Aan ’t eind van de week sta ik stil bij het volgende:
26-01-2013
Dieumerci
Ivan De zevende dag, vorige zondag. Eerste genodigde (ereplaats?): de Grote Leider, in cumul ook burgemeester van alle Antwerpenaren. De man mag weer zijn gekende tirades afsteken, zijn verongelijjkte calimero-rol spelen en eender wat vertellen. De brave Ivan laat hem doen! Andere gaten worden door de n-vadder constant onderbroken, .. maar bij de Grote Leider kust hij haast diens schoentoppen! Ik heb al eens gezegd dat de pers nogal n-va gezind is; haast elke dag wordt die indruk bevestigd.
Onderwijs Ik kan er niet aan voorbijgaan. Er is een kleine bom ontploft in de onderwijswereld. Een onderzoek aan de KHL wijst uit wat we al jaren weten. Dat nu ook het groene hout, namelijk diegenen die zich voorbestemmen om later o.a. kennis door te geven, zelf geen elementaire, algemene basiskennis heeft, is niet alleen ontluisterend (zoals een krant schreef) maar gewoon wraakroepend. Het is een pure schande. Dat bv. een toekomstig leerkracht aardrijkskunde beweert - nadat hij de Atlantische Oceaan verkeerd situeerde (wat op zich al hemeltergend is) - dat in sommige atlassen die Oceaan ligt waar hij die aanduidde, tart daarenboven alle verbeelding! Dat de minister en ook Mieke van Hecke dat proberen te vergoelijken met de bewering dat de huidige generatie andere competenties en andere kennis heeft dan pakweg veertig jaren geleden, is ten eerste slechts gedeeltelijk waar, en ten tweede historisch fout. Aan persoonlijkheidsvorming werd vroeger ook gedaan. Het kunnen werd vroeger ook ontwikkeld. Dat de jongeren nu mondiger en assertiever zijn, ja dat kan, maar vaak helt dat over naar agressiviteit en het halsstarrig vasthouden aan het eigen gelijk (cfr. supra, het voorbeeld van de geograaf-in-spe). En dat men niet afkome met de dooddoener dat kunnen belangrijker is dan kennen. Of dat men nu over internet en andere middelen beschikt om vlugger aan informatie te komen. Men moet toch nog altijd weten en beseffen wat men moet opzoeken. Laat ons duidelijk zijn: Op de test van de KHL zou een toekomstig leerkracht 95% moeten scoren als voorwaarde om aan die studies te mogen beginnen.