Inhoud blog
  • Rudi opdracht 5
  • Rudi opdracht 4
  • Rudi opdracht 3
  • Rudi opdracht 2
  • opdracht 1 Rudi
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    **** BEWEGING ***
    Lessen & Besprekingen
    21-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 3 voor bug.

    Beweging 3 voor bug.

    Exif uit deze foto zijn 1/8 sec f/29 ISO-100 35mm lens Date Time Original = 2009-04-16 16:41:59

    De foto getuigt van creativiteit en zeker door het proberen van een verticale beweging , laat ons zeggen een val beweging .

    Alleen spijtig dat de kabouter niet voldoende scherp is en centraal in de foto staat. Ook opletten dat geen storende voorwerpen in de weg staan .Waar je naam staat stond iets in de weg. (afwerking is belangrijk in fotografie)

    Bijkomend had je nog de veer kunnen wegwerken om wel degelijk een val te simuleren. En de kabouter minder centraal zetten Zie voorbeeld foto.

    Maar het voornaamste is hier de kabouter scherp krijgen.

    Met de sluitertijd van 1/8 die je voor de opdracht hebt gebruikt zal het mijn inziens niet lukken om het onderwerp scherp te krijgen

    Ik zou u eerder aanraden met 1/60 te starten en stelselmatig te vertragen om te zien hoe ver je kunt gaan om de scherpte te bewaren en beweging strepen te bekomen.

    Je kan ook voor dergelijke opname jou toestel op statief zetten , manueel scherp stellen op de kabouter terwijl hij stil hangt

    Nadien het mechanisme van de statief los draaien de kabouter laten op en neer schommelen en foto’s nemen terwijl je de kabouter volgt .

    Probeer het nog maar eens bug je bent goed bezig en heel creatief.

    Veel succes

    Bern@rd





    21-04-2009 om 01:43 geschreven door Dushi


    >> Reageer (1)
    06-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 3 voor thuis.

    Beweging 3 voor thuis.

    Exif uit deze foto zijn 1/60 sec f/6,3 ISO-200 Date Time Original = 2009-04-01 16:27:56

    Je bent duidelijk goed actief bezig  geweest met panning foto’s te maken en naar de groep te sturen

    Jouw keuze voor de les is dan ook goed .Persoonlijke zou ik het stukje wit in de lucht weg werken , het is er voor niets nodig , het neemt enkel de aandacht weg ”verbetering bijgevoegd “.

    Voor jou volgende foto mag je een panning met de flits op de tweede gordijn doorsturen (als jou flitslicht de tweede gordijn functie niet zou hebben mag je dit ook proberen met de gewone flits) in het doc die je van mij toegestuurd kreeg zijn van beide flits methodes een voorbeeld voorgesteld.

    veel succes

    Bern@rd





    06-04-2009 om 01:33 geschreven door Dushi


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 2 voor bug.

    Beweging 2 voor bug.

    Exif uit deze foto zijn 1/15 sec f/29 ISO-100 35mm lens Date Time Original = 2009-03-30 13:30:50

    De foto is heel wat beter dan jouw eerste inzending proficiat .hoewel volgens mij het rode fietspad niet echt nodig was , de gele kleur van de wagen krijgt dan de volle aandacht.
    veel meer is daar niet op aan te merken. Je heb het blijkbaar goed door om jouw fototoestel voor beweging in te stellen.

    Voor jouw volgende foto mag je  het iets moeilijkere panning uitproberen. Probeer eerst met 1/60 sec , als dit lukt , probeer dan met een langzamere sluitertijd het komt de bewegingstrepen rond het onderwerp ten goede.

    Veel succes

    Bern@rd





    06-04-2009 om 01:25 geschreven door Dushi


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 5 voor Dushi.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beweging 5 voor Dushi.

    Exif uit deze foto zijn 1/5 sec- f/5,6 - ISO-250 – 18 mm lens, Date Time Original = 2009-04-01 21:15:48

    Het is aangenaam werken met Dushi bovendien is de uitleg die je zelf bij de foto meestuurt heel interessant en boeiend voor de liefhebbers die beweging willen volgen.

    Daarom plaats ik die erbij.

    De locatie was weinig ideaal, maar het beste wat ik kon bedenken. Het straatbeeld is slecht verlicht. Daarom ben ik op een plek gaan staan, waar er wat extra licht was vanuit een benzinestation.
    Vanwege de flits in de open lucht moest ik de auto's van dichtbij fotograferen, iets wat ik liever niet wilde (zie uitleg vorige keer).
    Het brandpunt is daarom 18mm en vanwege het aan je voet voorbijracen een langzame sluitertijd van 1/5 sec..
    Testjes gedaan met diverse sluitertijden en diafragma's en standpunten.
    Het beste bleek toch de auto van achteren te fotograferen.
    Daarom ook dit keer geflitst op het tweede gordijn
    Om zoveel mogelijk ruis te vermijden werd ISO 250 gebruikt.
    Diafragma behoorlijk open (5.6)
    De flits stond op automatisch invulflitsen.

    Nu rest u als afsluiter  nog juist eens de zoom techniek te proberen , en met jouw creativiteit zou dat geen probleem mogen zijn.

    veel succes

    Bern@rd

    06-04-2009 om 01:08 geschreven door Dushi


    >> Reageer (0)
    29-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 2 voor thuis.

    Beweging 2 voor thuis.

    Exif uit deze foto zijn 1/10sec f/10 ISO-100 Date Time Original = 2009-03-26 07:56:00

    In de fotografie kunnen we vernieuwing en experimenteren met de compo waarderen .

    Jouw vorige inzending vond ik persoonlijk sterker, maar goed.

    Deze foto zou ik persoonlijk van portret naar landschap formaat draaien , de meet is in ieder geval in zicht

    Voor je volgende foto mag je mij een trekbeweging (panning) sturen.

    veel succes

    Bern@rd





    29-03-2009 om 23:57 geschreven door Dushi


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 4 voor Dushi.

    Beweging 4 voor Dushi.

    Exif uit deze foto zijn 1/4 sec- f/8 - ISO-800 – 28 mm lens, Date Time Original = 2009-03-16 21:10:20

    Lichtspoor creëren geflitst op het tweede gordijn . Bij flitsen  in openlucht draagt het licht minder ver dan in een gesloten ruimte, en toch is het u goed gelukt ,waardoor er maar weinig op de foto is aan te merken .

    De compo blijft natuurlijk ten alle tijden belangrijk in de fotografie.

    Persoonlijk zou ik wat voorgrond en een deel aan de linker zijde van de foto wegknippen , meerwaarde is er niet in deze delen en het schaad zeker het lichtspoor niet. zie voorbeeld.

    Bij mijn voorbeeld in het word doc was dit onderdeel van beweging indoor karting en een combinatie van panning met flitslicht.

    Probeer voor jouw volgende foto eens lichtspoor panning met flitslicht “ indoor moet natuurlijk niet tenzij er een dergelijke accommodatie in u buurt zou zijn.

    Jou flits is sterk genoeg om dit zonder probleem aan te kunnen.

    Ik zie er al naar uit

    veel succes

    Bern@rd





    29-03-2009 om 23:52 geschreven door Dushi


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 1 voor bug.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beweging 1 voor bug.

    Exif uit deze foto zijn 1/8sec f/22 ISO-100 55mm lens Date Time Original = 2009-03-27 10:44:48.

    Aan de foto op zich is niets aan te merken de tuin compo is goed opgebouwd.

    Maar in deze les leggen wij de nadruk op beweging .

    En zeg nu zelf bug het tuintje loopt hier met de aandacht ( pluimen ) weg je zou bijna vergeten dat hier een bal in beweging is..

    Het is dan ook heel belangrijk dat je bij jou volgende foto alle aandacht van de kijker op de beweging laat vallen en waarvan het in beweging zijnde onderwerp ook nog herkenbaar is

    Piet zou zeggen wat hebben we vandaag geleerd .

    Punt 1 aandacht van de kijker op de beweging lokken

    Punt 2 het bewegend onderwerp moet nog herkenbaar zijn.

    Punt 3 aandacht voor de compo diepte en beweging (snelheid ) gaan goed samen

    Probeer het nog maar eens.

    veel succes

    Bern@rd

    29-03-2009 om 00:00 geschreven door Dushi


    >> Reageer (0)
    26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 1 voor thuis.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Beweging 1 voor thuis.

    Exif uit deze foto zijn 1/15sec f/22 ISO-100 Date Time Original = 2009-03-22 14:10:16

    Je gaf mij de keuze om tussen enkele inzendingen te kiezen.

    Ik koos voor de wit zwart die volgens mij heel goed is ,sommigen zullen denken de wieken van de molen staat er niet op.Maar juist daardoor is de volle aandacht voor de wagen.

    Spijtig dat de neus van de wagen ontbreekt.

    Niettegenstaande dit is de foto goed. Een pittig detail de wegwijzers door het raam is zelfs goed leesbaar.

    Probeer het nog maar eens.

    veel succes

    Bern@rd

    26-03-2009 om 01:25 geschreven door Dushi


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beweging 3 voor Dushi.

    Beweging 3 voor Dushi.

    Exif uit deze foto zijn 1/40 sec- f/10 - ISO-200 - 18mm lens, Date Time Original = 2009-03-22 19:22:14

    Een afwijking op de regel van 1 foto per bespreking neem ik er graag bij. Temeer dat Panning nu niet de geliefde bezigheid is van veel fotografen

    Ik heb jou ingestuurde foto’s iets bijgewerkt . lucht en voorgrond wat weggenomen om de volle aandacht aan de voertuigen te geven.

    De scherpte kon nog beter maar ik ben al tevreden dat sommige leden beweging willen afmaken.

    Aan u de keuze nog eens insturen voor panning (misschien met statief) of je kan

    nu experimenteren met zoom en flitslicht.

    Met andere woorden creatief bezig zijn.

    Ik zie er al naar uit

    veel succes

    Bern@rd





    26-03-2009 om 01:22 geschreven door Dushi


    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 14/10-20/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 20/12-26/12 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 28/05-03/06 2007
  • 14/05-20/05 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 09/10-15/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 11/09-17/09 2006
  • 04/09-10/09 2006
  • 21/08-27/08 2006
  • 17/07-23/07 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 10/04-16/04 2006
  • 27/03-02/04 2006
  • 13/03-19/03 2006
  • 06/03-12/03 2006
  • 27/02-05/03 2006
  • 20/02-26/02 2006
  • 30/01-05/02 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 16/01-22/01 2006
  • 09/01-15/01 2006
  • 02/01-08/01 2006
  • 19/12-25/12 2005
  • 12/12-18/12 2005
  • 10/10-16/10 2005
  • 03/10-09/10 2005
  • 19/09-25/09 2005
  • 05/09-11/09 2005
  • 29/08-04/09 2005
  • 15/08-21/08 2005
  • 08/08-14/08 2005
  • 01/08-07/08 2005
  • 18/07-24/07 2005
  • 27/06-03/07 2005
  • 13/06-19/06 2005
  • 06/06-12/06 2005
  • 30/05-05/06 2005
  • 16/05-22/05 2005
  • 09/05-15/05 2005

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!