We zijn deze morgen samen met de Franse elektrisch aangedreven woonboot vertrokken te 09:30 uur. Gezien deze maar 6 km/uur kon varen zijn wij hun voorbij gevaren en hebben hun opgewacht aan sluis Moen die pas tegen 10:30 uur zou werken voor ons. De sluis stond bij aankomst open en we konden dadelijk binnen varen en daar wachten op die andere die een tiental minuten later arriveerde.
In de mist vertrokken. In sluis Moen. De site Transfo. Boven op de Keiberg.
Te 10:40 uur waren we boven en konden we verder. Gezien wij in Zwevegem zouden blijven liggen zijn wij verder gevaren te te 11:30 uur lagen we daar vast. Twintig minuten later passeerde de Franse boot die verder gingen varen door de sluis van Zwevegem en later de drie kleine sluizen in Kortrijk.
Onze fietstocht van vandaag (36 km) ging door Zwevegem, langs het terrein van het festival Alcatraz en later Camping Kitch. Via 80.57.30.62 naar het stadsgroenpark Marionetten, over de E403 naar 24 in Aalbeke, langs Rollegem en Tombroek. Terug de E403 over en via 8.14.61.77 en de Vinkestraat richting N8 tot aan de oude spoorlijn richting Kortrijk.
Het was vannacht vanaf 03:00 uur een onweer met een fikse regenbui. Deze morgen stond er een waterig zonnetje en het was aangenaam van temperatuur. We besloten na het ontbijt maar te vertrekken nu het nog niet zo warm is. We vertrokken langs de Scheldeoever richting Helkijn waar we eerst langs de bakker wilden gaan maar deze was gesloten wegens verlof.
Vlas. Kilometerpaal op de Trimaarzate - Lijn 85. Mooi optrekje in Dottenijs. Kapel Meulemeester. Aan de “hoge” kade aan de overkant.
Dan maar verder richting Sint-Denijs en even langs het dorp waar er een kleine Delhaise was. Hier hebben we enkele broodjes opgepakt voor onderweg. We reden verder over het fietspad op de oude spoorbedding Avelgem-Herseaux aangelegde Trimaarzate (lijne 85) tot in Dottignies. Vervolgens reden we via 22.8.14.38 naar Bellegem.
Hier staat de brouwerij waar ze de Omer brouwen bij Van der Ghinste. Langs 30.57.77 kwamen we in de Beerstraat boven op de heuvel. Hier staat een oude windmolen die momenteel in de steigers staat. Aan het kapelletje genoemd “Meulemeester” aten we onze picknick op. Via 69.74.67 kwamen we aan het oude ophaalbruggetje over een stuk overgebleven oude kanaal Kortrijk-Bossuit ter hoogte van sluis Moen. Aan de brug van Moen staken we het kanaal over naam Moen en via 68.73.9 weer over de Trimaarzate maar dan richting Avelgem tot aan het station van Avelgem. Op het terras van het Soupaaptje moesten we nog eens stoppen en daarna eerste naar de bakker en daarna langs Aldi voor we via de N353 terug reden naar de ligplaats. Terug aan de boot aangekomen stond de dagteller op 45 km.
We hebben de boot nog verlegd naar de overkant omdat we daar de hele avond nog zon op de zonnepanelen hebben wat op de plaats waar we aanvankelijk lagen na 17.00 uur niet meer het geval was omdat ze toen al achter de hoge bomen zakte.
Vertrokken te 09:50 uur. In sluis Hérinnes lag een vrachtschip dat naar boven kwam en bijna boven was en daarna konden wij de sluis in en alleen naar onder. Toen wij uit voeren kwam het volgende vrachtschip ons al tegemoet. Na sluis Hérinnes voeren wij richting Oudenaarde tot aan sluis Bossuit. Hier willen we naar boven naar het kanaal Kortrijk-Bossuit en zo verder naar de Leie. Aanvankelijk hadden we een zeer slechte ontvangst pop de marifoon en konden we niets maken van hetgeen er door het sluispersoneel verteld werd. Ik vermoed dat er met een handmarifoon geantwoord werd want even later kwam er alles klaar en duidelijk door. De sluisdeuren gingen onmiddellijk open, wij naar binnen, en even later begonnen we 9,5 meter stijgen. Hier zijn ook vlottende bolders dus dat ging gemakkelijk.
Gisteren avond was het spelevaren. Vertrek aan het Spierekanaal. Aan sluis Bossuit.
Toen we boven kwamen hebben we aangelegd aan de steiger aan BB zijde. Hier liggen nog altijd dezelfde drie verwaarloosde boten aangemeerd die er vorig jaar ook lagen. De steiger zelf is ook nog altijd niet proper gemaakt, er gebeurt hier volgens ons niets meer aan onderhoud.
Gezien de hitte zijn we vandaag niet gaan fietsen en hebben ons wat met water geamuseerd. Zwemmen zit er hier niet in. Het water is proper maar er drijft allerlei rotzooi op dat opgewaaid wordt in onze richting. Een emmer proper water scheppen zonder drijvende rotzooi lukt nog wel.
Het weerbericht ziet er weer goed uit, misschien wordt het wel weer wat warm maar we moeten iets doen hé. Voormiddag eerst het zadel van de fiets van Annie hersteld en dan zijn we met de fiets vertrokken. We hadden gisteren in de supermarkt in Doornik gezien dat de oploskoffie die we altijd nemen er 10,75 € kostte en we waren benieuwd wat hij nu in Frankrijk staat. We weten van vorige reizen dat het altijd een heel pak wat scheelt en we moeten toch een doel hebben voor onze fietstocht zodus, wij op weg naar de grens.
Ecluse Estaimpuis. Een van de ophaalbruggen over het Spierekanaal. “Ons” steigertje.
We vertrokken langs de Schelde op in Pecq. Van Pecq via 57.61.66 naar Balleul. Via 65.69.4.56.55.54 tot Trieu du Pape en via Forzeau en Cahos naar Toufflers. Tussen die twee laatste dorpen staken we de grens over. Door Toufflers richting Lys-lez-Lannoy. Onderweg nog een lekkere echte baguette opgehaald en dan naar de Match. De koffie stond er inderdaad nog laag: 5,75 € tegen 10,56 € in Doornik ! Na de “koffieslag” reden we verder door richting Roubaix tot we een fietspad op een oude spoorbedding tegen kwamen die ons tot aan het Canal de Roubaix bracht (Zo noemen ze het Spierekanaal over de grens). Dat bleven we volgen tot aan de grens aan het Maison du Canal in Estaimpuis. Na een sanitaire stop daar reden we via 30.32.34 tot Leers-Nord en via 32.33.90 terug tot aan het jaagpad dat we vervolgens tot in Spiere volgden.
Er lag geen enkele boot op het kanaal tot zo ver wij geweest zijn vandaag.
Gisteren zijn er nog enkele jachten gearriveerd en op de avond lagen we hier met 5 jachten.
Deze morgen vertrok de Nelson (Oostende) richting Frankrijk en wij en de Ahoy (Nieuwpoort) na de doortocht van enkele vrachtschepen in beide richtingen te 10:00 uur richting Gent. In sluis Kain zakten we een kleine 2 meter. Daarna tuften we beide onder een stralende zon de Schelde af richting Sluis Hérinnes. Aan de nieuwe kade in Pecq, waar wij al eens enkele malen gelegen hebben lagen nu twee vrachtschepen. Onderweg kruisten we ook nog een ander jacht en tegen 12:00 uur naderden we Hérinnes. Wij zijn het Spierekanaal opgevaren om te kijken of er plaats was aan het mooie steigertje in Spiere, anders moeten we voor de sluis van Hérinnes gaan liggen of doorvaren naar de sluis van Bossuit en daar het kanaal Kortrijk – Bossuit opvaren.
Door de Pont de Trous. Het Institut Saint-Luc in Froyennes. Ergens onderweg naar Celles-lez-Tournai.
Het steigertje was volledig vrij dus blijven we hier weer een paar dagen liggen. We lagen vast te 12:05 uur.
De landloper die hier vorig jaar in een aftandse caravan zat, met zijn stort onder de brug is weg en de gemeente heeft het mooi opgeruimd. Nogal een verschil nu al hadden wij daar ook geen echte last van.
Namiddag een fietstocht (34 km) Vertrokken langs de Schelde richting Bossuit.
Een stuk van de Kluisberg. Zonsondergang in Spiere.
Daar de sluis over en verder langs de Schelde tot in Escanaffles waar we naar de overzijde gingen. Via 3.10.14.20.21.51.42.1.72 tot in Celles-lez-Tournai. Heel dat traject fietsten we met de Kluisberg aan onze linkerzijde. Via 35.29.28.8.5. reden we tot in Pottes waar we pas het eerste geopende terrasje tegen kwamen. Terug tot op 26 en vervolgens via 50 en 40 tot op de Scheldedijk ter hoogte van de sluis Hérinnes. Hier kan je over de nieuwe brede sluisdeuren en de nieuwe automatische barrage terug naar de linkeroever vlak bij het begin van het Spierekanaal.
Dag 61 - Zaterdag – 27.07.2024 – Halte nautique Doornik
Na het ontbijt onze fietstocht (34 km) gemaakt. Van de kade langs de Schelde op in de richting van Sluis Kain. Door Kain in de richting van Mont Saint-Aubert tot boven aan de Eglise Saint-Aubert. Hier heb je een mooi panorama naar de Scheldevallei en kijk je op Doornik neer. Via 97.93.49.88 en 37 naar Molenbaix. Via 31.30.77.76 langs het Bois de Chin en via 83.81.82 naar Obignies. Ter hoogte van Ramegnies-Chin staken we tussen 2 en 1 de Schelde over in de richting van het Institut Saint-André. Langs Le Marais, Trieu du Loquet naar Froyennes waar een pittoreske oude watermolen staat. Door de Faubourg de Maire terug naar de Scheldekaaien, langs de Pont de Trous en zo terug naar de halte nautique.
Zelfs in kleinste versnelling met hoogste stand ondersteuning is het laatste stuk naar de top van de Mont Saint-Aubert nog te steil. Het oude gebouw van het Institut Saint André. De watermolen in Froyennes.
Na terugkomst nog een wasje gaan doen in de Laverie hier vlak bij en ondertussen gegeten.
Namiddag wilden we nog een ritje aan de andere kant van Doornik maken. We vertrokken via de stad naar Ere en dan verder naar Willemeau. Hier moesten we rechtsaf en dat werd een kasseiweg zoals enkele stukken van Parijs-Roubaix. Boven op de heuvelrug tussen Willemeau en Froidmont braken de boutjes van de zadel van Annie haar fiets af ! De weg was té slecht denk ik. We hebben alle stukken nog gevonden tussen de kinderkoppen en mee genomen. We hebben de rit dan maar ingekort, zonder zadel fietsen en op het stoeltje zitten gaat wel maar niet om nog eens extra kilometers te doen. Omdat de fiets niet van de goedkoopste is en nog maar enkele maanden oud is ga ik bij onze fietshandelaar eens aan de deur kloppen en een hartig woordje wisselen.
Gelukkig kon ik bij de Hubo nog terecht om een paar boutjes, niet het juiste model maar toch bruikbaar. Ik heb ook veel soorten boutjes, schroeven en moeren aan boord maar natuurlijk juist niet die maat.
Vandaag varen we verder naar Doornik. Daar kunnen we de batterijen nog eens goed laden en er is water.
Het is vandaag weer zonnig na de regenbui van gisteren avond. Terwijl Annie voor verse broodjes naar de Aldi hier vlakbij ging heb ik de boot klaar gemaakt zodat we vlak na het ontbijt zouden kunnen vertrekken.
We vertrokken te 09:50 uur vlak na de passage van een vrachtschip en blijven hier achter zodat we samen door de doorvaart kunnen. Onderweg kruisten we twee jachten die waarschijnlijk in Doornik vertrokken waren. We arriveerden er te 10:30 uur en de steiger was helemaal vrij.
Het liggen is hier gratis, de elektriciteit kost 1€ voor 12 Hr en werkt met het inscannen van een QR code die je doorschakelt naar een app van I-Marine om te betalen. Met het water hadden we geluk. De vorige die hier lag heeft zijn bedrag niet opgenomen en wij konden onze tank nog helemaal vullen.
Onderweg langs de Schelde tussen Antoing en Doornik. Steiger in Doornik.
Namiddag eerst eens gepoetst (was weer nodig!) en dan zijn we te 15:00 uur nog vertrokken voor een fietstocht. Van de steiger naar de ophaalbrug en dan richting van het Station. Van het station via het Plaine Bozière, de ring over en via 23 richting Warchin en daarna naar Rumillies. Langs het Château du Prince de Croy richting Havinnes. De heuvel over langs het Bois de l’Allemant richting Melles., Tussen 48 en 69 was een zeer slechte weg. Weer een heuvel over richting Quartes, over het riviertje La Petite Rhosnes en weeral bergop tot boven op de heuvelrug aan de Rue de la Hutte. In Velaines ging het dan een heel stuk bergaf (we moesten zelfs een paar keer in de remmen omdat we anders te hard gingen), over La Melle tot in Mourcourt en verder over de Route de Velaines tot aan de N48 Route Provinciale Doornik - Ronse.
Caserne Saint Jean. In het park Plaine Bozière.
Het station.
Hier stopten we aan een klein caféetje met een mini terras langs de drukke baan. Er was onderweg niets anders open. Via de Rue du Mont-Saint-Aubert de E42 over en langs het Château du Saulchoir en het Collége Notre-Dame-de-la-Tombe reden we door de Faubourg du Château tot aan het station en zo verder naar het centrum.
Gezien het weerbericht voor vandaag beter weer voorspelt dan voor namiddag zijn we deze morgen gaan fietsten. We vertrokken van de kade over de rechteroever naar de brug over de schelde van Brunehaut. Aan de rotonde draaiden we rechtsaf naar het oude spoor en passeerde daar aan het Bruyelle War Cemetery waar de gesneuvelde geallieerden liggen die omkwamen in mei 1940 bij de verovering van deze brug.
War Cemetery Bruyelle. Zone d’Immersion temporaire de La Maladerie
Via 96.73 naar het dorpje Merlin en via Wez-Velvain naar de TGV lijn en zo langs het Château de Guignies en Guignies. Vervolgens door Taigtines, via 69.66.57 langs de Zone d’Immersion temporaire de La Maladerie (Overstromingsgebied en natuurreservaat met wandelpaden over vlonderpaden ) tot in Willemeau. Langs 55.60 tot in Ere en over de heuvelkam langs de rij windmolens naar het grote met lindenbomen omzoomde driehoekige plein voor de Eglise de Saint-Maur.
Zo vind je er hier veel. Plein aan de Eglise de Saint-Maur.
Langs 72.72.73 door Brunehaut en via de N502 terug naar de Pont d’Andoing waar we terug naar de kade reden.
Dag 56 - Maandag – 22.07.2024 – Kade boven sluis Maubray - Kade Antoing
Deze morgen al vroeg wakker geworden van de vertrekkende vrachtschepen. Eerst kwam de Infinity I naar boven, dan de twee Franse combiné’s (85 x 5 m) naar beneden, een vrachtschip naar boven, dan de Alexia naar onder en vervolgens de Freedom (85m) naar boven. Toen was het onze beurt samen met het Frans yacht dat gisteren avond nog aangekomen was. We lagen in de sluis te 08:55 uur, te 09:30 uur alleen in sluis Péronne en te 09:50 uur op de Schelde richting Doornik. Aan het dokje in Antoing lagen twee jachten, eentje dat een blijvertje lijkt te zijn, en een Frans yacht met thuishaven Valenciennes. We lagen vast te 10:50 uur.
Begin van de Vlaamse Ardennen. Oude rode beuk met die rare wortelgroei. Kerkje van Vaulx.
Terwijl Annie op zoek ging naar een brievenbus vertrokken de Fransen richting Frankrijk en lagen we er alleen.
Na de middag vertrokken we weer met de fiets om de omgeving te bekijken. Vie 12 en 17 reden we naar Fontenoy en vervolgens naar Vezon. Via 40 en 39 naar Barry, Froidmanteau en Maulde. Via 34 en 48 naar Béclers. Hier vonden we een bank onder een eeuwenoude rode beuk naast het muurtje rond de Eglise Saint-Pierre. De beuk was blijkbaar geplant of uitgeschoten na de bouw van het muurtje aangezien de twee wortels van de boom die normaal in de richting van de muur zouden gegroeid zijn, in de loop der tijd, eerst tot tegen het muurtje en vervolgens op het muurtje en terug naar de andere kant gegroeid waren. Tegenover het kerkje staat de oude Forge de Béclers. We volgeden dan de Grand Chemin tot aan de overweg aan het bedrijf SCAM, staken de spoorweg over en arriveerden in Havinnes. In Warchin onder de E42 onderdoor en aan Faubourg de Marvis linksaf richting camping de l’Orient tot in Allain. Vervolgens tot in Vaulx met de Eglise Saint-Pierre (weeral eentje voor die heilige!) op de heuvel en er naast de ruines du Château Médiéval de Vaulx. Hier schiet niet zo veel meer van over. Via de Pont de Vaulx staken we de Schelde over en langs de Schelde op tot aan de Pont d’Antoing waar we terug over staken naar Antoing.
Er was nog een Frans yacht gearriveerd maar dat is even later terug vertrokken.
Dag 55 - Zondag – 21.07.2024 – Kade boven sluis Maubray.
Gisteren avond is de Alexia terug gearriveerd en even later kwam er nog een Frans yacht aan dat zich voor ons aan de kade vast maakte. Met de twee Franse samenstellen erbij liggen we hier dus met 5 te wachten voor morgen vroeg te vertrekken.
Onze fietstocht voerde ons vandaag van onze ligplaats via Sart-Colin naar Laplaigne, dan naar Bléharies waar we de Schelde over staken. Van Bléharies naar Rongy, langs de St Martinuskerk naar Brunehaut, Wez-Velvain, Merlin en langs Bruyelle naar Antoing. Na een terrasje in Antoing via Fontenoy, Bourgeon en Morlies terug naar de ligplaats aan de sluis.
De St Martinuskerk iin Rogny.
Het Château de Lannoy in Bruyelle. Gedenkteken stiptekenaar Raoul Cauvin van ondermeer “De Blaubloezen” en nog vele andere.
Alle passanten die hier lagen zijn vanmorgen vertrokken, wij als laatste. Na het opruimen van de kabel en het afrekenen van de elektriciteit vertrokken we te 09:45 uur richting Péronne. Hoewel het zaterdag is kruisten we twee vrachtschepen voor we een goed uur later aan sluis Maubrai arriveerden. Er lagen vier bakken tegen de kade iets voor de sluis en van ver leek het of we er geen plaats meer zouden hebben. Maar gelukkig lagen die niet met hun kont tegen de kade aan maar er nog een 15 m van verwijderd zodat we nog achter hun tegen de kade konden liggen. Hier hebben we al een paar keer ligplaats genomen en het was hier goed liggen, de schepen die langs varen hebben geen snelheid meer om de sluis in te varen of nog bijna geen als ze de sluis uitkomen dus golven hebben we hier niet.
Een lifter onderweg. Een tegenligger. De tanker Alexia (B) vaart de sluis uit.
Toen we een half uurtje vast lagen ging de sluis open en vertrokken er twee jachten richting Mons en de tweede schutting was de tanker Alexia (B) met thuishaven Zwijndrecht.
Wegens de hitte zijn we weer niet gaan fietsen. Ik ben alleen naar de Neptunia in Antoing gereden maar de boot was gesloten.
Gezien het weerbericht voormiddag draaglijk weer en namiddag weer hitte voorspelde zijn we dadelijk na het ontbijt vertrokken voor onze fietstocht ( 30 Km)
Van de ligplaats via het centrum van Peruwelz. Via 9.8.5.77 reden we tot de Franse Grens aan de Rue du Rivage. Via 72.71.70.91 terug naar het kanaal tot 90 in Gourgues. Daar staken we het kanaal over en volgden dan het oude Canal Pommereuil-Antoing tot in Callenelle. Via Audemetz reden we naar Wasmes-Audemez-Briffoeil.
Oud gemeendtehuis Wasmes-Audemez-Briffoeil. Bezoek vanuit de lucht.
Daar staken we de HST lijn over richting Baugnies waar we en stop hielden op het miniterrasje (2 tafeltjes) van Le Baugnies Expresse. Via 43.46.47 kwamen we in Briffoeil en via het domein van Le Château de Braffe waar we jammer genoeg niets van zagen gezien dat helemaal ommuurd is en naast de muur aan de binnenkant allemaal bomen en hoge struiken. Via 15 kwamen we in Braffe en verderop in Bury. Hier maakten we een ommetje langs de Lidl op de N60 en via het nieuwe KM0O terrein met 2 grote windmolens arriveerden we terug aan de haven. Ondertussen was de temperatuur alweer opgelopen en na 30 km
Namiddag nog een paar ritjes naar het centrum naar de Laverie en alles is nu weer fris en proper.
We liggen hier goed en we blijven nog een dag liggen. Het KMI belooft beter weer dus dat kan alleen maar goed zijn.
Na het ontbijt vertrokken we via 95.94.91.90.89. Tussen 90 en 83 reden we langs het Bois de Bon-Secours op. Dan kwamen we aan de sportvelden en het Maison du Parc naturel des Plaines de l’Escaut waar in het park enkele jeugdkampen plaats vonden. Een bezoekje aan de Basilique Notre-Dame de Bon-Secours boven op de heuvel kon niet ontbreken. Van daaruit via 82.81.80.81.80.79 en hierbij reden we bijna altijd net op de Belgisch-Franse Grens. Het is hier zoals in Baarle-Hertog dat de ene kant van de weg de huizen Belgische huisnummers en nummerplaten en aan de andere kant Franse hebben. Aan 70 kwamen we weer aan een oude spoorbedding met de route 361 die volgens onze kaart tot in Valenciennes loopt.
De Basilique Notre-Dame de Bon-Secours. Uitgebrand en achtergelaten ! De oude spoorbedding.
Enkele jaren geleden hebben we daar een stuik van gedaan van Valenciennes tot in Condé-sur-L’Escaut. Nu gaan we het andere stuk doen van hier tot in Vieux Condé. In La Solitude maakten we een ommetje door de Cité de la Solitude en vervolgden dan het pad. Een rondje door Vieux-Condé kon er ook nog wel bij. Aan de Rue Jean Jaurès kwamen we aan het tramstation “Le Boulon” waar de stadstram van Valenciennes een keerlus heeft en dan terug rijdt. Aan de brug over de Schelde tussen Fresnes-sur-L’Escaut en Condé-sur-L’Escaut draaiden we af naar het centrum van Condé.
Le Maison pour Tous (!) in Vieux-Condé. Rust in het parkje. Hoekgebouw op de Place Verte. Ecluse Hensies.
Na het middageten vertrokken we via de Route de Thivencelle tot aan de Hayne en volgden van daaraf de dijk van het Canal de Mons zoals het verlengde van het Canal de Pommeroeul-Condé in Frankrijk genoemd wordt. We reden de grens terug over en kwamen voorbij de sluis van Hensies die net als die van Pommeroeul op dubbel rood stond. Het was zonnig maar toch brandden alle verlichting in het bedieningsgebouw. Ik vraag me af waar dat voor nodig is. Via de Chaussée de Brunehaut reden we verder tot in Harchies en via 39.98.84.1 terug naar de boot. Deze rit was weer goed voor 37 km en we zijn vandaag weer op veel plaatsjes geweest waar we voordien nog niet geweest waren.
Gisteren avond regende het hard en werd het kouder waardoor we binnen moesten gaan zitten. Deze nacht heeft het echter niet zo veel geregend gezien de banken nog droog waren deze morgen.
Gisteren avond na de buien. Ons ligplaatsje. De veiligheidsdeur. De Iguanodon op de rotonde. Sunset.
Fiettocht van vandaag (28 km): Van nr 95 via 99 en 1 naar het fietspad over Ravel L78A. Langs La Grande Bruyère (voormalige zand en platte steen groeve) tot aan 93 langs het Canal Ath-Blaton. Door het dorp nvan Blaton naar de Rue Meuris Maraiz en via 20 naast de Autoroute de Wallonie langs Basècles. Net over de spoorlijn linksaf over een andere oude spoorlijn langs Thumaide, Ramegnies tot net voorbij de TGV-lijn. Via 43.20.16 tot in Willaupuis. Door het dorp via 19.21 naar Braffe, Bury en via 1 naar Roucourt. Onderweg twee maal moeten schuilen voor een bui en dan verder tot over het Canal Nimy-Blaton-Péronnes naar Péruwelz. Via de rotonde Boule tot aan het kanaal en over het fietspad op de zuidoever terug naar Blaton.
Hopplantage in Basècles. Ik hou de wacht. Interieur Eglise de Tous-les-Saints in Blaton.
Toen we aan de boot arriveerden stond er een gezin met de fiets ter hoogte van de picknickplaats. Een man praatte met hun en toen die hoorde dat wij onder ons Nederlands praatten vroeg hij de mensen de weg te wijzen naar Mons. Het was een koppel uit Gent met twee jongens van de ouderdom van onze Nout die een fietsreis maakten en nu van ergens bij Doornik van de camping kwamen en naar de jeugdherberg in Mons reden. We vertelden hen dat we vroeger ook met de fiets op vakantie gingen en dan ook in jeugdherbergen sliepen. Na een halfuurtje met koffie aan boord en het nuttigen van hun lunch op de picknickbank zetten ze hun reis verder.
Ik heb nadien nog een klein ritje in de omgeving gemaakt en ben het mooie interieur van de kerk gaan bekijken.
Gelukkig is het bouwverlof begonnen en wordt er niet gewerkt aan de nieuwe kade zodat we goed hebben kunnen slapen. Gisteren avond kwamen aan de overzijde wel een groepje jonge gasten met een visserstentje en visgerief langs het kanaal zitten maar daar hebben we niet veel lawaai van gehad.
Ik ben deze morgen wel te 06:30 uur wakker geworden van een vrachtschip dat voorbij voer maar ik ben nadien toch nog terug in slaap gevallen tot 08:30 uur. Tijdens het ontbijt passeerden er twee Nederlandse jachten en wanneer ik op de AIS keek zag ik dat de twee die gisteren in Blaton op de kop aan het sluisje van het oude kanaal lagen weg waren. Daar hebben we in het verleden al een paar keer gelegen en daar was het goed en we gaan maken dat we daar zijn.
Ze voorspelden voor vandaag mooi weer tot 17:00 uur en we zijn te 09:00 uur vertrokken om op tijd daar te zijn en nog te kunnen gaan fietsen. We arriveerden net samen met het vrachtschip Freedom (Brugge) aan de versmalling aan de veiligheidsdeur en wij zijn een honderdtal meter ervoor gestopt om hem de ruimte te geven.
Te 09:55 uur lagen we vast aan de kade.
Het oude Canal Pommeroeul-Antoing. Le Jardin Géologique. Gemeentehuis Bernissart.
Om van het goede weer te profiteren zijn we al voormiddag nog vertrokken voor onze fietstocht (28 km). Van onze ligplaats reden we via 99.1 naar het fietspad op de oude spoorlijn L80 Blaton-Bernissart die we volgden tot op het einde ter hoogte van de Lac de Bernissart. Hier draaiden we naar het dorp en bezochten Le Jardin Géologique. (Een tuin met vele verschillende soorten rotsblokken met infoborden betreffende herkomst, samenstelling, vindplaats en geologische tijd).
In het dorp passeerden we aan het VV-kantoor en het Musée de L’Iguanodon. Hier in de mijn van Bernissart zijn eind maart 1878 op een diepte van 322 meter fossielen van Iguanodons gevonden. Eerst dachten de mijnwerkers dat ze “met goud gevulde holle boomstammen” hadden gevonden. Het bleken beenderen te zijn die gevuld waren met pyriet (ijzerdissulfide FeS2), een goudglanzend mineraal. Vervolgen reden we tot het oude kanaal Pommeroeul-Antoing dat we volgden tot waar het gedemp werd ter hoogte van het Etang de Pommeroeul. Hier staken we het Canal de Condé-Pommeroeul (dat daar dus al 31 jaar ongebruikt bij ligt!) over richting het dorp. Op het grote grasplein, Place des Hautchamps, met de Eglise Notre-Dame met de scheve spits aten we onze picknick op.
De scheve “muts” van de Eglise Notre-Dame Pommeroeul. Eglise de Tous-les-Saints an Blaton.
Daarna reden we richting station en verder naar het viaduct van de E42 over het Canal Blaton-Nimy. Dat volgden we weer tot in Hautrage en via Villerot reden we door het Fôret indivise de Sambruges tot aan het Canal Ath-Blaton in Stambruges. Vanaf hier volgden we dit kanaal tot we terug aan de boot arriveerden.
De late namiddag en avond zijn er wel veel vrachtschepen gepasseerd. Het is hier drukker dan de vorige dagen.
Dag 48 - Zondag – 14.07.2024 – Port de plaisance Mons – Kade Pommereuil
Het feestje van de jetski’s van gisteren avond heeft toch maar tot 00:00 uur geduurd. Deze morgen waren ze allemaal weg, het tentje was weg en de vuilbak zat propvol. Ze hebben het dan toch opgeruimd !. Deze morgen eerst de watertank bijgevuld, ontbijt genomen, de vuilbak naar de container en te 10:05 uur zijn we vertrokken. We moeten vandaag een langer stuk varen gezien er tot in Blaton eigenlijk geen aanlegplaatsen zijn buiten de hoge kades hier en daar, maar die zijn te hoog om de fietsten van boord te krijgen.
Laad- en loskades onderweg. Oeverversterkingen. Langs de nieuwe kade van 23 miljoen € vóór de sluis van Pommereuil die 31 jaar gesloten geweest is !
De eerstvolgende plaats waar we zouden kunnen liggen is voor de sluis Pommereuil (die nog steeds buiten gebruik is) aan het wachtstaketsel maar bij nazicht van de scheepvaartberichten mag je daar sedert 10.07.2024 tot nader order niet meer liggen. We zullen dan maar zien hoever we moeten.
Toen we te 12:10 uur daar arriveerden zagen we dat er een ganse nieuwe betonnen kade gemaakt is en gezien het zondag was zijn we daar maar gaan liggen. Op de AIS zag ik even voordien dat het volgende plaatsje in Blaton waar we nog ooit gelegen hebben bezet was, dus dan stoppen we hier maar.
Dag 47 - Zaterdag – 13.07.2024 – Port de plaisance Mons
Deze morgen na het ontbijt dadelijk vertrokken voor onze fietstocht (28 km) We vertrokken van de haven via 41.3.45.9.1 langs de rivier de Haine via de Faubourg du Parc richting Ceusmes. Hier passeerden we aan het Maison Van Gogh. Dat is een van de huizen waar schilder Van Gogh enige tijd gewoond en gewerkt heeft. Het huis staat op een drassig stuk grond en is in de loop der tijden helemaal scheef gezakt. In de tuin staan een aantal borden met de tijdslijn van het leven van Van Gogh. Via 67.23 reden we langs de grote Terril de l’Herebus. Vanaf hier liep het pad weer over een oude treinbedding langs Mesvin tot aan Spiennes.
In de jachthaven La Grand Large Mons. Ten huize van Vincent Van Gogh. Vlas.
Hier bevinden zich de oud vuursteenmijnen Minières neolitiques de Petit-Spiennes. Vervolgens door Spiennes naar Saint-Symphorien. Via de Saint-Symphorien Militairy Cemetery reden we naar het dorpje waar naast de kerk op een pleintje een Menhir Neolitique staat Na een sanitaire stop in de zaal van Les Tilleuls reden we via 91.21.23 door het Bois d’Havré en via de wijk Chêne aux Haies naar Nimy waar we terug aan het Canal du Centre net voor het meer Le Grand Large aankwamen.
Obelix achterna. Theatre Royal. Kunst in de stad: gemaakt van duizenden plat gedruikte blikjes !
Na het middageten zijn we nog gaan winkelen bij de Lidl in Glin en nadien nog naar het winkelcentrum Les Grands Prés geweest.
Tegen 18:30 uur vertrokken we dan naar de stad om iets te gaan eten. Het werd het Grieks restaurant Akropolis in de Rue du Mirroir net naast Le Grand-Place. Het was er lekker, met een goede en snelle service en aan democratische prijzen. Het was overal druk in de stad, de terrassen zaten allemaal vol en er hing een gezellige sfeer met Zuid-Amerikaanse muziek en dans voor het stadhuis.
De mooie Grand Place. Stevig hellende straten in het centrum. De Belforttoren.
Na het eten hebben we nog een kleine wandeling door het centrum gemaakt. Het is een mooie stad met veel oude gerestaureerde gebouwen. De blijkvangers zijn het stadhuis, de Belfortoren, het Hôtel de la Couronne Impériale, het Externat Saint-Joseph, de Collégiale Sainte-Waudru en het Theatre Royal.
Alles samen hadden we vandaag 49 km op onze teller en onze 1000e km van deze reis is gereden.
Ecologische muurbedekking! De Collégiale Sainte-Waudru