Archief per maand
  • 03-2025
  • 02-2025
  • 01-2025
  • 12-2024
  • 11-2024
  • 10-2024
  • 09-2024
  • 08-2024
  • 07-2024
  • 06-2024
  • 05-2024
  • 04-2024
  • 03-2024
  • 02-2024
  • 01-2024
  • 12-2023
  • 11-2023
  • 10-2023
  • 09-2023
  • 08-2023
  • 07-2023
  • 06-2023
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 06-2017
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 10-2013
  • 04-2013
  • 02-2013
  • 04-2012
  • 06-2011
  • 04-2011
  • 02-2010
  • 01-2009
  • 05-2008
  • 12-2005
  • 12-2003
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Een interessant adres?
    Vlaamse actieve senioren.
    Antwerpen-centrum
    Welkom op de webstek van de Vlaamse actieve senioren vzw
    12-06-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tabletcafe voor Senioren

    Tablet café voor Senioren

    1 - Algemene info

    2 - Hacking en criminaliteit met bankkaarten

    3 - Top 5 tips om hackers te verslaan

    4 - Artificiële Intelligentie (AI) voor huis- tuin- keuken- klus en administratiehulp 

    5 - De cloud ? Tweestapsverificatie ? Betalen met PayPal ?

    6 - PAKKETFRAUDE


    Algemene info

    Bijdrage van Eddy Cuyckens

    Openbare wifinetwerken zijn handig, maar oplichters kunnen meekijken, wachtwoorden stelen of malware installeren. Hoe gebruikt u gratis wifi op een veilige manier?

     

    1. Hoe onveilig is openbare wifi?

    Europol wijst in een rapport uit 2020 op de gemakkelijke toegankelijkheid van openbare wifi voor cybercriminelen om gebruikersgegevens te monitoren en te stelen. Volgens de Europese politieorganisatie mag u nooit veronderstellen dat gratis wifi veilig is. Iedereen kan immers een openbaar wifinetwerk installeren. Sommige smartphones connecteren trouwens automatisch met een gratis wifinetwerk dat een bekende toegangsnaam uitzendt.

    Vooral in drukke omgevingen zoals vliegvelden of stations kunnen criminelen gemakkelijk valse draadloze netwerken creëren om gebruikers in de val te lokken.

    Maar ook een officieel openbaar wifinetwerk van een overheid, handelaar of dienstverlener kan risicovol zijn. Oudere wifitechnologieën zijn bewezen onveilig en kunnen worden gekraakt. Dus zelfs als u een ‘betrouwbaar’ openbaar draadloos netwerk gebruikt, bent u er niet zeker van dat een crimineel het niet gehackt heeft en allerlei gegevens over u verzamelt.

    Dan is er nog uw privacy. Zelfs als u een betrouwbaar openbaar wifinetwerk gebruikt, mag u er niet vanuit gaan dat de verstrekker uw persoonlijke gegevens als een goede huisvader beheert. De eigenaar van het netwerk kan immers alles ‘zien’ wat u op het internet doet. Mogelijk vraagt de eigenaar u eerst om een privacyverklaring te ondertekenen. Zelden leest iemand die lange lappen tekst, maar mogelijk geeft u door te aanvaarden allerlei toestemmingen waar u het niet mee eens zou zijn mocht u de verklaring aandachtig lezen.

    2. Hoe controleer ik de verbinding?

    Zorg er om te beginnen voor dat u effectief het echte, correcte wifinetwerk gebruikt van de locatie waar u zich bevindt. Controleer de naam en het wachtwoord van het aangeboden wifinetwerk. Dubbelcheck eventueel bij een medewerker van de locatie waar u zich bevindt. Wees dubbel voorzichtig als u geen wifiwachtwoord moet invoeren.

    Gebruik eventueel een app zoals Fing, WiFi Analyzer of NetSpot om het netwerk te controleren. Zorg er in elk geval voor dat uw apparaat alle recente veiligheidsupdates heeft en dat uw antivirussoftware bijgewerkt is. Heeft uw apparaat een firewall, controleer dan dubbel dat die ingeschakeld is. Idealiter schakelt u Bluetooth, bestandsdeling, netwerkontdekking en het automatisch verbinden van wifi uit vooraleer u openbare wifi inschakelt.

    Surf alleen naar betrouwbare, versleutelde websites die beginnen met ‘https://’. Gebruik tijdens het surfen altijd een incognitotablad, zoals de ‘InPrivate’-modus bij Edge, de icognitomodus bij Chrome of de privémodus bij Safari. Wanneer u verbonden bent met een openbaar wifinetwerk, gebruikt u trouwens bij voorkeur een browser met extra privacyfocus, zoals Firefox Focus of DuckDuck Go. Gebruik zo veel mogelijk tweefactorauthenticatie.

    Bedenk dat een persoonlijke hotspot van uw eigen toestel of dat van een vriend of collega een veiliger manier is om wifi te gebruiken. Maar dan moet u natuurlijk wel over voldoende mobiele data beschikken.

    3. Welke software beschermt me?

    De veiligste manier om een openbaar wifinetwerk te gebruiken is met behulp van een virtual private network (vpn). Dat is meestal een betalende optie, maar wel het belangrijkste wapen tegen hackers en datadieven. Een vpn is een beveiligde tunnel die uw online verkeer verbergt en versleutelt, waardoor u veilig en privé kunt internetten, zelfs op onbetrouwbare netwerken zoals openbare wifi.

    Sommige routerfabrikanten, zoals bijvoorbeeld het Duitse AVM met zijn Fritz!Box-routers, bieden gratis vpn aan via uw eigen thuisnetwerk. AVM gebruikt hiervoor de vpn-software van WireGuard. Heeft uw router deze mogelijkheid, schakel die ingebouwde vpn dan zeker in zodat u onderweg overal veilig over uw eigen thuisnetwerk kunt surfen. WireGuard is open source en gratis te gebruiken, maar daarvoor is wel enige computerkennis nodig.

    Commerciële vpn’s zoals ExpressVPN, NordVPN en vele andere zijn veel gebruiksvriendelijker, maar kosten geld. Meestal is er wel een periode van enkele weken waarmee u deze diensten gratis kunt gebruiken. Reken op 3 à 5 euro per maand voor de basisversies van deze vpn-diensten.

    4. Vermijd het gebruik van gevoelige apps

    Belangrijk is om op een openbaar draadloos netwerk geen gevoelige gegevens te delen, zeker als u geen vpn gebruikt. Uw bank- en verzekeringszaken handelt u beter af bij u thuis of via mobiele data, niet met openbare wifi. Hetzelfde geldt voor het gebruik van medische apps zoals Helena, iHealth, mynexuzhealth of de app van uw ziekenfonds. De gegevens in wachtwoordenmanagers zoals 1Password, LastPass of Keepass werkt u ook beter niet bij op een openbaar wifinetwerk.


     Hacking en criminaliteit met bankkaarten

    Vishing, spoofing, phishing … whatever Hoe we het ook noemen: hackers en criminelen blijven mensen misleiden om zich zo meester te maken van uw zuurverdiende centen.

    Er werden opnieuw verschillende mensen, waaronder ook Vl@s-leden, slachtoffer van criminelen en hackers. Deze boeven blijken steeds vindingrijker en onbeschaamder op te treden.
    Oplichters telefoneren in naam van bv. de bank om toegang te krijgen tot persoonlijke informatie, codes en/of kredietkaartgegevens. Ze doen dit door o.a. in te spelen op de ongerustheid van klanten met de melding dat er vermoedens zijn van kredietkaart-fraude.
    Sommigen maken een afspraak om bij je thuis langs te komen om nog geloofwaardiger over te komen en in te kunnen spelen op de gemoedstoestand. Dit kan je zien als een vorm van psychologische manipulatie.
    In een vorig bericht ‘Heet van de Naald’ waarschuwden we voor dergelijke criminele praktijken. De oplichters spreken met kennis van zaken, kennen je privégegevens en zijn erg geloofwaardig. Ze winnen je vertrouwen omdat ze over persoonlijke informatie be-schikken.
    Bovendien doen ze zich niet enkel voor als medewerkers van je bank, maar ook als de fraudedienst van de politie of Card Stop (Card Stop is de dienst waarmee je bankkaarten kan blokkeren).
    De hackers bootsen een 'echt' oproepnummer na of ze gebruiken de naam van een per-soon die daadwerkelijk bij jouw bank werkt.
    Kort daarna of zelfs al tijdens het telefoongesprek staat de oplichter aan je deur en wanneer je je bankkaarten (met pincodes) aan de ‘hulpvaardige medewerker van de bank’ overhandigt, is het kwaad geschied.
    Het blijkt dat ook gsm’s, juwelen, cash en computers gestolen worden.

    In andere gevallen stelt de oplichter voor om alles onmiddellijk via je gsm te regelen. Men vraagt je om codes in te tikken, te klikken op links, e.d.
    En ook in dit geval wordt je bankrekening leeggehaald voor je het goed en wel beseft …
    De criminelen zijn steeds beter voorbereid en gaan georganiseerd te werk. Vertrouw het niet wanneer ‘iemand van de bank’ of de politie gaat langskomen om je te helpen met de ‘fraude op je bankrekening’.
    Voorkomen is beter dan genezen • Het nummer van Card Stop is 078-170 170. Card Stop zal nooit een gsm-nummer gebruiken. • Klik nooit op een link in een bericht, maar zoek via Google zelf naar de juiste dienst. • Installeer nooit software op vraag van iemand die je niet kent of zelf om hulp hebt gevraagd. • Voer geen andere verrichtingen uit met je bankkaartlezer dan die waarvoor je de bankkaartlezer normaal gebruikt. • Log nooit in op bankapplicaties of andere gevoelige data op vraag van iemand of zelfs van je bank. Informeer desnoods eerst bij je bank of het wel OK is. • Bankbedienden gaan nooit voorstellen om bij jou thuis langs te komen. • Geef persoonlijke gegevens zo weinig mogelijk prijs op het internet en scherm je profielen goed af voor onbekenden. • Versnipper documenten met persoonlijke gegevens (bv. facturen) voor je ze weggooit. • Scan nooit identiteitsdocumenten in om ze via mail te versturen naar onbe-kenden. • Zorg voor een goed antivirusprogramma en zorg ervoor dat je steeds de meest recente versie van je besturingssysteem hebt.

    Toch slachtoffer geworden

    • Bel zo snel mogelijk naar je bank om je rekening(en) te blokkeren (ook digitale zoals applePay, GooglePay, enz.). • Bel de juiste Card Stop op het telefoonnummer 078-170 170 om je fysieke bankkaarten te blokkeren. • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Deze zal, samen met de bank en Card Stop proberen de transactie te blokkeren, alsook de rekening naar waar de bedragen werden gestort. Zo kan in veel gevallen het geld gerecupereerd worden. • Bewaar alle sporen (sms’jes, telefoonnummers, bankrekeningen waarop werd gestort, enz.) en neem deze mee naar jouw aangifte. Liefst in digitale vorm. • Meld het verdachte nummer en de verdachte rekeningnummers op safeonweb.be.

    Nog een beetje info over criminele tactieken zoals …


    PHISHING 


    • Je ontvangt een e-mailbericht dat verwijst naar een website die erg sterk lijkt op een betrouwbare website van bv. je bank, de overheid, je provider, je energieleverancier, enz. maar … het lijkt alleen maar zo: de websites waarnaar men je wil leiden zijn vals.
    • Meestal gaat de melding over bv. nieuwe veiligheidsmaatregelen of databanken die bijgewerkt moeten worden.
    • Men gebruikt verleidende woorden zoals ‘Urgentie’, ‘Klik op deze link’, ‘Uw pakketje is onderweg!’, ‘We konden je zending helaas niet afleveren’, ‘Je hebt nog recht op een aanvullend vakantiegeld’, ‘Je hebt gewonnen! Klik op …’.
    • Maar er wordt ook gedreigd (met bv. het afsluiten van je account) als je het bericht
    negeert.
    • De mail is niet altijd persoonlijk gericht, maar gebruikt bv. algemene aansprekingen zoals 'Geachte klant'.
    • Het bericht bevat vaak ook spellings- en taalfouten.
    • Het e-mailadres maakt in veel gevallen duidelijk dat het bericht onbetrouwbaar is. Maar soms is het verschil in de naam zo klein dat men gemakkelijk in de val trapt, een lettertje meer of minder merk je niet altijd op. Idem met websites.
    • Soms wordt er software aangeboden die je, zogezegd om je account beter te bescher-men, moet downloaden.
    • Sommige berichten vragen je online krediet te kopen om een boete te betalen en voe-gen een link naar de site waar je online kan betalen toe. Klik nooit op dergelijke linken!
    Wat moet je doen als je een (vermoedelijk) phishing bericht ontvangt?
    • Klik dus niet op de link in de mail en open geen bijlagen.
    • Neem contact op met de bank of instelling waarvan de e-mail zogezegd afkomstig is om de authenticiteit te controleren.
    • Stuur het bericht door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder het daarna.

    VISHING en SPOOFING


    Naast het feit dat valse medewerkers van banken, politie of andere diensten zich meester trachten te maken van je bankkaarten, pincodes of codes van je kaartle-zer, proberen ze je ook te overtuigen dat er problemen zijn met je computer.
    • Na het verkrijgen van gegevens, blokkeren ze je computer tot je een vergoe-ding betaalt.
    • Meestal spreken ze Engels: ‘Hello, this is Microsoft. There is a problem …’.
    • Jouw bank, de politie, Card Stop, bedrijven zoals Microsoft, enz. bellen nooit klanten op een dergelijke manier op.
    • Het gebeurt ook dat iemand zich voordoet als een medewerker van de Nationale Loterij en naar je persoonlijke gegevens vraagt. De Nationale Loterij belt nooit spelers op om bankgegevens of persoonlijke data te vragen, noch om deel te ne-men aan een spel.

    Wat moet je doen als je dergelijke telefoontjes ontvangt?


    • Geef nooit persoonlijke gegevens via telefoon door. Nogmaals: de eerder ge-noemde instanties zullen je daar nooit voor opbellen.
    • Vraag de beller naar zijn/haar naam, adres, telefoonnummer en zeg dat je zal terugbellen. Wellicht gaat men hier niet op in en zal men opleggen.
    • Geef geen enkele informatie telefonisch door aan een zogezegde bankmedewer-ker en bied aan om persoonlijk naar het bankkantoor te komen.
    • Verbreek de verbinding en neem sowieso contact op met je bank of met de dienst, firma of instantie die beweerde jou op te bellen.
    • Maak oplichters duidelijk dat je weet dat over oplichting gaat indien ze blijven bellen.


    Wees alert voor nog meer malafide praktijken!


    - Internetfraude waarbij onbestaande diensten of goederen te koop zijn.
    - De nalatenschap van Afrikaanse staatshoofden of miljonairs.
    - Exotische investeringen, Bill Gates die je geld aanbiedt, zieke erflaters die jou aanduiden als erfgenaam.
    - Men vraagt je hulp om tijdelijk je bankrekening te mogen gebruiken om een grote som geld te parkeren die men uit een land wil smokkelen.
    - Euromillions die je wint, terwijl je nooit deelnam aan de loterij.
    - Bekende mensen trachten je te overtuigen om bv. te investeren in bitcoins.
    - Nadat je een vriendschaps- of liefdesband opbouwde met een (onbekende) per-soon op het internet, komt de vraag om geld …
    - Je zoon of dochter heeft zogezegd een nieuw gsm-nummer, of zit zogezegd in de problemen of een kennis/vriend vraagt om zo snel mogelijk geld te sturen.
    - De mailbox van een van je contactpersonen werd gehackt en aan iedereen uit zijn adresboek wordt gevraagd naar een bepaald nummer te sms’en of een be-paalde code ergens in te geven om bv. zijn gsm of Facebook te deblokkeren.
    - Valse liefdadigheid met hartverscheurende berichten over rampen of ernstig zieke kindjes of mishandelde dieren.

    Voor download van volledige tekst, klik hier


    Top 5 tips om hackers te verslaan

    Cybercriminaliteit is een krachtig instrument geworden voor hackers die onze persoonlijke gegevens willen stelen en geld willen afpersen. De snelheid, anonimiteit en het gemak van internet hebben criminelen in staat gesteld om zeer gerichte aanvallen uit te voeren met weinig moeite.

    Volgens een recent rapport van cybersecuritybedrijf  Norton hebben hackers in 2017 in totaal £130 miljard van consumenten gestolen, waarvan £4,6 miljard van Britse internetgebruikers.

    Ondanks de toenemende verfijning van de hack- en phishingpogingen die cybercriminelen gebruiken, zijn er nog steeds een aantal stappen die we kunnen nemen om ervoor te zorgen dat we niet het nieuwste slachtoffer van hackers worden.

    Toptips om hackers te verslaan

    1. Maak sterke wachtwoorden

    Een uniek  wachtwoord aanmaken  is een van de makkelijkste manieren om jezelf te beschermen tegen online hackers. Door toegang te krijgen tot onze wachtwoorden, kunnen hackers ons geld stelen, toegang krijgen tot onze persoonlijke accounts en deze informatie vervolgens gebruiken om onze vrienden en familie op te lichten.

    Het stelen van wachtwoorden is een van de oudste trucs van hackers. Helaas maken we het ze wel erg makkelijk door hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts te gebruiken en een woord of getallen te kiezen die een persoonlijke connectie hebben, zoals de naam van een geliefde, geboortedatum of adres. Deze zijn voor ons allemaal makkelijk te onthouden, maar voor een hacker nog makkelijker te stelen.

    Een sterk wachtwoord moet tussen de 8 en 15 tekens lang zijn, een mix van hoofdletters en kleine letters en cijfers of symbolen bevatten. Hoe langer en onduidelijker het wachtwoord, hoe moeilijker het te kraken is. Een eenvoudige manier om uw wachtwoord te onthouden, is door een zin of zinsnede te maken die uniek is voor u. De eerste letter van elk woord vormt de basis van uw wachtwoord en letters kunnen worden vervangen door cijfers en symbolen om een ​​extra verdedigingslinie toe te voegen.

    2.   Klik nooit op verdachte links

    Phishing blijft een van de populairste manieren voor hackers om uw persoonlijke informatie te stelen en  schadelijke software  op uw computer te installeren. Het meest voorkomende type phishing scam is het misleiden van mensen om e-mails te openen of op een link te klikken die afkomstig lijkt te zijn van een legitiem bedrijf of een betrouwbare bron.

    Deze e-mails creëren vaak een gevoel van urgentie, waardoor de gebruiker zich gedwongen voelt om op de link te klikken of een bijbehorende bijlage te openen. De link kan u doorverwijzen naar een nepwebsite waar u wordt gevraagd om  uw persoonlijke gegevens in te voeren  of u naar een website brengen die uw computer rechtstreeks infecteert met ransomware.

    Rode vlaggen waar u op moet letten bij een verdachte e-mail zijn onder andere dreigende taal, een algemene begroeting, slechte grammatica, spelfouten, een niet-overeenkomende URL, beweringen over prijzen of een verzoek om persoonlijke informatie. Legitieme bedrijven zullen nooit e-mails sturen waarin u wordt gevraagd op een link te klikken om persoonlijke gegevens in te voeren of bij te werken.

    Phishing is een aanval die zich voortdurend ontwikkelt. De beste verdedigingslinie om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van hackers, is op uw intuïtie te vertrouwen. Als er iets niet klopt aan de e-mail, klik dan niet op de link.

    3.   Wees voorzichtig met wat u online plaatst

    Internet en sociale media hebben de manier waarop we dagelijks met elkaar communiceren, compleet veranderd. Deze cultuur van delen biedt cybercriminelen echter een eenvoudige manier om potentiële slachtoffers te profileren, zodat hun phishingpogingen gerichter en moeilijker te herkennen zijn.

    Hackers wenden zich steeds vaker tot sociale mediasites om toegang te krijgen tot persoonlijke informatie zoals leeftijd, functietitel, e-mailadres, locatie en sociale activiteit. Toegang tot deze persoonlijke gegevens biedt de hackers onschatbare informatie die kan worden gebruikt om een ​​zeer gerichte en gepersonaliseerde phishingaanval uit te voeren.

    Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van een hacker, moet u beter nadenken over wat u online plaatst, gebruikmaken van verbeterde privacyopties, de toegang beperken tot personen die u niet kent en sterke wachtwoorden creëren voor uw sociale media-accounts.

    4.   Installeer antivirussoftware

    Een van de belangrijkste manieren om uzelf te beschermen tegen malware en cyberaanvallen is door up-to-date anti-virussoftware te installeren. Anti-virussoftware is de eerste verdedigingslinie bij het detecteren van bedreigingen op uw computer en het blokkeren van ongeautoriseerde gebruikers om toegang te krijgen.

    Naast het installeren van antivirussoftware is het van groot belang dat u uw  software regelmatig bijwerkt. Zo voorkomt u dat hackers toegang krijgen tot uw computer  via kwetsbaarheden in oudere en verouderde programma's.

    5.   Vermijd het gebruik van openbare wifi

    Hoe verleidelijk het ook is om verbinding te maken met gratis wifi als je in het openbaar bent, het gebruik van gratis wifi plaatst ons in de directe vuurlinie van hackers. Openbare wifi vereist geen authenticatie om een ​​netwerkverbinding tot stand te brengen, waardoor hackers directe toegang hebben tot onbeveiligde apparaten op hetzelfde ongecodeerde open netwerk. Dit beveiligingsrisico stelt ons bloot aan hackers die waardevolle informatie stelen, zoals inlogwachtwoorden, creditcardgegevens en andere persoonlijke en financiële gegevens.

    Onbeveiligde wifi-netwerken kunnen ook worden gebruikt om malware te verspreiden naar apparaten die met het netwerk zijn verbonden, waardoor hackers onbeperkte toegang krijgen tot alles op uw apparaat.

    Een van de belangrijkste manieren om uzelf te beschermen tijdens het gebruik van een openbaar wifi-netwerk is door een VPN te gebruiken. Een VPN versleutelt uw internetverbinding, waardoor deze veilig is en uw privacy wordt beschermd. Andere veiligheidsmaatregelen zijn onder andere het uitschakelen van delen, het gebruiken van beveiligde sites en het uitschakelen van wifi wanneer u deze niet gebruikt.


    Artificiële Intelligentie (AI) voor huis- tuin- keuken- klus en administratiehulp

    Hier vind je een pdf bestand met de volledige handleiding die je kan bekijken, downloaden of printen

    Klik op deze link voor smartphone- en/of tabletgebruikers.


    De cloud ? Tweestapsverificatie ? Betalen met PayPal ?
    Gaat het allemaal wat te snel naar je zin ?
    Geen zorgen, hierbij enkele antwoorden op zeven veelgestelde vragen
    .

    1
    Wat is itsme

    en hoe werkt het ?

    Itsme is een identificatie-app waarmee je kunt inloggen op websites van bijvoorbeeld de overheid, je bank of je mutualiteit.
    Vroeger ging dat enkel met een token (een kaartje met darop 24 beveiligingscodes)  of een gebruikersnaam en een wachtwoord.. Dat was misschien gemakkelijker, maar niet echt betrouwbaar :  hackers krijgen die gegevens sneller te pakken dan je denkt.
    Vandaar dat de overheid, samen met vier grootbanken en drie telecomoperatoren, een app heeft gemaakt waarmee je kunt  bewijzen dat jij het bent die inlogt, en dus niet een hacker. Dat gaat in drie stappen. Eerst moet je je gsm-nummer ingeven,
    daarna itsme op je smartphone openen om tot slot een unieke pincode in te geven.
    Een goede beveiliging, maar daardoor is het soms moeilijk om itsme te installeren.

    Het itsme-stappenplan
    Je hebt twee mogelijkheden om itsme te

    installeren , namelijk met . . .

    1 Je elektronische identiteitskaart
    (hou je kaartlezer dus bij de hand)

    • Download gratis de itsme-app op je smartphone via Play Store (Android) of de App Store (iOS).
    • Surf op je computer of laptop naar my.itsme-id.com/account/activate.
    • Geef je gsm-nummer in en ga naar de volgende stap.
    • Verbind de kaartlezer met je computer (het kan dat er gevraagd wordt om eerst de juiste software te downloaden), steek je identiteitskaart in de lezer en geef je pincode in om een identificatiecode te krijgen in een sms’je.
    • Open itsme op je smartphone en geef ook daar je gsm-nummer in.
    • Knip en plak de code vanuit het bericht naar de app.
    • Bedenk nu een code van vijf cijfers ( die heb je elke keer nodig als je met itsme wilt inloggen) en maak eventueel gebruik van een digitale vingeafdruk of gezichtsherkenning
    • Zodra itsme geïnstalleerd is, kun je zonder gedoe gemakkelijk inloggen.
      De stappen hoef je dus niet elke keer opnieuw te doen. Geef je gsm-nummer in op de website waarop je je wilt aanmelden, open de itsme-app om te bevestigen, geef je code in en klaar !

    2 Je bankkaart

    • Download en open de itsme-app.
    • Selecteer de bank waar je kant bent.
      Je wordt meteen doorgestuurd naar de app of de website van de bank, waar je dan stap voor stap je itsme-account kunt activeren.

                                        2
                         Hoe moet ik al mijn

                    wachtwoorden onthouden ?

    Je kunt opgelucht ademhalen, want je hoeft al je wachtwoorden helemaal niet te onthouden. Het beste wat je kunt doen, is ze in een wachtwoordkluis opslaan of aan een wachtwoordmanager toevertrouwen. Google en Apple hebben er elk één. Het grote voordeel van zo’n kluis of manager is dat je maar één wachtwoord moet onthouden : het wachtwoord waarmee je de kluis openmaakt.
    Veel mensen vragen zich af of dat wel zo veilig is, want als hackers de code van de kluis kennen, kunnen ze toch overal aan ? Klopt, maar met tweestapsverificatie (zie verderop)  is dat bijna onmogelijk. De wachtwoordkluizen van Google en Apple zitten trouwens al in je browser. Als je inlogt op een website, dan krijg je normaal gezien een melding waarin gevraagd wordt of je je wachtwoord wilt opslaan. Ga je akkoord, dan komt je wachtwoord in de kluis en wordt het de volgende keer dat je wil inloggen automatisch voor je ingevuld. Gebruik je een andere laptop of computer ? Ook dan kun je aan al je wachtwoorden. Het enige wat je hoeft te doen, is inloggen op je Google- of Apple-account.

                                      3
                  Wat is tweestapsverificatie ?

    Tweestapsverificatie is een tweede beveiliging van je account.
    Zo kunnen hackers niet op je accounts, zelfs al kennen ze je wachtwoord.

    Tweestapsverificatie gebeurt dus in twee stappen :
    1 Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

    2 Je geeft een code in die je krijgt toegestuurd in een sms of
        een e-mail 
    OF je bevestigd met een vingerafdruk of je Face ID.

                            Wil je tweestapsverificatie instellen?
                    Ga dan naar de beveiligingsopties in je account.

                                          4
                               Wat is ‘de cloud’ ?

    De cloud is simpelweg een plek waar je je bestanden (tekstdocumenten, foto’s, muziek …)  kunt opslaan..Ze staan niet op je computer, tablet of smartphone, maar zweven als het ware rond op een wolk (het Engelse ‘cloud’)  in de digitale wereld.
    Voorbeelden van zulke opslagplaatsen zijn iCloud (Apple), Google Drive, Dropbox en One Drive. Maar waarom zou je je bestanden opslaan in de cloud als dat ook gewoon op je computer of tablet kan ? Omdat je foto’s, muziek en tekstdocumenten een stuk beter beschermd zijn. Gaat er een van je apparaten stuk, dan ben je je bestanden niet kwijt. Je kunt er altijd aan als je verbonden bent met het internet, met eender welk toestel. Eén minpuntje is dat als je foto’s bewerkt of een tekstdocument aanpast, je telkens het recentste bestand opnieuw in de cloud moet zetten. Maar als je er een gewoonte van maakt om vóór je je computer afzet al je documenten naar de cloud te slepen, hoeft het geen minpuntje meer te zijn.

    5

     Waarom moet ik op bijna elke website
     mijn gegevens achter laten ?

    Wil je een jurk kopen, een spelletje spelen op je smartphone of een dossier over de menopauze lezen ? Dat kan doorgaans alleen als je je registreert met een
    e-mailadres. Vervelend, al wordt dat niet zomaar gedaan. Je kunt je gegevens het best zien als een klantenkaart : hoe vaker je een website bekijkt, hoe beter en persoonlijker je bezoek zal worden. Lees je bijvoorbeeld geregeld gezondheidsartikels, dan ga je na verloop van tijd een persoonlijke nieuwsbrief in je mailbox krijgen met nog meer artikels die je mogelijk interesseren. Doe je bvb. dikwijls mee aan wedstrijden ? Dan zul je wellicht sneller op de hoogte zijn van nieuwe wedstrijden dan je vriendinnen/vrienden die er nooit aan meedoen.

    Het kan in sommige gevallen zeker interessant zijn om je te registreren. Maar check zo nu en dan eens of een registratie nog wel zinvol is. Als je op vijf jaar tijd maar één keer een jurk kocht op Zalando, heb je niet per se een account nodig.

                   Kijk goed na of de site wel betrouwbaar is. Dat zie je aan :

    • de url, die begint met https. Is dat niet zo, dan klopt er iets niet.
    • de verkoopsvoorwaarden en het privacy beleid, die je moet goedkeuren voor je je kunt registreren.
    • de persoonlijke gegevens die de website je vraagt. Dat je je naam en geboortedatum moet ingeven, is niet zo vreemd, je bankrekeningnummer en pincode zijn niet oké.
    • de prijzen, als het gaat om een webshop. Is het te mooi om waar te zijn ? Dan is dat wellicht ook zo.

     

                                                   6

                   Hoe werkt een digitaal klantenkaartsysteem ?

    Eén van de supermarkt, een van de bakker, een van de slager en nog een van de drogist.
    Als je portemonnee vol met klantenkaarten zit, overweeg je misschien om ze te digitaliseren.
    Daar bestaan tegenwoordig tal van gemakkelijke apps voor, waarvan Stocard er één is. In slechts enkele klikken stop je al je klantenkaarten erin !

    1 Download de app Stocard. Als het de eerste keer is, krijg je wellicht de vraag of je
       meldingen wilt 
    ontvangen. Kies voor ‘toestaan’ of ‘niet toestaan’.
    2 Tik op ‘kaart toevoegen’ (Google)  of op het plusteken rechtsboven (Apple) .
    3 Zoek in de lijst  naar de winkel waarvan je een klantenkaart hebt, of typ de naam in het
       zoekveld.   
    Gevonden ? Tik dan de juiste winkel aan.
    4 Je krijgt de vraag of je Stocard toegang geeft tot je camera om een foto te kunnen
       maken van je 
    klantenkaart. Tik op ‘tijdens gebruik van de app’ als je een smartphone
       hebt en op ‘ok’ als je een 
    iPhone hebt.
    5 Richt de camera van je telefoon tot de barcode van je klantenkaart binnen de
       rode lijnen op je scherm valt,
    en voilà, je klantenkaart zit vanaf nu in je digitale
       portemonnee.

    6 Goed geshopt ? Open dan de app, tik op de naam van de winkel waar je bent en laat je
         klantenkaart scannen.

    7 

    Hoe kan ik betalen met PayPal ?

    PayPal is als het ware een digitale portemonnee, waarmee je gemakkelijk en snel aankopen op het internet kunt betalen of geld kunt ontvangen van vrienden en familie. Het grote voordeel is dat je voor een betaling geen bankkaart of app nodig hebt, enkel je e-mailadres

    In 7 stappen naar een gratis PayPal-rekening

    1 Surf naar paypal.com en klik rechtsboven op ‘Aanmelden’.
    2 Kies welke rekening op jou van toepassing is : één voor privézaken, of een
       zakelijk rekening 
    (als je een eigen zaak hebt, bijvoorbeeld).
    3 Geef aan in welk land je woont en vul daarna je e-mailadres en gsm-nummer
       (voor 
    tweestapsverificatie) in.
    4 Je krijgt een sms’je met een beveiligingscode om te kunnen doorgaan.
    5 Kies een wachtwoord (of laat er een maken door je wachtwoordmanager).
    6 Geef je persoonlijke gegevens in (naam, geboortedatum, adres).
    7 Om een PayPal-rekening te kunnen openen, moet je akkoord gaan met de
       gebruikersovereenkomst en de privacyverklaring.
    Je hebt nu een
       PayPal-rekening, maar om online te shoppen, heeft PayPal n
    atuurlijk wel geld van
       je nodig. Daarvoor bestaan twee manieren : ofwel koppel je je bankrekening
       of kredietkaart aan de rekening, ofwel zet je er zelf geld op.
    Die keuze is
       volledig aan jou.

     Wens je deze tekst te downloaden ofuit te printen in pdf-versie, 
    klik dan op deze link


    PAKKETFRAUDE

    Ontvang je facturen voor pakjes die je nooit bestelde? Pas dan op voor pakketfraude

    Neem geen pakje aan dat niet op je naam staat en betaal geen facturen van spullen die je niet zelf besteld hebt. Met die tips wil de FOD Economie mensen behoeden voor pakketfraude. Oplichters bestellen spullen via webwinkels, maar laten het pakket of de factuur op jouw adres bezorgen. Zo proberen ze jou te laten opdraaien voor de kosten. 

    "Ik krijg al een tijdje facturen van webwinkels waar niet mijn naam op staat, maar wel mijn adres", legt VRT NWS-journalist Tim Verheyden uit. "Eerst dacht ik dat het om een foutje ging, maar de aanmaningen blijven komen. Ik heb ook geen idee voor welke spullen ik zou moeten betalen."

    Verheyden belde al naar een van de webwinkels. De facturen blijken bijvoorbeeld voor een kinderpyjama en linnen te zijn. "Niets daarvan heb ik ooit besteld of ontvangen. De pakketjes worden telkens met eenzelfde e-mailadres besteld via een webshop. Er wordt gekozen om later te betalen en vervolgens wordt mijn woonadres doorgegeven. De pakketjes zelf worden vermoedelijk opgehaald in een postkantoor."

    Oplichters onderscheppen pakjes

    Eind vorig jaar waarschuwde de FOD Economie al dat 'pakketfraude' in opmars is en dat doen ze nu opnieuw. "Dit is een gekende vorm van oplichting, waarbij mensen online pakketjes bestellen, kiezen voor de optie achteraf betalen en de spullen onderweg proberen te onderscheppen", legt woordvoerder Lien Meurisse uit. 

    Die pakjes onderscheppen doen de oplichters op verschillende manieren. Van oppikken in het postkantoor tot bij jou aanbellen om te vragen of er per ongeluk een pakketje voor hen is geleverd. "Als het een groot pakket is, wordt het al eens aan je voordeur achtergelaten door de bezorger. Zo kunnen de oplichters het ook makkelijk meenemen", aldus Meurisse.

    De FOD Economie heeft geen specifieke cijfers over hoeveel mensen slachtoffer worden van pakketjesfraude. Via hun consumentenplatform en meldpunt ConsumerConnect ontvangen ze wel regelmatig meldingen. 

    De FOD Economie geeft tips om je te beschermen tegen pakketfraude: 

    • Controleer altijd de naam en het adres op een pakket voordat je het aanneemt: Zie je een onbekende naam staan? Weiger dan het pakket.
    • Heb je het toch in ontvangst genomen? Geef het niet zomaar aan iemand mee: Neem contact op met de webwinkel om het terug te sturen. Als je een pakket nietsvermoedend hebt meegegeven aan de oplichter, bestaat de kans dat je achteraf een rekening en betalingsherinneringen ontvangt voor de aankoop.
    • Ontvang je facturen voor pakjes die je niet bestelde? Meld de webwinkel dat er misbruik is gemaakt van je naam en/of adres: De webwinkel kan je niet verplichten om het pakket te betalen als die niet kan bewijzen dat jij degene bent die de bestelling hebt geplaatst. Bewaar van alle documenten een kopie, want je kan deze later nog nodig hebben als bewijs.
    • Ga niet in op betalingsverzoeken voor bestellingen die je niet zelf hebt geplaatst.
    • Maak melding bij je bezorgdienst en consumentenplatform ConsumerConnectBij dit meldpunt van de overheid kan je terecht voor vragen, begeleiding en tips in verband met tal van consumentenproblemen.
    • Ga dan naar het politiebureau om een proces-verbaal te laten opstellen. Bij geldverlies geef je best het nummer van het proces-verbaal door aan jouw bank en eventuele verzekeraar.
    • Stuur een aangetekend schrijven aan de schuldeiser waarin je de vermeende schuld betwist. Voeg aan je schrijven een kopie toe van alle documenten, die jouw versie kunnen staven. Dat is heel belangrijk, want de wet verbiedt namelijk als handeling of praktijk 'het belagen van de consument, wanneer deze uitdrukkelijk en gemotiveerd zijn schuld heeft betwist'.

    Bpost en Post NL

    Postbedrijven bpost en PostNL hekelen in een reactie aan onze redactie de frauduleuze praktijken. Bij beide kwamen er al meldingen van klanten binnen. "We houden hier uiteraard cijfers van bij, maar we geven deze niet vrij. Fraudeurs lezen immers mee", stelt bpost-woordvoerder Mathieu Goedefroy.

    Steeds meer klachten over frauduleuze webshops

    "bpost doet er alles aan om haar klanten te sensibiliseren over fraudepraktijken en heeft hier ook een meldpunt voor: abuse@bpost.be. Alle meldingen op dit e-mailadres alsook de klachten die via onze klantendienst binnenlopen worden uitgebreid onderzocht, geanalyseerd en de klant in kwestie wordt geadviseerd over de te nemen acties. We adviseren in geval van fraude altijd ook om de politie te contacteren."

    "Hetgeen deze fraude mogelijk maakt, is net de optie achteraf betalen", vult Lies Florentie, woordvoerder van PostNL aan. "Maar webshops hebben natuurlijk hun commerciële redeneren om dat aan te bieden. Als je vermoedt dat je slachtoffer bent van pakketfraude, kan je dat melden aan onze klantendienst of mailen naar integriteit_be@postnl.be."

    Tim Verheyden diende intussen klacht in bij de politie en meldde de fraude via Consumerconnect. Voorlopig blijven de facturen in zijn brievenbus belanden.


    Bijlagen:
    2024_handleiding_AI_chatGPT.pdf (465.4 KB)   
    De cloud.pdf (675.2 KB)   
    Geen_verdachte_Link_klikken.png (54 KB)   
    Hacking en criminaliteit met bankkaarten.pdf (160.3 KB)   
    Installeer_Anti-Virus.png (37.8 KB)   
    Maak_een_sterk_paswoord.png (46.3 KB)   
    VERMIJD_PUBLIEKE_ WI-FI.png (36.6 KB)   
    Voorzichtig_on_line_posten.png (34.6 KB)   


    23-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2015-05-23 ADPR of AVG Wij doen mee

    GDPR - ook wij doen mee

    Jullie worden ongetwijfeld ook overspoeld door mails en nieuwsberichten rond GDPR.

    Vanaf 25 mei 2018 treedt de "Algemene Verordening Gegevensbescherming", beter bekend onder de naam GDPR (General Data Protection Regulation), in werking. Deze verordening heeft als doel de Europese burgers meer controle te geven over hun persoonlijke gegevens, een evolutie waar Vlas in het algemeen en de afdeling Antwerpen Centrum in het bijzonder mee voor instaat : Vlas Antwerpen Centrum blijft zich ertoe verbinden u op de meest transparant mogelijke manier op de hoogte te houden van het gebruik van uw persoonlijke gegevens.

    Omdat u in het verleden e-mails in verband met de werking van onze vereniging en ons maandelijks programma hebt ontvangen bent u momenteel één van de contacten in onze databank. Dit houdt in dat we u af en toe informatie over het reilen en zeilen van Vlas Antwerpen Centrum toesturen, waarvan we denken dat u ze interessant vindt. Zoals we ook in het verleden altijd hebben gedaan willen we volledig transparant zijn over de voorwaarden van ons legitieme gebruik van uw persoonlijke gegevens en u de kans geven om ons gebruik van uw gegevens te controleren.

    Als u geen informatie over onze afdeling meer van ons wilt ontvangen, laat het ons dan weten via een eenvoudige e-mail naar vlasantwerpen@gmail.com , we verwijderen uw gegevens dan definitief uit onze databank. Indien u ook in de toekomst op de hoogte wenst gehouden te worden over het reilen en zeilen van onze vereniging hoeft u geen actie te ondernemen en blijf je in de toekomst onze e-mails en programmablad ontvangen.

    Het is belangrijk dat u weet dat we uw persoonlijke gegevens nooit zonder uw uitdrukkelijke voorafgaande toestemming met derden zullen delen.

     

    Vriendelijke groeten,

    Vlas Antwerpen Centrum / het bestuur


    03-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2017-04-24 Bestuur Afdeling Antwerpen-Centrum

    Bestuur Afdeling Antwerpen-Centrum

                                                 Bestuursleden

    Voorzitter
    Gerda De Ryck
    0496 / 52 40 82
    03 / 293 07 45
    vlasantwerpen@gmail.com



                 

    Secretaris
    Jos T' Syen
    0494 / 70 72 41
    03 / 325 30 19 
    vlasantwerpen@gmail.com

                                                  Raadsleden

    Slegers Sylviane

    Verstraeten Vieneke

    Rita Van Pottelberge


    Blogmaster
    Van Geertsom Guido 
    gevanguido at gmail.com

    Christine Hanegreefs

       

     Eddy Cuyckens

    Edgard Maes

    Bijlagen:
    Eddy PASFOTO_InPixio-150PX.jpg (21.7 KB)   
    Edgard Maes_InPixio.png (43.4 KB)   
    Rita_Van_Pottelberge2.png (584.2 KB)   


    01-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weetjes

    Weetjes

    Volgende ledenvergadering - SAC : donderdag 10 april 2025

    Afspraak: 13u15 voor Spierkracht voor Senioren !!!

                     14u15 voor de ledenvergadering !!!

    in SAC (Sint-Anna Centrum Linkeroever)
    Halewijnlaan 86A
    2050 Antwerpen
    tel. 03 292 30 20


    Infopunt De Grote Verbinding

     Op de voormalige locatie van de bekende Garage Thuy is een infopunt over De Grote Verbinding geopend.
    Geïnteresseerden kunnen er vanaf 16 oktober elke woensdag van 10 tot 16 uur terecht voor informatie over de Oosterweelverbinding, Ringstad en de Ringparken.

    www.degroteverbinding.be 


    - Er is een nieuwe website : memory-shots.org/  waar iedereen oude herinneringen kan oproepen. Is in het leven geroepen voor dementerende mensen te helpen om in het verleden te kijken


    - Indien je nog geen museumpas hebt of in de toekomst je pas moet hernieuwen kan je dit doen door vriend te worden van de Antwerp Symphony Orchestra. Je krijgt gratis unieke activiteiten achter de schermen van het orkest, workshops en lezingen, en dit voor de prijs van 62 euro en hierin is de museumpas van 59 euro inbegrepen.
    www.antwerpso.be/vrienden.


    - Er is ook een vernieuwde website van Vl@s Nationaal : https://www.vlasvzw.be. Hier kan je al de activiteiten van al de andere afdelingen van Vl@s op terug vinden en kan je mits verwittiging en beschikbaarheid aan deelnemen.


    Voor degene die dit nog niet deden, graag betaling van het lidgeld 2025

    We zijn er misschien vroeg bij maar dit om onze administratie van 2025 voor het einde van het jaar zo goed mogelijk in orde te brengen, we hebben namelijk vorig jaar ervaren dat er meer bijkomend werk is om onze excel files voor de inschrijvingen van januari 2025 in orde te brengen als de betalingen maar eerst in december binnen komen.

    Vandaar onze oproep om, indien mogelijk,  nu reeds uw lidgeld te betalen voor 2025, voor een individueel lid is het 25 euro en voor een bijlid (dit is de partner van een lid die bij het lid inwoont) bedraagt het lidgeld 18 euro.

    U mag dit zoals steeds op onze gebruikelijke rekening BE58 7340 1261 7079 storten met als vermelding "Lidgeld 2025".

    Mocht u geen lid wensen te blijven in 2025, laat ons dat dan ook even per mail weten met eventueel de reden, dit is voor ons ook belangrijk.

    En zoals steeds worden de lidkaarten van 2025 uitgedeeld op de jaarlijkse algemene statutaire ledenvergadering en dit op maandag 13 januari 2025 en de daaropvolgende ledenvergaderingen.

    De prijs van het lidgeld bedraagt :

    Hoofdlid: € 25,00                                  Bijlid: € 18,00


    Hulp bij smartphone, computer, tablet en internet gebruiken

    Een mail verzenden, aanmelden bij 'ItsMe', werken met apps, ... je bent niet alleen met je digitale vragen. Je krijgt hulp op deze en andere vragen in een digipunt. Stad Antwerpen zorgt voor gratis begeleiding, samen met SAAMO en Buurtwerk Posthof vzw. Iedere Antwerpenaar met of zonder digitale kennis kan zonder afspraak terecht bij een digipunt, ook in jouw district.

    https://www.antwerpen.be/nieuws/hulp-nodig-bij-je-digitale-vragen-pop-up-digipunten-starten-ook-bij-jou-in-de-buurt  


    Conversatie Frans -  Engels – Spaans

    • Engels   →  2de en 4de maandag van de maand
    • Frans     →  1ste en 3de maandag van de maand
    • Spaans  →  1ste en 3de woensdag van de maand

    Aandacht!

    • Afspraak Spaans: eerst contact opnemen met Liliane Simons.
    • Let op! Elke taalgroep kan samen met Liliane de nodige afspraken maken.
    • Kan u niet deelnemen aan een les, informeer u bij een collega.

    Praktisch:

    • Organisatie: Liliane Simons, tel. 03/235 42 12 of GSM 0495/70 39 22
    • Waar: Dienstencentrum De Olijftak, Hollandstraat 21/27, 2060 Antwerpen (Frans / Engels)
    • Waar :Dienstencentrum Huize, Driekoningenstraat 1, 2600 Berchem (Spaans)

    Wij melden u met droefheid het overlijden van Walter Corten, die sinds 2019 lid was van Vl@s Antwerpen.

    We herinneren Walter als een steeds blijgezinde en positief ingestelde man die genoot van al de gesprekken die hij kon voeren met Vl@s leden en de activiteiten die hij meedeed in ons gezelschap. We blijven hem indachtig als een vrolijke, maar toch heel gevoelig en ingetogen iemand die een zware zorg met zich meedroeg.

    Bijlagen:
    Walter_v_Paula.png (254.1 KB)   
    wist-je-dat_250.png (41.6 KB)   


    01-01-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Inschrijven

    Belangrijke informatie bij het inschrijven

    Om een goed overzicht te krijgen, wordt bij elke activiteit vermeld of je moet inschrijven (I) of niet (NI), betalen op de rekening (B), betalen ter plaatse (BTP) of gratis (NB).

    Kost activiteiten is exclusief vervoer (behalve indien anders vermeld).

    = Inschrijven   B = Betalen op rekening      BTP = Betalen ter plaatse

     NI = Niet inschrijven     NB = Niet betalen (gratis)    MP = Museumpas

                                   Inschrijven bij: *** Jos T' Syen  ***

    v  Op de ledenvergadering

    v  Via mail *** vlasantwerpen@gmail.com ***

    v  Per telefoon *** 0494 / 70 72 41 of  03 / 325 30 19 : maandag tot vrijdag, van 18h30 tot 20h00 ***

     

    Betalen op rekening nummer: BE58 7340 1261 7079 van

    Vlaamse Actieve Senioren, Afd. Antwerpen Centrum

    Opgelet: bij betalende activiteit is de inschrijving pas definitief na betaling!

                                                                     ***

    Goed om weten: 

                                                                     ***

    Bijlagen:
    Ik_wil_me_inschrijven_150px.png (15.5 KB)   


    02-12-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Lidgeld

    Lidgeld 2025

    ♦ Vergeet niet het lidgeld van 2025 te betalen en dit vóór eind december 2024,  

    zo blijft u in orde met de verzekering en ontvang je maandelijks ons

    programma boordevol activiteiten .

    De prijs van het lidgeld is ongewijzigd :

    Individueel lid : € 25,00               Gezin : € 43,00

    ♦ Als iemand vanaf 1 oktober 2024 nieuw lid wordt van Vl@s Antwerpen telt het lidgeld van 25 euro (met partner 43 euro) tot 31 december 2025 en hoeft die persoon dus niet te wachten tot begin volgend jaar om lid te worden.

    ♦ Indien je geen lid meer wenst te blijven van VL@S, Antwerpen Centrum, gelieve ons dan ook een seintje te geven, eventueel maar vrijblijvend met de reden.

    ♦ En zoals steeds is het lidgeld  met vermelding: lidgeld, te storten op onze gekende

    rekening nummer: BE58 7340 1261 7079 van 

    Vlaamse Actieve Senioren, Afd. Antwerpen Centrum

    Bijlagen:
    lidgeld.gif (5.4 KB)   
    sprong_24-25.png (132.4 KB)   


    02-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Praktische werking Vl@s Antwerpen Centrum

    Praktische werking Vl@s Antwerpen Centrum

    Het programma voor de volgende maand wordt telkens de dag voor de ledenvergadering aan eenieder per mail verstuurd.

    Op de ledenvergadering ontvangt eenieder een gedrukt programma en degene die geen emailadres hebben en niet op de ledenvergadering aanwezig kunnen zijn, krijgen na de ledenvergadering hun programma per post toegestuurd

    Op pagina 2 van het programma en naast elke activiteit vindt je IB, I-NB, NI-NB, MP, de betekenis van deze afkortingen vindt je onder de rubriek/knop 'Ik wil me inschrijven'

    Op de ledenvergadering krijgt iedereen ook een inschrijvingsformulier dat op het einde van de vergadering ingevuld aan Jos kan gegeven worden.
    Iedereen die zich voor activiteiten heeft ingeschreven op de ledenvergadering mag zeker zijn van een plaats en krijgt hiervoor geen bevestiging meer, maar wordt wel verondersteld om snel te betalen (hier komen we nog op terug).
    Degene die niet op de ledenvergadering kunnen aanwezig zijn kunnen per mail hun inschrijvingen doorgeven en die worden per volgorde maar wel na de ledenvergadering behandeld.
    Zij krijgen van Jos een mail terug dat de inschrijvingen OK zijn of dat ze voor een bepaalde activiteit op de wachtlijst staan. Pas daarna wordt een snelle betaling verwacht maar niet voor de activiteiten waarvoor je in de wachtrij staat.
    Eventueel kan je ook telefonisch inschrijven bij Jos, maar dan vragen we uitdrukkelijk dat je je houdt aan de periode waartussen je mag bellen nl. tussen 17h30 en 20h00 gedurende de week zoals vermeld op pagina 2 van het programma.
    Inschrijven kan tot de datum vermeld in de detail van elke activiteit. Per uitzondering worden latere inschrijvingen aanvaard afhankelijk of er nog plaats is of de tickets nog niet aangekocht werden.
    Zeker per mail of telefonisch de vraag stellen aan Jos of er nog plaats is.

    Nu iets over de betalingen : deze dienen zo snel mogelijk te gebeuren en zeker voor de datum vermeld in het programma. Dit is toch belangrijk. Wij moeten soms lang op voorhand tickets aankopen, gidsen betalen en moeten daarom zeker zijn van jullie deelname.
    Je betaalt één bedrag voor al de activiteiten waarvoor je bent ingeschreven en in de mededeling vermeldt je enkel de data vb. 3 – 6 – 17/09

    Indien er een activiteit is waarvoor je bent ingeschreven en je er toch niet kan aan deelnemen laat het dan zo snel mogelijk per mail of telefonisch aan Jos weten zo kan desgevallend iemand anders je plaats innemen.

    Indien je de dag ervoor of de dag zelve plots verhinderd bent moet je dit laten weten aan degene die de activiteit organiseert (dit vindt je in je programma bij praktisch : organisatie) en dit per sms of telefonisch zodat men niet op je hoeft te wachten.

    Je bent nu ingeschreven en je hebt betaald, dan komen we aan de dag van de activiteit :
    Je moet je steeds aanmelden bij elke activiteit, even je achternaam zeggen zodat de verantwoordelijke je op de aanwezigheidslijst kan aanvinken, dit geldt ook voor de ledenvergaderingen en dit is wel degelijk belangrijk dat je aanwezigheid genoteerd staat en dit voor de verzekering (hier komen we nog op terug).

    Onder elke activiteit vindt je ook het praktisch gedeelte :
    Om hoe laat je waar moet zijn : er is een uur van afspraak en er is een start uur. Wij verwachten eenieder op het uur van afspraak omdat er vb. nog een eindje moet gestapt worden vooraleer op de plaats van de start te zijn voor een vertrek met een gids of om plaats te nemen in de zaal of om de trein te nemen of omdat er nog tickets moeten uitgedeeld worden of praktische afspraken gemaakt moeten worden enz.

    Als we met de trein, tram of bus ons verplaatsen moet eenieder wel een geldig vervoerbewijs hebben, trein, tram of bus tickets zijn nooit in de prijs inbegrepen enkel als we zelf een bus inleggen voor een daguitstap.
    Laat ons heel duidelijk zijn we wachten nooit op telaatkomers, excuses als de bus of tram is te laat kunnen we helaas niet aanvaarden, houdt daar gewoon rekening mee en neem een tram of bus vroeger om zeker op tijd te zijn.
    Dit klinkt misschien heel streng maar anders straffen we de mensen die wel op tijd aanwezig zijn. Er kan altijd overmacht zijn, maar laat het dan onmiddellijk aan de organisator weten en dan zien we wel wat er nog kan gebeuren.
    Je mag en kan ook steeds rechtstreeks naar de startplaats gaan, wees daar dan zeker 15 minuten voor het start uur en laat het per sms of telefonisch de dag zelve aan de organisator weten zodat die niet ongerust hoeft te zijn dat je er niet bij bent en dan kan die ook desgevallend aan de balie al tickets voor je kopen indien nodig.

    Dan mogelijke terugbetaling voor een activiteit die je betaald hebt maar waar je niet aan kan deelnemen.
    Terugbetalingen gebeuren enkel indien je dit gemeld hebt en we het ticket hebben kunnen doorverkopen, of als je plaats door iemand anders is kunnen ingenomen worden vb. indien we met gidsen werken of indien we maar eerst ter plekke voor het aantal aanwezigen moeten betalen.

    Maar in ieder geval iemand die zich niet heeft afgemeld wordt nooit terugbetaald.

    De mogelijke terugbetaling gebeurt steeds nadat de activiteit heeft plaats gevonden.

    Na de meeste activiteiten en daar waar het mogelijk is zoeken we een gezellig cafeetje op om nog wat na te praten voor de geïnteresseerden en is dus zeker geen verplichting , degene die de activiteit organiseert zal dit initiatief nemen.
    Hetgeen je daar consumeert zit uiteraard niet in de prijs van de activiteit en wordt individueel afgerekend.
    Soms vragen de garçons om per tafel af te rekenen daarom vragen we uitdrukkelijk om steeds voldoende klein geld mee te brengen zodat je met gepast geld kan betalen.

    Dan kijk ik nog even naar het programma :
    Op pagina 2 vindt je al de praktische informatie over de inschrijvingen en dan op de voorlaatste bladzijden vindt je o.a. de weetjes :
    Dit zijn activiteiten die we niet zelf organiseren maar die we je graag meedelen maar daarvoor moet je dus zelf initiatief nemen en contact opnemen.

    Madame Soleil laat al wat activiteiten zien die we in de toekomst plannen.

    En op de blog kan je foto’s zien van de voorbije activiteiten en nog veel andere informatie.

    Dan is er nog de algemene website van VL@S www.vlaamseactievesenioren.be 
    Hierop kan je al de activiteiten terug vinden van al de afdelingen over het ganse Vlaamse land.

    Door het feit dat je lid bent van Vl@S is het mogelijk om, ik zeg zo maar iets, een activiteit mee te doen aan de zee bij onze afdeling van Brugge, je moet dan wel zelf contact opnemen met die afdeling.

    In je lidgeld dat je hebt betaald zit ook een verzekering mocht er zich iets voordoen voor, tijdens of na een activiteit.
    Het is dan ook zeer belangrijk dat, indien je iets voorhebt, ik denk o.a. aan een valpartij voor, tijdens of naar het naar huis gaan van een activiteit van afdeling Antwerpen Centrum, je ons onmiddellijk op de hoogte brengt zodat we de nodige papieren kunnen invullen voor de verzekering.
    Maar ik hoop dat je dit nooit nodig zult hebben.

    Bijlagen:
    spelregels_150px.png (16 KB)   




    Foto









    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Inhoud blog
  • 2025-03-10 Federaal Parlement bezoek
  • 2025-03-07 Bowlen - Bowling Stones - Antwerpen-Luchtbal
  • 2025-03-05 Lezing Chinareis
  • 2025-02-28 Middagconcert - Het Alfama Kwartet - Amuz
  • 2025-02-26 Nieuwjaarsetentje – Plaasj Kaffee
  • 2025-02-25 Bowlen - Bowling Stones - Antwerpen-Luchtbal
  • 2025-02-21 Muziekclub – U vraagt, wij draaien – Nottebohm
  • 2025-02-20 Stapwandeling in samenwerking met Vl@s Zwijndrecht
  • 2025-02-12Bezoek - Tibetaans Instituut - Schoten
  • 2025-02-11Ledenvergadering – Spierkracht voor Senioren - SAC
  • 2025-02-05 Volkssterrenwacht URANIA in Hove
  • 2025-01-30 Reisverslag cruise op de Douro – Leo Vereecken
  • 2025-01-28 Bezoek kringloopwinkel in Merksem
  • 2025-01-21 Collectie Marc De Molder -Universiteitsbibliotheek Antwerpen – met gids
  • 2025-01-16 Stapwandeling in samenwerking met Vl@s Zwijndrecht
  • 2025-01-14 Bowlen - Euro Bowling - Deurne
  • 2025-01-13 Leden- en algemene statutaire vergadering met worstenbrood en appelbollen - SAC
  • 2025-01-08 Lezing “Wetenschap & Religie” door hoogleraar Patrick Loobuyck
  • 2024-12-20 Kerstreceptie met Christelle en Ann Lemaitre – SAC
  • 2024-12-19 Stedenwandeling – Brussel in Kerstsfeer – Eddy Cuyckens
  • 2024-12-11 Tentoonstelling - Margaretha van Parma – Oudenaarde
  • 2024-12-05 Tentoonstelling - Emile Claus - Deinze
  • 2024-12-04 Bedrijfsbezoek - Brandweerkazerne Antwerpen Noord
  • 2024-11-29 Het Taurus Quartet - Amuz
  • 2024-11-28 Wintertuin Van de Ursulinen – Onze-Lieve-Vrouw-Waver - met gids


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!