Activiteitenkalender In Poincaré, stormestraat 131 b18 8790 Waregem
Praatcafé en morele dienstverlening Iedere zondag van het jaar, van 10u30 tot 13u30..... Praatcafé met een natje en een droogje
Jongeren en studenten praatcafé: iedere 1ste en 3de vrijdag van de maand vanaf 20u
De thema’s van het praatcafé worden ingevuld aan de hand van de actualiteit van het moment.
Donderdag 10 februari 2011 om 20u filosofie: Filosoferen voor een betere wereld met Floris van den Berg
Donderdag 24 februari 2011 om 20u filosofie: Over beeldvorming in de hedendaagse samenleving met Ico Maly
Donderdag 17 maart 2011 om 20 uur filosofie: Beminde ongelovigen met Anne Provoost
7 en 8 mei 2011 jongerenkamp Lentefeest
22 mei 2011 Lentefeest Waregem
25 juni 2011 openluchtconcert met Highway Jack
13 mei 2012 Lentefeest
Verder worden door het jaar nog enkele gezamenlijke bezoeken en uitstappen georganiseerd. Hiervan zal je uitgebreide informatie kunnen terugvinden op deze blog.
Op 18 mei was het weer zover. Het jaarlijks terugkerende Feest waar iedereen, jong of oud, toch zo naar toeleeft. Het Feest die weliswaar enorm veel voorbereiding vergt maar waarop ons hart toch enkele keren rapper slaat en we toch trots zijn dat er zo een 500 a 600 mensen op afkomen. Daar we 52 feestelingen hadden hadden we een beetje schrik ofdat we iedereen een zetel gingen kunnen aanbieden in de schouwburg. Daarom hadden we op voorhand besloten om het Feest op groot scherm te projecteren in de foyer van de schouwburg. Het was terug een prachtige show die onze 6 en 12 jarigen brachten. Ze hadden er ook lang genoeg aan bezig geweest op school om opnieuw prachtige maskers, decors en kostuums te maken. Met het Lentefeest zetten 6-jarigen de eerste symbolische stappen in de wereld waar het ernstig wordt. De kleutertijd is voorbij en daar zijn de eerste leerjaren en ook de eerste levensvragen. de overstap naar de grote school is gezet. De 6-jarigen hebben niet alleen leren rekenen, lezen en schrijven; ze hebben ook al een heel jaar Moraal gevolgd en daar geleerd dat er nog andere dingen zijn die ze moeten kennen, zoals: 'waarom je ook eens iets voor iemand anders moet doen, waarom je niet zomaar moet geloven of doen wat anderen zeggen....' De 12 jarigen zijn op een belangrijk moment gekomen in hun leven. Ze zijn geen kinderen meer en ookk nog geen volwassenen. Het Feest Vrijzinnige Jeugd symboliseert het afscheid van de kindertijd en wijst op de openstaande deur naar de volwassenheid. Het Feest Vrijzinnige Jeugd is voor de 12-jarigen ook de bekroning van het volgen van 6 jaar niet-confessionele zedenleer en vooral ook een moment waarbij wordt stilgestaan bij de grote vragen: 'wie ben ik, waar ga ik naartoe?' Door samen het Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd 2008 te vieren, laten kinderen, jongeren en volwassenen aan elkaar zien dat ze er niet alleen voor staan met hun Humanistische-vrijzinnige overtuiging. Ze streven eenzelfde ideaal na: leven in een rechtvaardige, verdraagzame maatschappij waarin vrijheid en respect de belangrijkste waarden zijn. Een maatschappij waarin opgelegde waarheden geen plaats hebben en waarin je het recht hebt om alle dingen rondom je in vraag te stellen.
Voorbereidingsweekend Lentefeest/Feest Vrijzinnige Jeugd 26 en 27 april 2008 .
Op 26 en 27 april 2008 was er terug het jaarlijks terugkerend voorbereidingsweekend alwaar de zes- en twaalfjarigen samenkwamen met de leraars zedenleer in de basisschool Gaverbeek te Waregem om hun Lentefeest voor te bereiden. Om 9u s morgens kwamen de eerste feestelingen toegestroomd met nog wat vaak in de ogen maar met volle moed om er een prachtig weekend van te maken. Vanf 10u werden er na het maken van enkele afspraken een begin gemaakt van de repetities. Ondertussen ging ons bestuur zorgen dat de veldbedden, waarop de feestelingen de nacht moesten doorbrengen, stevig in elkaar werden gestoken. Zaterdagmiddag kwam iedereen samen in de grote refter om het lunchpakket tussen de kiezen te stoppen. In de namiddag werd er terug duchtig verder gerepeteerd. Ondertussen werden er van de feestelingen een videoboodschap en fotos gemaakt door onze fotografen. Om 18u werden er vissticks, pureepatatjes en groentjes voorgeschoteld aan onze feestvierders. 19u stipt werd er dan vertrokken met de 12-jarigen voor de avondanimatie. Dit jaar werd er niet naar het bos gegaan maar opteerden we door het grote aantal 12 jarigen voor een stadswandeling door Waregem en een hindernissenparcour in Park baron Casier volledig in elkaar gestoken door onze Jump! Jongeren. Ondertussen werd er aan de zes jarigen een verhaaltje verteld terwijl ze zachtjes in slaap dommelden op hun veldbed. Rond 23u waren we terug op school met de big kids waarna deze zich terugtrokken in de slaapvertrekken voor een korte nachtrust. Om 8u30 s morgens was iedereen al terug op de been voor een uitgebreid ontbijt waarna onze leraars zich nog enkele uren terugtrokken met de feestneuzen om de laatste puntjes op de i de zetten voor hun Feest. Ondertussen ging het bestuur zorgen dat de zorgvuldig in elkaar gestoken veldbedden terug uit elkaar raakten. Ondertussen werd er in de keuken een groot maal voorbereid door onze koks en helpers want voor de middag verwachtten we zo een 120 eters voor de vlaamse stoverij met frietjes. Rond de middag stroomden de eerste ouders toe voor het middagmaal dat hun werd aangeboden door het HV bestuur en alwaar er even kon worden bijgepraat over hun kinderen. Iedereen was weer vol lof over het aangeboden maal. Vanaf 14u kwam er dan nog het grote opkuiswerk. Alles moest geschrobt en terug op zijn plaats gezet worden. Om 18u was alles opgeruimd en konden we terugblikken op een weeral fantastisch geslaagd voorbereidingsweekend.
Aanstaande zondag is het weer zover. Ons 19de Lentefeest - Feest Vrijzinnige Jeugd die doorgaat in de Schakel te Waregem vanaf 10u. Met onze 52 feestelingen zal het onmogelijk zijn om iedereen in de zaal te krijgen waar maar plaats is voor 550 personen. De zaal is om deze reden voorbehouden voor genodigden en de families van de feestelingen. Daarom wordt er in de foyer een groot scherm geplaatst waar eventueel geïnteresseerden toch het gebeuren in de zaal kunnen volgen.
In vorige artikels kon iedereen lezen dat het vrijzinnig centrum in Waregem in de puree zat. De eigenaar verkocht het pand dat we huurden en we dreigden opnieuw arme zwervers of thuisloze vrijzinnigen te worden.
De vzw Poincaré bestaat echter uit verantwoordelijke bestuurders die een huisvestingscomité oprichtten onder de leiding van Bart Devlaminck, spreekwoordelijk gekend omwille van zijn hardnekkigheid.
Het restaurant Fellini bood wel mogelijkheden, alleen het kostenplaatje leek buiten de mogelijkheden van de vzw en aanverwante leden gerekend.
Na onderhandelingen met het gemeentebestuur en de schepen van Financiën voorzag de gemeente in zijn begroting voor een aankoopsubsidie. Meteen steeg het vertrouwen en werd een dossier opgemaakt voor de administratie en de minister Marino Keulen. Ver over de partijgrenzen heen konden we rekenen op de steun van vele plaatselijke politici om het dossier degelijk in te dienen. Toen wij het positieve advies kregen dat de Vlaamse regering voor 75% kon subsidiëren van de aankoop en de verbouwingskosten, werd de knoop doorgehakt. De vzw Poincaré neemt het risico om het gebouw aan te kopen en in te richten als vrijzinnig centrum.
Het nieuwe vrijzinnig centrum zal wellicht omstreeks september 2009 officieel geopend worden
Beschermcomité Poincaré
Iedere verstandige lezer zal uit de bovenstaande regels begrepen hebben dat we er komen, maar niet zonder hulp van de vrijzinnige gemeenschap. Om iedereen uit de regio de kans te geven zijn steentje bij te dragen en een mooi vrijzinnig centrum in Waregem te realiseren zal een beschermcomité opgericht worden.
Suggesties, ideeën om dit tot iets substantieels te laten uitgroeien zijn welkom bij het secretariaat van Poincaré: Kurt Vangampelaere (0475/70.73.84).
Op zondag 27 januari kwamen de Waregemse vrijzinnigen nog maar eens samen, zoals ze dat zo graag doen. En het was weerom kussen geblazen, zoals ze dat zo graag doen. Maar nu was er een goede reden voor (alsof er anders geen zou zijn). Het was namelijk de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie. Dan konden er wel 3 piepers vanaf zeker. Zelfs een deel van het schepencollege, onder leiding van burgemeester Kurt Vanryckeghem, kwam ons met hun aanwezigheid vereren. Een accordeonspeler zorgde ondertussen voor de gezellige muzikale noot, terwijl de hapjes en drankjes vlot rondgingen. Na de nodige plichtplegingen was het de beurt aan de voorzitter van VC Poincaré, Guy Adams, om een toespraak af te steken. Natuurlijk stond deze in het teken van wat ons allen reeds vele maanden bezig houd: waar gaan we heen met ons vrijzinnig centrum. Er is natuurlijk een mooi vooruitzicht, met name de aankoop van het huidige restaurant Fellini. Maar alles draait natuurlijk rond de centen, dus is het nog afwachten tot de definitieve beslissing die, naar we allen hopen, zeer snel zal komen en goed nieuws brengt. En anders begint de zoektocht van voor af aan naar een nieuwe geschikte locatie.
Na Guy kon de voorzitter van HV Waregem, Lieven Vanhoutte, natuurlijk niet achterblijven. In zijn eigen stijl stak hij een speech af die iedereen kon boeien. Daarom hierbij de integrale tekst.
Ik heb goede herinneringen aan een wandeltocht in Turkije. Toen stelde Junior mij honderduitde meest belangrijke vragen. " Waarom zijn de krekels bruin, hoe weten everzwijnen wanneer zij een kindje kopen of kaka doen, waarom kunnen wij niet tegelijkertijd in- en uit-ademen, hoe wordt speeksel gemaakt, waarom noemt een libelle een libelle..."
Ieder antwoord lokte een nieuwe waarom-vraag uit. Aan het eind van de tocht moest ik bekennen dat de papa ook niet alles kon weten over het grote universum. En toch voelde ik mij intens gelukkig, omdat die vragen aan mij werden gesteld. Want vragen stellen heeft met communicatie en vertrouwen te maken.
Senior stelt professionele vragen op in zijn onderzoek naar de politieke intenties van de jeugd. Eentje wil ik U niet onthouden. "Met wie praat je vaak over migranten?" Het rijtje van mogelijke antwoorden bestaat uit "Thuis, de vrienden, de school, andere. De bedoeling is uiteraard te weten wie de grootste invloed uitoefent op welke leeftijd. Maar dit is naar methodologie iets te streng voor deze hier. De vragen staan echter, na testing bij de bedoelde groepen, als een huis.
De voorbije maanden bleek het steeds moeilijker om evidente vragen te stellen. In de media stelden journalisten steeds meer gesloten vragen. Zij waren immers helemaal niet meer geïnteresseerd in de politieke redenering of de reden, zij wilden enkel nog ja of nee horen. De politici antwoorden in dat geval meestal "non", de blik star gericht op het eigen gelijk en de eigen achterban. Deze politici maakten ons landje onsterfelijk belachelijk in de wereld. De LDD deed er vorige week nog een schepje bovenop door uit te rukken met een enquête waarop zijzelf het antwoord reeds wisten. Democratie en vragenstellerij hebben blijkbaar toch verbanden.
Gelukkig houden deze vragen slechts een klein deel van onze bevolking aan de slag. Het grootste deel van de bevolking stelt zich serieuze vragen zoals: "Waar komen wij vandaan, wat is ons lot, wat zal er in de toekomst gebeuren, is er nog een hoger bestaan of een macht, zal ik na mijn dood verder leven, of wordt ik gereïncarneerd als mier of olifant?"
Ook op deze vragen zijn er mogelijkheden om antwoorden te zoeken in een open of een gesloten kader. Een multiple choise menu waar je kan kiezen tussen God, Jaweh, Boedha, Jezus, Mohammed. Het antwoord geeft sommige mensen troost, oplossingen of gesloten antwoorden.
Maar je kan ook een open antwoord geven. Misschien, wellicht is er filosofie en zingeving buiten gebaande paden en redeneringen. Misschien, wellicht is de redenering op zich een antwoord, een open antwoord...
Ik wens iedereen voor 2008 open vragen en open antwoorden om echte en open oplossingen te vinden.
Verslag Filosofieavond met Johan Braeckman op 28 februari 2008
Johan Braeckman
Geen enkele wetenschappelijke theorie heeft ons denken over de natuur en onszelf zo drastisch beïnvloed als Charles Darwins evolutietheorie. Dat neemt volgens docent wijsbegeerte Johan Braeckman van de Universiteit Gent niet weg dat er zelfs onder deskundigen nog tal van misverstanden bestaan over het ontstaan van soorten en van adaptaties, en van de mechanismen die daarvoor verantwoordelijk zijn. In zijn verhelderende boek Darwins Moordbekentenis zet hij de puntjes op de i.
Het creationisme is opnieuw in opmars. Honderdvijftig jaar nadat Charles Darwin de kern van zijn evolutietheorie uiteenzette in zijn boek Over de Oorsprong van Soorten, zijn er honderden miljoenen mensen, zowel uit de christelijke als islamitische culturen, die de evolutietheorie naar het rijk der fabelen willen verwijzen. Zelfs in bepaalde politieke kringen sijpelt een verhaal door dat het onderwijs bijvoorbeeld moet openstaan voor andere theorieën dan de evolutieleer, zoals bijvoorbeeld het creationisme.
Het creationisme is de voorbije decennia ook zelf geëvolueerd. Om te ontsnappen aan de kritiek dat creationisme niet wetenschappelijk maar religieus is, introduceerden creationisten andere labels, zoals scientific creationism en, meer recent, intelligent design.
Tijdens de lezing werd uiteengezet wat de evolutietheorie van Darwin inhoudt, hoe ze zich verhoudt tot religie en zingevingskwesties, en werden de politieke en maatschappelijke gevolgen van creationisme kritisch geduid.
Filosofieavond met Jos Geysels op 21 februari verslag
Jos Geysels neemt wat afstand van de dagelijkse politieke gebeurtenissen en stelt intrigrerende vragen en zoekt antwoorden. Eerste vaststelling : we leven in een wereld van toenemende paradoxen. " Alles moet kunnen,maar blijkbaar zijn er toch grenzen. De roep naar meer snelheid leidt naar traagheid. Voor alles is er een verzekering, maar we hebben alles onder controle. Alles moet veilig zijn, dus is er meer en meer controle.. We chatten met de wereld, maar s'avonds na 7 uur durven we ons eigen straat niet meer in en gaan de rolluiken neer." Hoe reageert de samenleving op deze paradoxen ? Angstig,op zichzelf teruggeplooit,wantrouwen alle symptomen van een collectieve depressie zijn aanwezig. De zoektocht naar antwoorden verloopt moeilijk met tendenzen van restauratie van oude waarden en normen. Hoe reageert de politiek ? Door het verdwijnen van de natiestaat, het territorium komt netwerken op korte termijn in de plaats.De politicus wordt dus belangrijk door de perceptie, het media-evenenement en de persoonlijkheid op het scherm.Geen politieke boodschap, wel persoonlijke emoproblemen. Enkel extreem-rechts houdt halstarrig vast aan zijn gekende dreuntjes over steeds hetzelfde thema criminaliteit. De oplossing ? De staat moet zijn rol in de economie heroveren. Wij moeten een nieuwe taal gebruiken en de onderstroom naar verandering en een kwaliteitsvol leven herkennen. We moeten opnieuw het woord "solidariteit" durven gebruiken... En vooral durven nadenken...
Filosofieavond met Staf Nimmegeers op 14 februari (verslag)
Een avondje met Staf Nimmegeers op zoek naar de raakpunten tussen vrijzinnige humanisten en katholieke humanisten. De kerkelijke macht was volgens Staf te groot. Want een klein beetje macht geeft een klein beetje corruptie, een beetje meer macht een beetje meer corruptie en veel macht wel ja dan veel corruptie. De vrijzinnigen hadden ook zo hun instituten en daar viel dan de beruchte loge onder.Zij waren zo begaan om iedere dag een pastoor tussen hun boterham te leggen, dat zij zelf geen tijd hadden om een visie over de fundamentele levensvragen te stellen. Want gelovigen zijn niet alleen, zij hebben iemand. Vrijzinnigen zijn wellicht zelfstandiger, volwassener maar zij zijn alleen. Nu er volgens Staf niet veel meer over blijft van de Kerk, iedereen materialitisch en individualistisch denkt en nieuwe secten en godsdiensten als kapers op de kust de onzekerheid van de mensen poogt te claimen, is de tijd voor samenwerking tussen de humanisten aangebroken. We moeten samen dingen organiseren, nadenken en doen. Het uitganspunt en het doel tussen katholieken en vrijzinnigen zijn verschillend, maar we kunnen samen een groot deel van de weg afleggen. Voor alle duidelijkheid: de bovenstaande tekst is een samenvatting van Staf Nimmergeers uiteenzetting, ik ben het natuurlijk helemaal niet eens met wat er allemaal geponeerd werd.Maar om ideeen te begrijpen moet je in de eerste plaats luisteren, open staan. Maar ik werd helemaal niet verliefd op Staf Nimmegeers valentijnsfilosofie. Een mooie verpakte boodschap van geloof, maar waar niet-gelovigen nog steeds in de kou gezet worden.Eerst moet je geloven volgens die theorie, anders hoor je er niet echt bij....het is dan wel moeilijk om meer dan een paar zeer algemene maatschappelijke raakpunten te vinden tussen katholieken en vrijzinnigen.
Wij zijn vereerd u en uw familie te mogen uitnodigen naar onze traditionele nieuwjaarsreceptie, die zal doorgaan in en met de steun van het
Vrijzinnig Centrum Poincaré, op 27 januari 2008, vanaf 11 uur.
Op het programma:-een (ludieke) act van de Voorzitter van de HVV-W,
- een ernstiger woordje van de Voorzitter van Poincaré
-gezellig samenzijn en uitwisseling van nieuwjaarswensen, het glas in de hand en genietend van een aperitiefhapje,
- een feestelijke live-muzikale verrassingsact.
Omdat gezellige recepties nu eenmaal uitlopen, bieden wij u tevens de mogelijkheid om te genieten van passend hapje, en gratis nog wel, d.w.z. als u vooraf een seintje geeft naar Martine Herpol, tel. 0486/12 28 63, zodat wij ons voldoende kunnen organiseren.
(als het even kan, graag verwittigen uiterlijk tot 23 januari)
Hedendaagse Filosofie - H.V.V.-Waregem i.s.m. CC De Schakel
Hedendaagse Filosofie - H.V.V.-Waregem i.s.m. CC De Schakel
Opnieuw zoeken we drie avonden naar antwoorden op hedendaagse vragen, die ieder weldenkend mens zich wel eens durft stellen. De formule blijft: een inleiding en discussie.
Gasten zijn dit seizoen:
Donderdag 14/02/2008 om 20u
Raakpunten tussen katholicisme en vrijzinnigheid op zoek naar zingeving met Staf Nimmegeers
Gesprekken in Jeruzalem is een weergave van enkele lange gesprekken tussen priester en politicus Staf Nimmegeers en journalist Yves Desmet over de existentiële zingeving in ons leven. De gesprekken in Jeruzalem gaan over zinvolheid, over leven, over dood. Over God en de mens en dat vanuit het perspectief van enerzijds de priester, anderzijds de atheïst. Een merkwaardige vriendschap tussen mensen met andere visies, maar zoals hun gesprekken aantonen, hebben ze iets gemeen. De zoektocht naar het essentiële, een allesverterende Waarom? - vraag. Waar Staf Nimmegeers een intellectuele christelijke visie aanhangt, is Desmet de vertegenwoordiger van het relativisme, het post-moderne denken. Een oefening in dialoog tussen christenen en atheïsten die we in onze hedendaagse filosofie een nieuwe kans willen geven. En dit op Valentijn. Staf Nimmegeers vraagt zich nu al af hoeveel mensen er op die avond zin in filosofie hebben
Staf Nimmegeers is 58 jaar en licentiaat in de sociologie en theologie (K.U.- Leuven). Brussel is zijn geliefde stad. Hij vertoeft graag in een schouwburg en leest en reist veel. Laatste boeken: 'Gesprekken in Jeruzalem', met Yves Desmet, en 'Charme en Chagrijn', Brusselse verhalen. Staf Nimmegeers is bekende priester van de Finisterre-kerk in Brussel. Hij was Sp-a senator.
Donderdag 21/02/2008 om 20u
Jos Geysels over de grenzen aan het politieke en maatschappelijke denken
Jos Gheysels wordt in politieke kringen omschreven als een politicus met een visie. Hij is dan ook minister van staat.
Als partijsecretaris en politiek secretaris was Geysels jarenlang een voorman van de Vlaamse politieke partij Agalev. Geysels was een geëngageerd student in de jaren 60. Hij studeerde sociologie aan de universiteit van Antwerpen en demonstreerde mee in de anti-raketten-betogingen van 1968.
In 1987 werd hij voor de eerste keer verkozen als volksvertegenwoordiger. Enkele jaren later lag hij mee aan de basis van het cordon sanitaire dat in 1991 werd afgesloten tegen het Vlaams Blok. In 1995 werd hij verkozen voor het Vlaams Parlement, waar hij fractievoorzitter werd voor Agalev. In 1997 werd hij politiek secretaris van Agalev.
In 1999 boekte zijn partij een belangrijke verkiezingswinst, waar de eerste regeringsdeelname uit de geschiedenis van de partij op volgde. Na het verlies van Agalev in de federale verkiezingen van 18 mei 2003, nam hij op 20 mei ontslag uit zijn functie van politiek secretaris. Sinds 2004 bekleedt hij geen enkel politiek mandaat meer. In 2005 werd Geysels aangesteld tot speciaal ambassadeur voor Institution Building onder Verhofstadt II. In landen die recentelijk getroffen zijn door oorlogen (zoals Rwanda), gaat hij na hoe België ondersteuning kan bieden voor de wederopbouw van hun staatsstructuur. Momenteel is Jos Geysels voorzitter van 11.11.11 en Boek.be. Jos Geysels publiceert regelmatig, o.a. in de krant De Morgen.
Jos Geysels zal niet alleen over ons eigen landje praten en discussiëren, we krijgen een optimistisch wereldperspectief.
Donderdag 28/02/2008 om 20u
Johan Braeckman over Darwinisme en vegatarisme en creationisme
Het betwisten van Darwins theorie blijft hardnekkig de kop op steken. Sommige mensen denken dat godsdienst en evolutietheorie tegenstellingen zijn. Moet er nog iets als wetenschap op het onderwijsprogramma staan en kunnen we vanuit de natuur bepaalde normen en waarden afleiden? Johan Braeckman weet er alles over.
Prof. Dr. Johan Braeckman is sinds vijf jaar docent wijsbegeerte aan de universiteit Gent. Zijn vakgebied is wijsgerige antropologie, een discipline die zich afvraagt wat voor wezen de mens precies is, en hoe Homo sapiens moet worden gepositioneerd in de natuur en de kosmos. Braeckman houdt zich vooral bezig met de evolutietheorie en de bio-ethiek, twee gebieden waar onze relatie met het niet-menselijke dier altijd om de hoek loert.
Johan Braeckman stelt terecht de vraag of we uit onze verhouding tegenover de natuur waarden en normen kunnen afleiden. Zijn er bepaalde gedragingen die we in relatie tot de natuur kunnen of moeten navolgen? Zoals wel of niet vlees eten
Inschrijving en reservatie: tel. 056 62 13 40
Cultureel Centrum De Schakel, Schakelstraat 8, 8790 Waregem
Het eerste groot Joelfeest werd een grandioos succes. Vele kinderen wilden er bij zijn om de grappige Toon en Stoof aan het werk te zien. Eerst voorzagen ze iedereen van de nodige figuurtjes, kunstig geblazen uit kleurrijke ballonnen. Toen iedereen rijkelijk getooid rondliep moest de échte show nog beginnen. Reeds van bij het binnenkomen wisten ze ieders aandacht op te eisen, en niet meer los te laten tot de pauze. Tijdens die pauze kreeg iedereen een lekkere pannenkoek met een warme chocomelk aangeboden. Meteen na de pauze gingen onze dappere clowns onverstoord door met hun show. Spelletje en sketches volgden elkaar snel op, zodat de aandacht van de kinderen geen moment verslapte. Dan was het stilaan tijd voor de iets grotere kinderen, zo dacht iedereen er toch over. Maar toen Attic op het podium verscheen stonden ook de kleinsten vooraan mee te dansen. Ondanks de misschien wat hardere muziek, werd het toch een heel mooi optreden, wat iedereen, jong én minder jong, heel goed kon smaken. De tijd vloog voorbij en het einde van het feest kwam stilaan in zicht. Wie wou kon zich nog laten fotograferen bij onze sympathieke clowns, en daarna was het hoog tijd om terug huiswaarts te keren. Moe maar tevreden. Er kan reeds uitgekeken worden naar een volgende editie, alleen moet er misschien rekening gehouden worden met een grotere locatie, gezien het grote succes van dit jaar.
11 november. De traditionele wandeldag voor HVV(Humanistische Vrijzinnige Vereniging). Ondanks de dreigende regenwolken stond er bijna 50 man paraat op de parking van de Expo te Waregem, geladen met een grote dosis goede moed en hier en daar een paraplu. De toekomst zou echter uitwijzen dat deze laatste eigenlijk overbodig was. Op één enkele bui na, die slechts enkele minuten duurde, bleef het de ganse middag droog. Prachtig wandelweer dus! Eén probleem: de voorgaande dagen waren er vele liters uit de lucht gevallen die het uitgestippelde parcours op sommige plaatsen in een modderbaan veranderd had. Op één plaats zelfs in een modderglijbaan. De Waregemse Vrijzinnigen laten zich echter niet zomaar kennen! Iedereen, van jong tot oud, zette door en ongehavend (juist een beetje héél vuil) kwamen wij terug bij de bus. Sommigen onder ons hadden de groep zelfs na een tijdje verlaten en verlengden de wandeling tot vijftien km i.p.v. de voorziene acht. Ook zij waren ruim op tijd terug, zodat er koers kon gezet worden naar restaurant Kluisbos waar er een lekkere warme maaltijd voor ons klaarstond. Na de nodige inwendige versterkingen, was iedereen dolblij dat er al rond acht uur terug huiswaarts kon gereden worden. Conclusie: volgend jaar misschien toch beter de raad van een bepaald iemand opvolgen en geen eieren naar de Arme Klaren brengen, maar wortelen. Dat schijnen ze tegenwoordig liever te hebben.
Op 13 mei 2007 was het weer zover. Het Lentefeest (6jarigen) en Feest Vrijzinnige Jeugd was terug een feit. Met zo een 35 kinderen op het podium en een overvolle zaal was het weer een groot succes te noemen. we mochten op de receptie achteraf zo een 650 man verwelkomen vanuit alle uithoeken van het land. Op naar volgende editie zou ik zo zeggen. Voor meer foto's klik op deze.
Ben jij een vrijzinnige humanist? Klik op link linksboven, vul vragenlijstje in en je weet het antwoord!!
Beste,
Vlaanderen seculariseert, maar de vrijzinnig humanistische levensbeschouwing schijnt daar niet van te profiteren. Studies bewijzen dat. Dat de georganiseerde tak van het vrijzinnig humanisme (HVV) er niet van profiteert, is een vaststelling die ons niet noodzakelijk zorgen baart omdat HVV een middel is en geen doel op zich. Wat ons wel zorgen moet baren, is het feit dat studies aantonen dat de mensen zich niet geroepen voelen om zich filosofisch te bekennen tot het vrijzinnig humanisme.
Om in het project te slagen, moet HVV de ramen en deuren opengooien. We moeten opnieuw contact maken met de culturele, wetenschappelijke en politieke wereld en met de gewone man in de straat die misschien humanist is zonder dat hij het wist.
Daarom lanceert HVV vanaf deze maand de campagne Zonderdatikhetwist. Deze campagne nodigt de mensen uit om te testen hoe hoog hun vrijzinnig humanistisch gehalte is. Valt de test positief uit, dan is er een mogelijkheid voorzien om meer te weten te komen over HVV.
Om het nieuwe elan van HVV communicatief te ondersteunen, deden we een beroep op het communicatiebureau Fé. Fé zal ons begeleiden op de weg naar een jong, herkenbaar en open HVV dat een zingevend alternatief kan bieden, gebaseerd op de gedachte dat we best kunnen leven zonder God en toch met moraal. De inhoudelijke basis voor de vernieuwing van het vrijzinnig humanisme wordt gelegd door onze voorzitter, Rik Pinxten, in zijn boek De strepen van de zebra. Je zal merken dat de zebra in alle beelden en materiaal van de campagne opduikt.
Ben je geïnteresseerd om actief mee te werken aan de Zonderdatikhetwist campagne? We zijn zeker op zoek naar vrijwilligers die ons willen helpen affiches en folders van de campagne te verspreiden. Daarvoor kan je terecht bij mijn collega, Peter Algoet, op peter.algoet@h-vv.be of 03 233 70 32. Een beeld van de drie affiches van de campagne vind je onderaan deze mail. De folder volgt het stramien van de test op www.zonderdatikhetwist.be
Je zou ons ook een enorm plezier doen door deze mail door te sturen naar familie en vrienden. Misschien zijn ook zij wel humanisten zonder dat ze het wisten?
Met strijdbare groeten,
Björn Siffer Adjunct-directeur en woordvoerder HVV
Björn Siffer Adjunct-directeur, persrelaties en organisatieontwikkeling bjorn.siffer@h-vv.be
Hedendaagse Filosofie - H.V.V.-Waregem i.s.m. CC De Schakel
Opnieuw zoeken we drie avonden naar antwoorden op hedendaagse vragen, die ieder weldenkend mens zich wel eens durft stellen. De formule blijft: een inleiding en discussie.
Gasten zijn dit seizoen:
Donderdag 14/02/2008 om 20u
Raakpunten tussen katholicisme en vrijzinnigheid op zoek naar zingeving met Staf Nimmegeers
In het boek Jeruzalem grijpt er een boeiend debat plaats tussen Yves Desmet en Staf Nimmegeers over de existentiële zingeving in ons leven. Een oefening in dialoog tussen christenen en atheïsten die we in onze hedendaagse filosofie een nieuwe kans willen geven. En dit op Valentijn. Staf Nimmegeers vraagt zich nu al af hoeveel mensen er op die avond zin in filosofie hebben
Staf Nimmegeers: Leeftijd: 58 jaar - Opleiding: licentiaat in de sociologie en theologie (K.U.- Leuven) - Woonplaats: Brussel - Hobby's: schouwburg, lezen, reizen - Laatste boeken: 'Gesprekken in Jeruzalem', met Yves Desmet, en 'Charme en Chagrijn', Brusselse verhalen. Staf Nimmegeers is bekende priester van de Finisterre-kerk in Brussel. Hij was Sp-a senator.
Donderdag 21/02/2008 om 20u
Jos Geysels over de grenzen aan het politieke en maatschappelijke denken
Jos Gheysels wordt in Wetstraatkringen omschreven als een superslimme politicus, in de goede zin van het woord. Hij is dan ook minister van staat. Hij was de bedenker van het cordon sanitaire tegen het Vlaams Belang. Maar Jos Gheysels heeft het niet alleen over eigen landje, we krijgen een optimistisch wereldperspectief.
Als partijsecretaris en politiek secretaris was Geysels jarenlang een voorman van de Vlaamse politieke partij Agalev. Geysels was een geëngageerd student in de jaren 60. Hij studeerde sociologie aan de universiteit van Antwerpen en demonstreerde mee in de anti-raketten-betogingen van 1968. In 1987 werd hij voor de eerste keer verkozen als volksvertegenwoordiger. Enkele jaren later lag hij mee aan de basis van het cordon sanitaire dat in 1991 werd afgesloten tegen het Vlaams Blok. In 1995 werd hij verkozen voor het Vlaams Parlement, waar hij fractievoorzitter werd voor Agalev. In 1997 werd hij politiek secretaris van Agalev.
In 1999 boekte zijn partij een belangrijke verkiezingswinst, waar de eerste regeringsdeelname uit de geschiedenis van de partij op volgde. Geysels werd echter geen minister maar bleef als politiek secretaris de partij leiden.
Op 28 januari 2002 kreeg hij de titel van Minister van Staat. Na het verlies van Agalev in de federale verkiezingen van 18 mei 2003, nam hij op 20 mei ontslag uit zijn functie van politiek secretaris. Sinds 2004 bekleedt hij geen enkel politiek mandaat meer. In 2005 werd Geysels aangesteld tot speciaal ambassadeur voor Institution Building onder Verhofstadt II. In landen die recentelijk getroffen zijn door oorlogen (zoals Rwanda), gaat hij na hoe België ondersteuning kan bieden voor de wederopbouw van hun staatsstructuur. Momenteel is Jos Geysels voorzitter van oa. 11.11.11 en Boek.be Jos Geysels publiceert regelmatig, o.a. in de krant De Morgen.
Donderdag 28/02/2008 om 20u
Johan Braeckman over Darwinisme en vegatarisme en creationisme
Het blijft de kop opsteken: stammen we nu echt af van de apen en betekent dit het einde van de godsdienst. Moet er nog iets als wetenschap op het onderwijsprogramma staan en kunnen we vanuit de natuur bepaalde normen en waarden afleiden. Johan Braeckman weet er alles over.
Prof. Dr. Johan Braeckman is sinds vijf jaar docent wijsbegeerte aan de universiteit Gent. Zijn vakgebied is wijsgerige antropologie, een discipline die zich afvraagt wat voor wezen de mens precies is, en hoe Homo sapiens moet worden gepositioneerd in de natuur en de kosmos. Braeckman houdt zich vooral bezig met de evolutietheorie en de bio-ethiek, twee gebieden waar onze relatie met het niet-menselijke dier altijd om de hoek loert.
Inschrijving en reservatie: tel. 056 62 13 40
Cultureel Centrum De Schakel, Schakelstraat 8, 8790 Waregem
Cyclus Kritisch denken 27 oktober en 17 november ism HVV- Nationaal
Cyclus Kritisch denken 27 oktober en 17 november ism HVV- Nationaal maximum 12 deelnemers Inschrijven via secretariaat Kostprijs gratis
"De regering van G. W. Bush ligt aan de basis van alle wereldproblemen." "Het wezen van elke man is de zucht naar macht." "Ieder zijn waarheid!" Hoeveel keer horen we niet dergelijke uitspraken en zijn we geneigd te knikken of juist te protesteren? Wat we dan meestal doen is inhoudelijk ingaan op wat er gezegd wordt. Dit haalt meestal niet veel uit en eindigt vlug in een welles nietes spelletje. Er is echter meer mogelijk en ook meer nodig. Daarom heeft HVV een workshop rond kritische vaardigheden ontwikkeld
Deel 1: denkgereedschap staat stil bij de mechanismen achter dit soort uitspraken. Voorbeelden hiervan zijn: complexe problemen herleiden tot één oorzaak (herleidingkunst of reductionisme), denken in wezenlijkheden (wezensdenken of essentialisme), het relativeren van waarheid (leer van de betrekkelijkheid of relativisme).We kunnen deze mechanismen beschouwen als denkgereedschap: instrumenten die ons helpen bij het kritisch denken maar die ons zelf ook soms parten spelen. We kijken hiermee dus een beetje achter de schermen van ons en andermans denken.
De workshop is interactief van aard en zal gebruik maken van de ervaringen van de deelnemers. Er wordt met een handleiding gewerkt die is gebaseerd op het werk van Paul Wouters en Nicholas Fearn. Welke instrumenten zijn er zoal? Waar komen ze vandaan? Wat kan je er mee doen? Waar moet je op letten? We werken ook met voorbeelden uit de groep. De hele workshop omvat drie sessies of dagdelen.
Met de workshop proberen we deelnemers te laten aanvoelen wat een kritische houding op het vlak van ons denken inhoudt, leren we verschillende denkinstrumenten kennen en gebruiken en trachten we onderscheid te maken in de soorten instrumenten. Omdat kritiek goed is voor de samenleving!
ism Vrijzinnig Centrum Poincaré
Praktische informatie:
De 2 laatste sessies gaan door op zaterdag 27 oktober en zaterdag 17 november
telkens vanaf 09u30 tot 12u30
Deelname is gratis
Inschrijven moet echter wel: telefonisch op het secretariaat tel. 0498/75 67 66
Petitie : De plaats die filosofische overtuigingen op school toekomt
De kwestie rond het dragen van religieuze symbolen op school heeft betrekking op onze visie op het door de gemeenschap gesubsidieerde onderwijs en kan niet uitsluitend aan de verantwoordelijkheid van schooldirecteurs overgelaten worden.
Kwesties zoals de plaats die filosofische overtuigingen op school toekomt of de toepassing van principes zoals sociale of seksuele gemengdheid - o.a. de rechten- en plichtengelijkheid tussen man en vrouw - zijn fundamentele politieke vraagstukken die beslist moeten worden door de overheid en het politieke gezag: zij staan immers garant voor deze waarden, die de basis van onze samenleving vormen.
De scholen zelf te laten beslissen, komt erop neer het bestaan van uiteenlopende pedagogische projecten te misbruiken om de ontwikkeling van een onderwijsbestel met twee snelheden goed te keuren.
Scholen die door de overheid gesubsidieerd worden, hoeven geen rekening te houden met voorschriften, dogma's en andere verboden die terecht of ten onrechte als religieus worden voorgesteld. Anders dreigt hun missie immers sterk in het gedrang te komen.
Wij willen dat jongeren, jongens én meisjes, ten minste op school de kans krijgen gelijkheid en gemengdheid in al hun emancipatorische rijkdom te ervaren.
Een kind of een puber is een menselijk geweten in ontwikkeling, dat dient beschermd te worden tegen elke vorm van indoctrinatie.
Het verbod op ostentatieve tekenen van filosofische of religieuze overtuiging op school ontzegt de jongeren geenszins het recht op filosofische overtuigingen, maar moedigt ze ertoe aan deze te verinnerlijken en te overstijgen ten einde zich voor het universele karakter van kennis en wetenschap open te stellen.
Wij stellen vast dat steeds meer eisen van religieuze aard (of die als dusdanig worden voorgesteld) de pedagogische sfeer binnendringen: creationisme, weigering van gemengd onderwijs, etensvoorschriften, het betwisten van de inhoud van bepaalde lessen (biologie, lichamelijke opvoeding, letterkunde enz.).
Wij verzoeken dan ook de politieke gezagdragers en de voor onderwijs bevoegde ministers
regels op te stellen met het oog op een algemeen verbod op ostentatieve tekenen van filosofische of religieuze overtuiging, voor leerlingen en a fortiori voor leerkrachten, in alle scholen die openbare subsidies ontvangen;
alles in het werk te stellen om de school te beschermen tegen pogingen tot religieuze inmenging bij beslissingen die betrekking hebben op de inhoud van de lessen en op de schoolorganisatie, vertrekkende van het principe dat de wetenschappelijke methode en het vrij onderzoek er moeten blijven primeren op dogma's en geopenbaarde waarheden.