Activiteitenkalender In Poincaré, stormestraat 131 b18 8790 Waregem
Praatcafé en morele dienstverlening Iedere zondag van het jaar, van 10u30 tot 13u30..... Praatcafé met een natje en een droogje
Jongeren en studenten praatcafé: iedere 1ste en 3de vrijdag van de maand vanaf 20u
De thema’s van het praatcafé worden ingevuld aan de hand van de actualiteit van het moment.
Donderdag 10 februari 2011 om 20u filosofie: Filosoferen voor een betere wereld met Floris van den Berg
Donderdag 24 februari 2011 om 20u filosofie: Over beeldvorming in de hedendaagse samenleving met Ico Maly
Donderdag 17 maart 2011 om 20 uur filosofie: Beminde ongelovigen met Anne Provoost
7 en 8 mei 2011 jongerenkamp Lentefeest
22 mei 2011 Lentefeest Waregem
25 juni 2011 openluchtconcert met Highway Jack
13 mei 2012 Lentefeest
Verder worden door het jaar nog enkele gezamenlijke bezoeken en uitstappen georganiseerd. Hiervan zal je uitgebreide informatie kunnen terugvinden op deze blog.
Op 20 december 2008 is het weer zover. Het grote jaarlijks terugkerende Joelfeest georganiseerd door de Humanistische Vrijzinnige vereniging van Waregem is er terug. Het feest gaat voor de 2de maal door in ontmoetingscentrum Het Gaverke, zeswegenstraat 120 te Waregem (achterkant brandweer). We starten om 14u30 met het live verteltheater " de babbelboom" met Eric Baranyanka van Ketnet. Er worden Joelkoeken voorzien. Er wordt kinderanimatie gebracht door Piekenot. Er is kinderdisco. Er is ouderopvang met koffietafel. al dit moois heb je voor 5 : inkom, animatie, optreden, joelkoeken, drankje, kinderdisco. Inschrijven kan na overschrijving van 5 per kind op rek nr.979-6277038-76 van HV Waregem. Of telefonisch via 0477/835678 (bij Veerle) of via mail joel2008.waregem@gmail.com Zeker naam van kind(eren) vermelden bij overschrijving anders kunnen we inkom niet garanderen.
Joelfeest, een alternatief voor het kerstfeest. 'Omdat wij vanaf 25 december gelukkig zijn met de nakende komst van de lente vieren wij het Joelfeest'. 'Dit symboliseert dat de natuur en het leven, die nog verkleumd zijn door de kou, zich stilaan klaar maken om herboren te worden dankzij het licht en de warmte van de zon.'
Ook de oermens vierde ooit op die manier de terugkomst van de zon en het licht en naar zijn juichen en joelen werd dit feest het joelfeest genoemd.
We zijn er eindelijk terug met onze jaarlijkse kaarting voor die lekkere chocolade. Maak die vingers maar los, warm die handen maar op want op 29 november vanaf 16u beginnen we er terug aan. er zal weer troef gemaakt worden, gebluft, op tafel geslagen, en pintje gedronken etc..., kortom ales wat nodig is om een spelletje kaarten tot een goed einde te brengen. Er is ook terug een tombola met de inlegkaarten waarmee ook weer opnieuw prachtige prijzen te winnen zijn. Allen daarheen zou ik zo zeggen. Kaarten verkrijgbaar bij Magda Toye, Bernadette Caby, Guy Adams en in VC Poincaré
Blijkbaar zijn er nogal wat 40plus vrouwen die alleen zijn. Een zoete prooi voor relatiebureaus en theoretici in spé die platvloers en populistisch op emoties breien.Een ongereglementeerd terrein voor pseudo zieleknijpers. Ze schrijven, bieden hulp,geven vorming en voordrachten. Ze maken gebruik van Maslov, Freud, Daniel Goldman, stukjes geschiedenis en noemen zich graag filosoof. Ze ontwerpen modellen, tekenen diagrammen, driehoeken,kruisen en cirkels met op dit alles een nieuwe terminologie. Of wat dacht je van woorden als sociaal constructivisme, modulaire poly-ami,roedelwezens,vituele clusters zonder context.. Er is een groot afzetgebied voor dergelijke goeroe's: er zijn wel 1 miljoen singels die dolgraag een nieuwe partner zouden vinden. Being Single and Together:, het BEST-patroon.De oplossing voor singels, maar het zit nu eenmaal niet in onze genen, gelukkig kan het aangeleerd worden. Partners worden omschreven als een haai ( superieur), een kwal (slachtoffer) een karper (inferieur) of een dolfijn (levenskunst) Onzorgvuldig taalgebruik leidt tot amateuristisch geknoei. Jammer, vooral voor mensen die relatieproblemen kennen. Blijf weg van dergelijke huis-tuin- en keukenfilosofie.
De Waregemse vrijzinnigen werden in het verleden wel eens verweten machos te zijn. Met de najaarscyclus voor filosofie is aan deze mythe meteen een eind gekomen. We filosofeerden over de vrouwen. Niet om drie uur snachts in een duister café, neen, open en bloot met een cyclus filosofie. De vrouwen waren zelfs welkom !
Griet Vandermassen is verbonden aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte (Universiteit Gent) en is germaniste en filosofe. Haar onderzoeksvelden zijn onder meer wetenschapsfilosofie, evolutiepsychologie, evolutiebiologie en feministische theorievorming. Ze is bestuurslid van SKEPP.
Feminisme is een term die vele ladingen dekt. Het gelijkheidsfeminisme bijvoorbeeld, gaat ervan uit dat de verschillen tussen vrouwen en mannen ontstaan zijn door opvoeding en socialisatie. Het verschilfeminisme daarentegen, erkent wel verschillen tussen mannen en vrouwen en vindt dat de vrouwelijke kwaliteiten een meerwaarde hebben. Daarnaast zijn er nog heel wat varianten, maar geen enkele strekking verklaart waarom mannen eigenlijk overal over een bevoorrechte positie beschikken en hoe de relatie tussen de seksen nu precies historisch gereproduceerd wordt, aldus Griet Vandermassen. De evolutieleer leert ons dat door adaptaties via selectie er heel wat soorttypische verschillen tussen mannen en vrouwen zijn ontstaan. Adaptaties zijn aanpassingen aan de omgeving die direct of indirect bijdragen tot een succesvolle voortplanting. In het algemeen zijn mannen inderdaad dominanter en competitiever en zijn vrouwen meer sociaal voelend en zorgzaam. Griet Vandermassen legde haarfijn uit hoe die verschillen doorheen de geschiedenis tot stand kwamen en wat hun belang was bij de voortplanting. Niet enkel het genetisch materiaal, maar ook omgevingsfactoren bepalen iemands persoonlijkheid. Bovendien mogen we ook niet de onterechte overstap maken van 'feiten' naar 'waarden'. Het is niet omdat mannen door hun globaal genomen competitiviteit meer aanzien genieten, dat die toestand ideaal is. En het is niet omdat ze seksueel agressiever zijn, dat we verkrachting moeten goedkeuren. Kortom: Griet legde ons uit van waar mannen en vrouwen kwamen. Het belangrijkste is: er is een groot verschil tussen mannen en vrouwen. Dat komt door onze (apen-apinnen) oorsprong. Waarmee de Waregemse vrijzinnigen best kunnen leven
Ad Vingerhoets kwam helemaal uit Tilburg om ons te vertellen dat de wetenschap eigenlijk nog niks wist over het verschil tussen mannen en vrouwen. Ik grapte bij wijze van parodie dat we een psycholoog nodig hadden om eens ernstig over vrouwen te kunnen nadenken, de talrijke aanwezige vrouwen bliksemden me meteen de grond in.Maar dit totaal terzijde. Ad Vingerhoets overliep zo wat alle proeven die het verschil tussen verliefdheid en liefde onderzochten. Hij scande de hersenen, onderzocht hormonen en grapte hier en daar relativerend de vele praat uit de boekjes op een gezonde manier weg. Wat we al wisten: verliefdheid duurt hooguit drie maanden en ebt weg, liefde is gericht op zekerheid en voortplanting. Liefde kan wel drie jaar duren met een kindje,bij twee peuters wel zeven jaar.gemiddeld, wordt daarna een of andere partner in de steek gelaten. Liefde zou in de dierenwereld niet voorkomen, het feit dat mensen daar mee te maken krijgen is vooral het resultaat van een uitzonderlijke hersengroei.Daardoor zijn we te vroeg geboren en dus totaal hulpeloos.We hebben moederliefde nodig om te kunnen overleven.Het vermogen tot liefde en verliefdheid hebben dus alles te maken met de ervaring van de moederliefde in de jonge kinderjaren.Slechte relaties en geluk bij de liefde zouden meteen ook gentisch bepaald kunnen zijn. Ad Vingerhoets hield van spreekwoorden en annekdotes. Eentje wil ik meegeven. " Gog gaf de man een penis en hersenen, maar niet genoeg bloed om die twee gelijktijdig te laten werken". Tot slot zijn tips. Wil je uitzoeken of het met een partner zou kunnen klikken: ga naar de achtbaan. Het vreemde en prettige gevoel kan aan de persoon verbonden worden, waardoor je meteen dezelfde kick opnieuw wil beleven. Een kans voor een relatie. Vrouwen op zoek naar een partner stoppen best even met de pil. Hormonaal zullen ze in verwarring geraken en niet de juiste signalen uitsturen. Wat dan wel jammer is,als je zoekt naar een partner...
Geleerde Vrouwen' van Molière door het PanTheater
Geleerde Vrouwen van Molière door het PanTheater
Vrijdag 15 oktober 2008 om 20.00 uur brengen Paul Houwen en zijn ensemble ons deze dolkomische voorstelling. De prachtige kostuums werden ontworpen door de studenten van het 4e jaar Beeldende Kunsten van het Ensorinstituut van Oostende.
Les Femmes Savantes van Moliére werd voor de erste maal opgevoerd in het Théatre du Palais-Royal op 11 maart 1672. Het was in die tijd een fel besproken voorstelling die ging over de opvoeding van jonge meisjes.
Het mag gerust één van de eerste uitingen van vrouwenemancipatie genoemd worden.
De productie van het PanTheater, in een vertaling en bewerking van Paul Houwen, respecteert het oorspronkelijke verhaal, maar het wordt als een dolkomische satire gepresenteerd, waarin de draak gestoken wordt met de pretentie van de mens, of het nu een man of een vrouw is. Bovendien steekt het vol anachronistische verwijzingen naar de 21ste eeuw. Het PanTheater omkadert de satire met vrolijke liedjes op, tekst van Paul Houwen en gecomponeerd door Ronny Roose. Hiermee gaat de productie ietwat in de richting van de musical.
Korte Inhoud: Henriette en Clitandre zijn verliefd, maar om te kunnen trouwen is er de toestemming nodig van de ouders van het meisje. Haar vader en haar oom hebben er helemaal niets op tegen, maar de moeder Philaminte, gesteund door haar schoonzus Bélise en haar andere dochter Armande willen Henriette uithuwelijken aan de pedante en pretentieuze dichter Trissotin, een geleerde man dus.
Philaminte, Bélise en Armande zijn de geleerde vrouwen die Henriette tot studie willen aanzetten in het gezelschap van Trissotin, maar het meisje wil gewoon met haar liefje trouwen en een gezin stichten.
Uiteindelijk zal het gezond verstand zegevieren en kunnen Henriette en Clitandre trouwen.
Spel: Ann Vanroose, Elke Parmentier, Brigitte De Cock, Lieve Verbeeke, Onno van Gelder Jr, Hugo Sercu, Ronny Vanderstraeten, Ronny Roose, Arne De Gryse en Paul Houwen
Onderstaande reeks wordt gekoppeld aan: de toneelvoorstelling les femmes savantes van Molière op 17 oktober 2008 in het Koninklijk Atheneum te Waregem.
15-10-2008: Darwin voor dames Griet Vandermassen In haar boek Darwin voor dames belicht Griet Vandermassen de argwaan van veel feministen voor de biologische wetenschappen. Vooral de evolutieleer zien ze vaak als deterministisch, seksistisch en zelfs onwetenschappelijk. Ten onrechte, vindt de auteur. Voor een doeltreffend feminisme is een goede kennis van de evolutieleer broodnodig. Griet Vandermassen is verbonden aan de faculteit Letteren en Wijsbegeerte (Universiteit Gent) en is germaniste en filosofe. Haar onderzoeksvelden zijn onder meer wetenschapsfilosofie, evolutiepsychologie, evolutiebiologie en feministische theorievorming. Ze is bestuurslid van SKEPP. Feminisme is een term die vele ladingen dekt. Het gelijkheidsfeminisme bijvoorbeeld, gaat ervan uit dat de verschillen tussen vrouwen en mannen ontstaan zijn door opvoeding en socialisatie. Het verschilfeminisme daarentegen, erkent wel verschillen tussen mannen en vrouwen en vindt dat de vrouwelijke kwaliteiten een meerwaarde hebben. Daarnaast zijn er nog heel wat varianten, maar geen enkele strekking verklaart waarom mannen eigenlijk overal over een bevoorrechte positie beschikken en hoe de relatie tussen de seksen nu precies historisch gereproduceerd wordt, aldus Griet Vandermassen. Daar is voor de evolutieleer een belangrijke rol weggelegd. Niet deterministisch De evolutieleer leert ons dat door adaptaties via selectie er heel wat soorttypische verschillen tussen mannen en vrouwen zijn ontstaan. Adaptaties zijn aanpassingen aan de omgeving die direct of indirect bijdragen tot een succesvolle voortplanting. In het algemeen zijn mannen inderdaad dominanter en competitiever en zijn vrouwen meer sociaal voelend en zorgzaam. Griet Vandermassen legt haarfijn uit hoe die verschillen doorheen de geschiedenis tot stand kwamen en wat hun belang was bij de voortplanting. Dat wil niet zeggen dat de evolutieleer deterministisch is. Niet enkel het genetisch materiaal, maar ook omgevingsfactoren bepalen iemands persoonlijkheid. Bovendien mogen we ook niet de onterechte overstap maken van 'feiten' naar 'waarden'. Het is niet omdat mannen door hun globaal genomen competitiviteit meer aanzien genieten, dat die toestand ideaal is. En het is niet omdat ze seksueel agressiever zijn, dat we verkrachting moeten goedkeuren. Griet Vandermassen weerlegt de kritiek dat de evolutieleer 'onwetenschappelijk' zou zijn. Verder ontkent ze ook dat de leer seksistisch is. Er zijn inderdaad wetenschappers die zich aan vrouwonvriendelijkheid bezondig(d)en, maar dat wil niet zeggen dat de wetenschappelijke methode op zich vrouwonvriendelijk is. Een 'feministische wetenschap' is dan ook een onzinnig project. Feminisme kan wel een drijfveer zijn om aan wetenschap te doen, maar kan nooit de resultaten ervan bepalen. De evolutionaire inzichten zeggen natuurlijk niet welke beleidsmaatregelen belangrijk zijn voor vrouwen. Wel vormen ze een hulpmiddel om een efficiënt en haalbaar programma van sociale hervorming op te stellen. Darwin voor dames is een magnifiek boek. Onbevooroordeeld, grondig en met een grote kennis van zaken belicht Griet Vandermassen de tekortkomingen van de huidige feministische theorievorming. De evolutionaire bevindingen zijn soms erg verrassend en stuiten sommigen misschien tegen de borst. Toch moeten feministen hun biofobie overwinnen. Een onjuist beeld van de menselijke natuur helpt immers niemand een stap vooruit.
Griet Vandermassen, Darwin voor dames, over feminisme en evolutietheorie, Lannoo, 2005
22-10-2008: boek de ondraaglijke lichtheid van de liefde van Ad Vingerhoets Ad Vingerhoetserhoets is bijzonder hoogleraar Gezondheidspsychologie, en is sinds 1993 verbonden aan de Universiteit van Tilburg. Hij heeft meerdere boeken over gezondheidspsychologie geschreven, en is wereldwijd bekend om zijn onderzoek over stress, heimwee en huilen. In De ondraaglijke lichtheid van de liefde belichten de auteurs alle facetten van de liefde. Ze toetsen oude en nieuwe theorieën en analyseren de aard en het waarom van de liefde. Liefde als verslaving of als pure gekte. Maar ook jaloezie, afwijzing, incest en merkwaardige relaties zoals die tussen een gegijzelde en haar gijzelnemer komen aan bod. Of die tussen een seriemoordenaar en een brave huismoeder en tussen een man en een vrouw die samen een dodelijke combinatie vormen. Ad Vingerhoets verzorgt voor ons een lezing over de stand van wetenschap met betrekking tot liefde en verliefdheid, waarbij met name aandacht voor de (neuro)biologische en evolutie-psychologische aspecten. Hij maakt daarbij een paar opmerkingen over hoe dat op gespannen voet kan staan met partnerkeuze, zoals dat soms heel erg cultureel bepaald is. Verder is het prikkelend om je af te vragen of verliefdheid niet een fenomeen is dat in de oertijd wellicht heel nuttig was, maar dat nu in zekere zin een overleefd en achterhaald fenomeen is.
29-10-2008: Boek relatie toolkit van Christine Vancouillie
(°11-04.60) is licentiate theologie (KUL, 1983) , psychotherapeute en erkend bemiddelaar. Zij volgde een opleiding systeemdenken, master NLP en Bemiddeling in Familiezaken (KUL,2005) Ze doet onderzoek naar vernieuwende communicatietechnieken en relatiepatronen. Christine coacht mensen in hun relatieveranderingen waarin ze de psychologie en theologie tot een geïntegreerde aanpak heeft verwerkt. Daarnaast is ze ook directie van Huize VIVO,een woonstconcept voor Singles. Een samenleving evolueert. Denk maar aan de vele nieuwe technische snufjes. Onze samenleving evolueert ook doorheen nieuwe patronen in hoe we ons sociaal leven uitbouwen. Hier gaat het over de nieuwe patronen op vlak van relatie. Je hoort er wel van: LTA, co-habitatie, dating, netwerking, coaching, bemiddeling. Het thema van Relatietoolkit voor de 21ste eeuw is deze nieuwe patronen te promoten. We geloven er in. Op voorwaarde dat ze op de juiste manier gedefinieerd en gebruikt worden. Deze nieuwe patronen bieden in een hedendaagse context antwoorden op eeuwenoude vragen: het verlangen om gelukkig te zijn, kiezen voor liefde en jezelf te ontplooien. We hopen dat je mee doet om de nieuwe patronen op de juiste manier te leren gebruiken.
Op 18 mei was het weer zover. Het jaarlijks terugkerende Feest waar iedereen, jong of oud, toch zo naar toeleeft. Het Feest die weliswaar enorm veel voorbereiding vergt maar waarop ons hart toch enkele keren rapper slaat en we toch trots zijn dat er zo een 500 a 600 mensen op afkomen. Daar we 52 feestelingen hadden hadden we een beetje schrik ofdat we iedereen een zetel gingen kunnen aanbieden in de schouwburg. Daarom hadden we op voorhand besloten om het Feest op groot scherm te projecteren in de foyer van de schouwburg. Het was terug een prachtige show die onze 6 en 12 jarigen brachten. Ze hadden er ook lang genoeg aan bezig geweest op school om opnieuw prachtige maskers, decors en kostuums te maken. Met het Lentefeest zetten 6-jarigen de eerste symbolische stappen in de wereld waar het ernstig wordt. De kleutertijd is voorbij en daar zijn de eerste leerjaren en ook de eerste levensvragen. de overstap naar de grote school is gezet. De 6-jarigen hebben niet alleen leren rekenen, lezen en schrijven; ze hebben ook al een heel jaar Moraal gevolgd en daar geleerd dat er nog andere dingen zijn die ze moeten kennen, zoals: 'waarom je ook eens iets voor iemand anders moet doen, waarom je niet zomaar moet geloven of doen wat anderen zeggen....' De 12 jarigen zijn op een belangrijk moment gekomen in hun leven. Ze zijn geen kinderen meer en ookk nog geen volwassenen. Het Feest Vrijzinnige Jeugd symboliseert het afscheid van de kindertijd en wijst op de openstaande deur naar de volwassenheid. Het Feest Vrijzinnige Jeugd is voor de 12-jarigen ook de bekroning van het volgen van 6 jaar niet-confessionele zedenleer en vooral ook een moment waarbij wordt stilgestaan bij de grote vragen: 'wie ben ik, waar ga ik naartoe?' Door samen het Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd 2008 te vieren, laten kinderen, jongeren en volwassenen aan elkaar zien dat ze er niet alleen voor staan met hun Humanistische-vrijzinnige overtuiging. Ze streven eenzelfde ideaal na: leven in een rechtvaardige, verdraagzame maatschappij waarin vrijheid en respect de belangrijkste waarden zijn. Een maatschappij waarin opgelegde waarheden geen plaats hebben en waarin je het recht hebt om alle dingen rondom je in vraag te stellen.
Voorbereidingsweekend Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd 26 en 27 april 2008 .
Op 26 en 27 april 2008 was er terug het jaarlijks terugkerend voorbereidingsweekend alwaar de zes- en twaalfjarigen samenkwamen met de leraars zedenleer in de basisschool Gaverbeek te Waregem om hun Lentefeest voor te bereiden. Om 9u s morgens kwamen de eerste feestelingen toegestroomd met nog wat vaak in de ogen maar met volle moed om er een prachtig weekend van te maken. Vanf 10u werden er na het maken van enkele afspraken een begin gemaakt van de repetities. Ondertussen ging ons bestuur zorgen dat de veldbedden, waarop de feestelingen de nacht moesten doorbrengen, stevig in elkaar werden gestoken. Zaterdagmiddag kwam iedereen samen in de grote refter om het lunchpakket tussen de kiezen te stoppen. In de namiddag werd er terug duchtig verder gerepeteerd. Ondertussen werden er van de feestelingen een videoboodschap en fotos gemaakt door onze fotografen. Om 18u werden er vissticks, pureepatatjes en groentjes voorgeschoteld aan onze feestvierders. 19u stipt werd er dan vertrokken met de 12-jarigen voor de avondanimatie. Dit jaar werd er niet naar het bos gegaan maar opteerden we door het grote aantal 12 jarigen voor een stadswandeling door Waregem en een hindernissenparcour in Park baron Casier volledig in elkaar gestoken door onze Jump! Jongeren. Ondertussen werd er aan de zes jarigen een verhaaltje verteld terwijl ze zachtjes in slaap dommelden op hun veldbed. Rond 23u waren we terug op school met de big kids waarna deze zich terugtrokken in de slaapvertrekken voor een korte nachtrust. Om 8u30 s morgens was iedereen al terug op de been voor een uitgebreid ontbijt waarna onze leraars zich nog enkele uren terugtrokken met de feestneuzen om de laatste puntjes op de i de zetten voor hun Feest. Ondertussen ging het bestuur zorgen dat de zorgvuldig in elkaar gestoken veldbedden terug uit elkaar raakten. Ondertussen werd er in de keuken een groot maal voorbereid door onze koks en helpers want voor de middag verwachtten we zo een 120 eters voor de vlaamse stoverij met frietjes. Rond de middag stroomden de eerste ouders toe voor het middagmaal dat hun werd aangeboden door het HV bestuur en alwaar er even kon worden bijgepraat over hun kinderen. Iedereen was weer vol lof over het aangeboden maal. Vanaf 14u kwam er dan nog het grote opkuiswerk. Alles moest geschrobt en terug op zijn plaats gezet worden. Om 18u was alles opgeruimd en konden we terugblikken op een weeral fantastisch geslaagd voorbereidingsweekend.
Aanstaande zondag is het weer zover. Ons 19de Lentefeest - Feest Vrijzinnige Jeugd die doorgaat in de Schakel te Waregem vanaf 10u. Met onze 52 feestelingen zal het onmogelijk zijn om iedereen in de zaal te krijgen waar maar plaats is voor 550 personen. De zaal is om deze reden voorbehouden voor genodigden en de families van de feestelingen. Daarom wordt er in de foyer een groot scherm geplaatst waar eventueel geïnteresseerden toch het gebeuren in de zaal kunnen volgen.
In vorige artikels kon iedereen lezen dat het vrijzinnig centrum in Waregem in de puree zat. De eigenaar verkocht het pand dat we huurden en we dreigden opnieuw arme zwervers of thuisloze vrijzinnigen te worden.
De vzw Poincaré bestaat echter uit verantwoordelijke bestuurders die een huisvestingscomité oprichtten onder de leiding van Bart Devlaminck, spreekwoordelijk gekend omwille van zijn hardnekkigheid.
Het restaurant Fellini bood wel mogelijkheden, alleen het kostenplaatje leek buiten de mogelijkheden van de vzw en aanverwante leden gerekend.
Na onderhandelingen met het gemeentebestuur en de schepen van Financiën voorzag de gemeente in zijn begroting voor een aankoopsubsidie. Meteen steeg het vertrouwen en werd een dossier opgemaakt voor de administratie en de minister Marino Keulen. Ver over de partijgrenzen heen konden we rekenen op de steun van vele plaatselijke politici om het dossier degelijk in te dienen. Toen wij het positieve advies kregen dat de Vlaamse regering voor 75% kon subsidiëren van de aankoop en de verbouwingskosten, werd de knoop doorgehakt. De vzw Poincaré neemt het risico om het gebouw aan te kopen en in te richten als vrijzinnig centrum.
Het nieuwe vrijzinnig centrum zal wellicht omstreeks september 2009 officieel geopend worden
Beschermcomité Poincaré
Iedere verstandige lezer zal uit de bovenstaande regels begrepen hebben dat we er komen, maar niet zonder hulp van de vrijzinnige gemeenschap. Om iedereen uit de regio de kans te geven zijn steentje bij te dragen en een mooi vrijzinnig centrum in Waregem te realiseren zal een beschermcomité opgericht worden.
Suggesties, ideeën om dit tot iets substantieels te laten uitgroeien zijn welkom bij het secretariaat van Poincaré: Kurt Vangampelaere (0475/70.73.84).
Op zondag 27 januari kwamen de Waregemse vrijzinnigen nog maar eens samen, zoals ze dat zo graag doen. En het was weerom kussen geblazen, zoals ze dat zo graag doen. Maar nu was er een goede reden voor (alsof er anders geen zou zijn). Het was namelijk de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Dan konden er wel 3 piepers vanaf zeker. Zelfs een deel van het schepencollege, onder leiding van burgemeester Kurt Vanryckeghem, kwam ons met hun aanwezigheid vereren. Een accordeonspeler zorgde ondertussen voor de gezellige muzikale noot, terwijl de hapjes en drankjes vlot rondgingen. Na de nodige plichtplegingen was het de beurt aan de voorzitter van VC Poincaré, Guy Adams, om een toespraak af te steken. Natuurlijk stond deze in het teken van wat ons allen reeds vele maanden bezig houd: waar gaan we heen met ons vrijzinnig centrum. Er is natuurlijk een mooi vooruitzicht, met name de aankoop van het huidige restaurant Fellini. Maar alles draait natuurlijk rond de centen, dus is het nog afwachten tot de definitieve beslissing die, naar we allen hopen, zeer snel zal komen en goed nieuws brengt. En anders begint de zoektocht van voor af aan naar een nieuwe geschikte locatie.
Na Guy kon de voorzitter van HV Waregem, Lieven Vanhoutte, natuurlijk niet achterblijven. In zijn eigen stijl stak hij een speech af die iedereen kon boeien. Daarom hierbij de integrale tekst.
Ik heb goede herinneringen aan een wandeltocht in Turkije. Toen stelde Junior mij honderduitde meest belangrijke vragen. " Waarom zijn de krekels bruin, hoe weten everzwijnen wanneer zij een kindje kopen of kaka doen, waarom kunnen wij niet tegelijkertijd in- en uit-ademen, hoe wordt speeksel gemaakt, waarom noemt een libelle een libelle..."
Ieder antwoord lokte een nieuwe waarom-vraag uit. Aan het eind van de tocht moest ik bekennen dat de papa ook niet alles kon weten over het grote universum. En toch voelde ik mij intens gelukkig, omdat die vragen aan mij werden gesteld. Want vragen stellen heeft met communicatie en vertrouwen te maken.
Senior stelt professionele vragen op in zijn onderzoek naar de politieke intenties van de jeugd. Eentje wil ik U niet onthouden. "Met wie praat je vaak over migranten?" Het rijtje van mogelijke antwoorden bestaat uit "Thuis, de vrienden, de school, andere. De bedoeling is uiteraard te weten wie de grootste invloed uitoefent op welke leeftijd. Maar dit is naar methodologie iets te streng voor deze hier. De vragen staan echter, na testing bij de bedoelde groepen, als een huis.
De voorbije maanden bleek het steeds moeilijker om evidente vragen te stellen. In de media stelden journalisten steeds meer gesloten vragen. Zij waren immers helemaal niet meer geïnteresseerd in de politieke redenering of de reden, zij wilden enkel nog ja of nee horen. De politici antwoorden in dat geval meestal "non", de blik star gericht op het eigen gelijk en de eigen achterban. Deze politici maakten ons landje onsterfelijk belachelijk in de wereld. De LDD deed er vorige week nog een schepje bovenop door uit te rukken met een enquête waarop zijzelf het antwoord reeds wisten. Democratie en vragenstellerij hebben blijkbaar toch verbanden.
Gelukkig houden deze vragen slechts een klein deel van onze bevolking aan de slag. Het grootste deel van de bevolking stelt zich serieuze vragen zoals: "Waar komen wij vandaan, wat is ons lot, wat zal er in de toekomst gebeuren, is er nog een hoger bestaan of een macht, zal ik na mijn dood verder leven, of wordt ik gereïncarneerd als mier of olifant?"
Ook op deze vragen zijn er mogelijkheden om antwoorden te zoeken in een open of een gesloten kader. Een multiple choise menu waar je kan kiezen tussen God, Jaweh, Boedha, Jezus, Mohammed. Het antwoord geeft sommige mensen troost, oplossingen of gesloten antwoorden.
Maar je kan ook een open antwoord geven. Misschien, wellicht is er filosofie en zingeving buiten gebaande paden en redeneringen. Misschien, wellicht is de redenering op zich een antwoord, een open antwoord...
Ik wens iedereen voor 2008 open vragen en open antwoorden om echte en open oplossingen te vinden.
Verslag Filosofieavond met Johan Braeckman op 28 februari 2008
Johan Braeckman
Geen enkele wetenschappelijke theorie heeft ons denken over de natuur en onszelf zo drastisch beïnvloed als Charles Darwins evolutietheorie. Dat neemt volgens docent wijsbegeerte Johan Braeckman van de Universiteit Gent niet weg dat er zelfs onder deskundigen nog tal van misverstanden bestaan over het ontstaan van soorten en van adaptaties, en van de mechanismen die daarvoor verantwoordelijk zijn. In zijn verhelderende boek Darwins Moordbekentenis zet hij de puntjes op de i.
Het creationisme is opnieuw in opmars. Honderdvijftig jaar nadat Charles Darwin de kern van zijn evolutietheorie uiteenzette in zijn boek Over de Oorsprong van Soorten, zijn er honderden miljoenen mensen, zowel uit de christelijke als islamitische culturen, die de evolutietheorie naar het rijk der fabelen willen verwijzen. Zelfs in bepaalde politieke kringen sijpelt een verhaal door dat het onderwijs bijvoorbeeld moet openstaan voor andere theorieën dan de evolutieleer, zoals bijvoorbeeld het creationisme.
Het creationisme is de voorbije decennia ook zelf geëvolueerd. Om te ontsnappen aan de kritiek dat creationisme niet wetenschappelijk maar religieus is, introduceerden creationisten andere labels, zoals scientific creationism en, meer recent, intelligent design.
Tijdens de lezing werd uiteengezet wat de evolutietheorie van Darwin inhoudt, hoe ze zich verhoudt tot religie en zingevingskwesties, en werden de politieke en maatschappelijke gevolgen van creationisme kritisch geduid.
Filosofieavond met Jos Geysels op 21 februari verslag
Jos Geysels neemt wat afstand van de dagelijkse politieke gebeurtenissen en stelt intrigrerende vragen en zoekt antwoorden. Eerste vaststelling : we leven in een wereld van toenemende paradoxen. " Alles moet kunnen,maar blijkbaar zijn er toch grenzen. De roep naar meer snelheid leidt naar traagheid. Voor alles is er een verzekering, maar we hebben alles onder controle. Alles moet veilig zijn, dus is er meer en meer controle.. We chatten met de wereld, maar s'avonds na 7 uur durven we ons eigen straat niet meer in en gaan de rolluiken neer." Hoe reageert de samenleving op deze paradoxen ? Angstig,op zichzelf teruggeplooit,wantrouwen alle symptomen van een collectieve depressie zijn aanwezig. De zoektocht naar antwoorden verloopt moeilijk met tendenzen van restauratie van oude waarden en normen. Hoe reageert de politiek ? Door het verdwijnen van de natiestaat, het territorium komt netwerken op korte termijn in de plaats.De politicus wordt dus belangrijk door de perceptie, het media-evenenement en de persoonlijkheid op het scherm.Geen politieke boodschap, wel persoonlijke emoproblemen. Enkel extreem-rechts houdt halstarrig vast aan zijn gekende dreuntjes over steeds hetzelfde thema criminaliteit. De oplossing ? De staat moet zijn rol in de economie heroveren. Wij moeten een nieuwe taal gebruiken en de onderstroom naar verandering en een kwaliteitsvol leven herkennen. We moeten opnieuw het woord "solidariteit" durven gebruiken... En vooral durven nadenken...
Filosofieavond met Staf Nimmegeers op 14 februari (verslag)
Een avondje met Staf Nimmegeers op zoek naar de raakpunten tussen vrijzinnige humanisten en katholieke humanisten. De kerkelijke macht was volgens Staf te groot. Want een klein beetje macht geeft een klein beetje corruptie, een beetje meer macht een beetje meer corruptie en veel macht wel ja dan veel corruptie. De vrijzinnigen hadden ook zo hun instituten en daar viel dan de beruchte loge onder.Zij waren zo begaan om iedere dag een pastoor tussen hun boterham te leggen, dat zij zelf geen tijd hadden om een visie over de fundamentele levensvragen te stellen. Want gelovigen zijn niet alleen, zij hebben iemand. Vrijzinnigen zijn wellicht zelfstandiger, volwassener maar zij zijn alleen. Nu er volgens Staf niet veel meer over blijft van de Kerk, iedereen materialitisch en individualistisch denkt en nieuwe secten en godsdiensten als kapers op de kust de onzekerheid van de mensen poogt te claimen, is de tijd voor samenwerking tussen de humanisten aangebroken. We moeten samen dingen organiseren, nadenken en doen. Het uitganspunt en het doel tussen katholieken en vrijzinnigen zijn verschillend, maar we kunnen samen een groot deel van de weg afleggen. Voor alle duidelijkheid: de bovenstaande tekst is een samenvatting van Staf Nimmergeers uiteenzetting, ik ben het natuurlijk helemaal niet eens met wat er allemaal geponeerd werd.Maar om ideeen te begrijpen moet je in de eerste plaats luisteren, open staan. Maar ik werd helemaal niet verliefd op Staf Nimmegeers valentijnsfilosofie. Een mooie verpakte boodschap van geloof, maar waar niet-gelovigen nog steeds in de kou gezet worden.Eerst moet je geloven volgens die theorie, anders hoor je er niet echt bij....het is dan wel moeilijk om meer dan een paar zeer algemene maatschappelijke raakpunten te vinden tussen katholieken en vrijzinnigen.
Wij zijn vereerd u en uw familie te mogen uitnodigen naar onze traditionele nieuwjaarsreceptie, die zal doorgaan in en met de steun van het
Vrijzinnig Centrum Poincaré, op 27 januari 2008, vanaf 11 uur.
Op het programma:-een (ludieke) act van de Voorzitter van de HVV-W,
- een ernstiger woordje van de Voorzitter van Poincaré
-gezellig samenzijn en uitwisseling van nieuwjaarswensen, het glas in de hand en genietend van een aperitiefhapje,
- een feestelijke live-muzikale verrassingsact.
Omdat gezellige recepties nu eenmaal uitlopen, bieden wij u tevens de mogelijkheid om te genieten van passend hapje, en gratis nog wel, d.w.z. als u vooraf een seintje geeft naar Martine Herpol, tel. 0486/12 28 63, zodat wij ons voldoende kunnen organiseren.
(als het even kan, graag verwittigen uiterlijk tot 23 januari)