- deze straat gelegen is in het havengebied, tussen de Royersbrug en de Lefevrebrug.
- de naam van de straat verwijst naar Litouwen (tot ver in de 20e eeuw meestal als Litauen of Lithauen gespeld; Litouws: Lietuva).
- ze officieel de
Republiek Litouwen (Lietuvos Respublika)(wapen schild van Litouen)
wordt genoemd, dat een land is in Noord-Europe tussen Letland in het noorden, Wit-Ruslans in het oosten, Polen en Ruslans (Kaliningrad) in het zuiden, en de Oostzee in het westen.
- het één van de drie Baltische staten is Litouwen en de grootste en zuidelijkste en de enige overwegend rooms-katholieke staat.
- Litouen op 1 mei 2004 toe trad tot de Europese Unie.
- er in de wijk "Schoonbroek",al sinds 1965 een spookstraat die bijna niemand kent.
- de Liniestraat nooit is aangelegd, maar staat wel genoteerd in de officiële straatnamenlijst van de stad Antwerpen. Enkel een smal paadje, achter het Jeugdlokaal (JVS) verraadt het bestaan ervan.
- deze straat zich bevindt aan de zogenaamde Vijfhoek: kruising van Lombardenvest, Schrijnwerkers-, Wieg-, Groendal- en Korte Gasthuisstraat.
- ze vroeger langs de kant der Korte Gasthuisstraat "Lombardenvest", en het gedeelte langs de Kammenstraat "Gillis Sandersvest" heette.
- hier vroeger aan het nr 6 het Dagbladmuseum gelegen was, dat een privémuseum was met als thema de geschreven pers sinds de eerste uitgave in 1605 van het tijdschrift "Nieuwe Tydinghen" door Abraham Verhoeven (1575-1652).
(foto van Alfons Van Camp)
- het museum werd opgericht op initiatief van George Blommaert, stichter van de "Abraham Verhoevenstichting", en zijn echtgenote, Julia Verwimp.
- deze Blommaert uit eigen vermogen heel veel waardevolle documenten verzamelde over de krant. Blommaerts vader en grootvader alle kranten verzamelden en de jonge George ijverig deze themaverzamelingen op rollen behangpapier kleefde.
- op 3 april 1987 het Dagbladmuseum werd gevestigd in het huis de 'Gulden Sonne' aan de Lombardenvest 6 te Antwerpen. Het officieel werd geopend door burgemeester Cools.
- hier vroeger ooit Abraham Verhoeven heeft gewoond, die sinds 1605 onregelmatig verschijnende nieuwsberichten uitgaf, die vanaf 1620 de vorm kregen van de eerste krant met krantenkop en illustraties op de voorpagina.
- dit huisje maar 24 m² groot was. Later het museum werd uitgebreid met een aanpalend pand in de Kammenstraat, nabij de Nationalestraat.
- dit niet ver van de vroegere kantoren en drukkerij van de Gazet van Antwerpen en van het Plantin-Moretusmuseum was gelegen.
- toen ook dit te klein werd, verhuisde het museum naar de Kapelstraat 61-63 in Hoboken.
-o-o-o-O-o-o-o-
LOMBARDENSTRAAT
Wist U dat ... ?
- deze straat gelegen is tussen de Everdijstraat en de Lombardenvest
- ze in 1546 door Gilbert Van Schoonbeke getrokken werd op grond van het eigendom "De Oude Lombaerd" en vandaar "Oudelombaerdestraat" genoemd werd.
- ze in de tweede helft van de 18de eeuw "Lombaardstraat" genoemd werd en sinds 1964 "Lombardenstraat".
- er in de straat de schoolgebouwen van Sint-Lodewijkinstituut gevestigd zijn.
- in de Lombardenstraat 2 de modewinkel Louis is gevestigd, die oorspronkelijk van Geert Bruloot is en die heeft alles te maken met de Zes van Antwerpen.
- Bruloot in 1984 eerst zijn schoenenzaak Coccodrillo opent, terwijl Dirk Van Saene als afgestudeerde van de Antwerpse Modeacademie de boetiek Beauties and Heroes opent en zo leren Geert en Dirk elkaar kennen.
- ook een andere Dirk, Bikkembergs, juist is afgestudeerd van dezelfde opleiding en een schoenencollectie heeft ontworpen die meteen de aandacht van Bruloot trekt. Daarop stelt die aan Bikkembergs en Walter Van Beirendonck voor om samen in maart 1986 naar de British Designer Show in de Londense Olympiahall te gaan. Dries Van Noten laat weten ook mee te willen en Bruloot besluit de groep tot zes deelnemers uit te breiden en contacteert Marina Yee, Ann Demeulemeester en Dirk Van Saene. Met al hun ontwerpen in een bestelwagen gaat het naar Engeland en hun stand op de Designer Show. De journalisten hebben het moeilijk met hun Vlaamse namen en spreken dan maar over de Antwerp Six, een naam die snel wordt overgenomen door Marysia Worniecska, een Britse modeagente die hen meteen wil vertegenwoordigen. Ook commericeel is het een succes, kledingzaak Barneys plaatst tijdens de Show nog een bestelling. Dat Martin Margiela geen deel uitmaakte van de Zes komt omdat deze afgestudeerde van de Antwerpse Modeacademie dan reeds werk heeft gevonden bij Jean Paul Gaultier. In het najaar van 1988 houden de Zes nog een gezamenlijke show in het Parijse hotel Saint James & Albany, daarna gaat elk haar of zijn eigen weg, want van een gezamenlijk modeconcept is nooit sprake geweest.
- deze straat gelegen is in het havengebied, aan het houdok, tussen de Merantistraat en de Kambalastraat.
- de naam van de straat verwijst naar de houtsoort Limba die afkomstig is van Terminalia superba (familie Combretaceae),die voorkomt in West-Afrika. Het wordt ook als Fraké of Akom aangeduid.
- de boom tot 60 meter hoog kan worden en een vlakke kruin draagt en bloemen draagt op het einde van het droogseizoen.
- het bruine hout witte of donkere strepen kan dragen en toegepast wordt in meubels, tafeltennispalletjes en instrumenten.
- de Gibsongitaren Flying V en Explorer uit 1958 hieruit zijn gemaakt.
- dit plein zich bevindt op het Kiel, tussen de blokken van De Goede Woning, bezijden de Boomsesteenweg en ter hoogte van de Zandvlietstraat.
- tussen 1952 en 1965 op het Kiel, aan de Jan De Voslei en de Boomsesteenweg een modernistische woonwijk tot standkwam in opdracht van sociale huisvestingsmaatschappij De Goede Woning (thans Woonhaven Antwerpen).
- deze residentiële wijk grootschalige woonblokken en -torens omvatte, ontworpen onder leiding van architect Jos Smolderen in samenwerking met Hendrik Maes.
zicht op het Jan Ligthartplein (foto van Alfons Van Camp)
- het plein genoemd werd naar Jan Ligthart, een Nederlandse onderwijzer en onderwijsvernieuwer, die geboren werd op 11.1.1859 en overleed te Laag-Soeren (NL) op 16.2.1916.
- hij bekend werd als schoolhoofd van een lagere school in de Schilderswijk van Den Haag en als schrijver van artikelen en boeken, met als bekendste werk : Het boek van Ot en Sien.
- deze straat gelegen is tussen de Meir en de Teniersplaats.
zicht op de Leysstraat richting Meir (foto van Alfons Van Camp)
- deze straat in 1855 verbreed werd en er nieuwe voorname woningen kwamen en de "Statiestraat" in 1867 naar de alhier wonende schilder Jan August Hendrik Leys (1815-69) "Leysstrat" genoemd werd.
- hij een Belgissch schilder van historieschilderijen, genrestukken en portretten, en ook een graficus was.
- hij geboren werd te Antwerpen op 18.2.1815 en aldaar overleed op 25.8.1869.
- enkele van zijn kunstwerken zijn : Oud geveltje op de Melkmarkt - De Wacht - De 30dagenmis voor Berthol de Haze (1854) - Stilleven met 3 schedels (1869) - Devotie (1860) - Wandeling buiten de muren (1854).
- er in de straat,aan de zuidzijde prachtige huizen te bewonderen zijn die in 1971 om hun architectorale waarden als voorbeeld van electische architecteuur rond de eeuwwisseling en om hun architectorale inbreng niet alleen als monument, maar tevens als stadslandschap in zijn geheel beschermd zijn, door het KB van 26.11.1973.
De gebouwen aan de zuidzijde van de Leysstraat, beschermd bij KB van 26.11.1973
De gebouwen aan de noordzijde (beide foto's zijn van Alfons Van Camp)
- er ter ere van Hendrik Leys een standbeeld staat in het grasperk van de Louiza Marialei, aan de kant van de Frankrijklei.
- in 1855 Henri Leys aan de Statiestraat 12 zijn woning laat bouwen door stadsarchitect Jos Schadde. Voor de eetzaal schildert Leys een reeks muurtaferelen. Bij zijn dood in 1869 komt het stadsbestuur in 1894 met de boedelbeschrijver overeen dat die muurschilderingen binnen de zes maanden in het stadhuis worden gehangen.
- het huis van Leys namelijk in 1897 zal worden afgebroken om de intussen in 1867 tot Leysstraat omgedoopte straat te verbreden. Voor de muurschilderingen is dan een ruimte gevonden in het stadhuis, die nu de Kleine Leyszaal heet. Bekender is echter de (grote) Leyszaal, waarvoor Henri vier van de zes bestelde schilderijen kon leveren voor zijn dood en die aangevuld zijn met werk van Jan Baetens.
- de Leuvenstraat een korte straat is op het Zuid, tussen de Cockerill- en de Waalsekaai.
- de straat midden in het eind-19de-eeuwse havengebied ligt en zowel de Scheldekaaien als de Zuiderdokken aan de Waalsekaai en in het vierde kwart van de 19de eeuw werden aangelegd.
- de Leuvenstraat deel uimaakt van het verkavelingsplan dat rond 1875 voor deze wijk werd opgemaakt.
- verschillende straten in de buurt van de Zuiderdokken en van het voormalige Zuidstation genoemd werden naar een Belgische stad die in die tijd omwille van economische redenen belangrijk was voor de Antwerpse haven, en dat Leuven daar een voorbeeld van was, onder meer met de brouwerij Artois, die hier in de haven een aantal vestigingen had.
- de westzijde van de straat integraal wordt ingenomenb door de monumental geval van het Museum voor Hedendaags Kunst (M HK).
(foto van Alfons Van Camp)
- dit gebouw in twee fasen tot stand kwam in 1985-1987 en 1992-1993 naar een ontwerp van Michel Grandsard.
- in dit grote museumgebouw de bestaande gebouwen van een oliefabriek uit 1922 werden geïntegreerd en hier een graansilo stond opgesteld..
- het gebouw officiëel werdopgericht op 20.9.1985 en op 20.6.1987 in gebruik genomen.
- de Leugenberg een wijk is in het noorden van het Antwerpse district Ekeren en het grenst aan Hoevenen.
- de naam Leugenberg komt van een vals plat, een stilaan stijgend parcours dat lijkt alsof het niet stijgt, gelegen tussen de Kaartse Beek (of Schoon Schijn) en het Heiken, een heuvelkam die de grens met de gemeente Stabroek vormt en ter plaatse Leugenberg genoemd werd.
- er ook een station Leugenberg aan spoorlijn 27A was.
- deze straat gelegen is in het havengebied, tussen de Oosterweelsesteenweg en de Lefevrebrug.
- Letland (Lets: Latvija; Letgaals: Latveja; Lijfs: Lețmō), officieel de Republiek Letland (Lets: Latvijas Republika), wordt genoemd.
- dit een land is in noordoost-Europa en één van de Baltische landen aan de Oostzee.
- dit land begrensd wordt door Estland in het noorden, Litouen en Wit-Rusland in het zuiden, Rusland in het oosten en het een zeegrens deelt met Zweden in het westen.
- deze straat gelegen is tussen de Klooster- en de Nationalestraat.
- de Lepelstraat - ook de Sint-Rochusstraat - aanvankelijk met deze naam werd aangeduid.
- ze na de derde stadsvergroting in 1305 binnen de nieuwe omwalling is geopend op gronden die een zekere Wilhelmus Lepel in pacht had.
- de naam "Lepelstraat" lange tijd een ongure bijklank had, vandaar de toevoeging "Willem" in 1958.
- toen Napoleon begin 19de eeuw zijn scheepsarsenaal uitbouwde op de voormalige gronden van de Sint-Michielsabdij hij het klooster van Terzieken - tussen Lepel- en Kronenburgstraat - liet ontruimen, verkavelen en bebouwen met arbeidershuizen.
- tussen de Van Craesbeeck- en de Nationalestraat woonblokken van 1939 werden ontworpen door Gustave Fierens.
- er in de straat een "Paardengang" is met kleine huisjes
de Paardegang (foto van Alfons Van Camp)
- er tussen middenin het complex met sociale woningen op het bouwblok tussen de Klooster - Preker - Willem Lepel -en Van Craesbeeckstraat een massieve, betonnen commandobunker is gelegen.
- de constructie dateert uit de periode na de Tweede Wereldoorlog, gekenmerkt door de politieke spanningen tussen oost en west.
- deze ter bescherming stond van de burgerbevolking tegen nucleaire, bacteriologische of chemische aanvallen,gebouwd door het korps Civiele Bescherming van de provincie Antwerpen, gewest 11, kort na 1948 een commandobunker in gewapend beton tussen de bebouwing van de toenmalige Prekerkazerne.
- vanuit deze verdoken tussen de bestaande bebouwing opgestelde bunker de civiele bescherming in tijden van nood haar werking zou coördineren.
- de bunker vermoedelijk in gebruikbleef tot in de jaren 1970.
- dit plein zich bevindt op de Linkeroever van Antwerpen, tussen de Victor de la Montagnestraat en de Schamelhoutstraat.
- de straat genoemd werd naar de Schotse medicus, fysioloog en ontvanger van de Fysiologie of Geneeskunde.
John James Rickard Macleod (foto van Wikipedia)
- deze geboren werd te Clunie, Perth and Kinross, op 6.9.1876 en stierf te Aberdeen (Schotland), op 16.3.1935.
- er op het plein een meer dan 7 meter hoog beeld in blauwe hardsteen opgesteld staat, voorstellende twee monumentale mannelijke figuren die elkaars handen vasthouden en zodoende de basis vormen voor de portretbustem van Georges Eekhoud. Onder de buste de naam van Georges Eekhoud in hoogreliëf-letters. Aan de linker zijde op de sokkel gesigneerd 'Henry van de Velde'.
(foto van Alfons Van Camp)
- Georges Eekhoud (1856-1927) een Antwerps literator was,die zowel schreef in het Nederlands als het Frans.
- het initiatief tot oprichting van een beeld voor de schrijver al genomen was kort na zijn overlijden in 1927.
- Henry van de Velde en Dolf Ledl het ontwerp uitwerkten. Dolf Ledl was de sculpteur, Henry van de Velde adviseerde.
- de uiteindelijke onthulling van het beeld pas gebeurde in 1953.
Ik ben een gepensioneerde Hoofdinspecteur van eerste klasse bij de politie, officier van gerechtelijke politie en hulpofficier van de Heer Procureur des Konings, van 81 jaar. Mijn hobby's zijn vooral Antwerpen in beeld brengen en voetbal.