1985 21 maart Gazet van Mechelen :
Wegen- en rioleringswerken in
fusiegemeenten vorderen goed.
Toch
ook onwrikbaren die geen verbetering
willen.
Sorry,
mijnheer de schepen, maar ik heb er met mijn familie nog eens over gepraat, we
doen geen grondafstand en uw verbetering aan onze straat zal moeten gebeuren
zonder mijn medewerking.
Dat
hoorden én schepen Jean Van der Sande, die openbare werken onder zijn hoede
heeft én de ambtenaren van de dienst die de laatste jaren in de fusiegemeenten
pelgrimstochten ondernamen om de heraanleg van landbouwwegen en riolering uit
te voeren.
Want
dat het zowel in de vroegere randgemeenten van Mechelen als...in de stad zelf
niet allemaal in orde is met de wegenis is duidelijk.
Sinds
de fusie zit Mechelen dus met een bijkomende last, die van de landbouwwegen.
Ter verduidelijking dit. Sinds de Tweede
Wereldoorlog is het in Mechelen en de meeste deelgemeenten, traditie dat
eigenaars gratis grondafstand doen in ruil voor de gratis aanleg van wegenis en
riolering. In de fusiegemeenten Hombeek en Leest werden vroeger evenwel
onteigeningsvergoedingen uitbetaald en werden voor de aanleg van de wegen en
riolering verhaalbelastingen geheven. Hierdoor is daar veel verzet tegen gratis
grondafstanden. Want dat gebeurde er : men werd onteigend , kreeg een
vergoeding toegestoken die, al dan niet voldeed aan de wensen en eisen van de
verkopers, maar eens de rekening werd gemaakt bleek dat men helemaal geen goeie
zaak had gedaan. De verhaalbelasting op die wegen en riolering woog immers in
veel gevallen zwaarder door. Dus oppassen met die procedure.
Komt
dan de overheid vragen om gratis grondafstand te doen, dan is er dikwijls de
vrees dat er daarna toch zal moeten betaald worden, dat men dus weer gezien
is.
Ha,
horen we de aandachtige lezer zeggen. De oplossing is dan eenvoudig. In de
deelgemeenten waar men wel gratis grondafstand doet, blijft men die procedure
volgen, en in de andere nieuwe delen van Mechelen volgt men het plan van
onteigeningen.
Neen, zo eenvoudig is het niet.
De wetgever voorziet immers dat op heel het grondgebied een en dezelfde
procedure wordt gevolgd. Dus gedaan met die pret. Het is dus gratis of...niks.
Meer
en sneller verkeer
Het
is uiteraard niet sinds gisteren dat men in de Mechelse deelgemeenten begon met
de verbetering van die landbouwwegen. In 1979 bv. werd het rooilijn- en
onteigeningsplan van de Molenstraat te Leest aan de Mechelse gemeenteraad
voorgelegd. Wil de weermaker mee dan kan met de werken in maart of april van
dit jaar begonnen worden...
Daar
en elders is het moeilijk om eigenaars ervan te overtuigen de noodzakelijke
grondafstand te doen. De meeste bezwaren zitten in de vrees dat met de
verbetering van de wegen, ook de snelheid van het verkeer zal toenemen en dat
is iets wat velen, terecht, niet willen. Daarom ook dat door de begtrokken
diensten, in overleg met de bewoners en eigenaars, naar oplossingen wordt
gezocht om het een met het ander te combineren.
Meestal ook met succes. Maar het is voor openbare werken rijden en omzien
want een verkeerde stap is vlug gezet. Zo houdt men dikwijls ook aan een
minimum aan breedte en duurt het een tijdje voor de betrokkenen door hebben dat
het bepalen van een rooilijn niet wil zeggen dat de te verbeteren weg ook die
breedte zal krijgen...
Schepen
Van der Sande maakte het allemaal mee. In de Rennekouter te Leest bv. hebben
meerdere landbouwers een stuk land liggen waarvoor ze, bij het bewerken, over
dat stuk weg moeten om aan de overkant verder te ploegen. Die bewoners zijn helemaal
niet geinteresseerd om toelating te geven dat die weg gemodernizeerd wordt. Begrijpelijk, maar voor
de initiatiefnemers, in dit geval de stad, wel een probleem.
Dat
wil evenwel niet zeggen dat de schepen van Openbare Werken aan de klaagmuur
gaat staan, want in veel gevallen wilden de bewoners wel meewerken. Maar de
realizaties moeten wel binnen de normen blijven.
Wat
reeds gerealiseerd werd
Middenveldweg,
Moststraat, Moestweg en verbindingsweg, Zemstsesteenweg Houtestraat (in
Hombeek), Tiendeschuurstraat, Elleboogstraat en Rennekouter te Leest.
De
voorlopige vaststelling van de plans werd in de gemeenteraad van 26/11/81 goedgekeurd,
de definitieve vaststelling op 29/4/82. Bij die definitieve vaststelling werden
de bezwaren van 29 eigenaars verworpen. Het College riep op 24/2/83 een
vergadering bij elkaar waarbij, naast vertegenwoordigers van het schepencollege
ook de administratie en het studiebureau werden betrokken met als doel zoveel
mogelijk tegemoet te komen aan de bezwaren van de eigenaars door aanpassing van
de uitvoeringsplans en met het behoud van de reeds goedgekeurde plans.
Op
28 maart 1983 werd te Hombeek en op 30 maart te Leest een hoorzitting georganiseerd
waar de plans aan de bevolking werden voorgelegd. In de loop van 83 werden de
plans, weg per weg, goedgekeurd.
Om
redenen die we eerder aanhaalden (gratis grondafstand, enz.) bleven toch een
aantal eigenaars dwarsliggen zodat, noodgedwongen dus, moet afgezien worden van
de gedeeltelijke verbetering van een aantal landbouwwegen. Dat is het geval met
een gedeelte van de Rennekouter te Leest en de Middenveldweg te Hombeek.
Werden practisch volledig afgewerkt : de Elleboogstraat te Leest, de Moststraat
en Mostweg te Hombeek, de verbindingsweg Zemstsesteenweg Houtestraat,
Tiendeschuurstraat en een gedeelte van de Rennekouter.
De werken begonnen op 1 mei van 83 en zijn practisch voltooid. Totale
kostprijs 33 miljoen frank.
Molenstraat
te Leest.
Voor
de Molenstraat werd er toegegeven op...de valreep, zodat de ingediende plans
wat rooilijn- en onteigeningsplans betreft toch konden behouden blijven. Hier
dienden heel wat huisbezoeken te worden afgelegd om eigenaars en bewoners te
overtuigen. Dat maakte dat heel de zaak ook reeds een tijd aansleept. Men
bracht de Molenstraat immers in februari 79 in de raad. Een maand later werd
aan het provinciebestuur een pre-advies gevraagd. Het duurde een heel jaar voor
dit advies aan het studiebureau kon overgemaakt worden.
Het
schepencollege van 23/4/81 besliste de definitieve vaststelling en het commodo
onderzoek leverde zeven mondelinge en twee schriftelijke bezwaren op. Bij de
definitieve vaststelling werden alle bezwaren verworpen en het dossier werd
door de bestendige deputatie van 2/7/81 gunstig geadviseerd.
Een
jaar later werd het rooilijn- en onteigeningsplan bij ministerieel besluit
goedgekeurd.
Het
duurde nog erg lang maar uiteindelijk bereikte de stad met iedereen een akkoord
en mag verwacht worden dat de werken na deze winter zullen kunnen beginnen.
Het gaat om werken ten belope van 7 miljoen frank.
Vinkstraat
te Leest.
Ook
hiermee werd in 79 begonnen. En het zat de stad helemaal niet mee. Het
onderzoek de commodo liep van 27 juli tot 10 augustus.
Twaalf belangstellenden dienden schriftelijk bezwaar in, vijf personen maakten
schrifelijke enkele opmerkingen over maar...het bleek dat een aantal eigenaars
niet konden bereikt worden omdat ze met vakantie waren en dus geen bericht
konden ontvangen en verder kwam een ontvangstbewijs van een eigenaar niet
terug.
In
september 79 besloot het college een nieuw onderzoek in te stellen. Dat
gebeurde van 10 oktober tot 25 oktober van datzelfde jaar. Er werden 19
schriftelijke bezwaren ingediend. Die bezwaren werden verworpen maar... de
miserie begon voorgoed.
Begin
82 deelde het provinciebestuur mee dat er voor de inneming van een perceel een
nieuw onderzoek de commodo en incommodo moest worden ingesteld, dit ingevolge
een meetfout bij de vaststelling van de te onteigenen oppervlakte..
Het
studiebureau bracht de nodige verbeteringen aan en na het nieuwe onderzoek kwam
geen enkele schriftelijke reactie of klacht binnen. Maar inmiddels bleef de
weerstand tegen de gratis grondafstand groot. Zodanig zelfs dat op 8 december
83 een hoorzitting werd gehouden met als doel zoveel mogelijk inlichtingen te
geven over de intenties van het stadsbestuur met betrekking tot de werken in de
Vinkstraat. Tijdens de vergadering werd vastgesteld dat de betrokkenen zich
enkel akkoord zullen verklaren indien er bij de aanleg verkeersremmende
middelen worden aangebracht. Het college luisterde en gaf aan de verschillende
stadsdiensten opdracht de nodige aanpassingen voor te bereiden. Maar dat was
niet voldoende. De meeste betrokkenen blijven weigeren grondafstand te
doen : met als gevolg dat de werken niet
konden beginnen en, erger dat de voorlopige belofte van toelage verstreek sinds
31/12/84.
Een
nieuw dossier zal moeten ingediend worden om de Vinkstraat uiteindelijk toch te
verbeteren. Maar dat zal blijkbaar niet voor direct zijn...
(...)
Tisseltbaan
te Leest.
Het
is niet omdat een gemeenteraadslid uit de oppositie, Gust Emmeregs, daar woont,
dat er niets wordt gedaan aan de verbetering van de Tisseltbaan, zegt schepen
Van der Sande. Die kreeg van het CVP-lid tijdens een zitting van de gemeenteraad
dat verwijt.
Ik wist op dat moment zelfs niet dat hij daar woont, maar feit is dat het
dossier lang aansleept.
Nochtans
liet niets vermoeden dat de verbetering van de Tisseltbaan en Oude Tisseltbaan
zo lang zou duren.
In
december 81 gaf de gemeenteraad goedkeuring aan het plan, waarmee een bedrag
van ongeveer 21 miljoen mee gemoeid was. Op dat moment gingen de definitieve
plannen naar de provincie waar men er daarna nog bitter weinig over hoorde.
In
ieder geval werd zopas nog aan de gouverneur gevraagd spoed te zetten achter de
plannen. Al is een en ander nog niet in orde, toch blijft de stad van mening
dat met bekwame spoed moet begonnen worden aan de heraanleg van die baan.
Want
daar ondervond men weinig weerstand van bewoners en eigenaars.
Een
positief punt dus.
(...)
Frans
Teughels
Artikel sp jef vloeberghen nog typen
Fotos :
-De
Tisseltbaan werd vernieuwd. De breedte van de rijweg werd niet gewijzigd zodat
het snelverkeer geen kans maakt op deze weg.
-
De Vinkstraat waar meerdere eigenaars niet akkoord gingen met grondafstand en omdat de vaste belofte van toelage
versteken is sinds 31 december j.l. is het
daar wachten op ander nieuws. En dat zou lang kunnen uitblijven.
-De
Rennekouter werd gedeeltelijk vernieuwd maar plots krijg je deze situatie. Komt
er ook hier een oplossing ?
-Schepen
van Openbare Werken Jean Van der Sande. (Fotos
: GvM)



|