1984
Zondag 22 en maandag 23 april : POSSE
LEEST
Dit
jaar, in tegenstelling tot de laatste jaren, was de zon van de partij en
dat resulteerde in een
overrompelend succes voor deze editie van Posse Leest.
De
grote begankenis voor Sint-Cornelius, de kermis, de jaarmarkt, de kraampjes met
allerlei lekkers, de rommelmarkt
zorgden voor een massa kijklustigen.
Volksdansgroep
Korneel bracht een potpourri van
Europese kinderdansen, evenals een suite van Duitse en Engelse volksdansen
op de speelplaats van de Vrije
Basisschool. Die voorstellingen kwamen erg goed uit de verf niet alleen door de
goede uitvoering maar ook door de stralende kleuren van de nieuwe kledij van de
groep.
De
kleinveehouders hadden een konijn van ruim 9 kg tentoongesteld evenals de echte
Mechelse Koekoek, piepkleine kuikentjes onder een infraroodlamp,
baby-konijntjes, geitjes...
Er
was ook een tentoonstelling van landbouwmateriaal.
Kwak,
een groep van jonge Leestse kunstenaars, stelde tentoon in de galerij van de
Drij Gapers. Schilderijen, tekeningen, boetseerwerk, fotos en keramiek van Stefan
De Laet, Pol Van Roy, Hans De Laet en George Herregods.
In
zijn inleiding bestempelde Frans Croes de vier Leestse kunstenaars als boeren
met de
pen
: Leest roept altijd het beeld van de
boer op. Van de man die fier over zijn velden schouwt en die iets cultiveert.
Ook deze vier jonge kunstenaars cultiveren. Zij scheppen dingen die de
toekomstige geest van de samenleving tonen. Laat alle mensen levenskunstenaars
zijn, zoals de boer en de artiest
Het
jongste talent was Hans De Laet, deze 19-jarige pakte uit met enkele originele
keramiekwerken waar hij de eerste knepen van dit vak leerde bij aalmoezenier
Herregods.
Hans
De Laet volgde lessen aan de Mechelse kunstacademie in tekenen en boetseren.
Paul
Van Roy (21), een ander jong talent stelde een aantal zwart-wit fotos tentoon.
Hij richtte zich vooral op subjectief impressionisme en vond zijn inspiratie in
donkere ruimtes. Van Roy volgde een opleiding fotografie in St.Lucas.
Stefan
De Laet, oudere broer van Hans en
ontwerper van de affichen en uitnodigingen, toonde zijn tekeningen en
schilderijen.
Als
vierde deelnemer, ouderdomsdeken en motor achter de groep Kwak was er Georges
Herregods. De aalmoezenier bracht enkele olieverfschilderijen aangevuld met
aquarellen en keremiekkruiken.
De
kunstkring Voetspoor organiseerde een tentoonstelling rond Alfred Ost in de stedelijke basisschool van Leest, dit
naar aanleiding van de honderdste geboortedag van deze kunstenaar. Met als
thema Ost en het Landelijk Leven werden een 60-tal tekeningen, schilderijen,
aquarellen en gouaches, alsmede een 300-tal prentkaarten, een 12-tal affiches
en een diareeks van prentkaarten gedurende 3 dagen in het landelijke kader van
Leest getoond. Voetspoor kon hierbij op de bereidwillige medewerking rekenen
van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen, Fernand Ost en
enkele verzamelaars uit Mechelen.
Na
de verwelkoming en inleiding door Friede Willems, nam dhr. Verschueren,
iemand die Alfred Ost
persoonlijk gekend heeft, het woord. In een uitgebreid verhaal vertelde hij over de tijd van toen. Over
hetgeen Ost ertoe aanzette om bepaalde aanvallen op het cultuurpatrimonium van
Mechelen in een vorm van protesttekeningen te gieten. Schepen Vanderwaeren
opende dan officieel deze prachtige tentoonstelling.
Tijdens
deze tentoonstelling, die door tal van prominenten, kunstenaars en kunstliefhebbers zowel bekeken als
bewonderd werd, waren ook tal van Ost-vrienden aanwezig, die zich nog datzelfde
jaar in een Alfred Ostgenootschap wilden groeperen.
Creatie
Leest, onder deze benaming pakte het Davidsfonds van Leest voor de 16de maal uit met een
tentoonstelling tijdens deze paasdagen.
Creatie
Leest was een hobbytentoonstelling in de ruimste zin van het woord.
Niet
minder dan 13 standen waren voorzien. Alle deelnemers, uitgezonderd Karel De
Nil, waren afkomstig van Leest. Zo bracht Pierre De Wit filmbeelden, de broers
Teughels stelden zowel smeedijzerwerk als schilderijen tentoon. André De Wit,
een verwoed CB-er, gunde de
bezoekers een blik achter de schermen van de CB-wereld.
George
Herregods, ook tentoonstellend in de Drij Gapers, was vertegenwoordigd met enkele van zijn
keramiekwerken en aquawarellen en Mark Spoelders zorgde voor een reeks
pentekeningen. De 86-jarige Jan Van Riet toonde enkele van zijn siersmeedwerken
en de KVLV stelde kantwerk tentoon en gaf demonstraties van deze oude
handwerkhobby.
Jef
Van Linden toonde zijn postzegels alsmede enkele curiositeiten en Rik De Bruyn
stelde zijn uit hout gesneden beeldhouwwerk tentoon.
De
hobbyclub van de gepensioneerden bracht een pakket handwerk, Frans Geerts toonde zijn modelvliegtuigen en
zweeftoestellen en de Blaasveldtenaar Karel De Nil bracht prachtige stukjes
emailschilderwerk.
Tenslotte
was er nog Marcel Van Hoof met zijn collectie Leest Geweest en zijn verzameling Griekse mythologische
beelden en oude tijdschriften.
(Samenvatting
uit diverse artikels uit GM, HLN, DMW en diverse folders)
-Weer de grote massa op Posse
Leest 1984. Onderaan een optreden van volksdansgroep Korneel.
-De rommelmarkt kende veel
succes.

|