Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    18-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (68)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 6 september 1933  (Gazette van Gent)

    Sedert maandag 4 september is het verkeer over de oude Bargiebrug definitief stopgezet. De voertuigen moeten langs de Leiekaai, de Contributiestraat en de Nieuwewandeling, ofwel langs de Noordstraat. In die straat zou het verkeer beter in één richting verlopen, aangezien zij de voorlopige terminus van lijn 3 is geworden.
    Voor de personen die per tram reizen is het natuurlijk niet aangenaam. Die moeten nu een omweg maken om terug aansluiting te hebben. Hier zouden autobussen van de soort die sedert Kerstmis vorig jaar de dienst verzekeren tussen de Sint-Pietersstatie en de Dampoort goed van pas komen en de verbinding kunnen verwezenlijken vanaf Mariakerke langs de Drongensesteenweg, Rooigemlaan, Nieuwewandeling, Contributiestraat naar de Korenmarkt. (* vanaf 14 november kwam er inderdaad een busverbinding Korenmarkt - Brugsesteenweg, echter weer afgeschaft op 16 februari 1934 wegens te duur en te weinig belangstelling)
    Er is hoegenaamd geen sprake van een tramlijn te leggen langs de Rooigemlaan tot aan de Brugsesteenweg. (* tramverkeer over de nieuwe Bargiebrug vanaf 15 december 1934)

    Een rijtuig van lijn 3 verlaat hier de Noordstraat om via de nog niet gerenoveerde Bargiebrug naar Mariakerke te rijden.. Let op het enkel spoor. Overloopwissels in de Noordstraat en de Phoenixstraat.

    18-09-2007, 11:02 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (67)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 7 september 1931  (De Gentenaar)
     
    Sedert zaterdag 5 september is tramlijn 1 verlengd van de Vooruitgangplaats (* Ledebergplein) tot nabij de overgang van de ringspoorweg in de Gontrodestraat, waarachter een volkrijke wijk gelegen is. De nieuwe terminus kreeg de benaming Moscou. Lijn 9 verzekert verder de verbinding met het Arsenaal langs de Hoveniersstraat.
    De trammaatschappij vestigt de aandacht op de volgende vervoertarieven:
    - de reizigers die uitsluitend de nieuwe lijn tussen het Kerkplein en Moscou gebruiken, betalen een gewoon biljet: 70 c. in eerste klasse, 60 c. in tweede;
    - de reizigers die tussen de Sint-Lievenspoort en het Kerkplein in- of uitstappen en tevens de nieuwe lijn moeten gebruiken, betalen een uitbreidingsbiljet van 20 c. naast hun gewoon biljet;
    - de reizigers die de nieuwe lijn gebruiken en verder op het grondgebied van Gent in- of uitstappen betalen: a) hun gewoon biljet, b) een uitbreidingsbiljet van 20 c., c) een bijbiljet van 10 c. voor de voorsteden, d) een aansluitingsbiljet van 5 c. indien zij moeten overstappen, e) eventueel een tweede bijbiljet van 10 c. indien zij naar Gentbrugge (lijn 3), Mariakerke (lijn 3), Zwijnaarde (lijn 5) of Sint-Amandsberg (lijn 7) of het Van Beverenplein (lijn 1bis) moeten.
    Zo te zien zal het behalve voor de studenten van de hogeschool, wel twee jaar duren vooraleer de gewone burger door heeft hoeveel centen hem uit de zak zullen geschud worden voor een ritje van Gent-Sint-Pieters naar de Gontrodestraat.
    En dan te weten dat in de wijk Moscou, de pleisterplaats van de werklieden van de spoorwegateliers, maar weinig gegoede burgers wonen...

    Drie-asser 378 , thans in lamentabele staat in een legerdepot in Weelde, hier aan de terminus "Moscou", vertrekkensklaar voor een rit naar het Van Beverenplein via lijn 1 (foto: Freddy Coussens, 4 maart 1971). PCC's op die lijn vanaf 2 november van dat jaar. 

    18-09-2007, 11:01 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (66)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 3 september 1923  (Gazette van Gent)

    In de laatste zitting van de gemeenteraad werd de uitbreiding van het bestaande tramnet goedgekeurd. In afwachting van de goedkeuring door het bevoegde ministerie brengt men reeds de sporen aan voor de lijn die van de Maria-Hendrikaplaats naar de Rozemarijnbrug zal lopen langs de Albertlaan, Brittanniëlaan, Martelaarslaan en Bernard Spaelaan.
    De rijtuigen van lijn 8 - wit-geel bord - zullen deze dienst verzekeren tot wanneer de heropbouw van de Rozemarijnbrug de rijtuigen van lijn 2 zal toelaten tot aan de Sint-Pietersstatie door te rijden.
    Het toenemende verkeer in en om de statie maakt het verzekeren van tramverbindingen in die richting noodzakelijk. (° bedoelde lijn werd ingehuldigd op 9 december 1923, de Rozemarijnbrug op 22 december 1925)

    Een twee-assig tramrijtuig op lijn 2 in de Zonnestraat, hoek Veldstraat.

    18-09-2007, 11:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (65)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 9 september 1914   (Het Volk)

    Gisteren trok voor de middag een onafgebroken stroom vluchtelingen langs de Sint-Lievenslaan. Ze kwamen uit de omgeving van Gontrode, waar een gevecht was ontstaan met een Pruisische legermacht die uit Aalst was afgezakt en in de bossen verscholen zat.
    Het gewone tramverkeer naar Melle is onderbroken. Van aan het Arsenaal reden drie trams van het Rode Kruis achter elkander, opgepropt met gekwetsten en lieden die de gevaarlijke streek verlieten, alles meenemend wat maar enigszins mogelijk was. Ook karren, automobielen en allerlei wagens voerden gedurig gekwetsten naar de stad.
    Woensdagmorgen werd aan de bareel van het Arsenaal een tramontvanger door een auto gevat en gekwetst. Er was daar een echte stoet van nieuwsgierigen naar Melle. De politie heeft daar strenge maatregelen genomen.

    Duitse gekwetste soldaten werden vanaf november 1914 na hun aankomst in het station Gent-Sint-Pieters per tramrijtuig overgebracht naar de ambulancepost in de normaalschool aan de Hofbouwlaan. Deze ritten onderscheidden zich van de gewone door het rood kruis op de plaats van het lijnnummer. (locatie: de grote vijver van het Citadelpark).

    18-09-2007, 10:59 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (64)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 2 september 1908   (Gazette van Gent)

    Te beginnen van 4 september zullen de diensten voor reizigers, reisgoed, koopwaren en telegraaf van de houten statie Gent-Sint-Pieters naar de nieuwe, voorlopige statie aan de Maria-Hendrikaplaats worden overgebracht. De oude statie aan de Parkplaats wordt die dag door het bestuur van de spoorwegen verlaten.
    Wegens de sluiting zal de tramlijn van de Kortrijksepoort verlegd worden, zodanig dat zij langs de voorlopige statie voorbijkomt. Het is jammer dat zulks nog niet gedaan is, aangezien reeds op 4 september de reizigersdienst er een aanvang neemt.
    De pêrsonen die van de tram willen gebruik maken zullen dus omtrent 500 meter moeten afleggen om van de tram naar de statie te gaan en omgekeerd.
    De lijn zal gelegd worden langs de nieuwe Elisabethlaan naar de Maria-Hendrikaplaats, dwars door de afspanning Den Hert, die sedert zaterdag gesloten is. (* de nieuwe laan die de verbinding zou worden tussen het Maria-Hendrikaplein en de Parkplaats kreeg de naam Clementinalaan)

    Een tramrijtuig van lijn 4 met raamschutsel ("preekstoel") rijdt in de Elisabethlaan naar het Maria-Hendrikaplein, om daar meteen rechts af te slaan naar de Clementinalaan (* de lus rond het plein kwam er pas in april 1923). Het rijtuig is reeds uitgerust met een sleepbeugel. De prentkaart is dus gerealiseerd tussen oktober 1919 en maart 1923...

    18-09-2007, 10:58 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (63)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 6 september 1904  (Gazette van Gent)

    Het schijnt dat het bestuur van onze Gentse tramways uit niets anders dan Franskiljons samengesteld is !... In ieder rijtuig zijn er twee plakbrieven gehecht die veranderingen in de dienst melden welke in voege is getreden sedert 3 september.
    Welnu, deze plakbrieven zijn uitsluitend opgesteld in het Frans, want het schijnt dat de Vlamingen daar geen zaken mee hebben! Bericht aan wie het aangaat!

    Twee personen slaan een babbeltje op de Korenmarkt, waar een trolleytram van de lijn  naar de Sassepoort met nog neergehaalde stroomafnemer een korte pauze houdt.

    18-09-2007, 10:57 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (62)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 7 september 1898   (Gazette van Gent)

    De riggels voor het nieuwe tramnet met accumulators zijn reeds op verscheidene plaatsen gelegd. Het grootste gedeelte van Meulestede tot aan de Muidepoort is voltooid.
    Men is volop bezig aan het opbreken van de oude paardentramlijn Muide - Korenmarkt. Sedert de werklieden vrijdagmorgen 2 september aan de Muide begonnen zijn, is men reeds tot in de Sleepstraat gevorderd.
    Men is thans op de lijn van de Muide aangevangen met het leggen van de nieuwe op de plaats van de oude die werden uitgebroken. De dienst van de paardentram wordt nog voortgezet tot aan de kerk van het Heilig Kerst. Wanneer men niet meer tot daar zal kunnen rijden, zal de dienst gedaan worden met omnibussen.
    In de stapelplaats van de tram zijn er vier dergelijke rijtuigen uit Breda aangekomen, twee grote en twee kleine welke men aangeworven heeft om tijdelijk de dienst te doen in de wijken waar de oude banen van de tramway worden uitgebroken, vooraleer de nieuwe te kunnen leggen. Ze worden door twee paarden getrokken.
    De tramcompagnie heeft een paar open rijtuigen van de paardentram aan de nauwere spoorbanen doen aanpassen. Waar het mogelijk is wordt de tramdienst met paarden op de omgebouwde lijnen op die wijze hervat. Zondag zal men hiermee beginnen langs de Burgstraat naar de Brugsepoort en weldra ook van de Korenmarkt naar de Sassepoort.

    Een accumulatorentram van de lijn Korenmarkt - Sassepoort in de Geldmunt. De sporen links leiden naar de Burgstraat en het Rabot naar de Gasmeterlaan.

    18-09-2007, 10:55 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (61)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen *** AFLEVERING 6 (WEEK VAN 3 TOT 9 SEPTEMBER 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    =====================================

    5 september 1874  (Gazette van Gent)

    "De gazetten hebben ons schoon beetgenomen", horen we zeggen. "Ze kunnen niet anders dan liegen!" Deze lieve uitvallen en nog veel ergere hoorden wij over ons heen donderen.
    De inhuldiging van de tramway naar de Kortrijksepoort heeft niet kunnen plaatshebben, doordat de werken aan de Ketelbrug niet tijdig werden voltooid. Het is onze schuld niet dat degenen die met het werk gelast zijn dit niet konden voorzien.
    De talrijke wandelaars hebben niet alles verloren. Het aangekondigde concert heeft plaatsgehad en het weder was daarbij zeer schoon.
    Men zal nog eens naar het aangename voorgeborchte moeten terugkeren als die zo merkwaardige gebeurtenis voor goed zal geschieden. De Kortrijksepoort is buiten de wereld niet en men vindt er gelegenheid genoeg om er eens te vertoeven.
    De inhuldiging is nu bepaald vastgesteld op volgende zondag 6 september. Om 4 uur zal de maatschappij Grétry stoetsgewijs de tram tegemoet trekken en daarna een concert geven in de hof van de citadel.

    De paardentram van de lijn naar de Kortrijksepoort komt van het Gerechtshof en de Ketelbrug en bevindt zich nu in de Nederkouter.

    18-09-2007, 10:54 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (60)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De rechte is de kortste afstand tussen twee punten. Daar maakte de luchtleidingsploeg van de toenmalige M.I.V.G. geen uitzondering op.
    Vraag A van boven naar beneden: "Hangt het touwtje van het schietlood wel goed verticaal, Dré ?..."
    Antwoord B van beneden naar boven: "Kan niet correcter, Fons. Pal richting Australië !..."
    (foto: EDK - mei 1986)

    18-09-2007, 07:19 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (59)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De "pop-art" bij de Gentse trammaatschappij kende in september 1971 een ongekende bloei. Een close-up van de pas aangelegde "slalom" op lijn 21 ter hoogte van de E17-viaduct aan het Arsenaal. is daar een treffend voorbeeld van...
    Voordien kon Jan Modaal in Gentbrugge iets dergelijks enkel beleven op een attractie tijdens de jaarlijkse "Sinksenfoor"...
    Voorwaar geen sinecure om op een dergelijk circuit een dronken tramgeleider te onderscheiden van een plichtsbewuste geheelonthouder...
    (foto: EDK - 2 juni 1985)

    18-09-2007, 07:17 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (58)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vergis je niet!  PCC 41 (nog met de eerste versie wat de verlichting betreft) bevindt zich wel degelijk aan terminus "Moscou" , hier nog in de aloude toestand van de jaren dertig, met een enkel spoor dat eindigt aan de grensscheiding tussen Ledeberg en Gentbrugge.
    Voor de foto (en de grap) werd de rolfilm eventjes verzet op lijn 22 "Sint-Pietersstation - Gentbrugge Centrum", de "hype" in die dagen...
    (foto: Freddy Coussens - november 1973)

    18-09-2007, 07:15 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (56)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Graaf Filips van den Elzas wist verdraaid goed waar hij zijn kasteel moest neerpoten: op de hoek van de Geldmunt en de Burgstraat natuurlijk, waar je van alle faciliteiten qua openbaar vervoer kon genieten.
    De koene edelman trekt hier ten strijde tegen de snoodaards die in het oosten het Heilig Graf aan het molesteren waren.
    Met paardentram 4 schoot hij via de Veldstraat en de Kortrijksepoort al een flink eind op in zuidelijke richting...
    Een talentvol kwastwerker maakte er zelfs een afbeelding van. Of zou het dan uiteindelijk toch slechts gaan over een ludiek gewrocht van de actievoerders "Handen af van het Patershol" in 1977 ?

    18-09-2007, 07:14 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (55)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Close-up van een "stilleven" op het Maria-Hendrikaplein... Buschauffeur XX geniet zalig van een welverdiend maar kortstondig tukje achter (of in dit geval op) het stuur tussen twee reizen in. Op zijn voertuig loopt de publiciteit voor rerspectievelijk "Jonckheere", "Volvo" en "De Lijn" onverstoord verder.
    Hij weet dat  er weinig kans bestaat dat een al te ijverige controleur tegen het raam zal komen tikken om de rusttoestand "manu-militarie" op te heffen om hem diets te maken hoe laat het is.
    Kan ook niet, want wegens de aan gang zijnde torenwerken aan het Sint-Pietersstation is er nergens nog een "horloge" te bespeuren...
    (foto: EDK - 8 juni 2006)

    18-09-2007, 07:12 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (54)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Even ernstig nu!... Tijd voor een prangende quizvraag... Reed drie-asser 319 in de winter van 1986 effectief op de Zwitserse smalspoorbaan tussen Montreux en Château d'Oex?
    Diegenen onder u die een sterk vermoeden hebben dat dit onwaar is zitten er naast, vermits ze er absoluut zeker moeten van zijn dat het niet waar is en niet enkel een "sterk vermoeden"...
    Om een blijvend trauma aangaande deze fotocollage uit de wereld te helpen, deze kleine toelichting: desbetreffende drie-asser werd reeds in 1972 afgevoerd naar het bedrijf "Chimefer" in Adegem om er gesloopt te worden.
    (foto: EDK) 

    18-09-2007, 07:10 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (52)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een kat op het spoor van lijn 1 ter hoogte van de Roodborstjesstraat in Wondelgem, wellicht op jacht naar roodborstjes, die dan vogels voor de kat zijn...
    Volgens de hardnekkigste tramhaters gaat het hier gewoon over de zoveelste ontevreden reiziger die zijn kat heeft gestuurd...
     Laat-middeleeuwers zullen er dan weer een naderend onheil in zien, een spectaculaire ontsporing of zo, maar misschien is het beest enkel op zoek naar een laat fuifnummer die met een kater zit...
    (foto: EDK - september 1985)

    18-09-2007, 07:08 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (12 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (51)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Er zijn nog behulpzame individuen in Gent, maar ze lopen niet allemaal rond. Sommige staan hoog en droog bovenaan één of ander kantorencomplex.
    Neem nu het provinciegebouw op de hoek van de Vlaanderenstraat en het Wilsonplein., waar enkele bronzen body-builders het menselijk gewriemel beneden met lede ogen aanschouwen. Waarom hen dan ook niet af en toe eens een handje toesteken?  En ze beginnen met het verzekeren van de goede loop van een PCC-pantograaf tegen de bovenleiding...
    (foto EDK - 3 juli 2006)
     

    18-09-2007, 07:05 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (50)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door zwakke weggebruikers als daar zijn fietsers en voetgangers, wordt de tram wel eens als log en levensgevaarlijk beschouwd, vooral in de vele nauwe straatjes van de Gentse binnenstad, zoals de Korte Meer, de Geldmunt, de Sleepstraat, enz.
    Hier aan de hoek van de Kortrijksepoortstraat en de Laurent Delvauxstraat (kruising met de kleine ring richting Sint-Pietersstation) krijgt PCC 38 echter zware concurrentie van een drietal dikhuidige weggebruikers, waartegen hij zelf niet opgewassen is...
    (foto: EDK - 12 juli 1985)

    18-09-2007, 07:04 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (49)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen *** AFLEVERING 5 (WEEK VAN 27 AUGUSTUS TOT 2 SEPTEMBER 2006) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    =====================================

    Deze maal hou ik het bij leuke of opmerkelijke foto's. De boog moet niet altijd gespannen staan ...

    Drie-asser 329 in dienst op lijn 2 groet aan de terminus op het Maria-Hendrikaplein zo te zien met een brede glimlach een wachtende reizigster. Toegegeven, er heeft zich al vaak minder "aantrekkelijk" volk aangeboden...
    En het lijkt alsof het glimmende tramrijtuig ons in onvervalst tramgents aanspreekt: "Vwalla ! Da bennek neu gielemol !... Properkes gekuist en zier stipte reiskes.
    Moar nie veur t'ien of t'ander of veur den drol: mijne schuunste lach es altijd veur de meiskes..."
    (foto: Roger Temmerman - juni 1962)

     

    18-09-2007, 07:01 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    17-09-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (46)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De werkzaamheden voor de aanleg van een keerlus aan terminus "Moscou" begonnen op 12 mei 1974. Het bestaande kopspoor werd een eindje verlengd, om dan naar rechts af te buigen tot rakelings naast de berm van Moscouviaduct en de ringspoorweg.
    In de richting van de stad werd een tweede spoor aangelegd dat voorbij de overbodig geworden terugkeerwissel in het bestaande spoor uitliep.
    De lus werd op 10 juli in gebruik gesteld en zou 30 jaar dienst doen. (foto: Freddy Coussens)

    17-09-2007, 20:35 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer in Gent (45)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reeds bij de aanleg van het nieuwe wegdek onder de brug van de E-17  werd over een korte afstand een tweede spoor aangelegd. Dat bleef een paar jaar onbenut daar het nog niet op het net was aangesloten. 
    In 1972 geschiedde tegelijk de verdubbeling in de Jozef Vervaenestraat en naast Moscouviaduct. Net voor het uiteinde van het aloude kopspoor kwam een overloopwissel in gebruik. (foto Freddy Coussens - 24 februari 1973)

    17-09-2007, 20:34 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!