het is dit seizoen al heel moeilijk geweest, om samen van onze motoren te genieten. O.a. door de langdurige en strenge winter en het kwakkelende begin v/d zomer.
Wij organiseren binnenkort (datum vooropgesteld, zondag 21 juli) een motorritje om een ontspannend moment in te lassen en tegelijkertijd een beetje cultuur op te snuiven. Damme-Lissewege (Het witte dorp). Er loopt nl. een grote openluchttentoonstelling in het decor van het middeleeuwse Lissewege, (beelden in het witte dorp van 05.07 tot 08.09), waaraan meer dan 60 moderne kunstenaars meewerken. (Bron: Touring Explorer)
Op 9-10 en 11 augustus. De 2013 editie van de 6 UREN MOTO Les 6 heures des moto, wil alle spelers uit de motorwereld samenbrengen om het dynamisme van de sector uit te stralen. Dit gezamenlijk doel - dat nog extra wordt versterkt door de aanwezigheid van de grootste merken, kledijmerken, accessoiristen, onafhankelijke instellingen en media - bewijst de strijdlust in de motorwereld. In 2012 vertegenwoordigden 64 teams 10 merken en de piloten, heuse artiesten, bezorgden het publiek een prachtig spektakel. Met meer dan 10.000 bezoekers was de 2012 editie dan ook een overdonderend succes
In het begin van de maand augustus, zouden we ook graag eens de Zeelandroute rijden. Vertrek in Hulst, over Goes tot Zierikzee en terug naar Hulst, over Tholen. Dit is vanuit onze eigen streek toch al gauw een toer van om en bij de 280 à 300km. Vandaar dat we dit op een zaterdag zouden organiseren.
Voorts is er ook vraag geweest om opnieuw eens de drielandenroute (Frankrijk-België-Nederland) te rijden. Dit zou eveneens op een zaterdag moeten gebeuren, wegens de lengte van de tocht, +/- 300km. Frederik D.L. heeft ook nog een paar voorstellen, a.o. een rit in Laarne, t.v.v. De ALS-Liga. (Amyotrofe laterale sclerose). Hij zal dit op mail zetten en doorsturen. Waarvoor onze dank Freek.
Ziezo beste vrienden, dit is zon beetje wat we nog zouden willen doen dit motorseizoen, los van onze korte zondagochtendritjes. Daniel en ik wachten nu op jullie reacties en suggesties, laat jullie maar volledig gaan.
Beste vrienden motards onze president Daniel ziet het volledig zitten om ons op Vaderdag naar Hulst en Axel te gidsen, alwaar hij een resem prachtige plekjes heeft ontdekt. Aangezien er een aantal mensen zijn die op zaterdagavond iets te doen hebben, zouden we ons startuur een beetje later leggen, nl. 9 uur stipt. Dat betekent natuurlijk ook dat we wat later dan gewoonlijk, zullen terug zijn in Kalken. Graag een seintje via mail of sms alstublieft, zodat we niet onnodig op mensen staan te wachten, die niet komen . Groetjes en hopelijk tot zondag.
voor diegenen die interesse hebben om de rit mee te rijden, geef mij een seintje via mail, sms of mondeling, dan laat ik ons allen samen inschrijven, tegen 08.00 uur en dat is om 8.00u 's morgens hé!
Kalken, zondag 30 juni 2013. Toeristische rondrit van ongeveer 180 km, bepijld en met roadbook. Spek en eieren tot 11 uur. Uitloting interessante prijs. Samenkomst in en om de Kruisenstraat, Koffiestraat en Noordenbos, 9270 Kalken. Inschrijven van 8 tot 14 uur. Deelname: 7,00 rijders - 6,00 meerijders. Verloting van een prijs in natura twv 250 onder de deelnemers. Verdere info: http://www.sintpietersfeestkalkenbe.eu Henri Bruyneel 0476/73.26.43 en Dirk Kuppens 0486/88.70.35
Wie vandaag een nieuwe motorfiets koopt, moet zich een pak minder zorgen maken over flitscontroles. "De nieuwste types van motors worden niet altijd gedetecteerd door onze flitscamera's met lusdetectie", zegt Joke De Rocker van het departement Elektromechanica en Telematica, de afdeling van het Agentschap Wegen en Verkeer dat instaat voor de goede werking van de flitspalen. "Moderne motorfietsen bevatten weinig ferrometaal", legt woordvoerster De Rocker uit. "Daardoor worden ze soms niet 'gezien' door het magnetische veld van de lussen. " Het gevolg laat zich raden: bepaalde motorfietsen kunnen technisch gezien gewoonweg niet meer worden geflitst. Hoe hard er ook gereden wordt. Het probleem doet zich enkel voor bij de flitspalen die werken op basis van lusdetectie. Die magnetische lussen liggen in het wegdek en meten de snelheid wanneer een voorbijrijdend voertuig een verandering in het magnetische veld veroorzaakt. Omdat de nieuwste generatie motorfietsen te weinig metaal bevatten, blijven ze onzichtbaar. "Van de 1.348 flitspalen die langs de Vlaamse gewestwegen staan, werken er 1.191 op basis van lusdetectie", weet Joke De Rocker. De overgrote meerderheid dus. Toch lijkt het Agentschap Wegen en Verkeer niet meteen van plan de flitspalen te vervangen. Het probleem stelt zich lang niet bij alle nieuwe motorfietsen, legt Joke uit. Bovendien valt het niet te voorspellen of een motor al dan niet gezien zal worden. Die enkelingen die door de mazen van het net glippen, wegen niet op tegen de miljoeneninvesteringen die nodig zijn om alle flitspalen te vervangen.
Dag motorfanaten, In bijlage vinden jullie de route voor aanstaande zondag 5 mei. Als je ze niet kunt openen, hierbij een beknopte beschrijving. · Kalken (Daniel zijnen oprit) · Eksaarde · Stekene · Beveren Grote Markt plas-rook-en drinkpauze. · Tielrode · Hamme · Overmere · Kalken (Hoogstwaarschijnlijk De Beize, doch De Meander is ook uitzonderlijk open...) Ongeveer 85 km, maar met wat vergissingen en omleggingen, zal dit al snel meer dan 100km zijn. Iedereen wordt verwacht om half negen stipt. Graag een seintje, zodat Daniel de te begeleiden groep kan inschatten.
Beste motorvrienden Ik kreeg vandaag dit persbericht van onze president Daniel:
Zondag 21 april zouden wij onze tweede tochtje van dit prille seizoen willen maken. Iedereen is uiteraard welkom, vanaf 08.30 uur, op onze vaste verzamelplaats, Daniel zijnen oprit. De tocht zou richting West Vlaanderen gaan, namelijk naar Damme. Ter plaatse zullen wij een korte pitstop maken om ons een beetje te versterken. De terugkeer is voorzien ten laatste om 13.00 uur.
zondagochtend 13 april ,wordt de openingsrit, lees, traditionele ontbijtrit, ( 6de editie) naar Breskens gereden. Start om 9 u op Daniel zijnen oprit in Kalken. Laten jullie iets weten op tijd aub, zodat Daniel de te begeleiden groep een beetje kan inschatten?
Rijscholen worden overrompeld door mensen die nog snel hun motorrijbewijs willen halen. Vanaf 1 mei 2013 zal ons nationaal rijbewijs worden vervangen door een Europees exemplaar. Vanaf dan moeten jongeren vijf keer examen afleggen om met een zware motor te mogen rijden.Het aantal mensen dat nog snel zijn rijbewijs wil halen, is niet meer bij te houden. Dat stelt Theo Beeldens van Motorcycle Action Group vast. De meeste rijscholen nemen geen inschrijvingen meer aan omdat ze de vraag niet kunnen volgen.Eens de wijziging is doorgevoerd, zal de omgekeerde beweging ontstaan, voorspelt Beeldens. Kandidaten zullen door de nieuwe regeling worden gedwongen te wachten tot ze 24 zijn. Bij de jongeren zal een terugval merkbaar zijn. Zij moeten immers vijf keer examen afleggen voor ze aan het full power-rijbewijs geraken.Het behalen van een rijbewijs voor een zware motor gebeurt vanaf mei 2013 in verschillende etappes. Bedoeling is dat je de zwaarte van de motor stapsgewijs opbouwt, vanaf de leeftijd van 16 jaar. Elke overstap vraagt praktijklessen en een examen, en kost gemiddeld 500 euro. Dat komt door het bijna verdubbelde aantal verplichte opleidingsuren. Wie ouder is dan 24, kan wél in één keer aan zijn rijbewijs geraken. Aanvankelijk zou de nieuwe wetgeving al op 1 januari van dit jaar van kracht worden. Die datum is uitgesteld tot 1 mei.De motor blijft scoren als alternatief vervoermiddel én als tijdverdrijf. Al zeggen de statistieken dat in deze tijd van het jaar het risico op ongevallen het grootst is.
Met officiële ondersteuning van de fabrikanten halen de IDM-teams hun beste materiaal boven om toch maar als eerste met dat voorste wiel over die eindmeet te razen.
BMW, Ducati, Honda, Suzuki, Yamaha, alle klinkende namen tekenen gegarandeerd present tijdens de Superbike-wedstrijden.
Het sfeertje tijdens deze IDM is internationaal - we verwachten maar liefst 26 nationaliteiten! En het startveld is er eentje om u tegen te zeggen. Klinkende namen zoals Martin Bauer, Arie Vos, e.v.a. Je kent ze wellicht van tv, maar tijdens dit Superbike-weekend kan je ze live aan het werk zien.
En vergeet vooral niet te supporteren voor het team van de Motorsportschool, dat niet enkel de kleuren van BMW verdedigt, maar ook die van ons eigen land! Uit goede bron hebben we vernomen dat ze niet twee maar vier piloten inzetten en zeker tijdens deze manche op Circuit Zolder het volledige podium willen wegkapen. Wie weet wordt hier geschiedenis geschreven?
Ook het zijprogramma van dit IDM-weekend houdt het gas erop, met spannende manches van de Supersport, RS Cup, Zijspan en de Moto 3 (alias ' de jonge wolven') Inkomprijzen: zaterdag: 15 zondag: 16 weekend: 29
Ziehier 2 data van motorraces, in het kader van de Internationale Duitse Kampioenschappen, waar we eventueel zouden kunnen naartoe trekken. 10 tot 12.05.2013 in Zolder. Het Duitse Superbike kampioenschap, het IDM komt nu zeker naar Zolder, dat hebben de organisatoren bekend gemaakt. Het weekend van 10-11 en 12 mei komt het Duitse geweld het Terlamen circuit aandoen. Wij raden alvast aan om deze datum in het groot in uw agenda neer te pennen. Eén Belgische rijder alvast aan de start, Bastien Mackels.
24 tot 26.05.2013 op de Nürburgring: Ticketinformationen folgen in Kürze.
Neem eens de moeite om dit te lezen, kan misschien best wel interessant zijn.
Concept De bedoeling is dat je op 23 of 24 maart 2013 naar een van de 10 locaties in Vlaanderen komt met je motorfiets. Locaties In 2013 kan je voor het opstartweekend terecht op tien locaties, verspreid over Vlaanderen. In elke Vlaamse provincie kan je dus op twee plaatsen de winter uit je lijf komen rijden. Instructeurs De instructeurs zijn mensen die kennis hebben van motoropleidingen, want zij zijn dagelijks op de baan om nieuwe motorrijders de kunsten van het vak te leren. Voor wie? Voor wie is dat opstartweekend er eigenlijk? Simpel: rijd je met een motorfiets, dan is het opstartweekend er voor jou! Motorrijders. We zijn er in alle maten, vormen en gewichten. Ook van onze motoren zijn er geen twee dezelfde. Maar wat elke motorrijder wél gemeen heeft is het onbeschrijfelijk gevoel van vrijheid op twee wielen.Laat die vrijheid nu net ons zwak punt zijn als het op onze veiligheid aankomt. Een klein ongeval of een valpartij moeten we direct bekopen met schade, letsels en kosten Een goede manier om je daartegen te wapenen is deelnemen aan het opstartweekend. Door met je eigen motor te komen rijden op een afgesloten terrein, onder begeleiding van professionele motorinstructeurs, kan je zorgen dat je een beter motorrijder wordt. En dat kan je gebruiken aan het begin van elk motorseizoen, dan is het nodig om de motorfiets terug wat gewoon te worden, het vingergevoel dat toch wat minder is dan op het einde van het vorig motorseizoen trainen, een beetje opfrissen van de rij-, zit-, rem- en kijktechniek, Als je dat dan nog gratis kan doen en samen met gelijkgestemden, is het nieuwe motorseizoen al goed begonnen. Op 23 en 24 maart 2013 kan je over heel Vlaanderen terecht om de winter uit je lijf te rijden. En omdat de opfrisbeurt maar een uurtje duurt, is de drempel om deel te nemen zeer laag. Al wie op die zaterdag of zondag sowieso een ritje wilde maken, kan net zo goed even langskomen. Niveau speelt geen rol, iedereen is gebaat bij wat professionele feedback.
De piloot van Team DG Sport Herock, Didier Van Keymeulen geeft een handtekeningensessie op 19 januari 2013 van 19.00 uur tot 21.00 uur @auto-moto salon Brussel. Spread the word! Hou ook al de data 9 & 10 & 11 augustus 2013 vrij, voor de volgende editie van Les 6 heures de Spa! Veel motorgenot!
MotorCycle Council bezorgd over technische keuring voor motoren
De aanbeveling van de Europese Commissie (Directive 2009/40/EC) om de regels over de technische keuring van voertuigen te verstrengen en zodoende ook de gemotoriseerde tweewielers aan een controle te onderwerpen, maakt de MotorCycle Council (MCC) bezorgd over de manier waarop het voorstel is ontvangen in de 27 lidstaten.
Een studie van de werkgroep "wetgeving" van de MotorCycle Council heeft uitgewezen dat 11 van de 27 landen vandaag reeds een technische keuring voor motorfietsen toepassen; dit telkens op heel verschillende manieren en dus zonder uniformiteit. Er werd vastgesteld dat twee landen zich tegen de Europese Richtlijn hebben verzet, met name Frankrijk en Nederland.
De leden van MCC geven voorrang aan voorafgaand overleg met de federale autoriteiten en werden met dat doel op 19 november 2012 ontvangen door Melchior Wathelet, Staatssecretaris voor Mobiliteit. Wij hebben uit dit positieve gesprek kunnen opmaken dat de Staatssecretaris geen intenties heeft om een technische keuring voor motorfietsen in België in te voeren, tenzij Europa dit zou verplichten. Dat standpunt sluit perfect aan bij onze objectieven.
Bij ons weten is er op dit moment geen enkel Europees vooruitzicht op een veralgemeende en uniforme technische keuring voor motorfietsen. In elk geval zal de MotorCycle Council dit dossier van dichtbij blijven opvolgen en zijn standpunt hierover blijven verdedigen.
Christian de Vroom Voorzitter MCC GSM : 0473 21 02 68
Beste motorvrienden Nu de verkiezingskoorts een beetje geluwd is en de weergoden ons dit weekend gunstig gezind zullen zijn, wil ik jullie uitnodigen om zondagvoormiddag een ritje met de motor te maken. Onze president Daniel, die jammer genoeg niet verkozen is, maar toch een mooi resultaat behaalde, maar liefst174 voorkeurstemmen alstublieft, zal een ritje voorzien. We stellen voor om half negen te verzamelen op Daniel zijnen oprit. Graag een seintje als je meerijdt!