Deze blog is een toevoeging aan de blog van de familie Bellon.
Hier vindt u de geschiedenis van de ge-immigreerde oude generatie.
   

  ex site"connaissance de la vallée
            de Barcelonnette" 
Inhoud blog
  • Ergens in de Alpen...
  • Op de kaart
  • De Route Napoléon
  • Het onderwijs te Barcelonnette.
  • In de gemeente Fours
  • Hoe Sebastiaen zijn streek zag
  • Overlijdensakte Sebastiaen Bellon
  • Emigratiecijfers
  • Sebastiaen Bellon
  • Kaart Wetteren 1775
  • Gebruiken en gewoonten van de Fournaisiens(1)
  • Pascal Bellon(4)
  • Gebruiken en gewoonten van de Fournaisiens(3)
  • Pascal Bellon(3)
  • Bonjour Barcelonnette, Fours et Agneliers!
  • Gebruiken en gewoonten van de Fournaisiens(2)
  • Vrouwen uit Fours
  • Pascal Bellon(2)
  • Pascal Bellon (1)
  • Inhoud nummers Het Bellonneke 1 t.m.30
    ex site"connaissance de la vallée
                de Barcelonnette" 

    Maak kennis met de heemkundige kring uit de
    streek van Barcelonnette


     
    Vragen, inlichtingen ? E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

  • Over de familie Bellon

    Hoofdpunten blog foursafstamming
  • Charles Noëz, civiel gevangene.
  • Agenda
  • VLaamse boeren gingen zelden vreemd.
  • Herfst
  • Willy BELLON ( 1932 -2012)
  • Colporteurs
  • Colporteurs uit Barcelonnette in de Lage Landen
  • Het schooltje en de Efteling
  • Uit de jaren 1930
  • Kinderkleding eind jaren 1924-1939.
  • Peter en meterschap in het oude Fours
  • Bellons op Franse wegen
  • De Mexicanen van het Zuid-Franse Barcelonnette
  • 2013!
  • Enkele one liners...
  • Hij was fier een Bellon te zijn. Jan Bellon( 1926-2012)
  • Gedaan met 2012
  • Michaël Bellon heeft een passie voor bier...
  • Stambomen via het Internet
  • Een recept uit 1870
  • 1907: Men vroeg zich af...
  • De Antwerpse Stamvader
  • Familie slachtoffer van de Grote Oorlog
  • Onze voorouders in Fours
  • Aurelie als een schoon kindeke geboren...
  • Mijn grootmoeder Maria Noëz ( 1896-1984) (1)
  • De naam Bellon
  • Spreuk
  • Naamgenoten met een al dan niet slechte naam
  • Een bezoeker te Fours
  • Hannah Bellon
  • Achter heksen aan...
  • Kalender 1921 - 1930
  • Vakantie: De Ronde van Frankrijk
  • Angina Pectoris begin jaren 1960
  • Spreuk
  • Kalender 1911- 1920
  • Wensen voor een beginnend leven
  • Op de catwalk met Maria Noëz (jaren 1930)
  • Huizen vol marmer
  • Spreuk
  • Kalender 1900 -1910
  • Remi Bellon 1925 -2011
  • Bellon Frans en Maria Theresia Van Meerbeek
  • GSM
  • Uit de reeks van het tijdschrift
  • Nadenken over de dag van morgen
  • Bellon Leo 1922-2011
  • Geboren worden
  • Wojciech Bellon

    Over de familie Noëz

    Hoofdpunten blog familiegroep
    Hoofdpunten blog NOEZFIRST
  • VOORWOORD
  • OOSTENRIJKSE SUCCESSIEOORLOG
  • De slag te Fontenoy 11 mei 1745
  • Adriaan Noëz, hij kwam met een heel leger naar Mechelen
  • Uit de huwelijksakte van Adrianus Noëz en Maria la Fors
  • Het gezin Noëz - La Fors
  • Het huis de Poorte aan de Keizerstraat
  • Schepengriffie 1777
    Hoofdpunten blog noezenstadeen
    Hoofdpunten blog mechelsmooi
  • Haver Zout Vis
  • Mosselvaart
  • De stad Mechelen nu en vroeger
  • Duiding
  • MONUMENTEN
  • Mechelen vandaag.
  • Filosoferen in Mechelen
  • Baggerwerken op de Mechelse Dijle
  • Het Groot Stedenproces (2)
  • Het Groot Stedenproces (1): een visie
  • Karel de Stoute mengt zich in de Rozenoorlog
  • De Winketbrug
  • Scheepswerven te Mechelen in het ancien regime.
  • Tigris en Dijle
  • De sierlijkheid van zeilschepen(sfeerbeeld)
  • Lucas Fayd'herbe (1617- 1697)
  • Margareta van Oostenrijk aan het Spaanse Hof
  • Leeuwse en Diestse getuigen over de ketting van de Zenne
  • De Zenne
  • Stapels concreter: Filips de Goede (3)
  • Havenzegel Mechelen
  • Stapels concreter: Filips de Goede(2)
  • Stapels concreter: Filips De Goede (1396+1467 ) 1
  • Het Spaans hospitaal te Mechelen
  • Jan II hertog van Brabant gaat Engelse koning Mechelen presenteren
  • De Mechelse schippers (1)
  • De jeugdstormen van Margareta van Oostenrijk
  • Laat de goederen maar komen!
  • Stapels concreter: De Bourgondiërs
  • De kordewagenaars
  • Stapels concreter 2: Lodewijk van Male
  • Stapels concreter: De Berthouts
  • Accijnsontvangsten Mechelen en Antwerpen.
  • Kraanwerk
  • Van karvelen, wijn en Floris Berthout
    Hoofdpunten blog noezfour

    Over Wase geslachten
          Frans Bellon

    Hoofdpunten blog wasegeslachten
  • De Keure van het Land van Waas
  • Van CEULEN in Haasdonk en Temse
  • Waarom trokken eertijds Limburgers naar Waasland ?
  • Rupelmonde vroeger
  • LIJSSENS (Bazel) in mijn kwartierstaat
  • Stamreeks BRIJS uit Haasdonk
  • Melsele vroeger
  • Weerbare mannen te Rupelmonde in 1552
  • Antwerpenaren uit het Waasland
  • Een verkeersongeval uit 1720 in Kallo
  • Waaslandlied
  • BURSSENS uit Bazel en Temse in m'n kwartierstaat
  • Wist u dat ... ?
  • Het gezin VAN ACKER - BRIJS uit Haasdonk
  • Burcht vroeger
  • Haasdonk-dorp rond 1778
  • Soldaten van Napoleon uit Stekene
  • Weerbare mannen te Melsele in 1480
  • Wie deed wat in Haasdonk ?
  • DE BURGGRAVE in Haasdonk, Nieuwkerken en Temse
  • Temse vroeger
  • Anno 1699: Have en goed van een landman in Temse
  • Spotnamen van Wase Dorpen
  • ROOMAN in m'n kwartierstaat
  • Een Haasdonks Jaargetijdenboek van 1439
  • Stamreeks VAN ACKER uit Temse
  • Tielrode vroeger
  • STEENSSENS (Nieuwkerken-Haasdonk) in mijn kwartierstaat
  • Haasdonkse armen in 1580 en hun weldoeners
  • Moeders gedicht
  • Huisraad van een 18de eeuwse wever te Nieuwkerken
  • Bazelse weerbare mannen in 1480 en 1552
  • Nieuwkerken vroeger
  • Uit Haasdonkse conscriptielijsten
  • DE MAEIJER (Haasdonk-Bazel) in mijn kwartierstaat
  • Over 'œBrigants en Baenstropers'
  • Een voorbeeldig burger uit 1622 ?
  • Dubbele moord te Bazel rond 1430
  • Vlamingen zijn Germanen
  • Kruibeke vroeger
  • (de) MEERSMAN of (de) MEIRSMAN in Temse
  • Inboedel van een Haasdonkse bakker Anno 1729
  • Lijkschouwingen in Haasdonk
  • Weerbare Mannen in Haasdonk
  • Bieboeren in '˜t Waasland
  • Haasdonk vroeger
  • de MUNCK : een brouwersgeslacht uit mijn kwartierstaat
  • Fragment kwartierstaat met aansluitend (N)ACHTERGAEL
     
    Archief Het Bellonneke

    Oude generatie familieleden
    27-02-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gebruiken en gewoonten van de Fournaisiens(3)

     


    Van wieg tot grafxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />


    Toch maar eens herinneren dat al we schrijven over de zeden en gewoonten te Fours, we niet uit onze duim hebben gezogen. Deze wijsheden heeft Frans Bellon bij D.J.M Henry gevonden. Die laatste bestudeerde de gebruiken en gewoonten van de inwoners van Fours die hij verwerkte  in zijn "Recherches sur la géographie ancienne et les antiquités du département des basses -Alpes" uitgegeven in het jaar 1818. 

    Er waren heel wat ongeschreven wetten  en tradities die het leven van de enkeling  in de valei van Fours regelden. Veel is natuurlijk, zoals bij ons, op bijgeloof gestoeld. Een greep uit Henry's werk:

    Geboorte en doop

    Kwam een kind ter wereld en had het een witte of een  zwarte vlek op de huid dan wees dit op een niet ingewilligd verlangen van de zwangere vrouw.
    In tegenstelling met wat op een ander gebruikelijk is, kiest  in Fours de meter de peter. Bij haar bezoek aan de jonge moeder schenkt zij deze zes dozijn eieren, die dienen gegeten vooraleer het kraambed te verlaten.
    Blijkbaar had dit gebruik tot doel de kerkgang van de moeder wat uit te stellen. Inderdaad 72 eieren opeten is niet niks*. Limburgers kennen wellicht dit gebruik waar eertijds de buurvrouwen bij kraambezoek eieren ten geschenke gaven.
    De eerste maal dat de kraammoeder haar huis verlaat, moet zij zoals reeds gezegd, naar de  kerk gaan. Doet zij dat niet, dan zou buiten haar weten haar kind met een ander kunnen verwisseld worden. 
    Voor het doopsel mocht men niet vergeten zout vanuit het geboortehuis mee te nemen wou men vermijden dat het kind ongelukkig zou worden. Zout is in alle tijden een teken van geluk, smaakvol geloof en rijkdom geweest. Ons woord "salaris" komt trouwens van het Latijnse woord "salarius" wat zout betekent*. 
    Na de doop gooide men naar de kinderen doopsuiker, noten, vijgen, kastanjes, enz. Ook vrouwen en jonge meisjes wierpen zich op al dat lekkers en bewaarden de snuisterijen met zorg omdat het volgens een lokaal bijgeloof ze een uitstekende remedie waren tegen tandpijn !
    Eens teruggekeerd in het ouderlijk huis gaven de peter en de meter het kind terug aan de moeder met de woorden: " Madame u hebt ons een heiden gegeven, wij brengen u een christen terug."

    Verloving en huwelijk

    Vrouwen traden zelden buiten hun vallei in het 't huwelijk. Ook mannen hielden zich meermaals aan dit principe.
    Wanneer wij mei een wondermooie maand vinden om te huwen meden die van Fours deze maand gezien altijd herhaald werd  dat trouwen in mei de vroege dood betekende voor één van de echtelingen ! Wou men geen of minder kinderen dan was de maand augustus geschikt om te trouwen.
    Trouwde men, dan bood de vader op de trouwdag alvorens naar de kerk te gaan, zijn dochter een glas water aan waarin hij een gouden of  zilveren muntstuk  had geworpen. Een symbolische geste waarmee hij wilde aantonen dat hij voortaan voor haar niet meer hoefde te zorgen. De bruid drinkt vervolgens het glas leeg, begint dikke krokodillentranen te huilen om uit te drukken dat het haar zo spijt om haar huis te moeten verlaten om een vreemde te moeten volgen. Vader bracht daarna zijn dochter naar de kerk waar de toekomstige zijn opwachting deed.
    Wat er in de kerk gebeurde is nu ondenkbaar, tenzij men op televisie wil komen*. Tijdens de plechtigheid plaatst de bruidegom één van zijn knieën op het kleed of de schort van de bruid als teken van bezit, alsook van de onverbreekbaarheid van het huwelijk en van zijn macht over haar... In de verlichte tijd, was de vrouw ondergeschikt aan de man wegens het verschil in sekse en had ze wettelijk niets in de pap te brokken, vandaar !*  
    Buiten de kerk strooide de bruid tarwekorrels over de hoofden van de aanwezigen als zinnebeeld van voorspoed.
    Alvorens de pas gehuwden de woning binnenstapten moesten zij soep eten uit één enkele schotel en ...met één lepel.Dit, om hen er op te wijzen dat zij voortaan gemeenschappelijk moeten leven, alsof zij slechts één en dezelfde persoon waren.
    Eén van de gebruiken die vandaag de dag nog te zien zijn in de kerk van Fours is het trouwkleed dat er het beeld van de H. Maagd siert,  geschonken door  de laatst gehuwde bruid.

    Dood en begrafenis

    Wie droomt van troebel water, droomt van een overlijden in de nabije toekomst. Als het huis naar de was ruikt is Pietje de dood in de onmiddellijke omgeving om één der inwoners te komen halen. Wie nog geen wasmachine heeft...*
    Wanneer tijdens het strenge seizoen, de meeste huisgenoten voor een tijdje hun haardstede hebben verwisseld voor het zachtere klimaat van de Lage Provence, kan het gebeuren dat de vrouw een kreet hoort, of een klop op de deur of op de vloer...; het is de stem van haar man, die vlak voor zijn dood van haar afscheid komt nemen. Dat verhaal horen we ook al eens in onze tijden*.
    Een schone oogst wijst eveneens op een aanstaand sterfgeval. Ook als een hond dag en nacht jankt of blaft, wat mijn grootmoeder steeds vertelde en  meermaals  ook nog waar was...*
    Wie niet van griezel en gruwel houdt moet niet in Fours gaan wonen*. In de winter kan men in Fours de doden bijna niet begraven omdat de grond door de vorst te hard is geworden. Het kan dan voorvallen dat het lijk meerdere maanden in huis moet blijven of zoals de "Journal des Basses -Alpes" op 26.11.1837 schreef,"op het dak van de woning van de aflijvige worden gelegd, waar het bedekt met sneeuw en verhard door de koude, wacht op een mindere periode, die het mogelijk maakt het toe te vertrouwen aan de aarde." De krant die deze zonderlinge handelswijze aanhaalt, schrijft verder, " op een keer dat de verwanten rond de haard zaten en aanstalten maakten om het begrafenismaal te gaan gebruiken, hoorden zij een stem die wel uit de hemel scheen te komen: het was grootvader die was verrezen..." Rechten voorbehouden, aan het Bellonneke*.
    In de gehuchten van Fours bestond de gewoonte om na de uitvaart een maaltijd aan te bieden aan verwanten en kennissen. Rijst of linzen vormden de hoofdschotel van dit “lijkmaal”. Na de maaltijd bracht men een toast uit op de overledene. Wij doen dit wel niet letterlijk, alhoewel op een begrafenis  wij wel een glaasje kunnen wegzetten. Als troost natuurlijk.* 


         
                   Eén van de gebruiken die vandaag de dag nog te zien zijn in de kerk van Fours is het trouwkleed dat er het beeld  van de H. Maagd siert,  geschonken door  de laatst gehuwde bruid.

               ***********




    Uit het Bellonneke nr 13. Tekst Frans Bellon, behoudens  *  de tussencommentaren.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    T -->

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!