Inhoud blog
  • Terug naar Amsterdam
  • Kopenhagen
  • Helsinki
  • Sint Petersbug
  • Sint Petersburg
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    REISKRIEBELS
    Leuke reisverhalen en tips
    20-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De namiddaguitreiking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De namiddaguitreiking

    De tweede uitreiking in de namiddag is nog zoiets dat, althans in Lier, al jaren verdwenen is.
    In Lier had je in de jaren zestig 23 rondes, 8 stadsrondes en 15 buitendiensten. De buitendiensten deden hun ronde meestal per fiets en ze bestelden de buiten de stadskom gelegen gebieden. Ze reden elke dag vele kilometers tot aan de meest afgelegen boerderijen en landhuizen. Acht postrondes bestelden het ruime stadscentrum. De buitendiensten deden hun ronde 1 maal per dag, de stadspostbodes hadden nog een tweede namiddaguitreiking.
    Een 4 tal postbodes kwam in het station van Lier bijeen want omstreeks 13.30h kwam daar een trein uit Antwerpen toe. In de pakwagen lag er een stapel postzakken voor Lier klaar. De hoeveelheid postzakken verschilde uiteraard keer op keer. Dat kon goed meevallen maar ook danig tegenslagen als de overijverige sorteerders in Antwerpen de zware catalogussen van het postorderbedrijf  'Unigro' of  '3 Suisses' hadden meegestuurd.
    Een postman wipte op de trein en kieperde snel de postzakken op het perron want de trein stond uiteraard maar enkele minuten stil. De postzakken werden op een te kleine, gele stationskar geladen. Het weggetje naast de treinsporen was hobbelig en smal en de kar dikwijls te zwaar en te hoog geladen. Je kan het je al voorstellen dat we onderweg naar de postauto dikwijls heel onze lading postzakken verloren tot grote ergernis van de Marcel en de Freddy. Ik hoor ze nog tieren en vloeken tegen elkaar. "Gij kunt nie met een kar rijden!" "Stapel verdorie die zakken niet zo hoog!" waren de meest gehoorde verwijten naar mekaar.
    Ik denk dat de reizigers dikwijls hebben gelachen met onze capriolen op het Lierse treinperron.
    Later kregen we een grote, knalrode postkar, maar tegen die tijd kwam er geen brievenpost meer aan per trein.
    Met een beetje vertraging kwamen de postzakken toe in het kantoor en werd de post netjes gesorteerd per ronde, juist zoals 's morgens.
    Nadat de acht postbodes hun ronde hadden klaargemaakt vertrokken ze voor de tweede maal op ronde.
    De gele en rode kar staan nog steeds werkloos in het station van Lier, de verf is al jaren afgebladderd en de banden staan plat. Wat hebben we daar veel post mee vervoerd.

    20-02-2011 om 12:22 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nachtwaak op postzegels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nachtwaak op postzegels

    Nog een waar gebeurd verhaaltje uit de oude doos. Het moet ook weer 40 jaar geleden zijn dat een postzegelclub ( of clubs) in Lier een nationale postzegeltentoonstelling hielden in de Dungelhoefkazerne ( toen koninklijke kadettenschool - nu politiediensten ) aan de Baron Opsomerlaan. En op de post hadden ze een vrijwilliger nodig die van vrijdag op zaterdag, van zaterdag op zondag en van zondag op maandag op die postzegels zou waken. En bij wie dacht je dat ze kwamen aankloppen...?
    Met een thermos koffie en een gevulde boterhammendoos melde ik me aan bij de soldaat op wacht aan de grote poort van de kazerne. Het wachthokje is er nog steeds, maar staat er tegenwoordig totaal doelloos bij.
    In een zaal stonden grote tafels met zware glazen bladen waaronder wellicht dure postzegels lagen. En die heb ik drie nachten op rij bewaakt. Ik heb geen dieven geklist, enkele keren in slaap gevallen en tegen het ochtendgloren zat mijn originele postdienst er weer op.

    19-02-2011 om 11:50 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De late ploeg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De late ploeg

    In de jaren zestig vormden welgeteld 1 postman en 1 bediende de late ploeg.
    Door de jaren heen is die ploeg aanzienlijk aangegroeid tot een volwaardige dienst met meerdere sorteerders, codeerders en buslichters.
    Eind jaren zestig, begin jaren zeventig stond ik regelmatig met de late, graag zelfs, daar ik een hekel had aan vroeg opstaan. Terwijl de postbodes al naar huis waren of volop van hun ronde binnenkwamen begon onze dienst.
    Niet zelden bestond mijn eerste taak erin postbodes die tijdens hun ronde te diep in het glas hadden gekeken te gaan depanneren. Het postkantoor werd opgebeld door mensen die melden dat hun postbode echt niet meer in staat was om zijn ronde verder te zetten en dat we hem best kwamen halen. De postman die in een café of bij mensen thuis was gestrand werd mét fiets en onbestelde post in de postauto geladen en naar het postkantoor gebracht.
    De grote kunst bestond erin de onbestelde post op het kantoor te verbergen tot 's anderendaags en de postman vlug naar huis te brengen. Een confrontatie tussen een lallende facteur en postmeester De Cuyper moest zeker vermeden worden.

    Het meer serieuze postwerk in de late dienst waren meerdere buslichtingsrondes en het klaarmaken van de vele poststukken voor sortering.
    Op het postkantoor van Lier had men in die tijd 1 postauto, een Bedford met schuifdeuren.
    In de zomermaanden kon je die deuren openzetten en reed ik met mijn toen nog langere haren wapperend in de wind door de Lierse straten. De vele brievenbussen moesten op een vastgestelde ronde stipt op tijd geledigd worden. Elke brievenbus had een verschillende sleutel en zo vertrok ik met een aanzienlijke bos sleutels, grote en kleine, witblinkende en bijna verroeste exemplaren op ronde. In het begin was dat bijna een onoverzichtelijke opdracht maar na enige tijd wist je precies welke sleutel op welke brievenbus paste. Na enkele jaren was er toch een verlichte geest die ervoor heeft gezorgd dat er nog slechts één sleutel nodig was die op alle brievenbussen van Lier paste.

    De opbrengst van zo een buslichting was vooral in de vooravond, nadat de meeste bedrijven gesloten waren, aanzienlijk. Terug op het kantoor kon het scheiden van de grote en kleine brieven beginnen. Een oude zwarte stempelmachine, die nu naar 't schijnt ergens in een postmuseum staat, vergemakkelijkte en versnelde het afstempelen van de aanzienlijke rij brieven.
    Ene Jef, wiens achternaam ik me niet meer herinner, Hubert van den Bosch en Jos Mariën sorteerden al die brieven met de hand volgens provincie en grote steden. In 1969 deden de postnummers hun intrede wat de sortering een stuk minder moeilijk maakte.
    Brieven werden gebundeld, in postzakken gestoken en die zakken werden gesloten met rode of witte etiketten. De zak met het rode etiket, die waardepapieren en aangetekende stukken bevatte werd gelood. Een echt stukje lood werd aan de knoop van het touwtje bevestigd en met een loodtang dichtgeknepen. Blijkbaar moest dat kleine loodje ervoor zorgen dat die postzak extra beveiligd was.
    Toen onze dienst er bijna opzat kwamen ze de postzakken ophalen met een camion vanuit Antwerpen.
    Enkele jaren later moesten de zakken dan weer op de trein naar Antwerpen gezet worden en ik heb ze ook met onze postauto, die ondertussen vervangen was door een Citroën, merk Geitje, naar het sorteercentrum van Antwerpen gebracht.
    Dat sorteercentrum was toen gevestigd in de catacomben van het centraal station in de Pelikaanstraat.

    18-02-2011 om 21:06 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dienst Kolen
    Dienst Kolen

    Het moet einde jaren zestig geweest zijn dat Jules Wijns, de personeelschef, mij bedacht met 'Dienst Kolen'. Zouden er nog postmannen en postvrouwen zijn die vandaag kunnen vermoeden wat die kolendienst inhield?
    Een gure winterdag einde jaren zestig. In het goederenstation van Lier was er een wagon met steenkool toegekomen. Die steenkool was bedoeld voor meerdere scholen in Lier en omstreken.
    Kolenleverancier 'Van Rickstal' vanop de Antwerpsesteenweg in Lier was aangeduid om die wagon te lossen en in de desbetreffende scholen te leveren. Een postbode moest gans dat gebeuren controleren en toekijken of er geen onregelmatigheden gebeurden.
    De firma 'Van Rickstal' waren vroege vogels en om zes uur 's ochtends stonden zij in de bijtende koude kolen in zakken te scheppen. En ikke, ik stond erbij en keek ernaar.
    Meestal zat ik wel in de cabine van hun camion waar de koude wind en het kolenstof doorheen blies. Na uren hard labeur voor Van Rickstal en lang gewacht voor mij was een eerste lading klaar. We reden met de camion de de zakken kolen naar een weegbrug op de Lispersteenweg. ( die weegbrug is reeds jaren uit het Lierse stadsbeeld verdwenen. ) Een eenvoudige rekensom later ( tarra,bruto, netto ) wisten we hoeveel kilogram kolen we bij hadden. Die steenkool werd in de kelder van de school 'geschud'. Ik herinner me nog heel duidelijk een school in Kessel.
    En zo ging het gans de tijd door tot de wagon leeg was.
    Ik zie nog de lachende maar tegelijk bezorgde blikken van thuis als ik zwart, alsof ik had meegeschupt, thuiskwam.

    18-02-2011 om 16:39 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een werkdag van de postbode
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een werkdag van de postbode

    Om vijf uur in de morgen, naar mijn gevoel midden in de nacht, moesten de meeste postbodes beginnen. Maria, de poetsvrouw, zorgde ervoor dat drie grote kolenkachels in de winter warm werden gestookt.
    Een postcamion uit het sorteercentrum van Antwerpen ( toen gelegen onder het centraal station ) kwam aanrijden in de Florent van Cauwenbergstraat. Vele grijsbeige postzakken werden door de postbodes door de lokettenzaal naar de achterliggende facteursruimte gesleurd.
    Zakken werden geopend, de poststukken gescheiden, kranten en allerlei abonnementen verdeeld, de postmannen namen plaats aan de sorteerkasten. Daar werd alle brievenpost gesorteerd volgens ronde, een werk dat, al naargelang de hoeveelheid post vlug 1 tot 2 uur duurde. Als goeie sorteerder kende je alle straten van Lier uit het hoofd en wist je precies welke straten tot welke ronde behoorden.
    Aan zijn eigen werkplaats maakte de postbode zijn ronde klaar volgens straat en nummer.
    Aangetekende stukken en ouderdomspensioenen waren de belangrijkste stukken die de postbode bij zich had.
    Een dagelijks terugkerend onderdeel in het voorbereidende werk was 'den afroep'. ( zou dat in 2011 nog gebeuren, ik twijfel.)
    Bijna onleesbare poststukken, brieven zonder straatnummer, zonder straat of zonder achternaam werden door de chef-facteur in de groep afgeroepen. Dikwijls zijn qua onbestelbare brieven toch nog kunnen gepost worden door de opmerkzame postbode die de mensen op zijn ronde stuk voor stuk kende.
     

    18-02-2011 om 16:08 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Collega's
    De Collega's

    Dagen, weken en maanden gingen voorbij en stilaan leerde ik mijn postcollega's kennen.

    - De Wollants: goed in het vel zittende postbode, toen al aftellend op zijn
                           pensionering.
    - Chareltje De Swert: een kleine man met een hese stem en een droge lever.
                                     's Morgens vroeg was hij nog aan te spreken, doch na
                                      zijn ronde dikwijls volledig in de wind door de vele
                                      borrels en pintjes die hij kreeg bij o.a. brouwerij
                                     Cuyckens. Hij had één van de zwaarste rondes in Lier,
                                     de Mechelsesteenweg helemaal tot aan de grens met
                                     Duffel, de Lintsesteenweg tot in Lint.
    - Frans 'Sooi' Vervloet: een echte postbode, steeds in de weer voor zijn
                                         klanten, die toen al in de nieuwjaarsperiode zijn
                                         eigen gestencilde kaartjes op zijn ronde in de
                                         brievenbussen stak. Ik herinner me nog goed de
                                         eerste woorden van zijn nieuwjaarswens:" Ik drentel
                                         door de sneeuw...."
    - Bob Hermans: zonder twijfel de vlugste postbode van toen. Lang voor de
                              anderen was hij gereed met het klaarmaken van zijn ronde,
                              hij had zijn postronde gedaan nog voor sommige beginnende
                              postbodes moesten vertrekken.
    - Jos Schoofs: had volgens mij een auto ronde om jaloers op te zijn.
                          Buslichtingen en het wegbrengen van de overlasten, zakken
                          post die naar een bepaald adres werden gebracht  waar de
                          postbode kon gaan bijladen. Maar Jos ergerde zich elke
                         morgen danig aan postbodes die naar zijn gevoel te traag waren
                         met het klaarmaken van hun overlastzak.Bijna elke morgen
                         opnieuw was er wel een postbode waarop hij vloekte en tierde
                         dat het een lieve lust was. Totaal over zijn toeren en rood van
                         woede vertrok hij met zijn postauto.
    - Frans Elst: verdeelde zeer plichtsgetrouw de post op de Antwerpsesteenweg
                         en de tuinwijk Zevenbergen. Hij had een grote wasmand
                         vooraan op zijn postfiets gemonteerd en zwaarbeladen maar
                         steeds goedgemutst vertrok hij op ronde. Bij regenweer was
                         steevast zijn uitspraak:" regen voor acht uren blijft niet duren".
                         Als het dan toch eens een ganse voormiddag had blijven
                         regenen waren de andere postbodes op Frans slecht gezind.
    - Jules Wijns: de personeelschef, klein van gestalte, goed van inborst. Steeds
                          in een grijze stofjas gekleed, potlood en gom binnen
                          handbereik om de personeelslijsten bij te werken.
    - Gommaar Vermylen: loketbediende met veel jaren dienst. Kende de post
                                        door en door en had daardoor tijdens zijn dienst nog
                                        genoeg tijd om meer met zijn zeer omvangrijke
                                        postzegelverzameling bezig te zijn dan met zijn
                                        postwerk.

    Het zijn maar enkelen van de vele postmensen van toen die ik me nog zeer levendig voor de geest kan halen.
    Als ik er zo over terug peins zouden ze zo kunnen weggelopen zijn uit 'De Collega's'   

    18-02-2011 om 14:29 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe het begon.....
    Hoe het begon.....

    Het was in 1964 dat nonkel Bernard me vertelde dat er een examen werd uitgeschreven van wat toen het 'Bestuur der Belgische Posterijen' noemde. Later werd dat moderner 'De Post' en vandaag op zijn Engels 'Bpost' genoemd.
    Toen, meer dan 47! jaar geleden, was een 'staatsplaats' en daarna een 'vaste benoeming' een gegeerd iets.
    Zo gebeurde dat ik op sinterklaasdag, grieperig en helemaal niet gemotiveerd de trein nam naar Brussel waar in een grote zaal het examen werd afgenomen. Enkele weken later kreeg ik een brief dat ik geslaagd was en nog enkele maanden later kreeg ik een aangetekende brief dat ik op het postkantoor van Lier mocht beginnen als hulpkracht-besteller, in mensentaal heet dat een beginnende postbode.

    Op een mooie zomerdag moest ik me om negen uur aanmelden in het imposante postkantoor in de Florent van Cauwenbergstraat in Lier. In het gebouw hebben zich al jaren andere diensten gevestigd, enkel de geklasseerde voorgevel met grote brievenbussen is nog in de oorspronkelijke staat en herinnert aan het postgebouw van toen. Ook Gommaar van de Velde, een jongeman uit Emblem, moest zich die morgen aanmelden.
    Een kleine, wat oudere man in een iets te lange grijze stofjas kwam naar ons toe en heette ons welkom. "Dat is zeker de postmeester" zo dachten we verkeerd, dàt was Jules Wijns, de personeelschef.
    De postmeester, stijf in kostuum met een gezicht als een donderwolk en een dikke sigaar in zijn mond kwam tevoorschijn tussen de hoge ladenkasten. Streng maar rechtvaardig, zoals een postmeester past, las hij op een gebiedende toon de post reglementen. We moesten ook een post eed zweren maar wat wij in die jaren stillekes hebben gezworen weet ik echt niet meer. Aan het gezicht van de postmeester te zien was het wel heel erg serieus.
    In een walm van sigarenrook verdween de postmeester en Jules Wijns gaf ons elk een grote schrift met lege etiketjes. Met een naamstempel van het kantoor moesten we op die etiketjes LIER stempelen, mooi recht in 't midden, gans die schrift vol.
    Maar hoe gaat dat bij jongemannen van juist achttien, op de eerste bladzijden zagen die stempels er mooi, recht en goed leesbaar uit. Doch tegen ons stempelwerk ten einde was, stonden die stempeltjes schots en scheef en was dit echt niet meer mooi om te zien. En dan kwam de postmeester himself ons werk keuren en zag dat het niet goed was. Een eerste strenge vermaning zat eraan te komen. Mijnheer Dom, Mijnheer Van de Velde, zò werken wij hier niet hé!! Ik heb postmeester De Cuyper in al de jaren dat hij postoverste was nooit een postbode bij zijn voornaam weten noemen, het klonk altijd mijnheer hier en mijnheer daar.
    En zo kenden we ineens het humeurige karakter van mijnheer Jules De Cuyper, postmeester van Lier.
    Daar viel niet mee te lachen. 

    18-02-2011 om 13:28 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inleiding
    Tussen onze reisverhalen door, even een korte overdenking over de beginjaren van mijn loopbaan bij de post.

    18-02-2011 om 12:22 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regie der Posterijen
                    

                     Bestuur der Posterijen

    17-02-2011 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Venetië en terugreis
                                        Venetië en terugreis

    Vroeg in de ochtend vaart 'The Splendour' de haven van Venetië terug binnen.
    Onvoelbaar legt de stuurman de boot tegen de kademuur, juist op dezelfde plek waar we een week geleden vertrokken. Nog drie andere cruiseboten, waaronder de schitterende Ruby Princess die we al in Kusadasi konden bewonderen, zijn zopas de haven van Venetië binnengelopen.
    Terwijl we nog genieten van een vorstelijk ontbijt gaan de eerste passagiers van boord. De talrijke Amerikanen en Canadezen schepen eerst uit, zij hebben nog een lange vliegreis voor de boeg.
    Ruim twee uur later is het aan onze 'groene label groep' om een beetje met tegenzin het cruiseschip te verlaten.
    De valiezen staan netjes kleurlabel bij kleurlabel gerangschikt in de aankomstterminal.
    Niettegenstaande het vroege uur is het rond de boot al een drukte van jewelste.
    Er vormt zich een stoet vrachtwagens van waaruit containers vol met voedingswaren aan boord worden gehesen. We kunnen er ons geen gedacht over vormen hoeveel ton goederen er mee moeten om 2000 passagiers van eten en drinken te voorzien en dat gedurende een ganse week.

    Zelden hebben we zo een 'vol' luchthavengebouw gezien. Hoe kan het ook anders. Vele honderden uitgecruisde reizigers schuifelen in lange rijen naar de incheckbalies. Maar nadat de Amerikanen, Canadezen en Japanners vertrokken zijn gaat het al snel beter. Enkele uren later landen we op Zaventem.

    Nog een hele tijd heeft onze seapass in mijn portefeuille gezeten als prettig kleinood van een zeer geslaagde cruise. We hebben hem zelfs eens aangeboden voor een havenrondvaart in Antwerpen met de Flandria..... maar we mochten niet mee...... erg hé !!!



    03-12-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug naar Venetië
                                        Terug naar Venetië

    Rimpelloos cruisden we de voorbije week op de Middenlandse zee.
    Even rimpelloos maakten we, deels in onze slaap, de overgang tussen de kunststad Venetië, de vestingstad Dubrovnik, de ruïnestad Efeze, de witte stad Fira en de hoofdstad van Korfoe.
    Het animatieteam doet zijn best om de gasten op deze laatste cruisedag te animeren, maar de meeste passagiers geven er blijkbaar de voorkeur aan om zalig te genieten op het zonnedek.
    We kijken geamuseerd rond aan boord. In een heus reisbureel kan je, heel makkelijk, je volgende cruise bespreken en boeken.
    De kasten en laden van de fotostudio puilen uit van de vele foto's die nog steeds wachten om verkocht te worden. Morgen als alle gasten uitgecheckt zijn gaan al die mooie foto's van al die blije mensen waarschijnlijk in de papierversnipperaar.
    Terug in de kajuit vinden we 4 enveloppen voor de gebruikelijke fooien aan het kamermeisje, de kelner, hoofdkelner en de tafelverantwoordelijke. Die gegeerde fooien maken, naar men ons heeft verteld, het karige loon goed.
    De groengekleurde valieslabels betekenen dat we morgenvroeg als voorlaatste groep het schip kunnen verlaten. Al naargelang het vertrekuur van de terugvlucht verschillen de valieslabels van kleur. Deze avond laat zullen we onze gepakte valiezen voor de kajuitdeur zetten en morgen staan ze in de aankomsthall van de cruiseterminal, netjes geordend, kleur bij kleur. Zoals we al meer op de cruise mochten ondervinden is de ontscheping van de bijna 2000 opvarenden goed doordacht, ordelijk en helemaal geen drukke bedoening.
    Na het laatste avondmaal en de afscheidsshow heeft kapitein Tommy Nyseter het laatste woord. Uit zijn korte toespraak onthouden we nog enkele indrukwekkende cijfers. We cruisden zo'n 3411 kilometer bij elkaar en 150 koks maakten de voorbije week in totaal 40.000 maaltijden klaar. Indrukwekkend!
    We zouden nog wat souvenirs kunnen kopen in de dure winkels aan boord, nog poseren voor een laatste foto op de showtrap, nog wat geld vergokken in het casino in Vegas stijl of nog een kleurrijke cocktail drinken in één van de talrijke bars.......... het feest is (nog altijd niet) gedaan.
    Is het de zeelucht of het zachte wiegen van de boot, maar we hebben geen enkele moeite om de slaap te vatten.




    30-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Korfoe
                                              Korfoe

    Een nieuwe dag, een nieuw eiland om te ontdekken.
    Korfoe is één van de Ionische eilanden, het meest groene van alle Griekse eilanden.
    Tijdens de excursie over het eiland Korfoe bezoeken we in het stadje Gastouri het Achilleion paleis.
    Het Achilleion paleis werd in 1890 gebouwd voor keizerin Elisabeth van Oostenrijk, beter gekend als keizerin Sissi. Bijna iedereen kent haar levensverhaal. Veel minder geweten is dat het leven van de keizerin en haar huwelijk met keizer Franz Joseph niet zo sprookjesachtig was. Elisabeth maakte verre reizen en verbleef lange tijd op Madeira, Korfoe en in Beieren. Omstreeks 1891 was het Achilleion paleis, genoemd naar de mytische held Achilles, klaar.
    Het interieur van het paleis is, helemaal naar de wens van Sissi, gedecoreerd met kunstwerken uit de Griekse mythologie. In de keizerlijke tuinen, uitkijkend over groene heuvels en de Ionische zee staan exotische planten en bomen en talrijke Griekse standbeelden. De mooi onderhouden tuinen zijn een lust voor het oog. Maar haar liefde voor Korfoe en het paleis was van korte duur, de keizerin raakte snel haar interesse kwijt en het paleis werd verkocht aan de Duitse keizer Wilhelm II.
    Zeer tragisch is haar dood. Keizerin Elisabeth werd op 10 september 1889 aan het meer van Geneve vermoord door anarchist Luigi Lucheni. Ze was 60 jaar.

    Vanop het uitzichtterras in Kanoni kijken we naar een postkaartenpanorama.
    Op een schiereilandje in de lagune ligt het witte klooster van Vlacherna en verderop het piepkleine muizeneiland. Dit idyllische plaatje is één van de meest gefotografeerde landschappen op Korfoe. Het geluid dat we er ongevraagd bij krijgen is veel minder idyllisch. Op enkele honderden meter is namelijk de start- en landingsbaan van de luchthaven. Met een hels lawaai stijgen de vliegtuigen voor onze neus op. Wel ideaal voor vliegtuigspotters.

    We kuieren door Korfoe-stad en onze aandacht gaat onmiddellijk naar de fraaie, driehonderd jaar oude Sint Spiridon kerk. Sint Spiridon is de beschermheilige van het eiland.
    Op de esplanade in het hartje van Korfoe-stad genieten we  van de zon. Bonkige gebouwen en Venetiaans aandoende arcaden omzomen het plein.

    Zoals gewoonlijk varen we om 18 uur af. Er rest ons nog een zeereis van 37 uur tussen Korfoe en Venetië waar we overmorgen zullen aankomen.
     



    29-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Enkele foto's van het mooie Santorini
                                         Santorini - foto's




    23-11-2009 om 16:40 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Santorini
                                           Santorini

    Toch wel een fijn gevoel hoor! Terwijl je gelukzalig slaapt en de zachte deining amper voelt hebben we vannacht 249 kilometer of 135 zeemijl gevaren tussen Kusadasi en het Griekse eiland Santorini. Een eindje voor de kust van Fira, de hoofdstad van Santorini, gaan we voor anker. Zoals steeds kan je begeleid of individueel het eiland verkennen. Enkele jaren geleden waren we reeds op Santorini, dus trekken we er alleen op uit. Het wordt een prettig weerzien. Wanneer we het zelf wensen dalen we af naar dek 1 in de buik van het schip. Daar stappen we over in een tender. Tenders zijn kleine motorboten die een regelmatige pendel tussen het cruiseschip en de kade verzorgen, daar waar er onvoldoende diepgang is of de nodige faciliteiten ontbreken om de oceaanreus aan een kademuur aan te meren. Na slechts enkele minuten dobberen bereiken we het lieflijke haventje van Fira. 



    Santorini is het meest zuidelijk gelegen eiland van de Cycladen. Het hele eiland, in de vorm van een halve maan, is een enorme massa vulkanische lava. Bruinrode klippen rijzen hoog uit de zee op en Fira is gebouwd aan de rand van een steile rots, 260 meter boven de zeespiegel. Te voet, op de rug  van een ezel of met de kabelbaan bereik je vanuit de kleine haven Santorini's hoofdstad(je) Fira.
    Vroeger vroegen we ons wel eens af waar toch die mooie, typisch Griekse anzichtkaarten gefotografeerd zouden zijn. Nu weten we het zeker. Hier op Santorini, in de trotse stad Fira en in het een beetje verderop gelegen stadje Oia, zo pittoresk dat het weggelopen lijkt uit een reisfolder voor de Griekse eilanden. Dorpen met witte huizen, die zich krampachtig lijken vast te klampen aan de steile hellingen, kerkjes met felblauwe koepeldaken, hagelwitte terrasjes met kobaltblauwe vouwstoeltjes uitkijkend over een al even azuurblauwe zee, het is onvergetelijk mooi! Hier op Santorini kunnen we met onze kleine camera foto's nemen die kunnen wedijveren met de mooie prentkaarten.
    We maken een fikse wandeling door Fira. Trapjes op, trapjes af, een klokkentoren links, een verrassend doorkijkje, een poesje onder een tafeltje, een wijds zicht met ginder beneden de witte cruiseboot die mooi contrasteerd tegen de blauwe zee.... zoals op de prentkaarten, maar dan in het echt.
    Verschillende restaurants en tavernes hebben prachtige terrassen met adembenemende panorama's. In de adembenemende prijs van onze koffie met gebak is dat uitzicht blijkbaar bij ingerekend.
    Het is tijd om terug af te dalen en een tender voert ons tot bij de cruiseboot.
    Telkens we ergens aan wal zijn geweest en terug aan boord komen brengen we onze seapass in in een computer. De seapass bevat onze gegevens en een recente foto. Die foto en de inschepende passagier worden vergeleken. Een waterdicht systeem. We worden telkens alleen een beetje bruiner, zo lijkt.
    Om acht uur 's avonds vertrekken we uit Santorini. Terwijl een dieporanje zon langzaam ondergaat zijn we al op weg naar Korfoe, een ander Grieks eiland.

    22-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    20-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kusadasi en Efeze
                                      Kusadasi en Efeze

    Mooi op tijd, precies op schema wordt 'The Splendour' deze morgen de haven van Kusadasi binnengeloodst. Kusadasi is een stad gelegen aan de Zuid-West kust van Turkije.
    We hebben ons ingeschreven voor de begeleide excursie naar de ruïnestad Efeze. Alle passagiers die een excursie boekten worden in kleine groepen verdeeld en naar de klaarstaande reisbussen op de kade begeleid. Het is een korte rit naar de vroegcristelijke stad Efeze. We krijgen er een deskundige rondleiding. Efeze beleefde een bloeitijd gedurende het Romeinse rijk. Het werd één van de belangrijkste steden van de opkomst van het cristendom. Apostel Johannes heeft hier gepredikt, volgens de overlevering zou de H. Maagd hier hebben gewoond na de kruisiging en in de bijbel vinden we geschriften terug van de apostel Paulus aan de cristenen van Efeze. In de derde eeuw begint het verval van de stad en tijdens de eerste jaren van het Osmaanse rijk raakt de stad in vergetelheid; verlaten en onbewoond verdwijnt ze bijna geheel. Rond 1869 werd begonnen met archeologische opgravingen. Nu kan de wereld opnieuw van de antieke schoonheid van de stad genieten. De bibliotheek van Celsus, de tempel van Hadrianus en het Romeinse theater zijn uitzonderlijk goed bewaard. Op het einde van de rondgang worden de cruisereizigers verrast op een stukje romeins theater, gladiatoren en zwaardvechters incluis.



    Terug in Kusadasi  sluit deze excursie af in een onvermijdelijke tapijtenzaak. Mierzoete Turkse koekjes en kleine tasjes sterke koffie waar je je lepeltje kunt in rechtzetten worden ons aangeboden.
    Tientallen tapijten, karpetten en lopers in levendige kleuren en gedurfde dessins worden voor onze voeten uitgerold. Het zijn mooie, kunstige vloerkleden maar voor de arbeidsters die hier werken is het weken, soms maanden hard labeur. We houden het snel voor bekeken en lopen nog even door de winkelstraten van Kusadasi. Turkse mannen, modieus gekleed in hemd en das spreken ons aan in vloeiend Nederlands, soms zelfs met een Antwerps of Limburgs accent. Ze proberen ons 'echte' Turkse tapijten en 'echte' lederen jassen te verkopen.

    Op een zonnig terras met zicht op de haven ronden we het bezoek aan Kusadasi af. Vandaag liggen hier vier cruiseschepen zusterlijk naast elkaar. Wij dachten dat 'The Splendour' groot en luxueus was! Dat is ook zo, maar vlak naast onze boot heeft zich de 'Ruby Princess' aangemeerd. Ook in cruiseboten is er blijkbaar een overtreffende trap; groot, groter, grootst, dat bewijst deze reus van een oceaancruiser wel! En dat het nog groter kan... jawel! De Royal Caribbean line pakt in november 2009 uit met 'The Oasis of the seas', op dit ogenblik het grootste cruiseschip ter wereld!  Op de nagelnieuwe boot die einde 2009 zijn maidentrip maakt is er plaats voor 6200 passagiers en meer dan 2000 bemanningsleden. Een varende stad!
    Om 18 uur zetten we koers naar de Griekse eilanden.
    Als we 's avonds laat nog een frisse neus halen op het buitendek is men druk in de weer om een middernachtelijke barbecue te openen. Onvoorstelbaar!  Het mag toch niet gebeuren dat er iemand met nog een klein beetje honger in bed zou moeten kruipen!


    20-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De andere kant van de medaille
                         De andere kant van de medaille


    Het is onze eerste cruise en we zijn wel onder de indruk van het ganse gebeuren.
    We kunnen (nog) geen rederijen vergelijken maar de Royal Caribbean line voert luxe en efficiëntie voor haar gasten wel hoog in het vaandel.
    Nieuwgierig als we zijn willen we toch meer weten over het wel en wee aan boord.
    Regelmatig maken we een praatje met het vriendelijke personeel. Ze zijn blijgezind en zitten vol werklust. Een Turkse man, gehuwd en vader van twee kinderen is blij en fier want hij heeft een kontrakt van 6 maanden weten te versieren aan boord van dit schip. Dat is bijna heel de periode dat 'The Spendour of the seas' de ene na de andere cruise maakt in de Middenlandse zee. Begin december maakt de cruiseboot de grote oversteek en in onze wintermaanden vinden we het schip terug in de Zuid-Amerikaanse wateren. Een Braziliaanse jongen legt uit: " het overgrote deel van het personeel werkt 7 dagen op 7, ongeveer 12 uur per dag. Door een gunstige evaluatie van de passagiers kunnen we enkele uren of een halve dag vrij verdienen. 's Avonds laat, in onze kajuiten op deck 0, daar waar de glamour en glitter verdwenen is, durven de gemoederen  na een dag hard labeur wel eens verhit raken. Maar nooit voor lang. 's Morgens vroeg is alles weer opgeklaard en zetten we onze breedste glimlach op voor weer een schitterende cruisedag".
    Flexibel zijn hoort ook bij de job. Onze vriendelijke ober dient 's avonds de borden op, bij het ontbijt vinden we hem aan de koffie automaten en overdag helpt hij mee aan de voorbereidingen in de inmense keuken. Het loon is ondermaats maar dat wordt een beetje goedgemaakt door de gegeerde fooien die op het einde van elke cruise  gegeven worden door de passagiers. En dan is het personeel dat in onmiddellijk contact komt met de passagiers nog het gelukkigst, zo bedenken we. In de catacomben van de boot, daar waar zich de machinekamers en de wasserij bevinden wordt de klok rond bed-en tafellinnen gewassen en gestreken. Geen jobke om jaloers op te zijn, zo lijkt ons. Het is uiteraard niet toegestaan dat passagiers hier komen, maar op een film van de rederij wordt ook het zware werk benedendeks getoond.
    Evenmin toegankelijk voor nieuwsgierige ogen is 'de brug', het zenuwcentrum van de boot. Sinds de aanslagen van september 2001 in New-York is dit deel van het schip strikt voorbehouden terrein voor de stuurlui en de kapitein.
    We horen kapitein Tommy Nyseter wel dagelijks door de microfoon. Hij vertelt ons de  huidige vaarroute en maakt het mooie weer.



    18-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op zee
                                   Op Zee

    Vervelen zullen we ons deze dag op zee zeker niet doen. Er zijn voldoende mogelijkheden aan boord om je te ontspannnen. Er is een groot buiten- en binnenzwembad, een spa, een bibliotheek, een klimmuur, een looppiste en een minigolf parcours. Je kan eten, drinken, ijsjes likken à volonté, vrolijke orkestjes houden er op, verschillende plaatsen, de sfeer in en spelen ten dans. De koks demonstreren het kunstig in figuren snijden van groenten en fruit. De kameroversten leren aan en geven uitleg over de handdoeken die elke avond opnieuw leuk geplooid in de vorm van een sierlijke zwaan of gek aapje op het bed gedresseerd worden. Als ik dat thuis wil nadoen om mijn echtgenote eens te verrassen lijkt mijn sierlijke zwaan nog het meest op een..... opgerolde handdoek! De meeste gasten maken er vandaag een luie dag van.
    Vanavond is het kapiteinsavond. Er wordt gevraagd je een beetje feestelijk op te smukken.... en kijk eens aan... iedereen staat 's avonds te blinken in hun beste pak en mooiste cocktailjurk. De heren kunnen zich eventueel aan boord een gehuurde smoking laten aanpassen. In een grote zaal staat de kapitein, ook al op zijn paasbest, met veel gouden sterren en strepen op zijn sneeuwwit uniform, klaar om de handjes te schudden van de gasten. In een lange rij schuift iedereen geduldig aan tot het hun beurt is. Het hele gedoe heeft naar ons gevoel een hoog sinterklaasgehalte. Als kind gingen we ook naar de heilige man, werd er een foto genomen en vroeg hij of we wel braaf geweest waren. De oude, heilige man met lange, witte baard is nu een 34 jarige vlotte kerel uit Noorwegen en gezagvoerder over dit cruiseschip. Zijn vraag is nu of we het naar onze zin hebben en uit welk land we komen.
    Na het handengeschud heet de kapitein ons welkom aan boord en stelt hij de hogere officieren voor. Enkele markante cijfers die ons uit zijn verwelkoming  bij bleven zijn dat er 720 man bemanning is, gerekruteerd van over gans de wereld. De meeste bemanningsleden komen uit Midden-en Zuid-Amerika, de thuisbasis van de Royal Caribbean line. Ook personeel uit Azië en Europa maken deel uit van het mondiale gezelschap.
    We zijn op deze cruise met welgeteld 1972 opvarenden van maar liefst 55  verschillende nationaliteiten. Amerikanen en Canadezen zijn in de meerderheid, een heleboel Italianen, 16 Nederlanders, 4 Belgen en 1 Keniaan.
    Later die avond lopen we voorbij de fotostudio aan boord. Honderden, nee, duizenden grote kwaliteitsfoto's staan er te wachten op gewillige kopers: foto's van bij het inschepen, bij het aan wal gaan in Dubrovnik, bij de kapitein, als showkoppel voor een kunstzinnige achtergrond. Steeds weer staan er fotografen klaar om de passagiers op 'duur' fotopapier vast te leggen.
    Het verrukkelijke avondmaal wordt ons geserveerd door hoofdkelner Jelena uit Lithouwen en kelner Yucel uit Turkije. Ze beginnen hun dagelijkse klanten al te kennen en vertellen graag over hun wedervaren aan boord.
    In het theater treden deze avond 'The Rat Pack' op, een meer dan geslaagde imitatie van het beroemde crooner-trio: Dean Martin, Frank Sinatra en Sammy Davis Jr.
    En de boot....... hij cruisde voort. 





    17-11-2009 om 18:26 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    16-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dubrovnik
    Klik op de afbeelding om de link te volgen                             Dubrovnik

    Het is niet mogelijk om in bed te blijven als we in de vroege ochtend zeer langzaam vlakbij een prachtige kustlijn varen. Dit moet de kust van Kroatië al zijn.
    Terwijl het schip in de haven van Dubrovnik wordt binnengeloodst staat er in de ruime ontbijtzaal een uitgebreid ontbijtbuffet klaar.
    Thuis voor de computer, in het reisbureel en ook hier aan boord kan je een keuze maken uit een gevarieerd aanbod aan excursies. In elke aanlegplaats van de cruise kan je kiezen tussen tal van begeleide excursies, ofwel kies je voor een individuele uitstap of je blijft gewoon aan boord. We zijn aangenaam verrast door de vlotheid en efficiëntie waarmee de vele passagiers aan wal worden gebracht.
    Op deck 1 gaan we met onze seapass door de douane. Wij kiezen om de stad individueel te bezoeken en stappen in de klaarstaande shuttlebus die ons naar de historische binnenstad brengt.
    Dubrovnik is een compleet onmuurde vestingstad en staat op de werelderfgoedlijst van de UNESCO. Tijdens de Kroatische onafhankelijksoorlog in 1991 werden de vestingsmuren en historisch centrum door het Joegoslavische leger vanuit de bergen zwaar onder vuur genomen en erg beschadigd. De stad en de omwalling zijn helemaal in hun oude glorie hersteld en opnieuw ligt Dubrovnik zeer fotogeniek te blinken in de zon.
    We maken een wandeling over de twee kilometer lange vestingsmuren, helemaal rond de stad. Zeer indrukwekkend. De muren zijn tot wel 25 meter hoog en bieden een mooi, weids panorama over de vernieuwde daken met hier en daar een kerk met koepel.
    We dalen af naar de hoofdstraat van de oude stad: 'de placa' met zijn souvenirswinkels, statige kerken, sfeervolle pleintjes, nauwe steegjes en leuke restautants.
    Aan de haven is het druk. Je kan er met een 'piratenboot' een rondvaart maken. Dubrovnik is heel fotogeniek. Dat weet blijkbaar ook een oude man  dat met een uniek fototoestel uit de jaren stillekes plaatjes schiet.
    'En ze zijn nog danig goed van kwaliteit' zo vertelt hij ons.
    In de namiddag nemen we de shuttlebus terug naar de boot. Bij het aan boord gaan registreert een computer onze seapass en wordt de handbagage telkens gescand. Veiligheid voor alles. Om 18 uur stipt varen we af. Wachten op telaatkomers wordt niet gedaan. Diegenen die nu niet aan boord zijn hebben grote pech.
    's Avonds tovert de chef-kok geassisteerd  door sous-chefs, koks, patissiers en keukenhulpjes, samen 150 man sterk, een culinair festijn op de borden van de bijna 2000 opvarenden.
    De volgende bestemming is Kusadasi in Turkije waar we overmorgen zullen aanleggen.

    16-11-2009 om 16:16 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    14-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vertrek uit Venetië
    Klik op de afbeelding om de link te volgen                                 Vertrek vanuit Venetië

    Na een korte vlucht landen we even na acht uur 's morgens op de Marco Polo luchthaven van Venetië. De meeste passagiers haasten zich naar de boottaxi's die vanaf de luchthaven regelmatig over en weer varen naar de belangrijke aanlegplaatsen in de historische binnenstad.
    Wij moeten naar de cruiseterminal en daar rijdt een lijnbus naartoe. Na een halfuurtje rijden langs een saaie baan die helemaal niet Venetiaans aanvoelt, komen we op de Piazzale Roma, een groot plein waar talrijke lijnbussen een halte hebben. Hier stappen we over op de shuttle bus van de rederij, die ons in luttele minuten tot bij de cruiseterminal brengt.
    En daar ligt hij dan: 'The Splendour of the seas' van de Royal Caribbean line onder de vlag van Nassau, de hoofdstad van de Bahamas. Met zijn 264 meter lengte en 11 dekken hoog is 'The Splendour' één van de kleinere cruiseschepen. Het is nog maar 10 uur en daar staan we al nietig te wezen vlak voor deze kanjer van een cruiseboot. De afvaart van onze Middenlandse zee cruise is pas om 17 uur in de namiddag, dus zullen we nog veel geduld moeten oefenen, dachten we. Niets is minder waar. Terwijl de passagiers van de binnengelopen cruise nog volop aan het uitschepen zijn kunnen wij onze valiezen al inchecken. Die zullen we pas straks terugzien in onze kajuit. Bedienden van de rederij zijn volop in de weer een grote vertrekhall in orde te brengen om de bijna 2000 passagiers vlot te laten inchecken. Inmiddels is de rij wachtenden al aanzienlijk gegroeid en kort voor 11 uur begint de inscheping. Juist zoals op een luchthaven worden paspoorten en documenten nagekeken en de handbagage gescant. We ontvangen een seapass, een plastiek kaartje, gelijkend op een identiteitskaart, dat onze gegevens bevat. We zullen die kaart de volgende week gebruiken telkens we aan wal gaan, terug aan boord komen, als kajuitsleutel, als betaalkaart aan boord.....
    Even later zwaaien de deuren open en stappen we het schip op. Onze kajuit is op deck 7 en pas om 14 uur klaar. Alle tijd dus om aan een grondige verkenning van het schip te beginnen. Met grote ogen kijken we rond en verbazen ons over de grootte en luxe van dit drijvend 5 sterren hotel. Een overdadig lunchbuffet staat voor ons opgesteld in het Windjammer café. De Mexicaanse griep was toen al in aantocht en als voorzorg staan pompjes met handgel aan de ingang van het restaurant.
    Het is tijd om ons naar deck 7 te begeven en onze kajuit op te zoeken. Da's niet mis! De kajuit is erg ruim, heeft een verzorgde badkamer, een salon en een groot schuifraam met balkon. Op TV worden we verwelkomd en er op attent gemaakt dat er om halfvijf stipt een verplichte evacuatie oefening wordt gehouden waaraan iedereen moet deelnemen .... in reddingsvest. Glashelder wordt in een TV spot uitgelegd hoe je de life jacket aantrekt en op welk punt we moeten verzamelen. Ik krijg bijna de slappe lach als je, stipt op tijd, jong en oud ziet toekomen allen gekleed in een flaterende knaloranje reddingsvest mét pillamp en bijpassend fluitje. Sommige passagiers hebben het reddingsvest wel achterstevoren aan en worden geholpen door het gedienstige personeel. Een komisch zicht van een weldoordachte reddingsoperatie. Gelukkig is het bij die korte oefening gebleven en hebben we een ganse week gecruisd over een rimpelloze zee.
    Drie loeiharde signalen uit de scheepshoorn kondigen het vertrek uit Venetië aan. Matrozen gooien de armdikke touwen los en langzaam maakt de boot zich los van de kade. Honderden passagiers staan op de buitendekken 9 en 10 en bewonderen het gekende Venetiaanse panorama dat traag voorbijglijdt. De dominante 98 meter hoge Campaniletoren, het Dogenpaleis en de rijke palazzi.
    Vanop het San Marcoplein zwaaien mensen naar het witte cruiseschip en zijn blijgezinde passagiers. Zeer indrukwekkend.
    Het avondmaal kunnen we gebruiken in het informele Windjammer café in buffetstijl of in 'The King and I', een sfeervol Thais gedecoreerd restaurant met tafelbediening. In 'The King and I' zijn er twee seatings; om 18.30u en om 21u.
    In een ruime theaterzaal kunnen we elke avond genieten van een andere proffecionele show, shows gemaakt en gebracht door artiesten die heel wat in hun mars hebben.
    Terug in de kajuit ligt op het kingsize bed een cruise compass krantje. Daarin lezen we de aktiviteiten aan boord en aan wal voor de volgende cruisedag. Buiten zien we niks, alleen de verlichting van de boot weerspiegelt in het donkere water. Op kanaal 25 van de TV kan je de vaarroute schematisch volgen. Venetië ligt al een heel eind achter ons en we varen gestaag tegen een gemiddelde snelheid van 37 km per uur over de Adriatische zee richting Kroatië.


    14-11-2009 om 13:21 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Middellandse zee cruise
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
        Middellandse zee cruise


                                             9 - 16 mei 2009

    07-11-2009 om 00:00 geschreven door Jos Dom

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008

    Welkom op mijn blog!
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.




    Over mijzelf
    Ik ben Jos Dom, en gebruik soms ook wel de schuilnaam jodo.
    Ik ben een man en woon in Edegem (Belgie) en mijn beroep is gepensioneerd.
    Ik ben geboren op 14/04/1948 en ben nu dus 76 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Reizen.

    Foto

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!