Lager onderwijs Het onderwijs doet weer een stapje lager. Men wil échte leerkrachten Frans in het L.O. omdat de gediplomeerde onderwijzers geen Frans meer kennen. Dat is een euvel dat al enkele decennia meegaat, maar zoals zo vaak moet eerst het kalf verdrinken, voor men de put vult. Herinner u ook de heisa van een paar maanden geleden over de gebrekkige kennis aardrijkskunde bij de studenten lerarenopleiding. Is het niet hoogtijd geworden de inhoud weer wat op te waarderen in het onderwijs? Zo zal men misschien ook meer respect voor de mensen in dat ambt opbrengen. En in dit verband nog een merkwaardige stelling. Onderwijskundigen en pedagoochelaars verzetten zich tegen het voorstel om leerkrachten Frans te laten optreden in het LO, omdat men eerder het totaalasppect van de opvoeding wil beklemtonen, en de leerlingen holistisch wil benaderen, oa met leervolgsysteem en nog meer van dat fraais. Welnu, een leerkracht Frans die de kinderen een viertal jaren na mekaar kan volgen is dat dan juist niet een ideale basis hiervoor? Gekke kronkels toch!
|