beginpagina blog: Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72, geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein-Turkije, klaar voor een rit op lijn 4 naar het Sint-Pietersstation. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij aldaar.
rubriek 16: Poserende genodigden bij een open zomertram met aanhangwagens naar aanleiding van de opening van de lijn tussen Gent-Zuid en het Sint-Pietersstation langs de Dierentuinlaan, Tentoonstellingslaan, Terplatenbrug en Citadellaan in augustus 1911.
rubriek 10: PCC O5 in de zomer van 1971. Lijn 4 was toen reeds "gemoderniseerd", maar op lijn 1 (Moscou - Van Beverenplein) reden nog tot en met 1 november drie-assers. (foto: W. Gogaert)
rubriek 9: De laatste dagen van "het tonneke" (drie-asser 301) in dienst op lijn 8. De keerlus aan café "De Sterre" werd wegens de heraanleg van het kruispunt ter hoogte van de Oudenaardse- en de Kortrijksesteenweg toen reeds een hele tijd niet meer bereden.
rubriek 7: Drie-asser 339 (?) op lijn 2 overschrijdt het enkel spoor op de Albertbrug na de gedeeltelijke herneming van de tramdienst op 1 augustus 1940.
rubriek 6: Motorwagen 9790 van de NMVB-lijn Gent - Oostakker in de bocht van de Clementinalaan naar de Astridlaan op het Maria-Hendrikaplein in 1935. (verzameling W. Weyts)
rubriek 5: Een trolleytram van lijn 3 aan het Gentse stadhuis op 12 oktober 1914, dag dat het Duitse bezettingsleger bij de aanvang van de Eerste Wereldoorlog de stad innam. (prentkaart)
rubriek 3:Enkele personen staan aan de rand van de Brusselsesteenweg te Gentbrugge en bekijken de loodsen en werkhuizen van de stelplaats ten tijde van de accumulatorentrams.
De voormalige stoomtramlijn naar Wetteren is hier gedeeltelijk geëlektrificeerd en dat was voor de inwoners van Heusden meteen aanleiding tot een paar fraaie kiekjes, waarbij alle belangstelling gaat naar de twee-asser 9750 van de NMVB. Het traject tussen de Dampoort en Heusden werd als dusdanig ingereden op 16 januari 1931, doorgetrokken op 10 februari langs de huidige kleine stadsring tot de Heuvelpoort en verder langs de Hofbouw-, Park- en Clementinalaan naar het Maria-Hendrikaplein, met terugkeer langs de Astrid- en Fortlaan. Het gedeelte naar Laarne kwam pas klaar op 10 januari 1932, dat tot Wetteren "Kapellendries" op 15 maart. In afwachting daarvan en om misverstanden bij de reizigers te vermijden, werden de rijtuigen in die overgangsperiode voorzien van een houten bord waarop reeds de letter "W" stond, links het tweetalige "Gent - St-Pieter / Gand - St-Pierre" (nog net voor de nieuwe taalwet van 1932!) en rechts "Heusden". Herbergier Ch. Audenaert van "De Tramstatie" hoeft niets te veranderen aan zijn uithangbord. Al wie beschikte over twee benen, twee wielen of vier poten wou er bij zijn, het fiere trampersoneel op kop!
Net als bij de vorige prentkaart is deze opname te dateren in de zomer van 1931. We zien hetzelfde tramrijtuig 9750 met het voorlopige "koersbord" waarop enerzijds de letter "W" en anderzijds de bestemming "Heusden" te lezen staat. Het gehucht "Klaver" is te situeren in de huidige Meersstraat tussen de gemeenten Destelbergen en Heusden. Links van de tram bemerken we bomen die deel uitmaken van het kasteeldomein.
We nemen een flinke sprong voorwaarts in de tijd om te belanden in de periode na 1952, toen er al lang geen sprake meer was van twee-assertjes bij de NMVB. De prentkaart toont ons de terminus van de elektrische lijn "O" (Gent Sint-Pieter - Oostakker)aan "Oostakkerdorp", de huidige benaming voor de "Gemeenteplaats" of "Dorpplaats" van weleer.
Rijtuig 9747 heeft na het verlaten van de wijk Slotendries (Lourdes),de lange Gentstraat gevolgd, waarvan het eerste gedeelte thans nog nauwelijks terug te vinden is wegens de bouw van een brug over de aansluiting van de R4 op de Kennedylaan. Links van het rijtuig zien we de toegang tot de Gasthuisstraat, waarlangs de stoomtrams en later de spoorauto's aansluiting gaven naar Desteldonk en Zaffelare. Het enkel spoor splits zich hier op in een uitwijkspoor links en een kort eindje rechts tot aan het voetpad van de Bredestraat, net lang genoeg om er een tweetal goederenwagons te kunnen plaatsen. De tram heeft er zijn langste tijd opzitten. Op het laatst werd wel nog gereden met gloednieuwe rijtuigen die vanaf 1953 door de werkhuizen van de NMVB te Kuregem waren gebouwd. De 41 000, 41 001 en 41 002, 41 008 en 41 009 werden in het Gentse als type "N" ingezet. Van de zes lijnen die in 1930-'31 werden geëlektrificeerd waren die naar Oostakker en Lochristi de eerste die werden vervangen door een autobusdienst. Dit gebeurde vanaf 29 september 1957.
Prentkaart waarop de elektrische tram van de lijn naar Nevele te zien is in een voor de rest bijna verkeersvrije Baarledorpstraat met uiterst links de kerk.
Om de elektrificatie van Drongen tot Nevele te kunnen uitbreiden was een kapitaalsverhoging van 4 420 000 frank noodzakelijk. De Staat nam daar de helft van voor haar rekening, de provincie en de betrokken gemeenten zoals gebruikelijk elk één vierde. De NMVB promootte de zaak als volgt: "Niet alleen zal het verkeer zich vermenigvuldigen, men zal ook over latere diensten kunnen beschikken welke de gelegenheid zullen verschaffen zich met meer gemak te verplaatsen. Ook zal de uitbating geschieden bij middel van modern rollend materieel. In één woord, de elektrificatie zal een totale modernisering daarstellen voor de doorlopen streek." Vooral de beide Leernes geraakten het duchtig oneens. De burgemeesters merkten op dat er een verschil was ingetreden in de verhouding der aandelen en wensten een herverdeling op basis van de verhouding ten tijde van de stoomtram. Het bestuur van de Buurtspoorwegen deed een beroep op de "goede betaler" Drongen om als bemiddelaar op te treden, wat uiteindelijk lukte...
Motorrijtuig van de NMVB op lijn "N" met als eindbestemmingen "Gent St-Pieter" en "Nevele", hier aan de halte naast de abdij in Drongen. Meest opvallend zijn het lange uitwijkspoor, de afspanning "De Gouden Leeuw (bij O. Byn) met de wel heel lage luifel en een niet nader te identificeren persoon met een wit bord of pak aan de rand van de dreef...
De lijn werd zoals gebruikelijk in verschillende fasen geëlektrificeerd in dienst gesteld. Op 5 april 1931 tussen Gent-Sint-Pieters en Drongen, op 6 december tot Baarle, op 14 februari 1932 tot Sint-Martens-Leerne en vanaf 20 maart tot Nevele. Geen dag te vroeg volgens de krant "Het Volk", die in haar editie van 22 maart schamper opmerkte: "Als laatste in de rij is de lijn tot Nevele nu ook afgewerkt." Al bij al een wat onkiese sneer, vermits het baanvak tussen Laarne en Wetteren - "Kapellendries" pas vijf dagen eerder aan de elektrische tractie was overgeleverd geworden...
Een elektrisch tramrijtuig van de Buurtspoorwegen aan de tramstatie in de Reibroekstraat te Evergem. De plaats was tegelijk het eindpunt van de elektrische lijn en de aansluiting met de spoorauto's naar Kluizen, Ertvelde, Oosteeklo en Bassevelde (*autorails, in de volksmond "mazoetjes" genoemd omdat ze door die brandstof werden aangedreven). Let ook even op de brouwerskar uiterst links, waarvan het vermogen beperkt bleef tot 1 pk... In de kranten van die tijd kon men slechts met moeite specifieke kenmerken van de nieuwe motorrijtuigen achterhalen. Bij de indienststelling van de geëlektrificeerde lijn naar Lochristi op 1 november 1930 was er sprake van "materieel van het jongste type, op twee assen en op draaistellen". En verder: "Deze rijtuigen met groot vermogen zijn voorzien van vier motoren van elk 50 paarden en bieden aan het publiek een comfort dat het zal weten op prijs te stellen." Telkens ergens een nieuwe sectie werd ingehuldigd hield men het bij "rijtuigen van hetzelfde type als die naar Lochristi"... Eén der opvallendste nieuwigheden voor "Jan met de pet" waren de schuifdeuren. (uitgeverij"G. Van Moorlegem", Lokeren)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________