Foto
Rondvraag / Poll
Is Johan Vande Lanotte tever gegaan in het dossier van Electrawinds
JA
NEEN
Bekijk resultaat

Zoeken in blog

Foto
Startpagina !
Rondvraag / Poll
Wie heeft volgens U de VLD kapot gemaakt?
Guy Verhofstadt
Patrick De Wael
Karel De Gucht
Herman De Croo
Alexander De Croo
Gwendolyn Rutten
Vincent Van Quickenborne
Hugo Coveliers
Jean-Marie Dedecker
Ward Beysen
Bart De Wever
Bekijk resultaat

Inhoud blog
  • Karel De Gucht Columnist bij Het Laatste Nieuws
  • Tobback for president SPA
  • Karel De Gucht's opinie over een goed politicus
  • Marc Van de Looverbosch zwaar uit de bocht als journalist
  • Moslimterroristen in België
    JOEPIE: België in Guiness Book! Meeste politici per inwoner!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    POLITIE BLAAST ZELF BIJ ALCOHOLCONTROLES!
    Foto
    Foto
    Foto
    Politie-agent verbrandde alcoholtester op BBQ!
    Foto
    Foto
    Foto
    Rondvraag / Poll
    Heeft Karel De Gucht volgens U in het verleden reeds "gesjoemeld"?
    Ja natuurlijk zijn gezicht staat er scheef van
    Neen hij is heiliger dan de paus
    Ik durf het niet zeggen. Ik weet het niet
    Bekijk resultaat

    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Karel De Gucht betaalt DEXIAgeld NIET terug!
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Hogeschool Gent gaf Bachelordiploma aan mentaal gehandicapte
    Foto
    Foto
    Foto
    Cancellara moet verkeersboete betalen voor te snelle sprint
    Foto
    Dendermondse politie-agent klopt op notabele
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    APENLAND
    Waar Koning Filip I regeert
    En het ABVV en de PS de bevolking terroriseert
    14-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnaval Dendermonde boert achteruit

    Gisteren was ik bij vrienden uitgenodigd te Dendermonde. Voor mij is Dendermonde de stad van het Ros Beiaard en KATUIT. De Ros Beiaardstoet is een prachtige middeleeuwse stoet die terecht is opgenomen bij het UNESCO-werelderfgoed en ook Katuit -eveneens een middeleeuwse stoet eind augustus- is werkelijk de moeite waard. Mijn verwachtingen waren dus hooggespannen voor het Dendermonds Carnaval. Ik vermoedde natuurlijk een kleinere stoet dan Aalst, maar misschien net iets authentieker en iets middeleeuwser. Toen ik te Dendermonde aankwam na de middag waren de straten LEEG. Hier en daar liep er een verdwaalde carnavalist. Op de Vlasmarkt stonden de kraamuitbaters tegen elkaar te praten. Ze bekloegen zich over de matige opkomst. Een uitbater vertelde mij dat er "meer volk was in Grembergen", een klein dorp rond Dendermonde. Ook de mooie Dendermondse Markt was grotendeels leeg. Geen enkel kraam, alle cafés gesloten en rechtover het Stadhuis een vrij banale tribune. De deuren van het Dendermonds stadhuis waren gesloten.

    Het lijkt erop dat Dendermonde een hekel heeft aan carnavalisten. Dendermonde wil blijkbaar alles zijn behalve een carnavalstad. Als dit een manier is om zich tegen Aalst af te zetten, dan kan men deze optocht geslaagd noemen. De meeste kramen werden uit het centrum verdreven en neergepoot op een niet-aangelegde zandparking die ze blijkbaar de "gedempte Dender" noemen. En inderdaad, daar was er wat bedrijvigheid te vinden. Een aantal mensen stonden daar in het zand te ploeteren. Maar het ganse stadscentrum was leeg. Echt triestig.

    Mijn vrienden vertelden mij dat de reden voor deze achteruitgang volledig te wijten is aan de triestige figuur van stadsambetantenaar Franky Hervent. Blijkbaar heeft die grijze Hervent een hekel aan Aalst en de Aalsterse manier van Carnaval vieren en wil hij dat op die manier duidelijk maken aan de stad. Ik herinner mij inderdaad hoe deze saaie man op TV verscheen in "Vlaanderen Vakantieland" met een soort van lijkbiddersgezicht en zeer antipathiek reageerde op de parodie van de Aalsterse drakeniers. Die hadden zich op het "Ros Beiaard"lied laten inspireren. Het was leuk bedoeld, maar blijkbaar bezit de verantwoordelijke ambtenaar van de stad Dendermonde geen lachspieren. Hoe dan ook, met deze carnavalstoet gijzelt Franky Hervent gans de regio.

    De Carnavalwagens waren niet echt lelijk, maar zeker niet van het niveau van Aalst. Eerst was er een reclame-optocht met maar matig succes. Dan een typische erewagen met daarop een zatte keizer-carnaval. Een paar dwaze groepen uit de dorpen"Moes" en "Kastel" mochten de stoet openen. Ze straalden weinig harmonie en interesse uit. Allé, na een tiental wagens had ik het wel gehad. Totaal geen ambiance was er in de anders zo mooie Denderstad.
     
    Voor het stadsbestuur is er dus een belangrijke taak weggelegd in de toekomst. Ofwel stopt men gewoon met Carnaval, bij gebrek aan interesse en kwaliteit, ofwel kiest men voor een betrokkenheid van de horeca en het centrum en plaatst men kermisattracties in de binnenstad. Maar zo'n halfslachtige carnalstoet in een dode gemeente daar heeft niemand een boodschap aan. Men zou natuurlijk al kunnen beginnen met een nieuwe verantwoordelijke ambtenaar aan te duiden.      




    Algemene info
    Er wordt in Dendermonde al eeuwenlang carnaval gevierd. De verkleedpartijen zijn daarbij altijd al een vaste waarde geweest. Aanvankelijk was het een spontaan volksfeest dat op de vastenavond werd gevierd. In de 19de eeuw bleef het carnavalsgebeuren beperkt tot een aantal door de overheid toegelaten gemaskerde bals. Het gebeuren werd gevierd op een vaste carnavalszondag. Tot het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd er jaarlijks carnaval gevierd in Dendermonde.

    De carnavalstraditie was na de Eerste Wereldoorlog tanende. In 1949 werd er een feestcomité opgericht. Het betekende een heropleving van het carnaval in Dendermonde. Vanaf dan werd er elk jaar een carnavalsweekend met een stoet georganiseerd. Aan de stoet namen van meet af aan Dendermondse groepen deel en verenigingen van buiten de stadsgrenzen. Sinds 1955 wordt er een Prins Carnaval verkozen, een traditie die tot vandaag standhoudt. In 1960 verkoos men de eerste Keizer Carnaval. De jaren 1960 worden gekenmerkt door een grote Nederlandse deelname. Nederlandse groepen en showkorpsen fleurden de jaarlijkse stoet op. De interesse van lokale groepen was echter minimaal. Een bestuurswissel in de jaren 1970 zorgde voor een nieuw elan voor het Dendermonds carnaval.

    Sinds de jaren 1980 kregen de Dendermondse groepen meer inzicht in het bouwen van de wagens. Bovendien gingen de groepen beter samenwerken.Vandaag is carnaval sterk in de stad ingebed en heel levendig.

    Op zondag gaat de carnavalsstoet, ook wel de cavalcade genoemd, door de Dendermondse straten. Lokale gebeurtenissen en provinciale en nationale gebeurtenissen worden op een carnaveske wijze gehekeld. Op maandag wordt het carnaval afgesloten met de Maandagstoet. Het is een lichtstoet met als apotheose de verbranding van de Karnavalist.

    Datum
    Van 13 maart 2011 tot 14 maart 2011

    Naam organiserende vereniging
    Karnavalcomitee Dendermonde vzw

    Werking van de vereniging
    Het huidige comité bestaat uit een tiental verenigingen. Samen organiseren ze zowat de belangrijkste activiteiten in het Dendermondse carnavalgebeuren. Het comité besliste in 1997 de verkozenen en de prinsen, meer bij de organisatie van het carnaval te betrekken. Bovendien werden er subcommissies opgericht.

    Oprichtingsdatum van de vereniging
    1982

    Publicatie(s) van de vereniging
    - De Karnavalist is een periodieke uitgave dat vier maal per jaar verschijnt. Het heeft een oplage van 1000 exemplaren. De publicatie wordt gratis uitgedeeld in de cafés waar er carnavalsgroepen samenkomen.
    - Het comité maakt elk jaar een affiche.

    Website van de vereniging
    www.carnavaldendermonde.be

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meest irritante TV-spot: De Wakkere bakker
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het lijkt misschien leuk parodiërend, maar dat is het niet. De eindeloze spots van "De Wakkere Bakker" werken menig Vlaming op de zenuwen. Dwaze gesprekken, domme dialogen, domme smoelen. Aub, voor wie nemen de "wakkere bakkers" ons? Ik zou met een ommetje rond die madame gaan, mocht ze echt bestaan weliswaar.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Man krijgt ruzie bij haarkapper

    Man met halfnieuw kapsel opgepakt na ruzie bij kapper

    © ap
    In de Amerikaanse staat Connecticut kreeg David Davies net een nieuwe haarcoupe aangemeten, toen hij het aan de stok kreeg met een andere klant van het kapsalon in Stamford.

    Davies greep daarop een schaar en haalde uit naar de man, schrijft de krant Het Laatste Nieuws. Meteen vluchtte Davies weg, met een half afgewerkt kapsel. De politie kon hem echter snel oppakken. Resultaat: deze opmerkelijke arrestatiefoto met halve afrosnit.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsanker met hik

    Nieuwslezeres uit Melbourne 'hikt' zich live door bulletin

    Nieuwslezeres Kate Wilson zal zich het bulletin van drie uur 's ochtends van vorige week niet snel vergeten. De Australische uit Melbourne kreeg net voordat het nieuws op 3AW de ether werd ingestuurd een hevige hikaanval. "Ik besefte meteen dat de hik niet zou weggaan", zei ze nadien. Inderdaad, meer dan twintig keer moest ze hikken tijdens haar voorleesstonde, maar Wilson ging gewoon dapper en gezwind door. De ene hik is ook de ander niet: luistert u vooral zelf. Bovenaan verschaft Kate Wilson zelf uitleg over het merkwaardige voorval. Het nieuwsbulletin begint er op 3:20. Onderaan enkel het bewuste nieuws van drie uur, doorspekt met Wilsons hik
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Travestieten vechten in restaurant

    Twintig ijdele travestieten vechten in restaurant

    Spektakel in een tacorestaurant in San Diego. Plots brak er een vechtpartij uit in de rij wachtenden. Aanleiding was een discussie tussen travestieten over wie er nu de knapste was. De pruiken vlogen er in het rond!

    Twee groepjes heren zetten hun woorden kracht bij met hun vuisten en zo kwam het tot een stevige knokpartij in het restaurant in La Fuente, een voorstad van Hillcrest in San Diego. Wel twintig travestieten raakten met elkaar slaags. Een bediende van het restaurant legde alles vast met zijn gsm en postte de beelden op YouTube. De politie werd gebeld en toen de agenten arriveerden, vonden de heren dat het welletjes geweest was. Er werd niemand opgepakt.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Medicatie in ruil voor seks

    Dokter schreef medicatie voor in ruil voor seks

    Een dokter heeft de voorbije vijf jaar minstens 250 voorschriften gegeven aan medicatieverslaafde vrouwen. In ruil vroeg de 67-jarige Amerikaan seks. De zaak kwam aan het licht toen een van de vrouwen overleed aan een overdosis medicatie. De dokter uit New Britain moest voor de rechter verschijnen maar die besliste dat de zaak op een hoger niveau behandeld moet worden.

    Dokter Harris Newman werd in juli vorig jaar opgepakt op beschuldiging van het verstrekken van voorschriften in ruil voor seks. Het ging meestal om briefjes voor zware pijnstillers. Die werden een 'patiënte' van de dokter fataal. Uit de autopsie bleek dat ze overleden was aan een overdosis pillen die voorgeschreven waren door de dokter. Newman werd niet aangeklaagd voor haar dood. De Amerikaan verloor zijn licentie en ging op pensioen. Het is nog niet duidelijk wanneer de zaak opnieuw behandeld wordt.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hond krijgt mond-op-muil beademing

    Hond gered dankzij beademing mond-op-mond

    Tiffany Kauth dacht voorbije zaterdag dat ze haar hond, Sugar, nooit meer levend zou terugzien. Tijdens een gehoorzaamheidstraining in een hondenschool in Californië, kreeg de viervoeter een plotse hartaanval. "Ik was er absoluut zeker van dat hij ging sterven", vertelt Tiffany aan NBC News. Gelukkig voor de vrouw bleef trainer Ron Pace niet bij de pakken zitten en probeerde hij Sugar te reanimeren. Onder andere met mond-op mondbeademing, ondanks dat hij daar nooit lessen voor gevolgd had.

    Maar na twee minuten slaagde Pace in zijn opzet en ademde Sugar opnieuw. "Het was waarschijnlijk niet de correcte wijze om een hond te reanimeren, maar het resultaat was hier het belangrijkste", aldus Pace. De man deed het alles behalve slecht, al is het bij honden effectiever om mond-op-snuit in plaats van mond-op-mond toe te passen, waarbij er lucht geblazen wordt in de neus van het dier. Compressies pas je het best toe als de hond op zijn rechterkant ligt. (hlnsydney/odbs)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Diploma nodig? Ga naar Hogeschool Gent!

    Studenten die echt voor niets goed zijn, behalve zuipen en uitgaan, zijn altijd welkom in de Hogeschool Gent. Een regelmatige aanwezigheid in de klas is meer dan voldoende om nadien een Bachelordiploma te krijgen. Zeker in de opleiding vastgoed worden er bijna geen eisen gesteld om te kunnen slagen. Dus, alle luirikken en nietsnutten daarheen!


    Slaagcijfers eerstejaars dalen nog



    In het academiejaar 2009-2010 slaagden slechts 13.780 van de 48.856 nieuwe studenten in het eerste jaar hoger onderwijs volledig, amper 28 procent. Met de gedelibereerde punten erbij, stijgt dat percentage tot 38 procent. "12,5 procent van de studenten haalt geen enkel studiepunt, slaagt voor geen enkel vak", schrijft De Standaard, dat een rapport van het departement Onderwijs kon inkijken. Een van de oorzaken van het probleem zou de flexibilisering zijn.

    In het vorige rapport, over het academiejaar 2007-2008, bedroeg dat slaagpercentage van de nieuwe studenten voor alle opgenomen studiepunten nog 40 procent en voor de grote hervorming was dat 42 procent.
     
    Langere studieduur
    Er wordt met beschuldigende vinger gewezen naar de flexibilisering van het onderwijs. "Er wordt niet meer in studiejaren gedacht maar in studiepunten. Je kunt zelfs niet meer spreken over slagen in een eerste jaar. Studenten kunnen vakken van het eerste jaar meenemen naar hun tweede, zelfs derde jaar."
     
    Door de flexibilisering treedt er een studievertraging op, die haast onvermijdelijk in een langere studieduur zal uitmonden, luidt het. Maar de flexibilisering alleen kan de dalende slaagcijfers niet verklaren. Er is ook sprake van een veranderende instroom en een diverser publiek.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoeveel kost brandstof elders ter wereld?
    Onze overheid is een grote geldverslindende machine geworden. Belastingen worden op een zodanige manier ingevoerd dat we langzaam maar zeker worden leeggemolken. Ik kan nog ergens begrip opbrengen voor het feit dat men omwille van ecologische redenen taksen heft, maar op zichzelf verrijken op huisbrandolie is er toch serieus over. De bevolking moet zich toch kunnen verwarmen of niet?

    Hieronder de lijst van de kostprijs van brandstof elders in de wereld:


                                 Azerbeidjaan  Diesel EUR 0,31
                                 Egypte  Diesel EUR  0,14
                                 Ethiopië  Super EUR  0,24
                                 Bahamas  Diesel EUR  0,25
                                 Bolivia  Super EUR  0,25
                                 Brasil  Diesel EUR  0,54
                                 China  Normal EUR  0,45
                                 Ecuador  Normal EUR  0,24
                                 Ghana Normal EUR 0,09  !!!!!!!
                                 Groenland  Super EUR  0,50
                                 Guyana  Normal EUR  0,67
                                 Hong  Kong Diesel EUR  0,84
                                 Inde  Diesel EUR  0,62
                                 Indonesië  Diesel EUR  0,32
                                 Irak  Super EUR  0,60
                                 Kazachstan  Diesel EUR  0,44
                                 Qatar  Super EUR  0,15
                                 Kuwait  Super EUR  0,18
                                 Cuba  Normal EUR  0,62
                                 Libya Diesel EUR 0,08  !!!!!!!
                                 Malaysia  Super EUR  0,55
                                 Mexico  Diesel EUR  0,41
                                 Moldavia  Normal EUR  0,25
                                 Oman  Super plus EUR  0,20
                                 Peru  Diesel EUR  0,22
                                 Philippines  Diesel EUR  0,69
                                 Russia  Super EUR  0,64
                                 Saudi Arabia Diesel EUR 0,07  !!!!!!
                                 Afrique  du Sud Diesel EUR  0,66
                                 Swaziland  Super EUR 0,10  !!!!!!
                                 Syria  Diesel EUR 0,10  !!!!!
                                 Trinidad  Super EUR  0,33
                                 Thailand  Super EUR  0,65
                                 Tunesië  Diesel EUR  0,49
                                 USA  Diesel EUR  0,61
                                 Venezuela Diesel EUR 0,07  !!!!!
                                 Etats  Arabes Unies Diesel EUR  0,18
                                 Vietnam  Diesel EUR  0,55
                                 Ukraine  Diesel EUR  0,51
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Racistische ABN AMRO weigert Belgen
    Het is al lang geen publiek geheim meer. Indien je carrière wil maken bij ABN AMRO in België kan je beter geen Belg zijn. Het kader is enkel voorbehouden aan Nederlanders. Vacatures op managementniveau worden zelfs niet verspreid onder het personeel. Men heeft nog liever een analfabeet die Hollander is dan een een geschoolde Belg. Het is een regelrechte schande maar niemand doet er iets aan.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Clara Cleymans

    Clara Cleymans masturbeert als ze droevig is

    10/03/11 11:32
    De actrice onthulde heel wat interessante weetjes over zichzelf aan Joepie  


    Clara Cleymans is niet op haar mondje gevallen en dat werd nog maar eens duidelijk toen ze door weekblad Joepie op de rooster werd gelegd. Tijdens het interview doorbrak ze het taboe en liet ze zonder pardon weten dat ze masturbeert als ze zich droevig voelt.

    De actrice deed nog meer interessante weetjes uit de doeken over zichzelf. Zo liet ze weten dat ze regelmatig verstrooid is, haar eerste kus met een Jood was en dat ze weet dat ze verliefd is als ze niet meer kan slapen.

    Volgens de Thuis-actrice is een kus op de eerste date ook nog altijd de beste kus, dus die moet je koesteren. Naast haar werk in de populaire serie op Eén, is ze ook te bewonderen in Code 37, maar daar houden de ambities van de ‘rosse voenk’, zoals ze zichzelf noemt, niet op. Clara droomt er namelijk van om ooit is in een kostuumfilm te kunnen meespelen.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    08-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Werkgever mag hoofddoek verbieden

    Hema Genk ontslaat winkelbediende voor hoofddoek

    HLN update   Over de hoofddoek van een werkneemster kwamen er bij de Hema-vestiging in Genk zoveel klachten binnen, dat de Nederlandse winkelketen haar heeft ontslagen. Het gaat om een jonge Limburgse vrouw, geen allochtoon. Dat schrijven de kranten van de Coreliogroep. Volgens Jozef De Witte van het CGKR zijn er redenen om aan te nemen dat er sprake is van discriminatie.

    "Toen de vrouw bij ons kwam werken, had ze nog geen hoofddoek op", zegt woordvoerster Judy op het Veld. "Pas later heeft ze gevraagd om dat wel te mogen doen. De winkelleiding gaf haar daarvoor de toestemming, maar er kwamen veel negatieve reacties van klanten. Daarop werd haar gevraagd die hoofddoek af te doen, maar ze weigerde dat. Daarna hebben we beslist de overeenkomst stop te zetten."
     
    De jonge vrouw had een contract bij het uitzendkantoor Randstad en werkte al een tijdje bij Hema in Genk. Jan Denys, de woordvoerder van Randstad, bevestigt haar ontslag. "Er waren blijkbaar zowel interne als externe klachten over deze hoofddoek", zegt hij. "Onze klant, in dit geval Hema, heeft daarop de autonome beslissing genomen om haar contract niet te verlengen. Daar kunnen wij als uitzendkantoor niet in tussenkomen. De klant bepaalt zelf de criteria om het contract met mensen stop te zetten."

    Discriminatie
    "Er zijn redenen om aan te nemen dat het kan gaan om discriminatie op basis van geloofs- of levensbeschouwing", reageert Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en voor Racismebestrijding (CGKR). Het Centrum stelt voorlopig wel zelf geen onderzoek in.

    "Wij vinden het jammer dat Randstad vooraf geen contact heeft opgenomen met ons", zegt De Witte. "Wij beschouwen ons ter zake toch als expertisecentrum, en Randstad kent ons ook heel goed. Een tijd geleden zaten we nog samen rond de tafel." Het CGKR hoedt er zich voor het ontslag zomaar af te doen als discriminatie. "Daarvoor kennen we de feiten onvoldoende. Dat vergt verder onderzoek."

    Individueel
    Het Centrum gaat voorlopig zelf geen stappen ondernemen. "Het gaat hier om een individueel slachtoffer. Het komt haar toe met ons contact op te nemen", zegt De Witte.

    Er zijn redenen om aan te nemen dat het om discriminatie gaat. "Vroegere rechtszaken hebben aangetoond dat een werkgever niet kan of mag ingaan op discriminerende vragen van klanten. Dat geldt voor Hema, maar evenzeer voor Randstad." De wetgeving voorziet wel in een uitzondering op de non-discriminatieregel als er sprake is van een wezenlijke en bepalende beroepsvereiste, maar het niet dragen van een hoofddoek kan niet als dusdanig beschouwd worden, vindt De Witte.


    Wat zeggen de linkse filosofen...

    ‘De liberale staat mag de voorgeschreven institutionele scheiding van godsdienst en politiek niet veranderen in een ondraaglijke mentale en psychologische last voor zijn godsdienstige burgers.’ - Jürgen Habermas

    Met het recent gepubliceerde document ‘De islam en de hoofddoek in België, een bredere benadering’, pleit Etienne Vermeersch voor een algemeen verbod op het dragen van een hoofddoek in het secundair onderwijs. Deze tweeëndertig pagina’s lange tekst, naar eigen zeggen geïnspireerd door ‘een jarenlange lectuur over de islam en over de godsdiensten in het algemeen’, heeft als doel het probleem van de hoofddoek en het voorgestelde verbod in een breder perspectief te plaatsen en alle voor en tegens ‘tot op het bot te analyseren’.

    Vermeersch beoogt met deze tussenkomst geen algemene verwerping van de islam. Hij blijft de hoop koesteren dat ‘een vreedzame islam, die de mensenrechten in hun totaliteit respecteert, mogelijk is, zeker in Europa’. Verder meent hij ook dat christenen, moslims en ongelovigen op een vreedzame manier moeten kunnen samenleven. Voorwaarde daarvoor is wel dat de invloed van de fundamentalistische islam moet worden teruggedrongen. Dat zal niemand tegenspreken. Fundamentalisme hypothekeert elke redelijke verstandhouding. Dat geldt overigens voor élk fundamentalisme.

    Het document presenteert zich dus als een verhelderende analyse van de problemen die de islamitische hoofddoek zou stellen en als een redelijk pleidooi voor een verbod op het dragen ervan in het secundair onderwijs. Maar niet alleen zijn de aangevoerde argumenten om zo’n verbod te rechtvaardigen op zijn minst erg discutabel, bovendien plaatst Vermeersch zijn argumentatie in een algemeen kader dat niet ontsnapt aan de enge en veralgemenende logica van het al te gangbare anti-islam discours.

    Laat ik beginnen bij dat algemeen kader. Vermeersch opent zijn betoog met de stelling dat het principe van godsdienstvrijheid, en daaraan gekoppeld de vrijheid van godsdienstbeleving, niet zomaar kan gelden voor de islam. Omdat de praktische toepassing van islamitische normen, waarden en voorschriften in strijd kan zijn met onze mensenrechten, onze wetgeving en de bij ons algemeen aanvaarde gedragsregels.

    Voor wat betreft schendingen van mensenrechten en inbreuken op de wet, wordt hier een probleem gesteld dat, zeker in een Belgische context, eigenlijk niet bestaat. Elke burger die in ons land woont, is namelijk per definitie onderworpen aan de Belgische wetgeving. Een diepgelovige moslim kan dan misschien wel denken en zeggen dat hij de sharia, de goddelijke wet, hoger acht dan gelijk welke door de mens geformuleerde wet, dat ontslaat hem op geen enkel moment en op geen enkele manier van zijn plicht zich te houden aan de Belgische wetgeving. Wanneer hij dat niet doet, wacht hem een boete of gerechtelijke vervolging. Suggereren dat godsdienstvrijheid voor moslims in ons land zal leiden tot schendingen van de mensenrechten en ernstige wetsovertredingen, komt in die zin eigenlijk neer op nodeloos paniek zaaien.

    Dat blijkt ook uit de opsomming die Vermeersch maakt van islamitische normen die in strijd zijn met onze wetgeving: veelwijverij, het houden van slavinnen, het recht om te huwen met minderjarige meisjes, het alleenrecht van de man om zijn vrouw te verstoten, het getuigenis van de man dat twee keer dat van een vrouw waard is, de erfenis van een man die het dubbele bedraagt dan die van een vrouw, het recht van een man om zijn ongehoorzame vrouw te slaan, de doodstraf voor geloofsafval, het bestraffen van overspel met steniging.

    Het zijn stuk voor stuk gebruiken die zich in verschillende islamitische landen voordoen - en die geen enkele goedkeuring verdienen - maar die in ons land, precies omwille van onze seculiere wetgeving, nooit een legitieme plek kunnen krijgen. Vermeersch gaat hier dan ook mee in een beeldvorming waarin de islam eenduidig geassocieerd wordt met schrikwekkende praktijken als geseling, ledematen afhakken, steniging en onthoofding. Er wordt daarbij geheel onterecht gesuggereerd dat godsdienstvrijheid voor moslims dit soort praktijken ook bij ons gangbaar zal maken.

    Als deze suggestie al niet getuigt van kwaadwilligheid, dan wel van heel weinig vertrouwen in de kracht en de verworvenheden van het secularisme. Sami Zemni schrijft daarover in zijn boek ‘Het islamdebat’: ‘Welke ideeën iemand aanhangt, welke religieuze idealen iemand nastreeft, de staat bepaalt zowel de plaats en de rol van de politiek als die van de religie, en niet andersom! Het secularisme van de staatsinstituties in West-Europa is - ongeacht zijn sterk uiteenlopende institutionele uitingsvormen - diep ingeburgerd. Net daarom is er geen enkele reden om aan te nemen dat dit enig gevaar zou lopen vanwege enkele moslims.’ (‘Het islamdebat’, Sami Zemni, EPO 2009, blz. 119)

    En dan zijn er de gedragingen die indruisen tegen de bij ons algemeen aanvaarde gedragsregels. Hier gaat het om gebruiken, gedragingen en houdingen die niet tegen de wet ingaan, maar die voor veel burgers op een of andere manier aanstootgevend zijn. In de opsomming die Vermeersch hier geeft, vinden we onder meer de gehoorzaamheidsplicht van de vrouw tegenover haar man, het gezag van broers over zusters, de weigering van mannen om hun vrouw te laten behandelen door een mannelijke arts, het weigeren van gemengd zwemmen, de houding tegenover homoseksualiteit, ... . Ook het dragen van een hoofddoek valt binnen deze categorie.

    Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat voor al deze kwesties naar een vergelijk wordt gezocht door middel van een constructieve dialoog. Helaas is op dit moment voor alles wat de islam betreft geen enkele dialoog mogelijk. Elke vraag die vanuit de moslimgemeenschap wordt gesteld, wordt meteen afgedaan als een aanslag op de westerse beschaving. De moslim wordt nooit gezien als een gesprekspartner, maar altijd als een verdacht sujet dat per definitie iets kwaadaardig in het schild voert. Hij kan pas geaccepteerd worden wanneer hij zich onvoorwaardelijk onderwerpt aan de integratie-eisen die hem worden voorgelegd.

    Ook Vermeersch toont zich niet bepaald bereid tot een dialoog. Het hoofddoekenverbod is voor hem een uitgemaakte zaak. Het is alleen nog aan de volksvertegenwoordigers om het kader te creëren waarbinnen dat verbod mogelijk wordt. Wanneer ze dat niet doen, is dat vaandelvlucht. Alle argumenten van de moslimgemeenschap wijst hij per definitie van de hand. Over de hoofden van de moslims heen dicteert Vermeersch wat goed voor hen is.

    In een tweede deel van het document schetst Vermeersch een aantal historische en cultureel-antropologische gegevens omtrent de hoofddoek. Daaruit concludeert hij dat de hoofddoek die vandaag de dag door moslima’s in onze samenleving wordt gedragen, niet anders geïnterpreteerd kan worden dan als het symbool van een fundamentalistische interpretatie van de koran en de soenna. Een andere invulling is uitgesloten.

    Elke moslima die een hoofddoek draagt en daarbij beweert dat ze geen enkele affiniteit heeft met het fundamentalisme, krijgt te horen dat ze dwaalt en van kindsbeen af geïndoctrineerd is. Ze moet bevrijd worden. En Vermeersch gaat nog verder. De moslima die een hoofddoek draagt, zal vermoedelijk ook alle verwerpelijke praktijken die aan de islam gerelateerd worden, aanvaarden en goedkeuren. Ook hier vervalt Vermeersch in het veralgemenend schrikbeeld waarin de hoofddoek gelijk is aan fundamentalisme en dus gelijk aan schendingen van de mensenrechten en inbreuken op de wet.

    In het derde deel van zijn tekst staat Vermeersch stil bij het belang van het secularisatieproces. Dat proces wordt volgens hem door het dragen van een hoofddoek in een omgekeerde richting geduwd. Opnieuw waarschuwt hij voor de hoofddoek als deuropener voor de intrede van eerder genoemde wanpraktijken. Daarbovenop wil hij ook onze ogen openen voor het wereldwijde karakter van het fundamentalisme dat achter de hoofddoek schuil zou gaan. Hij spreekt van een gerichte beweging die zich keert tegen de aanpassing van de moslims aan de westerse cultuur. En zo onderschrijft Vermeersch ook het schrikbeeld van een internationaal moslimcomplot dat erop uit is de westerse wereld te onderwerpen of te vernietigen.

    Vermeersch toont zich hier een fundamenteel verdediger van de secularisering. Die houding strookt niet met de maatschappelijke realiteit van vandaag. De Duitse filosoof Jürgen Habermas, generatiegenoot van Vermeersch en gekend als vurig verdediger van de seculiere staat, neemt in deze een veel zinniger houding aan. Hij stelt dat we vandaag in een postseculiere tijd leven, een maatschappelijke realiteit waarin het concept van de seculiere staat herdacht moet worden.

    Dat betekent geenszins dat het seculiere karakter van de staat losgelaten moet worden, maar wel dat we moeten erkennen dat het seculariseringsproces tot nog toe teveel een eenzijdig verhaal is geweest, waarin gelovigen (van welke godsdienst ook) in een ondergeschikte positie gedrongen werden. De secularisering heeft in die zin een repressief karakter. Habermas wil niet tornen aan de seculiere staatsvorm, maar pleit wel voor een herwaardering van religie in het maatschappelijk debat. Dat betekent dat gelovigen niet langer alleen getolereerd worden, maar ook gerespecteerde gesprekspartners worden.

    Pas in een vierde deel komt Vermeersch bij zijn eigenlijke argumenten voor een hoofddoekenverbod in het secundair onderwijs. Argumenten die nu niet anders meer gelezen kunnen worden dan in het vooraf getekende kader. Daarin is de hoofddoek zonder uitzondering symbool van het fundamentalisme, wegbereider voor allerlei gruwelpraktijken en exponent van een wereldwijde bedreiging voor de seculiere westerse democratie.

    Het eerste argument stelt dat in een klas in het secundair onderwijs elke opinie in gelijke mate aan bod moet komen. Daarom mag geen enkele opinie ‘op een bijzondere wijze in de kijker lopen’. Dat alle levensbeschouwelijke opinies op een gelijkwaardige manier aan bod komen, lijkt mij in eerste instantie de verantwoordelijkheid van de school en het onderwijzend personeel, niet van de studenten. Directie en leerkrachten staan ervoor in dat studenten met uiteenlopende opinies kennis kunnen maken. Die opdracht wordt hoegenaamd niet verhinderd door de aanwezigheid van hoofddoeken.

    Het is ook nogal vreemd te denken dat wanneer moslima’s binnen de school hun hoofddoek afleggen, hun levensbeschouwelijke opinie niet meer of minder aanwezig zou zijn. Evenmin kan verondersteld worden dat de aanwezigheid van die opinie door de andere studenten bij afwezigheid van de hoofddoek minder opgemerkt zou worden. Of moeten we aannemen dat moslima zijn zich enkel en alleen uitdrukt in het dragen van een hoofddoek? Ook het gevaar voor kliekjesvorming, waar Vermeersch in het kader van zijn eerste argument op wijst, is weinig steekhoudend. Als moslima’s op basis van hun levensbeschouwelijke opinie een kliekje willen vormen, zullen ze dat zonder hoofddoek ook wel doen. Of moeten we er vanuit gaan dat ze mekaar zonder hoofddoek niet meer zouden herkennen?

    Het tweede argument betreft het probleem van intimidatie en beïnvloeding. Vermeersch verwijst hier naar het reële probleem van moslimmeisjes die door intimidatie gedwongen worden om een hoofddoek te dragen. Op basis daarvan hebben twee Antwerpse scholen een hoofddoekenverbod ingesteld. Dat probleem moet niet onderschat of geminimaliseerd worden. Maar een verbod op de hoofddoek binnen de school biedt hiervoor hoegenaamd geen oplossing. Het probleem wordt zo alleen buiten de schoolpoort geduwd. En als we de school willen zien als een instelling waar jongeren gevormd worden tot actieve burgers in onze samenleving, dan lijkt het mij niet wenselijk dat de reële samenlevingsproblemen buiten gehouden worden. Een hoofddoekenverbod op basis van dit probleem zet ook de dingen op zijn kop.

    Het spreekt toch voor zich dat hier het probleem van intimidatie aangepakt moet worden en niet de hoofddoek. Anders belanden we in de absurde situatie waarin het slachtoffer gesanctioneerd wordt. In dit verband wordt vaak geopperd dat intimidatie een te veelzijdig en moeilijk traceerbaar probleem is en dus nooit adequaat kan worden aangepakt. Dat lijkt mij iets te makkelijk. Het probleem van intimidatie aanpakken, is zeker de moeilijkste optie, die de grootste inspanning vraagt. De hoofddoek verbieden is veel eenvoudiger, maar als antwoord op intimidatie zeker niet rechtvaardig.

    Het derde argument zegt dat moslima’s die in het secundair onderwijs een hoofddoek dragen mogelijk bekoord zullen worden om een fundamentalistische levensweg te kiezen. Dat is een stelling die aan de hoofddoek een absurde kracht toekent. Als een moslima kiest voor een door fundamentalisme ingegeven levensweg, heeft dat alles te maken met wat er in haar hoofd zit en hoegenaamd niets met wat ze op het hoofd draagt. Vermeersch lijkt hier te suggereren dat het afleggen van de hoofddoek binnen de school meteen ook elke mogelijk aanwezige fundamentalistische gedachte neutraliseert. De hoofddoek als toverdoek.

    In een vierde en laatste argument zegt Vermeersch dat zonder een hoofddoekenverbod de onderlinge rust en tolerantie in het gedrang kunnen komen. Omdat het toelaten van de hoofddoek impliceert dat alle andere uiterlijke manifestaties van een levensbeschouwing ook geaccepteerd moeten worden. Als voorbeeld haalt Vermeersch de slogan ‘Eigen volk eerst’ aan. Het voorbeeld is natuurlijk nogal flauw gekozen, maar ik geloof dat naast de hoofddoek inderdaad alle andere uitingen geaccepteerd moeten worden.

    Dat zal ongetwijfeld aanleiding geven tot discussie en conflict, maar ik denk dat het tot de taak van een school behoort om jonge mensen te leren om met dat soort tegenstellingen om te gaan in plaatst van ze met allerlei verboden te omzeilen. Onderlinge rust en tolerantie worden niet bewerkstelligd door alles wat aanleiding kan geven tot conflict te verbieden. Op die manier wordt alleen een schijnbare rust en tolerantie gecreëerd. Ondertussen worden de messen geslepen voor de afrekening aan de schoolpoort. Onderlinge rust en tolerantie kan alleen bereikt worden door tegenstellingen toe te laten en er op een constructieve manier mee om te gaan.

    De argumenten van Vermeersch zijn niet overtuigend. Wellicht moet daarom het leeuwendeel van het document besteed worden aan het uittekenen van een algemeen kader waarbinnen ze als redelijk en vanzelfsprekend gepresenteerd kunnen worden. Dat algemeen kader behelst niet veel meer dan de waarschuwing voor een fundamentalistische expansie. Het teert in hoofdzaak op de onredelijke angst voor een desastreuze radicalisering.

    De wens dat moslims vreedzaam zouden samenleven met christenen en niet-gelovigen - een wens die door Vermeersch naar ik zonder twijfel aanneem oprecht wordt geformuleerd - wordt door dit betoog niet bepaald gediend. Het past eerder in een manier van spreken en schrijven over de islam die door Sami Zemni treffend wordt omschreven: “Het nieuwe racisme spreekt vooral een redelijke taal. Het baseert zich op een gesimuleerde rede die op een geaccepteerde manier spreekt over culturele onverenigbaarheden, en waarin vage containerbegrippen tegenover elkaar worden gesteld: ‘de tolerante, open, seculiere en democratische autochtone samenleving’ tegenover ‘het geweld, de haat, de baard, de djellaba, de hoofddoek, de getto’s en de criminaliteit van de migranten, illegalen en de moslims’”. (‘Het islamdebat’, Sami Zemni, EPO 2009, blz.130)

    Ik kan de lectuur van het boek van Sami Zemni niet genoeg aanbevelen. Het is een boek dat glashelder analyseert wat de werkelijke inzet van het islamdebat is. Wie het leest, begrijpt dat de islam in ons land wel degelijk een uitdaging vormt, maar geenszins een apocalyptische toekomst voorspelt. Het boek maakt ook overduidelijk dat discussies over het wel of niet toelaten van de hoofddoek volstrekt naast de kwestie zijn.

    ‘Spreek met zo’n vrouw en beoordeel haar niet op wat ze op haar hoofd draagt, maar op wat er in haar hoofd zit.’ (‘Islam voor ongelovigen’, Lucas Catherine, EPO 2001, blz. 214)

    Mijn conclusie

    Ik heb onze maatschappij de voorbije 40 jaar zien evolueren. Eerst waren er migranten uit het Zuiden van Europa, de Spanjaarden en Italianen. Zij werden schuin bekeken en ik herinner mij uitdrukkingen als "vuile Spanjaard". Nadien verloor Spanje haar dictator en trad het toe tot de Europese Gemeenschap. Ineens werden Spanjaarden als "eigen" volk ervaren en doofden de problemen uit.

    Maar er kwam een nieuwe migratiegolf, deze keer vanuit Noord-Afrika en Turkije. Ik herinner mij de eerste migranten als zeer onderdanige mensen, die zich dadelijk wouden assimeleren met de lokale bevolking. . Van een hoofddoek was er toen absoluut GEEN sprake. Hun kinderen gingen braaf naar Katholieke (!) scholen. Met enige schroom vroegen ze daar een uitzonderingsmaatregel voor het vak Godsdienst. Maar ze wilden zeker geen hetze creëren. Geleidelijk aan zwelde het aantal nieuwe Belgen aan. En met het hoger aantal moslims kwam de macht van de grote getallen.

    Zwarte zondag 1991 was een scharnierpunt bij de moslimgemeenschap in België. Sindsdien is het dragen van een hoofddoek een manier om zich te manifesteren. Eerst voorzichtig in het straatbeeld, dan in het onderwijs, bij de overheid en op de werkvloer. Van dankbaarheid en assimilatie is er steeds minder sprake. Sharia for Belgium is zo'n typisch voorbeeld van de ontspoorde moslimbeweging. Men maakt misbruik van de liberale en democratische waarden van onze Westerse maatschappij om op een vrij agressieve en militante manier zijn godsdienst te kunnen beleven. Onze politici staan er bij en kijken er naar.

    De moslima's voelen zich stoer, maar realiseren zich niet dat deze religieuze hoofddoeken een symbool zijn van de onderdrukking van de vrouw. Onze Westerse maatschappij bevindt zich momenteel op een keerpunt. Ofwel bepaalt men binnen Europa welke religieuze symbolen toegelaten zijn, ofwel doet men niets. In het laatste geval is het niet ondenkbaar dat de militante islam de godsdienst van de toekomst wordt. Voor onze mannen is dit geen achteruitgang, maar voor onze Westerse vrouwen is een islamitische maatschappij een serieuze stap terug in de tijd. En zeggen dat het vandaag internationale vrouwendag was...     

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pastoor verdwenen

    Priester die non op leeftijd verkrachtte spoorloos verdwenen

    17 reactiesPriester die non op leeftijd verkrachtte spoorloos verdwenen
    19 februari, 16:11

    José M., de Belgisch-Mexicaanse priester die afgelopen dinsdag werd veroordeeld voor de verkrachting van een non op leeftijd en de aanranding van de eerbaarheid van drie jonge meisjes, is spoorloos verdwenen. Dat meldt het parket van Dinant.

    De geestelijke woonde de zitting in de correctionele rechtbank van Dinant niet bij. De rechter beval wel een onmiddellijke aanhouding.

    Na het vonnis snelde de politie meteen naar zijn woonst in Sinsin, een deelgemeente van Somme-Leuze in de provincie Namen, maar daar was de priester niet te vinden. Ook zaterdag onbrak nog elk spoor van de gruwel.

    José M. kreeg een gevangenisstraf van drie jaar effectief opgelegd.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Va, Vis et Deviens

    Enkele dagen geleden zag ik de prachtige Joods-Franse film Va, Vis et Deviens. Het verhaal gaat over een jonge Etiopiër die als "zwarte jood" door een gezin wordt geadopteerd. We zien er het racisme van de Joodse gemeenschap, die ervan uitgaat dat Joden "blank" moeten zijn. Maar we zien er ook de liefdevolle houding van de pleegouders. Het onderwerp racisme is zelden zo mooi behandeld in een film. En dat net Joden gecomfronteerd worden met dit thema maakt de film zo uniek. Deze film is een must voor alle adolescenten. 


    Va, Vis et Deviens (vertaling: Ga, leef en word) is een Frans-Belgisch-Israëlisch-Italiaanse co-produktie. De film gaat over een weinig bekende episode in de Israëlische geschiedenis. In 1984 vindt de Amerikaans-Israëlische Operatie Mozes plaats. Deze operatie moet duizenden Falashas, Joodse afrikanen, van Soudan naar Israël brengen. De integratie van deze negroïde bevolkingsgroep in het overwegend blanke Israël verloopt moeizaam, ondanks de wil en het doorzettingsvermogen van de Falashas.

    De film volgt een jonge christelijke vluchteling uit Ethiopië. Tijdens de Operatie Mozes wordt hij door zijn moeder gestuurd om de plaats in te nemen van een net daarvoor overleden Joodse (Falasha) jongen. Diens moeder accepteert de jongen, en neemt hem mee als haar eigen kind. In Israël aangekomen krijgt de jonge Schlomo het moeilijk bij de integratie. Zijn adoptiefmoeder overlijdt bij aankomst. Uiteindelijk wordt hij ondergebracht bij een Frans-Joods adoptiegezin. Deze zijn in de veronderstelling een Joodse jongen te hebben geadopteerd en handelen daar ook naar. Al de jaren leeft hij met een geheim, en krijgt hij te maken met allerlei vormen van discriminatie en onbegrip. Schlomo’s gedachten gaan vaak terug naar zijn moeder, en de vraag waarom ze hem zomaar weg heeft gestuurd, houdt hem sterk bezig.

    “Ga, leef en word” waren de eenvoudige woorden waarmee zijn moeder Schlomo wegstuurde richting de vrouw die zojuist haar eigen kind verloren had. Deze woorden blijven hem zijn hele leven achtervolgen, het zijn voor hem de woorden van God die Adam de wereld instuurde. Voor Schlomo is zijn moeder zijn god, een god waarmee hij communiceert via de maan. Treffend is dan ook de vergelijking die hij maakt tussen God en de maan, tijdens een debat in Joodse synagoge. Al de jaren in “het land vloeiende van melk en honing” weet hij zich gesterkt door de gedachte aan zijn echte moeder.

    De film snijdt hiermee, en door een niet-Joodse, zwarte jongen in de Israëlische maatschappij te plaatsen, loodzware thema’s aan. Tegelijk dringen flarden van nieuwsberichten tot de film door: vredesbesprekingen tussen Yitzhak Rabbin en Yasser Arafat, de moord op Rabbin, anti-oorlogsdemonstraties. Dat de film lang duurt, bijna tweeëneenhalf uur, is dan ook niet verwonderlijk. Ondanks dat het personage van Schlomo gedurende de film door drie verschillende acteurs wordt gespeeld – als kind, jongen en volwassene – komt hij zeer geloofwaardig over. De ontwikkeling van zijn karakter, het ontdekken van het westerse leven in Israël, het komt allemaal erg goed uit de verf. Ook de andere personages in de film zijn – hoewel vaak slechts bijrollen – waardevol en goed ontwikkeld.

    Va, Vis et Deviens is een erg ontroerende en mooie film over het leven, de zoektocht naar identiteit, geloof en liefde. Zware thema’s als racisme, het vluchtelingenprobleem en de Israëlisch-Palestijnse kwestie worden niet geschuwd. Daardoor wordt de film echter niet te zwaar, het werpt juist in zekere zin een nieuw licht op de problemen in het Midden-Oosten, door middel van het onder de aandacht brengen van een weinig belichte periode in de Israëlische geschiedenis. De veelkleurigheid en diversiteit van de Israëlische samenleving wordt in beeld gebracht en draagt zo bij aan het beter begrijpen van de problemen die er zijn in Israël.

    De film heeft enkele prijzen gewonnen, waaronder een César voor Beste scenario. Opvallend is wel dat de internationale belangstelling voor de film verder wat tegenviel en dat een groot deel van de prijzen juist publieksprijzen waren. Te hopen is dat met het uitkomen van de dvd in Nederland via Artifilm deze film alsnog een groter publiek krijgt.

    Va, Vis et Deviens, met onder anderen Yaël Abecassis, Roschdi Zem, Moshe Agazai, Moshe Abebe, Sirak M. Sabahat, Roni Hadar.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Psychologe stript voor patienten

    Therapeute helpt patiënten door te strippen

    De 24-jarige Amerikaanse psychologe Sarah White heeft de oplossing gevonden om patiënten te helpen. Ze trekt haar kleren uit tijdens therapie sessies, ze gelooft dat dit zorgt dat onderbewuste, onderdrukte gevoelens naar boven komen.

    Sarah White begint aan elke sessie met kledij, maar naarmate dit vordert, trekt ze meer kleren uit, tot ze helemaal naakt is. Je betaalt 150 dollar voor de eerste sessie, die volledig via webcam en een chatprogramma verloopt. Eens ze een rapport heeft gemaakt, worden er sessies via Skype gehouden waarbij interactie mogelijk is. In sommige gevallen gaat ze over tot persoonlijke consultaties. Ze heeft ongeveer 30 patiënten, dit gaat van studenten met seksuele problemen, mannen van middelbare leeftijd met relatieproblemen en zelfs vrouwen. Sarah White heeft, niet verrassend, voornamelijk mannelijke klanten.

    Praten

    "Tijdens de sessies gebruik ik de kracht van opwinding om je meer controle over je lichaam te helpen krijgen. Het doel is de naaktheid te gebruiken zodat je jezelf en de wereld beter begrijpt, zodat je je goed en machtig voelt, en dat de opwinding binnen de sessies kunnen leiden tot meer opwinding daarbuiten."

    White studeerde psychologie. Ze vond dat deze opleiding iets miste en niet inspirerend was. "Er was geen interesse voor seksualiteit. Zeker voor mannen, die minder vaak in therapie gaan dan vrouwen, is dit interessanter, dit maakt het aantrekkelijker en opwindender. Traditionele therapieën moedigen onderdrukking aan, in plaats van mensen uit te nodigen te praten. We raken elkaar niet aan, er zijn geen seksuele contacten."

    Niet gediplomeerd
    "De bedoeling is patiënten te laten zien dat ik niets te verbergen heb, ik moedig hen zo aan om eerlijker te zijn. Zeker voor mannen kan het hen helpen te focussen. Door een naakte vrouw te zien kijken ze in hun diepste binnenste en spreken ze openlijk." Op haar website sarahwhitelive.com kun je afspraken plannen. De naakte therapie is niet goedgekeurd door een gezondheidsorganisatie en Sarah is geen gediplomeerd therapeute. White: "Mijn vriendje steunt mij en mijn beroepskeuze, maar mijn ouders weten nog van niets."

    Tegenkanting
    Professionele psychologen steunen de 'naked therapy' niet echt. Psychologe Diana Kirschner: "White gebruikt hier het woord 'therapie', maar dat vind ik niet zo. Het is internetporno." De Amerikaanse associatie voor psychoanalyse beschouwt seksuele interactie tussen patiënt en therapeut als onethisch. Zelfs elke vorm van lichamelijk contact tegen de code van professioneel gedrag is.
     

    Bijlagen:
    http://www.nydailynews.com/ny_local/2011/03/02/2011-03-02_birthdaysuit_therapist_sarah_white_conducts_naked_therapy_sessions_for_troubled_.html   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goedele ontvangt Caroline Gennez

    'Goedele' ontvangt 'Caroline Gennez'

    'Patrick Van Gompel' interviewt 'Alex Agnew'

    Bijlagen:
    http://vtm.be/videozone/programma/tegen-de-sterren-op/id/32865/goedele-ontvangt-caroline-gennez   

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.College Psychologie wordt seksshow

    Les aan unief wordt live seksshow voor 100 studenten

    Een les aan een unief in de VS is een beetje uit de hand gelopen en dat mag u ook best letterlijk nemen. Een paar kwam er een les psychologie opfleuren met een paar demonstraties. Het onderwerp van de les ging over relaties en seks en de vrouw ging na de les aan de slag met haar vibrator. Een honderdtal studenten keek zich de ogen uit de kop. De universiteit betaalde een paar honderd dollar voor het gastcollege van het stelletje tijdens de les aan de Northwestern University.

    Faith Kroll en Jim Marcus entertainden op hun manier een aula vol studenten.
    Faith Kroll en Jim Marcus entertainden op hun manier een aula vol studenten.
    Professor John Michael Bailey bracht onderwerpen als bondage, swingers en andere pikante bezigheden aan in zijn les. "De studenten vinden die colleges waardevol omdat mensen uit de praktijk erbij betrokken worden", aldus professor Bailey. Na een discussie kregen de studenten plots te horen dat er nog een praktijkdemonstratie zou volgen in het auditorium. De vrouw kroop op het podium en ging uit de kleren. Haar partner ging aan de slag met een tuig dat leek op een zaag in de vorm van een fallussymbool.

    Ongeloofwaardige video
    Volgens de prof ging het om een exhibitionistisch koppel en werd het stel niet betaald voor de slotdemonstratie. Jim Marcus bekent dat hij niet van plan was om zover te gaan maar een video tijdens de les over het vrouwelijk orgasme vond hij totaal ongeloofwaardig. De Amerikaan vond dat de studenten beter verdienden en hij had toch al materiaal meegebracht. "Ik vond wel dat een les over seksualiteit aangewezen was om een juister beeld weer te geven van een vrouwelijk orgasme", aldus de muziekleraraar die ook sekslessen geeft.

    "Geen live seksshow"

    Hij blijft erbij dat de demonstratie met zijn verloofde, Faith Kroll helemaal geen live seksshow was. Wat het dan wel was, is niet duidelijk maar plezant was het zeker, zo blijkt. "Ik vond het leuk", grinnikt Faith Kroll. "Ik ben een exhibitioniste en ik hou van aandacht. Ik vond het echt onderhoudend want er waren heel wat nieuwsgierige toeschouwers en dus vond ik het cool." Haar verloofde neemt het voor haar op. "Het was helemaal onze bedoeling niet om mensen te choqueren, het was vooral educatief bedoeld want de demonstratie ging ook gepaard met een discussie over veilige seks", beweert Marcus.

    "Onvergetelijk"
    Justin Smith zal de les niet snel vergeten. "Het blijft een levenslange herinnering", lacht hij. "Er werd ons gezegd dat er gesproken zou worden of fetisjen maar we hadden ons niet aan zo'n demonstratie verwacht. Eerst kregen we een video over seksuele opwinding en ik zag het koppel zo denken, 'waarom geven we geen demonstratie?'. De man vroeg ons of we klaar waren voor een live seksshow en dat vonden we wel okee", bekent Justin Smith (21).

    Een paar studenten vonden het maar niks en verlieten de aula maar de meerderheid verkneulde zich aan het gebeuren. Een moeder van een student woonde toevallig de les bij. Volgens de woordvoerder van de unief, Alan Cubbage heeft niemand klacht ingediend bij de politie van Evanston.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vlaams Woningsfonds bijna failliet
    Eindelijk is het zover! Het Vlaams Woningsfonds is bijna failliet.

    Echt "Vlaams" is het fonds niet. Indien men de kredietnemers onder de loupe zou nemen, zou men kunnen vaststellen dat 90% van de kredieten worden uitgekeerd aan "nieuwe" Belgen, die met zelfs geen Nederlands verstaan.

    Zoals dikwijls in dit land, is het doel misschien wel "nobel", in praktijk loopt alles gewoonweg mis. Dat net Freya Vandenbossche met dit item naar buiten komt, is een teken aan de wand. Insiders vertellen mij overigens dat vele dossiers met haken en ogen aan elkaar hangen en dat er dikwijls wordt geprutst aan de voorwaarden om te kunnen genieten van zulke lening.

    Ook de eigen inbreng is veelal geleend bij een andere bank of zoals bij vele nieuwe Belgen bij de familie. Verder werkt het Vlaams Woningfonds tergend traag, zoals we dat gewoon zijn bij de meeste overheidsinstellingen. Kortom, veel werk aan de winkel.

    En ik stel mij de vraag of het niet beter is deze leningen af te bouwen en zelfs in de toekomst af te schaffen. Het Vlaams Woningsfonds bevestigt wat vele economisten weten: De overheid dient zich van elke economische activiteit te onthouden. Indien men echt wil ingrijpen in de economie doet men dat veel beter via een systeem van subsidies of belastingkortingen in plaats van zelf voor bank te spelen. 




    Faillissement wenkt voor Vlaams Woningfonds"
    faillissement wenkt voor vlaams woningfonds 

    Het Vlaams Woningfonds (VWF) stevent op het bankroet af. Dat blijkt een rapport van de inspectie van Financiën.

    Het Vlaams Woningfonds geeft voordelige woonleningen vanaf 1,5% aan gezinnen met minstens 1 kind en een begrensd inkomen. Het kan dat doen omdat het hiervoor subsidies van de overheid krijgt. Zowat 30.000 gezinnen hebben er nu een krediet lopen.

    Vlaams minister van Wonen Freya Van den Bossche (sp.a) had het rapport bij het Woningfonds besteld. De Gentse politica nam onlogische verschillen waar in de rentevoeten van de twee maatschappijen die sociale woonleningen verstrekken: het Vlaams Woningfonds (VWF) en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen (VMSW).

    De audit toonde aan dat het VMSW in een gezonde financiële toestand verkeert. Het VWF is verlieslatend en zou dat nog tien jaar blijven.

    Zo betaalt het VWF zijn geld duurder op de markt dan de VMSW. Bovendien leent het dat geld goedkoper uit aan de gezinnen. De gemiddelde rentevoet bedraagt 2 procent, minder dan de inflatie in de meeste jaren.

    Ondanks dit alles kon het Vlaams Woningfonds in de laatste tien jaar zijn omzet ruim verdubbelen: van 130 naar 320 miljoen euro. Er volgde ook een belegging van 52 miljoen bij een IJslandse bank.

    Van den Bossche stelt voor om beide maatschappijen te laten samensmelten. De socialiste wil nog voor het zomerreces een akkoord afdwingen in het Vlaams Parlement.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BV's in de media

    Sommige BV's komen zeer sympathiek over in de media. Ze doen zich voor als grappig en sympathiek. Maar als je ze in persoonlijke lijve ontmoet,  kunnen zij ineens aan de verwachting niet meer voldoen. Naar het schijnt is bij voorbeeld een Koen Wouters in de dagelijkse omgang niet de "el sympathico" van op televisie. Hetzelfde verhaal overigens bij Anne De Baetzelier en zeker bij de mooie Veronique De Kock. Mensen verwisselen dikwijls uiterlijke schoonheid met innerlijke. Anne De Baetzelier maakte haar onsterfelijk antipathiek bij haar duizenden facebookvrienden die ze van haar pagina gooide, omdat ze "eigenlijk geen vriend waren", maar "slechts" een fan. Nadien was ze verbaasd dat ze politiek niet goed scoorde. Een Veronique De Kock is de vleesgeworden geworden pretentie en arrogantie. Omdat ze "mooi" is, denkt ze dat de wereld aan haar voeten ligt. Wanneer ze 60 zal zijn en al haar schoonheid weggeebd is, zal ze met zichzelf comfronteerd worden...Bij een Jean-Marie De Decker is de perceptie net omgekeerd. De media schilderen hem af als een bullebak, een arrogante zak, terwijl hij op persoonlijk vlak wel aimabel kan zijn. Maar de media brengen alleen negatieve berichten over hem, zoals over zijn echtscheiding.  

    Er zijn BV's waarvan ik spijt heb dat ik ze ooit heb ontmoet. Boudewijn Bouckaert hoort daarbij. Voor ik hem ontmoette zag ik naar hem op als een "denker" en een fijne humorist. Enige tijd geleden ontmoette ik hem persoonlijk. De man praat en denkt snel en probeert zijn best te doen om schijnvriendelijk te zijn, maar is het is niet overtuigend. Hij ligt overhoop met de liberale familie en poogt de plooien glad te strijken.  Eigenlijk interesseert hij zich alleen voor zichzelf en zijn eigen toekomst in de politiek. Hij is super egocentrisch. Heimelijk wil hij terugkeren naar de open VLD, maar hij mist voldoende sociale vaardigheden. Het is allemaal zeer doorzichtig. Hij heeft teveel bruggen opgeblazen en blaast er nog maandelijks op. Dagelijks voetvolk krijgt geen aandacht. Maar als de basismilitant hoger opklimt, is hij plots wel geïnteresserd. Maar je kan niet onverschillig zijn vandaag en geïnteresseerd morgen. Zo werkt dat niet. Bouckaert is al dik in de zestig. Binnen enkele jaren gaat hij op pensioen. Zijn carrière is ver uitgezongen, ook in de politiek.   



    Boudewijn Bouckaert start nieuwe liberale denktank op

    De Gentse rechtenprofessor Boudewijn Bouckaert (LDD) en een groep medestanders beginnen met een nieuwe onafhankelijke, liberale denktank: Libera!

    Boudewijn Bouckaert start nieuwe liberale denktank op

    Boudewijn Bouckaert start nieuwe liberale denktank op

    Nu Nova Civitas op sterven na dood is, beginnen de Gentse rechtenprofessor Boudewijn Bouckaert (LDD) en een groep medestanders met een nieuwe onafhankelijke, liberale denktank: Libera! Daarin zullen niet alleen leden van de Lijst Dedecker maar ook andere liberalen zitten.

    Libera! zal ook de jaarlijkse Prijs voor de Vrijheid toekennen, die eerder door Nova Civitas werd uitgereikt. Op 19 maart gaat die meteen al naar voormalig Europees commissaris Frits Bolkestein. Tijdens de uitreiking zullen diens voormalige medewerker en huidig Europees Parlementslid Derk Jan Eppink (LDD) en Patricia Ceysens, ondervoorzitster van de Open VLD, een laudatio uitspreken.

    'Wij willen met onze nieuwe denktank bruggen slaan', zegt Bouckaert deze week in Knack. 'De huidige versnippering van het liberalisme is nefast. Zeker in tijden waarin het economische systeem zwaar onder druk staat. Als liberalen is het onze taak om grondig te onderzoeken wat er in de financiële crisis is misgelopen en welke hervormingen noodzakelijk zijn. Dat is de bedoeling van Libera!: we willen wars van alle dogma's uitvissen hoe we het vertrouwen van de mensen in de zelfregulerende kracht van de vrije markt kunnen herstellen.'

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    01-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glenn Janssens houdt alleen van seks en geld
    Glenn Janssens is enkel geïnteresseerd in seks en geld"

    Ilse De Meulemeester en Glenn Janssens leken weer even dichter naar elkaar toe te groeien, maar de ex-Miss België is nog steeds in een gevecht verwikkeld om het hoederecht van haar zoontje met haar ex. Conrad werd eerder aan papa Glenn toegewezen, maar daar kan Ilse niet mee leven. 'Story' kon de verdediging van De Meulemeester haar advocaat inkijken.

     
    Daaruit moet blijken dat Glenn niet trouw was en er meerdere affaires op nahield. "Toen Ilse aan kanker leed, werd ze op geen enkele wijze bijgestaan door Glenn. Ze vernam dat haar partner op heterdaad betrapt was in zijn Bentley op de parking van Hotel Reserve met BV X, met wie hij gedurende een jaar een amoureuze relatie had."

    "In de periode waarin Conrad behoefte had aan een sterke ouder, op het ogenblik waarop zijn moeder zwaar ziek was, werd Conrad aan zijn lot overgelaten. In realiteit heeft Glenn nooit effectief voorzien in de opvoeding van het kind. Hij heeft zich op geen enkel ogenblik een zorgzaam partner noch ouder getoond, zodat dit aantoont dat Conrad maar bijzaak is binnen zijn eigen leven dat draait rond seks en geld."

    Ook toen Conrad ziek werd was Glenn erg bot. "Hij verklaarde geen kind te willen met een helmpje, denkend aan epilepsie. Om Conrad gelukkig te houden voorziet Glenn hem momenteel van de duurste, meest extravagante cadeaus. Het kind leert hierdoor niet te verlangen naar een geschenk. Hierdoor zal zijn persoonlijke vorming aangetast worden."
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Blog als favoriet !


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Rondvraag / Poll
    Wanneer gaat Martine Tanghe best op pensioen?
    Hoe sneller hoe liever
    Op 65 jaar
    Op 67 jaar
    Nooit
    Bekijk resultaat


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    VRT start zoekprogramma "De DSK van Vlaanderen"
    Foto

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Foto

    Foto

    Foto

    Correctioneel veroordeelde Noël Slangen kreeg 6,5 miljoen € voor Lange Wapper!
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Bachelor Vastgoed Hogeschool Gent blijkt analfabeet
    Foto

    Foto

    Foto

    Overheid plaatst flitscamera's op circuit Spa-Francorchamps
    Foto

    Onderzoekers unaniem:Programma Peeters & Pichal verhoogt kans zelfdoding
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    EXPERT: "KOEN WOUTERS ZONG ENORM VALS TIJDENS DUET MET KATIE MELUA"
    Waals MR-politicus Serge Kubla nam deel aan seksfuiven
    Foto

    Foto

    LEEGLOOP BELGIE IS BEGONNEN...
    Foto

    Foto

    Nieuws Politics

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    RECORDAANTAL BELGEN VLUCHT NAAR BUITENLAND
    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!