Zulte - De deelgemeenten Zulte, Olsene en Machelen aan de Leie
Nieuws, activiteiten, gebeurtenissen, en nog veel meer van deze bruisende gemeente aan de Leie.
De dorpen van Gaston Martens, Modest Huys, Roger Raveel, enz...
04-03-2014
Ontlenen gemeentelijk materiaal
ONTLENEN GEMEENTELIJKE MATERIAAL
De gemeenteraad van dinsdag 25 februari 2014 keurde het nieuwe gebruikersreglement en het nieuwe tariefreglement voor het ontlenen van gemeentelijk materiaal goed. In deze reglementen werden enkele wijzigingen aangebracht.
De belangrijkste wijzigingen worden nog even kort opgesomd:
Erkende wijkcomités kunnen voortaan ook gemeentelijk materiaal ontlenen.
Straat- en buurtfeesten kunnen enkel nog tafels en stoelen ontlenen, op voorwaarde dat de aanvraag ondertekend wordt door 5 bewoners van de straat, elk met een verschillend adres. Straat- en buurtfeesten kunnen een aanvraag indienen ten vroegste 6 maanden en ten laatste 14 dagen voor het gebruik van materiaal.
Tenten en kookmateriaal worden tijdens de zomervakantie uitsluitend voorbehouden voor de ontlening aan jeugdbewegingen.
Het springkasteel werd uit het tariefreglement gehaald en is bijgevolg niet meer ontleenbaar.
De fuifkoffer werd opgenomen in het tariefreglement en kan door alle verenigingen ontleend worden.
Materiaal, dat opgehaald dient te worden op het containerpark, wordt niet meer gecontroleerd door het gemeentepersoneel. De gebruiker dient het materiaal zelf te controleren voor aanvang van de activiteit. Indien er gebreken worden vastgesteld, dient dit zo snel mogelijk gemeld te worden aan de uitleendienst. Indien de volgende gebruiker schade of tekorten vaststelt, wordt dit verhaald op de laatste gebruiker.
Deze aangepaste reglementen zijn van kracht gegaan op 1 maart 2014. Tevens werd ook het aanvraagformulier volledig aangepast.
Vanaf 1 maart 2014 gelden nieuwe tarieven in de bibliotheek van Zulte.
Hier alle wijzigingen op een rijtje:
Cd’s, dvd’s en cd-roms kunnen voortaan gratis uitgeleend worden. Het leengeld wordt afgeschaft.
De uitgeleende bibliotheekmaterialen kunnen 24/24 teruggebracht worden met de nieuwe inleverbus. Deze inleverbus mag enkel gebruikt worden buiten de openingsuren van de bibliotheek.
De eerste twee dagen na het verstrijken van de uitleentermijn moeten geen maningsgelden betaald worden.
De maningstarieven worden na een lange tijd aangepast.
Het maningsgeld voor gedrukte materialen verhoogt naar 0,25 euro per week. Het maningsgeld voor cd’s, dvd’s en cd-roms verhoogt naar 1 euro per week.
Materialen aanvragen uit een andere bibliotheek wordt duurder. Voortaan betaalt u voor deze dienst 2,50 euro. Het versturen van materialen tussen bibliotheken is immers een grote kost voor de bibliotheek waarvan maar een gedeelte wordt doorgerekend aan de gebruiker.
De portokosten voor het versturen van maningsbrieven worden verhoogd naar 1 euro voor een gewone zending en naar 6 euro voor een aangetekende zending, conform de gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2014 betreffende het reglement inzake gemeentebelasting op administratieve stukken voor de periode van 1 januari 2014 tot en met 31 december 2019.
De bibliotheek stelt alles in het werk om haar gebruikers te helpen maningsgelden te vermijden. Zo is er nu de nieuwe inleverbus en sinds enkele maanden stuurt de bibliotheek een herinnering via mail enkele dagen voor het verstrijken van de uitleentermijn.
Omdat mailadressen wel eens kunnen wijzigen, vraagt de bibliotheek elke wijziging (ook van adres, telefoon,…) door te geven.
Wil u zeker zijn van je plaats? Reserveer dan op voorhand door hier te klikken. Bij de vorige voorstelling (Smurfen 2) was er een volledige bezetting. Om het aangenaam & veilig te houden, zijn het aantal plaatsen beperkt.
Belangrijke opmerking bij het online reserveren v/d pla(a)ts(en):
Op piekmomenten in de dagen voor de Filmclub-dag zijn er reserveringen terzelfdertijd.
Dat geeft soms problemen bij de registratie (Tip: het beste is om iets vroeger te reserveren).
Als u niet zeker bent van uw reservering, maak dan geen dubbele boeking aub. Mail ons via info@filmclub.be met vermelding van het gebruikte e-mailadres en aantal plaatsen ter verificatie. We checken graag voor u de boeking.
Onze webstek bevat uitgebreide informatie over de praktische info over de film, hoe plaatsen en drankbonnetjes te reserveren en veel meer.
DIGITALE KRANTEN BIJ JE THUIS EN IN DE BIBLIOTHEEK
DIGITALE KRANTEN BIJ JE THUIS EN IN DE BIBLIOTHEEK
Sedert vele jaren biedt de bibliotheek van Zulte de Mediargus-databank aan. Deze digitale kranten- en tijdschriftendatabank heeft een grondige verandering ondergaan. Ze kreeg niet alleen een nieuwe naam ‘GoPress!’ maar ook een aangenamere presentatie en vooral een uitgebreidere functionaliteit.
Mediargus kon enkel binnen de muren van de bibliotheek gebruikt worden. GoPress kunnen de bibliotheekgebruikers ook van thuis uit raadplegen.
GoPress Kiosk
Binnen de muren van de bibliotheek kunnen bibliotheekbezoekers de krant van vandaag en de 6 laatste nummers lezen.
Welke kranten?: De Morgen, De Standaard, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, De Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg, De Krant van West-Vlaanderen, Metro en De Tijd (en al hun regionale edities).
Ook van de weekbladen Knack en Trends en hun Franstalige tegenhangers Le Vif/L’Express en Tendances kunnen de 7 laatste nummers gelezen worden.
Al deze publicaties kan je lezen op de internetcomputers in de bibliotheek, maar evengoed op je eigen tablet, laptop of smartphone.
Computers bib: ga naar het tabblad GoPress of surf naar bibliotheek.gopress.be
Via je eigen tablet, laptop of smartphone:
o Vraag een wifi-code aan de balie
o Connecteer je apparaat met de wifi van Bib Zulte
De artikels kan je printen (0,12 euro voor zwart-wit-print of 0,50 euro voor kleurenprint), downloaden of delen via verschillende media.
GoPress Krantenarchief
Daarnaast kan je als lid van de bibliotheek ook thuis, op je studie- of werkplek, op reis, … het GoPress Krantenarchief raadplegen. De kranten en tijdschriften kan je doorzoeken met uitzondering van de 2 laatste publicaties.
Het Gopress Krantenarchief gaat terug tot 1988 en bevat de tekst van alle artikels (geen foto’s).
Hoe werkt dit?
Je moet lid zijn van de bibliotheek van Zulte, die een abonnement op GoPress heeft.
Haal in de bibliotheek je ticket met een unieke activatiecode.
Volg stap voor stap de instructies en maak een account aan voor 1 jaar gratis toegang tot het krantenarchief.
Zoek vervolgens in het krantenarchief
o via zulte.bibliotheek.be: stel eerst je zoekvraag en geef dan aan of je in de catalogus of in het krantenarchief wil zoeken
o of via krantenarchief.bibliotheek.be: volg de instructies stap voor stap
GESPREKSAVOND MET HANS VANDEWEGHE OVER DOPING IN DE SPORT TEN VOORDELE VAN DE 1000 KM FIETSEN VOOR KOM OP TEGEN KANKER
Op vrijdag 7 maart 2014 organiseert WTC De Leierenners een infoavond over ‘doping in de sport’ in de Gaston Martenszaal te Zulte. Vanaf 20.00 uur kan u luisteren naar een uiteenzetting van de heer Hans Vandeweghe.
Hans Vandeweghe is een topsportjournalist en een dopingexpert. Hij was jarenlang directeur communicatie bij het BOIC en bouwde zijn expertise als sportjournalist op bij onder meer De Morgen, Sport International en Het Nieuwsblad. Zijn kritische columns kan je nu nog lezen in De Standaard. Ondertussen is hij reeds 2 jaar directeur bij Wielerbond Vlaanderen.
Niemand kent de dopingproblematiek beter dan Hans Vandeweghe. Recent bracht hij nog het ultieme dopingboek uit: ‘Wie gelooft die coureurs nog’. Hans vertelt kritisch, onthullend en verhelderend. Wil je weten of we ons nu vraagtekens moeten zetten bij elke grote sportprestatie uit het heden en het verleden, dan is deze infoavond zeker iets voor u!
De opbrengst van deze infoavond gaat integraal naar de 1000km, dé fietsvierdaagse van Kom op tegen kanker. Elk deelnemend team legt 8 etappes af van 125 km tijdens het hemelvaartweekend en zamelt hiervoor minstens 5.000 EUR startgeld in. De netto-opbrengst van Kom op tegen Kanker gaat integraal naar wetenschappenlijk onderzoek in het kader van kankerbestrijding. De Leierenners vaardigen dit jaar 2 teams af naar de 1000 km van Kom op tegen Kanker.
Het gemeentebestuur van Zulte ondersteunt de deelname van De Leierenners aan dit project en schenkt hen de opbrengst van de taxusinzameling op de recyclageparken in 2013 (1.927,80 EUR) als deel van het in te zamelen startgeld. De Leierenners zorgen voor de rest van het startgeld door de organisatie van deze gespreksavond, alsook door de organisatie van hun Klassieker van het Goede Doel (www.klassiekervanhetgoededoel.be) op zaterdag 12 april 2014, vanuit de gemeentelijke sporthal te Zulte.
Wil u deelnemen aan de boeiende infoavond over doping in de sport met Hans Vandeweghe en zodoende Kom op tegen kanker steunen, reserveer dan meteen uw kaart (aan de prijs van 5,00 EUR per persoon, waarvan de opbrengst integraal naar Kom op tegen kanker gaat) via info@leierenners.be
Na de vorige plantactie georganiseerd op 24 november 2012 in samenwerking met de VZW Zaubeek, de gemeente Zulte en Bos +, wordt zaterdag 15 februari aanstaande het bos tussen de Waalstraat en de Beukenlaan verder aangeplant. Vanaf 9.00 uur worden nog een 2.000-tal bomen bijgeplant.
De VZW Zaubeek heeft recent een loods verwijderd, het terrein geëffend en de plantgaten gemaakt. Ze hebben ook de bomen gesponsord en die dienen nu aangeplant te worden.
Michaël Devriendt, schepen van milieu: ‘Dit is de laatste fase van de aanplanting van dit ondernemersbos. We zijn de VZW Zaubeek zeer dankbaar voor de samenwerking om dit te realiseren. Iedereen die graag een handje meewerkt zaterdagvoormiddag is van harte welkom!’
Dit bos wordt samen met een werkgroep in de komende maanden en jaren verder ontwikkeld.
Datum: zaterdag 15 februari 2014 van 9.00 tot 11.00 uur Plaats van afspraak: zijstraat van Waalstraat n° 236 Uitrusting: stevige laarzen, een spade en groene vingers
Opening nieuwe sportcomplex Zulte - Zaterdag 15 februari 2014
Komende zaterdagnamiddag 15 februari 2014 opent het nieuwe sportcomplex in Zulte (Waalstraat 118, 9870 Zulte) officieel haar deuren!
Van 14.00 tot 16.00 uur bent u van harte welkom om de nieuwe sportterreinen, de polyvalente zaal en het sportcaf te bezichtigen. Ondertussen kan u de onderstaande sportverenigingen in actie zien:
- VC Kuros Dames & vzw Kuros Heren (volleybal)
- BBC Zulte (basketbal)
- Akira (karate)
- Bike Fun Zulte-Waregem (spinning)
- t Zultse Pluimke (badminton)
- Sportiva (damesturnen)
- Atletico (voetbalschool)
- Zumba door Sophie Mincke
Alle bezoekers aan de opendeurnamiddag kunnen een gratis drankje nuttigen in het sportcafé , vriendelijk aangeboden door het gemeentebestuur van Zulte.
Om 16.00 uur wordt de nieuwe sporthal officieel ingehuldigd in aanwezigheid van Vlaams minister Philippe Muyters, met aansluitend een receptie.
Davidsfonds Machelen organiseert op vrijdag 21 februari een gezellige concertavond. Liefhebbers van kleinkunst- en folkmuziek zullen deze avond zeker hun gading vinden.
Het eerste deel van de avond wordt alvast een knaller met De Vaganten. Deze folkgroep is al jaren een legende in het genre. Het begon in 1952 in Hoboken, met een groep van vier broers die in kleine parochiezalen optraden als The Dockx Brothers. In 1966 namen ze een nieuwe naam aan, “De Vaganten” voor hun kwartet. Een naam door velen nog gekend. Vanaf 1978 bleven Herwig en Paul Vagant als duo verder optreden. Ze stonden in het Sportpaleis en kregen verschillende prijzen voor hun muzikale loopbaan en hun bijdrage aan de cultuurwereld. Door de komst van twee jonge muzikale talenten in de groep klinkt hun muziek verrassender en enthousiaster dan ooit.
De Groep ontving in 2013, de Anton Van Wilderode prijs, en treden op in het zangfeest op 16 maart 2014.
De Vaganten nemen het publiek steeds opnieuw en moeiteloos mee naar hun kleinkunstwereldje. Ze geven een concert vol Nederlandstalige liedpareltjes met heel gewone decibels. Op hun unieke, boeiende manier nodigen ze de mensen tot luisteren uit. Ze verwoorden het erg raak in hun lied “Niet te doen”:
”... want m’n hart heeft toch wel veel te veel geklopt... voor zoveel mensen en zo intens ... Misschien wil het ook met pensioen gaan? Daarom heb ik nog één grote wens:l laat mij asjeblief nog wat verder doen!”
De Vaganten zijn niet uit de tijd en met de gelijknamige tournaam “verre van versleten” gaan ze nu langsheen culturele centra in Vlaanderen.
Meer informatie kan je vinden op de site van de vaganten, www.devaganten.be.
Alfred Den Ouden neemt het tweede deel van de avond voor zijn rekening. Deze volksmuzikant van het eerste uur stond aan de wieg van het folkfestival te Dranouter. Hoewel hij Nederlandse roots heeft, zingt Alfred den Ouden voornamelijk in het West-Vlaams en put hij ook uit het West-Vlaams muziekrepertoire. Met veel overgave brengt hij zijn liefde voor folk over aan het publiek.
Hij speelt ook een evocatie van de Eerste wereldoorlog, die bijna 100 jaar geleden begon. Hij brengt dat door liederen, gedichten, verhalen. Hij gebruikte daarbij diverse instrumenten en poppen, verder werkte hij ook mee aan meerdere CDcopnames.
Hou je van volksmuziek of heb je zin in een avond echt volksplezier, dan moet je op vrijdag 21 februari in Machelen zijn.
Het concert gaat door in de Guldepoort en begint om 19u30.
Voor info en reservaties kan je mailen naar info@dfmachelen.be of bellen naar 09/386.50.00 of 09/386.68.06
Huis De Leeuw is de tentoonstellingsruimte van de gemeente Zulte waar professionele en semi-professionele kunstenaars hun werken kunnen tentoonstellen aan het publiek. De gemeente Zulte wil zo zijn bewoners en bezoekers een rijk en gevarieerd kunstenaanbod aanbieden en een brug slaan tussen het artistieke verleden van deze Leiegemeente en hedendaagse beeldende kunsten
Het college van burgemeester en schepenen organiseerde samen met de VDAB en het OWMW Zulte in januari en februari een opleiding particuliere schoonmaak.
De 8 kandidaten bekwemen allen een positieve evaluatie van de lesgeefter Véronique Pollefliet (VDAB).
De opleiding ging hoofdzakelijk door in de diverse lokalen van het Ontmoetingscentrum in Olsene. Daarnaast gingen de cursisten op verplaatsing. Zij poetsten de lokalen van de buitenschoolse kinderopvang en verzorgden daarnaast een professioneel onderhoud van een aantal bejaardenwoningen.
Op disndag 4 februari 2014 vond een succesvolle contact bedrijvendag plaats. Alle dienstenchequebedrijven en andere partners werden hierop uitgenodigd. Zij konden de cursiten aan het werk zien en voerden naderhand met allen een individueel gesprek.
Het vooruitzicht op vast werk is voor de deelnemende kandidaten zo goed als gegarandeerd.
Zaterdagavond 25 januari liepen enkele inwoners schade op aan hun eigendom ten gevolge van de storm die op dat moment over onze gemeente trok.
Enkele belangrijke raadgevingen:
- Neem zo snel mogelijk contact op met uw verzekeringsmaatschappij voor uw brandverzekering.
- Neem zoveel mogelijk foto’s van alle schade als bewijsmateriaal.
- Bezorg ons een opsomming van de schade en een schatting van het bedrag van de totale schade.
- Hou alle offertes en facturen van herstelwerken bij.
U kan de gevraagde gegevens via mail versturen naar milieu@zulte.be of per post naar Karreweg 13, 9870 Zulte. Dit alles wordt zo snel mogelijk overgemaakt aan de gouverneur met het verzoek om deze uitzonderlijke weersomstandigheden als ramp te laten erkennen. De gouverneur zal op zijn beurt de erkenning van de ramp aan de minister van Binnenlandse Zaken vragen.
Opgelet: in eerste instantie dient u zich te wenden tot uw verzekeringsmaatschappij voor het vergoeden van de schade. Ook voor de verzekeringsmaatschappij is het van belang dat er foto’s van de schade genomen worden. De natuurfenomenen storm (wind), windhoos en hagel maken echter geen deel uit van de verplichte natuurrampendekking die vervat zit in de brandverzekering, waardoor de verzekeringsmaatschappijen geen wettelijke verplichting hebben om de schade te dekken binnen hun polissen. In dergelijk geval is er de mogelijkheid dat het Rampenfonds voor dit soort schade kan tussenkomen, en dit aanvullend na de verzekeringsmaatschappij.
Het gemeentebestuur zal via de gouverneur in kennis gesteld worden of deze weersomstandigheden al dan niet als ramp worden erkend. Zodra dit bekend is, worden alle getroffenen ingelicht en worden indien nodig de volgende stappen meegedeeld wat betreft het indienen van een aanvraagdossier voor rampenschade.
Het Rampenfonds komt enkel nog tussen voor:
- de goederen die geen eenvoudig risico inhouden;
- de goederen die in principe uitgesloten zijn van de dekking door de verzekering, namelijk de niet binnengehaalde oogsten, de levende veestapel buiten het gebouw, de bodem, de teelten, de bosaanplantingen;
- de goederen die niet verzekerd zijn omwille van de financiële toestand van het slachtoffer (het gaat om slachtoffers die op de dag van de ramp een leefloon of een gelijkwaardige financiële hulp ontvingen of die in aanmerking konden komen voor het verkrijgen van een leefloon of een gelijkwaardige hulp – KB van 20.12.2007);
- de goederen die tot het openbaar domein behoren van de rechtspersonen die opgesomd zijn in artikel 42 van de wet van 12 juli 1976 betreffende het herstel van zekere schade veroorzaakt aan private goederen door natuurrampen.
APERITIEFCONCERT IN DE BIBLIOTHEEK VAN ZULTE OP ZONDAG 16 FEBRUARI
De bibliotheek ontvangt op zondag 16 februari drie jonge klassieke muzikanten.
Laure Van Wanzeele uit Oosterzele is mezzosopraan en Bepke Keersmaekers uit Kessel-Lo sopraan. Beiden studeerden vorig jaar af aan het Lemmensinstituut en studeren nu verder aan het Conservatorium van Amsterdam. Daar maakten ze kennis met pianist Daan Boertien uit Breda.
In de bibliotheek brengen ze o.a. aria’s uit de opera’s ‘Carmen’ van Georges Bizet en uit ‘Rinaldo’ van Georg Friedrich Händel.
Verder kan je je verheugen op liederen van Johannes Brahms, Felix Menselssohn, Gioacchino Rossini en anderen.
Het concert begint om 11.00 uur. Het aperitief wordt geschonken om 12.00 uur.
Wil u zeker zijn van een plaats? Reserveer op voorhand aub door hier te klikken. Bij de voorstelling in december (Arthur Christmas) was er een volledige bezetting. Om het aangenaam & veilig te houden voor iedereen, hanteren we een beperking van het aantal plaatsen.
Dus: Belangrijke opmerking bij het online reserveren v/d pla(a)ts(en):
Op piekmomenten in de laatste dagen voor de Filmclub-dag zijn er meerdere reserveringen terzelfdertijd.
Dat geeft soms problemen voor de goede registratie. Het beste is om iets vroeger de plaatsen te bestellen.
Als u niet zeker bent van uw reservering: maak geen dubbele boeking aub, maar geef een klein mailtje naar info@filmclub.be met het gebruikte e-mailadres en hoeveel personen ter verificatie. We controleren graag voor u de boeking en geven de nodige feedback.
vrijdag 21 februari 2014 aanvangsuur: 20.00 uur over zijn boek: Ule Zaaltje bibliotheek voorstelling boek + signeren mogelijkheid tot aankoop
Inkom: 6 euro
1914. In het rustige, landelijke dorpje Cruyshautem gaat de veertienjarige boerendochter Ule in dienst bij de dorpsdokter. Daar verruimt haar blik op de wereld. Totdat de oorlog uitbreekt en heel het leven in het dorp ontwricht. Haar vader moet naar het leger en als de Duitsers oprukken, gaat Ule met haar moeder en broers op de vlucht naar een tante in Elverdinghe. Daar nemen ze min of meer de draad van hun leven weer op, maar niet voor lang. Als de Duitsers gifgas gebruiken moeten ze nog verder weg. En dan hebben ze hun lot niet meer in eigen handen. De kinderen moeten elders naartoe. Ule heeft haar moeder beloofd bij haar broers te blijven. Maar ook dat lukt niet. Ule is echter vastbesloten om haar broers terug te vinden en naar huis weer te keren. Maar waar bevindt ze zich en hoe geraken ze terug thuis? Met de herdenking in 2014 van het begin van de Eerste Wereldoorlog verschijnen er heel wat verhalen over die periode. Ook in dit verhaal van Ule en haar familie krijgt de lezer een beeld van de leefomstandigheden en de chaos die ermee gepaard ging beschreven. Het verhaal omvat de hele periode van de oorlog, van net voor het uitbreken ervan waarin alles in het dorp zijn gewone gangetje gaat – tot een eind na de bevrijding wanneer mensen terugkeren naar hun eigen woonplaats. Doorheen het verhaal krijgt de lezer een heleboel elementen voorgeschoteld die deze mensen hebben moeten ondergaan…………...
GEMEENTE ZOEKT UITBATER VOOR HORECAZAAK D’OUDE PASTORIJ OLSENE
Het gemeentebestuur van Zulte gaat op zoek naar een uitbater (concessionaris) voor een horecazaak in de voormalige pastorij van Olsene, naast het nieuwe gemeentehuis. “We zijn op zoek naar een gedegen concessionaris die met een bloeiende horecazaak een toegevoegde waarde kan geven aan het centrum van Olsene en de nieuwe omgeving van het gemeentehuis”, aldus burgemeester Simon Lagrange en schepen van Openbare Werken Sophie Delaere. Geïnteresseerden dienen vóór 1 maart hun kandidatuur te stellen.
De voormalige pastorij werd structureel, brandtechnisch en thermisch in orde gezet, om dienstig te zijn voor een horeca-activiteit. Bovendien voorziet het bestuur nog de technische basisinstallaties en afwerkingen van vloeren, muren en plafonds. Deze werken worden pas uitgevoerd na aanstelling van een concessionaris, om geen ‘verloren werk’ te doen, alsook om de mogelijkheid te geven aan de concessionaris om nog interne aanpassingen te realiseren in functie van het type horeca-activiteit. Deze eventuele aanpassingen, alsook de inrichting van keuken en verbruiksruimte, zijn ten laste van de concessionaris.
Meer in detail zijn ten opzichte van de bestaande toestand nog ten laste van het gemeentebestuur (na aanstelling concessionaris) :
- gekeurd en goed werkend verwarmingssysteem (met behoud van bestaande radiatoren),
- gekeurde elektriciteitsvoorzieningen,
- watertoevoer- en afvoer van keuken, toog, bergruimte en buitenterras,
- sanitaire toestellen en tussenwanden,
- brandwerende bekleding stalen draagstructuren,
- brandwerende bekleding trapsleden,
- gipskartonplafond (112 m² voorzien),
- plaatselijk herstel van pleisterwerken (begroot op 1.500 euro excl. BTW).
De lasten van de concessionaris zijn :
- HACCP conforme keukeninrichting i.f.v. het type horecazaak, (met uitzondering van nutsvoorzieningen cfr. bijgevoegde beschrijving)
- alle schilderwerken,
- verlichtingsarmaturen,
- toog & inrichting,
- meubilair (binnen en buiten)
- alle structurele en conceptuele wijzigingen & alternatieve afwerkingen aan het gebouw afwijkend van de vergunde plannen.
Als gunningscriteria zullen de onderstaande punten beoordeeld worden:
Prijs
50 punten
Suggesties van uitbating van de horecazaak
40 punten
3.
Referenties/ervaring in de horecasector
10 punten
De minimum concessievergoeding werd vastgesteld op 1.000 euro per maand.
De uitbating van de horecazaak door de nieuwe concessionaris dient bij voorkeur aan te vangen vóór 15 juni 2014 en uiterlijk op 1 september 2014.
Het lastenboek met vaststelling van de voorwaarden voor de uitbating, alsook het inschrijvingsformulier kunnen verkregen worden bij afdelingshoofd Grondgebiedzaken, Ludwig Vanluchene, Karreweg 13, 9870 Zulte, 09 280 96 09 of grondgebiedzaken@zulte.be.
Een plaatsbezoek aan de voormalige pastorij is mogelijk na voorafgaande telefonische afspraak.
De inschrijvingen met alle vereiste bijlagen dienen het gemeentebestuur te bereiken vóór 1 maart 2014 (poststempel geldt als datum van bewijs).
Op maandag 3 februari worden werken uitgevoerd in de Centrumstraat.
Om een rioolaansluiting naar het nieuw administratief centrum te kunnen uitvoeren, is het nodig om een gedeelte van de rijweg in te nemen. Dat brengt enkele belangrijke wijzigingen in de verkeerssituatie met zich mee.
In de Centrumstraat (tussen N43 Grote Steenweg en Nieuwlandstraat) wordt beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd. De toegelaten rijrichting is deze van de Grote Steenweg naar de E17 toe.
Ook in de Nieuwlandstraat wordt beperkt eenrichtingsverkeer ingevoerd (tussen Centrumstraat en Molenstraat). De toegelaten rijrichting is deze van de Centrumstraat naar de N43 toe.
Er wordt stilstaan- en parkeerverbod ingevoerd in de Centrumstraat (omgeving werkzone) en in de Nieuwlandstraat (tussen Centrumstraat en Nieuwstraat).
Voor het verkeer komende uit de richting E17 wordt een omleiding voorzien via Centrumstraat - Nieuwlandstraat - N43 Grote Steenweg.
De werken starten onmiddellijk na de ochtendspits en zullen normaalgezien op 1 dag afgerond zijn.
Stap vooruit in wegen- en rioleringsproject Houtstraat
Het gemeentebestuur werkt verder aan het project voor wegen- en rioleringswerken in de Houtstraat in deelgemeente Olsene. De gemeenteraad heeft daarover enkele belangrijke beslissingen genomen. Er werd onder andere een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met nv Aquafin en het studiebureau Antea. “Nu kunnen we verder werken aan een goed ontwerp voor een veilige herinrichting van de Houtstraat. Een bewonersvergadering in 2013 leverde alvast enkele interessante ideeën op”, zegt schepen van Openbare Werken Sophie Delaere.
TMVW had in overleg met het gemeentebestuur in 2010 een opdracht uitgeschreven voor de aanleg van gescheiden rioleringsstelsels in meerdere straten, waarbij o.a. de Houtstraat. Studiebureau Grontmij had hiervoor de meest voordelige inschrijving ingediend.
Bij opstart van het project, bleek Aquafin op basis van een kosten-baten analyse het oorspronkelijk tracé van hun collectorverbinding tussen industriezone Zaubeek en de Olsenestraat langs de Zaubeek grotendeels te willen verlaten, ten gunste van een gemeenschappelijke tracé met het gemeentebestuur in de Houtstraat. De gezamenlijke uitvoering van rioleringswerken resulteert in een aanzienlijke kostendaling van de investering voor alle partijen. Het beperkt ook de ondergrondse innemingen langs de Zaubeek voor aanleg van de collector.
In functie van een optimale opvolging en verantwoordelijkheid bij uitvoering, opteert het gemeentebestuur ervoor om één studiebureau op het project te laten werken, meer bepaald Antea uit Waregem. Daarvoor diende het gemeentelijk contract met Grontmij te worden stopgezet. Hiervoor werd een dading afgesloten die de gemeenteraad goedkeurde.
Schepen van Openbare Werken Sophie Delaere: “Nu kunnen we echt van start gaan met de opmaak van het rioleringsproject en de heraanleg van de wegenis op een meer verkeersveilige manier. Vorig jaar hielden we hieromtrent reeds een bewonersvergadering. De conclusie was dat snelheidsremmende maatregelen gewenst zijn, net als de aanleg van een fietspad tussen de Groeneweg en de spoorlijn. Dit kan dan aansluiten op het reeds voorziene fietspad langs het spoor tussen Waregem en Deinze.
De effectieve uitvoering van de rioleringswerken en de heraanleg van de wegenis is voorzien in 2015.
Op donderdag 30 januari 2014 wordt in Vlaanderen en Nederland “Gedichtendag” gevierd. De Gedichtendag is uitgegroeid tot een groot poëziefeest waarvoor bibliotheken, boekhandels, scholen,… jaarlijks activiteiten ontplooien. Het thema dit jaar is “Verwondering”. “Alles begint met verwondering: de eerste woordjes, de grote liefde, de ontdekking van het nog ongekende. Wie zich openstelt en onbevangen naar de wereld kijkt, verbaast zich: er is veel wonderlijks te zien, er is veel verrassends te zien”
Naar aanleiding van Gedichtendag brengt de Gemeentelijke Basisschool Zulte jaarlijks een gedichtenbundel uit. Dit jaar is de gedichtenbundel aan zijn 10e editie toe. Naast dit initiatief van de Gemeentelijke Basisschool Zulte wordt er door het gemeentebestuur een samenwerking aangegaan met de verschillende basisscholen uit Zulte. Leerlingen uit het 5e en het 6e leerjaar kunnen bij de cultuurdienst creatieve en originele gedichten rond het thema “verwondering” indienen. Uiterste datum van indienen is 5 februari 2014.
De ingediende gedichten worden gedurende een drietal weken uitgehangen doorheen de gemeentelijke bibliotheek. Bezoekers van de bibliotheek krijgen de kans om hun favoriete gedicht te kiezen. Het gedicht met de meeste stemmen wordt verkozen tot “publiekswinnaar”. Daarnaast zal ook een jury brainstormen over de gedichten en het, volgens hen, beste gedicht eruit halen. Vervolgens worden het beste gedicht volgens de jury én het beste gedicht volgens het publiek opgenomen in het infoblad en op de gemeentelijke website. De makers van deze twee gedichten zullen benoemd worden tot “kinderdichters van het jaar 2014”.
We zien de zon opkomen terwijl we genietend wandelen door de paardenstad Waregem (park Casier – renbaan – villapark – Jeugdcentrum – de Schakel). Na de wandeling (± 6 km) genieten we van een uitgebreid en gevarieerd ontbijtbuffet.
Praktisch: Verzamelen op de parking gelegen Marcel Windelsstraat Waregem (aan vroegere achter-ingang van het Bricocenter) om 07.15 uur Na de wandeling ontbijt in het Sint Pieterszaaltje St Pietersstraat te OLSENE.
Deelnameprijs: 9 euro – leden Pasar: 7 euro inbegrepen: wandeling en luxueus en uitgebreid ontbijt
Het ontbijt start omstreeks 09.00 uur en mensen die niet kunnen meewandelen geven wij ook de kans om te ontbijten. bij inschrijving wel vermelden : enkel ontbijt. (dan hoeven wij bij de start van de wandeling niet te wachten)
Inschrijven is verplicht en kan --tot 27 januari 2014 mits storting van de deelnameprijs op rekeningnummer Pasar Zulte : BE42 8905 2401 5754 of --tot 30 januari bij Eric Verstaen, Kapellestraat 157, 9870 Zulte 056/60 44 42