Overweg13
Trein en bus, wandelen en weer, en van die hobby's meer
23-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 61 - 70)

61. Lijn 90 (tegenwoordig 90C) op 27.05.1999. We gaan verder met onze safari: de 1202 sleept een lange goederentrein. (Kp 55.6) Helemaal tevreden ben ik toch niet over deze safari, er zijn nogal wat foto's die niet voldoen, zoals deze met een slecht verlichte neus. Maar ja, aan de stand van de zon is nu eenmaal niet veel te veranderen, en zoals ik vroeger al schreef: er is altijd dat vervelende moment dat je eigenlijk moet schakelen en dat duurt meestal wel enkele foto's.

62. Daar heeft de 5150 op deze foto geen last van. (Kp 55.8)

63. Deze foto van de 689 (L 4163 Ath - Mons) moet als een mislukking bestempeld worden: te laat afgedrukt, donkere neus…

64. Ook deze 249 heeft nog wat last van een zwak belichte neus: L 4185 Mons - Ath.

65. HLD 6213 presenteert zich wel mee, maar de onvolledige bovenleidingspaal is storend en dom.

66. Dit is mr 717 als P 8581 Ath - Mons (kp 54.1)

67. Mr 159 zit dan weer vooraan in L 4187 Mons - Ath. Ook hier vind ik de bovenleiding storend, ik begrijp eigenlijk niet waarom ik niet anders opgesteld stond. Aan de andere kant: al deze klassieke stellen in het wijnrood lijken wel net uit de spuitcabine te komen. Wat kon treinen fotograferen in die tijd aangenaam zijn.

68. De 762 zit achteraan in L 4166 Ath - Mons.

69. Ook deze had ik net iets verder moeten laten komen, maar kom, het valt nog een beetje mee: 717 met P 8580 Mons - Ath.

70. En dan nog deze losse 2237 in de meizon. Spijtig dat we niet echt de mogelijkheid hadden om de nummers van losse ritten en goederentreinen op te zoeken. Maar ja, we zijn nu meer dan 20 jaar later en het kan nog altijd niet.

23-12-2020 om 16:45 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
21-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 51 - 60)

51. Nog altijd Verviers-Central op 10.04.1999. Voor het station stationeerden zo goed als alle bussen van de streeklijnen, waaronder de 390 en 395. Dat doen ze vandaag nog, maar om een of andere reden is het niet langer toegelaten om hier ook in te stappen. Waarschijnlijk was dat te gemakkelijk voor de reizigers, die nu in de drukte van de halte van de stadslijnen moeten instappen.

52. Zo kon je door de achterdeur (of is het de voordeur?) van een M2-rijtuig heen kijken en behoorlijk dicht bij de locomotief komen. De foto dateert van 13.04.1999, toen we van Charleroi-Sud naar Couvin en terug spoorden.

53. Binnenzicht van het eersteklasrijtuig van een vierledig stel. Ik kan het materieel dat ik in de loop van de jaren heb leren kennen, makkelijk indelen volgens mijn eerste reactie erop: M2 en M4, de vierledige stellen, de gemoderniseerde tweeledige stellen, de breaks: dat was liefde op het eerste gezicht. De M5, de duikbrillen, de desiro's: die werden meteen gedeclasseerd. Het andere materieel riep niet meteen veel emoties op en dat is mogelijk het gevolg van de sobere inrichting.

54. Een tussendoortje: mr 373 als IR 3536 Brussel-Nationale-Luchthaven - Gent-Sint-Pieters, op lijn 50 bij kp 37 (buurt Serskamp).

55. Binnenzicht vernieuwde M4. Ongelooflijk dat die al zo lang rondrijden.

56. We maken ons nu op voor een nieuwe safari, nogmaals langs lijn 90 maar deze keer tussen Ath en Jurbise. Deze lijn fungeert tegenwoordig als 90C in de netverklaring. Het begint met mr 689 dat als L 4163 van Ath naar Mons rijdt. Lijn 90, kp 54.5 op 27.05.1999. Deze en volgende foto's werden genomen tussen Lens en Cambron-Casteau.



57. De .5105 op solotrip, kp 54.0.



58. Experimentje met wuivend graan: de 249 als L 4185 Mons - Ath, kp 54.1. Het graan valt mee, maar de bovenleidingspaal is nefast voor de plaat.

59. Dan is deze beter: mr 159 als 4164 van Ath naar Mons. Kp 54.1.

60. En om dit reeksje van 10 af te sluiten: HLE 2215 met een goederentrein bij kp 54.4. Wordt vervolgd.

21-12-2020 om 18:02 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
20-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 41 - 50)

41. We blijven nog even in de Gaume, in gezelschap van motorwagens 4501 en 4333, dankzij TSP, want dat staat nu wel vast. We bevinden ons nog altijd langs lijn 289. Vraag me niet waarom ik hier zo veel nauwelijks verschillende foto's heb; in het digitale tijdperk wekt dat geen verbazing, maar in het analoge wel. (20.03.1999)

42. ibidem

43. Zo komen we terug op lijn 155, meer bepaald ter hoogte van het vroegere station van Croix-Rouge.

44. Nu met de nadruk op de trein.

45. en nog een…

46. en nog een. Heb je ook de slechte kwaliteit van de film opgemerkt? En het weer was ook weinig soeps.

47. Enkele mr96 rijden als IC 1534 van Genk naar Blankenberge. Drongen, 20.03.1999. Ik meen me te herinneren dat we hier langs de Leie liepen. De trein kwam net iets te vroeg om er een goede foto van re maken.

48. Nog een interieur, deze keer van een eersteklasrijtuig van de reeks M2. Zo worden ze nooit meer gemaakt.

49. Op 10.04.1999 waren we in Verviers. Ab 7631-85 van de firma SADAR poseert voor het station van Verviers-Central. Het is een Mercedes O 405.

50. En op dezelfde locatie deze ab7551-17 van de firma Autobus Gohy. Het betreft een Jonckheere TransCity op een Mercedes chassis.

20-12-2020 om 17:53 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
17-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 31 - 40)

31. De 2346 sleept een goederentrein, nog altijd in Papignies op 23.09.1998.

32. Motorrijtuig 695 is dan weer IR 3036 Leuven - Geraardsbergen.

33. De 224 is P-trein 8591 Ath - Geraardsbergen. Dat is meteen de laatste voor liefhebbers van wijnrode klassieke stellen op lijn 90.

34. Landelijker kan een halte er niet bij liggen…

35. Als tussendoortje mr 401 als IR 3611 De Panne - Schaarbeek op 26.09.1998. Lijn 73, kp 33.7, dat is net voor Pittem.

36. En dan volgt een relaas van een gtf-uitstap (of was het tsp?) langs de lijnen 155 en 289. Het is een triest verhaal, toen we de uitstap maakten leek het erop dat er enige toekomst zat in deze lijnen met vereenvoudigde exploitatie, maar aan de euforie kwam snel een eind. Toen we de laatste keer in de buurt wandelden lag alles er verlaten en ongebruikt bij. Probeer toch te genieten van deze merkwaardige foto's (waarvan er waarschijnlijk tientallen bestaan): mw 4501 en 4333 met tussenwagen op lijn 155 op de brug over de Semois, niet zo heel ver van Marbehan.

37. Idem

38. Onze trein werd uit elkaar gehaald bij de vertakking van de lijnen 155 en 289, de Y.Saint-Lambert.

39. En toen reden we over lijn 289, Y. Saint-Lambert - Zoning de Gantaufet.

40. idem

17-12-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
14-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 21 - 30)

21. Nog eens een busje van de TEC. De bus doet dienst op lijn 29 Jemelle - Wellin - (Grupont) op 17.08.1998. Het betreft een Jonckheere Transit, meer bepaald de 4881. Op deze foto ontbreekt de 4 nog; die zou erop wijzen dat de bus behoort tot de TEC-Namur-Luxembourg.

22. Af en toe mag een interieur ook wel eens: A-rijtuig I11.

23. En dan is het tijd voor een nieuwe safari, nog eens langs lijn 90 maar deze keer langs het deel Geraardsbergen - Ath. Alle foto's zijn genomen bij kp 55.6, in de buurt van Papignies. Ik meen me zelfs te herinneren dat ik de foto's gewoon van op het perron van Papignies genomen heb. De foto's dateren van 23.09.1998: de omwenteling (?) van IC-IR 98 is ondertussen een viertal maanden geleden doorgevoerd. Mr 240 rijdt als stoptrein van Geraardsbergen via Ath naar Leuven. In Edingen zal het deel dat over lijn 123 is gekomen, worden aangekoppeld.

24. HLE 1210 sleept een goederentrein, zelfde plaats, zelfde dag.

25. De 223 rijdt als 3034 van Leuven via Ath naar Geraardsbergen. In Edingen is het treindeel dat over lijn 123 gaat, worden afgekoppeld.

26. De 711 rijdt als 3014 van Geraardsbergen naar Leuven. Er doet zich trouwens iets eigenaardigs voor bij de aanduiding van deze treinen: tussen Leuven en Schaarbeek zijn het gewoon (terecht!) L-treinen, verderop worden het IR's, al slaan ze alleen de halten tussen Brussel-Zuid en Halle over.

27. Stel 204 is de 3035 Leuven - Geraardsbergen.

28. Hier ben ik blijkbaar aan de andere zijde van de spoorlijn terechtgekomen: de 716 rijdt als 3015 van Geraardsbergen naar Leuven.

29. De 2225 zorgt met zijn goederentrein voor wat afwisseling.

30. Wat volgt is nog maar eens een klassiek tweedelig stel: de 227 als 3016 van Geraardsbergen naar Leuven.

14-12-2020 om 13:56 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
10-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 december 2020 - Kessel

De wandeling.
Vakantiegenoegens heeft een lange traditie van wandelfiches en daar hebben de opeenvolgende naamwijzigingen niets aan veranderd. De wandeling van vandaag vond ik in Kreo van maart 2006. Ze heet Kessel, de Kesselse hei. Ze is op het lijf geschreven van OV-gebruikers, want de tocht begint en eindigt bij de spoorweghalte Kessel, waar de stoptrein van Antwerpen naar Mol elk uur stopt. De wandeling voert je langs het Fort van Kessel, door de Kesselse Hei (voor velen ongetwijfeld het hoogtepunt van de wandeling), over enige afstand langs de Kleine Nete en daarna vaak over aangename boswegjes terug naar Kessel Station. Alles bij elkaar haalt deze tocht een TWQ van 62%; alleen de twee laatste kilometers wijzen erop dat de ontwerper zich heeft moeten behelpen met wat er voorhanden was, en dat was niet meer dan bebouwing langs betonnen wegen. We kwamen aan een quotering van 15/20, wat mooi weerspiegelt dat het grootste deel van de wandeling echt de moeite waard is.

Door de Kesselse Heide loopt een wirwar van wegjes; je komt er altijd wel uit, maar wie niet te veel op heeft met zoekwerk, kan maar beter met kaartje en gps op stap. Opvallend blijven de lage waterstanden van de vennetjes in de Kesselse Heide en de Kleine Nete. De foto's spreken boekdelen.



Zo een ven zou in december net zo goed vol water kunnen staan.

En ook de Kleine Nete staat laag…

Het weer.
Eerst betrokken, later geleidelijk wat opklaringen met mensvriendelijke hoge en middelhoge bewolking. Fris.

De stafkaarten.
16/5N Kessel (uit 2003). Er verscheen een nieuwe versie op 1:25.000 in 2017: 16/5-6 Lier.


Hoe we er geraakten.
Van Halle naar Lier gaat het vlot met de IC Binche - Turnhout; de overstap naar de S-trein Antwerpen - Mol zou beter kunnen, maar na 50 jaar treinreizen weet je dat het nu eenmaal onmogelijk is om alles op alles te laten aansluiten. De terugreis is analoog aan de heenreis, met dezelfde wachttijd in Lier.

Een beetje geschiedenis.
Als je de huidige stationsomgeving van Kessel ziet, is het eigenlijk onbegrijpelijk dat het zo lang geduurd heeft voor Kessel bediend werd volgens een vast en bruikbaar patroon. Kessel kreeg zijn stopplaats in 1894 en werd eigenaardig genoeg - vermoedelijk dus nadat een hele stationsbuurt tot ontwikkeling gekomen was - in 1957 gesloten. Het zou tot 1970 duren voor het gezond verstand terugkeerde, al was het pas in 1981 dat Kessel van een uurdienst (stoptrein Antwerpen-Centraal - Herentals) kon genieten. Eigenlijk werd het traject Lier - Herentals voordien bediend door wat we tegenwoordig een spitsuurdienst zouden noemen, met Kessel als lelijk eendje dat niet eens kon rekenen op alle treinen die wel in Nijlen en Bouwel stopten. De vervangingsbus 15a bediende het station van Kessel erg sporadisch (het centrum werd beter bediend). Tegenwoordig komt buslijn 3 in de buurt van het station en is er een schooldienst 154 die zijn eindpunt heeft bij het station van Kessel.

De verbinding.

 

Halle - Lier 3408 09:20 10:20 stipt 830 mr75 vierledig controle: J
Lier - Kessel 2960 10:45 10:49 stipt 08165 mr08 Desiro controle: N
-
Kessel - Lier 2985 15:11 15:15 stipt 08193 mr08 Desiro controle: J
Lier - Halle 3437 15:39 16:40 stipt 1814 -  61022 M6 controle: N

En wat we beleefden.
Dat de treinen tegenwoordig behoorlijk stipt rijden, maakt het voor blogschrijvers moeilijk om nog zinvolle verhaaltjes te schrijven. Maar je zult me daar niet over horen klagen. (Overigens is daarmee bewezen dat treinen stipt laten rijden een stuk makkelijker is als de reizigers weg blijven…)

In Halle zien we twee jonge idioten over het perron paraderen zonder mondmasker. Het zal ongeveer de enige ergerlijke vaststelling zijn die we vandaag kunnen/moeten doen - en ook daarover gaan we niet treuren. De 3408 zal de hele weg stipt rijden; na Brussel-Noord wordt als eerstvolgende halte Schaarbeek aangekondigd via het automatische infosysteem. De alerte treinbegeleider zorgt meteen voor de rechtzetting én begint direct aan de controle. We hebben twee lijntjes op onze Hello Belgium ingevuld en 2 klasverhogingen op onze smartphone gedownload. De controle duurt wel een tijdje, maar niet zo lang als het vinden van de klasverhoging op de website van de NMBS. Wat zit die goed weggestopt! Met de app kan trouwens helemaal geen klasverhoging gekocht worden. De controle verloopt coronaveilig: Hello Belgium wordt (goed) bekeken en de klasverhoging kan contactloos gescand worden. De aansluitende trein naar Kessel is het vermelden nauwelijks waard. Na vier minuten komen we stipt in Kessel aan, met deze trein:

De terugrit begint dus ook met een S-trein Mol - Antwerpen, die uit 2 desiro's bestaat. We krijgen meteen controle, wat je uiteraard niet verwacht, zelfs buiten coronatijden. De rit met de IC naar Binche verloopt probleemloos. Ik noteer onderweg omvangrijke werken in Lier, Vilvoorde en Mechelen. Voor iemand die de jaren 1970 en 1980 heeft meegemaakt is het bijna ongelooflijk op hoeveel verschillende plaatsen er intensief gewerkt wordt voor de verbetering van het spoorwegnet.



De treinlectuur.
Margot Vanderstraeten, Mazzel Tov.
N.I. Monteny, Weg van jou.


Het Vlaamsch onderwijs zinkt weg in de internationale lijsten. Toch durf ik wedden dat de schoolresultaten in de loop der jaren alleen maar beter geworden zijn… Met hoge cijfers en gemakkelijke toetsen scoren de leerkrachten almaar beter.

Waar Abraham de mosterd haalde.
Voor het schrijven van deze bijdragen maak ik vaak gebruik van twee zeer waardevolle sites, één over de Belgische spoorlijnen en een over de bussen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Het grootste probleem is dat van de informatisering: in de voorbije 20 jaar is het vrijwel onmogelijk geworden om nog aan papieren dienstregelingen te geraken en op het internet verdwijnen de oude dienstregelingen naarmate er nieuwe ingevoerd worden. Voor de trams maak ik nog al eens dankbaar gebruik van de Rail Atlas Vicinal van Stefan JUSTENS en Dick van der SPEK en van The Vicinal Story - Light Railways in Belgium 1885 - 1991 van W.J.K. DAVIES.

Extraatjes voor de liefhebbers:

mr 834 met IC 3432 Turnhout - Binche in Lier


mw 4178 achteraan IC 4310 Antwerpen-Centraal - Hamont, ook in Lier

hld 6207 van Infrabel, en je raadt het nooit: in Lier.

10-12-2020 om 00:00 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)
08-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 11 - 20)

11. Zoals afgesproken komen er nog 2 foto's van de fotosafari langs lijn 90: mr 223 rijdt als E 5340 van Aalst naar Geraardsbergen. Het is nog altijd 13.05.1998 en we staan nog altijd bij kp 35.3.

12. Nog een TD-M4 dan: P 4069 Denderleeuw - Geraardsbergen.

13. Het is enkele jaren de gewoonte geweest om dienstregelingen een tijdje voor de wijzigingen op te hangen in de stations en stopplaatsen. Om het onderscheid te maken met actuele dienstregelingen werden ze afgedrukt op een blauwe achtergrond, zoals hier. We fotografeerden deze dienstregeling op 13.05.1998; ze zou lopen vanaf 24.05.1998.

14. Op 05.07.1998 stapten we een GR die o.m. door Saive kwam, waar ik deze bus van lijn 67 kon fotograferen. De bus draagt het nummer 522 (van de TEC-Liège-Verviers) - het betreft een Van Hool A500.

15. Nog een bus, een Nederlandse deze keer, die het Lommelse stofzand heeft opgezocht om rustig te keren. Ik laat het aan de Nederlandse vrienden over om wat meer gegevens te bezorgen.

16. De 6299 duwt een stel M2-rijtuigen in Lommel op 25.07.1998. Dit is IR 3215 Antwerpen-Centraal - Neerpelt.

17. En meer van hetzelfde…

18. Op 12.08.1998 waren we in de buurt van Beauraing. In Felenne kon ik ab5641-03 fotograferen op lijn 49 Beauraing - Felenne. Het is een Jonckheere Transit van de firma Autobus Toussaint. We namen in de voorbije decennia enkele keren deze mooie landelijke lijn en hebben alleen maar kunnen vaststellen dat de dienstregeling altijd maar schraler werd.

19. En zo zag het station van Beauraing er uit in augustus 1998.

20. En nog een buitenbeentje op 16.08.1994 in het station van Eijsden. Onze 2504 met wat in mijn notities een AST heet - ik vermoed dat dit staat voor autoslaaptrein, maar ik herinner me er eigenlijk niet veel meer van.

08-12-2020 om 18:40 geschreven door overweg13  


>> Reageer (2)
05-12-2020
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ttb map 64 (foto's 1 - 10)

01. Nog eentje in Terhagen op 22.04.1989: de 2159 met P 4907 Brussel-Noord - Zottegem, met M2-rijtuigen. Het was een snelle P-trein die alleen stopte in Haaltert en Burst.

02. Voor de volgende fotosafari trok ik naar lijn 90 Denderleeuw - Jurbise (toen nog, ondertussen is de lijn tussen Ath en Jurbise 90C geworden). Mr 238 mag de spits afbijten, met L 5338 Aalst - Geraardsbergen. We schrijven 13.05.1998 en staan langs lijn 90 bij kp 35.3, halfweg tussen Eichem en Appelterre. Let ook even op de oude spoorwegbiels die het talud moeten verstevigen; vermoedelijk is dit een plaats waar de akker gemakkelijk over de sporen stroomde bij hevige regenval.

03. Op deze foto van de 1202 sta ik al aan de andere zijde van de spoorweg. Het is een situatie waar je als fotograaf telkens opnieuw geconfronteerd wordt: de zon draait en jij moet volgen. Spijtig genoeg is er ook altijd een moment waarop de zon plat op de neus schijnt.

04. Mr 230 rijdt als P4065 van Aalst naar Geraardsbergen. Wat opvalt is de netheid van al de treinen die ik hier deze namiddag kon fotograferen. Vergelijk met tegenwoordig en je zult begrijpen waarom mijn enthousiasme als treinfotograaf tegenwoordig op een erg laag pitje staat.

05. Mr 650 zit vooraan L 5339 Aalst - Geraardsbergen.

06. De spits is volop bezig, maar er is altijd wel een plaatsje te vonden voor een goederentrein, zoals deze, gesleept door de 2236.

07. Even later passeert nog een 22, de 2248 met P 4066 Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen. Het is een type P-trein waar men ook vandaag nog aan houdt: rechtstreeks van Gent naar Denderleeuw en dan als stoptrein naar Geraardsbergen. (Eén van de ongelooflijke flaters in het laatste spoorboekje i.v.m. lijn 90: dezelfde richting 2 keer afdrukken en de andere gewoon vergeten… Ik stel me bij deze kandidaat om het nieuwe spoorboekje vooraf te corrigeren…)

08. Een P-trein met recenter materiaal: de 2119 met P 4067 Brussel-Zuid - Geraardsbergen. Deze trein vertrok dan wel uit Brussel-Zuid maar reed dan via de NZV en lijn 50 naar Denderleeuw.

09. En zelfs diesels kon je hier nog aantreffen: de 6237 met P 4068 Denderleeuw - Geraardsbergen.

10. En van variatie gesproken: P 4052 Denderleeuw - Geraardsbergen bestond dan weer uit een M4-trek-en-duwstel. In de volgende reeks komt lijn 90 nog 3 maal aan bod.

05-12-2020 om 14:26 geschreven door overweg13  


>> Reageer (0)


E-mail mij

Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


Blog als favoriet !

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 


Zoeken in blog


Laatste commentaren
  • Historie lijn 105/106 (Etienne Tas)
        op 30 april 2025 Ossendrecht - Kapellenbos (Martinusroute)
  • - (KB)
        op 4 april 2025 - Leut
  • Foto's van kastelen, dat zie ik graag. (eddy meuris)
        op 10 maart 2025 - Brasschaat - Deurne (GR12)
  • Inhoud blog
  • 16 augustus 2025 - een half uurtje langs lijn 94
  • 8 augustus 2025 - Bevel
  • klaagmuur van het OV: juli 2025.
  • 24 juli 2025 - Le R½ulx-lez-Braine
  • 17 juli 2025 Bouillon - Dohan (GR161)

    Archief per maand
  • 08-2025
  • 07-2025
  • 06-2025
  • 05-2025
  • 04-2025
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
  • 12-2006
  • 11-2006
  • 10-2006
  • 09-2006
  • 08-2006
  • 07-2006
  • 06-2006
  • 05-2006
  • 04-2006


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!