Lut De Rudder

31-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen tussen kunst en natuur 9
Klik op de afbeelding om de link te volgen

30-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen tussen kunst en natuur 10
Klik op de afbeelding om de link te volgen

29-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen tussen kunst en natuur 11
Klik op de afbeelding om de link te volgen

28-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen tussen kunst en natuur 12
Klik op de afbeelding om de link te volgen

27-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.terug naar de academie
Klik op de afbeelding om de link te volgen



gezellig samen buiten tekenen





Dinsdag na Pasen trekken we weer naar de academie. Een stralende zon, warm, een dag om te genieten.

Alsof afgesproken staan we nogal vroeg voor de deur: iedereen heeft er blijkbaar zin in. Lachen, zoenen, vragen naar de voorbije weken.

Ik weet niet wat het meeste trekt: het tekenen of het samenzijn. Als je een paar jaren samen optrekt, leer je elkaar wel wat meer dan oppervlakkig kennen. Je ontmoet de eigenheid van de ander en leert daar mee omgaan. Stilaan ontdek je de familiale achtergrond waartegen zich een levensverhaal afspeelt. Je probeert de uren prettig door te komen: tekenen, nieuwtjes uitwisselen, een koffietje drinken. Voor sommigen even een adempauze tussen de moeilijke uren thuis. Ook dat verhaal mag zijn weg vinden in de groep.

We hebben een tekenleraar die begrijpt dat we komen tekenen omdat we dat graag doen, zonder de ambitie er een carrière op te bouwen. De meesten zijn trouwens gepensioneerd. Dus krijgen we technieken aangeboden waarbij we kunnen experimenteren met onze mogelijkheden, ontdekken wat ons best ligt, waarmee we onszelf kunnen tot uitdrukking brengen. Hij stimuleert erg om “te durven”. Vroeger moesten we ‘tussen de lijntjes’ kleuren, het ‘tussen de lijntjes’ werd later ‘volgens de normen’ of ‘zo hoort het’. Nu luidt de opdracht: vergeet het braaf zijn, het gehoorzamen en durf je ziel aan het papier toe te vertrouwen. Psychisch een hele ommezwaai maar het werkt wel bevrijdend.

Vandaag profiteren we van het warme weer om buiten te tekenen ‘naar natuur’. Jan, de tekenleraar, heeft vooraf via email, een paar afbeeldingen opgestuurd uit enkele beroemde ‘carnets de voyage’ die als voorbeeld dienen hoe men met losse potloodlijnen gebouwen tot leven brengt. Prachtig. Nu aan ons.

Op de foto hierboven zie je ons zitten. Gezellig bijeen, in diepe tekenernst verzonken. Werchter heeft wel leuke gerenoveerde geveltjes die inspireren. Zal het lukken?


26-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vuur (2011)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

door de ogen van de tijd
kijk ik naar vroeger
kijk ik naar nu
een wereld in waanzin
kwetsbaar de mens
onmachtig in het vuur
geen gebeden blussen
de dorst naar macht


25-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het oude boek
Klik op de afbeelding om de link te volgen

in het oude boek
woorden tot verhalen
een god
zacht als een briesje
bulderend van woede
des mensen
 
nu
vermalen tot dogma’s
hoon om oude pijn
 


24-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even voorstellen: Danscentrum Aike Raes

Zowat 11 jaren terug ging het Danscentrum Aike Raes van start. Boven een squashlokaal werd een zaaltje gehuurd en voorzien van een zwevende vloer. Samen met enkele vrienden timmerden en verfden Aike en Carlo tot ’s avonds hun armen lam waren. Maar eind augustus werd er geklonken op de opening van de zaal en het Danscentrum.

Stilaan groeide het danscentrum uit de zaal.  Beneden werd eerst één, daarna twee squashlokalen gehuurd op zaterdag. Tot aan de overkant van de straat een enorme loods te koop kwam … en het Danscentrum niet meer in te tomen was. Later kon nog een aanpalend loods aangekocht worden. Nu beschikt het Danscentrum over vijf zalen biedt het 14 verschillende dansdisciplines aan op verschillende niveaus, zodat per week er 150 lessen worden gegeven.

Aangezien meer dan duizend leerlingen soms meer dan één keer per week afzakken naar het danscentrum, kan een optreden niet alle leerlingen op het podium zetten. Om de vier jaar is er een wisselbeurt. Het eerste jaar treden de klassieke en jazz-richtingen op, het tweede jaar de show richtingen en het derde jaar de compagnieën. Het vierde jaar is een sabbatjaar. De jongste dansers zijn 8 jaar, de oudsten jongvolwassenen.

Dit jaar trad de klassieke en jazzrichting op onder de titel EENVOUD. De voorbereiding van een optreden begint feitelijk onmiddellijk na een vorig optreden. Eerst als spelen met ideeën, ontwerpen en eens de start van het nieuwe dansjaar begint, wordt er systematisch gebouwd aan de realisatie ervan.

Dit jaar vulde de energie van de dansers van het Danscentrum de Leuvense schouwburg op 14, 15, 16 en 17 april. In totaal 6 voorstellingen.

Bij het optreden genieten de toeschouwers van het resultaat van de vele repetities tijdens het jaar en het harde werken achter de coulissen. Mocht een “vreemde” binnengeloodst worden in de wereld achter het podium … wellicht zou een onbegrijpelijk chaos op haar/hem afkomen: meer dan 400 dansers die zich moeten kleden, laten schminken, laten kappen, iets willen eten, moeten wachten, zich moeten opwarmen en klaar zijn om op het juiste moment de scène te betreden en een 150-tal vrijwilligers, die groot en klein helpen hun weg te vinden en aanreiken wat ze nodig hebben.

Om de ouders te laten kennismaken met de wereld die zich achter de coulissen afspeelt, heb ik een verslag gemaakt van die dagen vanuit die invalshoek. Gezien ik vertrouwd ben met die wereld, was het voor mij geen chaos, maar een systeem waarin alle draden en draadjes leiden naar de scène.

Het is geen objectief verslag. Aike is mijn dochter … en ik heb enorm van die dagen genoten. Wel roept het voor een buitenstaander een beeld op van wat er achter de schermen gebeurt. Laat je dus meevoeren.


23-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het eerste trimester

Na het grote feest-optreden in de Brabanthal voor het 10  jarige bestaan van het Danscentrum,  begon bij Aike een nieuw concept te groeien voor een volgend project. In Gensters en Glitters hadden ze feitelijk de grens bereikt van hun mogelijkheden: podium, licht, kostuums, budget … . Hoewel alles goed verliep, kijkt Carlo nog met angst en beven op de opruim terug: dat nooit meer.

Zowel Aike en Carlo willen terug naar de essentie, terug de basis vinden die aansluit bij hun visie op de dansschool. Stilaan worden woorden uitgeprobeerd. Eén woord blijft hangen: eenvoud.

Ze laat dat begrip vallen bij de docenten.

Het plan om een opvoering te organiseren met alleen maar Nederlandstalige liedjes, staat al lang op het verlanglijstje. Het zou prachtig passen bij deze opvoering. Nog voor de grote vakantie van 2010 aanbreekt, staat het ontwerp vast.

Tijdens de vakantie kunnen de docenten al zoeken naar liedjes. De oogst is rijk en het enthousiasme groeit. Inderdaad dit zou een voltreffer kunnen worden.

Het eerste trimester

Weer begint de drukte van het lesgeven. Het optreden kan niet meer naar de achtergrond geschoven worden, maar er staan nog andere projecten op het programma. De klassen van het Redingenhof groeien, de cheerleading  oefent voor de basketbalavonden. De andere groepen hebben een wedstrijd hier, een klein optreden daar. Ondertussen draait de repetitie voor Compagnie Aira van ‘Woman’ op volle toeren. Tussendoor afspraken maken voor het licht en geluid: de gebroeders Jacob en Andreas Ketels zijn niet meer weg te denken bij een optreden van het Danscentrum. De schouwburg ligt al twee jaar vast. Jonathan ontwerpt de eerste schetsen voor de kleding, alles in wit-zwart, en trekt samen met Aike naar de markt in Maastricht waar ze aan voordelige prijzen stoffen kunnen kopen. Het decor krijgt vaste vorm: eenvoudig. Rekwisieten blijven beperkt.

Stilaan krijgen de choreografieën vorm in de betreffende lessen: 24 dansen in totaal plus de prefinale en de finale. De choreografen houden rekening met de vorm van de schouwburg. Van op de eerste rijen van het parterre kan men vooral genieten van de expressie van gezichten en bewegingen. Wie hoger zit krijgt meer kijk op de globale tekening in de choreografie. De toeschouwers links en rechts dienen ook een mooi beeld te krijgen. En ieder kind moet eens de kans krijgen om meer vooraan te staan, dus komt er verloop bij het dansen. Uiteindelijk draait alles om het ‘feest’ dat het individuele kind bij het optreden zal beleven. In totaal worden er een 40-tal groepen bij betrokken.

Tegen het einde van het eerste trimester krijgt de organisatie vorm voor kinderen en vrijwilligers. De ingekaderde affiches van vorige optredens verdwijnen van de muren en maken plaats voor lijsten. Lijsten voor kinderen met data en uur van de repetities, lijsten voor vrijwilligers die hun naam kunnen bijschrijven bij de taak die ze wensen op zich te nemen. Er zijn vele bereidwillige handen nodig. De eerste ploeg die aantreedt zijn de naaisters, 22 in totaal. Tijdens een eerste samenkomst wordt de taakverdeling afgesproken. Gedeeltelijk wordt er samen gewerkt in het Danscentrum en gedeeltelijk wordt er werk mee naar huis genomen. Wie nog niet met de naaimachine kan omgaan, kan het nu leren.

Een zondagnamiddag wordt uitgetrokken om een opleiding te organiseren voor de make-up. Hilde, Veronique en sinds dit jaar Sofie zorgen al jaren voor een deskundige aanpak. Ook de kapsters worden gemobiliseerd. Annelies, zelf kapster van beroep, neemt de verantwoordelijkheid op zich. Tijdens het optreden zelf zal ze meedelen welke kapsels zijn afgesproken met de choreografen en de vrijwilligers uitleggen hoe ze het kunnen aanpakken.

Kerstvakantie

Voorlopig verloopt alles volgens planning. Het Danscentrum wordt twee weken gesloten, zodat iedereen even op adem kan komen en genieten van de eindejaarsfeesten. Hopelijk komen er na de kerstvakantie geen gebroken benen of armen te voorschijn van een onbeholpen skivakantie.


22-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het tweede trimester

Nu wordt het serieus. Repetities volgen elkaar op. ‘Woman’ wordt op 12 en 13 februari opgevoerd in de Borre, cultureel centrum in Bierbeek. Dat resulteert in de aanvraag van zes culturele centra voor opvoering volgend seizoen. Een opsteker voor alle betrokkenen.

De ‘theaterzaal’ is zo groot als het podium in de schouwburg, speciaal voor de optredens zo gebouwd. ‘Doorlopen’, waarbij het hele optreden geoefend wordt zoals bij de echte uitvoering, moeten de kinderen vertrouwd maken met de ruimte en drukte achter de coulissen. Mails worden verzonden waarop gevraagd wordt de kinderen op een bepaald uur naar het Danscentrum te brengen. Ook de ouders beginnen aan een druk programma.

De kaartenverkoop is gestart en ondanks zes optredens beloven de zalen weer vol te lopen.

Ondertussen verschijnen kledingrekken met de eerste kostuums. Al die pakjes moeten gepast worden, van naam voorzien. Voor Sarah en An, de verantwoordelijken voor de kleding geen probleem, ze blijven overzicht houden. De kledingrekken blijven komen, het wordt nogal vol. Voor elk kind is er een klerenhanger en een plastieken zak met naam met bv. een speciaal shortje, strikken, lintjes, schoenen …

In de opslagplaatsen hoort men hameren, soms sakkeren en veel gelach: het decor krijgt vorm. Zoals gewoonlijk een verhoog aan de achterzijde, zodat de dansers op de laatste rij ook kunnen gezien worden door het publiek.

De generale repetities starten in het danscentrum. Eerst met gewone danskleding aan, dan met de kostuums van het optreden, sommigen geschminkt en gekapt om het effect ervan uit te proberen. De spanning voor het grote optreden groeit.

Ik kom Aike eens opzoeken voor een koffie, even poolshoogte nemen. Veel tijd heeft ze niet, maar ik mag alvast de koffiemachine in gang zetten. Gelukkig is er Carlo, de rust zelve. Hij komt me gezelschap houden. Dan komt Aike aanzetten. Tussen enkele telefoons in en een kort overleg met Sarah vertelt ze enthousiast dat alles volgens wens verloopt. Waar is de Aike die enkele jaren terug de laatste maanden liep te stomen van stress? Ervaring leidt tot alleen dat doen wat noodzakelijk is, eenvoud van uitvoering. Het optreden zal dit bevestigen.

 


21-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste dagen voor het optreden
Klik op de afbeelding om de link te volgen








Zondag 10 april

Algemene repetitie in het Danscentrum. ‘t Loopt nog niet allemaal volgens wens, maar Aike ziet dat de basis toch wel aanwezig is. De druk en de drukte groeien. Vrijwilligers proberen de kinderen op het juiste moment aan de juiste kant in de nieuwe zaal te krijgen. Het is laat als het Danscentrum de deuren sluit. Nu enkele uurtjes slapen en dan hopelijk weer fris op.

 Maandag, 11 april

Weer rijden ouders af en aan om hun kinderen op het juiste uur aan het Danscentrum af te zetten. Algemene repetitie tot ’s avonds laat, het begint te lopen. Ondertussen wordt een stevige vrachtwagen en forse aanhangwagen gevuld met spullen die naar de schouwburg moeten.

 Dinsdag, 12 april

Dinsdagmorgen om acht uur vertrekken de verhuiswagens richting schouwburg: het verhoog op het podium, de kleding, het materiaal voor make-up en kapsels, rekwisieten, de zwarte stoelen voor de choreo “Dansen”, keukenuitrusting, de zwarte tafels van het terras … Het Danscentruml zal er een week als het ware leeggeroofd bijliggen.

De technici en de eerste vrijwilligers dienen zich aan. Licht en geluid worden geïnstalleerd. Het decor krijgt zijn plaats, de technici van de schouwburg spelen in op de behoeften van de groep.

Ook de “keuken” installeert zich: mama’s en papa’s zetten hun koksmuts op, of althans hangen een schort voor. Elke dag kunnen de werkers naast belegde broodjes en de bekende 'croques', ook iets warms krijgen. Ook de technici van de schouwburg schuiven aan. Zij vinden dat het Danscentrum nog mag komen.

 dinsdag:           wortelroomsoep, brocollistoemp met boulettes ‘Grand Père’

woensdag:        bloemkoolroomsoep met curry, Couscous Royal

donderdag:       preisoep

vrijdag:               brocolliroomsoep

zaterdag:          tomaten-paprikasoep, penne met prei en zalm

zondag:            soep van courgette, kip met curry en basmatirijst

De keukenploeg kan een restaurant beginnen. ’s Avonds zijn de potten uitgelikt. Ook al loopt er ergens eens iets verkeerd, een verzorgde catering houdt het humeur op peil.

Dinsdagavond is de verhuis voorbij, het technisch materiaal op zijn plaats, de kleding in de juiste kelder of gang geschoven, de make-up en kapsalon geïnstalleerd en heeft de EHBO-doos een plaats gevonden. Dit laatste is belangrijk: elk schrammetje, hoe klein ook, krijgt verzorging. In de algemene informatie is daarover het volgende te lezen:

Er staat een EHBO kist in de cafetaria (+ OB – Tampax - maandverband). Zowel in de cafetaria als op het podium zullen ijskompressen liggen. Koen B. (urgentiearts) en Willem T.(urgentieverpleegkundige) zullen tijdens alle repetities en voorstellingen in de schouwburg aanwezig zijn. Koen in de artiestenbar, Willem cour aan het podium.Nu wordt er uitgekeken naar morgen: de eerste generale repetitie. Zal het rollen? Carlo nodigt iedereen uit naar de artiestenbar voor een laatste pintje, denkt aan het budget en ziet het zitten.

 Woensdag, 13 april

Rond 10 uur herbegint de drukte. De stemming zit erin.

Om 14u is de ‘deurwacht’ aanwezig, zij zullen dienst doen tot 23u45, wanneer de laatste dansers vertrokken zijn. Vanaf 15 u begint de generale repetitie. Wellicht voor niet-betrokkenen codetaal van het draaiboek, maar dansers en vrijwilligers weten waarover het gaat:

Deurwacht: T-shirts helpers worden uitgedeeld, klaarleggen in de artiestenbar, voor de eerste dag worden de naam-stickers op de T-shirts gekleefd. Dansers: voor cast 1 en 2: dans 1-7-8 start om 15 u, dans 9-12-18-22 start om 16u30, dans 3-5-16 start om 18u30. De 6 voorstellingen: dans 14-2-4-10-11-13-15-17-19-20-21 start om 20u30.

De vrijwilligers komen 30 minuten voor aantreden groep toe.

Er wordt niet in kostuum gedanst. Cast 1 en 6 voorstellingen kleden zich om in aangeduide kleedkamer, Cast 2 kleedt zich om in gang parterre op aangeduide plaats.

De dansers komen 20 minuten voor het startuur toe en worden 15 minuten na einduur afgehaald. Alle kinderen worden door de ouders afgezet aan de deur van de artiesteningang. Hierop worden geen uitzonderingen gemaakt.

Helpers: met je medewerkersticker kan je in de artiestenbar drank en broodjes krijgen. Dansers moeten hun danskleding aan- en uittrekken in de kleedkamer. Dansers mogen in groep in de zaal zitten. Er worden aanduidingen op de stoelen gehangen welke groep waar moet zitten. 

 


20-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag 14 april
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Vandaag start het grote evenement. Voor elke danser is een toi-toi voorzien, een geluksbrenger in de danswereld. Een lekkere lolly, soms kan suiker wonderen doen bij vermoeidheid. Op het einde van de voorstellingen krijgt elke danser een écht cadeau. Op een kleine affiche van EENVOUD is het volgende gedrukt:


 Lieve danser,
 We willen je van harte bedanken voor je gedrevenheid, enthousiasme en maandenlange inzet bij deze productie. Dat maakt het voor ons de moeite waard om er voor te blijven gaan.
Met deze voorstelling hebben we samen iets unieks gerealiseerd en jij was daarbij een onmisbare schakel.
 We hopen dat EENVOUD voor jou een onvergetelijke ervaring was en dat dit je extra blijft motiveren om ‘dansend door het leven te gaan’.
 Dit T-shirt krijg je als aandenken aan EENVOUD, wees er trots op!

 Aike en Carlo


Hoeveel kinderen en wellicht jongeren zullen na de paasvakantie dit T-shirt op school dragen om te tonen wat ze gepresteerd hebben? Ze verdienen het.
Ik heb me voorgenomen alle optredens te zien. Tot twee jaren terug hebben we (Karel en ik) meegewerkt aan de optredens: meestal in de keuken en in de Brabanthal in het onthaal. Nu kom ik ruim voor de opvoering begint een pakket collants afgeven dat een express-dienst bij ons bezorgd heeft. Daardoor kan ik ook de sfeer opsnuiven, praten met mensen die ik lang niet zag, gewoon genieten van de drukte.
Ik heb de doos met collants nog niet neergezet of een eerste danser komt om nieuwe collants vragen: een grote ladder vertrekt van haar knie naar boven.
 
Het ontvangstcomité (deurwacht) heeft zich voor de artiesteningang aan een tafel geïnstalleerd. Op de tafel: stapel T-shirts voor de vrijwilligers. Elke kleur betekent een bepaalde taak in het geheel:
 Kleurencode T-shirts helpsters
Coördinatie helpers: groen
Coördinatie kleding: paars
Coördinatie dansers/ regieassistenten: rood
Coördinatie schmink: blauw
Coördinatie haar: fuchsia
Crew en catering: zwart
Kleedsters: grijs
Begeleiding: framboos
Kapsters: bruin
Schmink: kaki


 Vanaf 13u30 begint een repetitie voor dans 23 en 24 en daarna de finale in gewone danskledij. Om 14u45 tot 17u is er een generale repetitie, in kostuum. Zo kunnen de kinderen wennen aan de kostuums, de zaal, het licht, de muziek … vreemde elementen die de kleinsten voor de eerste keer meemaken.
 Enkele aanduidingen:


 Generale is in kostuum
Dansers kleden zich om in aangeduide kleedkamer
Dansers deel 1 worden geschminkt (waar mogelijk) tijdens de repetitie van deel 2
Alle danskleding en –schoenen blijven in de stadsschouwburg, ook de eigen kledingstukken en de finalekleding.
Verkoop programmaboekje: 4 x 2 dansers uit dans 8. Om 19u20 voorbereiden met Aike
Afhalen: ca 22u30. Kinderen via de vestiaire naar hoofdingang, jongeren aan de artiesteningang.
 
Wanneer de vrijwilligers toekomen, krijgen ze een klaarliggend T-shirt en wordt hun aanwezigheid afgepunt. Zo kan men, voor de kinderen toekomen, nagaan of het toezicht overal in orde is. Maar iedereen komt opdagen.
Elke groep dansers heeft zijn aankomstuur, zodat ze elkaar niet onder de voet lopen. Carine is nu deurwachter. Eens binnen mag niemand het gebouw nog verlaten, tenzij voor de jongeren vanaf eerste middelbaar, onder bepaalde voorwaarden. Dit bericht kan je in elke loge terugvinden:
 
Wie buiten gaat tussen de 2 voorstellingen
- niemand ontschminkt zich (behalve als je voor een bepaalde choreografie terug helemaal moet veranderen van grime)
- er gaat niemand in kostuum naar buiten.
 
Er hangen overal berichten in de loges en de gangen, sommigen zijn echt leuk. Wat vinden jullie hiervan:
 
Jongeren: afspraak orde in de kleedkamer:
Elke avond zorgen jullie ervoor dat
- alle kostuums aan de juiste kapstok hangen
- snelle wissels terug boven hangen
- alle afval in de vuilbak ligt
- alle gerief netjes opgeruimd is
- de stoelen omgekeerd op het tablet staan
De kleedkamer die zich hier niet aan houdt wisselt met een kindergroep van kleedkamer en komt in de kelder terecht!
Een verwittigd danser is er “3” waard!
 
Van teambuilding gesproken. Geen enkele groep verhuist naar de kelder, de kleedkamers liggen er altijd netjes bij.
 
De deurwachters (ik denk aan de aartsengelen in het Aards Paradijs, maar die zorgden ervoor dat de mensen buiten bleven, hier worden de kinderen binnen gehouden) hebben achter zich de auto van Carlo, een soort busje. De achterste zetels zijn eruit gehaald en de middelste vooruit geklapt. In de vrijgekomen ruimte staan twee tuinstoelen. Daar kunnen ze zich terugtrekken als er niets te doen is. De eerste avond is het nogal fris. Maar het weer betert en zondagavond bij de laatste uitvoering kapt men het haar nog buiten.
 
Bij het binnenkomen in de artiestenbar komt een ongekende rust op me af. Ben ik op de verkeerde dag gekomen? Koen veegt een tafel schoon, Willem zit koffie te drinken, Veerle herschikt de borden, er staat geen afwas, wel een stapel broodjes en ergens hoor ik de stem van Aike. Dus toch alles OK. De middagpauze is voorbij en de dansers hebben zonet een doorloop achter de rug. Ze zitten nu allemaal in de zaal te luisteren naar wat Aike te zeggen heeft. Ik ga ook in de zaal zitten. Aike begint aan de veiligheidsvoorschriften: waar ze wel en niet mochten komen. Er komt zelfs een strenge juf opzetten: wie zich op een plaats bevindt waar ze niet mogen komen wordt onverbiddelijk uit de show gezet. Dat komt aan, even wordt het muisstil. Aike vertelt dat ze dit effect wou bereiken. Veiligheid is bij haar een prioriteit. Ouders vertrouwen hun kinderen toe aan het Danscentrum en ze wil dat vertrouwen niet beschamen.
 
Ik verken de achterkant van het gebouw tot ik een deur bereik die toegang geeft tot het podium. Een bericht flasht me tegen:
 
!!DEZE DEUR NIET VAN BUITEN OPENEN!!
Tijdens elke dans wordt er van op het podium beslist wanneer deze deur opengaat!
 
Dit is zeker niet mis te verstaan. De opvoering begint met open gordijn dat geen enkel moment dicht gaat. De dansen lopen in elkaar over. Een groep danst, een groep wacht om op te treden achter het decor en een groep die opgetreden is moet terug naar beneden terwijl een volgende groep op de trap staat te wachten om op het podium te komen. Van dit mierennest zal de zaal niks merken. De kinderen houden zich muisstil, bewust van wat er gaande is. Zes regieassistenten zorgen voor de ‘jojo’, het heen en weer brengen van de dansers naar hun kledingsplaats. Wanneer een groepje terugkomt naar de verkleedplaats, staat een volgend groepje klaar om mee te gaan naar het podium. Stel je voor, een smalle wenteltrap, waarop iedereen moet circuleren. Organisatie is troef. En dat lukt zonder problemen.
 
Er zijn twee toegangsdeuren tot het podium: langs jardin en langs cour. Deze namen kan men lezen op de trappenmuur wanneer men de loges of kelderruimte uitkomt. Zo vergissen de dansers zich niet. Jardin (met groene pijl) betekent vanuit het perspectief van de danser op het podium rechts, cour (met rode pijl) betekent vanuit datzelfde perspectief links.
 
Genoeg podium gezien, ik daal af naar de loges en de kelders. Onder het podium zijn twee bouwlagen, twee verdiepingen. De tussenverdieping bevat de bovenste loges, daaronder bevinden zich de kelders en nog een aantal loges. Op elke verdieping bevindt zich sanitair, netjes onderhouden.
 
De groteren krijgen per groep een loge toebedeeld. Aan de muren weer diverse berichten in allerlei flashy kleuren. Even een pareltje tevoorschijn halen.
 
Wil je geen uitbrander van Aike en wil je ermee voor zorgen dat we er “staan” en dat we samen een professionele en fantastische show brengen:
- geen kauwgum
- geen brillen op het podium
- geen juwelen, sieraden, piercings en horloges, tatoeages en nagellak
- geen zichtbaar ondergoed of lingerie
- niet meelippen, niet mee playbacken ENKEL WAAR AFGESPROKEN, geen zichtbare kousen in schoenen, desnoods met blote voeten in schoenen.
 
Toch vind ik na het optreden tussen de papieren die Aike me gaf om een collage samen te stellen een kattenbelletje, waarop vier namen van dansers die niet zonder bril kunnen. Ontroerend. Alles op maat van het concrete kind.
 
Afspraken
-verboden met kostuums in de foyer of op straat te komen
-niemand gaat tijdens de pauze ‘goedendag’ zeggen in de foyer, dit kan enkel na de voorstelling
-wil je even uit de loge, dan mag je altijd een luchtje scheppen op het pleintje aan de artiestenbar
- in de kelder en op het gelijkvloers (jardin) staat een Tv-scherm om de voorstelling te volgen.
 
En om 20 u is het grote moment aangebroken. Ik krijg een plaats op het eerste balkon. Daardoor zie ik vooral de tekening in de choreografie.
 
Bij de aanvang is de scène leeg op een harp na. Lichtbundels vallen uit de lucht. Marie treedt op. Ze speelt met het licht en gaat uiteindelijk achter de harp zitten: een klein meisje achter een enorme harp. De klanken van ‘Ik hou van u’ stromen de zaal in. Kippenvel. Dit lied is de rode draad doorheen het optreden. Dan dansen ze, de ziel uit hun lijf, geconcentreerd. De bewegingen verlopen gelijk. Armen en benen tekenen zich sterk af tegen de donkere pakjes. Bij de pauze gaat er een soort zucht van ontgoocheling door de zaal: veel te rap voorbij. Het ganse optreden verloopt uiterst geconcentreerd. Het publiek reageert met enthousiasme. De finale op de tonen van ‘Ik hou van u’ is een werveling van beweging. De ganse groep dansend op het podium: kippenvel. De zaal klapt mee. Applaus voor de jonge dansers. Dan komt de gips-brigade op:
 
-Antje brak vorige week haar arm bij het trampolinespringen
-Jolien werd geopereerd aan een acute appendicitis
-Luna brak bij het trampolinespringen haar been
- Evelyne brak vrijdagmorgen haar teen toen ze thuis haar dansje oefende
-Janne verstuikte donderdagavond haar enkel bij de prefinale
-Ine kon er niet bij zijn, want was nog aan het recupereren van een ingreep.
-zondagavond kwam Liselotte ( 12 jaar) op de arm van Marjan de pechstrook vervoegen, ze had zich bezeerd en kon de finale niet meer meedansen.
 
Daarna volgen de docenten, gejuich van de dansers en tenslotte Aike en Carlo. Groeten, verwijzen naar technici, medewerkers en dansers, bloemen afgeven, buigen en terug naar af. Ook dit bloemen-afgeven komt ter sprake bij de briefing voor het optreden: één zoen, niet meer. Ook is er geen ‘extraatje’ bij de finale. De lichten gaan aan, de betovering verbroken, de dansers zwaaien de toeschouwers uit.
 
Voorzichtig worden de dansers naar hun kleedkamers geloodst. Omwisselen van kleding. De dansers gaan naar buiten, de vrijwilligers treffen voorbereidingen voor morgen.
 


19-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag 15 april
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Aike is tevreden over het optreden van gisteren. Maar ze kent de klappen van de zweep. Ze hangt een bericht uit:

Gisteren was het SUPER. Dat hebben jullie waarschijnlijk wel gemerkt aan het overweldigend applaus. Een volledige zaal recht bij de 1ste voorstelling is echt uniek.

De show stond er echt en ik ben ontzettend trots op jullie en op het resultaat.

Vandaag moeten we dat euforisch gevoel even van ons af zetten om eenzelfde prestatie te krijgen.

Blijf goed ALERT. Niet op je ‘gemak’ zijn omdat het gisteren allemaal goed voelde, want anders gebeuren er veel fouten en vergissingen (we spreken uit ervaring).

Blijf even geconcentreerd als gisteren en het wordt weer vuurwerk deze avond.

Om 18u45 wil ik alle dansers 5 minuten in de zaal (parterre) hebben.

Om 16 u is de deurwacht present om de dansers op te vangen. De drukte achter het podium herbegint. Het weer valt mee: het kapsalon installeert zich weer buiten. Later op de avond verhuist het kapsalon naar de artiestenbar.

De make-up heeft zich gevestigd in een opslagruimte achter het podium. Aan de muren foto’s van voorbeelden en uitleg bij het schminken. Enkele vrijwilligers zorgen voor een basis make-up, voor de afwerking schuiven de dansers door naar een volgende tafel. De kinderen staan gedisciplineerd in de rij hun beurt af te wachten.

 Op de muren foto’s van make-up voor de verschillende choreografieën. Ook een tekst met uitleg, boeiend om lezen:


StapStappen en wijze waarop we allemaal de basisschmink zullen aanbrengen:

1.      Basistint aanbrengen (fond-de-teint)

Behalve voor groep 5 (Shaffy) gebruiken we dezelfde fond-de-teint voor iedereen.

Opgelet! Steeds deppen – niet wrijven daar dit zeer irriterend werkt op de huid en onaangenaam is bij het aanbrengen.

Aanbrengen gebeurt startend met het voorhoofd: vanuit het midden van het voorhoofd uitwaaieren naar buiten toe. Daarna over de neusrug in waaiervorm naar buiten. Eindigend met de mond – in waaiervorm naar buiten. (zie tekening 1)

Voor de afwerking starten we dan onderaan en werken naar boven toe. Extra aandacht besteden in de putjes aan kin, neus, onderaan oog terwijl er naar boven wordt gekeken (onmiddellijk gevolgd door fixatie onderaan de ogen). Daarna worden de ogen gesloten en wordt er met sponsje tot in alle hoeken basistint aangebracht, fixeren.

2.      Fixatie

Iedereen met hetzelfde poeder.

Aanbrengen met de poederdonzen + overtollige poeder afborstelen

3.      Oogschaduwtechniek met twee kleuren

Opgelet: steeds werken van buiten naar binnen en trachten niet je penseel op één plaats neer te zetten maar lichtjes bewegend vanuit pols en vingers het oogschaduwpoeder aanbrengen.

 

Begin steeds met je “slecht oog”, daarna kopieer je dat resultaat op je goede oog.

Kies penselen in functie van het oog en bekijk ook de bouw van het oog om geen hangende oogleden te krijgen (niet buiten hoek gaan gemaakt met je penseel van aan de neusvleugel tot buitenste ooghoek).

Wanneer er smooky eyes moeten gemaakt worden, gaan we dus wel lager schminken!

Aanbrengen van de oogschaduw gebeurt in 6 stappen (zie tekening 2):

-        Aanvangen met de lichte oogschaduw

·        Eerste stap: over het gehele ooglid de lichte kleur (lichte kleur voor meeste groepen “basis lichte kleur”) tot aan de wenkbrauwen aanbrengen.

-        Vervolgens met donkere oogschaduw:

·        tweede stap: uitwerken boven de bovenwimpers

·        derde stap: arcadeboog uitwerken (zodat met open ogen de kleur nog zichtbaar is). Tip: Laat de ogen open zijn voor het bepalen van het punt om de arcadeboog uit te werken.

·        vierde stap: onder onderste wimpers uitwerken

·        vijfde stap: verbinding maken tussen onderste en bovenste lijnen en hoekje inkleuren

-        Oplichten met lichte oogschaduw

·        zesde stap: eventueel (indien oog te donker uitvalt en de lichte kleur niet meer te zien is) oplichting in het midden van het bewegende ooglid + net onder de wenkbrauwboog

4.      Oogomlijning (zie tekening 3)

-        Met zwarte verf (= cake-eyeliner) en fijn penseel (nr 2) onderaan van buiten naar binnen een lijntje trekken

-        Met cake-eyeliner en zeer fijn penseel – zo droog mogelijk werkend- een lijntje van buiten naar binnen trekken bovenop het bewegend ooglid tegen de wimpers aan – tot in het oogpunt. Ogen voldoende lang laten gesloten houden om vlekken te vermijden.

-         

5.      Mascara

-        Aanbrengen zowel op boven als onderkant van de wimpers met mascara.

-        Begin steeds met de onderste wimpers terwijl er naar boven wordt gekeken.

-        Nadien doe je de bovenwimpers – vragende dat ze naar het punt kijken waar je juweel zou kunnen hangen.

 

6.      Mondopmaak

-        Invullen met penseel - nooit lippenstift rechtstreeks op de lippen aanbrengen!

 

7.      Blushtechniek

-        Bedoeling van de blush is om de anatomie te benadrukken

-        Gebruik een blushborstel en geen poederborstel!

-        Maak zachtjes contact met de huid op de donkerste plaats van de blush

Elke choreografie heeft ook nog een aparte beschrijving voor de make-up, een voorbeeld:

 De Wedstrijd (Bram Vermeulen)

·        Basis fond-de-teint + fixatie

·        Witte oogschaduw (verf) over het hele ooglid (zie foto/tekening)

·        Haargel aanbrengen voor glitters in bovenhoek

·        Grijs- zilver glitters (zie foto/tekening)

·        Eyeliner

·        Mascara

·        Lippenstift

De dansers zijn tijdig keurig geschminkt. Tijdens het optreden moet er vaak iemand een nieuwe beurt krijgen als de danser in meer dan één choreografie danst. Ik kan me best voorstellen dat de schminksters na het optreden neerploffen op een stoel en geen kik meer kunnen geven.

Ik loop naar het podium. Op de scène oefenen enkele dansers. Achter het decor ontdek ik de stoelen van de choreografie ‘Dans’ van Clouseau. Marie oefent nog maar eens op de harp. Dappere meid: als 10 jarige opent ze de voorstelling, daarna zal ze zelf meedansen.

Er zijn nog meer dapperen. Hanne, ook 10 jaar opent het tweede deel van het optreden door ‘Ik hou van u’ a capella te zingen. Toonvast en met een prachtige stem laat ze het liedje de zaal in zweven.

Bij de prefinale komt Adriaan (broer van Leonie) de scène op, spelend op een accordeon. Achter hem komen de dansers. Het doet me denken aan de rattenvanger van Hamelen: onweerstaanbaar is het “Ik hou van u’ voor de dansers.

Nu duik ik echter de kelders in. Even dag zeggen aan de vrijwilligers. Ik loop voorbij de loges. Op de deur hangen de kledingvoorschriften. Een voorbeeld:

 Witte kleedjes, huidkleurige bh. met doorschijnende bandjes, huidkleurige string.

 Wie zal deze jongedames nog iets moeten bijbrengen over verfijnde lingerie?

 In de ruime kelderruimtes heeft elke groep een hoekje gevonden. Kledingrekken staan te wachten op de kleinste dansers. Vrijwilligers zorgen dat elk kostuum bij de juiste danser terecht komt. Door de puike organisatie van Sarah en An verloopt dit feilloos. In de tekenhoek zit een groepje ernstig te werken. Aike organiseert een tekenwedstrijd: wie uitverkozen wordt, mag na het optreden de bloemen afgeven aan de docenten. Iedereen van de kelderafdeling kan deelnemen. Het gaat niet om de mooiste tekening, maar om die tekeningen waarbij je ziet dat er hard aan gewerkt is … of hoe je kinderen gemotiveerd rustig kan houden.

 


18-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaterdag 16 april
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vandaag twee voorstellingen: om 14u en 19 u. De deurwacht is om 8u al present. Vanaf 8u30 duiken de dansers op. Het weer is prachtig. Vandaag lossen cast I en II elkaar af. Alles is goed voorbereid. Alleen voor de kinderen zal het spannend zijn. In de namiddag treedt cast 2 voor de eerste keer op, ’s avonds zwaait cast 1 voor de laatste keer de toeschouwers uit.
 
Voor de optredens wordt er opgewarmd. Onvoldoende opwarming resulteert in bewegingen die niet goed uitgevoerd worden en mogelijke blessures. Daarna moeten de dansers nog individueel stretchen.
 
Tussen de opvoeringen trek ik me terug in de artiestenbar. Een babbel met een van de naaisters. Twee naaimachines: één met witte draad en de andere met zwarte. Zo hoeft de naaister alleen van machine te wisselen als er iets wits of zwarts moet hersteld worden. Veel werk is er niet. De kleding is met vaardige handen in elkaar gezet. Ze mogen trots zijn op hun naaiwerk. En de ontwerpen door Jonathan zijn ook nu weer bijzonder. Sommige kledingstukken zijn in gewone kledingszaken gekocht, andere stukken worden zelf gemaakt.
 
Wanneer ik na een optreden in de artiestenbar kom, vragen de vrijwilligers hoe het geweest is. Toch telkens spannend als het optreden bezig is. Er kan zoveel fout lopen, maar tot nog toe verloopt het prima. De dansers werken zich uit de naad. Dan zie je die kleine spruiten, één en al ernst, dansen op ‘Ik wil je, blijf bij me’ of ‘Ebbenhout blues’. De liederen spreken aan: sommige omdat ze een vorm van nostalgie wakker maken, zeker voor de oudere toeschouwers. Hoelang gaat: ‘Verdronken vlinder’ van Boudewijn de Groot al mee? Wanneer was het dat Raymond van het Groenewoud zijn ‘Twee meisjes’ op Vlaanderen losliet? En het lentelied van Jan De Wilde: begin de jaren 70 dansten de studenten in de Grote Alma in Leuven op die tonen. Tussendoor ook liederen die naar de keel grijpen: ‘Een vriend zien huilen’ van Johan Verminnen, of ‘Afscheid’, ‘Diep in mij’ en ‘Is God dan toch een vrouw van Yasmine. Louis Neefs die plots aanzet met ‘Laat ons een bloem’ of Will Tura met ‘Hoop doet leven’. Soms snuft er iemand de emotie weg, dan weer verschijnt discreet een zakdoek, maar kippenvel ondergaat iedereen. De zaal is razend enthousiast. Bij de finale schalt het lied door de zaal’ Ik hou van u’ van Noordkaap en de zaal zingt mee. Staande ovatie.
 
Cast II verlaat de schouwburg om morgen terug te komen, cast I doet zijn intrede om een laatste keer op het podium te staan.
 
Druk in de kelders: kinderen omkleden, druk in de make-up ruimte, druk bij de kapsters. Maar de bar-vrijwilligers hebben oog voor de noden van de werk(st)ers en gaan rond met soep, koffie, broodjes … wat maar gewenst wordt. In de verwarmingstoestellen wordt de rijst of de penne warm gehouden. De dansers mogen ook een broodje, croque of frisdrank kopen, maar het wel in de bar opeten. Wordt er gemorst, geen probleem, de EHBO-kleding grijpt in. Even met een wondermiddel over de vlek en alles is weer zoals voorheen. Ook Aike moet de behandeling ondergaan. Ergens is ze tegenaan gelopen en haar zwarte bloes, die ze draagt bij het groeten, heeft een vlek opgelopen. Achteraan zie je dat natuurlijk niet, maar wie vooraan zit kan er niet naast kijken.
 
De groteren mogen even naar buiten, en dat doe ik ook. Als m-bassadeur van het M Museum Leuven, kan ik gratis in en uitlopen. Na de drukte van de schouwburg is de rust en de ruimte in het museum een welkome afwisseling. Daarna nog even een boekenwinkel binnen, wie weet of er niks aantrekkelijks ligt, en ja hoor … terug naar de schouwburg. Dan wil ik me terugtrekken in de caravan van Aike en Carlo. Ze kregen toestemming om de caravan daar te plaatsen. Wie dringend aan rust toe is kan zich even hier terugtrekken. Nu heeft Aike er twee kleine dansers in bed gestopt die dreigden over hun toeren te gaan. Na een uurtje slapen zullen ze er wel weer staan. Dus naar de artiestenbar voor een koffie en kennismaking met het boek dat ik kocht.
 
’s Avonds loopt de zaal weer vol. Ik zie mensen bellen naar familie of vrienden: waar zitten jullie en dan maar zwaaien als ze elkaar ontdekken. Voor het begin wordt een tekstje afgelezen dat die gsm’s het zwijgen oplegt:
 
Goede middag/avond dames en heren. De voorstelling gaat zo dadelijk beginnen. Gelieve uw gsm uit te zetten, geen foto’s te nemen en niet te filmen. We wensen u een fijne avond.
 
Plots zie je overal de lichtjes van de gsm of dergelijk mobieltje oplichten en dan wordt het stil. Weer valt het licht uit de hemel en speelt Marie met het licht. Ze neemt plaats achter die grote harp en de klanken … de vierde opvoering is gestart.
 
De zaal reageert enthousiast, je ziet de dansers groeien. Ze gaan tot het uiterste van hun kunnen. Weer betovert de emotie de toeschouwers, weer worden de mensen diep aangegrepen. Weer een zucht bij de pauze die te vroeg komt. Weer barst de zaal los bij de finale. Weer een rechtstaand applaus. Dit nog een dag volhouden, kan het?
 


17-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zondag 17 april
Klik op de afbeelding om de link te volgen







Wanneer ik ’s middags de schouwburg inwandel zie ik Aike buiten genieten van de zon. Hoe is dat mogelijk, dat is nog nooit voorgevallen. Maar alles verloopt volgens planning. Eén van de barmannen komt voorbij met toastjes belegd met lekkers. Jammer dat ik pas gegeten heb, het ziet er zo verleidelijk uit.

 

Vanaf 12u zijn de opwarmingen bezig. Daarna zal Aike haar dansers nog eens samenroepen voor de laatste mededelingen. Om 14u zullen de lichten weer uitgaan. De zaal is weer volgestroomd. Sommige ouders komen voor de tweede keer naar de voorstelling kijken. De eerste keer om hun kind(eren) te zien dansen, nu om van het geheel te genieten. Ondanks de vermoeidheid die nu toch moet toeslaan, dansen ze heel geconcentreerd. Nauwelijks een verkeerde beweging of een beweging die te vroeg of te laat inzet. Bij Greet en Aike zie ik wel dat de vermoeidheid haar tol opeist: ze lopen beiden op slippers en Lieve kan alleen met wilskracht haar ogen openhouden. Gelukkig dat over enkele uren alles weer voorbij is, maar dan wacht Lieve de samenstelling van Artra. Het Danscentrum stopt nooit.

 

Bij de laatste briefing heeft Aike nog nauwelijks opmerkingen. Wel waarschuwt ze dat ze voelt dat iedereen er nogal ontspannen bijloopt, wat goed is maar ook risico inhoudt: verlies aan concentratie. Dus raadt ze aan wat stress op te roepen … wellicht zal dit geen probleem zijn: het laatste optreden moet de kers op de taart worden.

 

Aike legt aan de kinderen uit dat zonder al die mama’s en papa’s die komen helpen zijn, er helemaal geen sprake was van een optreden. Een spontaan applaus valt de vrijwilligers te beurt. En vanavond mogen ze hun mama en papa die geholpen hebben, wel een dikke knuffel geven omdat ze het voorbije optreden tot een feest maakten. Gejoel in de zaal. Vanavond worden die papa’s en mama’s zeker bedolven onder zoenen en knuffels.

 

Het laatste optreden is altijd een speciaal optreden. Vrijwilligers of docenten zorgen dan voor een speciale act, meestal na de finale. Wat gaat het nu worden? Aike maakt zich geen zorgen tot ze tijdens de dans ROOD (een choreografie die ze zelf ontwierp) plots onbekenden samen met de dansers over het podium ziet lopen. Wellicht zal in de zaal niemand gemerkt hebben dat de docenten, met hun zwarte T-shirts en het logo ‘EENVOUD’ op gedrukt, samen met de in het zwart geklede dansers één geheel vormend, het podium over dansten. Later werd dit geïmproviseerde optreden beloond met een gemeende knuffel.

 

Bij de finale staan dansers en zaal op hun kop. Naast de pechvogels, komen ook de vrijwilligers die zich vrij kunnen maken op het podium. Docenten treden aan, oorverdovend applaus, Aike en Carlo komen te voorschijn … gaat het podium het houden? Bloemen, nog altijd één zoen. Dansers, vrijwilligers, technici worden betrokken bij het applaus. Carlo werpt zijn bloemen tussen de dansers. Ook de andere bloemen verdwijnen richting dansers. Later zullen er 10 dansers heel gelukkig naar huis gaan met die mooie ruikers.

 

Ondertussen heeft de verhuisploeg niet stil gezeten. Deze namiddag is de caravan weggevoerd om plaats te maken voor de vrachtwagen en de aanhangwagen. Tijdens de laatste opvoering is al een eerste lading richting Danscentrum vertrokken. Wanneer de zaal leegstroomt, beginnen vele handen aan de grote opruim: voor de ochtend moet de schouwburg ontruimd zijn. Het materiaal van de make-up en het kapsalon staat al netjes in dozen ingepakt. Voor de kleding op de rekken gaat, wordt ze nagekeken op (haar)spelden of ander vreemd materiaal. Alles zal een wasbeurt krijgen, dit zal dagen in beslag nemen. Gelukkig belooft het weer warm te worden, het drogen zal vanzelf gaan.

 

Eens de kinderen buiten kan de grote opruim beginnen: papieren van de muren, ‘verloren voorwerpen’ verzamelen, vuilzakken naar de container … en alles weer verhuizen naar het Danscentrum. Als de klus geklaard is, een laatste dronk, op de goede samenwerking, het prachtige resultaat, de vriendschap … het wordt laat (vroeg) als Carlo de deur achter zich toetrekt, gelukkig en doodop. En Aike … die zit al in bed te dromen van een nieuw concept voor het volgende optreden.

 


16-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tussen stilte en storm
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het Hannah-huis is een VZW, die een kleine galerij uitbaat op de gelijkvloerse verdieping van de Mechelsesteenweg 361 te 3020 Herent.

Op 25 april, paasmaandag, in de namiddag is er de opening van de tentoonstelling: Tussen stilte en storm, een project van beeldhouwer Pol Lemaire (1936), en schilder Gerhard Prikoszovits (1961)

Hannah zelf zorgt voor een inleiding. Kort stelt ze de twee kunstenaars voor. Wat me raakt is vooral de vriendschap, de warmte die ze uitstraalt. Ze situeert Gerhard als Oostenrijker, maar meer nog als Wener: de invloeden die hij in zich draagt van de samenleving in het hedendaagse Wenen dat  uiteindelijk een smeltkroes geworden is van verschillende volkeren. Naast leeropdrachten aan verschillende universiteiten en hogescholen i.v.m. design en kunst, schildert en tekent hij zelf. Sommige werken zijn zeer kleurrijk, andere in wit-zwart en alle mogelijke grijstinten daartussen. Bij de meeste werken sta je innerlijk te lachen. De humor haalt de bitsigheid weg uit wat hij oproept, hoewel soms een koude rilling niet kan vermeden worden.

Pol Lemaire is in zijn werk de poëzie zelve. De vrouwen die hij beeldhouwt, of het een groot werk is of klein, hij tekent de vrouwen met zoveel tederheid, zachte lijnen en nuances, dat je alleen maar stil kan worden en kijken.

Na de inleiding komt een andere kunstenaar aan bod: de cellist Herman van Puyenbroek. De warme klank van de cello past zo wondergoed bij de ruimte. Omdat de temperatuur stijgt, staat de deur open en kunnen de klanken de straat op, waar een voorbijganger wellicht even zal blijven staan om te luisteren.

Bij de receptie horen ook hapjes: zelfgebakken, gezonde taart en fruitsla. Heerlijk. Dat accentueert de huiselijke sfeer.

Even later raken Hannah en ik in gesprek. We hebben gemeenschappelijke vrienden. We blijken vroeger gelijkaardige sociale engagementen te hebben opgenomen. Enkele korte zinnen en we laten elkaar weer los. We zullen via e-mail contact opnemen.

Ik vraag me af wie of wat meest indruk naliet: de beeldhouwwerken, de schilderijen of Hannah. In elk geval: via deze blog zal het Hannah-huis een verder verhaal krijgen.


15-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werken van Pol Lemaire en Gehrard Prikoszovits































14-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verloren (2007)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

verloren

in de ruimte van verleden

zoek ik mijn liefste

vergeefs


13-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beginnersfouten ... hersteld
Klik op de afbeelding om de link te volgen


laat graven een gat in de aarde

uit Todesfuge van Paul Celan




Een blog beginnen … feitelijk niet zo moeilijk op Seniorennet. Alleen zat ik aanvankelijk vaak te knoeien met de foto’s. Dat is nu voorbij. Alle schilderijen en tekeningen kunnen nu vergroot worden. Dat geeft een beter beeld, zeker bij de tekeningen van ‘Fuga van de dood’, het begin van mijn blog.

bs133266@skynet.be uw reactie kwam wel hard aan. Terwijl ik mijn uiterste best deed om mijn tekeningen op mijn blog te krijgen, schreef je me, om het zacht uit te drukken, een vrij onaardige mail. Ik kon je niet eens terugmailen om uit te leggen waarom ik telkens maar mijn blog wijzigde. Mijn antwoord werd onbestelbaar teruggestuurd. Zo anoniem reageren vind ik ook niet erg moedig. Echt, ik verzamel geen punten voor een plaats in welke top ook. Mijn schoolperiode en de daarbij horende examens liggen ver achter mij, ik hoef mezelf of iemand anders nog iets te bewijzen. Nu is de tijd van genieten aangebroken, ik probeer alleen de dingen te doen die ik graag doe. We kunnen maar beter mild zijn voor elkaar… Eens de seniorenleeftijd bereikt, is onze tijd hier beperkt. Ik wil jou en alle senioren toewensen dat we de jaren die we nog cadeau krijgen, intens mogen beleven; dat we innerlijk eindelijk rust kunnen vinden en als we definitief uitzwaaien, we terug kunnen kijken op een rijk leven.


12-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WAK
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Week van de Amateurskunstenaars 2011

Ik ben lid van kunstkring ‘Gesigneerd’ in Tremelo. Eén van onze doelstellingen is amateurkunstenaars gelegenheid geven met hun werk naar buiten te komen. Elk jaar organiseert de kunstkring tijdens de WeekAmateurKunstenaars een tentoonstelling. Het gemeentebestuur gaf toelating om die te laten plaatsvinden in de inkomhal en de raadzaal van het stijlvol vernieuwde gemeentehuis: twee mooie ruimtes, voorzien van een handig ophangsysteem.

Vrijdagavond: openingsreceptie. De burgemeester doet eerst zijn woordje, daarna de schepen van cultuur. Die kan aankondigen dat er een oplossing in zicht is voor een nieuwe locatie voor Gesigneerd, want vanaf juni neemt de huur van de huidige zaal in Siddartha een einde. Dat is pas een schepen van cultuur, onmiddellijk is ze mij sympathiek. Daarna neemt Pol het woord en laat het niet meer los: voor elke deelnemer heeft hij lovende woorden. Soms denk ik: zijn dit hier allemaal Rembrandts of Piccasso’s?

Het is ontzettend warm. Veel mensen zijn op het evenement afgekomen … of is het op de wijn aangeboden door een gulle gemeente? Ik schuif stil naar buiten. De stem van Pol heeft geen versterking nodig, ook aan de deur is hij nog goed hoorbaar. Na het applaus vertrek ik.

Zaterdagnamiddag ben ik samen met Christel van wacht. De zon brandt, mensen zijn naar zee, of werken in hun tuin, of … Enkelen zakken af naar de tentoonstelling. Gelukkig komen de deelnemers zelf eens binnenspringen. Ik heb een boek meegenomen, maar krijg geen twee pagina’s gelezen. De verhalen van mensen zijn even kleurrijk als de schilderijen aan de muren.

De tentoonstelling opent nog alle dagen de deuren tot en met 1 mei. Op werkdagen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis, tijdens het weekend van 14 tot 18 uur.

Op 1 mei is er een Kunstwandeling van ongeveer 1 km door het natuurgebied van de Hillstraat in het centrum van Tremelo. Beeldhouwers en dichters, onder wie ook Karel, tonen hun werken. Hopelijk helpt de zon toeschouwers lokken.

Telkens verwonder ik me erover hoeveel mensen creatief bezig zijn. Creatieve mensen zijn de sterkhouders van een gemeenschap: zij beleven hun passie, ze hebben zin in het leven. Ze zijn onze toekomst.


11-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie (2008)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

  Industrieel erfgoed

 




Ergens vond ik een foto van de binnenkant van een fabrieksgebouw: een enorme silo en daarover een loopbrug. In mijn verbeelding zag ik de arbeiders daar werken: ze kenden het productiesysteem door en door, wisten wanneer ze moesten ingrijpen, bijsturen, oliën. Die kraan openen, een andere weer dichtdraaien. Ik ben altijd al geboeid geweest door oude gebouwen en werkmateriaal. Ik probeer me voor te stellen hoe ze vroeger leefden. Hoeveel uren werkten ze, waar gingen ze naar het toilet, waar konden ze hun boterhammen opeten, hoeveel geluid moesten ze slikken, was er verluchting, verlichting?

Bij deze foto kwam plots het ritme opzetten van constructie en deconstructie. Plannen maken, investeerders aantrekken, algemeen concept en planning van het gebouw: constructie. Het bouwen van de fabriek verloopt gelaagd: ruwbouw, elektriciteit, loodgieterij … deconstructie. Als die deconstructie een goed verloop heeft gekend volgt de opstart van de fabriek: constructie. Wanneer de fabriek verouderd is komt er weer een periode van deconstructie: productie wordt gestaakt, arbeiders verlaten de fabriek, ze wordt een ruïne. Ooit zal ze wellicht verkocht worden omdat men er met een nieuw project wil beginnen.

Dat ritme van constructie -  deconstructie sprak me wel aan. Daarom gebruikte ik 12 kleinere doeken van 40 x 40.  Hierboven een foto van het totaalbeeld: constructie. Hieronder volgen de doeken afzonderlijk, vergezeld van poëtische impressies die ik schreef ook 12 of hoe een deconstructiefase weer tot constructie kan leiden.

 


10-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie XII
Klik op de afbeelding om de link te volgen

met waggelpassen
verkent ze de wereld
en het glinsteren van verpakkingspapier
 
schaterend
valt ze in zichzelf
de grond op
 
en
blaast nadien
twee kaarsjes uit


09-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie XI
Klik op de afbeelding om de link te volgen

wind
giert rond de huizen
snijdt ademaf
roept angsten op gaat liggen
 
de wegen
blankgeschuurd weerkaatsen zon
onverschillig


08-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie X
Klik op de afbeelding om de link te volgen

smeltsneeuw
weemakende kerstmuziek 
straten
gevuld met haast-mensen
 
weer wordt het kind gevierd
en een boom gekocht
teveel aan alles
 
even geen nieuwsberichten


07-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie IX
Klik op de afbeelding om de link te volgen

haar lied
doordringend
even luisteren
 
een muntstuk
dankuwel


06-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie VIII
Klik op de afbeelding om de link te volgen

buiten
trage druppels
 
binnen
een kinderhand
tekent verloren
een naam
op het bewasemde raam


05-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie VII
Klik op de afbeelding om de link te volgen

bezorgd
loert het moederoog
naar verten
 
het jong
weet alleen
van de uier


04-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie VI
Klik op de afbeelding om de link te volgen

onder brandende zon
gedreun van machines
oogst wordt binnengehaald
 
nog even wachten
tot de regen komt
en de rust van houtvuur


03-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie V
Klik op de afbeelding om de link te volgen

pompoenen
in zomerkleuren
gestapeld
bij de inkom
 
alsof
het heimwee naar de zomer
mee het huis binnen moet

 


02-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie IV
Klik op de afbeelding om de link te volgen


geur van verse soep
knikkerende kinderen
een vrouw lacht
 
de zon geeft schaduw
van was aan de lijn
nauwelijks beroerd door de wind


01-03-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Constructie - Deconstructie III
Klik op de afbeelding om de link te volgen

de nacht schuift naar de morgen
met kleuren van purper en rood
nevel hangt rustend boven de velden
een eerste haan kraait
 
in de stallen
het ademen van dieren
die naar de dag toegroeien

 




Inhoud blog
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Voor er woorden komen
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Gelaagdheid
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Tegendraadse patronen
  • Reeksen
  • Reeksen
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • Ode aan de vriendschap
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • De kersenboom
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Afscheid
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Tussen hemel en aarde
  • Vervreemding
  • Geometrische vormen IV
  • Geometrische vormen III
  • Vervreemding XI
  • Vervreemding X
  • Vervreemding IX
  • Vervreemding VIII
  • Vervreemding VII
  • Vervreemding VI
  • Vervreemding V
  • Vervreemding IV
  • Vervreemding III
  • Vervreemding II
  • Vervreemding I
  • Geometrische vormen II
  • Geometrische vormen I
  • experimenteren VII
  • experimenteren VI
  • experimenteren V
  • experimenteren IV
  • experimenteren III
  • experimenteren II
  • experimenteren I
  • Pandemie I
  • Laat me vergeten VII
  • Laat me vergeten VI
  • Laat me vergeten V
  • Laat me vergeten IV
  • Laat me vergeten III
  • Laat me vergeten II
  • Laat me vergeten I
  • Herinneringen IV
  • Herinneringen III
  • Herinneringen II
  • Herinneringen I
  • Tentoonstelling
  • Tentoonstelling in het atelier
  • Pandemie II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VIII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VII
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet VI
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet V
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet IV
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet III
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet II
  • Ik zie ik zie wat jij niet ziet I
  • Tussen hemel en aarde XIV
  • Tussen hemel en aarde XIII
  • Tussen hemel en aarde XII
  • Tussen hemel en aarde XI
  • Tussen hemel en aarde X
  • Tussen hemel en aarde IX
  • Tussen hemel en aarde VIII
  • Tussen hemel en aarde VII
  • Tussen hemel en aarde VI
  • Tussen hemel en aarde V
  • Tussen hemel en aarde IV
  • Tussen hemel en aarde III
  • Tussen hemel en aarde II
  • Tussen hemel en aarde I
  • Basisvormen XIII
  • Basisvormen XII
  • Basisvormen XI
  • Basisvormen X
  • Basisvormen X
  • Basisvormen IX
  • Basisvormen VIII
  • Basisvormen VII
  • Basisvormen VI
  • Basisvormen V
  • Basisvormen IV
  • Basisvormen III
  • Basisvormen II
  • Basisvormen I
  • Open de poort VI
  • Open de poort X
  • Open de poort IX
  • Open de poort VIII
  • Open de poort VII
  • Open de poort VI
  • Open de poort V
  • Open de poort IV
  • Open de poort III
  • Open de poort II
  • Open de poort I
  • Ode aan de vriendschap V
  • Ode aan de vriendschap IV
  • Ode aan de vriendschap III
  • Ode aan de vriendschap II
  • Ode aan de vriendschap I
  • Cirkel en vierkant XII
  • Cirkel en vierkant XI
  • Cirkel en vierkant X
  • Cirkel en vierkant IX
  • Cirkel en vierkant VIII
  • Cirkel en vierkant VII
  • Cirkel en vierkant VI
  • Cirkel en vierkant V
  • Cirkel en vierkant IV
  • Cirkel en vierkant III
  • Cirkel en vierkant II
  • Cirkel en vierkant I
  • Verborgen verhaal VI
  • Verborgen verhaal V
  • Verborgen verhaal IV
  • Verborgen verhaal III
  • Verborgen verhaal II
  • Verborgen verhaal I
  • Kleurenspel VII
  • Leren lezen en schrijven op de lagere school
  • Kleurenspel VI
  • Hinkelen
  • De kersenboom
  • Knikkerspel
  • Het oerwoud van het geheugen IV
  • Het oerwoud van het geheugen III
  • Het oerwoud van het geheugen II
  • Het oerwoud van het geheugen I
  • Kunstroute 2019
  • Verschillende werelden oproepen III
  • Verschillende werelden oproepen II
  • Verschillende werelden oproepen I
  • En dan maar kijken
  • Oefenhoekje
  • Hoe lang was het weer geleden?
  • Voorbereiding op de jury
  • Kleurenspel V
  • Kleurenspel IV
  • Kleurenspel III
  • Kleurenspel II
  • Kleurenspel I
  • Ruimte III
  • Ruimte II
  • Ruimte I
  • Met zwarte achtergrond VIII
  • Met zwarte achtergrond VII
  • Met zwarte achtergrond VI
  • Met zwarte achtergrond V
  • Genese van een lijn IV
  • Collage

    Archief per maand
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 09-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11--0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog




    Categorieën


    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!