Aan ’t eind van de week sta ik stil bij het volgende:
16-06-2012
Fouad
<di> Er is wat te doen om die Belkacem de laatste dagen! Deze morgen op wat vroeger radio 1 was (en nu een soort donna of stubru is geworden; maar met wat meer nieuws): een debat met o.a. Flup Dewinter. Die allesbehalve brave man kletste weer uit zijn nek en beweerde dat de islam een godsdienst is die oproept tot geweld. Waar staat zoiets??? En de radiotateraar van dienst, noch Lamine (de andere studiogast) spreekt dat tegen. Mag de eerste de beste idioot zo maar domme praat op de openbare radio verkondigen? Over die Belkacem gaan we kort zijn. Die man hoort in de gevangenis thuis. Niet omdat hij moslim is, maar omdat hij oproept tot haat. Net zoals Dewinter, dus.
<do> Veel erger en aangrijpender en haast ondraaglijk zijn die beelden uit Syrië, waar kinderen als levend schild dienen. Dat zijn zowat de meest vreselijke dingen die men op tv kan tonen. Veel meer commentaar moet ik daar niet bij geven.
<za> STVV grijpt terug naar Guido Brepoels. Gerechtigheid is geschied. Ze hadden die man nooit mogen wegsturen.
Vrijdag naar de opera geweest. Carmen is verkracht. De jonge regisseur (Kramer) wou choqueren, zoals dat ook het geval was in de 19e eeuw. Verkeerd uitgangspunt. Een kunstwerk blijft boeien niet omdat het choqueert, maar omdat het ons iets universeels vertelt. Carmen is het verhaal van passie en liefde, van het subtiele spel van verleiding en provocatie. Daar hoeven geen (s)expliciete scènes bij. Wil men de zgn oubollige kunstvorm afstoffen en op die manier jongeren aantrekken? Nogmaals verkeerd uitgangspunt. Op tv komt men beter aan zijn trekken. Gaat het om een debat tussen "les Anciens et les Modernes"? Ach, men mag veel moderniseren, zolang men maar de geest van het originele respecteert.
Uitsmijter vd week: Vigo stopt na de OS met springen, gaat dan alleen nog wippen.