joepie... dat vervelende probleem met die onscherpte was dus inderdaad te wijten aan het verkleiningsprogramma... je zal wél een heel diepe zucht van opluchting geslaakt hebben! de hals van die prachtvogel staat mooi op een sterke lijn en zijn kop mooi op een sterk punt (of toch in de buurt van dat sterk punt, maar dat is voor mij écht geen kwestie van nameten op de centimeter, maar van aanVOELEN en dat aanvoelen wordt heel vlug een "tweede natuur" door oefenen). wat er ACHTER die vogel staat, brengt volgens ons helemaal geen interessante info en leidt zelfs de aandacht af van die mooie diagonale snavel... zie je hoe die aandacht sterker vastgehouden wordt als we op de onderste versie die achtergrond "neutraal" gemaakt hebben met de stempel van adobe? een absoluut PLUSpunt van deze foto is dat spelen met de dieptescherpte, dat je nu heel duidelijk kan volgen in de draad van die omheining - merk ook op hoe zo'n diagonaal verloop van zo'n omheining veel minder storend overkomt dan wanneer je er haaks op botst. beter zou natuurlijk zijn als dat achtergrond-probleem reeds bij de opname kon vermijden (door een stapje naar links te zetten OF te wachten tot de vogel zelf zo vriendelijk is om een beetje op te schuiven, zodat zijn/haar kop mooi afsteekt tegen de donkere achtergrond van die paal. TIP: elk verkleiningsprogramma heeft zijn voorstanders en tegenstanders en het kan erg leerzaam zijn om er enkele uit te proberen en te vergelijken - letwel: het "verscherpen" altijd NA het verkleinen. allemaal kleine details, akkoord... maar we hebben tenslotte allemaal leren lezen en schrijven door eerst al die lettertjes te leren natekenen... en dan vlug naar de volgende bespreking !
het is een "brave" kompositie, met de schijnheilig prekende reinaart op een sterke lijn en zijn kop zelfs op een sterk punt, maar toch zit er veel méér in deze foto, als je heel bewust gaat "spelen" met de kompozitieregels. in de onderste uitsnijding die wij voorstellen, komt ook de kip op een sterk punt en ontstaat er door die diagonale lijn echt de illuzie dat de beelden "leven" en dat het beestje overdonderd zit te luisteren naar het gefleem van die valsaard. in de bovenste foto gaat het feitelijk om een "portret van een beeld" en door bovendien de sokkel onderaan weg te snijden, komt de beeldengroep helemaal "los" van de wereld en gaat zo'n beetje "zweven" in het land van sprookjes en legenden. heel zeker een speciaal kompliment voor de mooie zijdelingse lichtval! we zijn echt op de goede weg... véél fotoplezier dus en warme groet van fjet.
M E E S T E R L I J K ! dit is absolute topklasse... een bloem? als dit geen "gelukstreffer" is, dan hebben wij jou niets meer te leren en kunnen we zelfs bij jou in de leer gaan. (ik blijf wél problemen hebben met de inzending "kadreren"... als jullie met twee hetzelfde e-mail adres gebruiken, dan toch allebei een verschillende naam gebruiken, ik ben geen helderziende). warme groet van fjet.
niet iedereen heeft het geluk om op safari te trekken of met een kanjer van een tele dieren te fotograferen in de vrije natuur, maar dit is toch wel heel zielig: die arme bambi, opgesloten in een rommelige tuin. en toch kan je er met een beetje vindingrijkheid nog een "lieve" foto van maken. we hebben je foto bij-geknipt om zoveel mogelijk van die "gevangenis-omgeving" te verwijderen en daarna hebben we met de "stempel" van adobe de meest storende elementen weg-getoverd: de palen van die betonnen schutting en dat hoopje rommel aan de rechterkant. we geven je de raad om thuis zélf die veranderingen eens uit te proberen, als "leerzame" oefening en om dan voortaan reeds bij de opname dergelijke storende elementen te vermijden. want zeg nu zelf: het is en blijft in beide gevallen dezelfde foto, maar er is wel een hemelsbreed verschil in "sfeer". ook bij volgende foto zalje merken dat het verschil tussen een "flitspaal-foto" en een BOEIENDE foto soms in heel kleine details zit en we hopen dat we je daarmee flink op weg helpen. warme groet van fjet.
op het eerste gezic ht was dat "knabbeltje" voor ons een zoekprentje, want wie alleen maar vluchtig naar die bovenste foto kijkt, ziet feitelijk alleen maar een donkere vlek knal midden in dat heldere stro. jammer, want door wat knippen en door het donkere gedeelte een béétje lichter te maken (adobe "tegenhouden") trekt de onderste versie volgens ons veel méér de aandacht en komt dat diertje echt tot "leven". let wel: zonder hokus-pokus en zonder een peperduur toestel, want die veranderingen kan je gemakkelijk zélf aanbrengen door de... kompozitieregels toe te passen: in de onderste uitsnijding vormen de kop van het beestje én dat voederbakje een echte "blikvanger" op het sterke punt rechts onder, terwijl het lijfje nu een mooie diagonaal vormt. vergelijk beide fotoos en kies dan zélf welke van de twee JOU het meeste aanspreekt... we durven bijna wedden dat het de onderste is. een belangrijke TIP voor jou blijft (net als bij vorige bespreking) om één HOOFDonderwerp te kiezen en dat op een "sterk punt" te zetten (hier wordt dat dus dat kopje en het schaaltje met snoepjes, dat nu veel meer de aandacht trekt, waardoor er meer "leven" in de foto komt). een tweede TIP: neem rustig wat méér tijd, bestudeer je onderwerp van verschillende kanten en "plan" vooraf in je zoeker op welk sterk punt je het hoofdonderwerp gaat zetten: je zal merken dat je er dan met een sprong op vooruitgaat en dat je ook bij buitenstaanders meer sukses zal hebben. wel een pluspunt: dat lichtvlekje in het oogje: dat is klasse! goede moed en vooral... veel PLEZIER bij het maken van "knalfotoos" (want die zal je weldra maken, als je er iets méér tijd in stopt!) warme groet van fjet.
gefeliciteerd met de rozen die je in de mailgroep plaatste!... met een béétje bijknippen zitten er zelfs twee erg knappe bij. voor het ruiterstandbeeld heb je eveneens rekening gehouden met het "sterke punt" mààààààààr... in zo'n geval proberen wij altijd om ons onderwerp zo te plaatsen dat het ruimte heeft om voor zich uit te kijken: hier dus helemaal links van de foto in plaats van rechts. met wat knip en plakwerk proberen we dat te illustreren: je zal zélf toegeven dat de onderste foto logischer is. (natuurlijk is het de bedoeling dat je dit reeds bij de opname doet, want wat we hier gedaan is technisch toch maar knoeiwerk). met de scherpte blijven er echter problemen, zeker met dat nieuwe toestel moet dat veel beter kunnen... voorlopig zouden we jou de raad willen geven om de gebruiksaanwijzing nog eens grondig door te lezen, of eens langs te lopen bij de winkel waar je die kamera gekocht hebt. in afwachting zouden we je OOK de raad willen geven om niet trager dan 1/125° te fotograferen als je zonder statief werkt, om bewegingsonscherpte te voorkomen en dan héél zeker als je met MAKRO bezig bent (als senioren hebben we niet allemaal een vaste hand)... als je kamera een voorselektie mogelijk maakt, zouden we je aanraden om "voorselektie tijd" te nemen en die dan op 1/125 in te stellen. werken met adobe kan een hobby op zichzelf worden, maar we moeten toch BLIJVEN trachten om met al die dingen rekening te houden bij de opname, daar heb je overschot van gelijk in... al is het niet altijd mogelijk om een storend detail (zoals die witte vlaggemast) te vermijden, maar dàt kan weer met adobe. vooral de moed niet laten zakken en NOG belangrijker: zorg ervoor dat je altijd PLEZIER blijft hebben in het fotograferen. warme groet van fjet.
welkom terug met deze kanjer, na lang weggeweest (en we hopen van harte dat de onscherpte te wijten was aan een verkleiningsprogramma, want van zo'n duur nieuw toestel mogen we toch echt véél beter verwachten!) als we even terugkijken naar jouw eerste inzendingen, dan heb je op kompozitie-gebied een ENORME weg afgelegd: het hoofd van die madonna staat prachtig op een sterk punt en krijgt (al dan niet gewild?) een fantastisch aura door dat houten cirkelsegment op de achtergrond. het kinderhoofd had misschien iets meer naar rechts gemogen (naar dat sterke punt) maar je hebt alleszins een bijna tastbare diagonaal getrokken tussen de blik van moeder en kind. die rechter bovenhoek van de foto heb je op een zéér knappe wijze gevuld door de diagonaal van de lambrizering, zodat de aandacht van de toeschouwer ingekaderd wordt en als het ware "gevangen" blijft binnen dit intieme toneel. dat de kroon geamputeerd werd, vinden we minder, maar we weten natuurlijk niet of er daar geen storende elementen waren die de aandacht konden afleiden. onderaan is het ook zo'n twijfelgeval, of we misschien niet een beetje méér van dat wereldbolletje en dat handje hadden mogen zien. maar als dat probleem met die onscherpte opgelost wordt, dan is dit een ENORME sprong vooruit. we zijn natuurlijk benieuwd naar nog méér "produkten" van de nieuwe kamera, maar onthou vooral dat een goede foto niet gemaakt wordt door een kamera, maar door de m/v ACHTER die kamera. warme groet van fjet.
DIT IS HET... en het zou pure arrogantie zijn om aan deze foto ook maar iets te willen wijzigen. in plaats van te juichen dat dit helemaal volgens de regels van de kompozitie is, zou ik de rollen willen omdraaien en overgelukkig glimlachen dat uitgerekend dit soort fotoos bewijst dat die "wetten" inderdaad een zeer bruikbaar hulpmiddel zijn om tot een uitgebalanceerd en sterk beeld te komen. hoewel dit slechts de tweede maal is dat nieuwkomer christianne2 inzendt, begroet ik in haar een benijdenswaardig talent en ik hoop vurig dat zij dat talent op een kreatieve manier zal benutten om - veel sterker nog dan met woorden - haar "boodschap" over te dragen in het "fotografees" (waarover meer bij volgende foto). warme groet van fjet.
hoewel deze foto bij een eerste kennismaking minder sterk overkomt dan de vorige, toch loont het de moeite om ze iets langer te blijven bekijken, om er dan helemaal in weg te dromen en er dan de vele vragen in te ontdekken waarop de foto het antwoord op een heel subtiele manier suggereert. dit staat wel héél vèr van het schoolmeesterachtige opdringen van een boodschap... wie hier het niet vindt zonder onderschrift, heeft gewoon brute pech en heeft dus nog altijd niet door dat fotografie een eigen taal is waarin je over de taalgrenzen heen een verhaal kan vertellen: het fotografees, dat woorden overbodig maakt. we hebben hier bij herhaling betoogd dat de "wetten" van de kompozitie achteraf gedistilleerd werden uit werken van grootmeesters in de schilderkunst, die de bazisprinciepen van de kompozitie intuïtief aanvoelden. dat minder geniale mensen die "wetten" later ook in de fotografie zijn gaan waarderen als zeer bruikbare hulpmiddelen, weten we intussen allemaal... maar het loopt pas fout als arrogante betwetertjes met een meetlat die "wetten" gaan opdringen aan iemand die de gave van de kompozitie in de vingertoppen heeft zitten. wie aan deze foto begint te knippen tot ook de linkse struik helemaal op een sterk punt staat, zal verrast ontdekken dat deze foto daardoor gekastreerd wordt en dat dan de hele powetische sfeer van het landschap totaal en reddeloos verloren gaat. we hopen dat christianne2 hier in deze besprekingen af en toe nog enkele nuttige TIPS vindt om haar ontegensprekelijk talent nog wat bij te schaven, maar echt veel kunnen wij haar niet meer leren: wij hopen dat ze haar eigen weg gaat en zich niet laat muilkorven door "wetten". héél warme groeten van fjet.
warm welkom voor een nieuwe naam en een nieuw talent! dit is inderdaad niet zomaar een kiekje, maar een doordacht werkstuk van iemand met liefde voor de natuur én liefde voor de fotografie... jij bent duidelijk niet aan je proefstuk als fotografe en we hopen dat je in onze vriendenkring met onze praktische TIPS nog veel méér plezier zal gaan beleven aan je hobby. wat een sterk punt is, hoeven we jou gelukkig niet meer uit te leggen, want jij begint meteen aan het "betere" werk, door met een voorgrond de illuzie van diepte te scheppen... in dit geval lijkt het ons echter een beetje téveel voorgrond, zodat de aandacht van het hoofdonderwerp wordt afgeleid. in de uitsnijding die wij voorstellen, blijven die varens hun funktie als voorgrond vervullen, maar zijn ze niet meer zo opdringerig... en door die uitsnijding komt er meteen ook meer aandacht voor dat subtiele lichtspel op de toppen van die varens. net zoals bij volgende foto kregen wij het gevoel dat het hele beeld naar links overhelt en we hebben de foto dus een beetje gekanteld... nu vlug het kommentaar bij de volgende foto lezen en dan... aan de slag ! warme groet van fjet.
ook hier bewijs je overduidelijk dat je de bazisregels van de kompozitie begrepen hebt en dat je ze op een kreatieve manier toepast: dit zijn immers niet de soort fotoos die dagjestoeristen doorgaans schieten, hier zit een pak denkwerk achter en dat maakt van een banaal plaatje opeens een beeld dat de aandacht van de toeschouwer "vangt" en vasthoudt. er is wel degelijk rekening gehouden met een "sterk punt" waarrond de hele foto is opgebouwd en de diagonale richting van de weg leidt onze blik verder het beeld in. het is evenwel de bedoeling dat je bij deze lesjes iets bijleert. het is een natuurwet dat onze ogen worden aangetrokken door het "hoogste licht" en dat geldt heel zeker in de fotografie. als je de originele foto aandachtig bekijkt, zal je moeten toegeven dat je blik "automatisch" wordt "aangezogen" door die witte vlek lucht bovenaan rechts (en dààrna naar de lichtvlek boven links). het ideaal is, dat we bij de opname proberen om dat "hoogste licht" op ons hoofdonderwerp te laten vallen , wat natuurlijk niet altijd mogelijk is. in de uitsnijding die wij voorstellen, hebben we die luchtvlekken weggesneden, samen met een deel van de voorgrond, die naar ons gevoel net iets te nadrukkelijk was: vergelijk beide versies en je zal meteen begrijpen wat we bedoelen. TIP: net zoals bij vorige foto kregen wij het "gevoel" dat de foto lichjes overhelde, deze keer naar rechts en we hebben ze dus weer een béétje gekanteld... toegegeven, het is een kwestie van "aanvoelen", maar een verwittigde fotografe is er drie waard!. wij zien héél graag nog enkele inzendingen van jou, want jij bent ontegensprekelijk een belofte. warme groet van fjet.
wéér een heerlijke sfeerfoto met een heel broos en delikaat kleurenpalet, een sfeer die je niet alleen moet leren aanvoelen, maar op de koop toe moet kunnen "vangen" in een foto (om de thuisblijvers jaloers te maken). in tegenstelling met je vorige bergfoto kan hier nog wél een beetje aan gesleuteld worden, om ze NOG sterker te doen overkomen bij de toeschouwer. door een beetje "croppen" hebben we de massieve berg met de ondergaande zon op een sterk punt gebracht: vergelijk zélf de originele foto met onze versie en oordeel dan zelf of de compositieregels met sterke lijnen en sterke punten al dan niet een "betere" foto opleveren. eveneens in tegenstelling met je vorige bergfoto spelen de huisjes aan de voet van de berg hier wél een rol en daarom hebben we ze een béétje lichter gemaakt en hebben we het écht donkere gedeelte van de voorgrond hier weggeknipt, omdat het geen echte info bijdraagt. jammer genoeg valt dat mooie rechtse topje nagenoeg van de foto en het geheel zou rustiger geweest zijn, als je de kamera bij opname een ietsje naar rechts gedraaid had (want AF-knippen kan later nog altijd, maar er stukjes AAN-knippen gaat natuurlijk niet...) voor alle duidelijkheid: "croppen" is de vakterm die gebruikt wordt voor het wegsnijden van storende elementen op een foto, of om heel bewust het formaat te veranderen. wij zien met belangstelling uit naar je volgende inzendingen! warme groet van fjet.
adembenemend mooi... mede door de berekende panoramische uitsnit komt de horizon op de onderste sterke lijn, terwijl het "kontakt" tussen hemel en aarde gelegd wordt door de rechtse "bergtop"... die de scherpe tegenstelling van licht en donker op een sublieme manier doorbreekt, voorbééldig op een sterk punt. voor mij is het een sterk emotioneel gerladen foto en je hoeft echt geen perverse verbeelding hebben om prille borstjes te zien in wat ik hierboven tussen aanhalingstepels "bergtoppen" genoemd heb. als je oudere fotoos opnieuw bekijkt en "cropt" met wat je hier opsteekt over compositie, dan moeten er hopen meesterwerkjes tussen zitten. wie bij deze foto nog beweert dat de donkere partijen meer doortekend hadden moeten zijn, is geen kunstenaar, maar een techneut. als je nog enkele fotoos van deze kwaliteit kan sturen, dan zal ik aan het team voorstellen dat jij mijn opvolger wordt ! warme groet van fjet.
je zal je eigen ogen niet geloven, maar dit is tweemaal dezelfde foto en... telkens JOUW foto, zonder dat er enige magie aan te pas gekomen is. de originele was tamelijk "plat" van kleur en dat hebben we op een héél eenvoudige manier opgelost met een gouden TIP die héél veel beginnelingen zal doen huppelen van vreugde: je gaat in het bewerkingsprogramma ADOBE in de bovenbalk naar corrigeren en in het uitklapvenstertje doef je dan even op autocontrast... zo doodsimpel, ongelooflijk eenvoudig en onvoorstelbaar praktisch is dat ! gevorderden kunnen in hetzelfde programma beginnen spelen met het verschuiven van licht naar donker en/of de schuifknop meer en minder kontrast, maar met dat héérlijke autocontrast kom je dus al een heel eindje op de goede weg. voor de eigenlijke compositie heb je een verdienstelijke poging gedaan om naar een sterk punt te zoeken, maar omdat de bloem nagenoeg horzontaal ligt, geeft dat een tamelijk "tamme" indruk. wij hebben je foto zo gekanteld, dat de stamper van de bloeg nu wel degelijk helemaal op het sterke punt links onder komt, terwijl we tevens een diagonaal bekomen, die de foto een erg DYNAMISCHE kick geeft... (daarbij hebben we zo moeten knippen, dat de originele foto niet meer het volledige beeld vulde en de leemten die zo ontstonden, hebben we dan maar stemmig zwart gemaakt, waardoor het witte van de bloem na veel sterker benadrukt werd). niet iedereen heeft een dure tele om de achtergrond onscherp te maken, maar zoals je ziet kan je verrassende rezultaten bekomen door die achtergrond donker te maken met het penseel. het "vlekje" kan mogelijk een insekt geweest zijn, maar omdat het toch onherkenbaar was, hebben we het weg-gestempeld. je ziet hoe je met enkele praktische TIPS, ook met een compact-toestel fotoos kan maken waar je terecht GLOEIEND trots op kan zijn. we kijken nieuwsgierig uit naar jouw vorderingen, stuur maar op ! warme groet van fjet.
als we zien welke knappe fotoos je in de mailgroep zet (bijvoorbeeld die héérlijke druppels-likkende poes) dan vragen wij ons af of je met opzet "rommel" instuurt voor het lesje compositie... als dit NIET het geval is, dan moeten we jou toch MET AANDRANG verzoeken om dat lesje nog eens door te lezen, om dan voortaan bewust rekening te houden met zo'n "sterk punt". deze foto is niet alleen onscherp en ongenietbaar hard, met volledig dichtgelopen donkere partijen, maar bovendien staat het jongetje zelfs niet in de buurt van een sterk punt. wij hebben die mokkende zielepoot op zo'n sterk punt gezet, waardoor hij nog veel eenzamer lijkt, in een harde wereld die hem niet "begrijpt"... dit is volgens ons veel méér het "verhaal" dat jij in je titel suggereerde. er is heel wat bij komen kijken, om de dichtgelopen donkere partijen voldoende op te lichten tot er toch nog enige doortekening in kwam en bovendien hebben we de foto in de mate van het mogelijke verscherpt. wij hebben alle begrip voor onderbeginnelingen, maar nogmaals: dit is een foto die schril afsteekt tegen de doorgaans zeer verdienstelijke inzendingen die je in de mailgroep zet en het is niet de bedoeling van deze besprekingen om "afval-fotoos" te laten oplappen. jij kan véél beter en we zien graag nog méér van dat betere werk van jou. warme groet van fjet.
een boeiende en intrigerende situatie, zo'n absurde "trap naar het nergens" midden in de weer oprukkende natuur, met een kompozitie-poging om een "dialoog-gesprek" op gang te trekken tussen het trap-pilaartje onderaan rechts en het lichte (maar in dit geval NIET storende) stukje lichtblauwe hemel. naar ons gevoel komt de "totaal-trap" echter zo massief over, dat alle aandacht erg zwaar midden in het onderste gedeelte van de foto valt. in de uitsnijding die wij voorstellen blijft het bazisidee van die absurde situatie niet alleen behouden, ze komt zelfs veel sterker over, want ze gaat nu een totaal eigen leven leiden, met een nu wel duidelijk diagonaal spanningsveld tussen die twee sterke punten, terwijl toch duidelijk blijft dat alles zich in de (weer) ongerepte natuur afspeelt. het hek gaat in de tweede uitsnijding ook nadrukkelijker verwijzen naar een "afgesloten verleden". we hebben begrepen dat je totnogtoe uitsluitend makro's maakte... maar jouw fotoos bewijzen op een zeer overtuigende wijze dat je daardoor geen "oogkleppen" gekregen hebt voor de rest van de wereld... we hopen dat je hier enkele bruikbare TIPS kan opvangen! warme groet van fjet.
je hebt duidelijk de vertikale lijn links gebruikt voor dat trio bomen en je legt de nadruk op de dieptewerking van het beekje, dat diagonaal naar... NERGENS loopt en uit het beeld verdwijnt. het lichtere gedeelte op de voorgrond links trekt dan naar ons gevoel teveel de aandacht, terwijl dààr feitelijk nagenoeg niets te beleven valt... in de uitsnijding die wij voorstellen, "ontspringt" dat drietal boom uit een "sterk punt", waardoor de hele sfeer van de opname verandert: onze ogen krijgen nu (bewust of onbewust) een "houvast" van waaruit ze de rest van de foto kunnen verkennen om dan te blijven "plakken" op die geheimzinnige "donkere vlek" op dat tweede sterke punt, onderaan rechts (misschien een bruggetje... maar alleszins iets dat onze verbeelding aan het werk zet). met ontzettend veel genoegen lazen we dat je "fotografeert vanuit je buik"... en dàt doen de RASECHTE fotografen: blijf dat dus vooral doen en pik uit onze adviezen uitsluitend wat je ZELF als "beter" aanvoelt (een béétje nadenken kan daarbij geen kwaad, maar het BLIJFT een kwestie van VOELEN !) warme groet van fjet.
we zijn onder de indruk van jouw ijver, maar pas op: we geven hier geen "punten" voor kwantiteit, maar voor KWALITEIT en je kan beter al die bewonderenswaardige ijver koncentreren op één enkele GOEDE foto en dààr dan heel bewust het beste van trachten te maken. net zoals bij je vorige inzending, maak jij het jezelf weer erg moeilijk, want bloemen en dichtbij-fotografie zijn een aparte specialiteit, waarvoor niet elk fototoestel geschikt is. hier heb je duidelijk je best gedaan om de grootste bloem op een sterk punt te zetten, maar voor de les kompozitie raden we je toch aan om slechts één "hoofdonderwerp" te kiezen, tot je de bazisregels zo totaal onder de knie hebt, dat je ze voor de rest van leven "in je vingers" hebt zitten. om nogmaals te illustreren hoe belangrijk sterke punten zijn, hebben de foto in een nogal ongebruikelijk formaat geknipt om ook de tweede grote bloem op een sterk punt te krijgen, zodat beide verbonden zijn door een (denkbeeldige) diagonale lijn... door heel wat details weg te knippen, trekt de foto nu veel meer de aandacht en je kan er zelfs een verhaaltje bij fantazeren: pa en ma, met hun kleine spruit. hou er wel rekening mee dat je schitterende fotoos kan maken met het eenvoudigste toestel, maar dan moet je niet de ongelooflijke scherpte verwachten van peperdure makro-lenzen. als TIP: nog eens op zoek gaan naar één enkel hoofdonderwerp en dan heel bewust keren en draaien tot het op een "sterk punt" staat, met een niet storende achtergrond. wees gerust, je zit onder vrienden die je met raad en daad willen helpen (dat heeft vriend roelfi trouwens al gedaan met zijn deskundige uitleg over de vereiste resoluties) en niemand zal je hier uitlachen als je niet meteen het peil bereikt van gepassioneerde amateurs met TIENTALLEN jaren ervaring en kanonnen van telelenzen. hoofdzaak is, dat je aan fotograferen evenveel plezier gaat beleven als wij allemaal. warme groet van fjet.
pluspunt is natuurlijk dat deze "exotische dennenboom" mooi op een vertikale sterke lijn staat en dat je bewust het STAANDE formaat gekozen hebt om de hoogte te benadrukken. minder is natuurlijk dat zélfs een digi zulke ekstreme kontrasten tussen licht en donker niet aankan en die witte lucht zuigt niet enkel de aandacht weg van het onderwerp, maar heeft je lichtmeter ook op een dwaalspoor gebracht, zodat de boom zelf onderbelicht is. in onze rechtse versie kan je zien hoe we achteraf nog een heleboel kunnen "redden" achter onze kompjoeter (blauwe lucht, de rest vele lichter en beetje kontrast verhoogd) maar dat is en blijft lapwerk en de bedoeling is dat je hiermee rekening tracht te houden bij de opname zelf (dat de omstandheden niet altijd ideaal zijn, hoef jij mij niet te vertellen: we komen allemaal terecht in éénmalige situaties en niet iedereen heeft de lukse om enkele dagen of weken later nog eens terug te gaan). voor de kompozitie zouden we toch aanraden om in zo'n geval op je buik te gaan liggen, zodat de boom dan nog groter lijkt, om ook de grote stekels onderaan tot hun recht te laten komen en VOORAL om een link te leggen tussen land en lucht. ook zouden we een klein stapje opzij gezet hebben: naar links om dat tweede boompje er helemaal op te krijgen, of naar rechts om het helemaal weg te cijferen achter de stam van ons hoofdonderwerp. een hele boterham met raadgevingen, maar geen paniek: we zijn allemaal begonnen en als je uit het goede hout gesneden bent, leer je een hele hoop uit je eigen fouten (je weet wel: een ezel stoot zich geen tweemaal...) we zien met belangstelling je vorderingen tegemoet ! warme groet van fjet.
de eigenaar van de duiven zal waarschijnlijk erg trots zijn met dit "familieportret" samen met zijn troeteldiertjes, maar voor buitenstaanders is het een beetje een zoekplaatje geworden: we weten niet zo direkt waar we éérst moeten kijken. voor de les kompozitie heb jij het jezelf wel héél moeilijk gemaakt, omdat je tevéél ineens wil laten zien - want aan beginners raden we aan om slechts één enkel "hoofdonderwerp" te kiezen, dat we dan op zo'n "sterk punt" zetten om er alle aandacht op te trekken. in de uitsnijding die we op de onderste foto voorstellen hebben we heel wat bijkomstigheden weggeknipt zodat onze aandacht nu gaat naar de duivenmelker op de rechtse sterke lijn en... op die heerlijke fladderduif, die dan op het sterke punt boven links opeens veel beter tot haar recht komt. we krijgen daardoor een "verhaal": de (denkbeeldige) diagonale lijn tussen de man en de fladderende duif schept een "band" en de overige duiven worden dan figuranten. we zouden je willen aanraden om bij je volgende foto echt maar één enkel hoofdonderwerp te kiezen en dat dan heel bewust op een sterk punt te zetten... je zal merken dat je fotoos dan veel méér mensen gaan aanspreken (en dat is per slot van rekening de bedoeling). we kijken benieuwd uit naar je volgende inzending. warme groet van fjet.