DOE MEE! Welke traditie of techniek zet jij verder in 2016? Deel het op www.ikschrijfgeschiedenis.be of met #ikschrijfgeschiedenis MEER INFO Het vieren en vrijwaren van culturele diversiteit in de wereld was begin deze eeuw één van de drijfveren voor het realiseren van de UNESCO-Conventie voor het borgen van immaterieel cultu-reel erfgoed (2003). Ook in Vlaanderen wordt de voorbije jaren, in het zog van dat internationaal beleidsinstrument, actief rond immaterieel cultureel erfgoed gewerkt. Er werd een Vlaams beleid uitgezet dat de waarde van dit erfgoed benadrukt en de zorg ervoor stimuleert. Tal van organisa-ties, professioneel en vrijwilligers tekenden er al op in. Van Aalter tot Zelzate, Antwerpen tot Has-selt en Brussel. Van vertelcultuur tot dans, muziek, theater, feesten, rituelen, eetcultuur, kweek- en landbouwtechnieken en ambachten. Meer weten over immaterieel cultureel erfgoed, de UNESCO-Conventie 2003 en het Vlaams beleid voor immaterieel erfgoed? www.immaterieelerfgoed.be #ikschrijfgeschiedenis is een initiatief van het Platform voor Immaterieel Cultureel Erfgoed. Het platform is een samenwerkingsverband rond www.immaterieelerfgoed.be tussen expertisecentra tapis plein, LECA, CAG, ETWIE, Het Firmament, Resonant en FARO, het steunpunt voor cultureel erfgoed. De campagne kwam tot stand met steun van de Vlaamse overheid.
Heel wat mensen zetten (vaak onbewust) tradities, praktijken, technieken, kennis enz. voort en dragen die uit naar anderen. Met de campagne #ikschrijfgeschiedenis willen we deze mensen (en hun traditie enz.) in de kijker zetten. We vragen dat deze ‘traditiedragers’ hun enthousiasme over hun traditie zelf tonen door een foto of filmpje te uploaden op de website ikschrijfgeschiedenis (http://www.immaterieelerfgoed.be/ikschrijfgeschiedenis/index) of via facebook, twitter, of andere sociale media. Zeg daarbij in enkele woorden om welke traditie het gaat. Dat mogen grootse en kleine (alledaagse) tradities zijn! Gebruik je sociale media, vergeet dan zeker niet #ikschrijfgeschiedenis te vermelden (alleen dan wordt je foto ook opgepikt door de website). De campagne loopt nog heel 2016 door.
|