Auto exposure, Program AE, 1/2,000 sec, f/2.8, ISO 100
- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Dit is gepland. Een compilatie van 21 foto's. Gemaakt op 8 meter hoogte met de Mavic Air2
- Welke nabewerking en met welke software?
Samenvoeging kan via Lightroom automatisch, maar in Photoshop zou het ook kunnen.
Alle foto's van mij worden naar smaak nabewerkt via Photoshop, o.a. minder hoog lichten, iets meer contrast, ed.
- Bedoeling van de foto?
De bedoeling was om het kerkhof zo groot en uitgebreid mogelijk bij de kerk te plaatsen.
Comment admin:
Vogelperspectief een creatieve benadering die al lang bestaat in de fotografie. Een nieuw gegeven sinds enkele jaren is het fotograferen met een drone. Een opname van op een grotere hoogte kan het beeld interessanter maken door het zoeken naar mooie lijnen, symmetrie of unieke patronen.
De foto van Dushi toont ons een uniek beeld van dit tropisch kerkhof. De lijnen tussen de graven en nabij gelegen wegen leiden ons naar de kerk in de verte. De wolken, licht en schaduw hebben zeker ook hun belang in dit soort fotografie.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 5D Mark IV
Lens:
EF24-70mm f/2.8L USM Shot at 70 mm
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1.6 sec, f/22, ISO 100
- Geplande opname of eerder een lucky shot, flits/studio/daglicht
Geplande opname met daglicht, met statief (1/6 sec)
- Welke nabewerking en met welke software
De foto is bewerkt in Lightroom , standaard bewerkingen licht, schaduw ,kleur enz...
- Bedoeling van de foto
Bedoeling de druppels van de plant weergeven in de Kristallen bol
Comment admin:
Boske1956 aan de slag met een glazen bol.
Creatief fotograferen door een bol kunnen we op vele manieren. Een landschap, een gebouw (dit wordt dan omgekeerd in de bol).
Hier is gekozen voor een close-up en de bol wordt een vergrootglas zodat een detail extra benadrukt wordt. Hier kan een cm, links of rechts een ander beeld vormen.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 70D
Lens:
EF100mm f/2.8 Macro USM
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/160 sec, f/22, ISO 100, Compensation: -1
- Geplande opname of eerder een lucky shot. ?
Geplande opname. Het zijn condensatiedruppels aan de binnenkant van een plastiek fles .
De fles vooraf horizontaal en gesloten met een bodempje water op een radiator leggen.
Zodra dat er condensatiedruppels zichtbaar in de fles zijn, dan voorzichtig verplaatsen
naar een plaats met voldoende licht. Daarna met gekleurd papier en/of zilverpapier reflecties zoeken.
Kan ook met een ministudio. Hier is gewerkt met macrolens maar dat hoeft niet.
Soms is er een mooier resultaat met een gewone lens.
- Welke nabewerking en met welke software?
In Lightroom, de verlichting en de verzadiging naar smaak wijzigen. Croppen en soms wat draaien
om een boeiende uitsnede te bekomen. In Photoshop de storende delen retoucheren.
- Bedoeling van de foto?
Spelen met kleur en belichtingen om een decoratieve opname te bekomen. Soms zeer verrassend.
Comment admin:
Thuis aan de slag met druppel reflecties.
Bij deze vorm van druppelfotografie leg je eigenlijk de achtergrond van de druppel vast. Het enige wat je moet doen is een creatieve achtergrond plaatsen. Denk aan een bepaalde afbeelding, patroon of kleuren. Dit is hier een mooi voorbeeld van en we mogen even kijken hoe het kan uitgevoerd worden in de interne keuken van Thuis.
Er zijn nog tal van mogelijkheden om reflecties in druppels vast te leggen.
Bv. Regen op een ruit of we besproeien ze met een handspuit. Voor diegene die graag voor dag en dauw op stap gaan zijn er de befaamde dauwdruppels op planten en bloemen. Hier krijg je wel dat je de achtergrond niet kan draaien, een spiegeling komt steeds ondersteboven tot stand, rechtzetten is wel een mogelijkheid die het geval is bij de opstelling die hierboven is beschreven.
- Geplande opname of eerder een lucky shot? Werkwijze?
met waterdruppels weet ge nooit wat er gaat tevoorschijn komen. Ge kunt het wel wat bijsturen met mengeling van water, melk of room.
De temperatuur van de kamer is ook belangrijk, 18 – 22°C (kamertemperatuur). Ge moogt vandaag goed bezig zijn, morgen lukt het van geen kanten. Zo is het, we kunnen niets op bestelling met druppels
De laatste mengeling was Mengsels: Xanthaangom (verdikkingsmiddel) 1 theelepel + 6 kopjes water= 1.431 ml liter .
De mengeling wordt opgeslagen in de koelkast voor een paar dagen.
1 deel van het mengsel + 2 deel van het water bij gebruik. In de fles onder in de bak enkele druppels glans middel dan krijg je hogere druppels
+ 3 flitsers
Comment admin:
Een serieuze uitdaging
Van deze techniek heb ik weinig kaas gegeten. Het is zeker een uitdaging om deze opstelling te maken, o.a. de opstelling van de drie flitsers. Wanneer moeten ze flitsen, hoe laat ik de druppels vallen, automatisch want er moet ook nog gefotografeerd worden. Meerdere statieven voor flitsers en camera’s lijken me onontbeerlijk.
Het fotograferen van druppels is een mooie manier om verschillende technieken te leren en jouw creativiteit te ontwikkelen. En met een beetje geluk houd je er nog mooie foto’s aan over
Bij Zoom Academy vond ik een interessante uitleg en opstelling voor deze creatieve manier van fotograferen. In coronatijden heb je misschien tijd en ben je ganse dagen zoek met deze fotografie.
het is een geplande opname, voor de lens heb ik een bokeh kit in elkaar geknutseld en enkel figuurtjes geknipt om voor de lens te plaatsen juist zoals in het blog van Vink Academy. zo verschijnt en een vorm in de bokeh en daar hou ik wel van.
- Welke nabewerking en met welke software?
de nabewerking doe ik in Lightroom hier heb ik het schuivertje van de verzadiging bij de groene kleur wat bijgewerkt, en scherpte aangepast, ook een beetje bijgesneden.
- Bedoeling van de foto?
de bedoeling was om nog net iets meer uitgesproken hartjes bokeh te verkrijgen in de achtergrond met minimale scherpte op de voorgrond, dat zou net iets beter gewerkt hebben mocht de zon zijn doorgebroken ... helaas.
Comment admin
Zelf aan je bokeh knutselen
Zoals bekend nemen de lichte punten in een onscherpe achtergrond de vorm aan van het diafragma. Daarom zien we ook van deze mooie rondjes vervaagd rond ons onderwerp. Met een beetje knutselen kunnen we ons diafragma een ander vormpje geven. Zoals hier in de foto van Cato, in de vorm van hartjes.
Alles hierover kan je eens nalezen in de blog van Vinkacademy.
- Titel van de foto: Hij vloog sneller dan zijn schaduw
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS-1D X Mark II
Lens:
EF500mm f/4L IS USM
Exposure:
Manual exposure, 1/250 sec, f/20, ISO 500
- Geplande opname of eerder een lucky shot?
De bedoeling was de vogel in de vlucht te nemen tegen een verlichte achtergrond (flits)
De koolmees was ditmaal te vlug dat alleen de schaduw nog in beeld was.
Met dit resultaat was ik toch verrast dat ik het speciaal vond en maar heb ingestuurd.
- Welke nabewerking en met welke software?
Nabewerking met photoshop, filter Topas Denoise
- Bedoeling van de foto?
Bedoeling was de mees te fotograferen, maar was uit beeld verdwenen zodat de schaduw het enige was dat bruikbaar was
Comment admin:
Schaduwspel
Zodra een achtergrond wordt verlicht bevind er zich direkt een schaduw door een object voor deze achtergrond. Hier een uniek beeld van een kleine koolmees die een grote en mooie schaduw vormde op een egaal geelgroene achtergrond.
Zelf kan je ook aan de slag met schaduwen, verlicht een mooi object op niet al te grote afstand zodat je mooi gevormde schaduwen krijgt op een liefst egale achtergrond. Zo weer een idee om creatief mee aan de slag te gaan.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Canon EOS 50D
Lens:
EF24-105mm f/4L IS USM Shot at 105 mm
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/125 sec, f/6.7, ISO 100
- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Dit was een geplande opname.
- Welke nabewerking en met welke software?
door het feit dat ik steeds vertrek vanuit een RAW bestand, worden de foto's via DNG CONVERTER omgezet naar een DNG BESTAND om
nadien via PS6 om te zetten van dng naar gewone foto Jpeg.
Ook in Photoshop PS6 wordt eventueel de kleur wat bijgewerkt wat lichtsterkte betreft...
- Bedoeling van de foto
- - -
Comment admin:
Een idee toevoegen.
Een beeld zegt dikwijls meer dan 1000 woorden. Op het beeld lijkt het wel of de fotograaf maakt een selfie van zichzelf, de pannende fotograaf. Het hoeft niet altijd een hoogdravend concept te zijn in de creatieve fotografie, dikwijls is een suggestie al genoeg om een foto interessant te laten zijn.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7000
Lens:
105 mm f/2.8 Shot at 105 mm (35mm film equiv: 158mm)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/60 sec, f/11, ISO 500, Compensation: -2/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot?
Dit was een geplande opname. De dag ervoor had ik er ook foto’s van genomen met de telelens. En omdat deze struik pas behoort te bloeien in maart/april en was nu dus eind november in bloei. Er was al 2 dagen achtereen een beetje nachtvorst en al snel smolt die en toen zag ik deze druppels. De eerste dag was goed gelukt met de telelens en deze foto met de macrolens gemaakt om de druppels nog dichterbij te halen.
- Welke nabewerking en met welke software?
Ik werk met Lightroom en Photoshop daarmee deze foto werd opgefrist en verscherpt.
- Bedoeling van de foto
De bedoeling hiervan was om de weerspiegeling in de druppels te vangen en om ze scherp te krijgen.
Comment admin:
Verliefdheid op een lens.
Het is duidelijk de fotografe houdt van deze lens, een macro 105mm. Het onderwerp dat ze eerst met een telelens fotografeerde zou volgens haar sterker worden met de macrolens. Dat is dan ook aardig gelukt met de druppels die het licht vangen en weerkaatsen. Een mooie scherpte / diepte en een zachte vervaagde achtergrond vervolmaken het beeld.
De keuze voor een lens is een zaak van persoonlijke visie en gemak.
Er werden 16 collecties van haar werk gepubliceerd dat ook werd tentoongesteld in galeries en musea over de hele wereld. Ze heeft talrijke onderscheidingen ontvangen, waaronder drie Robert F. Kennedy Journalism Awards en drie beurzen van de National Endowment for the Arts.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D7200
Lens:
200 mm (Max aperture f/5.7)
Exposure:
Auto exposure, Aperture-priority AE, 1/320 sec, f/5.6, ISO 1250
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Het was inderdaad een lucky shot, ik liep over de Dam in Amsterdam en zag deze jongen duiven voeren.
.
- Welke nabewerking en met welke software
Ik geloof niet dat ik deze heb nabewerkt, hoogstens met de laptop bewerken en dan filters en knopje foto verbeteren waar hij dan iets helderder van wordt. Dat zit standaard op de laptop
- Bedoeling van de foto
Comment admin:
Iets dat gebeurt:
Dit is wat een straatfotograaf graag heeft en daar dan ook op anticipeert. Taferelen zoals deze worden spannender omdat er iets gebeurd. In dit geval de duiven die komen eten uit de hand van de man.
Bij straatfotografie waar het geheel statisch is, wordt de foto een stuk spannender indien er actie aan toegevoegd wordt. De foto is dan wel een lucky shot maar een goede die de aandacht vasthoud.
- Camera + lens + sluitertijd + diafragma + ISO + brandpuntsafstand
Camera:
Nikon D850
Lens:
400 mm (Max aperture f/5.7)
Exposure:
Auto exposure, Shutter priority AE, 1/640 sec, f/36, ISO 640, Compensation: -1/3
- Geplande opname of eerder een lucky shot
Mevrouw weet nergens van. Ik heb hier achter haar rug een kwartier opnametijd in gestoken. (Lichtval, instellingen). Verder is dit toeval.
- Welke nabewerking en met welke software
Nabewerking met Nikon basissoftware Capture. Misschien te vergelijken met een deel van DxO (NIK). Contrast, kleur, verzadiging, lichtverloop. Ook links blauwgroen, dat zat niet in het origineel.
- Bedoeling van de foto
De foto heeft geen bedoeling, behalve een ongewone uitsnijding. Dit is een mooie kleurstelling en toont mooi detail.
Comment admin:
Het detail
Details kunnen zoals hier de plaats innemen van het geheel waar de fotograaf een eigen kijk geeft over het licht op de schouder en de kleurschakeringen in het haar. Ook een eigen bewerking toegepast in de foto geeft een creatieve voldoening.
Waarom zouden er regels moeten zijn in een creatief gebeuren. Regels gebruiken we om dingen voorspelbaar, herhaalbaar en nauwkeurig voor te stellen.
Dat is dan wel het tegenovergestelde om er een interessante en verrassende foto van de te maken. Een foto die blijft hangen in het geheugen, een beeld dat we terug willen zien. Kortom een foto met een wow-gehalte. Toch zijn topfoto's meestal een bijvangst.
De regel van derden, een belangrijke regel die aangehaald wordt in de fotografie en mogelijk bedoeld is om een richtlijn te geven aan mindere creatieve kunstenaars om toch een aanvaardbaar beeld te creëren. Mag hij dan niet toegepast worden? Zeker wel als het bijdraagt tot een interessant beeld. Het is echter niet altijd het spannendste onderwerp, het spectaculairste landschap of het meest betoverende ochtendlicht dat telt. Wel het leren zien en daarna het maken van een bijzonder visueel beeld.
Vele kunstenaars stappen toch af van de regels en creëren liever een beeld zoals zij het zien. Dit gegeven gaan we proberen te tonen in dit blog waar we de creatieve fotografie gaan tonen van onze leden van de mailgroep fotografie bij http://fotografiegroep.seniorennet.be/index.html .