totale macht uit via de procureur des Konings.

    Dat is nog ancien régime.»

    Vaesen moet 7,5 miljoen oude franken boete betalen.

     

    De Belgische staat eist en krijgt twee miljoen euro zogenaamd schadevergoeding, plus de interesten.

    Dat is een fractie van de 18 miljard die minister Flahaut niet meer terugvindt op Defensie, en waarvoor de PS’er tot vandaag niet veroordeelt wordt.

    Ik heb geen geld.

    Dus kunnen ze het me ook niet afpakken.

    Mocht ik die twee miljoen wél hebben, dan ging ik tot Straatsburg.

    Ik heb ze niet.

     

    Dus schrijf ik nog een boek.»
    Nu weet ik pas hoe er achter mijn rug gefoefeld is.

    Laurent en Luypaerts (de ex-marineonderofficier die de bedrijfjes LKT Light Solution en LFE Tapijten oprichtte op naam van zijn ex Lut Kleutghen, red.) speelden onder één hoedje.

    De procureur des Konings wist dat.

    Hij heeft het dossier gecensureerd zodat er van de prins geen kwaad woord kon gezegd worden.

     

    Maar de sporen blijven.

     

    De medewerkers van Laurent bij het KINT zeiden eerst dat ik een bandiet was.

    Maar sinds ze deze zomer zelf hun C4 gekregen hebben, praten ze wel: 'Het was allemaal nog erger dan wat Vaessen zei'.

    Laurent heeft een poging gedaan om hen te doen zwijgen.

    Dat is gedeeltelijk gelukt.

    Maar ik heb nog iemand gevonden die me goed geïnformeerd heeft.

    Dat zal allemaal in mijn volgende boek staan.

    Zes maanden geleden heb ik exact voorspeld hoe het zou gaan met mijnheer Leterme.

    Luister.

    Mevrouw Non (Milquet) wordt betaald door het paleis om 'non' te zeggen.

    Ze doet dat in opdracht van Van Ypersele en Fabiola.

    «Deze lente was Fabiola bij vader Wathelet, de baas van Opus Dei in België en oude baas van Milquet.

    Daar heeft ze het hem opgedragen: 'U moet het morele testament van mijn man uitvoeren'.

    De eerste schepen van Stavelot, een personeelslid van de cdH was getuige van de scène.

    'Madame Non' is een marionet van het Paleis.

    Van Ypersele trekt aan de touwtjes.

    Hij neemt zichzelf voor Richelieu.

     

    Het paleis is geen gesloten systeem, hé.

    Langs achter in de Brederodestraat loopt er in één dag evenveel volk binnen als in de H&M.

    Zonder dat de koning dat weet.

    De jachtpartijen op het domein in Villers-sur-Lesse, vlakbij Ciergnon, daar worden de zaakjes geregeld.

    Leterme vindt daar naar 't schijnt de weg niet.»

    Leterme is eerlijk maar een naïeveling. Daarom heb ik hem graag.»

    Bron: 2007 De Persgroep Publishing
    Publicatie: Het Laatste Nieuws / De Nieuwe Gazet

    Publicatiedatum: 15 december 2007
    Auteur: Erwin verhoeven

    17-12-2007 om 11:33 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Sportvrouw - sportman van het jaar”

     

    16/12/2007 Sportgala in Oostende

     

    Er zijn zo van die jaarlijks terugkerende feestelijkheden die ’n cent mogen kosten.

     

    Tom Boonen kwam uit verre Toscane (Italië) over en weer vliegen om present te tekenen voor het Sportgala.

    Tia Hellebaut doorkliefde het luchtruim helemaal uit het warme Zuid-Afrika.

     

    Justine Henin wilde de 167 km (bron: michelin.fr) tussen Charleroi en Oostende niet overbruggen. Zelfs niet met de helikopter die haar was aangeboden.

    De helikopter zou pas om twintig voor acht opstijgen met bestemming Oostende.

    Tijd genoeg om de sponsors en de VIP’s de tijd van hun leven te geven en alsnog naar Oostende te vliegen.

    Maar Henin bleef in Charleroi.

    Er was gisteren wel wat meer aan de hand.

    Henin heeft een probleem met Bob Verbeek

     

    Coduti is niet enkel organisator van de Women’s Tennis Trophy, hij is ook de officiële woordvoerder van Justine Henin.

    En Bob Verbeeck is niet alleen de organisator van de Diamond Games in Antwerpen, hij is ook een familievriend van de Clijsters’.

     

    Dat botst, en het blijft botsen.

     

    Hoopgevend?
    De pers was eraan voor de moeite, bij Henin was dus geen nieuws te rapen, zelfs geen tennisballennieuws.

     

    Ik ben geen supporter van Henin, maar toch is ze voor mij de grote morele- en milieuwinnaar van de dag.

     

    Terwijl iedereen die zich wat belangrijk voelt in dit apenland naar Oostende koerste, met of zonder chauffeur, en enkelen zelfs de halve aardbol rondvlogen, weigerde Henin de 167 km. te overbruggen, zelfs niet met een helikopter die de organisatoren graag enkele malen over en weer wilde laten vliegen om één persoon te eren.

     

    De kranten en tv-stations die één week eerder de ganse wereldbevolking opriepen om het milieu te sparen, en de opwarming van de aarde tegen te gaan, bleken het milieu helemaal uit het oog verloren te hebben. Van een korte termijn geheugen gesproken.

    Voor de goede zaak mogen er vliegtuigkilometers gemaakt worden, dan wordt het milieu blijkbaar niet belast.

     

    Alleen u en ik worden met de vinger gewezen als ons spaarlampje blijft branden.


    België toonde zich gisteren inderdaad weer eens op zijn smalst.

     

    O ja, Justine Henin en Tom Boonen wonnen de hoofdprijs.

    17-12-2007 om 00:00 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Vlamingen krijgen tot 8 % minder pensioen dan Walen en Brusselaars

     

    Dat blijkt uit een onderzoek dat onder leiding van de Leuvense professor Jos Berghman is uitgevoerd.

    Eén vaststelling blijft alvast overeind.

    De verschillende historisch gegroeide pensioenstelsels leveren enorm uiteenlopende bedragen op.

    Het gemiddelde rustpensioen bedroeg in 2004 1.170 euro per maand.

    Maar een modale ambtenaar kreeg met 2.112 euro bijna het dubbele.

    Een werknemer zat met 925 euro net onder het gemiddelde.

    De gepensioneerde zelfstandige is met 493 euro de hekkensluiter.

    Het onderzoek bevestigt ook dat mannen nog altijd een veel hoger pensioen krijgen dan vrouwen: 1.188 versus 830 euro.
    Toch blijken er ook regionale verschillen te bestaan. Daarbij valt op dat de laagste pensioenen in Vlaanderen uitbetaald worden.

     

    Met gemiddeld 1.006 euro krijgt een Vlaamse gepensioneerde 5,2 procent minder dan zijn Waalse en zelfs 8,2 procent minder dan zijn Brusselse collega.

    Het onderzoek van de Leuvense professor bevat geen analyse van de oorzaken van die verschillen?

    Een deel van de verklaring moet mogelijk worden gezocht in het feit dat in het verleden hogere lonen werden uitbetaald in Wallonië en Brussel dan in Vlaanderen.

     

    Kan het niet zijn dat de federale overheden in het algemeen, en de Franstalige overheden in Wallonië en Brussel in het bijzonder, altijd wat royaler met de centen smeet ten voordele van het eigen (Belgische) volk, en de Vlamingen daarvoor laat betalen?

     

    Elke Vlaming arm of rijk, jong of oud, betaalt jaarlijks 2000 euro steun aan zijn zogenaamde noodlijdende Franstalige medelandgenoten.

    12 Miljard euro per jaar van Noord naar Zuid, en dan nog worden de Vlaamse weldoeners voor rotte vis uitgemaakt door de Franstalige ontvangers.

     

    De wereld op z’n kop, ik weet het, maar in dit apenland is ook alles mogelijk.

     

    De sukkelaar die maandelijks meer pensioen ontvangt dan diegene die ervoor moet betalen.

     

    Bron: Media en internet.

     

     

    16-12-2007 om 00:00 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “De vele gezichten van het Belgische fascisme”

    By Luc Van Braekel

    Created 2006-08-22 11:07

    Hierna volgt een Nederlandse vertaling

    van een opinie-artikel van Bret Stephens in The Wall Street Journal van 22 augustus.

     

    BRUSSEL - België is de geboorteplaats van René Magritte.

    Daarom is het wellicht niet verwonderlijk dat in de politiek zelfs het fascisme er surrealistisch is.

    Neem nu de Belgische socialisten, de Vlaamse of de Waalse.

    Het kenmerk van bijna elke Europese socialistische partij is al lange tijd de vijandigheid tegen religie. De jongste jaren heeft België's regerende socialistisch-liberale coalitie de katholieken op stang gejaagd door het legaliseren van het homohuwelijk en euthanasie, het bannen van kruisbeelden uit overheidsgebouwen en het afschaffen van het traditionele Te Deum die vroeger door de regering werd gehouden ter nagedachtenis van de kroning van Leopold I, de eerste koning der Belgen.

     

    Maar dan begonnen de socialisten de ongeveer half miljoen moslims op te merken in België. Zoals Joël Rubinfield van de Brusselse denktankt Atlantis Institute opmerkt, bestaat de helft van de 26 leden tellende socialistische fractie in het 75-koppige parlement van de stad uit moslims.

    In de gemeente Molenbeek heeft de socialistische burgemeester Philippe Moureaux voor halal-maaltijden gezorgd in alle scholen; politiemensen mogen tijdens de Ramadan niet eten of drinken op straat.

    De socialistische partij was ook, onwaarschijnlijk, de belangrijkste tegenstander van een wet die het ontkennen van de Armeense genocide strafbaar zou maken.

    Ook dit is een product van de groeiende alliantie tussen moslims en socialisten, net zoals de routinematige afkeuringen van de partij aan het adres van Israël.

     

    Neem nu het Vlaams Belang (Flemish Interest), de secessionistische Vlaamse partij, voorheen bekend als het Vlaams Blok, tot een gerechtelijke uitspraak de partij buiten de wet stelde in 2004.

    Het Blok heeft historische banden met nazi-collaborateurs.

    Eén van de stichtende leden van de partij is Karel Dillen, die in 1951 een Frans essay in het Nederlands vertaalde dat de Holocaust ontkent (misschien de enige Franse tekst waarvoor een lid van het Vlaams Blok ooit sympathie getoond heeft).

    Vele jaren lang was de belangrijkste leuze van de partij haar oproep om immigranten die weigerden om zich aan te passen, onder dwang te deporteren.

    De partij maakte ook geen geheim van haar banden met andere extreem-rechtse Europese partijen, zoals het Front National van Jean-Marie Le Pen in Frankrijk.

    Maar dat is aan het veranderen.

    Jongere partijleiders realiseerden zich dat hun anti-semitische trekjes vergif waren, en begonnen pro-Israëlische standpunten te vertolken. De harde standpunten van de partij over criminaliteit en moslims begonnen een aanzienlijk deel van de Joodse stemmen aan te trekken, in het bijzonder bij de orthodoxe Antwerpse Joden, die zich steeds kwetsbaarder begonnen te voelen tegenover de vijandige moslimgemeenschap in de stad.

    Vandaag is Vlaams Belang de grootste partij van het land.

    En dan is er het eigenlijke beleid van het land. In april waren de Belgen geschokt door de moord op een tiener, Joe Van Holsbeeck, die door twee zigeuners neergestoken werd in het Brusselse centraal station tijdens de avondspits, terwijl tientallen voorbijgangers toekeken (blijkbaar wilden de moordenaars zijn MP3-speler).

     

    Te midden van een groeiend besef van wetteloosheid - het aantal moorden per inwoner ligt in België met 9,1 per 100.000 dubbel zo hoog als in de VS - werd de moord een aanleiding tot een nationaal gewetensonderzoek.

     

    Toen Jean-Marie Dedecker, een senator van de liberale partij, in een opiniestuk schreef dat "politiemensen de andere kant opkijken om te vermijden dat men hen van racisme beschuldigt", werd hij teruggefloten door eerste minister Guy Verhofstadt wegens het "aansporen tot vijandigheid".

     

    En dan is er ook het merkwaardige geval van journalist Paul Belien, die hoofdredacteur is van The Brussels Journal, een pro-Amerikaanse, euroskeptische, anti-islamistische weblog. In februari was de blog één van de weinige nieuwsbronnen die de beruchte Deense cartoons van de profeet Mohammed, wat twee miljoen unieke bezoekers opleverde.

    Het leidde ook tot een buitengewoon onderzoek van het Vlaamse weekblad Knack. Opmerkend dat de blog van Belien geciteerd was door Midden-Oosten-kenner Daniel Pipes, beschreef Knack die connectie als "geen toeval", maar eerder "een bewuste provocatie door de neocons", waarvan het uiteindelijke doel was om Amerikanen en Europeanen te laten geloven dat "alle moslims gewelddadig en gevaarlijk zijn, waarna het conflict in Palestina, Iran en Syrië echt van start kan gaan".

     

    Maar dat was nog niets vergeleken met de reactie die Belien uitlokte met een artikel na de moord op Van Holsbeeck, waarin hij de moordenaars beschreef als "roofdieren" en België opriep om het bezit van zelfverdedigingswapens uit het strafrecht te halen (hij had vooral pepperspray in gedachten).

    Twee weken na de publicatie van het artikel ontving Belien een brief van het Centrum voor Gelijke Kansen en voor Racismebestrijding, een organisatie in dienst van de overheid die als taak heeft om "slachtoffers van discriminatie bij te staan" en "het grote publiek bewust te maken van anti-discriminatie".

    (België heeft één van de strengste antidiscriminatieregimes ter wereld).

     

    Het artikel van Belien kwam volgens het CGKR neer op "aanzetten tot geweld", en hij kreeg het bevel om het artikel te verwijderen van zijn blog op straffe van vervolging door de staat. Hij stemde toe.

    Intussen kreeg hij naar eigen zeggen emails met beelden van verbrande lichamen en boodschappen met "dit is wat er met u zal gebeuren".

     

    Belien werd sindsdien ondervraagd door de politie wegens het verstrekken van thuisonderwijs aan zijn vijf kinderen, waarvan er intussen vier aan de universiteit studeren of al afgestudeerd zijn. Een deel van Belien's probleem is ongetwijfeld dat zijn vrouw parlementslid is voor Vlaams Belang. Maar wat haar politieke strekking ook is, Belien zelf is geen lid van de partij, en niets in The Brussels Journal suggereert dat het een partijpublicatie is.

    Zijn belangrijkste misdaad lijkt te zijn dat hij voor een Engelstalig publiek de minder bekende charmes van de Belgische staat heeft blootgelegd.

     

    Intussen winnen de echte fascisten in België aan kracht, en zij worden grotendeels beschermd door de anti-racismewetgeving van het land.

    In de Brusselse Imam Reza-moskee herdacht een geestelijke de zeventiende verjaardag van het overlijden van Ayatollah Khomeini:

     "De vijand kan het licht van de Islamitische Revolutie niet doven".

    En in Molenbeek publiceerde de krant het Volk een studie over de plaatselijke moslimbevolking.

    Redacteur Gunther Vanpraet beschreef de gemeente als "een kweekvijver voor duizenden kandidaten voor de jihad".

    De Belgische regering kan ervoor kiezen om er geen aandacht aan te besteden.

    Maar zoals Magritte zou gezegd hebben: ceci n'est pas une pipe.

     

    Bron: www.brusselsjournal.com

    16-12-2007 om 00:00 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Turkije en de Mensenrechten?

     

    In 1974 werd Turkije lid van de (OCI ),

    de Organisatie van de Islamitische Conferentie.

    In 1984 heeft Turkije onze “Universele Verklaring van de Mensenrechten” getekend.

    Op 5 augustus 1990, ter gelegenheid van de 19de Islamitische Conferentie, tekende Turkije in Caïro:

    De Universele Islamitische Verklaring van Mensenrechten”

    De twee laatste artikelen, 24 en 25, bevestigen zeer duidelijk de inhoud van deze Verklaring, en wijken fundamenteel af van de enige echte “Universele Verklaring van de Mensenrechten”.

    Art. 24 Alle rechten en vrijheden in deze Verklaring zijn ondergeschikt aan de beschikkingen van de Sjaria

    Art. 25 De Sjaria is de unieke referentie voor het uitleggen en interpreteren van elk van de artikels vervat in deze Verklaring.

    “Als de “Universele verklaring van de Mensenrechten” in strijd is met de Sjaria heeft ze voor een Moslim geen recht.”
    (
    Meer uitleg is overbodig.)

    Turkije en het Europese Hof voor de Mensenrechten.

    Een studente, Leyla Sahin, werd gedwongen haar medische studies op te geven omdat ze weigerde haar hoofddoek af te doen in de Universiteit van Ankara.
    In november 2005, stelt het Europese Hof van Mensenrechten de studente in het ongelijk.

    Het Hof stelt dat het verbod op de hoofddoek niet in strijd is met de Mensenrechten.

    Dit oordeel heeft onmiddellijk een verbolgen reactie uitgelokt van de Heer Erdogan, Eerste Minister.

    Wij staan versteld van zulke beslissing.

    Het Europese Hof is niet bevoegd om zich uit te spreken over een dusdanig geval.

    Dit behoort tot het recht van de Oulema’s.

    Het is niet wettelijk dat individuen, die hierbij niet direct betrokken zijn, beslissen zonder uitspraak te vragen aan Islamspecialisten.

    Dit voorbeeld is, onder anderen, onthullend over de ideologische en strategische ambivalenties van de islamitische turken.

    Mehmeth Acatan, de verslaggever van het regeringsgezinde dagblad, Yeni Safak, verklaart: het is vanzelfsprekend dat het Europese Gerechtshof geen universeel instituut voor gerechtigdheid is en dat het niet geschikt is om mensenrechten in de moslimwereld te beslechten.

     

    De noties van democratie, vrijheid en mensenrechten zijn uitsluitend uitgevonden door personen met Europees bloed, levend in Parijs, London, Berlijn, Brussel, Rome en Wenen.

    Wij zullen zien of deze racistische mentaliteit Europa zal redden van de vlammende woede door haar zelf opgewekt.

    Vrije vertaling - La Nef N° 186 - Okt. 2007

    Wat moet men denken van de heren ERBAKAN en ERDOGAN, voormalige en actuele eerste Minister die verklaarden:

    De minaretten zijn onze geweren, de koepels onze helmen en onze moskeeën onze kazernen.

    (3 september 2004 in “Republica” Italie)

    Denkt U nog steeds dat Turkije een Europese roeping heeft?

     

    Bron: Republica 09/2004, Euboco 2006, La Nef 10/2007.



    15-12-2007 om 12:20 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    België vergaat !

     

    Een gedicht van René De Clercq,

    geschreven in 1930 onder de titel

    "Het eeuwfeest".

    Door Erik Verstraete in actuele hedendaagse vorm aangepast.

     


    “België vergaat”

     

    "Wij, Vlamingen, wij haten
    de slechtste staat der staten,
    die 't beste volk geschonden heeft
    en al te lang van leugen leeft.

    Wij, Vlamingen, bevechten
    de rover onzer rechten,
    die schijnbeeld van een natie stal
    en nooit een natie worden zal.

    Daar is een Belgisch koning,
    veel Belgische vertoning,
    een Belgisch vlag, een Belgisch lied,
    maar Belgen, Belgen zijn er niet !

    O 't Rijk der Nederlanden !
    O broederlijke banden,
    die alle Dietsers samenbond
    op oude eigen Dietse grond !

    Wij moesten door alle eeuwen
    naast Hollanders en Zeeuwen
    in vrome kracht te samen staan,
    eendrachtig eendere wegen gaan.

    Wij hebben niet begrepen.
    Maar wie door loze knepen
    en lage listen wordt gediend:
    de vijand hielden wij te vriend.

    Rouw, rouw bedrijft de Vlaming
    bij elk 'feest' der beschaming
    maar in die rouw ligt reeds de daad:
    Niet Vlaanderen, België vergaat !"




    15-12-2007 om 11:16 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Derde Islaminvasie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    'Europeanen plegen demografische zelfmoord'

    Bernard Lewis

    Islamoloog en Midden-Oostenkenner professor Bernard Lewis verklaarde dezer dagen op een symposium in Jeruzalem dat Europa de strijd tegen de islamisering heeft opgegeven.

    Zijn collega Raphael Israeli gelooft dat Europa daarvoor een zware prijs gaat betalen.

    JERUZALEM - 3 februari 2007

    Raphael Israeli gelooft dat Europeanen een zware prijs gaan betalen voor hun - in zijn ogen - naïviteit.

    Vier jaar geleden publiceerde hij het boek Islamikaze , waarin hij voorbeelden gaf van de opmars van de radicale islam in Europa.

    Over enkele maanden komt bij Vallentine Mitchell in Londen een nieuw boek van hem uit, met de titel The Third Islamic Invasion of Europe ('De derde islamitische invasie van Europa').

    Volgens de Israëlische professor maakt de islam ditmaal goede kansen.

    De eerste invasie:

    Vond plaats in de zevende eeuw, vertelt de islamoloog in zijn kantoor op het Harry S. Truman Instituut van de Hebreeuwse Universiteit van Jeruzalem.

    De moslims veroverden toen Spanje, Portugal en het zuiden van Frankrijk. In 732 stopte Karel Martel de opmars bij Portiers.

    Als dat niet was gebeurd, zou Europa vandaag islamitisch zijn geweest.

    Achthonderd jaar later werd de islam uit het zuiden van Europa verdreven.

    In 1492 werd de terugtrekking afgerond bij Granada onder de druk van de Spaanse reconquista .

    De tweede invasie:

    Vond plaats in de vijftiende eeuw, toen de Ottomaanse Turken Europa vanuit het oosten aanvielen. Ze veroverden de Balkan en trokken op tot de poorten van Wenen, waar ze in 1683 werden verslagen. De terugtrekking verliep langzaam. Pas in de Eerste Wereldoorlog werd de Turkse heerschappij helemaal verbroken.

    De derde invasie:

    Vindt volgens Israëli plaats op een totaal andere wijze. Hij gebruikt het Arabische woord ' dawa '. De islam rukt volgens hem op door penetratie, propaganda, bekering en demografische veranderingen. De gezinnen van de autochtone Europeanen zijn klein. Ook in rooms-katholieke landen is de groei van de bevolking teruggelopen. ,,De Europeanen plegen demografische zelfmoord'', luidt zijn conclusie.

    Immigratiewetten
    Een oplossing voor het probleem bestaat volgens hem niet. Toen hij zijn boek begon te schrijven, lag volgens hem Europa nog te sluimeren.

    Nu beginnen de Europeanen zich bewust te worden van de ernst van de situatie. Europa kan de opmars van de islam afremmen of stoppen door de immigratiewetten te veranderen.

    Maar de maatregelen zijn vanwege de Europese eenwording nooit sterker dan de zwakste schakel. Illegale immigranten blijven maar toestromen en de landen bieden bovendien de mogelijkheid van familiehereniging. Het aantal moslims in Europa zal zich verder uitbreiden.

    De moslimbevolking verdubbelt bij elke nieuwe generatie - dat is ongeveer 25 jaar, aldus Israeli. In het ene land gaat de groei sneller dan in het andere. Toen hij jong was, woonden er in Egypte 25 miljoen mensen. Nu zijn het er 75 miljoen. De schattingen over het aantal moslims in Europa lopen uiteen. Israeli komt tot een getal van 30 miljoen.

    Zware prijs
    In Groot-Brittannië bijvoorbeeld nam het aantal immigranten met een miljoen toe gedurende de tien jaar van Tony Blair. Ongeveer driekwart van hen zijn moslims. Velen van hen zijn niet geregistreerd en tellen dus niet mee in de officiële statistieken. Inmiddels zijn de immigratiewetten in Groot-Brittannië zwaar verscherpt. Als Turkije bij de Europese Unie komt, komen er direct 75 miljoen moslims bij.

    Israeli gelooft dat Europa een zware prijs gaat betalen voor het op grote schaal toelaten van de islam op zijn grondgebied.

    ,,Mijn vrouw komt uit Zweden. Als ik naar de markt ga in Malmö, spreek ik Arabisch met de marktkooplui. Ze zijn dik tevreden. Ze zeggen: 'Het gaat goed, we zijn volledig beschermd.' Maar een van hen vertelde me: 'Er is één ding dat we niet leuk vinden. We zijn nu Zweden, en we hebben dezelfde rechten als anderen. Maar we kunnen niet accepteren dat er een kruis staat op de Zweedse vlag. Daardoor worden onze gevoelens gekrenkt'.''

    ,,Ik zei: 'Ze waren aardig voor jou, ze gaven je bescherming. En nu wil je zeggen dat ze hun nationale symbolen moeten veranderen? Toen je hier kwam, wist je dat die er waren. Als dat je tegenstaat, kom hier dan niet.' Hij stond er echter op dat ze zijn gevoelens niet mogen bezeren, omdat hij en de zijnen dezelfde rechten hebben als anderen.''

    In zijn boek geeft Israeli vele citaten van moslims die erop duiden dat ze niet naar Europa kwamen om zich aan te passen, maar om Europa te veranderen. ,,In Engeland zeggen ze dat openlijk en zonder schaamte. Sjeik Umar al-Bakri zei: 'Over twintig jaar wappert de islamitische vlag bij Westminster en Downing Street.' Veel mensen nemen hem niet serieus. Hij neemt zichzelf wel serieus.''

    Evangelie
    Sommige christenen hebben gezegd: de komst van de moslims is een zegen, omdat ze die kunnen bereiken met het evangelie. Israeli geeft toe dat een aantal moslims christen zijn geworden, maar de aantallen vallen volledig in het niet bij de Europeanen met een christelijke achtergrond die de overstap hebben gemaakt naar de islam. ,,In de afgelopen tien jaar zijn 50.000 Fransen en 50.000 Britten overgegaan tot de islam. Sommigen geloven dat de islam de toekomst heeft. Anderen hebben er een romantisch idee van, geïnspireerd door figuren als 'Lawrence of Arabia'. En weer anderen zijn ervan overtuigd dat de islam de ware godsdienst is.''

    ,,In Europa gaan steeds minder jonge mensen naar de kerk. Ze hebben geen doel meer in hun leven. Ze zien dat de jonge moslims naar de moskee gaan. Voor hen draait alles om de moskee. Sommigen willen zien wat daar gebeurt. Ze raken verder en verder van de kerk en hun eigen achtergrond verwijderd. Ze voelen zich dan ook tot de moskee aangetrokken.''

    Een deel van de moslims heeft zich helemaal aangepast aan het leven in Europa. Ze trouwen met Europeanen en ze sluiten zich aan bij de liberale cultuur.

    ,,Maar ik ben bang dat het in de meeste gevallen anders gaat. Als een moslimman een Franse vrouw trouwt - en dat gebeurt duizenden keren - zijn de kinderen volgens de moslimtraditie eveneens moslim. Ook als de vrouw zich formeel niet bekeert, beschouwen moslims haar als opgenomen in de moslimtraditie. Maar als een moslima met een Fransman omgaat, wordt zij als verraadster beschouwd. Als zij met hem trouwt, wordt ze onrein door het seksuele contact met een niet-moslim.''

    Fundamentalisten
    In de immigrantenwijken zijn de fundamentalisten actief. Ze stellen onomwonden dat Europa moet worden overgenomen en zijn bereid daartoe geweld te gebruiken. In de afgelopen jaren heeft er een toename plaatsgevonden van geweld.

    Europese politici zullen in toenemende mate rekening moeten houden met de moslimkiezers. Die zullen weer hun eigen eisen stellen, bijvoorbeeld op het gebied van de familiehereniging. Israeli wil geen tijdpad geven, maar hij verwacht dat een groeiend deel van de bevolking de invoering van de sharia (islamitische wetgeving) gaat eisen. ,,Het is niet zo dat je van de ene dag op de andere overgaat van de grondwet naar de sharia. De sharia kan langzamerhand invloed gaan krijgen op de wetten die een land aanneemt. Je kan de sharia niet helemaal naast je neerleggen, omdat je rekening moet houden met een groeiend deel van de bevolking. Er zijn al hele gebieden waar niemand bij de verkiezingen kan winnen, als hij niet de steun heeft van de moslims.''

    ,,Europa is zeer naïef geweest, net zoals de rest van het Westen. Wij, westerlingen, denken: 'als wij het beste met de anderen voorhebben, dan hebben ze dat ook met ons. Als wij tegenover hun vriendelijk en open en beleefd en weet ik veel wat zijn, dan is de hele wereld zo. Als je hen maar een kans geeft, dan komt alles wel goed'. Maar zo zit het niet in elkaar. Het is legitiem als ze de immigratie beschouwen als een manier om economisch en educatief vooruitgang te boeken. Maar ze vinden dat Europa deel moet worden van de islamitische wereld.''


    15-12-2007 om 11:11 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Brood en spelen”

     

    Bert Wyseur 21/05/2007

     

    De eerste eeuw voor Christus.

     

    Gajus Julius Caesar voert het principe in van Panem et circences (brood en wagenrennen).

    Het Romeinse volk kan zich gratis vermaken. Amfitheaters en circussen worden gebouwd. Bij alle evenementen kan het volk gratis eten en drinken. Vandaar de term ‘brood’. In het Colosseum kan het plebs aanschouwen hoe gladiatoren vechten op leven en dood. Ook in het circus wordt door de toeschouwers gejuicht wanneer een gladiator uit de bocht vliegt en met zijn hoofd tegen de muur kwakt. De mensen juichen net zoals wij dat nu doen bij winst van onze favoriete voetbalploeg. Is er een link naar vandaag? Zijn de Romeinen terug?

     

    Na Caesar blijft het principe van brood en spelen toegepast. Vorsten en keizers gebruiken het als een soort tactiek om het volk rustig te houden. Opstanden zijn uit den boze en wanneer je uw volk geeft waar het om vraagt, hoeft het niet na te denken over de gang van zaken. L’histoire se répète is iets wat geschiedenisleerkrachten hun leerlingen tot vervelens toe proberen uit te leggen. Kunnen we in de 21ste eeuw nog spreken van –een weliswaar gemoderniseerd– brood en spelen?

     

    Als ik even mijn persoonlijke mening mag geven, dan is mijn antwoord ja. De maatschappij maakt ons nu eenmaal week. Van maandag tot vrijdag gaan we van 8 tot 5 werken. Eens thuis wordt de tv opgezet. Om 19u wordt het eten geserveerd. Het Nieuws is namelijk net iets te serieus en te moeilijk. Van 19u30 tot 23u wordt tv gekeken. Mensen lachen met de Vlaamse humor(?) en gaan tevreden slapen. Nog vier maal slapen en het is weekend.

     

    Het weekend is een feest. Op vrijdagavond gaat men uit tot een gat in de nacht. Op zaterdagmorgen wordt uitgeslapen. De zaterdagnamiddag rust men uit in de zetel en ’s avonds reageert de Vlaming zijn frustraties af op de scheidsrechter en op de tegenstander van zijn favoriete sportploeg. Op zondag maakt het gezin zich weer op voor een weekje werken.

    Die zogenaamde spelen van heden ten dage moeten natuurlijk in de ruime zin geïnterpreteerd worden. Televisie, sportmanifestaties, computerspelletjes, reizen maken hier allemaal deel van uit. Zo sparen mensen een heel jaar lang om in de zomer één week te kunnen gaan bruinen op het strand van de Costa Blanca.

    Dit is natuurlijk een persoonlijke visie, een visie die nogal eng en veralgemenend is. Natuurlijk zijn hier uitzonderingen. Maar de komst van de tv heeft hier zeker een rol gespeeld. Mensen zijn toch o zo naïef. De kritische zin lijkt niet meer te bestaan. De informatie wordt zonder ze in vraag te stellen geabsorbeerd.

    Geef de mensen hun tv, geef de mensen hun voetbalwedstrijden en alles blijft rustig. Waarom moet er nagedacht worden? Daar zijn toch andere mensen voor.

    Om nog eens terug te keren naar de eerste eeuw voor Christus.

    Slavernij viert hoogtij in het oude Rome. Slaven worden aanzien als dingen, als objecten. Het zijn geen mensen. Ze zijn eigendom van de Romein.

     

    Nu zo’n 2000 jaar later lijkt er niets veranderd te zijn. De rijke westerling gaat joggen met zijn nieuwe nikes. Dat die sportschoenen gemaakt worden in Bangladesh door kinderen van 8 jaar die 14 uur per dag werken, lijkt hen niets te zeggen. Ah neen, de westerse man betaalt er maar liefst 100 euro voor. Voor de arme kindjes is dat toch heel veel, zie je ze redeneren. Als de rijke Belg dan toevallig een reportage ziet op Koppen of Panorama over de schuldslavernij in Zuidoost-Azië, lijkt hij ervan aangedaan. Dat slaafje krijgt 1 euro per dag voor 14 uur handenarbeid. De mans idool Michael Jordan krijgt 6 miljoen euro sponsoring per jaar van datzelfde nike.

    Een huzarenstukje over de eerlijkheid in de hedendaagse wereld.

    De berusting slaat toe bij de westerling. Ik kan er toch niets aan veranderen.

    Om nog even bij het voorbeeld van Michael Jordan te blijven. Figuren als Jordan, Beckham en consorten worden gezien als sportidolen.

    Ook bekende acteurs en mediafiguren worden wel eens verafgood door fans. Idolatrie is dus een thema dat niet zo ver hiervandaan staat. Voetballers, acteurs en mediapersonen worden idolen van de mensen. Daar ik niet kan vatten wat mensen leuk vinden aan het vereren van idolen, vind ik idolatrie nogal belachelijk. Opnieuw komt het beeld van de Romeinen naar boven. Toen was de gladiatorenvechter ook de ster. Als hij won, kreeg hij genade en werd zijn slavenleven opgezegd. Net zoals nu een filmster dé persoonlijkheid is. Deze filmster krijgt geen vrijspraak van slavernij, maar wordt uitermate gul betaald.

     

    De laatste jaren woedde de discussie over het te lage loon van werknemers.

    De politieke top zag het gevaar. Die te lage lonen zou de regeringen nog parten spelen. Loonsverhogingen weigerde men te geven. Maar toen kwam men met het sublieme idee op de proppen van de maaltijdcheques. De link met 2000 jaar terug is hier wel heel makkelijk te achterhalen. Iedereen tevreden en probleem opgelost!

     

    Eind jaren ’60 braken in grote delen van Europa zware rellen uit. De studenten pikten de gang van zaken niet meer en begaven zich op straat. In Frankrijk waren de acties het hevigst, maar ook in Leuven was de sfeer verhit. Wanneer het in Parijs regent, druppelt het in Brussel. Een beetje geschiedenis: de revolutie in Frankrijk (mei ’68) heeft ook zijn weerklank op België.

    In België handelt de kwestie vooral rond de taalkwestie. De strijd barst los in het Vlaamse Leuven. Niet zozeer door een mogelijke overheersing van het Frans, maar vooral door de algemeen groeiende politieke bewustwording van de Vlamingen. De kwestie Leuven Vlaams dijt uit over heel België. Het doet zelfs een regering vallen, en het resultaat is de wettelijke splitsing van de universiteit in 1970.

    Het Waals gedeelte vestigt zijn nieuwe universiteit in Louvain-la-Neuve.

    Waarom dit voorbeeld? Hieruit blijkt dat 30 jaar geleden mensen nog gevoelig waren voor een problematiek die hen raakte. Nu lijkt dit niet meer te gebeuren. Mensen zijn berustend geworden. De hoge kostprijs aan het hoger onderwijs, de ingangsexamens, de toenemende discriminatie in onderwijsland enzovoort. Mensen zijn er zich van bewust, maar reageren er niet tegen.

    Dit alles had zich moeten voordoen 50 jaar terug, wel, ik verzeker u: de mensen stonden op straat.

     

    De regering heeft de mensen in zijn macht.

    Grote betogingen zijn schaars geworden. Mensen mobiliseren is erg moeilijk geworden. Op zondagnamiddag kunnen mensen niet gaan betogen, want ze tonen de bekerfinale op televisie. Dat kan men toch niet missen. De vergadering die gepland was op dinsdagavond zal ook in het water vallen, want Wittekerke wordt uitgezonden. Gelukkig bestaan er nu videoapparaten en dvd-recorders die het voor de mensen kunnen opnemen. De moderne spelen noemt men zoiets. De staatshoofden en regeringen werken dit niet tegen. Op deze manier paaien ze nu eenmaal hun bevolking.

     

    Het prototype van de gemoderniseerde spelen is het voetbal. De mensen zijn er zot van. Ze betalen iedere week 1000 oude Belgische franken om de heren voetballers aan het werk te zien. Ook in de week is er geen gebrek aan de populaire Europese sport. Televisiezenders betalen zich blauw aan televisierechten omdat de Belg in grote getale het sportevenement niet wil missen. Net hierdoor zijn de superlonen van de heren voetballers mogelijk. Velen willen dit niet inzien, maar eens het stadion leegloopt, eens de tv-kijker geen interesse meer heeft voor de kapitalistische sportwereld, dan zullen lonen van honderdduizenden euro’s per week verdwijnen. Zolang voetbal dé tv-sport blijft en heel Europa aan het scherm gekluisterd houdt, blijven de spelers hoogbetaalde artiesten in deze fun- fake- en fictiebusiness. Het brood en spelen in de 21ste eeuw. Die salarissen hebben niets met voetbal te maken. Wie veel publiek trekt op deze aarde wordt nu eenmaal schatrijk.

    Om nog een evenwijdige te trekken met het Romeinse tijdperk het volgende: als de gladiatorenspelen populair zijn, zitten de stadions propvol. Er is het plebs dat rechtstaand het spektakel aanschouwt, maar er zijn ook de welvarende mensen die het evenement bijwonen vanuit een speciaal gemaakte tribune. Een loge avant la lettre. Opnieuw l’histoire …

    Een jaar of twee geleden dient de Engelse minister van sport een wetsvoorstel in om een maximum te stellen aan het salaris van een topvoetballer in Europa. Dit voorstel werd weggelachen door quasi iedereen. Alles weer in alle redelijkheid belonen, vond dus geen gehoor. Zoals gezegd: zolang wij blijven kijken naar en lezen over voetbal zullen deze lonen blijven bestaan. Sponsors hebben de markt gevonden. Een voetbalwedstrijd op tv is zóveel meer dan alleen de wedstrijd. Een halfuur voor de match wordt er een voorbeschouwing gegeven. Drie blokken reclame later wordt de wedstrijd uitgezonden. Ook na het spektakel wordt nog een halfuur geluld over enkele fases. De 39 camera’s tonen de herhalingen tot in den treure.

     

    Om nog maar eens aan te tonen dat de overheden het brood en spelen mede in hand werken, het volgende. Op het einde van een legislatuur moet de regering zich in allerlei bochten wringen om toch maar geen begrotingstekort te kennen. Desondanks blijft de overheid alle sportevenementen subsidiëren. Al maar meer worden (nog) grote(re) stadions gebouwd. Net zoals in het oude Rome, toen men zag dat het concept van brood en spelen het gewenste doel had, men ook amfitheaters bleef bijbouwen, nemen wij, nu zo’n twee eeuwen later, als het ware hun werkwijze over … en het werkt nog ook.

     

    Die spelen maken de mensen ook nogal opportunistisch. Als de Rode Duivels op het wereldkampioenschap schitteren, komt het nationaal gevoel naar boven en worden de Belgische vlaggen bovengehaald. Als Justine Henin een Grand Slam-toernooi wint of als Tom Boonen een rit in de Ronde van Frankrijk wint, laait het Belgische gevoel op. Een dag later is dat gevoel terug weggeëbd en herbeginnen de communautaire discussies. Of hoe sport (spelen) zijn invloed heeft op de politiek.

     

    Ook het brood uit de Romeinse tijd is vandaag nog steeds een middel om de mensen stil te houden. Geef de mensen een inkomen, laat de mensen de kans een huisje aan te schaffen, geef ze een kleine vorm van luxe en ze zullen gelukkig zijn. Als ze dan al eens zullen klagen, zal het op café zijn en dit bij het drinken van een grote pint. Wanneer de discussie dan losbarst, moet één van de twee huiswaarts, daar zijn lievelingsfeuilleton begint. We praten er dan wel nog een keer over. Op deze manier wordt het probleem weer opgeschoven.

     

    Politici spelen hier ook een bepalende rol in. Hoe vaak zie je niet een bekende politicus aantreden in een amusementsprogramma of in een quiz op televisie? De mensen zien dit. Je hoort ze haast denken: politici zijn ook gewone mensen, ze kunnen ook lachen met grapjes. De mensen gaan opnieuw absorberen wat die grote meneren verkondigen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de politicus die vaak op tv komt voor belachelijke spelletjes veel voorkeurstemmen gaat halen.

    De politici die werken voor de mensen en doen waar ze betaald voor zijn, betalen het gelag bij de verkiezingen.

     

     

    Een volk regeren is dus niet moeilijk. Zorg ervoor dat het volk niet hoeft na te denken, zorg ervoor dat ze niet kritisch zijn. Geef hen daarvoor een goed inkomen (brood) en geef hen de nodige ontspanning (spelen).

    Vroeger was het de facto nog een tikkeltje gemakkelijker. Toen was het geloof nog erg sterk verspreid. De Kerk hield de mensen dom en de bazen hielden de mensen arm.

    Het socialisme en de vakbonden gingen hiertegen in. Nu houden televisie, in de vorm van sportmanifestaties en belachelijke spelletjes, de mensen dom en zorgt de consumptiemaatschappij ervoor dat mensen moeten blijven gaan werken willen ze hun huis en andere luxeproducten afbetalen.

     

     

    15-12-2007 om 00:00 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Het Vlaams volkslied”

     

    1. Symboliek

     

    Het volkslied is een lied dat symbolisch een volk vertegenwoordigt en daartoe officieel wordt aangenomen. De Vlaamse Leeuw, een "Vlaams nationaal gezang voor de Vlamingen alleen geschapen" (Frans Eduard Lauwers) is het officiële volkslied van de Vlaamse Gemeenschap sinds 1985.

     

    2. Richtlijnen voor de uitvoering van het volkslied

     

    Het uitvoeren van het Vlaams volkslied is verplicht in de volgende gevallen :

    bij officiële plechtigheden t.g.v. de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap

    Het volkslied van de Vlaamse Gemeenschap moet gespeeld worden bij officiële plechtigheden, ter gelegenheid van de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap (11 juli), georganiseerd door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschapscommissie, een provincie of een gemeente van het Nederlandse taalgebied.

    Dat gebeurt bij het begin of bij het einde van de plechtigheid.

    Aangezien het gaat om plechtigheden "ter gelegenheid" van de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap, geldt de verplichting niet alleen op 11 juli zelf, maar ook op andere data rond 11 juli.

    Veel 11-julivieringen vinden immers niet op 11 juli zelf plaats.

    Door de formulering in het decreet van 7 november 1990 worden ook deze officiële plechtigheden aan de verplichting onderworpen.

    Het volkslied van de Vlaamse Gemeenschap wordt uitgevoerd, hetzij bij het begin, hetzij bij het einde van de officiële plechtigheden die georganiseerd worden door de Vlaamse Gemeenschap, het Vlaamse Gewest, de Vlaamse Gemeenschapscommissie, een provincie of een gemeente van het Nederlandse taalgebied, op de data waarvoor het hijsen van de vlag van de Vlaamse Gemeenschap is voorgeschreven.

     

    De wettelijke bepaling is zeer ruim in die zin dat er niet wordt verwezen naar de openbare gebouwen (die bevlagd moeten worden). Ook plechtigheden op andere plaatsen (bv. in de open lucht) vallen onder de verplichting. Kortom deze verplichting geldt dus voor alle officiële plechtigheden op de data waarop de vlag van de Vlaamse Gemeenschap moet worden gehesen.

    Anderzijds is het wel zo dat de verplichting om het Vlaams volkslied uit te voeren niet zomaar geldt voor elke soort plechtigheid die een officieel karakter heeft en plaatsvindt op een van de data, zoals eerder vermeld in deze omzendbrief: het moet wel degelijk gaan om plechtigheden die precies plaatsvinden naar aanleiding van de gebeurtenis waarop de vlag van de Vlaamse Gemeenschap, de Belgische vlag of de Europese vlag wordt gehesen.

    Dat wil dus zeggen dat officiële plechtigheden met een ander karakter, die toevallig op dezelfde dag plaatsvinden, niet onder deze verplichting vallen.

    Zo zal het Vlaams volkslied niet uitgevoerd moeten worden bij de uitreiking van een prijs van de Vlaamse Gemeenschap, wanneer deze uitreiking toevallig gebeurt op 11 juli of op een dag waarop de Belgische vlag gehesen moet worden.

     

    3. De tekst van het Vlaams volkslied

    De Vlaamse Leeuw

     

    Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
    Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.

    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

     

    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    Zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

     

    De tijd verslindt de steden, geen tronen blijven staan.
    De legerbenden sneven: een volk zal nooit vergaan.
    De vijand trekt te velde, omringd van doodsgevaar.
    Wij lachen met zijn woede, de Vlaamse Leeuw is daar!

     

    Zij zullen hem niet temmen, zolang een Vlaming leeft,
    zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft,
    zolang de Leeuw kan klauwen, zolang hij tanden heeft.

     

    4. Historische toelichtingen

     

    De tekst van De Vlaamse Leeuw, strijdlied en later algemeen erkend als nationaal lied van de Vlamingen, werd gedicht door de toneelschrijver Hippoliet Van Peene (1811 - 1864), en getoonzet door de componist Karel Miry (1823 - 1899).

    Beiden waren actief in de Gentse amateurtoneelmaatschappij Broedermin en Taelyver.

    De tekst en het lied ontstonden in juli 1847, blijkbaar naar aanleiding van een discussie onder de leden van Broedermin en Taelyver over volks - en nationale liederen.

    Ook Hippoliet Van Peene was daarbij aanwezig en het was voor hem de aanleiding om

    De Vlaamse Leeuw te dichten. Daarbij heeft hij zich duidelijk laten inspireren door het ook in Vlaanderen populaire strijdgedicht van de Duitser Nikolaus Beckers "Der deutschen Rhein (Sie sollen ihn nicht haben…)".

    Muzikaal is er beïnvloeding van de melodie van Robert Schumans "Sonntags am Rhein".

    De historische context heeft ook een rol gespeeld, met name de politieke omwenteling van februari 1848 in Frankrijk, die de Tweede Republiek in het leven riep, en de vrees in België deed aanwakkeren voor een mogelijke annexatie. Dat schiep een klimaat waarin de bevolking psychologisch behoefte had aan een strijdlied.

    Rond 1900 was De Vlaamse Leeuw reeds algemeen als nationaal lied van de Vlamingen ingeburgerd.

    Bij het decreet van 6 juli 1973 van de voormalige Cultuurraad voor de Nederlandse Cultuurgemeenschap werden de eerste twee strofen van De Vlaamse Leeuw uitgeroepen tot eigen volkslied.

    De tekst en de notatie van de muziek werden officieel vastgesteld zoals aangegeven op de bijlage bij het ministerieel besluit van 11 juli 1985 (BS 11 juli 1985), nu als volkslied van de Vlaamse Gemeenschap.

     

    5. Relevante wetgeving

     

    Het koninklijk besluit van 5 juli 1974 betreffende de uitvoering van het volkslied van de Nederlandse Cultuurgemeenschap (BS 10 juli 1974).

    Het ministerieel besluit van 11 juli 1985 tot vaststelling van de versie van de tekst en de notatie van de melodie van het volkslied van de Vlaamse Gemeenschap (BS 11 juli 1985).

    Decreet van 7 november 1990 houdende vaststelling van het wapen, de vlag, het volkslied en de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap (BS 6 december 1990), zoals gewijzigd bij de decreten van 13 juni 1996 (BS 10 juli 1996), 15 juli 1997 (BS 29 augustus 1997) en 18 mei 1999 (BS 10 juli 1999).

     

    Bron: Vlaamse Parlement.

    14-12-2007 om 11:17 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “Het Limburgs Volkslied”

     

    Verklarende uitleg:

     

    Het Limburgse volkslied was aanvankelijk bedoeld als een romantische ode op de provincie Nederlands-Limburg.
    Voor de oorsprong ervan moeten we naar Roermond. Het Limburgse volkslied werd er geschreven door de Nederlandse onderwijzer Gerard Krekelberg (1864-1937).

    Hij schreef de tekst waarschijnlijk op verzoek van Hendrik Thyssen (1862-1926), dirigent van het Roermonds Mannenkoor, die het lied in 1909 voor het eerst uitvoerde.

    Het bronsgroen eikenhout waarover Gerard Krekelberg dichtte waren de (ondertussen verdwenen) eikenbomen rond het kasteel Borgitter in Kessenich.

    Dit kasteel ligt op de boord van de Itterbeek op de grens met de dorpskom van het Nederlandse Neeritter.
    Gerard Krekelberg was geboren in Neeritter. De gemeente Hunsel, waarin Neeritter is opgenomen, noemde het dorpsplein naar zijn "beroemde" zoon het "Krekelbergplein".

    Zijn geboortehuis staat er nog. Volgens sommige bronnen werd derde strofe niet door Gerard Krekelberg gedicht, maar werd ze achteraf door iemand ander erbij "gelapt".

    Die "Geus" in de laatste regel moet trouwens "God" zijn.

    Het lied werd spoedig populair, zowel in Belgisch- als in Nederlands-Limburg en geldt tegenwoordig als "volkslied" van beide Limburgen.

     

    In Vlaanderen worden er enkel de eerste twee strofen gezongen, doorgaans door jeugdbewegingen en op manifestaties. In Nederland is het volkslied vooral populair bij Mannenkoren.

    Het ligt voor de hand dat de vierde strofe in Vlaanderen "vergeten" wordt.

     

    Tekst van ons “Limburgs Volkslied”

    Limburgia

    (1) Waar in ’t bronsgroen eikenhout, ’t nachtegaaltje zingt:
    Over ’t malse korenveld, ’t lied des leeuweriks klinkt:
    Waar de hoorn des herders schalt, langs des beekjes boord.

     

    (refrein)
    Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord!
    Daar is mijn vaderland, Limburgs dierbaar oord!

     

    (2) Waar de brede stroom der Maas, statig zeewaarts vloeit:
    Weeldrig sappig veldgewas, kostelijk groeit en bloeit:
    Bloemengaard en beemd en bos, overheerlijk gloort.

     

    (Refrein)

     

    (3) Waar der vaadren schone taal, klinkt met heldre kracht:
    Waar men kloek en fier van aard, vreemde praal veracht:
    Eigen zeden, eigen schoon, 't hart des volks bekoort.

    (Refrein) en einde voor Vlaams Limburg.

     

    (De vierde strofe wordt in Vlaanderen niet gezongen)

     

    (4) Waar aan ’t oud Oranjehuis, ’t volk blijft hou en trouw:
    Met ons roemrijk Nederland, één in vreugd en trouw:
    Trouw aan plicht en trouw aan Geus(*), heerst van Zuid
    tot Noord

    * De Geuzen waren de Nederlandse opstandelingen tegen het Spaanse bewind van Philips II

     

    Bron: Nederlands Limburgse geschiedkundige kringen

    14-12-2007 om 11:13 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-12-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tuikabel-fiets-wandel-speel-kruip-val en kijkbrug,
     is een onbruikbaar en duur kunstwerk geworden.

     

    Voor de opwaardering en uitbreiding van de industriezone Lanklaar werd een groot  project gerealiseerd voor op termijn de creatie van 1500 bijkomende werkplaatsen.


    Het stadsbestuur van Dilsen-Stokkem met Open-VLD burgemeester Lydia Peeters op kop, had zich tevens tot doel gesteld om aan ondernemers een aantrekkelijk, modern en goed ontsloten bedrijventerrein aan het water te kunnen aanbieden.

    De ontsluiting van het industrieterrein te realiseren door middel van de aanleg van een tuikabelbrug, een fietsbrug over de Zuid-Willemsvaart.

     

    De tuikabelbrug in Lanklaar is een kunstwerk geworden, en kunstwerken zijn er om bewondert te worden.
    Fietsen is helaas op eigen risico en is voor de plaatselijke overheid blijkbaar van ondergeschikt belang. Alleen kijken en niet aankomen.

     

    Een Fietsbrug met aan een kant 50 treden waar je te voet, met uw fiets in een gleuf naar boven of naar omlaag moet. Dikke verticale 9 meters hoog.
    Aan beide zijden een draaiend hellend vlak was waarschijnlijk te gemakkelijk. De belastingbetalers moeten wat afzien voor het geld, dat ze in grote hoeveelheden naar deze klungelaars storten.

     

    Volgens Arcadis (ontwerper) is een luie trap voldoende. Ja, ze hebben gelijk: “een luie trap onder hun k..nt” moesten de verantwoordelijken krijgen. Opsmodderen van belastinggeld noemt ik dat.

     

    Even meedenken met de dagdagelijkse realiteit was voor de ontwerpers en opdrachtgevers te hoog gegrepen?
    Dik 70 procent van de recreatieve fietsers in Limburg zijn senioren.
    Waarom fietsen die zo graag? Ra, ra? Omdat wandelen en trappen op en af moeilijk(er) gaat.
    (Cfr.) Provinciaal toerisme Limburg.

    Met een fiets in beide handen in een goot langs trappen (50 stuks) op en neer kan en zal voor ongelukken zorgen. Zelfs kinderen en tieners zullen daar problemen mee hebben.
    50 Trappen a.u.b. voor de foto’s en de pers zullen de politici wel even het monument bestijgen, om daarna in hun limousine met chauffeur terug naar af ‘te vallen’, hoop ik van harte.


    De overheid eist overal ‘hellende vlakken’ om de toegang voor kinderen, senioren en mindervaliden te vergemakkelijken, en terecht. Hiervoor zijn zelfs monumentale trappen van historische gebouwen verkracht met een hellend vlak.
    En wat doet de overheid opnieuw? Juist, men verkracht zijn eigen wet op de toegankelijkheid van… Een ezel trapt zelfs niet tweemaal op dezelfde steen.

     

     

     

    13-12-2007 om 21:32 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Naar de VS voor 10 euro

    Het kon niet uitblijven.
    De opwarming van de aarde verplicht ons uit de kleren te gaan.
    Ik zal mijn spaarlampje maar niet uitdraaien zeker?

     

    De low-cost maatschappijen maken plannen om ook op de verre afstanden actief te worden. Voor een luttel bedrag naar het andere eind van de wereld? Het zit er aan te komen.

    Ryanair-baas Michael O’Leary voorspelt dat binnen drie of vier jaar tickets van Europa naar de Verenigde Staten te koop zullen zijn vanaf 10 euro.

     

    Een boude voorspelling, maar een hele industrie heeft geleerd O’Leary niet te onderschatten. Ryanair gaat een nieuwe maatschappij oprichten voor deze transatlantische vluchten. Overigens zullen de meeste zetels aan boord van de toestellen van de hand gaan voor normalere tarieven, dat wil zeggen goedkoop maar niet belachelijk goedkoop.

    De aankondiging van de flamboyante Ier is het zoveelste teken dat low-cost vliegen binnenkort ook mogelijk zal zijn naar verre bestemmingen.

    Natuurlijk kunt u nu al profiteren van zeer voordelige aanbiedingen, inbegrepen op de Atlantische routes, maar die aanbiedingen zijn schaars, tijdelijk, onvoorspelbaar en moeilijk te vinden. Het wordt heel anders als het volstaat ruim op tijd te reserveren. Als dit allemaal doorgaat, is een nieuwe “lifestyle change” op komst.

    Azië
    Vooral in Azië wordt gebroed op goedkope langeafstandsverbindingen, door Air Asia uit Singapore en vele concurrenten. Het aanvliegpunt in Europa zal in het begin meestal Londen zijn. Oasis Hongkong biedt trouwens tegenwoordig al retourtickets Londen Gatwick – Hongkong voor 250 euro (plus 170 euro taksen).
    Ook Jet Airways, de grootste full-service privé-luchtvaartmaatschappij op de groeiende Indiase markt, koestert low-cost plannen via een apart dochterbedrijf. Datzelfde Jet Airways komt vanaf 5 juli naar Zaventem, en wellicht zullen er dan interessante lanceertarieven zijn, eerst op Mumbai en vanaf augustus ook op Delhi. Er is bij Jet Airways ook sprake van Zaventem – New York voor minder dan 250 euro. Hun site biedt helaas geen simpele manier om in te schrijven op een nieuwsbrief. 

     

    Bron: AP - Belga

    13-12-2007 om 20:56 geschreven door PO  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 22/11-28/11 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 25/08-31/08 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 17/12-23/12 2007
  • 10/12-16/12 2007
  • 10/04-16/04 2006
  • 08/08-14/08 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 23/05-29/05 2005
  • 11/04-17/04 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!