Momenteel zijn de werkzaamheden aan de Leiebrug tussen Desselgem en Ooigem zover gevorderd dat kan gestart met de bouw van de landhoofden. Daarna wordt er beton op gestort. Zo ontstaat gewapend beton dat sterk genoeg is om het gewicht van de brug te dragen. Begin 2022 zullen de werken aan de brug volledig afgerond zijn.
Op 24 en 25 oktober 2020 namen we afscheid van de oude brug tussen Ooigem (Wielsbeke) en Desselgem (Waregem). Na de afbraak kon de bouw van de nieuwe brug starten. Deze maand staat de bouw van de landhoofden op de agenda. Het is een heel belangrijk onderdeel van de werken. Een landhoofd, ook wel bruggenhoofd genoemd, is de constructie waarop een brug steunt. Een brugdek weegt namelijk erg veel. Daarom moet je de plek waar de brug landt op de oever verstevigen. Juist omdat de bruggenhoofden te zwak waren, kon deze brug niet worden opgekrikt zoals jaren geleden in Sint-Eloois-Vijve wel kon gebeuren. Daarom moest er hier ook een nieuwe brug komen.
De werken in Ooigem en Desselgem maken deel uit van het binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, dat steun geniet van de Europese Unie. Hiermee wil waterwegbeheerder De Vlaamse Waterweg nv van de binnenvaart een sterker alternatief maken voor het goederenvervoer op de weg. Om schepen met drie lagen containers door te laten, moeten bruggen een vrije doorvaarthoogte hebben van zeven meter. De vorige brug was te laag en moest vervangen worden door een nieuw en hoger exemplaar.
De nieuwe brug wordt een stalen boogbrug van 99 meter lang en 19 meter breed. Het ontwerp oogt licht en hedendaags. De nieuwe Leiebrug komt op dezelfde locatie als de huidige brug, waardoor de impact op de omgeving beperkt is. Zo blijven alle woningen en een waardevol natuurgebied gevrijwaard. De kostprijs van de bouw van de nieuwe brug wordt geraamd op 6,6 miljoen euro. “De nieuwe brug tussen Ooigem en Desselgem is niet alleen een verbetering voor de scheepvaart en de mobiliteit, maar is vooral het resultaat van de goede samenwerking tussen De Vlaamse Waterweg nv, gemeente Wielsbeke en stad Waregem.” zegt Lieven Dejonckheere, afdelingshoofd Regio West van De Vlaamse Waterweg nv.
Verdieping van de Leie
Eerder dit jaar was er een publieke raadpleging inzake het Milieu-EffectenRapport (MER) over de optimalisering van de Leie. Op basis van die aanmelding en de input van de bevolking stellen de onderzoekers het MER op, dat nodig is voor de vergunningsaanvraag. Om zowel de natuur als de scheepvaart betere toekomstkansen te geven, wil De Vlaamse Waterweg nv de Leie tussen Sint-Baafs-Vijve en Harelbeke optimaliseren. Die aanpassing kadert in het grootscheepse binnenvaartproject Seine Schelde Vlaanderen, dat een aaneengesloten vaarnetwerk tussen Antwerpen en Parijs ambieert
Concreet zou De Vlaamse Waterweg nv het stuk Leie een meter verdiepen en hier en daar verbreden. De oevers en het landschap legt de waterwegbeheerder natuurvriendelijker aan, zodat ze een sterkere biotoop worden voor planten en dieren. Bekijk onderstaande video voor meer info over de geplande aanpassingen aan de Leie.
Het is de bedoeling dat er uit de inspraak zo veel mogelijk zinvolle en bruikbare ideeën komen om het onderzoek in het project-m.e.r. te verbeteren en/of aan te vullen. De openbare raadpleging is geen openbaar onderzoek waarbij bezwaarschriften kunnen ingediend worden. Bezwaarschriften kunnen enkel ingediend worden naar aanleiding van de vergunningsaanvraag. De aanmelding kon gezien de corona-maatregelen enkel online geraadpleegd worden op de website van De Vlaamse Waterweg nv of op https://omgeving.vlaanderen.be/mer-dossierdatabank (vul bij dossiernummer ‘3345’ in en druk op zoek). In elke betrokken gemeente kunnen de inwoners advies geven om de aanmelding te vervolledigen.
Nieuwe fietsbrug
De Vlaamse Waterweg nv investeert samen met de stad Waregem en de gemeente Wielsbeke ook in de recreatieve troeven van de Leie en haar omgeving. Met een nieuwe brug specifiek voor fietsers en voetgangers wordt de beleving van de Leievallei versterkt en kan iedereen op een eenvoudige en veilige manier genieten van de natuur en toeristische trekpleisters op beide oevers.
Het ontwerp van de nieuwe fietsbrug is ondertussen afgewerkt. De brug wordt gebouwd tussen Beveren-Trakel in Beveren-Leie en de oude Leie-arm in Ooigem. De nieuwe brug wordt een stalen S-vormige brug met een overspanning van 59,5 meter. Het ontwerp is sober, maar harmonieus en vormt één geheel met de bomenrijen en het open Leielandschap. De brug krijgt betonnen aanloophellingen die naadloos zullen aansluiten op de bestaande jaagpaden aan beide zijden van de Leie. De fiets- en wandelbrug zal een enorme boost geven aan de recreatie langs de Leie, niet in het minst met de ontdekking van de prachtige groenzone aan de overkant van de rivier.
De bouw van een nieuwe fietsbrug tussen Waregem en Wielsbeke start nog deze zomer. De brug zal 2,2 miljoen euro kosten. Vlaanderen betaalt het grootste deel: 63 procent. De rest is voor Waregem en Wielsbeke. De fietsbrug komt anderhalve kilometer voorbij de gloednieuwe brug tussen Ooigem en Desselgem. Bovendien zal de Vlaamse Waterweg ook de omgeving aanpakken.
Opwaardering kanaal
Binnen het project Seine-Schelde is er ook aandacht voor het opwaarderen van het kanaal Roeselare-Leie. Het Kanaal Roeselare-Leie is al bijna 150 jaar lang één van belangrijke levensaders van de regionale economie en werkgelegenheid. Het is een belangrijke cluster van economische activiteiten Vlaanderen die via het kanaal en de aansluiting met de Leie verbonden is met een internationaal netwerk van waterwegen. Meer dan 40% van het vrachtvervoer op de druk bevaren Leie komt van of gaat naar de kanaalzone.
Het opwaarderen van het kanaal Roeselare-Leie past binnen het project Seine Schelde Vlaanderen. Met het oprichten van een heuse ‘Taskforce Kanaalzone’ worden de krachten gebundeld om de zone nog meer uit te bouwen tot een economische motor en levendige hot spot voor de hele regio.De opwaardering omvat de renovatie en/of heraanleg van kaaimuren en oevers, de herbouw van bruggen, de verdieping van het kanaal en een verhoging van de sluiscapaciteit in Ooigem. De opwaardering zal binnenvaart met klasse Va-schepen met een laadvermogen tot 3.000 ton mogelijk maken. De kosten voor de volledige opwaardering worden geraamd op 270 mio euro.
In het kader van de opwaardering van het kanaal Roeselare-Leie wordt ook de sluis van Ooigem volledig gemoderniseerd. De sluis van Ooigem wordt structureel aangepakt, zowel de bouwkundige als de elektromechanische uitrusting. De stalen sluisdeuren, schuiven van de omloopriolen en vlottende bolders worden vervangen, hierbij horen ook werken aan de betonconstructie op de plaatsen waar zij bevestigd worden of waar zij bewegen. Bij de vernieuwing van de elektromechanische uitrusting gaat het onder meer om de aandrijving van de deuren en de schuiven en bijhorende kabelwerken. Tijdens de werken wordt het kunstwerk ook voorbereid op de latere bediening op afstand. Om de werken te kunnen uitvoeren wordt de sluis buiten dienst genomen en drooggezet. Gedurende de werken is het dan ook niet mogelijk om schepen te schutten.
De sluis van Ooigem werd gebouwd begin jaren 1970 en is toe aan een grondige opknapbeurt zodat ook in de toekomst een vlotte dienstverlening kan gegarandeerd worden. Volgend op de beslissing wie de werken zal uitvoeren zal de concrete timing van de werken gecommuniceerd worden en zullen de voorbereidingen voor de werken opgestart worden. De uitvoering van de werken wordt ten vroegste in de zomer van 2022 gepland.
Dit jaar wordt gewerkt aan de renovatie en aanpassing (voor schepen tot klasse Va) van de kaaimuren in Roeselare, Izegem, Ingelmunster en Wielsbeke, de bouw van een 230 meter lange kaaimuur voor het nieuwe overslagcentrum River Terminal Roeselare (tot 2022), aanbrengen van bodembescherming ter hoogte van 3 kaaimuren (Zandhandel in Roeselare, Danis/Delvaza in Izegem, Cargill in Izegem), verbouwen van kaaimuren en oevers oa. bij Braet in Ooigem. Eind dit jaar volgen nog baggerwerken in Ooigem, Ingelmunster en Roeselare.)
In 2022 volgt het verbouwen van de kaaimuur aan Vanden Avenne in Ooigem en aanbesteding van de nieuwe Lysbrug in Ingelmunster.
|