Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    12-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (553)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat het bestaan van één of andere vorm van openbaar vervoer door de handelaars van de stad Gent als een extra promotiemiddel werd aanzien is bekend. Reeds vanaf het allereerste stadium - de paardentram dus - verhoogde deze "comfortabele wijze van verplaatsen" de aantrekkingskracht om in het centrum te gaan winkelen.
    Getuige daarvan deze publiciteitskaart van het "Maison de vente" Pol De Schamphelaere, gevestigd in de Veldstraat 19 te Gent, met als blikvanger een paardentram.
    Sedert 2 augustus 1874 was in die straat een tramlijn in gebruik die op 10 september via de Ketelbrug en de Nederkouter uitgebreid werd tot net voorbij de Kortrijksepoort.

    12-02-2008, 10:48 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    26-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (552)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen tussen 5 maart en 27 juni 1974 de PCC's 47 tot 54 werden geleverd, de derde en tevens laatste generatie, waren die reeds voorzien van de nieuwe lichtinstallatie, met aanvullende stop- en knipperlichten. Vanaf einde oktober werden ook de oudere rijtuigen daar één voor één mee uitgerust.
    Hier zien we de aldus omgevormde PCC 30 op lijn "4 doorstreept Sint-Pietersstation - Korenmarkt"  in de toen nog niet verkeersvrije Veldstraat tijdens de eindejaarsdrukte omstreeks 1980.
    (eigen verzameling)

    -- wordt vervolgd --

    26-01-2008, 15:07 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (551)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste generatie PCC's bestond uit 30 rijtuigen, geleverd tussen 17 maart 1971 en 4 januari 1972. Toen de drie-assers op lijn 4 vanaf 12 juli door trams van het nieuwe type werden vervangen, waren er al een tiental beschikbaar.
    Hier zien we de 03 tijdens een proef- of scholingsrit het perron aan Gent-Zuid verlaten en de Vlaanderenstraat inrijden, gevolgd door drie-asser 318, in dienst op lijn 2.
    (onbekende auteur - mei 1971)

    26-01-2008, 14:49 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (550)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 17 maart 1971 werd PCC 01 te Gentbrugge geleverd. Er werden met de gloednieuwe tram vrijwel onmiddellijk proefritten gehouden en tegelijk begon de opleiding van de toekomstige chauffeurs.
    Hier zien we de 01 met de rolfilm in de stand "Extra dienst", aan de bocht van de Martelaarslaan naar de Groot-Brittanniëlaan (Bijlokehof).
    Het rijtuig werd in de oorspronkelijke staat behouden (behalve de knipperlichten) en voorbestemd tot museumrijtuig.
    Drie-asser 343 verzekert een rit op lijn 2 richting Arsenaal.
    (onbekende auteur - 4 april 1971)

    26-01-2008, 14:36 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (549)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Sfeerbeeld aan de Dampoort, te situeren tussen 1924 en 1936, met rechts de spoorwegviaduct voor de lijn Gent-Antwerpen en Gent-Eeklo - Maldegem. Links een gedeelte van het Oktrooiplein.
    Het tijdperk van de stoomlocomotieven is nog volop aan gang. Het hotel uiterst links (nabij de Koopvaardijlaan) is intussen gesloopt. Een tramrijtuig verzekert de dienst op lijn 3.
    Het betreft één van de vier ex-zomertrams 216 tot en met 219, in 1924 omgevormd tot rijtuigen met gesloten platforms en zes zijraampjes, die het nooit tot drie-assers hebben gebracht.
    Ze bleven in reizigersdienst tot 1936. De rijtuigen 217 en 218 werden naderhand verkocht aan firma De Roeck uit Gentbrugge. De 219 kreeg in 1937 een open zijkant en kwam als nummer 173(II) terecht bij de spoordienst. De 216 werd daar in hetzelfde jaar in ongewijzigde vorm aan toegevoegd en later tot open zomertram gerestaureerd. In die hoedanigheid in september 2004 nog te zien als onderdeel van de historische tramstoet.

    26-01-2008, 14:22 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (548)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Andermaal een juweeltje uit de oude doos, te dateren omstreeks 1927. Niet de vertrouwde gevelrij aan de Korenmarkt trekt onze aandacht, wel de taxi's uiterst links, de politieman, het pas voltooide wachthuisje voor de gebruikers van het openbaar vervoer en natuurlijk de twee tramrijtuigen.
    Links rijtuig 304, één van de eerste drie-assers, hier via lijn 4 op weg naar het Sint-Pietersstation. Wat verder een oude twee-asser type "preekstoel" op lijn 1, net vertrokken richting Rabot.
    (foto: verzameling M. van Witsen)

    26-01-2008, 13:44 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (547)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 365 in dienst op de toenmalige lijn 1 (Moscou - Van Beverenplein), ter hoogte van het Laurentplein, waarvan we links in beeld de krantenkiosk en delen van het oude gouvernementsgebouw zien. Centraal het befaamde kledingmagazijn Nagel-Esders, thans een flatgebouw.
    De tram begeeft zich van de Vlaanderenstraat naar de Limburgstraat en is nog niet getransformeerd. Dat is duidelijk te merken aan de lijnschijf die nog niet vervangen is door een rolfilmkast en de ongelijke verdeling van de zijramen.
    (Foto: verzameling "A.R.B.A.C" - augustus 1947)

    26-01-2008, 13:27 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (546)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voorwaar om heel wat redenen een uitzonderlijke en merkwaardige opname! Eén van de drie Gentse twee-assers 182, 202 en 206, die uitgerust werden met sterkere motoren en een pantograaf, komende van Gent-Zuid, neemt hier drie aanhangwagens op sleeptouw tijdens een rit op de lijn naar Merelbeke (merkbaar aan de "M" op de ronde lijnschijf boven het platform).
    Verder zien we de toestand aan de Sint-Lievenspoort vanaf de Hundelgemsesteenweg, zoals die was voor de bouw van de nieuwe Scheldebrug en de afrit B401 van de autoweg omstreeks 1970.
    De Sint-Lievenslaan links op de achtergrond was toen nog rijkelijk voorzien van een dubbele bomenrij en de wegwijzer op de voorgrond maakt ons duidelijk dat de lanen van de kleine stadsring toen duidelijk nog deel uitmaakten van de N10 tussen Oostende en Brussel !...
    (onbekende fotograaf - 1953 of 1954)

    26-01-2008, 13:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (545)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tramrijtuig 10068, voorzien van draaistellen, in dienst op de lijn Gent - Wetteren. bevindt zich hier in de nabijheid van het Citadelpark.
    Komende van de Heuvelpoort was in de Hofbouwlaan, Clauslaan, Parklaan en Clementinalaan het spoor richting Sint-Pietersstation gemeenschappelijk met dat van de stadslijnen 7 en 9. De terugkeer geschiedde langs de Astridlaan en de Fortlaan.
    Ter hoogte van het platform is het rijtuig voorzien van het embleem "Expo '58". De foto werd dus genomen in de zomer van dat jaar, terwijl de tramlijn vanaf 28 september door een autobusdienst werd vervangen.
    (onbekende auteur)

    26-01-2008, 12:41 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (544)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We blijven nog even bij de Buurtspoorwegen van weleer. Het twee-assig tramrijtuig 9912, in dienst op de lijn "0 doorstreept" Gent-Sint-Pieter (!) - Lourdes (Oostakker), komt van de Kasteellaan en bereikt de halte onder de spoorwegbrug aan de Dampoort. Een massa reizigers, hoofdzakelijk vrouwen (wellicht op uitstap naar het bedevaartsoord) ziet de aankomst met vreugde tegemoet...
    Op de achtergrond het Oktrooiplein met uiterst links de Kasteelsluisbrug, de bomen van de Hagelandkaai en de huizenrij tussen die kaai en de Dampoortstraat.
    (onbekende auteur - omstreeks 1950)

    26-01-2008, 12:21 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (543)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een zeldzaam en niet minder nostalgisch plaatje uit het oorlogsalbum van de gemeente Drongen ! Een tram van de lijn Gent-Sint-Pieters - Drongen - Nevele ontmoet hier een kolonne tanks en andere voertuigen van het bevrijdingsleger, op weg naar Gent. Alles schijnt zich te focussen op de fiere jongeman met de witte kousen, vooraan in het midden...
    (verzameling F. Verbeke - 5 of 6 september 1944)

    26-01-2008, 12:09 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (542)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een opname die wegens het praktisch totaal gewijzigde uitzicht van de omgeving erg moeilijk te situeren is! De fotograaf kijkt, met de rug gekeerd naar de Kasteellaan (rechts onderaan), in de richting van de Heernislaan, waar tussen 1931 en 1957-58 op eigen bedding de rijtuigen circuleerden van de buurtspoorweglijnen tussen Gent-Sint-Pieters en Lochristi, Oostakker of Wetteren. Op de achtergrond signalisatie van het N.M.B.S.-complex nabij de Dampoort en het gebouw van de katoenspinnery Baertsoen-Buysse aan de Dendermondsesteenweg.
    Twee-asser 9884 (?), voorzien van een aanhangwagen, doet dienst op de lijn naar Lochristi. Bemerk het houten lijnbord boven het platform en de rode postbus, bevestigd onderaan de voorplaat.
    (Onbekende auteur - omstreeks 1950)

    26-01-2008, 11:58 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (541)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERINGEN IN 2008 !!

    Eindelijk dan toch een nieuwe start, na een lange stilte wegens een overbevraging voor allerlei activiteiten aangaande het openbaar vervoer.De rubriekjes (telkens voorzien van een afbeelding) verschijnen voortaan "occasioneel" en ongelijk in aantal. Dit kan extreem variëren van ééntje dagelijks tot een tiental om de 14 dagen en net als vroeger handelen over de periode van de stoom- en paardentram, de twee- en drie-assers, de PCC's, de trolleybus of de nieuwste Hermelijntrams...
    Regelmatig eens komen kijken dus en vooral... veel dank voor de eerder vertoonde hoge belangstelling vanwege mijn "fans" !...

    Zicht op de in 1952 aangelegde rotonde ten behoeve van het autoverkeer aan de Sint-Lievenspoort. Rechts onderaan de dubbele kruising van de sporen die behoorden tot de buurtlijnen naar Lochristi, Oostakker en Wetteren enerzijds en deze van de stadslijn 1 anderzijds. De laatsten werden tussen de Eggermontstraat te Ledeberg en het Graaf van Vlaanderenplein ook benut door de rijtuigen van de buurtspoorweglijn Gent-Zuid - Merelbeke, uitgebaat door de toenmalige ETG.
    Rijtuig 9875 uit de reeks 9874-9879 verlaat hier de Frère-Orbanlaan om via de Sint-Lievensbrug de Hundelgemsesteenweg te vervoegen. De tramexploitatie werd op 30 april 1955 stopgezet.
    (foto: Clessens / P.Boehm - 1953)


    26-01-2008, 11:24 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (540a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In "De Gentenaar" van 29 november 1939 verscheen het verslag over het treurig lot van een 66-jarige gepensionneerde die twee dagen eerder in de Jozef Vervaenestraat te Ledeberg om 23 uur 30 door een tramrijtuig richting "Moscou" werd doodgereden.
    Louis Heymans stak toen ter hoogte van zijn woning de straat over. De wattman, Jan Van Hulle uit Zwijnaarde, zag plotseling een donkere gedaante voor zijn rijtuig op de afstand van ongeveer twee meter op de linkerkant van het gebruikte spoor.

     "...Hij dacht dat het een hond was, maar ongelukkiglijk was het een menselijke gedaante welke zich voortbewoog op handen en voeten, van links naar rechts der straat. De afstand te kort zijnde kon de geleider het ongeluk niet meer vermijden..."

    Het slachtoffer overleed kort na zijn overbrenging naar het gasthuis.

    De foto toont de plaats waar het ongeval zich voordeed en werd 's anderendaags genomen tijdens de reconstructie door het parket.

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    * De foto's zijn mogelijks van een minder goede kwaliteit, te wijten aan het feit dat het aantal pixels moet verlaagd worden tot beneden de 200 kb om door Seniorennet te worden opgenomen.
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (540)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 1969 werd aan het Lippensplein, bij de Gentenaars beter bekend onder de benaming "Rond Punt", een verbinding aangelegd tussen de sporen van lijn 2 in de Brabantdam en deze van lijn 1 (thans lijn 4) in de Vlaanderenstraat, waardoor de situatie ontstond welke thans nog steeds geldt.
    Drie-asser 316 was het eerste rijtuig dat er op 3 september gebruik van maakte. Gedurende enkele weken, tot de spoorverbinding tussen de Brusselsepoortstraat en de Frère-Orbanlaan via de Clarissenstraat een feit was, werd lijn 2 van het Sint-Annaplein nog naar de Vlaanderenstraat omgeleid via de Zuidstationstraat.

    (foto: W. Gogaert)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (539a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Arbeiders aan de werkbanken in een atelier van de Buurtspoorwegen te Destelbergen, waar de spoorauto's tijdelijk verbleven voor groot onderhoud of herstelling.

    (archieffoto NMVB, daterend van omstreeks 1950)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (539)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-assers genummerd van 316 tot 330 staan bij de tramfanaten bekend als de rijtuigen welke waren uitgerust met de opvallende "sécheronslurven", onderdeel van de installatie voor het elektrisch verlichten en beremmen van de aanhangwagens.
    Deze ver van perfecte krantenfoto levert ontegensprekelijk het bewijs dat die koppelingen bij ondermeer rijtuig 321 pas in een later stadium werden aangebracht.

    (foto bij het verslag in "Het Volk" over een aanrijding tussen een tram van lijn 3 en een vrachtwagen, vermoedelijk in 1948)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (538a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht binnenin de personeelsrefter die zich destijds bevond achter het magazijn en het atelier, kant Oude Brusselseweg.
    De tafels zijn keurig met wit laken getooid. Aan de wand een reusachtig gordijn waarvoor de Belgische driekleur is aangebracht.
    Naast een hoofdzakelijk ouder publiek bemerken we in de rechter benedenhoek heel wat kinderen, waaronder meisjes die met een zelfde soort hoofddeksel zijn getooid.
    Het blijft gissen, maar deze gebeurtenis moet wellicht gelinkt worden aan de bevrijding in september 1944 of het officiële einde van de Tweede Wereldoorlog in mei 1945.

    (archief ETG)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (538)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De refter voor het personeel in de stelplaats tijdens de jaren veertig! Uiteraard was in die tijd soberheid troef.
    Aan de kale wand achteraan bemerken we het officiële portret van koning Leopold III. Links, boven de kapstokken, de "spijskaart".
    Houten krukjes wachten op de gasten. Op de tafels een karig schouwspel. Voor eenieder een hoge kom, bedekt met een wit bord. Centraal een fles tafelbier, te verdelen onder de vier disgenoten.

    (archief ETG)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (537a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op deze oude prentkaart gaat de aandacht van de tramhobbyisten uiteraard naar Klein Turkije, rechts van de Sint-Niklaaskerk.
    We zien het enkel spoor dat van 1913 tot 1987 van de Sint-Niklaasstraat naar de Veldstraat leidde via de Korenmarkt, de terminus van de "viere barré", komende van het Sint-Pietersstation.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!