Tablet café voor Senioren
1 - Algemene info
2 - Hacking en criminaliteit met bankkaarten
3 - Top 5 tips om hackers te verslaan
4 - Artificiële Intelligentie (AI) voor huis- tuin- keuken- klus en administratiehulp
5 - De cloud ? Tweestapsverificatie ? Betalen met PayPal ?
6 - PAKKETFRAUDE
Algemene info

Bijdrage van Eddy Cuyckens
Openbare wifinetwerken zijn handig, maar oplichters kunnen meekijken, wachtwoorden stelen of malware installeren. Hoe gebruikt u gratis wifi op een veilige manier?
1. Hoe onveilig is openbare wifi?
Europol wijst in een rapport uit 2020 op de gemakkelijke toegankelijkheid van openbare wifi voor cybercriminelen om gebruikersgegevens te monitoren en te stelen. Volgens de Europese politieorganisatie mag u nooit veronderstellen dat gratis wifi veilig is. Iedereen kan immers een openbaar wifinetwerk installeren. Sommige smartphones connecteren trouwens automatisch met een gratis wifinetwerk dat een bekende toegangsnaam uitzendt.
Vooral in drukke omgevingen zoals vliegvelden of stations kunnen criminelen gemakkelijk valse draadloze netwerken creëren om gebruikers in de val te lokken.
Maar ook een officieel openbaar wifinetwerk van een overheid, handelaar of dienstverlener kan risicovol zijn. Oudere wifitechnologieën zijn bewezen onveilig en kunnen worden gekraakt. Dus zelfs als u een ‘betrouwbaar’ openbaar draadloos netwerk gebruikt, bent u er niet zeker van dat een crimineel het niet gehackt heeft en allerlei gegevens over u verzamelt.
Dan is er nog uw privacy. Zelfs als u een betrouwbaar openbaar wifinetwerk gebruikt, mag u er niet vanuit gaan dat de verstrekker uw persoonlijke gegevens als een goede huisvader beheert. De eigenaar van het netwerk kan immers alles ‘zien’ wat u op het internet doet. Mogelijk vraagt de eigenaar u eerst om een privacyverklaring te ondertekenen. Zelden leest iemand die lange lappen tekst, maar mogelijk geeft u door te aanvaarden allerlei toestemmingen waar u het niet mee eens zou zijn mocht u de verklaring aandachtig lezen.
2. Hoe controleer ik de verbinding?
Zorg er om te beginnen voor dat u effectief het echte, correcte wifinetwerk gebruikt van de locatie waar u zich bevindt. Controleer de naam en het wachtwoord van het aangeboden wifinetwerk. Dubbelcheck eventueel bij een medewerker van de locatie waar u zich bevindt. Wees dubbel voorzichtig als u geen wifiwachtwoord moet invoeren.
Gebruik eventueel een app zoals Fing, WiFi Analyzer of NetSpot om het netwerk te controleren. Zorg er in elk geval voor dat uw apparaat alle recente veiligheidsupdates heeft en dat uw antivirussoftware bijgewerkt is. Heeft uw apparaat een firewall, controleer dan dubbel dat die ingeschakeld is. Idealiter schakelt u Bluetooth, bestandsdeling, netwerkontdekking en het automatisch verbinden van wifi uit vooraleer u openbare wifi inschakelt.
Surf alleen naar betrouwbare, versleutelde websites die beginnen met ‘https://’. Gebruik tijdens het surfen altijd een incognitotablad, zoals de ‘InPrivate’-modus bij Edge, de icognitomodus bij Chrome of de privémodus bij Safari. Wanneer u verbonden bent met een openbaar wifinetwerk, gebruikt u trouwens bij voorkeur een browser met extra privacyfocus, zoals Firefox Focus of DuckDuck Go. Gebruik zo veel mogelijk tweefactorauthenticatie.
Bedenk dat een persoonlijke hotspot van uw eigen toestel of dat van een vriend of collega een veiliger manier is om wifi te gebruiken. Maar dan moet u natuurlijk wel over voldoende mobiele data beschikken.
3. Welke software beschermt me?
De veiligste manier om een openbaar wifinetwerk te gebruiken is met behulp van een virtual private network (vpn). Dat is meestal een betalende optie, maar wel het belangrijkste wapen tegen hackers en datadieven. Een vpn is een beveiligde tunnel die uw online verkeer verbergt en versleutelt, waardoor u veilig en privé kunt internetten, zelfs op onbetrouwbare netwerken zoals openbare wifi.
Sommige routerfabrikanten, zoals bijvoorbeeld het Duitse AVM met zijn Fritz!Box-routers, bieden gratis vpn aan via uw eigen thuisnetwerk. AVM gebruikt hiervoor de vpn-software van WireGuard. Heeft uw router deze mogelijkheid, schakel die ingebouwde vpn dan zeker in zodat u onderweg overal veilig over uw eigen thuisnetwerk kunt surfen. WireGuard is open source en gratis te gebruiken, maar daarvoor is wel enige computerkennis nodig.
Commerciële vpn’s zoals ExpressVPN, NordVPN en vele andere zijn veel gebruiksvriendelijker, maar kosten geld. Meestal is er wel een periode van enkele weken waarmee u deze diensten gratis kunt gebruiken. Reken op 3 à 5 euro per maand voor de basisversies van deze vpn-diensten.
4. Vermijd het gebruik van gevoelige apps
Belangrijk is om op een openbaar draadloos netwerk geen gevoelige gegevens te delen, zeker als u geen vpn gebruikt. Uw bank- en verzekeringszaken handelt u beter af bij u thuis of via mobiele data, niet met openbare wifi. Hetzelfde geldt voor het gebruik van medische apps zoals Helena, iHealth, mynexuzhealth of de app van uw ziekenfonds. De gegevens in wachtwoordenmanagers zoals 1Password, LastPass of Keepass werkt u ook beter niet bij op een openbaar wifinetwerk.
Hacking en criminaliteit met bankkaarten
Vishing, spoofing, phishing … whatever Hoe we het ook noemen: hackers en criminelen blijven mensen misleiden om zich zo meester te maken van uw zuurverdiende centen.
Er werden opnieuw verschillende mensen, waaronder ook Vl@s-leden, slachtoffer van criminelen en hackers. Deze boeven blijken steeds vindingrijker en onbeschaamder op te treden. Oplichters telefoneren in naam van bv. de bank om toegang te krijgen tot persoonlijke informatie, codes en/of kredietkaartgegevens. Ze doen dit door o.a. in te spelen op de ongerustheid van klanten met de melding dat er vermoedens zijn van kredietkaart-fraude. Sommigen maken een afspraak om bij je thuis langs te komen om nog geloofwaardiger over te komen en in te kunnen spelen op de gemoedstoestand. Dit kan je zien als een vorm van psychologische manipulatie. In een vorig bericht ‘Heet van de Naald’ waarschuwden we voor dergelijke criminele praktijken. De oplichters spreken met kennis van zaken, kennen je privégegevens en zijn erg geloofwaardig. Ze winnen je vertrouwen omdat ze over persoonlijke informatie be-schikken. Bovendien doen ze zich niet enkel voor als medewerkers van je bank, maar ook als de fraudedienst van de politie of Card Stop (Card Stop is de dienst waarmee je bankkaarten kan blokkeren). De hackers bootsen een 'echt' oproepnummer na of ze gebruiken de naam van een per-soon die daadwerkelijk bij jouw bank werkt. Kort daarna of zelfs al tijdens het telefoongesprek staat de oplichter aan je deur en wanneer je je bankkaarten (met pincodes) aan de ‘hulpvaardige medewerker van de bank’ overhandigt, is het kwaad geschied. Het blijkt dat ook gsm’s, juwelen, cash en computers gestolen worden.
In andere gevallen stelt de oplichter voor om alles onmiddellijk via je gsm te regelen. Men vraagt je om codes in te tikken, te klikken op links, e.d. En ook in dit geval wordt je bankrekening leeggehaald voor je het goed en wel beseft … De criminelen zijn steeds beter voorbereid en gaan georganiseerd te werk. Vertrouw het niet wanneer ‘iemand van de bank’ of de politie gaat langskomen om je te helpen met de ‘fraude op je bankrekening’. Voorkomen is beter dan genezen • Het nummer van Card Stop is 078-170 170. Card Stop zal nooit een gsm-nummer gebruiken. • Klik nooit op een link in een bericht, maar zoek via Google zelf naar de juiste dienst. • Installeer nooit software op vraag van iemand die je niet kent of zelf om hulp hebt gevraagd. • Voer geen andere verrichtingen uit met je bankkaartlezer dan die waarvoor je de bankkaartlezer normaal gebruikt. • Log nooit in op bankapplicaties of andere gevoelige data op vraag van iemand of zelfs van je bank. Informeer desnoods eerst bij je bank of het wel OK is. • Bankbedienden gaan nooit voorstellen om bij jou thuis langs te komen. • Geef persoonlijke gegevens zo weinig mogelijk prijs op het internet en scherm je profielen goed af voor onbekenden. • Versnipper documenten met persoonlijke gegevens (bv. facturen) voor je ze weggooit. • Scan nooit identiteitsdocumenten in om ze via mail te versturen naar onbe-kenden. • Zorg voor een goed antivirusprogramma en zorg ervoor dat je steeds de meest recente versie van je besturingssysteem hebt.
Toch slachtoffer geworden
• Bel zo snel mogelijk naar je bank om je rekening(en) te blokkeren (ook digitale zoals applePay, GooglePay, enz.). • Bel de juiste Card Stop op het telefoonnummer 078-170 170 om je fysieke bankkaarten te blokkeren. • Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Deze zal, samen met de bank en Card Stop proberen de transactie te blokkeren, alsook de rekening naar waar de bedragen werden gestort. Zo kan in veel gevallen het geld gerecupereerd worden. • Bewaar alle sporen (sms’jes, telefoonnummers, bankrekeningen waarop werd gestort, enz.) en neem deze mee naar jouw aangifte. Liefst in digitale vorm. • Meld het verdachte nummer en de verdachte rekeningnummers op safeonweb.be.
Nog een beetje info over criminele tactieken zoals …
PHISHING
• Je ontvangt een e-mailbericht dat verwijst naar een website die erg sterk lijkt op een betrouwbare website van bv. je bank, de overheid, je provider, je energieleverancier, enz. maar … het lijkt alleen maar zo: de websites waarnaar men je wil leiden zijn vals. • Meestal gaat de melding over bv. nieuwe veiligheidsmaatregelen of databanken die bijgewerkt moeten worden. • Men gebruikt verleidende woorden zoals ‘Urgentie’, ‘Klik op deze link’, ‘Uw pakketje is onderweg!’, ‘We konden je zending helaas niet afleveren’, ‘Je hebt nog recht op een aanvullend vakantiegeld’, ‘Je hebt gewonnen! Klik op …’. • Maar er wordt ook gedreigd (met bv. het afsluiten van je account) als je het bericht negeert. • De mail is niet altijd persoonlijk gericht, maar gebruikt bv. algemene aansprekingen zoals 'Geachte klant'. • Het bericht bevat vaak ook spellings- en taalfouten. • Het e-mailadres maakt in veel gevallen duidelijk dat het bericht onbetrouwbaar is. Maar soms is het verschil in de naam zo klein dat men gemakkelijk in de val trapt, een lettertje meer of minder merk je niet altijd op. Idem met websites. • Soms wordt er software aangeboden die je, zogezegd om je account beter te bescher-men, moet downloaden. • Sommige berichten vragen je online krediet te kopen om een boete te betalen en voe-gen een link naar de site waar je online kan betalen toe. Klik nooit op dergelijke linken! Wat moet je doen als je een (vermoedelijk) phishing bericht ontvangt? • Klik dus niet op de link in de mail en open geen bijlagen. • Neem contact op met de bank of instelling waarvan de e-mail zogezegd afkomstig is om de authenticiteit te controleren. • Stuur het bericht door naar verdacht@safeonweb.be en verwijder het daarna.
VISHING en SPOOFING
Naast het feit dat valse medewerkers van banken, politie of andere diensten zich meester trachten te maken van je bankkaarten, pincodes of codes van je kaartle-zer, proberen ze je ook te overtuigen dat er problemen zijn met je computer. • Na het verkrijgen van gegevens, blokkeren ze je computer tot je een vergoe-ding betaalt. • Meestal spreken ze Engels: ‘Hello, this is Microsoft. There is a problem …’. • Jouw bank, de politie, Card Stop, bedrijven zoals Microsoft, enz. bellen nooit klanten op een dergelijke manier op. • Het gebeurt ook dat iemand zich voordoet als een medewerker van de Nationale Loterij en naar je persoonlijke gegevens vraagt. De Nationale Loterij belt nooit spelers op om bankgegevens of persoonlijke data te vragen, noch om deel te ne-men aan een spel.
Wat moet je doen als je dergelijke telefoontjes ontvangt?
• Geef nooit persoonlijke gegevens via telefoon door. Nogmaals: de eerder ge-noemde instanties zullen je daar nooit voor opbellen. • Vraag de beller naar zijn/haar naam, adres, telefoonnummer en zeg dat je zal terugbellen. Wellicht gaat men hier niet op in en zal men opleggen. • Geef geen enkele informatie telefonisch door aan een zogezegde bankmedewer-ker en bied aan om persoonlijk naar het bankkantoor te komen. • Verbreek de verbinding en neem sowieso contact op met je bank of met de dienst, firma of instantie die beweerde jou op te bellen. • Maak oplichters duidelijk dat je weet dat over oplichting gaat indien ze blijven bellen.
Wees alert voor nog meer malafide praktijken!
- Internetfraude waarbij onbestaande diensten of goederen te koop zijn. - De nalatenschap van Afrikaanse staatshoofden of miljonairs. - Exotische investeringen, Bill Gates die je geld aanbiedt, zieke erflaters die jou aanduiden als erfgenaam. - Men vraagt je hulp om tijdelijk je bankrekening te mogen gebruiken om een grote som geld te parkeren die men uit een land wil smokkelen. - Euromillions die je wint, terwijl je nooit deelnam aan de loterij. - Bekende mensen trachten je te overtuigen om bv. te investeren in bitcoins. - Nadat je een vriendschaps- of liefdesband opbouwde met een (onbekende) per-soon op het internet, komt de vraag om geld … - Je zoon of dochter heeft zogezegd een nieuw gsm-nummer, of zit zogezegd in de problemen of een kennis/vriend vraagt om zo snel mogelijk geld te sturen. - De mailbox van een van je contactpersonen werd gehackt en aan iedereen uit zijn adresboek wordt gevraagd naar een bepaald nummer te sms’en of een be-paalde code ergens in te geven om bv. zijn gsm of Facebook te deblokkeren. - Valse liefdadigheid met hartverscheurende berichten over rampen of ernstig zieke kindjes of mishandelde dieren.
Voor download van volledige tekst, klik hier.
Top 5 tips om hackers te verslaan
Cybercriminaliteit is een krachtig instrument geworden voor hackers die onze persoonlijke gegevens willen stelen en geld willen afpersen. De snelheid, anonimiteit en het gemak van internet hebben criminelen in staat gesteld om zeer gerichte aanvallen uit te voeren met weinig moeite.
Volgens een recent rapport van cybersecuritybedrijf Norton hebben hackers in 2017 in totaal £130 miljard van consumenten gestolen, waarvan £4,6 miljard van Britse internetgebruikers.
Ondanks de toenemende verfijning van de hack- en phishingpogingen die cybercriminelen gebruiken, zijn er nog steeds een aantal stappen die we kunnen nemen om ervoor te zorgen dat we niet het nieuwste slachtoffer van hackers worden.
Toptips om hackers te verslaan
1. Maak sterke wachtwoorden

Een uniek wachtwoord aanmaken is een van de makkelijkste manieren om jezelf te beschermen tegen online hackers. Door toegang te krijgen tot onze wachtwoorden, kunnen hackers ons geld stelen, toegang krijgen tot onze persoonlijke accounts en deze informatie vervolgens gebruiken om onze vrienden en familie op te lichten.
Het stelen van wachtwoorden is een van de oudste trucs van hackers. Helaas maken we het ze wel erg makkelijk door hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts te gebruiken en een woord of getallen te kiezen die een persoonlijke connectie hebben, zoals de naam van een geliefde, geboortedatum of adres. Deze zijn voor ons allemaal makkelijk te onthouden, maar voor een hacker nog makkelijker te stelen.
Een sterk wachtwoord moet tussen de 8 en 15 tekens lang zijn, een mix van hoofdletters en kleine letters en cijfers of symbolen bevatten. Hoe langer en onduidelijker het wachtwoord, hoe moeilijker het te kraken is. Een eenvoudige manier om uw wachtwoord te onthouden, is door een zin of zinsnede te maken die uniek is voor u. De eerste letter van elk woord vormt de basis van uw wachtwoord en letters kunnen worden vervangen door cijfers en symbolen om een extra verdedigingslinie toe te voegen.
2. Klik nooit op verdachte links

Phishing blijft een van de populairste manieren voor hackers om uw persoonlijke informatie te stelen en schadelijke software op uw computer te installeren. Het meest voorkomende type phishing scam is het misleiden van mensen om e-mails te openen of op een link te klikken die afkomstig lijkt te zijn van een legitiem bedrijf of een betrouwbare bron.
Deze e-mails creëren vaak een gevoel van urgentie, waardoor de gebruiker zich gedwongen voelt om op de link te klikken of een bijbehorende bijlage te openen. De link kan u doorverwijzen naar een nepwebsite waar u wordt gevraagd om uw persoonlijke gegevens in te voeren of u naar een website brengen die uw computer rechtstreeks infecteert met ransomware.
Rode vlaggen waar u op moet letten bij een verdachte e-mail zijn onder andere dreigende taal, een algemene begroeting, slechte grammatica, spelfouten, een niet-overeenkomende URL, beweringen over prijzen of een verzoek om persoonlijke informatie. Legitieme bedrijven zullen nooit e-mails sturen waarin u wordt gevraagd op een link te klikken om persoonlijke gegevens in te voeren of bij te werken.
Phishing is een aanval die zich voortdurend ontwikkelt. De beste verdedigingslinie om te voorkomen dat u slachtoffer wordt van hackers, is op uw intuïtie te vertrouwen. Als er iets niet klopt aan de e-mail, klik dan niet op de link.
3. Wees voorzichtig met wat u online plaatst

Internet en sociale media hebben de manier waarop we dagelijks met elkaar communiceren, compleet veranderd. Deze cultuur van delen biedt cybercriminelen echter een eenvoudige manier om potentiële slachtoffers te profileren, zodat hun phishingpogingen gerichter en moeilijker te herkennen zijn.
Hackers wenden zich steeds vaker tot sociale mediasites om toegang te krijgen tot persoonlijke informatie zoals leeftijd, functietitel, e-mailadres, locatie en sociale activiteit. Toegang tot deze persoonlijke gegevens biedt de hackers onschatbare informatie die kan worden gebruikt om een zeer gerichte en gepersonaliseerde phishingaanval uit te voeren.
Om de kans te verkleinen dat u slachtoffer wordt van een hacker, moet u beter nadenken over wat u online plaatst, gebruikmaken van verbeterde privacyopties, de toegang beperken tot personen die u niet kent en sterke wachtwoorden creëren voor uw sociale media-accounts.
4. Installeer antivirussoftware

Een van de belangrijkste manieren om uzelf te beschermen tegen malware en cyberaanvallen is door up-to-date anti-virussoftware te installeren. Anti-virussoftware is de eerste verdedigingslinie bij het detecteren van bedreigingen op uw computer en het blokkeren van ongeautoriseerde gebruikers om toegang te krijgen.
Naast het installeren van antivirussoftware is het van groot belang dat u uw software regelmatig bijwerkt. Zo voorkomt u dat hackers toegang krijgen tot uw computer via kwetsbaarheden in oudere en verouderde programma's.
5. Vermijd het gebruik van openbare wifi

Hoe verleidelijk het ook is om verbinding te maken met gratis wifi als je in het openbaar bent, het gebruik van gratis wifi plaatst ons in de directe vuurlinie van hackers. Openbare wifi vereist geen authenticatie om een netwerkverbinding tot stand te brengen, waardoor hackers directe toegang hebben tot onbeveiligde apparaten op hetzelfde ongecodeerde open netwerk. Dit beveiligingsrisico stelt ons bloot aan hackers die waardevolle informatie stelen, zoals inlogwachtwoorden, creditcardgegevens en andere persoonlijke en financiële gegevens.
Onbeveiligde wifi-netwerken kunnen ook worden gebruikt om malware te verspreiden naar apparaten die met het netwerk zijn verbonden, waardoor hackers onbeperkte toegang krijgen tot alles op uw apparaat.
Een van de belangrijkste manieren om uzelf te beschermen tijdens het gebruik van een openbaar wifi-netwerk is door een VPN te gebruiken. Een VPN versleutelt uw internetverbinding, waardoor deze veilig is en uw privacy wordt beschermd. Andere veiligheidsmaatregelen zijn onder andere het uitschakelen van delen, het gebruiken van beveiligde sites en het uitschakelen van wifi wanneer u deze niet gebruikt.
Artificiële Intelligentie (AI) voor huis- tuin- keuken- klus en administratiehulp
Hier vind je een pdf bestand met de volledige handleiding die je kan bekijken, downloaden of printen.
Klik op deze link voor smartphone- en/of tabletgebruikers.
De cloud ? Tweestapsverificatie ? Betalen met PayPal ? Gaat het allemaal wat te snel naar je zin ? Geen zorgen, hierbij enkele antwoorden op zeven veelgestelde vragen.
1 Wat is itsme en hoe werkt het ?
Itsme is een identificatie-app waarmee je kunt inloggen op websites van bijvoorbeeld de overheid, je bank of je mutualiteit. Vroeger ging dat enkel met een token (een kaartje met darop 24 beveiligingscodes) of een gebruikersnaam en een wachtwoord.. Dat was misschien gemakkelijker, maar niet echt betrouwbaar : hackers krijgen die gegevens sneller te pakken dan je denkt. Vandaar dat de overheid, samen met vier grootbanken en drie telecomoperatoren, een app heeft gemaakt waarmee je kunt bewijzen dat jij het bent die inlogt, en dus niet een hacker. Dat gaat in drie stappen. Eerst moet je je gsm-nummer ingeven, daarna itsme op je smartphone openen om tot slot een unieke pincode in te geven. Een goede beveiliging, maar daardoor is het soms moeilijk om itsme te installeren.
|
Het itsme-stappenplan Je hebt twee mogelijkheden om itsme te installeren , namelijk met . . .
1 Je elektronische identiteitskaart (hou je kaartlezer dus bij de hand)
- Download gratis de itsme-app op je smartphone via Play Store (Android) of de App Store (iOS).
- Surf op je computer of laptop naar my.itsme-id.com/account/activate.
- Geef je gsm-nummer in en ga naar de volgende stap.
- Verbind de kaartlezer met je computer (het kan dat er gevraagd wordt om eerst de juiste software te downloaden), steek je identiteitskaart in de lezer en geef je pincode in om een identificatiecode te krijgen in een sms’je.
- Open itsme op je smartphone en geef ook daar je gsm-nummer in.
- Knip en plak de code vanuit het bericht naar de app.
- Bedenk nu een code van vijf cijfers ( die heb je elke keer nodig als je met itsme wilt inloggen) en maak eventueel gebruik van een digitale vingeafdruk of gezichtsherkenning
- Zodra itsme geïnstalleerd is, kun je zonder gedoe gemakkelijk inloggen.
De stappen hoef je dus niet elke keer opnieuw te doen. Geef je gsm-nummer in op de website waarop je je wilt aanmelden, open de itsme-app om te bevestigen, geef je code in en klaar !
2 Je bankkaart
- Download en open de itsme-app.
- Selecteer de bank waar je kant bent.
Je wordt meteen doorgestuurd naar de app of de website van de bank, waar je dan stap voor stap je itsme-account kunt activeren.
2 Hoe moet ik al mijn wachtwoorden onthouden ?
Je kunt opgelucht ademhalen, want je hoeft al je wachtwoorden helemaal niet te onthouden. Het beste wat je kunt doen, is ze in een wachtwoordkluis opslaan of aan een wachtwoordmanager toevertrouwen. Google en Apple hebben er elk één. Het grote voordeel van zo’n kluis of manager is dat je maar één wachtwoord moet onthouden : het wachtwoord waarmee je de kluis openmaakt. Veel mensen vragen zich af of dat wel zo veilig is, want als hackers de code van de kluis kennen, kunnen ze toch overal aan ? Klopt, maar met tweestapsverificatie (zie verderop) is dat bijna onmogelijk. De wachtwoordkluizen van Google en Apple zitten trouwens al in je browser. Als je inlogt op een website, dan krijg je normaal gezien een melding waarin gevraagd wordt of je je wachtwoord wilt opslaan. Ga je akkoord, dan komt je wachtwoord in de kluis en wordt het de volgende keer dat je wil inloggen automatisch voor je ingevuld. Gebruik je een andere laptop of computer ? Ook dan kun je aan al je wachtwoorden. Het enige wat je hoeft te doen, is inloggen op je Google- of Apple-account.
|
3 Wat is tweestapsverificatie ?
Tweestapsverificatie is een tweede beveiliging van je account. Zo kunnen hackers niet op je accounts, zelfs al kennen ze je wachtwoord.
Tweestapsverificatie gebeurt dus in twee stappen : 1 Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord.
2 Je geeft een code in die je krijgt toegestuurd in een sms of een e-mail OF je bevestigd met een vingerafdruk of je Face ID.
Wil je tweestapsverificatie instellen? Ga dan naar de beveiligingsopties in je account.
|
4 Wat is ‘de cloud’ ?
De cloud is simpelweg een plek waar je je bestanden (tekstdocumenten, foto’s, muziek …) kunt opslaan..Ze staan niet op je computer, tablet of smartphone, maar zweven als het ware rond op een wolk (het Engelse ‘cloud’) in de digitale wereld. Voorbeelden van zulke opslagplaatsen zijn iCloud (Apple), Google Drive, Dropbox en One Drive. Maar waarom zou je je bestanden opslaan in de cloud als dat ook gewoon op je computer of tablet kan ? Omdat je foto’s, muziek en tekstdocumenten een stuk beter beschermd zijn. Gaat er een van je apparaten stuk, dan ben je je bestanden niet kwijt. Je kunt er altijd aan als je verbonden bent met het internet, met eender welk toestel. Eén minpuntje is dat als je foto’s bewerkt of een tekstdocument aanpast, je telkens het recentste bestand opnieuw in de cloud moet zetten. Maar als je er een gewoonte van maakt om vóór je je computer afzet al je documenten naar de cloud te slepen, hoeft het geen minpuntje meer te zijn.
|
5
Waarom moet ik op bijna elke website mijn gegevens achter laten ?
Wil je een jurk kopen, een spelletje spelen op je smartphone of een dossier over de menopauze lezen ? Dat kan doorgaans alleen als je je registreert met een e-mailadres. Vervelend, al wordt dat niet zomaar gedaan. Je kunt je gegevens het best zien als een klantenkaart : hoe vaker je een website bekijkt, hoe beter en persoonlijker je bezoek zal worden. Lees je bijvoorbeeld geregeld gezondheidsartikels, dan ga je na verloop van tijd een persoonlijke nieuwsbrief in je mailbox krijgen met nog meer artikels die je mogelijk interesseren. Doe je bvb. dikwijls mee aan wedstrijden ? Dan zul je wellicht sneller op de hoogte zijn van nieuwe wedstrijden dan je vriendinnen/vrienden die er nooit aan meedoen. Het kan in sommige gevallen zeker interessant zijn om je te registreren. Maar check zo nu en dan eens of een registratie nog wel zinvol is. Als je op vijf jaar tijd maar één keer een jurk kocht op Zalando, heb je niet per se een account nodig.
Kijk goed na of de site wel betrouwbaar is. Dat zie je aan :
- de url, die begint met https. Is dat niet zo, dan klopt er iets niet.
- de verkoopsvoorwaarden en het privacy beleid, die je moet goedkeuren voor je je kunt registreren.
- de persoonlijke gegevens die de website je vraagt. Dat je je naam en geboortedatum moet ingeven, is niet zo vreemd, je bankrekeningnummer en pincode zijn niet oké.
- de prijzen, als het gaat om een webshop. Is het te mooi om waar te zijn ? Dan is dat wellicht ook zo.
|
6
Hoe werkt een digitaal klantenkaartsysteem ?
Eén van de supermarkt, een van de bakker, een van de slager en nog een van de drogist. Als je portemonnee vol met klantenkaarten zit, overweeg je misschien om ze te digitaliseren. Daar bestaan tegenwoordig tal van gemakkelijke apps voor, waarvan Stocard er één is. In slechts enkele klikken stop je al je klantenkaarten erin !
1 Download de app Stocard. Als het de eerste keer is, krijg je wellicht de vraag of je meldingen wilt ontvangen. Kies voor ‘toestaan’ of ‘niet toestaan’. 2 Tik op ‘kaart toevoegen’ (Google) of op het plusteken rechtsboven (Apple) . 3 Zoek in de lijst naar de winkel waarvan je een klantenkaart hebt, of typ de naam in het zoekveld. Gevonden ? Tik dan de juiste winkel aan. 4 Je krijgt de vraag of je Stocard toegang geeft tot je camera om een foto te kunnen maken van je klantenkaart. Tik op ‘tijdens gebruik van de app’ als je een smartphone hebt en op ‘ok’ als je een iPhone hebt. 5 Richt de camera van je telefoon tot de barcode van je klantenkaart binnen de rode lijnen op je scherm valt, en voilà, je klantenkaart zit vanaf nu in je digitale portemonnee. 6 Goed geshopt ? Open dan de app, tik op de naam van de winkel waar je bent en laat je klantenkaart scannen.
|
7
Hoe kan ik betalen met PayPal ?
PayPal is als het ware een digitale portemonnee, waarmee je gemakkelijk en snel aankopen op het internet kunt betalen of geld kunt ontvangen van vrienden en familie. Het grote voordeel is dat je voor een betaling geen bankkaart of app nodig hebt, enkel je e-mailadres
In 7 stappen naar een gratis PayPal-rekening
1 Surf naar paypal.com en klik rechtsboven op ‘Aanmelden’. 2 Kies welke rekening op jou van toepassing is : één voor privézaken, of een zakelijk rekening (als je een eigen zaak hebt, bijvoorbeeld). 3 Geef aan in welk land je woont en vul daarna je e-mailadres en gsm-nummer (voor tweestapsverificatie) in. 4 Je krijgt een sms’je met een beveiligingscode om te kunnen doorgaan. 5 Kies een wachtwoord (of laat er een maken door je wachtwoordmanager). 6 Geef je persoonlijke gegevens in (naam, geboortedatum, adres). 7 Om een PayPal-rekening te kunnen openen, moet je akkoord gaan met de gebruikersovereenkomst en de privacyverklaring. Je hebt nu een PayPal-rekening, maar om online te shoppen, heeft PayPal natuurlijk wel geld van je nodig. Daarvoor bestaan twee manieren : ofwel koppel je je bankrekening of kredietkaart aan de rekening, ofwel zet je er zelf geld op. Die keuze is volledig aan jou. |
Wens je deze tekst te downloaden ofuit te printen in pdf-versie, klik dan op deze link
PAKKETFRAUDE
Ontvang je facturen voor pakjes die je nooit bestelde? Pas dan op voor pakketfraude
Neem geen pakje aan dat niet op je naam staat en betaal geen facturen van spullen die je niet zelf besteld hebt. Met die tips wil de FOD Economie mensen behoeden voor pakketfraude. Oplichters bestellen spullen via webwinkels, maar laten het pakket of de factuur op jouw adres bezorgen. Zo proberen ze jou te laten opdraaien voor de kosten.
"Ik krijg al een tijdje facturen van webwinkels waar niet mijn naam op staat, maar wel mijn adres", legt VRT NWS-journalist Tim Verheyden uit. "Eerst dacht ik dat het om een foutje ging, maar de aanmaningen blijven komen. Ik heb ook geen idee voor welke spullen ik zou moeten betalen."
Verheyden belde al naar een van de webwinkels. De facturen blijken bijvoorbeeld voor een kinderpyjama en linnen te zijn. "Niets daarvan heb ik ooit besteld of ontvangen. De pakketjes worden telkens met eenzelfde e-mailadres besteld via een webshop. Er wordt gekozen om later te betalen en vervolgens wordt mijn woonadres doorgegeven. De pakketjes zelf worden vermoedelijk opgehaald in een postkantoor."
Oplichters onderscheppen pakjes
Eind vorig jaar waarschuwde de FOD Economie al dat 'pakketfraude' in opmars is en dat doen ze nu opnieuw. "Dit is een gekende vorm van oplichting, waarbij mensen online pakketjes bestellen, kiezen voor de optie achteraf betalen en de spullen onderweg proberen te onderscheppen", legt woordvoerder Lien Meurisse uit.
Die pakjes onderscheppen doen de oplichters op verschillende manieren. Van oppikken in het postkantoor tot bij jou aanbellen om te vragen of er per ongeluk een pakketje voor hen is geleverd. "Als het een groot pakket is, wordt het al eens aan je voordeur achtergelaten door de bezorger. Zo kunnen de oplichters het ook makkelijk meenemen", aldus Meurisse.
De FOD Economie heeft geen specifieke cijfers over hoeveel mensen slachtoffer worden van pakketjesfraude. Via hun consumentenplatform en meldpunt ConsumerConnect ontvangen ze wel regelmatig meldingen.
De FOD Economie geeft tips om je te beschermen tegen pakketfraude:
- Controleer altijd de naam en het adres op een pakket voordat je het aanneemt: Zie je een onbekende naam staan? Weiger dan het pakket.
- Heb je het toch in ontvangst genomen? Geef het niet zomaar aan iemand mee: Neem contact op met de webwinkel om het terug te sturen. Als je een pakket nietsvermoedend hebt meegegeven aan de oplichter, bestaat de kans dat je achteraf een rekening en betalingsherinneringen ontvangt voor de aankoop.
- Ontvang je facturen voor pakjes die je niet bestelde? Meld de webwinkel dat er misbruik is gemaakt van je naam en/of adres: De webwinkel kan je niet verplichten om het pakket te betalen als die niet kan bewijzen dat jij degene bent die de bestelling hebt geplaatst. Bewaar van alle documenten een kopie, want je kan deze later nog nodig hebben als bewijs.
- Ga niet in op betalingsverzoeken voor bestellingen die je niet zelf hebt geplaatst.
- Maak melding bij je bezorgdienst en consumentenplatform ConsumerConnect: Bij dit meldpunt van de overheid kan je terecht voor vragen, begeleiding en tips in verband met tal van consumentenproblemen.
- Ga dan naar het politiebureau om een proces-verbaal te laten opstellen. Bij geldverlies geef je best het nummer van het proces-verbaal door aan jouw bank en eventuele verzekeraar.
- Stuur een aangetekend schrijven aan de schuldeiser waarin je de vermeende schuld betwist. Voeg aan je schrijven een kopie toe van alle documenten, die jouw versie kunnen staven. Dat is heel belangrijk, want de wet verbiedt namelijk als handeling of praktijk 'het belagen van de consument, wanneer deze uitdrukkelijk en gemotiveerd zijn schuld heeft betwist'.
Bpost en Post NL
Postbedrijven bpost en PostNL hekelen in een reactie aan onze redactie de frauduleuze praktijken. Bij beide kwamen er al meldingen van klanten binnen. "We houden hier uiteraard cijfers van bij, maar we geven deze niet vrij. Fraudeurs lezen immers mee", stelt bpost-woordvoerder Mathieu Goedefroy.
Steeds meer klachten over frauduleuze webshops
"bpost doet er alles aan om haar klanten te sensibiliseren over fraudepraktijken en heeft hier ook een meldpunt voor: abuse@bpost.be. Alle meldingen op dit e-mailadres alsook de klachten die via onze klantendienst binnenlopen worden uitgebreid onderzocht, geanalyseerd en de klant in kwestie wordt geadviseerd over de te nemen acties. We adviseren in geval van fraude altijd ook om de politie te contacteren."
"Hetgeen deze fraude mogelijk maakt, is net de optie achteraf betalen", vult Lies Florentie, woordvoerder van PostNL aan. "Maar webshops hebben natuurlijk hun commerciële redeneren om dat aan te bieden. Als je vermoedt dat je slachtoffer bent van pakketfraude, kan je dat melden aan onze klantendienst of mailen naar integriteit_be@postnl.be."
Tim Verheyden diende intussen klacht in bij de politie en meldde de fraude via Consumerconnect. Voorlopig blijven de facturen in zijn brievenbus belanden.

Bijlagen: 2024_handleiding_AI_chatGPT.pdf (465.4 KB) De cloud.pdf (675.2 KB) Geen_verdachte_Link_klikken.png (54 KB) Hacking en criminaliteit met bankkaarten.pdf (160.3 KB) Installeer_Anti-Virus.png (37.8 KB) Maak_een_sterk_paswoord.png (46.3 KB) VERMIJD_PUBLIEKE_ WI-FI.png (36.6 KB) Voorzichtig_on_line_posten.png (34.6 KB)
|