Volgens de Geus zijn deze onervaren fietsers doorgaans niet de meest behendige terwijl elektrische fietsen zwaarder en logger zijn dan andere. ‘Bovendien gaat een topsnelheid van 25 km per uur hard, zeker voor wie deze snelheid niet gewend is.’ Hij vermoedt bovendien dat mensen vaak onbewust sneller fietsen dan ze in feite willen en raadt daarom aan de elektromotor van de fiets bij aankoop op een bepaalde topsnelheid te laten afstellen.

Er zijn echter geen bewijzen beschikbaar dat de elektrische fietsen meer en bij zwaardere ongevallen betrokken zouden zijn dan andere fietsen. Volgens het onderzoekscentrum Veiligheid Nederland zijn er weinig verschillen. Wel zou als gevolg van het feit dat de elektrische fiets zwaarder weegt er zich bij deze fietsen meer ongevallen voordoen bij het op- en afstappen.

De Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) wijst in Bodytalk op de risico’s van het snelheidsverschil tussen elektrische en gewone fietsen bij inhaalbewegingen. Ook is de kans op een dodelijke afloop van een fietsongeval groter bij ouderen. Bij 75-plussers zou het risico zelfs 25 keer groter zijn voor 30’ers en 40’ers. Bejaarden hebben brozere botten en minder elastisch weefsel om de impact van een val op te vangen.