Ik ben Ludo Geens
Ik ben een man en woon in Stekene (Belgiƫ) en mijn beroep is ex-magazijnier in de Antwerpse haven.
Ik ben geboren op 15/04/1947 en ben nu dus 78 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: varen in de zeeuwse delta, wadvaren, fotografie en camperreizen.
Bergumermeerkotter, thuishaven Burghsluis, Zeeland.
16-07-2013
DE "CATHARINA" NAAR TERSCHELLING (deel 1)
BURGHSLUIS - WILLEMSTAD
Het is 7 juni, de tijd is aangebroken om proviand in te slaan en de tanks te vullen met diesel. Telkens weer staan we versteld wat een mens allemaal aan boord sleept. Ook de deuren krijgen nog een laagje vernis en 's avonds is het nog lekker in de kuip, uit de wind en in de zon. 17-06 : 10 dagen later zijn we klaar voor vertrek naar het noorden. Met een NNO-windje 3-4 Bft en vergezeld van een stralende zon verlaten we in stilte onze thuishaven om 06.55h. richting Krammersluis die ons om 11.00h versast naar het Volkerak. We hebben precies twee uren nodig om het Volkerak over te steken en als dan de sluis ons op het Hollands Diep zet is het nog maar een boogscheut naar Willemstad waar we aanmeren aan de P-steiger, onze eerste stop.
Zaterdag 13 apr. : bij het ontbijt moet de kachel aan !! het is koud buiten (stif koed) , 10°C en half bewolkt maar de wind is geluwd en blaast met 3 Bft uit het ZW. Om 9.15h komt Ad aan boord, onze havenmeester die door z'n bezigheid in de haven zelf weinig kan varen en dus deze gelegenheid aanpakt om mee te varen....eerst koffie, anders kun je met die Zeeuwen geen land bezeilen !! Om 9.40h vind ik het welletjes met dat geslurp en worden de lijnen losgegooid. We hebben het afgaande tij nog mee tot 12.20h dus dat moet nog lukken voor de vloed komt. We varen door de Schaar van Yerseke naar de verkeerspost Wemeldinge waar we ons melden en daarna door het hoofdvaarwater richting Kats en Zeelandbrug. Het is de eerste keer dat Sonja het eerste seizoensreisje meevaart. Eerder kwam ze altijd met de auto achter maar we hebben haar toch het liefst erbij !! Ik geef het stuurwiel over aan Ad, ondertussen komen er broodjes met ham en kaas op tafel en ....koffie !! In de Overloop van Zierikzee trekt de wind wat aan, we hebben wind tegen stroom en dus wat meer golfslag. Altijd gedonder hier voor Zierikzee !!! Ik zet het zeil bij zodat onze "Catharina" haar evenwicht terugvindt en wij weer rustig aan de koffie kunnen. Het is nu bijna laagwater en we komen in de beschutting van de immense Roggeplaat en een weldadig zonnetje verwarmt onze ruggen. De Plompe Toren komt in zicht, dan de rode koepel op de haven. Het is 12.30h als we Burghsluis binnenlopen en maken voor het eerst vast aan onze nieuwe zijsteiger. We zijn weer thuis.
Vrijdag 12 april : het is de dag dat ons scheepje weer in actie gaat komen !! Als we in Yerseke in de Julianahaven arriveren is het nog maar 08.30h en de "Catharina" hangt reeds in de banden....men laat er daar geen gras over groeien !! Als ze in het water ligt volgt altijd een spannend moment. Alle toevoerkranen gaan open....dan moet de motor lopen. De "Peer" geeft twee kleine kuchjes en schiet dan in actie, verlost uit zijn winterslaap. Ze loopt weer als een zonnetje terwijl het personeel van de werf goeddunkend toekijkt naar het koelwater dat naar buiten spuit. Ik controleer nog eventjes op eventuele lekken en dan gaat de mast terug omhoog, de club-en wadvaardersvlag in top....eindelijk !! We varen naar de hiernaast liggende Beatrixhaven en meren aan de passantensteiger. Vandaag blijven we hier liggen want het waait zowat de str... van de dijk. Morgen gaat de wind luwen en dan gaat het richting thuishaven.
Toen we eind januari besloten om een maand naar Spanje te reizen met de camper waren we er ons niet van bewust dat de winter hier in België nog zo hard zou toeslaan. Op onze heenweg kwamen we ook in Frankrijk de eerste sneeuw tegen in Briare en het was ijskoud....Tussen besneeuwde bermen reden we Spanje binnen en eens de Pyreneeën achter ons lagen was ze daar....de koperen ploert, Aurora, alsof ze ons achter de bergen opwachtte. Een verademing was het na die donkere dagen in Vlaanderenland. In Peniscola vonden we de zeer goed uitgeruste camping "Eden". Ook in Spanje is het weer minder dan andere jaren, zegt men. Dat neemt niet weg dat we in de loop van de dag 20°C halen maar 's morgens is het wel te fris om buiten te ontbijten, ook 's avonds is vanaf 17.00h het vet van de soep. Maar de zon schijnt elke dag, wat wil je nog meer in februari ? We zonnen op ons favoriete plekje aan het groene havenlicht op de pier van Peniscola, uit de wind. We blijven hier een tiental dagen, gaan naar de markt, fietsen veel, bezoeken de oude stad op de rots en eten pescadillo's (gefrituurde ansjovis) aan de haven.
Een zonnige winterdag in februari maar met een koude oostenwind. Rond de middag ga ik aan boord van het M.S. HERMES waarop mijn zoon Dieter schipper is. Hij wacht mij op voor de sluis van Kallo en heeft al drie bunkeringen achter de rug. Het wachten is op een zeeschip van de Grimaldi Lines die naar buiten moet geschut worden. Als die eenmaal in de sluis is gaan er nog 6 binnenvaartschepen bij waaronder de "HERMES" als laatste. Bij het uitvaren is er wel enige stuurmanskunst vereist omdat we de zeereus in de sluis met weinig ruimte moeten passeren. Op de Schelde is het wachten op groen licht voor de Van Cauwelaertsluis en dat zal nog een tijdje duren nu de Boudewijnsluis juist in onderhoud is. Voor mij is dat geen straf met de zon die schittert op het Scheldewater. Voor een beroepsschipper ligt dat anders want wachten is verloren tijd. Het loopt al tegen 17.00h als we het 4e Havendok binnenvaren. Hier ga ik van boord....het was weer eens plezant om mee te varen en bij te praten met liters koffie. Deze avond nog gaat de "HERMES" terug naar buiten en aan de Scheldekaaien liggen om morgen bij het krieken van de dag naar Rupelmonde te varen waar ze op de helling gaat om de herstelde kopschroef terug in te bouwen. Daarna zal het weer van de ene naar de andere bunkering gaan....goede vaart !!
We staan op om 07.30h en na het ontbijt in de ochtendschemer met Sonja naar de Julianahaven gevaren. Om O8.45h onder de kraan. De motor en het toilet worden gespoeld met zoet water en dan gaat ze op de kant om af te spuiten. Het is bijna middag als ze veilig en wel in de (verwarmde) loods staat. Opgelegd voor de winter. Gasflessen en noodvuurwerk gaan van boord: veiligheid !! Einde vaarseizoen 2012......laat nu koning winter maar komen!!