Inhoud blog
  • Geloven
  • Europa en het Christendom
  • Het Leven is Sacraal
  • Pluralisme bij de mens.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Mijn favorieten
  • SeniorenNet.be
  • Radio Spes
  • Kerknet
  • Carpe Diem

    28-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pluralisme bij de mens.

    Pluralisme

     

     

    Er wordt tegenwoordig zeer veel geschermd met ‘pluralisme’.

    De term is vaag genoeg om er alle kanten mee uit te kunnen.

    Fundamenteel echter houdt pluralisme in dat de dingen of de mensen die deel uitmaken van een pluralistisch geheel elk een eigenheid bezitten die hen van de anderen onderscheidt.

    Zo kan een groentesoep een pluralistisch geheel worden genoemd, waar de eigenheid van elke groente apart tot haar recht komt in samenhang met alle andere.

    Zo is de ganse natuur een pluralistisch geheel bestaande uit miljarden verschillende entiteiten.

    De verscheidenheid maakt juist de rijkdom van een pluralistisch geheel.

    Pluralisme veronderstelt dus geenszins een afzwakking van de eigenheid.

    Integendeel.

     

    Welnu die eigenheid van elk wezen groeit langzaam door de verdere ontwikkeling van de reeds in de chromosomen ingeschreven eigenheid.

    Een groeiende tomaat wordt anders verzorgd dan een druivenstruik.

    Een lelie eist een andere verzorging dan een chrysant of een orchidee.

     

    Dit alles geldt tevens voor de mens.

     

    Mag ik hier de mens nog vergelijken met een computer?

    We weten en we eisen dat de ‘hardware’ voor een computer zo perfect mogelijk zou zijn : de vorm, de kleur, zo praktisch mogelijk.

    We werken trouwens regelmatig aan de verbetering ervan.

    De hardware van de mens is zijn lichaam.

    En we nemen van zelfsprekend aan dat die hardware verschillend is voor elk van de 6 miljard leefgenoten.

    We zijn er ook van overtuigd dat dat lichaam zo volmaakt mogelijk moet zijn.

    Sterke en soepele spieren, goed regelmatig  kloppend hart, goede hersenen, gezonde en mooie huid, gezond haar, goede ogen en oren, enz.

    We bieden dan ook heel wat systemen aan die een goede begeleiding willen zijn bij de verbetering van die menselijke hardware : raadgevingen voor degelijke voeding, voor versoepeling van de spieren, voor verzorging van de huid, voor het nemen van de noodzakelijke rust en ontspanning.

     

    Maar de hardware van de computer moet dienen om een basissysteem (Windows, Mac of andere) te herbergen, een systeem dat het mogelijk maakt met de computer te werken.

    Let wel, we kunnen slechts met één basissysteem te gelijk werken.

    Maar met die basissoftware kunnen dan allerlei programma’s geïnstalleerd worden.

     

    De basissoftware voor de menselijke hersenen bestaat uit de principes van de logica, de wiskunde, de geschiedenis, de filosofie en de godsdienst.

    Met deze basissoftware kan de mens allerlei activiteiten opzetten en een gans leven uitbouwen dat verschillend zal zijn voor ieder van de 6 miljard rasgenoten.

    Samen dan maken we deel uit van het éne grote mensenras dat zich onderscheidt van alle andere levende wezens.

    Binnen dat éne grote mensenras zal de verscheidenheid groeien dank zij de manier waarop het leven opgebouwd wordt met behulp van de basissoftware en van de aangebrachte programma’s.

    Zo ontstaan verscheidene ‘culturele’ patronen, waarbij elke mens vrij zijn eigen cultureel patroon moet kunnen kiezen.

    Zo groeit dan ook automatisch een samenleving die vanzelfsprekend ‘pluralistisch’ is binnen ‘het éne grote mensenras’.

     

    Die pluralistische uitwerking van het éne mensenras is tevens de rijkdom ervan.

    We zullen er dan ook voor zorgen dat we opvoeden ‘tot’ pluralistisch inzicht.

    Dat wil zeggen dat we ervoor zullen zorgen dat ieder menselijk wezen zijn eigenheid zal kunnen realiseren.

    Maar dat ieder wezen ook alle andere zal eerbiedigen en er de eigen waarde van erkennen.

    Opvoeding zal de eigenheid van ‘ieder’ individu eerbiedigen en stimuleren.

     

    De ‘vrijheid’ van eigen keuze is echter niet de vrijheid om van ‘alles’ te snoepen en zich nooit ‘vast’ te priemen.

    Echte vrijheid betekent de mogelijkheid om ‘vrij’ een bepaalde richting te kiezen.

    Want ‘kiezen’ moet elke mens.

    Niemand kan ‘alles’.

    En één mensenleven is te kort om meerdere culturele patronen uit te testen en te beleven.

    Wie een menselijke persoon wil worden ‘moet’ keuzes maken.

     

    De ‘christelijke’ godsdienst predikt juist die opvoeding tot pluralisme, in deze zin dat hij de ‘universele’ liefde voorstaat (ook ten aanzien van de vijand), dat hij de vergevingsgezindheid aanprijst en de samenwerking aan het geluk van iedere mens bemoedigt.  

    Hij wil jongeren en volwassenen in die richting ‘opvoeden’ en begeleiden.

     

    De taak van de ‘Politici’ bestaat er dan in toe te zien dat de ‘hardware’ van al haar leden goed verzorgd wordt (voeding, sport, geneeskunde).

    Zij zullen er ook over waken dat de ‘basissoftware’ bijgebracht wordt: principes van filosofie en logica, wiskunde, geschiedenis en godsdienst.

    Maar de keuze zelf van zowel de basissoftware als de verdere programma’s moeten politici overlaten aan elke individuele mens.

    Politici moeten er ook voor zorgen dat al diegenen die helpen bij de ‘vorming’ en bij de ‘groei’ van de menselijke persoon kunnen beschikken over de nodige financiële middelen.

    Opvoeding en wetenschappelijk onderzoek hebben in alles prioriteit en mogen dan ook gerust het leeuwenaandeel van een begroting opslorpen.

    Zoals politici zelf niet aan wetenschappelijk onderzoek of aan cultuur doen of moeten doen, maar er wel moeten voor zorgen dat er financies naartoe stromen, zo moeten zij zich niet bemoeien met godsdienst of filosofie, maar er wel voor zorgen dat financiële middelen ter beschikking gesteld worden voor de praktische realisatie ervan.

      

    Iedere mens heeft zo zijn eigenheid, een element dat ingebracht wordt in de samenleving en er de rijkdom van uitmaakt : een unieke, ongeëvenaarde kijk op het ‘bestaan’.

    Eerbied voor mekaar zal dan ook  prioritair zijn; ja zelfs ‘bewondering’ voor al de anderen moet kunnen, want allen bouwen aan hetzelfde doel:

    ‘SAMEN EEN UNIEKE MENS WORDEN MET EEN WELBEPAALDE CULTUUR’.   

     

     

                                                Frans Dircken.

     

     

      

     

     

     

     

     

    28-04-2005 om 20:31 geschreven door Frans Dircken

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    11-04-2005
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.God en het Kwaad

     

     

     

    Als we spreken over God dan komt onmiddellijk daarbij de gedachte aan een Almachtig Opperwezen, Schepper van hemel en aarde.

    En we verstaan: GOD KAN ALLES.

     

    Maar dan komen tevens ook andere beelden en gedachten voor onze ogen.  Stuwdammen breken en veroorzaken grote overstro­mingen.  De bliksem treft onschuldige wandelaars.  Wilde orkanen barsten plots los en verwoesten duizenden hectaren grond met al wat erop gebouwd staat... duizenden mensen staan even plots dakloos, als ze tenminste nog leven. Ziekten en epidemieën sleuren duizenden mensen mee in het graf; jonge mensen laten onschuldige kinderen achter met een vader of een moeder die hun verdriet maar moeilijk kan bedwingen.

    Hoe komt het dat die ALMACHTIGE GOD dat alles niet belet?  WIL Hij het niet beletten?  KAN Hij het niet beletten? Is Hij niet almachtig?

     

    We kunnen vanzelfsprekend een onderscheid maken tussen "na­tuurrampen" en "rampen waarin de mens de hand heeft". 

    Oorlogen, stuwdammen die breken, buil­dings die ineenstuiken, vliegtuigen met onschuldige passagiers die afgeschoten worden, door de mens ontboste streken die overstromen of door regen en wind weggespoeld worden….hier is het antwoord niet zo moeilijk:

    God geeft aan de mens een machtig verstand waarmee hij bulldozers, kranen, mengmachines, gloeiende hoogovens, geweldige persen kan uitvinden, maar even goed vuurwapens, kanonnen, raketten en atoombommen, want het verstand maakt de mens ook BEWUST en VRIJ. Hij kan dus zowat ALLE kanten uit. 

    De mens kan kiezen: alles naar zich toetrekken, naar eigen hand zetten, voor eigen welzijn, terwijl hij de anderen misprijst of simpelweg negeert, ofwel SAMEN de natuur beheren met volle eerbied en aandacht voor het verstand, de noden en de verlangens van de anderen. 

    En dikwijls kiest de mens voor zichzelf, met alle noodlottige gevolgen vandien.

    De bouw van een "toren van Babel" is geen louter oude geschiedenis, het gebeurt alle dagen... en mensen verstaan mekaar niet meer. 

    Er is op die manier veel leed en kwaad dat de mensen mekaar aandoen, en waar God geen vinger in heeft en waar Hij ook niet KAN tussenkomen... tenzij Hij de mens berooft van zijn bewust verstand en zijn vrijheid.  Maar dan zou de mens geen mens meer zijn, want bewustzijn en vrijheid zijn de typische eigenschappen van een “menselijk wezen”. Miljarden wezens zouden beroofd worden van het fantastisch genot dat bewustzijn en vrijheid hun geeft.

    Waarom zouden we trouwens bestaan als het niet was om ervan te ‘genieten’ ?!!

     

    Wat de pure "natuurrampen" betreft, inslaande bliksem, orka­nen, tsunamis, ziekten... zij zijn het logische gevolg van de werking van de krachten die de Schepper in de evoluerende natuur ingebouwd heeft.

    Deze krachten kan de Schepper niet veranderen of Hij moet de ganse natuur veranderen.

    Want elke schepping is "beperkend". 

    Als WIJ een stoel willen maken dan hebben we daarvan eerst een beeld: een voorwerp, waarop we zullen kunnen "neerzitten". 

    Maar als we dan het eigenlijk werk aanvangen dan gaan we ons noodzakelijkerwijze BEPERKEN tot een BEPAALDE materie en een BEPAALD model. 

    Dat is ook waar voor God vanaf het ogenblik dat Hij zichzelf zichtbaar, hoorbaar en voelbaar wil uitdrukken in materie. 

    Hij kan dat slechts op een beperkte manier, met bepaalde krachten en wel bepaalde wetten die Hij daarbij inbouwt.

    Deze ingebouwde  krachten, vermogens en wetten zullen dan verder op mekaar inwerken en nieuwe combinaties tot stand brengen.

     


     

     

    Dikwijls "botsen" zij onder mekaar, zoals wolken en winden, springen ze over van de één op de ander, zoals de bliksem of de vuurspuwende berg. 

    Dat noemen wij catastrofen.

    Microscopisch klein leven, microben en virussen, willen leven ten koste van grotere "ensembles", dieren en mensen.

    Dat noemen wij dan ziekten.

    Dat alles maakt deel uit van het spel van de "materie" die steeds naar nieuwe combinaties zoekt onder het impuls van de GEEST die op die manier ook steeds betere, weliswaar beperkte, uitdrukkingen van God verwezenlijkt.

     

    In dat spel heeft de mens de bijzondere taak gekregen om met zijn verstand, met zijn hart en met de kracht van zijn geloof de materie te modelleren tot miljarden specifieke beperkte beelden van God, en zo het aardse leven te maken tot één grote uitdrukking van God, de Bron van alles wat bestaat.

     

    In de wilde natuur kan God reeds zijn grootheid en macht tonen :

    miljarden sterren die ontstaan en weer verschrompelen in een zwart gat.

    Zonnen die opbranden in licht en warmte.

    Bergen die vuur spuwen vanuit de kern van de aarde.

    Torenhoge golven, opgezweept door loeiende winden.

      

    In levende wezens toont Hij hoe alles samenhangt, hoe de ene leeft dank zij de andere.

    De boom die zijn sappen en stoffen uit de grond trekt, en aan de mens zijn vruchten geeft.

    De koe die het gras muteert in heerlijke melk, sappig vlees en leder voor schoeisel en jassen.

    In de mens kan God tonen wat goedheid betekent, of vriendschap, of liefde.

    Ja de mens kan alle materie katalyseren tot energie voor vriendschap en liefde.

    De mens muteert materie tot gsm’s, tv’s, radio’s die hem toelaten mekaar te begroeten vanop duizenden kilometers afstand, of het woord te richten tot honderden luisteraars.

    De mens, geroepen om het werk van God verder af te maken hier op aarde.

    De mens die de materiële energie kan muteren tot geestelijke energie.

    De mens die de materie terugleidt naar haar bron.

     

     

                                                      Frans Dircken  pr.

     

     

     

     

    11-04-2005 om 19:30 geschreven door Frans Dircken

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (11 Stemmen)
    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 05/11-11/11 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 25/06-01/07 2007
  • 14/11-20/11 2005
  • 25/04-01/05 2005
  • 11/04-17/04 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!