Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Geldwolven
Ik hoop dat de NVA zo snel mogelijk verdwijnt in ons apenland
Â
Â
12-12-2016
Francken:
Francken: "Ik neem geen woord terug van wat ik gezegd heb
Er zullen koppen rollen. Jammer genoeg de verkeerde. de regering zou hier wel eens kunnen vallen. En dit door...?
Gewoon afzetten en zijn parlementaire onschendbaarheid afnemen. Weigert een uitvoerbaar vonnis uit te voeren en daar staan gevangenisstraffen op.
"neemt geen woord terug" van wat hij donderdag in de Kamer heeft gezegd over de niet-toekenning van een humanitair visum voor een Syrisch gezin. Dat zei hij vandaag in de marge van de ondertekening van een intentieverklaring met zijn Nederlandse collega Klaas Dijkhoff.
"Ik heb gezegd wat ik heb gezegd en ik neem daar geen woord van terug", zo verwees Francken naar "het evenwichtige antwoord" dat hij in de Kamer gaf. Daar liet de staatssecretaris verstaan dat hij het arrest van het hof van beroep gaat aanvechten en geen humanitair visum wil afleveren voor een Syrisch gezin uit Aleppo.
Francken wou niet ingaan op de campagne die zijn partij N-VA daarop startte en waarin sprake is van "wereldvreemde rechters". Hij verwees door naar voorzitter De Wever, die intussen met een mededeling op de proppen kwam.
Het feit dat Obama Trump tijdens diens eerste bezoek aan het Witte Huis moest vertellen dat het Trump's verantwoordelijkheid was om het hele team, van duizenden mensen, aan te stellen die zijn administratie gaan runnen, en dat Trump dat niet eens wist, zegt alles wat we van die man mogen verwachten. Dat worden 4 harde jaren.
Hoewel Donald Trump behoorlijk snel bezig is met het samenstellen van zijn regering hinkt hij serieus achterop wat de bezetting van de écht belangrijke posten betreft. Volgens het nieuwsportaal Politico -dat anonieme bronnen in het Witte Huis, in ministeries en bij overheidsfunctionarissen aanhaalt- zorgt dat voor wrevel en irritatie bij de regering van Barack Obama.
De traagheid zorgt er voor dat ambtenaren opgescheept zitten met ongeopende, in het voorjaar voorbereide dossiers.
Het ministerie van Werk is er het ergst aan toe: het enige contact met team-Trump bestond er tot nu toe in dat een medewerker van The Donald de sleutel voor de WC's kwam vragen. De enige uitzondering is, aldus Politico, het ministerie van Handel.
Een van de regeringsbeloftes van Trump was het bestrijden van de red tape, de bureaucratie. Maar voor het debureaucratiseren heb je al gauw een hele bureaucratie nodig.
"Ik heb mijn hele leven gevochten om te kunnen werken. Ik wil dat mijn familie en de politici mij met rust laten en mij laten werken." Prins Laurent reageerde gisteren geïrriteerd toen een journaliste van Sudpresse hem een vraag stelde na een bijeenkomst in de Senaat.
Prins Laurent woonde in de Senaat een seminarie bij over het dertig jarig bestaan van de wet op het dierenwelzijn. Na afloop stelde een journaliste van Sudpresse een vraag over de balans van twee ondernemingen van de prins, die eigenaar zijn van het Renewable Energy House in Brussel, en die mogelijk niet in orde zouden zijn.
"Praat me niet over de jaarrekening, want ik ga me opwinden. Ik word al jaren lastiggevallen, men verhindert mij om te werken", reageerde prins Laurent. “Ze beletten me al jaren om mijn werk te doen. Ze zeggen de hele tijd dat ik niet werk en dat mijn stichting niet deugt. Maar als ze u constant tegenwerken, hoe gaat u er dan in slagen om kleren te kopen of eten op tafel te krijgen?"
Laat me doen "De balansen zijn onberispelijk", ging hij voort. "Ik heb in mijn leven meer aan de staat betaald dan de staat aan mij. Ik heb miljoenen euro's betaald aan allerlei belastingen. En nu komt u me zeggen dat de balans niet in orde is bij mij? Als sommige politici en mijn familie me zouden laten doen, zou ik dat ook kunnen bewijzen. Kom dus niet meer zeggen dat wat ik doe niet werkt, want het werkt prima."
Daarmee was de kous nog niet af. "Het kookt vanbinnen. Ik vecht al heel mijn leven om te kunnen werken en om middelen in die structuur te kunnen pompen. Als je zoiets in een psychiatrische instelling gaat zeggen, sluiten ze je op."
‘MR niet meer in zee met N-VA als die allianties aangaat met Vlaams Belang’
‘MR niet meer in zee met N-VA als die allianties aangaat met Vlaams Belang’
Sluit de N-VA
op voor de rest van un leven op met water en droog brood en als drank AZYN
Als de N-VA op lokaal vlak allianties aangaat met Vlaams Belang, dan zal op federaal niveau de MR niet meer met de Vlaams-nationalisten kunnen samenwerken. Dat heeft Europees parlementslid Louis Michel zondag gezegd in A votre avis op RTBF.
Vorig weekend leek staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken niet uit te sluiten dat de N-VA na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 coalities zou aangaan met Vlaams Belang, waarmee formeel een einde zou komen aan het cordon sanitair. Zijn partij is tegen het cordon, maar samenwerken met het VB stuit niettegenstaande op praktische bezwaren, maakte Francken weliswaar duidelijk. Hij verwees onder meer naar de figuur van Filip Dewinter.
Gevraagd om op de uitspraken van Francken te reageren, zei Louis Michel zondag dat hij ‘niet (gelooft) dat de MR zou aanvaarden met mensen samen te werken die allianties aangaan met mensen van het Vlaams Belang’.
‘De N-VA is een nationalistische partij, tot op heden werkt ze perfect binnen de grenzen van de democratie. Maar als ze zich aan het Vlaams Belang zou liëren, zie ik niet goed in hoe de MR met deze partij in zee zou kunnen gaan. Ik zou er alleszins helemaal tegen zijn’, zei Michel, die mee aan de wieg stond van de MR.
MR-fractieleider Denis Ducarme zei in L’Invité (RTL) op de lijn van Michel te zitten. Hij verduidelijkte wel dat Michel verwees naar de situatie na de federale (en regionale) verkiezingen van 2019. ‘Als de N-VA ervoor zou kiezen met Vlaams Belang in zee te gaan en er moeten na de verkiezingen formatiegesprekken worden gevoerd, dan zou het onvoorstelbaar zijn om verder te gaan met mensen die samenwerken met extreemrechts.’
MR en N-VA zitten nu samen in de federale regering die geleid wordt door Charles Michel, de zoon van Louis Michel.
Transportfederaties willen rekeningrijden voor personenwagens. Wat zou dat betekenen voor u?
Transportfederaties willen rekeningrijden voor personenwagens. Wat zou dat betekenen voor u?
Het wordt tijd dat de NVA aan de hoogste boom hanngen weg met de NVA
De transportfederaties willen dat ook personenwagens moeten betalen om op bepaalde wegen te rijden. Een onredelijke eis? Ook sommige verkeersdeskundigen vinden dit de beste manier om het steeds groeiende monster van de files te onthoofden. Voor transporteconoom Stef Proost (KULeuven) is het zelfs “de enige manier”. Maar hoeveel moet een rit kosten voor we vrijwillig de auto op stal laten staan?
“Laat ons wel wezen. De kilometerheffing voor vrachtwagens die sinds 1 april is ingevoerd, is niet meer dan een pure belasting voor de regering. Maar aan de files heeft die heffing niets veranderd.” Econoom Stef Proost windt er geen doekjes om. “Als de vrachtwagenchauffeurs klagen dat de kilometerheffing de files geen meter korter hebben gemaakt, hebben ze gelijk. Voor elke vrachtwagen die door de kilometerheffing wegblijft van de snelweg, springt een gewone auto in de vrijgekomen plaats. De enige manier om de files echt aan te pakken, is via de portemonnee van de automobilist. Die waarheid komt hard aan en er zijn moedige politici nodig om de bevolking met oprechte overtuiging te zeggen dat een vorm van rekeningrijden voor personenwagens de enige structurele oplossing is om de files te verminderen. Maar het kan niet anders”.
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gaat daar principieel akkoord mee. “Maar hij kan dat natuurlijk niet alleen beslissen en we kunnen daar niet overhaast te werk gaan”, aldus zijn woordvoerder Jeroen Tibout. “Er loopt een proefproject dat onderzoekt wat er allemaal zou moeten gebeuren opdat de mensen rekeningrijden aanvaarden. De resultaten zullen pas in 2018 klaar zijn. Het zal dus de volgende Vlaamse regering zijn die de knoop moet doorhakken.”
Retourrit Gent-Brussel: 30 euro per week
“Politici schuiven hun verantwoordelijkheid al twintig jaar voor zich uit”, zegt Stef Proost zuchtend. Hij vindt overigens niet dat personenwagens op alle wegen hoeven te betalen. “Ik zou het invoeren op de plaatsen waar de files het meest problematisch zijn: Brussel en Antwerpen. Je zou een zone kunnen afbakenen rond die twee steden van bijvoorbeeld 10 of 20 kilometer. Die zone, waarbinnen ook de ring ligt, zou betalend worden. Hoeveel het rijden in die zone zou moeten kosten, is nog nooit berekend. Maar we zouden ons kunnen baseren op de betaalsystemen in Londen, Stockholm en Milaan.”
In die drie steden bestaat rekeningrijden al een decennium of langer. De tarieven voor het binnenrijden van de betaalzone lopen uiteen van 1 euro per rit in Stockholm tot 14 euro voor de Londense binnenstad. Betalen moet enkel overdag tussen pakweg 7 en 19 uur (in Londen betaal je ’s avonds een dubbel tarief). ’s Nachts en in het weekend blijven gratis. Voor inwoners, elektrische auto’s en taxis’ zijn er forse kortingen of blijft het kosteloos.
“In alle drie steden zijn de effecten duidelijk positief”, zegt Stef Proost. “Het aantal voertuigen loopt terug en de verplaatsingssnelheid stijgt. In Stockholm is er zelfs een tijdswinst van 30 tot 50 procent.”
Een proefproject in 2014 van de toenmalige minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) stelde voor om 9 eurocent te heffen per kilometer in stedelijk gebied, 5 eurocent op autosnelwegen en 6,5 eurocent op andere wegen. In de ochtend- en avondspits verdubbelde dat tarief. Op die manier kostte een ritje tussen Mechelen en Brussel 1,7 euro (of 17 euro per week voor wie vijf dagen naar het werk rijdt). Voor wie tussen Gent en Brussel pendelt met de wagen was dat 30 euro per week.
Spitsmijden
Heeft het niet meer effect om chauffeurs te belonen dan ze te straffen? Nederland heeft uitgebreid geëxperimenteerd met het “spitsmijden”.Wie bewust de spits vermeed met de wagen, kreeg een bedrag tussen 1,5 en 4 euro toegestopt.
Als alternatief vertrokken die chauffeurs dan met hun wagen buiten de spits. Sommigen namen een alternatieve route, nog een kleiner aantal sprong op de fiets, werkte thuis of nam het openbaar vervoer. “Het is misschien opvallend dat het openbaar vervoer pas als vijfde alternatief werd gekozen”, zegt Stef Proost. “ Maar ook in de betaalsteden merken we dat slechts 10 procent van de mensen die hun auto laten staan, de trein of de bus neemt.”
Minister Weyts heeft zijn bedenkingen bij het belonen van “spitsmijden”. “Het is geen fair systeem tegenover mensen die geen gebruik kunnen maken van glijdende werkuren”, zegt zijn woordvoerder. “Sommige mensen moeten om 8 uur ’s morgens op hun werk zijn.”
Ook verkeersdeskundige Johan De Mol (UGent) gelooft niet in de kracht van het spitsmijden. “Als het echt goed had gewerkt, had Nederland het nu al op grote schaal ingevoerd”, zegt hij. “Het effect is zeer beperkt en de files verschuiven naar vroeger of later. In essentie blijven de files gewoon wat langer duren.”
Bedrijfswagens afschaffen?
Enkel rekeningrijden of een kilometerheffing zullen het fileprobleem ook niet oplossen, vreest De Mol. “De vrachtwagens blijven tijdens de spits rijden. De transportfirma’s rekenen de kilometerheffing gewoon door aan hun klanten. Gewone automobilisten kunnen dat niet maar als het bedrag dat ze moeten betalen niet hoog genoeg is, zullen ze gewoon betalen en verder aanschuiven in de file.”
Hij ziet meer heil in een alternatief beleid waarbij de bedrijfswagen wordt afgeschaft en iedere werknemer een mobiliteitsbudget krijgt van pakweg 300 euro netto per maand dat hij naar eigen goeddunken kan besteden. “Belangrijk daarbij is dat het makkelijker wordt gemaakt om van het ene op het andere transportmiddel over te stappen. Zo fiets je bijvoorbeeld naar het station, doe je een traject met de trein en stap je aan het station over in een deelauto. Als je zo de file kan vermijden, zal dat traject minder lang duren dan nu.”
Stef Proost gelooft daar niet in. “Bedrijfswagens afschaffen betekent hooguit dat er 4 procent minder auto’s in de file zullen staan, maar je hebt een vermindering van 10 tot 20 procent nodig hebt om echt een structureel effect te voelen. En een mobiliteitsbudget voor iedereen? Wie gaat dat willen betalen?”
“’Neen, het is gewoon wachten op een politicus met voldoende moed en het oprechte geloof dat rekeningrijden voor personenwagens de enige oplossing is om de files op te lossen. In Londen, Stockholm en Milaan is zo’n politicus opgestaan. En zie, sinds de invoering van het betalend rijden daar wil niemand nog terug naar het oude systeem.”
ze moeten de laatste EURO hebben van de werkende mensen
Benzine, diesel en stookolie worden midden deze week weer eens drie cent duurder. Diesel zal dan al meer dan een kwart gestegen zijn op minder dan een jaar tijd. Ook stookolie is in anderhalf jaar niet zo duur geweest als nu. Specialist Omer Coekaerts verwacht na Nieuwjaar een volgende prijsschok, door de indexering van de accijnzen.
Stijgende dollar
Voor het eerst in jaren zijn de olielanden, verenigd in oliekartel Opec, tot een akkoord gekomen om minder olie op te pompen. Daardoor is de prijs van ruwe olie afgelopen week fors gestegen. Volgens specialist Omer Coekaerts van vergelijkingssite Energieprijzen.be gaan de prijzen van benzine, diesel en stookolie hierdoor komende woensdag met ongeveer drie cent per liter omhoog. “Toch als de olieprijs maandag niet ineen zakt, maar dat verwacht ik niet”, zegt Coekaerts.
Hoogste peil in anderhalf jaar
De prijs van diesel (straks wellicht 1,306 euro per liter) komt daarmee op het hoogste peil in anderhalf jaar. Eind januari zakte de diesel naar een historisch dieptepunt, met officiële prijzen van 1,054 euro. Ondertussen kwam daar meer dan een kwart bij. Die lage prijs zorgde ervoor dat in veel tankstations tegen minder dan 1 euro getankt werd. Maar die tijd ligt allang achter ons.
Stookolie zal sinds eind januari met meer dan de helft gestegen zijn, en kost vanaf woensdag allicht 0,576 euro per liter, of 1.152 euro voor een tank van 2.000 liter. Het is van juli 2015 geleden dat die nog eens zo duur was. Super 95 gaat omhoog naar 1,39 euro. Einde mei wipte de populairste benzinesoort even boven de 1,4 euro, wat toen van september 2015 geleden was.
De prijzen worden bij ons niet alleen door de hoge olieprijs vooruitgestuwd. Ook de koersstijging van de dollar tegenover de euro helpt daar een handje bij. Diesel werd extra duur omdat de regering de accijnzen daarop verhoogde. “Die accijnzen gaan nog verder omhoog”, waarschuwt Coekaerts. “De indexering zal ze nog eens met twee procent verhogen, wat ongeveer neerkomt op 1,5 cent per liter.”
Of de olieprijzen voor het overige nog veel gaan stijgen, is lang niet zeker, waarschuwt hoofdeconoom Koen De Leus van BNP Paribas Fortis. “De vraag is nog maar of de olielanden zich aan de afspraken zullen houden. Als ze dit wel doen, dan kan de olieprijs nog een stukje stijgen. Maar niet al te veel.”
Mogelijk overschot op de markt
Vrijdag stond de zogenaamde Brent-olie, die voor ons het belangrijkst is, aan 53,5 dollar per vat genoteerd. “Als die opnieuw boven de 60 dollar gaat, dan gaan de Amerikaanse schalie-olieproducenten, die door de prijsverlaging hun bronnen gesloten hebben, weer beginnen oppompen, waardoor er weer een overschot op de markt komt en de prijs weer snel gaat dalen.” Anderzijds is er nog geen eind gekomen aan de koersstijging van de dollar tegenover de euro. “Dat stuwt de pompprijzen bij ons inderdaad mee omhoog”, bevestigt De Leus.
Mogen er vanaf 2040 geen huizen meer worden gebouwd door de betonstop?
Mogen er vanaf 2040 geen huizen meer worden gebouwd door de betonstop?
De Vlaamse regering wil een betonstop vanaf 2040. Betekent dat dan dat onze kinderen en kleinkinderen nooit een huis zullen kunnen bouwen?
De Gentse burgemeester Daniel Termont (SP.A) maakt zich daar duidelijk zorgen over. ‘Onze kinderen en kleinkin
deren zullen dus niet meer kunnen bouwen. Dank u Vlaamse regering’, tweette hij vanmiddag.
Maar met ‘betonstop’ wordt dus niet bedoeld dat er geen nieuwe gebouwen meer gezet mogen worden in Vlaanderen. Wel dat er een halt komt aan de verzegeling van de grond met beton. Want hoe groter het verharde oppervlak is, des te slechter kan water in de grond sijpelen. De eerste de beste regenbui leidt dan tot een heuse overstroming.
De Vlaamse Regering wil daarom dat er tegen 2040 geen open ruimte – onbebouwd landbouwgebied, natuur en bos – meer verdwijnt om erop te bouwen.
Maar wat met bouwgrond waar nu struiken en gras op staan? Zetten de eigenaars best spoed achter hun bouwplannen?
Het basisprincipe van de nieuwe plannen is dat niet meer overal gebouwd kan worden, óók als een perceel eerder als bouwgrond werd verkocht. Veel hangt daarbij af van de locatie van het perceel. Als het in woongebied ligt (op het ruimtelijk gewestplan is het perceel als dusdanig ingekleurd), is de kans klein dat iemand binnenkort de eigenaar een strobreed in de weg legt als die erop wil bouwen. In de meeste gevallen zijn het de gemeenten zelf die de bouwvergunning afleveren. En de lokale besturen hebben er alle belang bij dat er woonruimte bijkomt in hun gemeente en hun inwoners tevreden zijn.
Als het perceel daarentegen niet in woongebied maar in woonuitbreidingsgebied ligt, is het een ander verhaal. Want minister van Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) wil vooral daar het bouwen aan banden leggen.
De minister kondigde deze zomer aan dat ze een ‘negatieve lijst’ wil opstellen met 500 tot 3.000 hectare woonuitbreidingsgebied waar er niet meer mag worden gebouwd. Eigenaars met percelen die op de negatieve lijst staan (dat zijn vooral gemeenten en projectontwikkelaars), zullen er wel voor moeten worden gecompenseerd dat ze er toch niets op mogen bouwen – door de overheid of door andere ontwikkelaars die hun bouwrechten overkopen. Met de extra bouwrechten kan er elders een (hoger) gebouw gezet worden. Schauvliege meldt dat er in de regio Leuven proefprojecten lopen rond zulke verhandelbare bouwrechten.
De Brusselse politie onderzoekt een melding van seksueel misbruik in de gevangenis van Sint-Gillis. Dat is bevestigd aan VTM NIEUWS. Een 48-jarige gedetineerde zou daar het slachtoffer geworden zijn van seksueel misbruik door een personeelslid van de gevangenis. De woordvoerder van het gevangeniswezen bevestigt dat er een incident geweest is.
Volgens het parket werd in de zaak vandaag een 39-jarige man gearresteerd, een cipier in opleiding. Hij werd verhoord en ontkent elke betrokkenheid bij de feiten. Uit de eerste elementen van het onderzoek zou blijken dat het om een geïsoleerd geval gaat. De verdachte wordt vandaag nog voorgeleid bij de onderzoeksrechter voor aanranding van de eerbaarheid met geweld of bedreiging. Het parket vraagt de aanhouding van de man en een psychiatrische expertise.
Het parket dringt erop aan dat het vermoeden van onschuld gerespecteerd wordt.
"Vereiste maatregelen treffen" Het Directoraat-generaal Penitentiaire Inrichtingen bevestigt zelf wel het incident tussen een personeelslid en een gedetineerde deze week. "Naar aanleiding daarvan wenst de DG EPI te melden dat zij elke klacht inzake seksueel misbruik zeer ernstig neemt", zo staat in een persbericht.
Gevangeniswezen zegt dat de politie nu belast is met het onderzoek, en dat het zijn volledige medewerking verleent en zonodig de vereiste maatregelen treft.
Minister Weyts: ‘Algemene kilometerheffing noodzakelijk tegen files’
Minister Weyts: ‘Algemene kilometerheffing noodzakelijk tegen files’
Wij betalen al genoeg smeerlap bol het af
Vlaams minister Ben Weyts (N-VA) hoopt dat de volgende Vlaamse regering werk zal maken van een algemene kilometerheffing.
Na de oproep van de transportsector voor een algemene kilometerheffing in De Tijd, herhaalt Vlaams minister van Mobiliteit Weyts dat hij daar een principieel voorstander van is.
‘Een algemene kilometerheffing is in de eerste plaats noodzakelijk om te vermijden dat onze wegen dichtslibben’, zegt hij.
Bovendien zou ze automobilist ten goede kunnen komen. ‘Een algemene heffing kan ook tot een belastingverlaging voor de Vlaming leiden, omdat ook buitenlanders dan moeten meebetalen voor het gebruik van onze wegen.’
Met dat geld komt volgens de minister extra ruimte vrij voor investeringen in weginfrastructuur, maar ook voor een zogenaamde mobiliteitssturing. Daarbij worden mensen die buiten de file rijden, beloond.
Spitsrijden
Transporteconoom Stef Proost (KU Leuven) vindt dat de overheid in de strijd tegen files nu al spitsrijden in Antwerpen en Brussel moet tariferen. ‘Het volstaat dat het verkeer tijdens die files met 10 procent tot 20 procent afneemt om een goede doorstroming van het verkeer te verzekeren’, zegt hij aan onze redactie.
Uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum blijkt dat de filezwaarte in Vlaanderen de afgelopen vijf jaar met 35 procent toenam, en het afgelopen jaar alleen al met 15 procent.
Vakbondsfront: “Regering trekt zich niets aan van impact op de pensioenen”
Vakbondsfront: “Regering trekt zich niets aan van impact op de pensioenen”
De regering beseft de impact niet van de afbouw van de gelijkgestelde periodes op de pensioenen, en trekt zich ook niets aan van die impact. Dat heeft het gemeenschappelijk vakbondsfront maandag gezegd in reactie op de plannen van minister van Pensioenen Daniel Bacquelaine om te snijden in die gelijkgestelde periodes.
Vandaag tellen periodes van werkloosheid en brugpensioen mee voor de berekening van het pensioen. Maar de regering wil die zogenaamde ‘gelijkgestelde periodes’ vanaf 2017 minder zwaar laten doorwegen vanuit de filosofie dat wie werkt, moet worden beloond. Als gevolg dalen vanaf 2018 de pensioenen voor wie langer dan een jaar werkloos is of met brugpensioen gaat.
Voor de vakbonden gaat het evenwel om een “pure besparingsmaatregel”, zegt Anne Léonard, nationaal secretaris van de christelijke vakbond. “De regering beseft de impact niet, is niet in staat te zeggen hoe groot die impact is en trekt zich ook niets aan van die impact”, aldus Léonard.
Volgens de vakbonden krijgen ze heel veel vragen van verontruste leden over de precieze impact van de regeringsplannen. Daarom lanceren ze op hun websites een pensioencalculator, die het verlies berekent als gevolg van het inperken van de gelijkgestelde periodes.
“Iedereen wordt getroffen”
De impact beperkt zich niet tot werklozen en bruggepensioneerden, waarschuwen ACV, ABVV en ACLVB. “Iedereen wordt getroffen. De impact is heel zwaar”, waarschuwt Jean-François Tamellini, federaal secretaris van het ABVV.
Ook de actieve beroepsbevolking wordt door de afbouw van de gelijkgestelde periodes geraakt, stelt het vakbondsfront. “Denk aan de dagen werkloosheid tussen twee interimcontracten, de dagen werkloosheid voor havenarbeiders of het weerverlet in de bouwsector. De impact is verbijsterend”, zegt Sabine Slegers, nationaal secretaris van de liberale vakbond.
De vakbonden spreken ook van “contractbreuk” door de regering Michel. De nieuwe regeling geldt volgens de bonden ook voor wie voor 1 januari 2017 in een regime van brugpensioen zit, en zich daar ook na 2017 nog in bevindt. “Die mensen hebben zich daar voor ingeschreven, en zien nu wat er op hen afkomt. Maar ze kunnen niet meer terug, met enorme gevolgen voor de rest van hun pensioen”, klinkt het.
“Jaarverlies tot 255 euro”
Uit de berekeningen van de bonden moet blijken dat het pensioenverlies voor één jaar beperkte gelijkstelling voor een mediaan loon oploopt tot 204 euro per jaar voor een alleenstaande, voor een gezinspensioen loopt dat jaarverlies op tot 255 euro. “En dat op de bijna laagste pensioenen in Europa.”
Om hun protest kracht bij te zetten, hebben ACV, ABVV en ACLVB maandag actie gevoerd aan het kabinet Bacquelaine. Naar eigen zeggen gebeurde dat met 3.500 militanten. Nog maandag vindt een nieuwe vergadering plaats van het beheerscomité van de pensioendienst. De bonden hopen daarbij teksten onder ogen te krijgen die rekening houden met hun kritiek.
“Ten koste van heel wat vrouwen”
Ook de feministische en pluralistische denk- en actiegroep Furia reageert op de plannen van de regering. “De regering trekt zich niets aan van de gendertoets”, zegt Furia-woordvoerster Sofie De Graeve.
Furia waarschuwt dat de maatregel een grote impact zal hebben op vrouwen. “Ruim de helft van de loopbaan van arbeidsters en bijna een kwart van de loopbaan van bediendes bestaat uit gelijkgestelde periodes. Bij pensioen bedraagt het aandeel werkloosheid in de gelijkgestelde periodes bij vrouwen meer dan 40 procent. Deze ingreep zal de gemiddeld lagere pensioenen van vrouwen nog verder afkalven”, aldus Furia, het voormalige Vrouwen Overleg Komitee.
De door de regering beloofde gendertoets, die moet nagaan of geen van beide geslachten te zwaar wordt benadeeld door een regeringsingreep, is dan ook “ongeloofwaardig”, zegt woordvoerster Sofie De Graeve. “De regering trekt zich er niets van aan.”
Trump: 'Clinton won de popular vote dankzij kiesfraude'
Trump: 'Clinton won de popular vote dankzij kiesfraude'
Trump opblazen naar de maan weg er mee
Volgens Amerikaanse president-elect Donald Trump zou hij ook de 'popular vote' hebben gewonnen als 'je de miljoenen mensen die illegaal gestemd hebben wegdenkt'. Hier reageert hiermee op de geplande hertelling van de Amerikaanse presidentsverkiezing in de staten Wisconsin, Pennsylvania en Michigan.
De Amerikaanse president-elect Donald Trump heeft zondag via Twitter opnieuw zwaar uitgehaald naar de hertelling van de stemmen van de verkiezing in de staten Wisconsin, Pennsylvania en Michigan, die in gang werd gezet door de presidentskandidaat van de Green Party Jill Stein. Hij verklaart bovendien dat hij de eveneens het meeste stemmen zou hebben behaald, mochten geen 'miljoenen mensen illegaal hun stem hebben uitgebracht'.
'Naast de verpletterende overwinning van het Electoral College, heb ik ook de 'popular vote' gewonnen als je de miljoenen mensen die illegaal gestemd hebben wegdenkt', aldus de nieuwe Amerikaanse president op Twitter. 'Het zou veel gemakkelijker zijn geweest voor mij om de zogenaamde popular vote te winnen dan het Electoral College, omdat ik dan enkel campagne had moeten voeren in 3 of 4 staten, in plaats van in de 15 staten die ik heb bezocht. Ik had zelfs gemakkelijker en overtuigender kunnen winnen, maar kleinere staten worden vergeten!'
Kiesmannen Donald Trump won bij de verkiezing het grootste aantal kiesmannen: 290 tegenover de 232 van de Democrate Hillary Clinton. Volgens het onafhankelijke Cook Political Report, dat de het aantal stemmen bijhoudt, heeft Clinton echter 2,2 miljoen stemmen meer achter haar naam gekregen.
'Oplichterij' Trump noemde de geldinzameling door Jill Stein om de stemmen te laten hertellen zaterdag al 'oplichterij'. Zondag herhaalde hij zijn woede over de hertelling in een reeks van maar liefst tien tweets. 'Hillary Clinton gaf haar nederlaag toe toen ze me belde net voor mijn overwinningsspeech en nadat de resultaten binnen waren. Er gaat niets veranderen', zegt hij onder meer.
Trump wijst er ook op dat Clinton het 'zeer angstaanjagend' vond dat Trump zich tijdens de campagne niet wilde uitspreken over of hij de verkiezingsuitslag zou respecteren. 'De Democraten vroegen, toen ze foutief dachten dat ze zouden winnen, dat de resultaten van de verkiezingsnacht zouden worden geaccepteerd. Nu niet meer!', aldus Trump nog, die nog toevoegt dat 'zoveel tijd en zoveel geld zal worden besteed voor hetzelfde resultaat'.
Hertelling IT-experts hadden eerder deze week het team van Hillary Clinton aangeraden om een hertelling te vragen in Wisconsin, Pennsylvania en Michigan, omdat ze patronen hadden ontdekt die zouden kunnen wijzen op manipulatie van het totale aantal stemmen. Trump won in die staten met een zeer kleine marge van respectievelijk 20.000, 70.000 en 10.000 stemmen. Het campagneteam van Clinton liet al weten dat het de hertellingen steunt, omdat de Democraten 'de plicht hebben tegenover de 64 miljoen Amerikanen die voor Clinton hebben gekozen' om aan het hertellingsproces deel te nemen.
Wisconsin Na een verzoek van twee kandidaten daartoe zal de staat Wisconsin naar eigen verwachting later deze week de stemmen hertellen die op 8 november bij de presidentsverkiezingen zijn uitgebracht, zo staat op de website van de staat. De Groene kandidate Jill Stein en zakenman 'Rocky' Roque De La Fuente als genomineerde van zowel de Reform Party als de American Delta Party hebben om een hertelling van de stemmen in Wisconsin gevraagd. De kandidaten zeggen, na berichten over mogelijke manipulaties met stemcomputers, daartoe te zijn overgegaan met het oog op de 'integriteit' van de stembusgang.
De staat heeft een team op de been gebracht om de algehele hertelling van de stemmen in goede banen te leiden en denkt eind deze week de operatie op te starten nadat de campagne van Stein de kosten voor de hertelling heeft betaald. Volgens het Zwitserse persbureau ATS zou dit laatste reeds het geval zijn. Het minutieus hertellen met de hand, dat avond- en weekeindewerk zal vergen, moet voor 13 december zijn afgerond, meldt de staat ook. De institutionele kosten zouden 1,1 miljoen dollar bedragen.
In Wisconsin behaalde de Republikeinse president-elect Donald Trump 1.404.000 van de 2.975.313 stemmen, tegen 1.381.823 voor de Democratische kandidate Hillary Clinton. Dit resultaat leidde ertoe dat Trump de tien stemmen van Wisconsin in het Electoral College achter zich kreeg.
Het campagneteam van de Democrate Hillary Clinton schaart zich achter het initiatief van Jill Stein om stemmen te hertellen in drie belangrijke swing states. De toekomstige president Donald Trump beschuldigt Jill ervan om gewoon op geld uit te zijn.
Jill Stein, de Groene presidentskandidate, kon op amper 24 uur tijd meer dan 4,8 miljoen dollar verzamelen van de 7 miljoen dollar die nodig is om de hertelling in de staten Wisconsin, Pennsylvania en Michigan te financieren. De hertellingen moeten volgens Stein aantonen ‘hoe onbetrouwbaar het Amerikaanse kiessysteem is’.
Toch verduidelijkt Marc Elias, voorzitter van het campagneteam van Clinton, dat er volgens een intern onderzoek geen fraude gepleegd is met de stemcomputers.
Maar veel illusies op een andere uitslag maakt het campagneteam zich niet. Elias zei dat de steun louter in functie van het goed functioneren van de democratie is. Hij zei dat de Democraten ‘de plicht hebben tegenover de 64 miljoen Amerikanen die voor Clinton hebben gekozen’ om aan het hertellingsproces deel te nemen
Stein heeft intussen bij de staat Wisconsin al een officieel verzoek ingediend. De kiescommissie van Wisconsin, in het noorden van de Verenigde Staten, bevestigde ‘zich voor te bereiden op een hertelling van de stemmen’ na Steins verzoek.
‘Oplichterij’
Ondertussen noemt Trump de vraag om hertellingen een vorm van oplichterij. Volgens hem wil Stein zo middelen aantrekken die ze niet van plan is om uit te geven aan hertellingen. ‘Voor haar is dit een manier om haar koffers met geld te vullen. De resultaten van deze verkiezingen moeten gerespecteerd worden, in plaats van misbruikt.’
Dewinter bereid op te stappen als N-VA met Vlaams Belang in Antwerpen wil besturen
Dewinter bereid op te stappen als N-VA met Vlaams Belang in Antwerpen wil besturen
“Als de N-VA in Antwerpen met Vlaams Belang een coalitie wil vormen, dan ben ik bereid mijn lidmaatschap van de partij ter beschikking te stellen”. Dat zei Filip Dewinter zaterdag in een reactie op de verklaringen van N-VA-staatssecretaris Theo Francken.
Theo Francken zei vrijdagavond in De Afspraak dat de N-VA tegen het cordon sanitair is, maar dat samenwerken met Vlaams Belang op praktische bezwaren stuit. Hij verwees onder meer naar de figuur van Filip Dewinter in Antwerpen.
“Bart De Wever heeft al heel vaak zijn absolute reserve tegen de figuur van Filip Dewinter uitgesproken. Als we in Antwerpen een meerderheid hebben met Vlaams Belang, dan lijkt mij het moeilijk dat Bart De Wever met Filip Dewinter in zee gaat”, zei Franken.
Filip Dewinter kaatste net voor het partijcongres in Gent de bal terug naar de N-VA. “Indien ze echt samen met ons in zee willen gaan, als mijn figuur het struikelblok zou zijn, dan ben ik bereid om mijn lidmaatschap van de partij ter beschikking stellen”. Met zijn uitspraak wil hij N-VA kleur laten bekennen. Maar hij voegde er meteen de waarschuwing aan toe: “Als de vos de passie preekt, boer let op uw ganzen”.
'Zelf beslissen'
Bij de N-VA wordt kort gereageerd op het voorstel van Dewinter: “Het is aan Filip Dewinter zelf om over zijn politieke toekomst te beslissen, niet aan ons”, zegt Johan Vermant, de woordvoerder van de Antwerpse burgemeester Bart De Wever.
Oplossing
Dewinter blikte ook kort terug op de polemiek van de voorbije dagen rond zijn reis naar Griekenland en de sanctie van het partijbestuur voor de deelnemers aan de reis. Volgens hem zal er tegen de partijraad van volgende week zaterdag een oplossing gevonden worden.
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) gaat een burn-out erkennen als beroepsziekte. ‘Op die manier kunnen we preventiecampagnes opzetten en begeleiding voorzien om mensen terug aan het werk te krijgen’, zei ze in De Zevende Dag op één.
Minister De Block verdedigde ook de besparingen in de gezondheidszorg. Nadat ze enkele maanden geleden nog had verklaard dat ‘haar zakken dichtgenaaid waren’, zei ze onlangs dat ‘als er bespaard moet worden, het logisch is dat mijn collega’s naar mij kijken’.
‘De financiële toestand van ons land is veranderd’, aldus De Block. ‘In het begin dachten we dat we een tekort in de begroting moesten dichtrijden van 1,8 miljard. Twee weken later was dat - omwille van verschillende factoren, zoals de Brexit - 3,2 miljard geworden. Dan wordt er naar mijn grote portefeuilles gekeken.’
Ziekenhuisnetwerken
De Block benadrukte dat in 2017 een half miljard meer geïnvesteerd zal worden in volksgezondheid. ‘We moeten dus elke euro efficiënt gebruiken en investeren in nieuwe zaken, zoals de zoektocht naar methodes om met diabetes om te gaan. We betalen sinds dit jaar hepatitis C voor het eerst terug, net als heel dure kankerbehandelingen.’
Op personeel wordt intussen wel bespaard door de ziekenhuizen zelf. ‘Ziekenhuizen moeten minder kosten maken, minder besteden aan apparatuur, zodat meer naar personeel kan gaan. Dat kan door te werken in netwerken, zodat niet elk ziekenhuis elke dienst moet uitwerken - met alle investeringen die ermee gepaard gaan.’ Dat betekent overigens niet dat jobs verloren zullen gaan, benadrukte De Block.
Het nieuwe radarsysteem Mesta Fusion meet niet enkel of je te snel rijdt, maar detecteert ook of je verkeerd inhaalt, over een volle witte lijn rijdt, of aan het bellen bent achter het stuur. Er zijn plannen om het systeem volgend jaar in Wallonië te introduceren.
De radar is al sinds 2015 operationeel in het Midden-Oosten (meer concreet in Qatar en Kazachstan). Het systeem zou effectiever zijn dan traditionele flitspalen wat het voorkomen van dodelijke ongevallen betreft, althans volgens de Waalse CEO Michel Niezen.
“Twintig procent van de ongevallen is te wijten aan te snel rijden of het rood licht negeren. Dankzij Mesta Fusion is het mogelijk om ook andere overtredingen automatisch te detecteren. Ik denk hierbij aan verkeerd afslaan, te weinig afstand houden, verkeerd inhalen, op de pechstrook rijden,
Bij BIVV (Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) reageren ze voorzichtig enthousiast. “Deze flitspaal wordt al jaren aangekondigd. We denken niet dat de introductie voor meteen zal zijn. De beboeting van dergelijke overtredingen strookt niet met de huidige wetgeving. De bewijskracht van een foto ligt juridisch gezien gevoelig. Maar op zich zijn wij wel voorstander van het principe om verschillende overtredingen te kunnen registreren met één camera.”
Niet in lijn met de wet
Het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigt dat bepaalde verkeersovertredingen niet via camerabeelden mogen vastgesteld worden. “Het dragen van de gordel en bellen achter het stuur moet volgens het Koninklijk Besluit door een persoon geconstateerd worden. Het is wettelijk gezien nog niet toegestaan dat camera’s dergelijke overtredingen registreren,” aldus Veva Daniëls, woordvoerder van AWV.
Ook in Vlaanderen
CEO Michel Niezen is op de hoogte van de wettelijke beperkingen. “Het klopt dat het wettelijk nog niet mogelijk is om bestuurders aan de hand van camerabeelden te beboeten voor bellen achter het stuur of het rijden zonder gordel. Maar andere overtredingen registreren, zoals het overschrijden van een volle witte lijn, mogen wel volgens het Koninklijk Besluit. We zijn dan ook van plan om de flitspalen eerst zonder die twee specifieke functies op de markt te brengen. In april van dit jaar hebben we al verschillende keuringen aangevraagd. Het is ook de bedoeling om het systeem naar Vlaanderen te brengen, maar we beginnen met Wallonië.”
Donald Trump is van oordeel dat zijn schoonzoon Jared Kushner een vredesakkoord voor het Midden-Oosten kan sluiten. Ook het conflict tussen Israël en Palestina zou Kushner volgens de verkozen president kunnen beëindigen. Trump gaf te kennen dat zijn schoonzoon, die net als hij successen boekt in de vastgoedsector, zo'n onderhandelingsrol op zich wil nemen. Trumps uitspraken doen vrezen dat hij zijn privé-leven en zijn presidentiële taken niet gescheiden zal houden wanneer hij zijn intrek neemt in het Witte Huis
"Ik zou heel graag degene zijn die voor vrede zorgt tussen Israël en de Palestijnen, dat zou een grote prestatie zijn", zei Trump volgens een tweet van journalist Mike Grynbaum tijdens een interview met The New York Times.
Steun van Joden Trumps schoonzoon is een strikt orthodoxe Jood, zijn vrouw Ivanka Trump bekeerde zich tot het jodendom toen ze met Kushner trouwde. Kushner, wiens fortuin op 200 miljoen dollar wordt geschat, was de stille kracht achter de schermen van de kiescampagne die Trump de overwinning opleverde.
Als campagneadviseur zorgde Kushner ervoor dat de pro-Israëlische gemeenschap in de VS de Republikeinse kandidaat steunde en verstevigde hij de banden met de Israëlische overheid.
Kushner staat aan het hoofd van het vastgoedimperium van zijn familie. Zijn vader Charles Kushner, die de zaak opstartte, belandde in 2005 in de cel wegens belastingontduiking, illegale schenkingen en geknoei met getuigenissen.
Bekommernis Trumps zonen Eric, Donald Jr, dochter Ivanka en haar man Jared Kushner werden op 11 november benoemd tot leden van het uitvoerend overgangscomité dat wordt voorgezeten door zijn running mate Mike Pence.
Eerder deze maand woonde Ivanka Trump een ontmoeting van haar vader en de Japanse premier Shinzo Abe bij. Ook dat zorgde voor de bekommernis dat de familie van de verkozen president een nooit eerder geziene invloed zou krijgen op de officiële taken van de president.
Denk dat we dringend nieuwe rechters nodig hebben. degene we nu hebben kunnen niet meer zuiver na denken. wat een onozele straffen voor zulke zware feiteD
Ge krijgt meer voor overdreven snelheid
De correctionele rechtbank in Turnhout heeft een 28-jarige man uit Laakdal dinsdag veroordeeld tot 5 jaar cel voor onmenselijke behandeling van zijn stiefzoontje van 2,5 jaar. De mama van het kind krijgt een gevangenisstraf van 12 maanden voor schuldig verzuim.
De onmenselijke behandeling vond plaats in de zomer van 2015 en kwam aan het licht nadat de politie melding kreeg dat een 2,5 jarig kind volledig onder de blauwe plekken stond. Tijdens het onderzoek vond de politie opmerkelijke filmpjes op het gsm-toestel van Wesley V.D.B., de stiefvader van het kind.
Op het gsm-toestel waren beelden opgeslagen waarbij het kind in een bad zat waarbij het water tot aan de rand gevuld was. De stiefpapa filmde hoe het jongetje moeite moest doen om niet te verdrinken.
Slagen en verwondingen "Door het kind in deze situatie achter te laten, werd op bewuste wijze ernstig leed berokkend, aangezien op de video duidelijk te zien is hoe het kind op dat moment doodsangsten doorstaat", stelt de rechter in zijn vonnis. Naast de onmenselijke behandeling is de stiefpapa ook schuldig bevonden aan slagen en verwondingen ten aanzien van het kind. Het jongetje raakte gewond omdat de stiefpapa het kind niet in het autostoeltje had vastgemaakt toen hij zich met de auto verplaatste.
Van de opgelegde celstraf van 5 jaar is 2 jaar voorwaardelijk uitgesproken. De man mag geen nieuwe strafbare feiten plegen en moet zich laten behandelen voor zijn agressieprobleem. De moeder van het kind is volgens de rechtbank schuldig aan schuldig verzuim. Zij krijgt 12 maanden cel, waarvan 10 maanden met uitstel
Te weinig mensen van allochtone oorsprong, vrouwen en gehandicapten op Vlaamse kabinetten Ministers Muyters, Gatz, Schauvliege en Weyts gebuisd: geen enkele persoon met migratieachtergrond in hun kabinet
Te weinig mensen van allochtone oorsprong, vrouwen en gehandicapten op Vlaamse kabinetten
Ministers Muyters, Gatz, Schauvliege en Weyts gebuisd: geen enkele persoon met migratieachtergrond in hun kabinet
WEG MET DE NVA EEN BENDE DIEVEN VAN ONS LAND
In de kabinetten van onze Vlaamse ministers werken te weinig mensen van allochtone origine en als er al vrouwen werken, doen ze dat zelden in topfuncties. In vier kabinetten van Vlaamse ministers, allemaal enkele tientallen personeelsleden groot, werkt zelfs niemand met een migratieachtergrond. Het gaat om dat van Ben Weyts, Joke Schauvliege, Sven Gatz en ...Philippe Muyters. “Net de minister die verantwoordelijk is voor het diversiteitsbeleid op de arbeidsmarkt heeft 0 procent diversiteit in zijn eigen kabinet”, hekelt Imade Annouri van Groen.
Enkel het kabinet van minister van Inburgering Liesbeth Homans (N-VA) benadert de diversiteitsquota die Vlaanderen de eigen overheid oplegt . Dat blijkt uit het antwoord op een vraag van parlementslid Kurt De Loor (sp.a). De streefcijfers voor diversiteit bij de Vlaamse overheid zijn dit jaar nochtans gevoelig verhoogd. Tien procent van de Vlaamse ambtenaren moet nu een migratie-achtergrond hebben, schrijft bevoegd minister Liesbeth Homans in haar beleidsbrief.
Ook te weinig vrouwen
Voor vrouwen in een topfunctie ligt het streefdoel binnen de Vlaamse overheid op 40 procent vrouwen in het topkader en 40 procent vrouwen in het middenkader. Zowel in het kabinet van minister-president Geert Bourgeois als in dat van minister van Werk Philippe Muyters werkt geen enkele vrouw in een managementfunctie. “Met slechts drie op negen vrouwelijke Vlaamse ministers en geen enkele minister met een migratieachtergrond oogt de hele regeringsploeg trouwens zeer blank en mannelijk”, stelt Kurt De Loor. “Eén op drie vrouwelijke ministers, daarmee haalt de regering haar eigen streefdoel voor vrouwen in topkaders niet eens.”
Het streefcijfer voor personen met een handicap - 3 procent - is voor de hele Vlaamse overheid moeilijk te halen, al worden in de beleidsbrief verhoogde inspanningen in het vooruitzicht gesteld om het percentage te benaderen. Enkel Geert Bourgeois, Liesbeth Homans en Joke Schauvliege stellen in hun kabinet één persoon met een handicap of chronische ziekte tewerk.
“De juiste man of de juiste vrouw op de juiste plaats blijft het uitgangspunt”, is te horen bij minister van Inburgering Homans. “Uiteraard wordt hierbij gestreefd naar een evenwichtige verdeling in de mate van het mogelijke. Ieder kabinet is verantwoordelijk voor de invulling van het eigen personeel.”
ik begrijp uw reactie maar wees blij dat je niet ziek bent of wil je wisselen met mij?ik zou graag wisselen
De kloof tussen Vlaanderen en Wallonië in de consumptie van gezondheidszorg neemt opnieuw toe. Een zieke Vlaming kost zo’n 136 euro minder dan een zieke Waal. In 2010 was dat nog maar 50 euro per persoon. Dat schrijft het Belang van Limburg.
De cijfers komen van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds. Dat analyseerde gegevens van 518.110 verzekerden in heel België. De verklaringvoor het verschil heeft onder meer te maken met de kortere hospitalisatieduur in Vlaanderen en het beperktere gebruik van het globaal medisch dossier (GMD) in Wallonië.
Bijna 65 procent van de Vlaming heeft een GMD, tegen 40 procent van de Walen. Terwijl met zo'n dossier overbodigeonderzoeken kunnen worden vermeden. Ook zijn Walen vaker arbeidsongeschikt en telt Wallonië dubbel zoveel personen die minder moeten betalenvoor de gezondheidszorg. “Vooral dat laatste verontrust me”, zegt Jürgen Constandt van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds. “Want het wijst op toenemende armoede.”
CD&V wil tweepijlersysteem in belastingen en sociale zekerheid
CD&V wil tweepijlersysteem in belastingen en sociale zekerheid
Goed voorstel om als basis te gebruiken zitten zeer goede elementen in. Alle inkomsten worden zo belast op een gelijkwaardige manier. Natuurlijk zullen NVA en VLD dit niet graag zien betekend uiteindelijk ook dat je een vermogenscadaster moet hebben en dat de bedriegers uiteindelijk eens door de mand zullen vallen
Ik vraag mij af of zij nog zelf het bos door de bomen zien met al hun regels,wetten en voorstellen
Dromen zijn bedrog
Ik vind het een goed idee maar zal niet lukken met nva en vld er bij.
Politiek CD&V wil een tweepijlersysteem invoeren in zowel het belastingstelsel als de sociale zekerheid. Dat idee lanceert de partij in aanloop naar het inhoudelijk congres dat de christendemocraten komend weekend houden.
Inkomsten moeten volgens CD&V worden opgesplitst in twee categorieën: uit werk en uit vermogen
CD&V gaat nu voluit voor een evenwaardige belasting van alle vormen van inkomsten. "De belastingdruk in ons land ligt te hoog en de verdeling ervan is niet correct", is zondag te horen. "Daarom maken we de omslag naar een tweepijlermodel in de fiscaliteit."
Inkomsten moeten volgens de partij worden opgesplitst in twee categorieën: uit werk en uit vermogen. De overheid moet alle inkomsten kennen en belasten en er moet één tarief worden toegepast voor alle inkomsten uit vermogen.
CD&V maakt zich sterk dat daardoor de algemene belastingdruk kan dalen. "Meer mensen zullen met al hun inkomsten bijdragen, daarmee maken we werken goedkoper en kan de belastingdruk naar beneden."
Extra bescherming
Ook in de sociale zekerheid pleit de partij voor twee pijlers. De eerste is een universele sociale bescherming, waarin onder meer de gezondheidszorg, het leefloon en de kinderbijslag zitten.
Wie werkt of gewerkt heeft, bouwt daarnaast een extra bescherming op. In die pijler zitten de werkloosheid, de vergoedingen voor arbeidsongeschiktheid en het pensioen. Dat deel wordt dus volledig voorbehouden aan de werkenden en wordt opnieuw een echte verzekering. Op die manier wil de partij vermijden dat wie geld heeft zich op de commerciële markt gaat verzekeren.
Vanaf vrijdag mogen de leden zich over de voorstellen buigen