Heeft Karel De Gucht volgens U in het verleden reeds "gesjoemeld"?
Beoordeel dit blog
APENLAND
Waar Koning Filip I regeert En het ABVV en de PS de bevolking terroriseert
21-08-2011
Arrogante familie Siska "is geen OCMW"
De familie Siska is nationaal bekend. In de pers profileren ze zich als vriendelijke hardwerkende mensen. In praktijk zijn ze de vleesgeworden arrogantie. Ze verdienen zodanig veel geld, dat ze denken dat ze jan en alleman als vuil kunnen behandelen.
Enkele jaren terug was ik getuige hoe ze twee negentigers die hun 65-jarige huwelijksjubeleum vierden uit hun zaak gooiden. Dit gebeurde in het restaurant Siska in Knokke-Zoute. De brave hoogbejaarde mensen wisten niet dat een wafel alleen niet besteld kon worden in het restaurant Siska. De mensen moesten direct een ganse menu bestellen.
Toen enkele aanwezige klanten vriendelijk aan de uitbater vroegen om een uitzondering te maken voor deze speciale gasten, antwoordde de baas: "Wij zijn geen OCMW, ook niet voor deze mensen!" Het bejaard koppel was alles behalve een OCMW-publiek. Het waren deftige verzorgde oude mensen. De hoogbejaarde jubelarissen verlieten bedroefd de zaak. Ik heb toen gezworen nooit meer in mijn leven een voet binnen te zetten bij de familie Siska te Knokke. Ik begrijp zeer goed dat ze uiteindelijk eens kloppen hebben gekregen. Deze arrogantie heeft lang genoeg geduurd. Voor mijn part gaan ze failliet!
KNOKKE-HEIST - Het bekende tearoom-restaurant Marie Siska in Knokke schakelt vanaf volgend jaar veiligheidsagenten in, na een handgemeen met klanten vorige week. Zo'n agent kan snel onbeschofte en agressieve klanten buitenzetten', zegt zaakvoerder Stefan Dossche.
De wafels in hartvorm zijn voorlopig nog het bekendste handelsmerk van Marie Siska in Knokke, vanaf volgend jaar komt daar waarschijnlijk de veiligheidsagent bij die zal worden ingezet tegen klanten die voor te veel overlast zorgen in het drukbezochte restaurant.
Ik ga iemand in dienst nemen die fysiek kan ingrijpen en een klant kan buiten zetten als het de spuigaten uitloopt', zegt zaakvoerder Stefan Dossche. Mijn advocaat zoekt nog uit hoe we dat allemaal wettelijk kunnen regelen.'
De drastische ingreep is hoogst opmerkelijk. Marie Siska is een paradijs voor kinderen, met een enorm speelplein en een weelderige tuin, geen plaats dus waar bodyguards horen te patrouilleren. En toch is het nodig', zegt Dossche. Vorige week is het tot een gevecht gekomen met een man en vrouw uit Vlaams-Brabant, die met hun dochtertje en ouders naar hier waren gekomen. Ze waren gaan zitten aan een tafel die gereserveerd was en ze weigerden halsstarrig zich te verplaatsen. Dat heeft een halfuur geduurd tot een ober die tafel heeft proberen weg te trekken. Mijn ober werd vastgegrepen, waarna ik heb geprobeerd om de klant aan de arm naar buiten te leiden. Ik heb een klap gekregen en toen heeft ook één van mijn jobstudenten een klap uitgedeeld.'
Zowel het Vlaams-Brabantse gezin als de zaakvoerder zelf dienden klacht in bij de politie. Het is niet de eerste keer dat klanten klagen over de manier waarop ze behandeld worden in Marie Siska.
Nachtmerrie
Op de website Tripadvisor, waar mensen hun reiservaringen kunnen delen, staat ondertussen een hele waslijst verhalen van klanten die er nooit meer terug willen komen. De commentaren gaan van onbeschoft, kindonvriendelijk en arrogant' tot een echte nachtmerrie'.
Dossche vindt dat het net omgekeerd is: het probleem ligt bij de klanten, niet bij hem.
Wij zijn een uiterst succesvolle zaak. Op topdagen komen hier makkelijk tweeduizend mensen eten en loopt hier meer dan vijftig man personeel rond', zegt hij. Dat betekent dat de druk voor mijn werknemers ongelooflijk hoog is. Ik kan het niet meer aanvaarden dat mijn personeel gekleineerd en geschoffeerd wordt, de jongste vijf jaar is de sfeer echt grimmig geworden.'
Cursus
Zelfstandigenorganisatie Unizo organiseert dit najaar cursussen voor ondernemers aan de kust om hen te leren hoe ze moeten omgaan met agressieve klanten en lastige kinderen. Ook met Westtoer doen we dat. Wie drie halve dagen cursus volgt rond vriendelijkheid, gastvrijheid en netheid en die principes ook toepast in z'n zaak, kan een zogenaamd Q-Label krijgen', zegt Geert Hoorens van Westtoer. Liever zo'n Q-Label aan het raam dan een veiligheidsagent voor de deur.'
De regel dat de klant altijd koning is, vindt de uitbater van Marie Siska voor interpretatie vatbaar. Zolang je je als klant als koning gedraagt, dan gaat dat misschien op', zegt hij. Wij krijgen hier vaak leden van de koninklijke familie over de vloer, want daar zijn veel gezinnen met kinderen bij. Wel: die doen nooit moeilijk en stellen bijlange niet zoveel eisen. Ze houden zich aan de regels van het fatsoen. Gelukkig doet de meerderheid van mijn klanten dat ook nog, maar er zijn ook veel andere.'
Op 18 augustus 2011 om 06u45, zei Koen Mertens:
De zaakvoerder en zijn personeel moeten daar eerst een cursus klantvriendelijkheid en beleefdheid volgen. De service is gewoon slecht : vorige week bijna 40 minuten moeten wachten vooraleer we een kaart kregen, was er toen helemaal niet druk. Vervolgens kregen we onze bestelling in 4 keer, zelf nog moeten vragen waar de drankjes bleven. Achteraf nogmaals 30 minuten moeten wachten op de rekening. Toen ik over deze slechte service een opmerking maakte, kreeg ik als antwoord dat we volgende keer maar elders moesten gaan!! Meneer de zaakvoerder moet misschien een prive clubje oprichting voor de koninklijke familie, denk alleen dat zijn zaak dan niet meer rendabel is. Een ding is voor mij wel duidelijk, ik kom er nooit meer!
Op 18 augustus 2011 om 07u16, zei François Derycke:
Och ja we kennen de zaakvoerder... een beetje veel hautain omhooggevallen man met verschrikkelijk veel pretenties, men zou denken dat dit in Knokke-Zoute geen probleem zou mogen zijn behalve als je een even pretentieuze klant in je restaurant krijgt natuurlijk.
Hierna enkele reacties uit Tripadvisor.nl
Zeer slechte service en arrogant personeel
Beoordeeld 26 augustus 2010
4
personen vonden dit een nuttige beoordeling
Vorige ben ik nog eens naar Marie-Siska geweest en ik ga er in de toekomst nooit meer naartoe. De obers zijn zeer arrogant en kijken de klanten buiten. Zij willen beslissen waar je moet gaan zitten en sluiten als er veel volk is de mooie delen van het terras af. Ik ben gewoon opgestapt en naar een andere speeltuin en taverne gegaan. De prijs/kwaliteit van het eten is absoluut niet in verhouding. Men heeft weinig keuze en smijt de gerechten neer op de tafel. Absoluut niet wat je verwacht van deze locatie in het zoute.
Verbleef Augustus 2010, bezocht met familie
Waarde
Locatie
Slaapkwaliteit
Kamers
Hygiëne
Service
Was dit een nuttige beoordeling?Ja
Deze beoordeling is de persoonlijke mening van een TripAdvisor-lid en niet die van TripAdvisor LLC zelf.
sigrid73
Sluis, Nederland
1 beoordeling
5 nuttige stemmen
TripAdvisor-reizigers vinden de beoordelingen van dit TripAdvisor-lid nuttig.
verschrikkelijk onbeschoft!!
Beoordeeld 23 augustus 2010
5
personen vonden dit een nuttige beoordeling
Nu weten we al een paar jaar dat de obers bij Marie Siska niet de allervriendelijkste zijn maar goed-je gaat er voor de super speeltuin en vrij goede keuken- maar wat wij nu meemaakten was toch echt te gek voor woorden. We aten in het overdekte gedeellte en onze bestelling werd opgenomen zonder veel woorden, kan gebeuren maar er stonden 4 jonge obers een beetje te geinen met i-phones en dat vonden wij al een beetje raar. Zeker omdat ongeveer 1,5 uur eerder (rond 17u) ze de drukte helemaal niet aankonden en er best veel tafels vies en vuil bleven staan met alle borden en bestek en nog op, waar waren die mannetjes toen? Enfin nu was het rustig en toen we klaar waren met eten werden de borden gewoon weggehaald zonder vraag of alles naar wens was en -of het gesmaakt had, gewoon zonder intresse en met een verveeld gezicht de tafel afhalen maar nog wel een totaal verkeerde grap naar zijn collega roepen terwijl hij nog bij ons aan tafel stond! Mijn man en ik dachten nog wie houdt hiet eigenlijk de boel in de gaten maar enige verantwoordelijke was niet te zien. Wij hadden het eigenlijk wel gehad en toen vroegen we de rekening. na 5 minuten nog eens (stonden er 4 met oortjes in muziek te luisteren en te lachen om waarschijnlijk zeer grappige filmpjes) nu stond er een andere man op en liep nogal boos richting dat groepje (obers) en vroeg of ie AUB mocht betalen want hij wachtte nu wel heel lang! Toen vroeg ik het ook nog een derde keer en ondertussen kwam mijn man ook met ons zoontje aanlopen en die vroeg of ik al betaald had -niet dus- dus wij stonden op om dan maar bij hun te betalen en toen gingen ze ons napraten en uitlachen!! Mijn man zei dat als hij niet binnen een minuut de rekening gad hij gewoon weg zou gaan en toen nog steeds niks !!!!!!!!!!!!!! We werden gewoon uitgelachen zeg ongeloofelijk, toen we echt aanstalten maakten om weg te gaan kwam de verantwoordelijke aan en nog 3 volwassen obers die heel intimiderend rond mij kwamen staan en eisten dat we zouden betalen, ik zei ''zou u eerst niet even willen luisteren naar wat in net gebeurde"' maar nee hij begon gelijk te schelden en heel persoonlijk te beledigen, ongeloofelijk dat ze zo een man laten de zaak regelen, we mochten nooit mee terugkomen (zijn we ook nooit meer van plan) en alle Nederlanders ook niet, beetje simpel gedacht meneer! Op het parkeerterrein kwamen we nog een paar dames tegen met ongeveer het zelfde verhaal, gewoon ronduit onbeschoft behandeld maar ze kunnen het blijkbaar gewoon maken want er komen toch mensen genoeg. Voor ons nooit meer!!!!!!!!!!!
Verbleef Augustus 2010, bezocht met familie
Waarde
Locatie
Slaapkwaliteit
Kamers
Hygiëne
Service
Was dit een nuttige beoordeling?Ja
Deze beoordeling is de persoonlijke mening van een TripAdvisor-lid en niet die van TripAdvisor LLC zelf.
knokke_BA...
KNOKKE
1 beoordeling
11 nuttige stemmen
TripAdvisor-reizigers vinden de beoordelingen van dit TripAdvisor-lid nuttig.
het "KLOOTJESVOLK" van augustus
Beoordeeld 23 augustus 2010
11
personen vonden dit een nuttige beoordeling
Zeer negatieve ervaring! Ik was getuige van een familiale uitstap (10 pers) die ten gevolge van het onrespectvol gedrag van manager en personeel eindigde op een flop. Toen de rekening werd gepresenteerd (nog tijdens het eten) bleek die niet te kloppen. De ober werd daar beleefd op attent gemaakt en zei dat hij deze niet meer kon wijzigen. Er volgde een gesprek met één van de verantwoordelijken waarop die zich liet ontvallen : welk klootjesvolk van augustus hebben ze ons nu weer gestuurd? Aandringen hielp niet. De rekening moest en zou betaald worden zoals aangeboden- er werd gedreigd en er volgde een klein handgemeen door enkele obers. Daarop trokken de bezoekers naar buiten- het verschuldigde bedrag lag reeds op tafel- ze werden tegengehouden door een 7-tal obers. Een lid van de familie zei daarop in het Frans: " j'espère que tout le monde a vu cette spectacle! "(alhoewel het vlamingen waren)Het bleken toverwoorden want alle obers trokken zich terug en gingen kijken of het geld wel degelijk op tafel lag. Beschamend voor deze zaak, waaruit blijkt dat geldgewin leidde tot beschamend gedrag. Wie is hier "klootjesvolk"? Ik hoop dat velen na het zien van dit spektakel niet meer zullen terugkeren.
Verbleef Augustus 2010, bezocht met familie
Waarde
Locatie
Hygiëne
Service
Was dit een nuttige beoordeling?Ja
Deze beoordeling is de persoonlijke mening van een TripAdvisor-lid en niet die van TripAdvisor LLC zelf.
CrocsBelg...
Belgie
1 beoordeling
6 nuttige stemmen
TripAdvisor-reizigers vinden de beoordelingen van dit TripAdvisor-lid nuttig.
Onbegrijpelijk slechte service
Beoordeeld 21 augustus 2010
6
personen vonden dit een nuttige beoordeling
Wij (gezin met 3 kleine kinderen) maken er al jaren een traditie van om naar Marie Siska af te zakken. De zaak heeft een een aantal prachtige troeven: grote en kindvriendelijke speeltuin, mooi kader, prachtige tuin om te genieten van eten en drank. Toch moeten we zeggen dat het deze keer de laatste keer is geweest. De service in deze zaak, die trouwens nooit top was - maar dat neem je erbij want het is er vaak druk ... - was deze keer bedroevend. Obers die onderling staan te discussiëren hoe ze de tafels nu onderling verdelen, afruimers die met hun vingers staan te draaien en oproepen straal negeren (en zelfs de moeite niet doen iets door te geven aan de obers), ... Wijzelf hebben ontelbaar teken moeten doen voor de bestelling, de lege drankglazen werden niet afgeruimd en toen de wafels eraan kwamen werden die dan maar verspreid op de tafel waar er plaats was. De afrekening duurde ook eindeloos lang. Dit alles terwijl er eigenlijk niet veel klanten waren (zeker geen 50% bezetting op een vrijdagnamiddag). Rondom ons konden we van andere klanten gelijkaardige signalen opvangen. Kortom, de zaak gaat er zichtbaar op achteruit en heeft wat ons betreft afgedaan. Er zijn zeker andere kindvriendelijke zaken waar men nog moeite doet om de klant een goede service te leveren.
Verbleef Augustus 2010, bezocht met familie
Service
Was dit een nuttige beoordeling?Ja
Deze beoordeling is de persoonlijke mening van een TripAdvisor-lid en niet die van TripAdvisor LLC zelf.
Nancy0720...
wenduine
1 beoordeling
8 nuttige stemmen
TripAdvisor-reizigers vinden de beoordelingen van dit TripAdvisor-lid nuttig.
Nooit meer!
Beoordeeld 21 juli 2010
8
personen vonden dit een nuttige beoordeling
Inderdaad een mooie tuin en een mooi speeltuin. Op gehele terras één tafel vrij op het overdekte gedeelte. Maar we mochten deze niet betreden met de kinderwagen. Dan maar wachten tot er een tafel vrij kwam. Eindelijk een tafel van 8 vrij, wij met zijn drieën gedeeld met een ander koppel die ook stond te wachten. Na 10 min. komt een ober en bedient het koppel aan onze tafel. Wij worden geneerd. Na nog eens 10 min. komt hij terug met de drankjes, ondertussen worden wij nog altijd genegeerd. Na nog eens 10 min. en herhaalde keren zwaaien kwam hij ons doodleuk vertellen dat hij de rest van de tafel niet wilde bedienen, dit was voor zijn collega omdat hij zo traag werkte. Ondertussen stond de tafel nog altijd vol met couverts, ... Uiteindelijk kwam er toch een meisje opdagen en ruimde de tafel maar voor de helft op. De rest van de glazen, borden,... bleven gewoon staan. Koffievlekken werden niet met een vod weggeveegd. Ongelooflijk! Dit hadden we nog nooit meegemaakt. Wetende dat we ook aan de kust wonen en wekelijks horecazaken bezoeken. Een echte schande! Ondertussen werd er ons nog altijd niets gevraagd. We zijn opgestaan, ik ben naar binnen gegaan en verteld wat er buiten gaande was. Het ergste moest nog komen, de baas begon me gewoon uit te lachen en zei dat we dan maar moesten vertrekken. ONGELOOFLIJK!!!!!
Luc Jadoul, een gedetineerde uit de gevangenis van Lantin, is vanmorgen ontsnapt uit het vredegerecht van Seraing. De man had met een wapen twee cipiers bedreigd en sloeg vervolgens op de vlucht.
De gevangene hield een automobilist tegen en ging er met diens wagen vandoor. De man, die dit jaar al twee keer veroordeeld werd voor geweldfeiten, zou gevaarlijk zijn.
Gérard Depardieu plast in het midden van een vliegtuig
De Franse acteur Gérard Depardieu heeft zich gisteren misdragen op de vlucht van Parijs naar Dublin . Op Twitter staat te lezen dat Depardieu 'urineerde' in het vliegtuig, te midden van de passagiers. Het bericht werd bevestigd door de woordvoerster van Air France-KLM.
Volgens ooggetuigen had Depardieu meer dan een glas te veel op en was de acteur duidelijk niet voor het opstijgen naar het toilet gegaan. Op het moment het vliegtuig begint te taxiën, kan de 62-jarige Depardieu het niet meer houden.
"Ik moet pissen, ik moet pissen", riep hij en hij probeerde recht te staan. Hostessen verhinderden dat en vroegen hem een kwartier te wachten, tot het vliegtuig tot voldoende hoogte geklommen was.
Depardieu zei dat hij niet kon wachten, stond recht en plaste op de grond, zo verklaart een anonieme ooggetuige. De stewardessen stonden paf.
"Iedereen zweeg. Meneer Depardieu ging terug zitten."
Dat was meteen het einde van de vlucht: het vliegproces werd afgebroken en het vliegtuig werd terug naar de gate gebracht waar het kon schoongemaakt worden.
Het is niet duidelijk of er stappen zullen ondernomen worden tegen de steracteur. Zeker is wel dat het vliegtuig toiletten aan boord heeft.
Vlaanderen ligt niet wakker van Brussel-Halle-Vilvoorde, maar wel van onze spaarcenten die in de vuurlijn liggen. Wat kan het bij God ons schelen dat er één franstalig parlementariër meer zit in het parlement als gevolg van B-H-V. Het is vooral een symbooldossier. OK, het zou eindelijk eens moeten worden opgelost, maar de meeste Vlamingen liggen wakker van het feit dat hun aandelenportefeuille gedecimeerd is en dat de overheid opnieuw op zoek is naar miljarden euro's!
De Vlaamse liberalen waren vroeger diegenen die zich inzetten voor de ondernemende mensen en hun spaargeld. Alexander De Croo weet totaal niet waar de klepel hangt. Hij deed de regering vallen op een moment dat niemand het verwachtte. Hij komt tussen over B-H-V op een moment dat iedereen aan de begroting denkt. Hij is alles behalve een meester-strateeg. Het heeft er alle schijn van dat baby De Croo op zoek is naar een ministerpostje in de nieuwe regering van Elio Di Rupo. Machtsgeil zoals hij is zal hij de "tijdelijke" vermogensbelasting van de Waalse socialisten slikken. Misschien is zijn huidige tussenkomst over B-H-V een afleidingsmaneuver om de media-aandacht op iets anders te zetten.
Maar de bevolking is niet dom. Guy Verhofstadt joeg ons 10 jaar geleden een SNEL-BELG-WET door onze strot. Dat was de pasmunt om premier te kunnen worden. Verhofstadt gooide met plezier al zijn idealen overboord om premier te kunnen worden. Zelden in de Belgische politieke geschiedenis zagen we een politicus die zo zijn kar kon keren. De man evolueerde op enkele jaren van zeer rechts naar zeer links en toch een deel volgelingen kon meeslepen. Natuurlijk, de meeste van zijn volgelingen waren platte opportunisten die aasden op een postje of kabinetards. En de grijze massa die al jaren liberaal stemde, verandende natuurlijk ook niet. Maar Verhofstadt verloor toch het "surplus" dat hij gedurende jaren had opgebouwd. De partij viel terug tot haar bijna historisch minimum van ca 15%. En baby De Croo kan het tij niet keren. Het enige dat de jongste De Croo heeft kunnen verwezenlijken is een interne vernieuwing van de partij, waarbij hij afrekende met de logeclan van De Gucht en de Verhofstadtboys.
Naar buiten toe moet vriend en vijand toegeven dat Alexander het niet heeft. Zijn onderlip steekt altijd dom naar voor en hij lijkt steeds te kwijlen als een klein kind. De foto hieronder lijkt wel van een zwakzinnige, zo dwaas met zijn schuin hoofd. Inderdaad, de uitstraling van iemand is belangrijk.
Indien baby De Croo de vermogensbelasting slikt, zal de partij een historisch dieptepunt bereiken van minder dan 10 procent! Dat is nu al zeker.
De Croo ziet weinig marge op BHV-voorstellen
Open Vld-voorzitter Alexander De Croo meent dat er "niet zo gigantisch veel onderhandelingsmarge" zit op de voorstellen rond Brussel-Halle-Vilvoorde die momenteel voorliggen bij de onderhandelende partijen. "Wat nu op tafel ligt is het resultaat van een jaar poging tot onderhandelingen. Ik kan me niet inbeelden dat we nog veel tijd gaan verliezen en alles gaan herzien."
Na zijn onderhoud met ontslagnemend premier Yves Leterme op de Wetstraat 16 nam formateur Elio Di Rupo even verder zijn intrek in het voorzitterschap van de Kamer. Daar plant hij de rest van de week bilaterale contacten met de voorzitters van de acht partijen die bij de onderhandelingen over een nieuwe regering betrokken zijn.
Open Vld-voorzitter De Croo mocht de spits afbijten. Hij maande aan tot spoed. "Na meer dan een jaar tijdverlies is het nu tijd om beslissingen te nemen zodat we zo snel mogelijk kunnen spreken over besparingen", aldus De Croo, die meent dat het tempo gerust wat mag worden opgedreven. Hij herinnerde aan de ernstige economische situatie, ook in ons land. "We moeten nu maatregelen nemen om ons land te vrijwaren."
Volgens de liberale voorman zou het goed zijn mochten de onderhandelende partijen het opstellen van de begroting voor 2012 naar zich toe kunnen halen, "maar het belangrijkste is dat het gebeurt." Na De Croo maakt sp.a-voorzitster Caroline Gennez om 14.30 uur haar opwachting bij Di Rupo.
De Di Rupo-nota heeft wellicht haar verdiensten, maar voor de spaarder en belegger zijn de voorgestelde maatregelen een bittere pil om te slikken. In die mate zelfs dat er ook perverse neveneffecten aan verbonden zijn.
- Of het werk van Di Rupo effectief de aanzet zal vormen tot regeringsonderhandelingen, zal de komende dagen duidelijk worden. Hoe dan ook zal er aan de nota nog zwaar gesleuteld moeten worden om een politieke consensus te bereiken. Ik ben erg bekommerd om het voorstel van Di Rupo, luidt het bij Hugo Lasat, lid van het directiecomité bij Petercam. We zetten 4 belangrijke struikelblokken op een rij.
1/ Beleggers zullen beslissen op basis van fiscale motieven
Formateur Elio Di Rupo wil speculatieve aandelenbeleggers hard aanpakken. Wie zijn aandelen verkoopt binnen het jaar, zal 50 procent roerende voorheffing op de meerwaarde moeten betalen. Wie verkoopt binnen een termijn van 1 tot 8 jaar, moet 25 procent roerende voorheffing betalen. Dat kan tot gevolg hebben dat beleggers effectief 8 jaar zullen wachten alvorens ze hun aandelen verkopen. Het speculatieve karakter van een belegging definiëren aan de hand van de beleggingshorizon is niet correct. Met deze maatregel zullen fiscale motieven bovenaan staan in het beslissingsproces van beleggers, terwijl het echte motief toch het risicoprofiel van de portefeuille moet zijn, zegt Hugo Lasat, lid van het directiecomité bij Petercam. Bovendien is de periode van 8 jaar bijzonder lang. Kijk naar de voorbije 8 jaar waarin we twee crisissen doorgemaakt hebben. Als belegger moet u toch de mogelijkheid hebben om in zo'n situatie uw portefeuille aan te passen aan de actualiteit, zegt hij. Volgens Lasat zouden in de eerste plaats de producten met een hefboomwerking onder de noemer van speculatieve beleggingen moeten vallen. Dan denk ik vooral aan de afgeleide producten die typisch posities zijn die beleggers niet voor lange termijn kunnen aanhouden en die vaak gebruikt worden om met beperkte bedragen te speculeren, meent Lasat.
2/ Recuperatie minwaarde verhoogt volatiliteit
Het plan van Di Rupo geeft beleggers ook de mogelijkheid om de minwaarden op aandelen te verhalen op het bedrag van de belastbare meerwaarden. Dat kan tot een bizar gedrag leiden waarbij zware verliezen doorgeslikt worden omdat de helft van het verlies gerecupereerd kan worden via de belastingaangifte. Aandelen die in een bepaald jaar grote verliezen optekenden, zullen aan het eind van het jaar gedumpt worden. Het gevolg zijn nog grotere koersschommelingen en het werkt zelfs speculatie in de hand, schrijft Gert Bakelants van De Belegger. Beleggers kunnen bovendien beslissen om de gedumpte aandelen net na Nieuwjaar opnieuw op te pikken.
3/ Belastingdruk verhoogt zwaar
Volgens Di Rupo komt de meerwaardebelasting er om de fiscaliteit op roerende inkomsten te harmoniseren met die van de andere Europese landen. Iedereen is het er echter over eens dat het tarief van 50 procent bij verkoop in het eerste jaar ongezien is. Dat tarief is echt bij de haren getrokken, zegt Paul Huybrechts van de beleggersfederatie VFB. Volgens Hugo Lasat is het ook fout de meerwaardebelasting te rechtvaardigen in het kader van een Europese harmonisatie. Je mag niet één belastingtarief van één land gaan vergelijken met dat van een ander land. Je moet de totale belastingdruk bekijken en op dat vlak is België toch een absolute koploper, zegt Hugo Lasat.
4/ Hypotheek op de economie
De Di Rupo-nota betekent een ferme slag voor de roerende vermogens. Dat is een gevaarlijke evolutie, meent Hugo Lasat. België heeft een van de hoogste spaarvolumes in Europa. Maak daar een sterkte van, in plaats van ze bijkomend te gaan belasten. Vergeet niet dat die roerende vermogens de olie zijn van onze economie. Steeds meer bedrijven vallen voor hun financiering terug op risicokapitaal, zoals aandelen of bedrijfsobligaties. Net die instrumenten zwaarder gaan belasten kan op termijn een zware hypotheek leggen op de economie, meent Lasat.
Formateur Elio Di Rupo pakt de beleggers en spaarders hard aan in zijn formatienota van 109 paginas. Met welke voorstellen raakt de nota uw portefeuille?
Het gat in de begroting moet opgevuld worden door spaarders, beleggers en grote vermogens. Wij lijsten 15 voorstellen op uit de nota van Di Rupo waarbij uw geld wordt geviseerd.
1. De rente op een spaarboekje blijft tot 1.770 euro vrijgesteld van belastingen. Maar de fiscale vrijstelling zal voortaan via de belastingaangifte worden toegekend. Di Rupo wil concurrentie verzekeren op het segment van de spaarrekening door de berekeningswijze van de getrouwheidspremie en die van de andere percentages aan te passen.
2. Roerende voorheffing op kasbons, termijnrekeningen en obligaties stijgt van 15 naar 20 procent.
3. De belasting op dividenden wordt altijd 25 procent. Dat betekent in de praktijk een afschaffing van VV-strips. Voor bepaalde Belgische aandelen geven die recht op een verminderde roerende voorheffing van 15 in plaats van 25 procent.
4. Dienstencheques worden duurder en de fiscale aftrek verdwijnt. De prijs van de dienstencheques hangt af van het aantal gekochte cheques. Nu betaalt een gezin 7,5 euro en na aftrek is dat nog 5,25 euro. Een gezin dreigt na de invoering van de maatregel al snel 8 euro kwijt te zijn in plaats van 5,25 euro nu.
5. Tijdelijke crisisbelasting van 0,5% op vermogens groter dan 1,25 miljoen euro. Het woonhuis en het vermogen dat wordt gebruikt voor de beroepsactiviteit, worden niet meegeteld bij de berekening van het belaste vermogen.
6. Meerwaardebelasting van 25% bij de verkoop van aandelen en effecten tussen 1 en 8 jaar na de aankoop. Wie die aandelen binnen het jaar verkoopt en daar winst op maakt, moet 50 procent afstaan. Als de winst er komt na een termijn van 1 tot 8 jaar, gaat 25 procent naar de staat. Als de aandelen pas na 8 jaar met winst worden verkocht, moet u geen belastingen betalen.
7. De taks op beursverrichtingen wordt geactualiseerd om speculatie te bestrijden. Di Rupo stelt voor om de rentevoet en de plafonds per transactie te verhogen. De beurstaks bracht vorig jaar 135 miljoen euro op.
8. De lasten op (vervuilende) bedrijfswagens gaan omhoog. Grote wagens worden fors duurder. Kleine wagens worden goedkoper en middenklassers blijven gelijk.
9. Er komt een taks op vliegtuigtickets in eerste klasse en businessclass.
10. De minimumleeftijd van het vervroegd pensioen, momenteel 60 jaar, wordt met 2 maanden per jaar opgetrokken, tot 62 jaar.
11. In de privésector wordt iemand die meer dan 45 jaar gewerkt heeft, daar voortaan ook voor beloond met een hoger pensioen.
12. Wie met brugpensioen wil, zal voortaan 40 jaar gewerkt moeten hebben in plaats van 38 jaar nu. Bovendien stijgt de leeftijd van 58 naar 60 jaar. Bij herstructureringen stijgt de minimumleeftijd in alle gevallen naar 55 jaar.
13. De automatische koppeling van het ambtenarenpensioen aan de ambtenarenlonen, de perequatie', wordt ter discussie gesteld. Dat moet de factuur drukken van de ambtenarenpensioenen, die elk jaar bijna 12 miljard euro kosten. De overheidspensioenen zouen berekend worden op de laatste 10 in plaats van de laatste 5 loopbaanjaren, wat zal leiden tot iets lagere pensioenen.
14. De minimumpensioenen voor zelfstandigen en werknemers worden voortaan om de 2 jaar met 2 procent automatisch verhoogd. De andere uitkeringen zouden om de 2 jaar met 0,7 procent stijgen. Het minimumpensioen van zelfstandigen wordt geleidelijk opgetrokken tot het niveau van de werknemers. Die hervormingen gelden wel alleen voor nieuwkomers, zodat de impact pas op lange termijn voelbaar zal zijn.
15. De werkloosheidsuitkering wordt verminderd in de tijd. De eerste vier maanden stijgen ze met 16,7 procent, zodat een werkloze 70 procent van zijn loon krijgt, tegen 60 procent nu. Afhankelijk van hoelang hij werkloos is, valt zijn uitkering na maximaal 3 jaar terug op een forfaitair minimum. Maar de uitkering verdwijnt nooit.
Meer woningisolatie en -ventilatie worden alsmaar belangrijkere wapens in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Ze zijn echter niet altijd bevorderlijk voor de gezondheid van de bewoners. Duizenden Nederlanders kampen daardoor met gezondheidsklachten, en Vlaanderen mag zich aan iets gelijkaardig verwachten, zeggen experts in het weekblad Knack.
Tegen 2020 moeten we van Europa met z'n allen - bijna - energieneutraal bouwen. Dat betekent dat onze huizen beter geïsoleerd moeten worden, zodat ze zo weinig mogelijk CO2 uitstoten en energie verspillen.
Zorgen Ook in Vlaanderen worden de normen binnenkort strenger, maar er zijn goede redenen om je daar zorgen over te maken, schrijft Knack. Het tijdschrift verwijst naar de situatie bij onze noorderburen, waar de normen in 2000 al werden verstrengd.
Hele wijken kregen er sindsdien een zuinig ventilatiesysteem en warmtepompen. Die blijken echter slecht te werken, en de bewoners klagen er onder meer over ontstoken ogen, keelontstekingen, longontstekingen, vermoeidheid, evenwichtsstoornissen, een droge huid en vlekjes op de huid. De Nederlandse staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, Joop Atsma (CDA), bevestigde eerder al dat er problemen zijn in meer dan een miljoen woningen en dat er duizenden zieke bewoners zijn.
Uitdaging Niettegenstaande de serieuze problemen bij onze noorderburen, ziet het ernaar uit dat een nieuwe Vlaamse decreetwijziging, die er na het zomerreces moet komen, louter op leefmilieu en energiezuinigheid zal focussen en niet op de gezondheid van de bewoners, aldus Knack.
"De uitdaging zal inderdaad zijn: hoe goed isoleren in evenwicht brengen met goed ventileren", zegt Jan Schaerlaekens, adviseur bij Vlaams minister van Energie Freya Van den Bossche (sp.a).
Wetenschappers staan vaak versteld van wat apen allemaal kunnen. Dat is nog eens bewezen door de competitie 'De slimste aap ter wereld' die de dierentuinen van Antwerpen en Planckendael organiseerden met chimpansees en bonobo's. Wist je deze dingen al over onze verre verwanten?
Gorilla Koko heeft een vocabularium van meer dan 1.000 tekens, en begrijpt ongeveer 2.000 woorden gesproken Engels
Chimpansees kunnen volwassen mensen kloppen bij geheugenspelletjes
1. Apen gebruiken gereedschap In de jaren 60 ontdekte de beroemde apenexperte Jane Goodall dat chimpansees twijgjes gebruiken om mieren uit spleten en holtes te vissen. Tot dan werd gedacht dat alleen mensen gereedschap hanteerden, een handeling waarvoor een hoge mate van intelligentie vereist is. De gebruiker moet immers nadenken over oplossingen die de natuur biedt, meldt National Geographic.
Inmiddels is bekend dat niet alleen mensapen overweg kunnen met gereedschap. Het gebruik is ook al waargenomen bij vogels, enkele andere zoogdieren en zelfs vissen.
2. Apen kunnen overweg met taal Hoewel ze niet kunnen spreken, hebben gorilla's wel een grote notie van taal. Wetenschappers slaagden erin de gorilla Koko gebarentaal aan te leren. Het dier heeft een vocabularium van meer dan 1.000 tekens, en begrijpt ongeveer 2.000 woorden gesproken Engels. Het dier start zelf de meeste gespreken met mensen, zegt de Gorilla Foundation, die de gebarentaal leert aan gorilla's.
Het iq van Koko is tussen de 70 en 95 op een menselijke schaal, waarop 100 'normaal' wordt geacht. De taalcapaciteiten van mensapen zijn gelijkaardig aan die van kleine kinderen.
3. Apen leren woorden zoals mensen Apen zijn niet enkel in staat om woorden te leren, ook de relatie tussen de woorden kunnen ze begrijpen. Bovendien kunnen ze woorden leren zoals mensen, door er gewoon aan blootgesteld te worden. Volgens de Great Ape Trust in de Amerikaanse staat Iowa was de chimpansee Kanzi, die geboren werd in 1980, de eerste waargenomen chimp die mensentaal zo leerde.
Kanzi blinkt uit in het begrijpen van gesproken Engels en nieuwe zinnen, combinaties van woorden die een nieuw antwoord vereisen. Syntaxis is moeilijker te leren dan individuele woorden omdat de relatie tussen verschillende woorden moet duidelijk zijn. Zo gaat een zin bv. niet over een gewoon stuk fruit, maar over het fruit van een onderzoeker.
4. Apen begrijpen individualiteit Apen kunnen betekenis toekennen aan abstracte symbolen, blijkt onder andere uit tests met orang-oetang Azy. Het dier kan op een scherm een symbool voor appel aanduiden wanneer een wetenschapper van onderzoekscentrum Think Tank in Washingon een schijfje appel toont.
Niet alleen communiceert Azy zijn gedachten met abstracte symbolen, hij kan ook begrijpen wat er zich in het hoofd van een ander individu afspeelt. Het dier kan logische, doordachte beslissingen maken die een mentale flexibiliteit aantonen die soms afwezig is bij chimpansees. Het 'woordenboek' van de zoo heeft 70 abstracte symbolen die geen visuele relatie hebben tot het object dat ze voorstellen. Er zijn zeven categorieën: eten, namen van mensen, werkwoorden, adjectieven, nummers, nonfoodobjecten en namen van orang-oetangs.
5. Ook wilde gorilla's gebruiken gereedschap In een nationaal park in Congo werd in 2005 gefotografeerd hoe een volwassen gorillawijfje een stok gebruikte om te voelen hoe diep het water was waarin ze waadde. Het gebruik van gereedschap was al waargenomen bij chimpansees, bonobo's en orang-oetangs, maar nog niet bij onze grootste neven.
Wetenschappers verkeerden lang in de veronderstelling dat de dieren geen gereedschap gebruikten omdat ze het niet nodig zouden hebben. De dieren kunnen immers gemakkelijk noten kraken met hun tanden, of termietenheuvels breken zonder hulpstukken.
6. Apen jagen op andere zoogdieren met gereedschap Apen gebruiken niet alleen hulpstukken voor kleine klusjes, ze maken er zelfs wapens mee om andere zoogdieren te doden tijdens het jagen. Een team met onderzoekster Jill Pruetz observeerde dergelijk gedrag 22 keer bij chimps in Senegal in 2007.
De dieren joegen onder andere op kleinere primaten zoals galago-halfapen. Het gedrag wijst op geavanceerd probleemoplossend gedrag, zoals bij de jagers-verzamelaars die onze voorouders waren.
7. Apen kloppen mensen bij geheugenspelletjes Chimpansees kunnen volwassen mensen kloppen bij geheugenspelletjes, bleek tijdens een Japans experiment uit 2007. De resultaten schokten wetenschappers, en brachten het geloof aan het wankelen dat de cognitieve capaciteiten van mensen superieur zijn aan die van chimpansees. De mensapen blijken hun geheugen bij dergelijke taken anders - en veel sneller - te gebruiken dan mensen.
In de Franse stad Angers heeft een onfortuinlijke vrouw een menselijke tand van twee centimeter in haar hamburger aangetroffen. De vrouw was voor een etentje uitgenodigd bij een vriend thuis. "Ik voelde iets hards en heb het uitgespuwd", aldus de vrouw. "Het was een tand met daaraan nog de wortel."
De hamburger in kwestie was diezelfde dag gekocht in de Carrefour Grand Maine in Angers. De man die de hamburger serveerde, is van plan om klacht in te dienen en is naar eigen zeggen bereid om bij de hele familie DNA-testen te laten afnemen om zo aan te tonen dat de tand niet van hun afkomstig is.
Oorsprong De directie van Carrefour heeft laten weten dat ze de oorsprong van het product heeft opgespoord en dat het onmogelijk lijkt dat een vreemd voorwerp van dit type, wegens de erg strenge controles, in een hamburger terechtkomt. De supermarktketen is alvast van plan om haar excuses aan te bieden voor deze uitzonderlijke situatie.
Agressieve wielertoeristen ranselen Telenet-installateur af
Telenet-installateur Timothy Mattijssens uit Broechem zal afgelopen zaterdagmorgen niet snel vergeten. De man werd op weg naar een klant afgeranseld door twee agressieve wielertoeristen die zijn wagen niet wilden doorlaten. Dat schrijft de krant Gazet van Antwerpen. De installateur werd tot bloedens toe geklopt door twee 'sportievelingen' van in de vijftig.
Het incident greep plaats op de baan tussen Berlaar en Berlaar Heikant. "Drie renners gebruikten het voorziene brede fietspad terwijl twee wielertoeristen voor mijn wagen op de rijweg bleven fietsen." Mattijssens probeerde de twee sporters in te halen, maar door het aankomende verkeer lukte dat niet. "Ik claxonneerde even om aan te tonen dat ik wilde voorbijsteken, maar dat stond hen blijkbaar niet aan." Een van de renners stapte van zijn fiets en sloeg een autospiegel kapot.
Tot bloedens toe Wanneer Mattijssens zich aan de kant zette om verzekeringspapieren te laten invullen, sloegen bij de renners alle stoppen door. Beide 50-plussers grepen hem beet en klopten er tot bloedens toe op los. Het slachtoffer vocht niet terug en denkt dat dat de wielertoeristen tot inkeer heeft gebracht. Een van de twee zei dat het nu wel genoeg was. De twee fietsten daarna gewoon verder.
Getuigen De man reed naar zijn eerste klant waar hij de politie belde. Er werd een proces-verbaal opgesteld tegen onbekenden. De installateur is er zeker van dat op het moment van de afranseling auto's zijn gepasseerd. Hij hoopt dan ook dat die chauffeurs zich zullen melden zodat de daders opgespoord kunnen worden.
Man krijgt twee jaar cel voor diefstal van 1,15 euro
In Singapore is een dief veroordeeld tot een celstraf van twee jaar voor de diefstal van omgerekend 1,15 euro ten nadele van zijn voormalige werkgever. Dat meldt de website van The Straits Times.
De 24-jarige man had de hele kassa meegenomen en ontdekte pas hoe magertjes de buit was toen hij die thuis openbrak. De minimale gevangenisstraf voor inbraak in Singapore is twee jaar
In Canvas-programma Vranckx zag ik hoe de Congolezen trachten te overleven. In een wankele boot trachten ze de Congostroom af te varen en zo meer dan 1000 km te overbruggen. Het is werkelijk pompen of verzuipen.
Ik heb het al zoveel geschreven. Er is een belangrijke rol weggelegd voor de Verenigde Naties om Congo er terug bovenop te helpen. De VN zou alle landen van de wereld moeten quoteren op hun niveau van ontwikkeling: Gezondheidszorg, Onderwijs, Rechtszekerheid en Democratie. Landen die gedurende jaren blijven aanmodderen zouden onder voogdij moeten worden geplaatst van de internationale gemeenschap. Een internationale commissie moet toezien op de verbetering van de algemene toestand van het land. Westerse democratische landen zouden hun expertise kunnen gebruiken om te landen er bovenop te helpen. En alles zou een win-win situatie kunnen zijn. De arme landen zouden tot ontwikkeling worden gebracht en de Westerse landen zouden mee kunnen genieten van nieuwe afzetmarkten.
Waarom onderneemt de internationale gemeenschap weinig? De grootmachten houden niet van pottenkijkers. Zij spelen liever vals. Het is hun weinig te doen om de lokale bevolking, maar meer om de bodemrijkdommen. En als ze een contract in de wacht kunnen slepen, is voor hen de kous af. Echt zonde
Marijke, de mysterieuze SMSster die er een geheime relatie op nahield met Leterme zal binnenkort haar verhaal brengen op de franstalige zender RTL. Dat heeft ze persoonlijk aan een kennis van mij verteld.
In tegenstelling tot hetgeen wordt beweerd is Marijke niet ontevreden over een job, maar over een weigering van Leterme om tussen te komen in een ander dossier van familiale aard. Marijke zou immers al een goede job hebben bij de overheid.
Marijke dreigt nu al haar SMSverkeer en persoonlijk relaas te brengen op televisie. Franstalig België geniet natuurlijk van dit smeuïg verhaal over de "gevallen" christendemocratische premier.
Ontslagnemend premier Yves Leterme heeft genoeg van de Belgische politiek en is in alle discretie op zoek naar een internationale job. Dat schrijven De Tijd en L'Echo. CD&V reageerde niet.
Volgens de krant doet op zowat alle CD&V-kabinetten het gerucht de ronde dat Leterme het beu is, zeker na de sms-affaire die in Story losbarstte. Hij zou naar een exit zoeken. Hij heeft zelfs al iets concreets op het oog, wordt gefluisterd.
Er wordt vanuit gegaan dat Leterme, die goede contacten heeft in de Europese Volkspartij (EVP), op een Europese topjob mikt. Maar dat ligt niet voor de hand: met partijgenoot en Europees president Herman Van Rompuy zit er al een Belg op de hoogste Europese post.
Eind dit jaar loopt wel het mandaat van Philippe Maystadt (cdH) aan het hoofd van de Europese Investeringsbank (EIB) af, maar na twee mandaten van zes jaar is het uitgesloten dat opnieuw een Belg de EIB zou gaan leiden.
Na de historische verkiezingsnederlaag van CD&V op 13 juni 2010 leek Leterme afgeschreven, maar vanuit zijn regering van lopende zaken vocht hij terug. Ook in een volgende regering zou hij zeker een plaats krijgen, maar door het verhaal over de amoureuze sms'en is er iets gebroken, luidt het.
17:13 Een gewezen topterrorist heeft in ons land het vluchtelingenstatuut verworven. De Marokkaan, van wie de identiteit nog niet bekend is, werd in 2006 veroordeeld voor het sturen van "strijders" naar Irak. Bovendien was hij betrokken bij de aanslagen in Madrid in 2004 (foto). Volgens RTBF kreeg hij meermaals een 'njet' te horen van de Dienst Vreemdelingenzaken. Omdat zijn asielaanvragen geen positief antwoord kregen, stapte hij naar de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen.
De procedure sleepte zestien maanden aan, maar de terrorist kreeg uiteindelijk gelijk. De man rechtvaardigde zijn aanvraag op basis van het risico op foltering dat hij loopt in zijn land van herkomst.
Het commissariaat-generaal voor de vluchtelingen zal beroep aantekenen bij de Raad van State.
Al in februari maakte N-VA-Kamerlid Sara Smeyers bekend dat de Dienst Vreemdelingenzaken in opdracht van staatssecretaris voor Migratie Melchior Wathelet (cdH) via een circulaire niet alleen asielzoekers, maar ook illegalen die in het verleden veroordeeld waren voor moord, terrorisme, drugs- en mensenhandel een verblijfsvergunning in ons land gaf. Wathelet reageerde verdeeld op de bekendmaking. Nu eens zegde hij dat dit "nooit gebeurd is" en beschuldigde hij Smeyers van "kwade trouw", dan weer zegde hij dat de circulaire "niet meer was dan de rechtspraak van de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen die de Dienst Vreemdelingenzaken nu eenmaal moet volgen". Smeyers, maar ook Bart Somers (Open Vld) en Nahima Lanjri (CD&V) eisten bij premier Leterme de onmiddellijke intrekking van de circulaire. Op 20 juli werd de premier hierover opnieuw ondervraagd door Sara Smeyers in de plenaire Kamer. Uit Leterme's antwoord bleek dat de circulaire nog steeds niet was ingetrokken noch besproken in de regering, terwijl minstens twee Vlaamse regeringspartijen zijn intrekking hadden gevraagd
Maar liefst 72 procent van de Belgen vindt dat de immigratie ons land geen goed heeft gedaan. Daarmee scoort België het hoogst in een Ipsos-peiling waarin 23 landen wereldwijd bevraagd werden over hun gevoelens tegenover migranten.
Het onderzoeksbureau Ipsos bevroeg eind juni 17.601 volwassenen in 23 landen. Behalve België gaat het onder meer over Frankrijk, Duitsland, Groot-Brittannië, Spanje, Italië en Zweden maar ook de VS, Canada, Zuid-Korea, Zuid-Afrika en zelfs Saoedi-Arabië.
Bij zowat elke onderzoeksvraag blijkt de top vijf van landen die het negatiefst tegenover immigratie staan, hoofdzakelijk Europees te zijn. En binnen die groep valt niet naast de positie van België te kijken.
Migratie slecht voor België Zo vindt 94 procent van de Belgen dat er de laatste vijf jaar te veel migranten zijn bijgekomen. Ons land wordt daarin op de voet gevolgd door Italië (93 procent), Zuid-Afrika (91 procent) en Rusland (90 procent). Ook wanneer de vraag wordt gesteld of migratie nu goed of slecht is geweest voor het land, komt het grootste aantal negatieve stemmen uit België (72 procent), schrijft de krant De Morgen.
Belgen vinden dan weer minder dan andere landen dat migranten hun werk afpakken, maar we zijn het er grotendeels (68 procent) wel over eens dat ze de sociale voorzieningen te zwaar belasten.
Minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) en volksvertegenwoordiger Dirk Van der Maelen (sp.a) hebben gisteren tijdens het vragenuurtje in de Kamer nog maar eens het beste van zichzelf gegeven. Volgens Dirk Van der Maelen had Pieter De Crem niets te zoeken op een wapenbeurs in Abu Dhabi.
Een snoepreisje op een politiek fout moment, dixit de volksvertegenwoordiger, die daarmee doelde op de onrust in o.a. Libië waar ook wapens van FN Herstal worden ingezet tegen de eigen bevolking.
Pieter De Crem, zo kennen we hem, liet zich niet pramen en haalde op zijn beurt fors uit naar Dirk Van der Maelen en diens kleuterpartij (sic). Volgens De Crem is Van der Maelen hypocriet omdat die zich in de Kamer verzet tegen elke wapengekletter terwijl zijn partij in de Vlaamse regering mee de vergunningen voor de uitvoer van militaire technologie goedkeurt.
Pieter De Crem heeft geen ongelijk. In 2003 werden de exportvergunningen voor wapenleveringen geregionaliseerd. Dat gebeurde op vraag van de Walen en met volle toestemming van de Vlamingen want op die manier eindelijk verlost van de eeuwige discussies over exportlicenties voor FN Herstal en Mecar. Maar wat blijkt? Sindsdien neemt de Vlaamse wapenexport alsmaar toe. In 2009 ging het om 325 dossier voor een totaal bedrag van 282 miljoen euro, net geen verdubbeling in vergelijking met 2005.
Vorig jaar liep het verder op tot 330 vergunningen voor een bedrag van 320 miljoen euro. Het is de Vlaamse regering die deze vergunningen aflevert. In die Vlaamse regering zit, juist, de sp.a.
Nu heeft Vlaanderen geen militaire industrie in de strikte betekenis van het woord. We voeren vooral visualisatieschermen, elektronica en onderdelen uit die ook gebruikt worden in militaire vlieg- en voertuigen. Maar waar zit het verschil met overigens ook hoogtechnologisch FN-wapens?
Discussies over wapenuitvoer worden helaas altijd met een gespleten tong gevoerd. Iedereen heeft moeite met de uitvoer van wapens. De enige echte oplossing is sluiting van wapenfabrieken. Maar dan komen de vakbonden in opstand en draaien de bevriende partijen meteen bij. Het schaamlapje is de beperking van de uitvoer van wapens en onderdelen van wapens naar enkel betrouwbare en stabiele landen. Zoals bijvoorbeeld Saoedi-Arabië.
Maar wie zegt dat die landen morgen nog stabiel zijn, de wapens niet tegen hun eigen bevolking gebruiken of die wapens niet doorverkopen naar onstabiele landen? De vraag stellen is ze beantwoorden.
"linkse" Dirk Van der Maelen verdient 138.218 euro per jaar!!!
HOE HYPOCRIET KAN IEMAND ZIJN?
Hierbij het schoolvoorbeeld van een hypocriet: Dirk Van der Maelen
Is die man nog geloofwaardig?
Volgens sp.a'er Van der Maelen zijn de vennootschapswinsten in ons land verdubbeld tussen 2000 en 2008. Het werkelijk betaalde belastingtarief is in dezelfde periode zowat gehalveerd tot 11,8 procent. Vooral grote vennootschappen slagen erin een minimum aan fiscale bijdragen te betalen. Het is voor Van der Maelen dan ook logisch dat de grote vennootschappen en hun aandeelhouders, een bijdrage zullen moeten leveren aan het terugdringen van het begrotingstekort. Ook is de sp.a'er tegen de grote bonussen die worden uitbetaald. Gelijk heeft hij! Maar heeft hij reeds rondom hem gekeken? Zijn partijgenoot Bruno Tuybens incasseerde een bonus van 250.000 euro netto bij KBC, terwijl socialist en ex-minister Luc Van de Bossche bij Brussels Airport een jaarvergoeding opstrijkt van 689.000 euro. Ook het inkomen van klokkenluider Dirk Van der Maelen is niet van de poes! Als Kamerlid ontvangt hij: - 79.511,99 euro bruto per jaar - 22.263,36 onkostenvergoeding - 6.095,92 vakantiegeld Als ondervoorzitter Kamer: - 22.900,00 euro - 13.740,00 onkostenvergoeding Als gemeenteraadslid : - 1.456,00 euro
Deze bedragen moeten nog verhoogd worden met de laatste indexaanpassing. Alles bijeen komt de verdediger van de gewone man aan een inkomen van 138.218,27 euro of 5.575.711 franskens per jaar!!! Is die man nog geloofwaardig? Van een socialist had ik iets anders verwacht! Ook bij hem telt : eigen zak eerst!!!
Er zijn zo van die mensen die beter in een andere partij zouden zitten. Als Dirk Van der Maelen eerlijk is met zichzelf gaat hij naar Rood of de PVDA. De hedendaagse socialisten van de SPA zitten al lang niet meer op zijn golflengte. Van der Maelen zegt wel dat hij vooral de grote vennootschappen viseert, in praktijk is hij een verdoken communist die niets liever zou doen dan alle bedrijven nationaliseren. Het zou mij niets verwonderen mocht blijken dat Van der Maelen in zijn jeugd een vurige aanhanger was van de dictators Mao Tse Dung of Ho Shi Minh. Wat deze linkse rakker vergeet, is dat alle communistische regimes kapot gingen aan de corrupte bureaucratie en luie ambetantenaren! Is dat dan veel beter?
Ergens heeft de linkse politicus gelijk. We moeten het geld halen waar het zit: Bij de 600 luie parlementariërs, bij de 60 ministers, bij de partijfinanciering, bij de aparte pensioenskas van de parlementariërs, bij de overbodige provincies, de deputaties...20 miljard oude BEF kost deze roversbende ons. En Van der Maelen maakt er deel van uit.
Van der Maelen (sp.a): "Haal de centen waar ze zitten"
De jammerklachten van de werkgeversorganisaties over de vennootschapsfiscaliteit in ons land zijn vals. Dat zegt sp.a-Kamerlid Dirk Van der Maelen. Volgens hem zijn de winsten en inkomsten van de grote vennootschappen en hun aandeelhouders de voorbije jaren sterk gestegen en zijn ze tegelijk fiscaal voordelig behandeld.
Het is voor de sp.a'er dan ook niet meer dan normaal dat de grote vennootschappen en hun aandeelhouders hun steentje zullen moeten bijdragen aan het terugdringen van het begrotingstekort. "Haal de centen waar ze zitten", dixit Van der Maelen.
Volgens Van der Maelen zijn de vennootschapswinsten in ons land verdubbeld tussen 2000 en 2008. "Het werkelijk betaalde belastingtarief is in dezelfde periode zowat gehalveerd tot 11,8 procent. Vooral grote vennootschappen slagen erin een minimum aan fiscale bijdragen te betalen", luidt het.
Voordelige vennootschapsfiscaliteit Volgens de Vlaamse socialist kennen de vennootschappen in ons land in vergelijking met de rest van Europa dan ook een "zeer voordelige vennootschapsfiscaliteit". "De steeds weerkerende jammerklachten van de werkgeversorganisaties zijn dus vals", zegt Van der Maelen. Meer zelfs, door hun "vals gejammer" bezorgen de werkgeversorganisaties België onterecht een slechte reputatie op het vlak van vennootschapsbelastingen.
Het is voor Van der Maelen dan ook logisch dat de grote vennootschappen en hun aandeelhouders "een bijdrage zullen moeten leveren aan het terugdringen van het begrotingstekort". Dat de nota van formateur Elio Di Rupo die bijdrage ook in het vooruitzicht stelt, is volgens Van der Maelen dan ook toe te juichen, ook al is de nota op fiscaal vlak "verre van perfect".
"Vader en zus vermoorde aannemer aangehouden in Schellebelle"
In het onderzoek naar de moord op de 37-jarige aannemer Eddy V. uit Schellebelle zijn nieuwe verdachten aangehouden door de onderzoeksrechter. Het parket van Dendermonde geeft deze namiddag meer details over de zaak. Volgens diverse media zijn de vader en de zus van het slachtoffer aangehouden.
Op 11 juli werd het slachtoffer, een aannemer die in de schulden zat, doodgeschoten op de oprit van de woning van zijn vader in de Hekkergemstraat in Schellebelle. Vorige week werd een eerste verdachte aangehouden, de vriend van een nicht van het slachtoffer.
De speurders zochten verder naar andere verdachten en sloten de piste van een huurmoord niet uit. Het parket zou volgens diverse media nu zekerheid hebben dat de aannemer vermoord werd door huurmoordenaars.
Het parket geeft deze namiddag meer details over de zaak.
Vrouw laat man afrossen na opmerking over foutparkeren
De onderzoeksrechter in Gent heeft een 41-jarige man aangehouden voor slagen en verwondingen aan een 64-jarige man in Evergem. Het slachtoffer had een opmerking gemaakt tegen een vrouw die fout parkeerde.
De feiten gebeurde gisteravond in de straat Venhoute in Evergem. Een vrouwelijke autobestuurster parkeerde er op een niet toegelaten plaats, en de 64-jarige man sprak haar daarop aan.
De discussie liep uit de hand, want de vrouw belde haar 41-jarige vriend op, die de man kwam afrossen. Het slachtoffer werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, maar verkeerde niet in levensgevaar.
Op 18 augustus 2011 om 06u45, zei Koen Mertens:
De zaakvoerder en zijn personeel moeten daar eerst een cursus klantvriendelijkheid en beleefdheid volgen. De service is gewoon slecht : vorige week bijna 40 minuten moeten wachten vooraleer we een kaart kregen, was er toen helemaal niet druk. Vervolgens kregen we onze bestelling in 4 keer, zelf nog moeten vragen waar de drankjes bleven. Achteraf nogmaals 30 minuten moeten wachten op de rekening. Toen ik over deze slechte service een opmerking maakte, kreeg ik als antwoord dat we volgende keer maar elders moesten gaan!! Meneer de zaakvoerder moet misschien een prive clubje oprichting voor de koninklijke familie, denk alleen dat zijn zaak dan niet meer rendabel is. Een ding is voor mij wel duidelijk, ik kom er nooit meer!
Op 18 augustus 2011 om 07u16, zei François Derycke:
Och ja we kennen de zaakvoerder... een beetje veel hautain omhooggevallen man met verschrikkelijk veel pretenties, men zou denken dat dit in Knokke-Zoute geen probleem zou mogen zijn behalve als je een even pretentieuze klant in je restaurant krijgt natuurlijk.
Hierna enkele reacties uit Tripadvisor.nl
Vorige ben ik nog eens naar Marie-Siska geweest en ik ga er in de toekomst nooit meer naartoe. De obers zijn zeer arrogant en kijken de klanten buiten. Zij willen beslissen waar je moet gaan zitten en sluiten als er veel volk is de mooie delen van het terras af. Ik ben gewoon opgestapt en naar een andere speeltuin en taverne gegaan.
De prijs/kwaliteit van het eten is absoluut niet in verhouding. Men heeft weinig keuze en smijt de gerechten neer op de tafel. Absoluut niet wat je verwacht van deze locatie in het zoute.
Nu weten we al een paar jaar dat de obers bij Marie Siska niet de allervriendelijkste zijn maar goed-je gaat er voor de super speeltuin en vrij goede keuken- maar wat wij nu meemaakten was toch echt te gek voor woorden. We aten in het overdekte gedeellte en onze bestelling werd opgenomen zonder veel woorden, kan gebeuren maar er stonden 4 jonge obers een beetje te geinen met i-phones en dat vonden wij al een beetje raar. Zeker omdat ongeveer 1,5 uur eerder (rond 17u) ze de drukte helemaal niet aankonden en er best veel tafels vies en vuil bleven staan met alle borden en bestek en nog op, waar waren die mannetjes toen? Enfin nu was het rustig en toen we klaar waren met eten werden de borden gewoon weggehaald zonder vraag of alles naar wens was en -of het gesmaakt had, gewoon zonder intresse en met een verveeld gezicht de tafel afhalen maar nog wel een totaal verkeerde grap naar zijn collega roepen terwijl hij nog bij ons aan tafel stond! Mijn man en ik dachten nog wie houdt hiet eigenlijk de boel in de gaten maar enige verantwoordelijke was niet te zien. Wij hadden het eigenlijk wel gehad en toen vroegen we de rekening. na 5 minuten nog eens (stonden er 4 met oortjes in muziek te luisteren en te lachen om waarschijnlijk zeer grappige filmpjes) nu stond er een andere man op en liep nogal boos richting dat groepje (obers) en vroeg of ie AUB mocht betalen want hij wachtte nu wel heel lang! Toen vroeg ik het ook nog een derde keer en ondertussen kwam mijn man ook met ons zoontje aanlopen en die vroeg of ik al betaald had -niet dus- dus wij stonden op om dan maar bij hun te betalen en toen gingen ze ons napraten en uitlachen!! Mijn man zei dat als hij niet binnen een minuut de rekening gad hij gewoon weg zou gaan en toen nog steeds niks !!!!!!!!!!!!!! We werden gewoon uitgelachen zeg ongeloofelijk, toen we echt aanstalten maakten om weg te gaan kwam de verantwoordelijke aan en nog 3 volwassen obers die heel intimiderend rond mij kwamen staan en eisten dat we zouden betalen, ik zei ''zou u eerst niet even willen luisteren naar wat in net gebeurde"' maar nee hij begon gelijk te schelden en heel persoonlijk te beledigen, ongeloofelijk dat ze zo een man laten de zaak regelen, we mochten nooit mee terugkomen (zijn we ook nooit meer van plan) en alle Nederlanders ook niet, beetje simpel gedacht meneer! Op het parkeerterrein kwamen we nog een paar dames tegen met ongeveer het zelfde verhaal, gewoon ronduit onbeschoft behandeld maar ze kunnen het blijkbaar gewoon maken want er komen toch mensen genoeg. Voor ons nooit meer!!!!!!!!!!!
Zeer negatieve ervaring!
Ik was getuige van een familiale uitstap (10 pers) die ten gevolge van het onrespectvol gedrag van manager en personeel eindigde op een flop. Toen de rekening werd gepresenteerd (nog tijdens het eten) bleek die niet te kloppen. De ober werd daar beleefd op attent gemaakt en zei dat hij deze niet meer kon wijzigen. Er volgde een gesprek met één van de verantwoordelijken waarop die zich liet ontvallen : welk klootjesvolk van augustus hebben ze ons nu weer gestuurd? Aandringen hielp niet. De rekening moest en zou betaald worden zoals aangeboden- er werd gedreigd en er volgde een klein handgemeen door enkele obers. Daarop trokken de bezoekers naar buiten- het verschuldigde bedrag lag reeds op tafel- ze werden tegengehouden door een 7-tal obers. Een lid van de familie zei daarop in het Frans: " j'espère que tout le monde a vu cette spectacle! "(alhoewel het vlamingen waren)Het bleken toverwoorden want alle obers trokken zich terug en gingen kijken of het geld wel degelijk op tafel lag. Beschamend voor deze zaak, waaruit blijkt dat geldgewin leidde tot beschamend gedrag. Wie is hier "klootjesvolk"? Ik hoop dat velen na het zien van dit spektakel niet meer zullen terugkeren.
Wij (gezin met 3 kleine kinderen) maken er al jaren een traditie van om naar Marie Siska af te zakken. De zaak heeft een een aantal prachtige troeven: grote en kindvriendelijke speeltuin, mooi kader, prachtige tuin om te genieten van eten en drank. Toch moeten we zeggen dat het deze keer de laatste keer is geweest. De service in deze zaak, die trouwens nooit top was - maar dat neem je erbij want het is er vaak druk ... - was deze keer bedroevend. Obers die onderling staan te discussiëren hoe ze de tafels nu onderling verdelen, afruimers die met hun vingers staan te draaien en oproepen straal negeren (en zelfs de moeite niet doen iets door te geven aan de obers), ... Wijzelf hebben ontelbaar teken moeten doen voor de bestelling, de lege drankglazen werden niet afgeruimd en toen de wafels eraan kwamen werden die dan maar verspreid op de tafel waar er plaats was. De afrekening duurde ook eindeloos lang.
Dit alles terwijl er eigenlijk niet veel klanten waren (zeker geen 50% bezetting op een vrijdagnamiddag). Rondom ons konden we van andere klanten gelijkaardige signalen opvangen. Kortom, de zaak gaat er zichtbaar op achteruit en heeft wat ons betreft afgedaan. Er zijn zeker andere kindvriendelijke zaken waar men nog moeite doet om de klant een goede service te leveren.
Inderdaad een mooie tuin en een mooi speeltuin. Op gehele terras één tafel vrij op het overdekte gedeelte. Maar we mochten deze niet betreden met de kinderwagen. Dan maar wachten tot er een tafel vrij kwam. Eindelijk een tafel van 8 vrij, wij met zijn drieën gedeeld met een ander koppel die ook stond te wachten. Na 10 min. komt een ober en bedient het koppel aan onze tafel. Wij worden geneerd. Na nog eens 10 min. komt hij terug met de drankjes, ondertussen worden wij nog altijd genegeerd. Na nog eens 10 min. en herhaalde keren zwaaien kwam hij ons doodleuk vertellen dat hij de rest van de tafel niet wilde bedienen, dit was voor zijn collega omdat hij zo traag werkte. Ondertussen stond de tafel nog altijd vol met couverts, ... Uiteindelijk kwam er toch een meisje opdagen en ruimde de tafel maar voor de helft op. De rest van de glazen, borden,... bleven gewoon staan. Koffievlekken werden niet met een vod weggeveegd. Ongelooflijk! Dit hadden we nog nooit meegemaakt. Wetende dat we ook aan de kust wonen en wekelijks horecazaken bezoeken. Een echte schande! Ondertussen werd er ons nog altijd niets gevraagd. We zijn opgestaan, ik ben naar binnen gegaan en verteld wat er buiten gaande was. Het ergste moest nog komen, de baas begon me gewoon uit te lachen en zei dat we dan maar moesten vertrekken. ONGELOOFLIJK!!!!!