Wanneer ik vertelde over onze schooltijd, dan keken ons kinderen me soms ongelovig aan en kreeg ik de vraag:Waarom reageerden jullie niet? Maar in onze tijd reageerden we niet, het was zo! En toch is het nog niet zo lang geleden
..Klinkt het vertrouwd?
In de kleuterschool ergens tussen de jaren 48-50 Wat mij vooral is bijgebleven uit die periode is de geur van de lijmpotten waar we heel vaak mee bezig waren en de prikmatjes. Tekeningen werden meestal na het inkleuren uitgeprikt en dan op een blad geplakt.Wij kregen toen elk een potje dikke, witte, lijm die in de winter zelfs moeilijk uit te smeren was. Dat kleuren, prikken en lijmen hield ons gegarandeerd een ganse namiddag bezig! We hebben ook meterslange slingers geplakt die dan in de klas werden opgehangen of die we mee naar huis kregen mooi rond onze hals gehangen!!! Is hier misschien de inspiratie voor de kerstversiering ontstaan? Ik weet ook nog dat weven heel intensief was en wellicht heel goed voor onze motoriek want we hebben nogal wat geweven als kleuter! Je kreeg dan een lange platte naald in je kleine handjes gestopt en in het grote oog werd een gekleurd papieren bandje gestoken. De bedoeling was om de naald volgens het patroon, dat meestal in het groot aan het het bord hing, door het matje te steken en zo prachtige, papieren composities te weven. Dat was éen van mijn lievelingsbezigheden want je kon daar mooie kleuren combineren en het resultaat was meestal geslaagd! Als een rode draad door die kleutertijd en lager schooltijd liep het gebruik van een lei en griffel! Stiften, bigs of andere attributen kenden wij nog niet. Bij het begin van het schooljaar kreeg iedereen een paar lange griffels met een mooi papiertje rond en een leien bord. Om de lei proper te maken gebruikten we een nat sponsje dat in een doosje vooraan op ons bankje stond. Het was pas in de lagere school dat we een potlood en kleurpotloden mochten gebruiken en natuurlijk ook een pen. Zo'n echte authentieke pen op een stokje, maar verder meer daarover. In het midden van elke klas stond een stoof waarrond we in de winter onze natte kleren en klompjes konden laten drogen. Omdat we ver van school woonden en ik nog niet zo ver mocht fietsen,werd de weg te voet afgelegd. In de winter droegen we mooie klompen die elke avond met zwarte schoenpoets weer in de kleur werden gezet. Dat was de beste manier om in de winter door de sneeuw te stappen want laarzen hadden we niet. Ik weet zelfs niet of ze al op de markt waren, ik zag ze toen zeker nooit! In de zomer diende de stoof meestal als dumpplaats voor papiertjes allerhande!! Omdat ik maar 2 jaar kleuterschool liep, weet ik er ook niet zoveel over te vertellen. ( wordt vervolgd)
|